Recenze
Jaguar XJ 3.2S
Technické info
Přezdívka auta Jaguar XJ6 Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:250000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3239 výkon [kW]: 149 kroutící moment [Nm]: 289 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 maximální rychlost [km/h]: 211 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: zadní
Popis vozu
Jaro se už blížilo ke konci a u mě se dostavil zvláštní nelibý pocit, že z roku 2010 už uplynulo pár týdnů a já jsem ještě letos nepořídil žádné auto. To jsem se rozhodl napravit.
Volba byla už delší dobu jasná - na běžné poměry silnější auto s manuální převodovkou. Možností byla samozřejmě celá řada: asi tisíc různých modelů od BMW, zvažoval jsem koupi jedné konkrétní S-Klasse v manuálu, slídil jsem i po dalších převážně německých značkách. Pak jsem si uvědomil, že bych měl spojit svůj požadavek s vlastními zkušenostmi a začal jsem pátrat po vhodném Jaguaru. Málem jsem za směšně výhodných podmínek pořídil novější kousek z roku 1996, někdo jiný měl ale v tom "super kaufu" předběhl. Neúspěch mě nezastavil, ale naopak motivoval k dalšímu důkladnějšímu hledání.
Pozornost jsem opět zaměřil do Anglie, protože neustálé surfování po známých západoevropských serverech jsem dočasně zavrhl (svoje favority mám, ale aby konfigurace a hlavně stav auta odpovídal mým představám, už se pohybujeme kolem částky 10 tisíc Euro).
Trpělivost mě nakonec dovedla až k tomuto kousku, který plně odpovídá filozofii "i více km může znamenat dobrý stav". Nájezd přes 155 tisíc mil (necelých 250 tkm, v řeči bazarníků šestkrát kolem koule) znamená přiměřený roční nájezd kolem 15 tkm a už od prvního pohledu je zřejmé, že údržba tohoto auta nevyšla moc draho (třeba na krémování sedadel se jaksi zapomnělo/nedostalo), ale byla pravidelná a co se měnit mělo, to se měnilo. Takže funguje všechno kromě zadních mlhovek a vnější kliky pravých zadních dveří.
STRUČNÝ POPIS MODELU
Jedná se o Jaguar XJ6 3.2S - sportovní provedení řady XJ40 ze závěru její kariéry. Verze 3.2S byla v posledním modelovém roce poměrně oblíbená. Existovala i 4.0S, mezi oběma motory byl ale velmi podstatný cenový rozdíl ve výši 15 %, proto cílené hledání 4.0S je mnohem složitější. Naopak příplatek za 3.2S vůči základní specifikaci bylo pouhých 5,5 % pořizovací ceny (operovat tady údaji v librách nemá smysl, protože od té doby se hodnota britské měny zásadně změnila).
Takže hlavní otázka je, co se skrývá za písmenem S? No designové stránce je tato specifikace jasně odlišitelná červenými znáčky 3.2S, červenými středy kol, maskou chladiče v barvě karoserie a dvojicí zlatých linek na bocích - tenkou jednoduchou nahoře s tlustou dvojitou dole. V ceně byly navíc tužší tlumiče, větší (=tužší) stabilizátory, pětipaprsková kola Sport 7x16 palců s pneumatikami Pirelli P4000, sportovní sedadla s koženým čalouněním, bohatším prošíváním a částečně čalouněná perforovanou kůží, jednobaervný interiér s kontrastním obšitím sedadel, středového tunelu a výplní dveří, kontrastní barva koberců, přístrojový štít celý v černé barvě, červeně mořená javorová výdřeva Bird's Eye Maple v odstínu Rosewood a automatická převodovka. Ano automatická, manuál se do auta dodával na přání jako "no cost option". Z příplatkových opcí první majitel zvolil samosvorný diferenciál, klimatizaci a v lehkém rozmaru i střešní okno. Zbytečnosti typu ostřikovače světel, CD changer, vlněné koberečky nebo tempomat vynechal.
Standardem tehdy u Jaguaru byly dva airbagy, ABS, integrované rádio Alpine s 8 repro, alarm s dálkovým ovládáním, palubní počítač, ale také vyhřívané trysky ostřikovačů.
Barevná konfigurace je stejná jako v brožuře k tomuto modelu - červená Flamenco s interiérem Magnolia.
Ještě doplním krátkou poznámku k modelům 1993 a 1994. Ty se odlišují několika detaily v interiéru, které nemá neznalý člověk šanci rozpoznat, ale taky lištou na zadním sloupku v barvě karoserie a ráměčky kolem světel kompletně v barvě karoserie (dřív chrom). To jsou spolehlivé indikátory roku výroby (pokud někdo nezačne křížit generace k obrazu svému). Technickou změnou je nová elektroinstalace a rozdílná konstrukce přední části karoserie, která byla upravena pro instalaci motoru V12 - kvůli tomu se zmenšil rejd předních kol.
