Recenze

woody-alien (muž 45 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Suzuki Grand Vitara 1.9 DDis JLX-Comfort

9,91 Uživatelé

Hodnoceno: 70× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Suzuki Grand Vitara, foto 1 Suzuki Grand Vitara, foto 2 Suzuki Grand Vitara, foto 3 Suzuki Grand Vitara, foto 4 Suzuki Grand Vitara, foto 5 Suzuki Grand Vitara, foto 6 Suzuki Grand Vitara, foto 7 Suzuki Grand Vitara, foto 8
Suzuki Grand Vitara, foto 9 Suzuki Grand Vitara, foto 10 Suzuki Grand Vitara, foto 11 Suzuki Grand Vitara, foto 12 Suzuki Grand Vitara, foto 13 Suzuki Grand Vitara, foto 14 Suzuki Grand Vitara, foto 15 Suzuki Grand Vitara, foto 16 Suzuki Grand Vitara, foto 17 Suzuki Grand Vitara, foto 18 Suzuki Grand Vitara, foto 19 Suzuki Grand Vitara, foto 20 Suzuki Grand Vitara, foto 21 Suzuki Grand Vitara, foto 22 Suzuki Grand Vitara, foto 23 Suzuki Grand Vitara, foto 24 Suzuki Grand Vitara, foto 25 Suzuki Grand Vitara, foto 26 Suzuki Grand Vitara, foto 27 Suzuki Grand Vitara, foto 28 Suzuki Grand Vitara, foto 29 Suzuki Grand Vitara, foto 30 Suzuki Grand Vitara, foto 31 Suzuki Grand Vitara, foto 32 Suzuki Grand Vitara, foto 34 Suzuki Grand Vitara, foto 35 Suzuki Grand Vitara, foto 36 Suzuki Grand Vitara, foto 37 Suzuki Grand Vitara, foto 38 Suzuki Grand Vitara, foto 39 Suzuki Grand Vitara, foto 40 Suzuki Grand Vitara, foto 41 Suzuki Grand Vitara, foto 42 Suzuki Grand Vitara, foto 43 Suzuki Grand Vitara, foto 44 Suzuki Grand Vitara, foto 45 Suzuki Grand Vitara, foto 46 Suzuki Grand Vitara, foto 47 Suzuki Grand Vitara, foto 50 Suzuki Grand Vitara, foto 51 Suzuki Grand Vitara, foto 52 Suzuki Grand Vitara, foto 53 Suzuki Grand Vitara, foto 54 Suzuki Grand Vitara, foto 55 Suzuki Grand Vitara, foto 56 Suzuki Grand Vitara, foto 57 Suzuki Grand Vitara, foto 58 Suzuki Grand Vitara, foto 59 Suzuki Grand Vitara, foto 60 Suzuki Grand Vitara, foto 62 Suzuki Grand Vitara, foto 63 Suzuki Grand Vitara, foto 64 Suzuki Grand Vitara, foto 65 Suzuki Grand Vitara, foto 66 Suzuki Grand Vitara, foto 68 Suzuki Grand Vitara, foto 69 Suzuki Grand Vitara, foto 70 Suzuki Grand Vitara, foto 71 Suzuki Grand Vitara, foto 72 Suzuki Grand Vitara, foto 73 Suzuki Grand Vitara, foto 74
 

Technické info

Přezdívka auta Vitara Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:47000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1870 výkon [kW]: 95 kroutící moment [Nm]: 300 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13,2 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 398 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 7,7

Popis vozu

Prolog
------

Přední kola sebou bezmocně škubala v deštěm rozměklé sněhové nadílce a vyjet z parkoviště řeznictví U Válků se v tu chvíli zdálo být nesplnitelným přáním. Řidič, muž asi pětatřicetiletý, rezignovaně vystoupil a z objemného kufru Octavie Combi vylovil dvě lýkové rohože. Následujících pár minut znovu prožíval vnitřní boj fatalismu s nepříčetným vztekem, než konečně vůz vysvobodil ze spárů mýdlové břečky. Jestliže měly jeho promáčené boty, zašpiněné kalhoty a prokřehlé ruce mít nějaký jiný výsledek než pouze jadrné výrazivo na jazyku, pak jej snad bylo možno vystopovat v závěrečné myšlenkové přísaze : Příští zimu už ne.

O několik týdnů později si tentýž muž potřásl rukou se zaměstnancem autorizovaného dealerství společnosti Škoda a odebral se domů rozjímat nad ceníkem Octavie Combi 4x4. Cestou projížděl kolem čerpací stanice Agip a ani on sám snad nevěděl , proč jeho pohled přitáhl vůz vystavený zde zástupcem zcela jiné značky. Pravá noha jakoby mimoděk mírně sešlápla brzdový pedál a ruce stočily volant ke stojanům. Vzduch všude kolem zavoněl změnou….

Duch ve stroji
--------------

Nedlouho poté sedím v kanceláři prodejce Suzuki a vyzbrojen informacemi z oficiálních materiálů, časopisů a internetu domlouvám zkušební jízdu. Pojďte se tedy projet se mnou.

Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS JLX-Comfort. Čtyři a půl metru a 1650 kg SUVéčka v efektním obalu a s dobrým rodokmenem. Zapomeňte na barokní kudrlinky, extravagantní předkusy , bumerangy světel končící někde u předních dveří nebo knedlíkoidní design Kugy a jejích epigonů.

Tady jsou hrany ostré jako břitva, blatníky řádně vytažené a předním světlometům ultraortodoxního tvaru tvoří „mračítka“ sama přední kapota. Dokonale vyvážené proporce umně maskují kompaktní rozměry a dávají Vitaře vizáž většího a robustnějšího auta. I po více než dvou letech ji osobně považuji za nejvzhlednější SUV na trhu. A charisma by mohla rozdávat.

„Vy jste se zase kochal, že jo, pane doktore ?“

Dobře, tak já vlezu dovnitř. Stisknutím tlačítka na klice otevírám dveře. Na bezklíčové odemykání a startování se snadno zvyká. Vítají mě rozměrná, dobře tvarovaná a i na dlouhých cestách velmi pohodlná sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívání je standardem už pro nižší výbavu. Černá perforovaná kůže , na kterou dosedám, nikoliv.Po nastavení sedačky ještě seřídím tříramený kožený volant s ovládáním audia a tempomatu. Jde to pouze výškově ale nemám nejmenší problém nalézt správnou polohu. Místa je všude kolem nadbytek, jen výšku poněkud omezuje vybrání pro elektrické střešní okno. Nechybí ani odkládací plocha pro levou nohu. Výhled je už z titulu vyššího posazu vcelku dobrý, za masiv A sloupku by se ovšem schovala slonice i s mládětem. Boční zpětná zrcátka jsou perfektní, zato dozadu uvidíte jen světýlko na konci tunelu.

Rozhlížím se a ,můj ty smutku , nevidím jediný měkčený plast, zato výborně promyšlený, jednoduchý a perfektně slícovaný interiér. Celá palubní deska i se středovým tunelem a kapličkou přístrojů působí velmi příjemně a přehledně, nekonají se žádné pouťové atrakce a zuřivě modro-žluto-zeleně blikající diody. Kůže našla své místo i na výplních dveří a opěrkách tamtéž. Ve dveřích jsou celkem veliké kapsy, menší předměty a lahve můžete odložit také do loketní opěrky, do uzavíratelné schránky před ní, dále je menší výklopná schránka pod ovladačem jízdních režimů a pochopitelně i velká před spolujezdcem.

Vzadu najdete slušná sedadla pro dvě dospělé osoby a nouzový prostředek, na kterém by člověk mého vzrůstu vydržel sedět tak maximálně ze Žamberka do Vamberka. Sedí se ještě výš než vpředu a cestující tak mají dobrý výhled i čelním sklem. Z opěradla uprostřed můžete vyloupnout pohodlnou loketní opěrku, otevřít si držáky nápojů před sebou, seřídit sklon opěradla téměř do polohy ležmo a relaxovat. Před sluncem vás ochrání zatmavená skla. Mrknem se ještě na kufr, no nic moc, čtyřista litrů ale zase slušná výška. Kočárek v pohodě. Úložné prostory jsou také v podlaze kufru, v bocích a i ve výplni pátých dveří. Ty se otevírají pojaponsku doprava a ačkoliv se v testech na toto řešení dočtete spoustu nářků, v praxi to tak zlé zdaleka není. Tak a už je to únavný, končíme. Jdeme jezdit.

Slečna stabilita
----------------

Vracím se na místo řidiče, otáčím ovladačem napravo od volantu a startuji osmiventilový , podélně uložený naftový čtyřválec od Renaultu. 95kW a 300Nm se zdá být dost málo, tak uvidíme. Ozve se rachot jak za časů TDI-PD a nakonec i jízdním projevem ho tenhle commonrail dost připomíná. Znatelná turbodíra, kopanec do zad a přeřadit. Spojka je příjemně tužší a řazení přesné, s jasným docvaknutím do každého kvaltu, jen v neutrálu mírně zadrhává. Bohužel chybí šestka a to je při celkově krátkém zpřevodování chyba.

Na druhou stranu, Vitara navzdory papírovým hodnotám pocitově táhne výborně. Pokud si dávám pozor na turbo, dynamika zrychlení je velmi slušná a předjíždět není problém. Motor se po zahřátí uklidnil ale ticho jako v kostele tady nehledejte. Odhlučnění rozhodně ke chloubám Vitary nepatří. Pusťe si raději rádio nebo jedno ze šesti CD v měniči, zapněte automatickou klimatizaci a vychutnávejte pohodovou jízdu po našich oranicích. Nová Vitara má nezávislé zavěšení všech kol a její jízdní vlastnosti jsou příkladné. Podvozek je nastaven téměř ideálně, spíše do tvrda, ale naprostou většinu všech výmolů a jiných radostí našich cest ignoruje s grácií knížete Schwarzenberga a bez protivných rázů. Rám integrovaný do karosérie navíc snížil těžiště, takže se Vitara chová stabilně a bezpečně i při vysokých rychlostech a ani v ostřeji projeté zatáčce se nekoná žádné odskakování a podobné vylomeniny. Že se dostáváte na hranu vás včas upozorňují vysokoprofilové pneumatiky svým hvízdáním. Auto zůstává dlouho neutrální a až v samém závěru se objeví mírná nedotáčivost. Řízení je přesné a hlavně nepřeposilované. Vyloženě okouzlující je jistota, s jakou Vitara zvládá změny povrchu a situace, kdy levá kola jedou po jiném povrchu než pravá. Jistě jí v tom pomáhá stálý pohon všech kol 53/47 ve prospěch zadní nápravy.