JÍZDA S MANUÁLEM NA LEVOU RUKU
Tady si nebudu hrát na hrdinu - první jízda mně dala celkem zabrat. Chtěl jsem si "nové" auto pořádně užít a osvojit si řazení levou rukou, takže jsem ho celých 300 km protáhnul po okreskch. Řadil jsem prakticky pořád a výsledkem bylo, že mě večer od únavy slušně bolela levá ruka i levá noha. Ale chybu jsem hledal v sobě, auto samotné, to je jedna báseň.
Výkon motoru 200 koní (současně se udává 149 kW) je jedním slovem mdlý. Dá se i říct dostatečný, protože zrychlení z 0 na 100 km/h s manuálem trvá 9,0 sekundy. To ovšem za cenu maximální rychlosti jen 211 km/h - důvodem je značně krátký stálý převod 4,09:1. Díky tomu ale má auto ve středních a vyšších otáčkách dobrou pružnou akceleraci, bez problémů zrychluje i ve 160 km/h a nejrychleji jsem s ním jel zatím 200. Této rychlosti jsem dosáhl vcelku rychle a v běžném provozu.
Běžná pružnost motoru je, jak velí nízkootáčkové tradice Jaguaru, překvapivě dobrá a podobá se moderním turbodieselům. Ve městě s dá řadit nahoru už pod 2000 otáčkami. Na druhou stranu právě tak jako u dieselových motorů je potřeba, když klesne rychlost někam k 10 km/h, řadit jedničku.
Na druhou stranu krátký zdvih, těžký setrvačník a položení maxima momentu do 4000 otáček znamenají, že motor výrazněji ožívá až kolem poloviny otáčkoměru. Odměnou za to ale je, že se rád nechá vytočit až do červeného pole k 6000 otáčkám. S těžkým dvouhmotovým setrvačníkem je (kromě bezprecedentní kultivovanosti chodu) spojena také skutečnost, že otáčky motoru padají pomaleji, než by se dalo čekat. Díky přímé mechanické vazbě motoru na plynový pedál a plynulému běhu motoru se ale dá dobře odhadovat pokles otáček, stejně tak se velice dobře dávkuje meziplyn při podřazovaní. Jediná vada na kráse v tomto směru je nemožnost jízdy pata-špička, protože plynový pedál je hodně utopený.
Silné stránky
Manuální převodovka, ztělesnění souhry člověka a stroje, nadvlády řidiče nad technikou, možnost kdykoliv precizně regulovat tok momentu od motoru na kola.
Jemný chod spojky s předvídatelným záběrem v horní části.
Design, který opravdu odpovídá statusu limitované edice. K tomu bohatá výbava, která by plně uskopojila moje potřeby (ale půjde ven...)
Slabé stránky
Pochybný výkon motoru, zátah nastává až od 3000 otáček. Na suchu vůbec nehrabe, to myslím jako ilustrace stačí...
Nemožnost přihlásit na české značky.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Tu a tam je nějaká drobnější vada, jinak je ale zřejmé, že auto bylo vždycky nadstandardně udržované. Zatím jsem jen vyměnil olej za 10W-60 Castrol a nechal jsem vyměnit brzdovou kapalinu za speciální AMG+perfektně odvzdušnit brzdy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Seriózní soukromý prodej - matka s dcerou. Byly druhými majiteli auta, navíc v době prodeje mělo v Anglii novou technickou. To v mých očích vyrovnalo relativně vyšší (avšak tím spíš věrohodný) stav tachometru. O serióznosti vypovídá i to, že k autu dodaly originální nářadí a kompletní dokumentaci.
Auto navíc měl původně koupit někdo jiný, kdo nabízel vyšší částku, než jsem byl ochotný zaplatit já. K transakci nakonec nedošlo, a tak mně dámy samy nabídly auto za cenu, kterou jsem chtěl, bez snahy se dále dohadovat.
Přidat názorDiskuse: Jaguar XJ 3.2S
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Jaguar XJ
-
Jaguar XJ (1996) Majitel: Skipper
Přidáno: 2.10.2016 810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Jaguar XJ (2005) Majitel: Barrichello
Přidáno: 30.7.2012 1419 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1997) Majitel: Barrichello
Přidáno: 22.10.2022 410 Majitel 9.55 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1992) Majitel: FilipN
Přidáno: 14.2.2015 210 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Jaguar XJ (1993) Majitel: Georg0
Přidáno: 10.1.2018 1410 Majitel 5.83 Uživatelé