Průměrnou spotřebu pohodlně a bez nějakých omezování uhlídáte do osmi litrů. Plynulou a svižnou mimoměstskou jízdou atakujete hranici sedmi litrů. Rakev Thule na střeše vás připraví o dalších půl litru nafty.

Mimo cesty
----------

Terénní puristé si nejspíš odfrknou, ale Grand Vitara skutečně nemusí zůstávat jen na silnici. Karoserie je dostatečně tuhá, podvozek pro tyto účely dimenzovaný, světlá výška obstojných 20 cm a přepínač režimů umožňuje uzamknout náhon natvrdo 50/50 nebo případně zařadit redukci. Ta kromě dalšího zpřevodování do pomala téměř 2:1 ještě automaticky deaktivuje ESP . Navíc ji můžete využít pro sjíždění prudkých svahů. Nádhera. Nájezdové úhly už tolik nadšení nebudí a abych si ten zadní ještě nezmenšil, vozím tažné zařízení demontované v kufru a odmítám zástěrky.

Nějakou polní cestou bychom Vitaru tak akorát urazili. Zvládne toho mnohem více. Takovým nenápadným prubířským kamenem bývá mokrá louka přiměřeného sklonu. Tam kde mívají auta s haldexem nebo s nevypínatelným ESP velké potíže, resp. jsou v koncích, Vitara bez problémů projíždí. Ačkoliv nemá uzávěrku předního ani zadního diferenciálu, postrádat je nebudete, protože mnohem dřív vás zabrzdí přirozená touha auto nerozmlátit. Při běžných potížích ve sněhových závějích , v kalužích, na uklouzané louce nebo na blátivé lesní cestě vás Vitara rozhodně ve štychu nenechá, to mi věřte, ale off-road to vážně není. Stále je to „jen“ SUV, většinu konkurence ale v obtížných podmínkách hravě překonává.

Zpátky do showroomu
-------------------

Tak tedy platí, šéfe. Objednat, zabalit….nechám se poroučet.

Suzuki Grand Vitara je moderní, pohodlné a bezpečné cestovní auto, které vás doveze dál než si myslíte. Je dostatečně reprezentativní na obchodní schůzky a dostatečně pracovní, aby vám vytáhla vozík cihel na chalupu v Beskydech. A to i v zimě. Budete milovat její univerzálnost. Už nikdy nebudete se zachmuřeným čelem sledovat přívaly sněhu nebo deště z oblohy. Budete se na ně těšit. Na křižování Evropy po dálnicích si ale koupěj něco jinýho, vašnosto.

Epilog
------

Příkrou silnicí třetí třídy, vetknutou mezi okraj lesa a potok jménem Poustka stoupal vůz. Řidič, muž asi osmatřicetiletý, se těšil z pohledů na přírodu na sklonku zimy. Jaro už vlastně začalo a dole v údolí nebylo po sněhu ani památky. Všechna čtyři kola čerstvě přezutá do univerzálních pneumatik Bridgestone Dueller se s chutí zakusovala do rozbitého asfaltu. Ještě tři kilometry a řidiči se naskytne nádherný výhled na Labské údolí.

Zcela jiné pocity v tu chvíli zažívali tři muži o pár set metrů výše v místě, kde silnice ve stínu stromů náhle změnila povrch a ztvrdlý, sluncem nedotčený sníh znehybnil jejich Opel Kadett i s nákladem dřeva v přívěsném vozíku. Když černý vůz dorazil až k nim, právě se zoufale snažili Opel odtlačit ke kraji silnice. Muž za volantem v duchu zaklel a zastavil. Po chvilce váhání si pečlivě vyměřil místo zbývající k projetí, sešlápl současně spojkový a brzdový pedál, voličem nastavil uzávěru centrálního diferenciálu a redukční převod, zařadil dvojku a vůz nasměroval levou stranou ze silnice.

Jako by na tu chvíli čekala, nedopřála Grand Vitara sněhu jediné proklouznutí nebo smýknutí a elegantně vykroužila osvobozující oblouk. Vzápětí už osádka Opelu spatřila pouze koncová světla mizející v dáli. Muž si krátce oddechl a velmi, velmi falešně si začal broukat známou melodii. What a Wonderful World.



Silné stránky

- dominantní vzhled při kompaktních rozměrech,černá Vitaře sluší
- jízdní vlastnosti obecně a zvláště za ztížených podmínek
- průchodnost terénem
- stabilita, stabilita, stabilita - vždy a všude
- nadprůměrný komfort cestování
- vysoce nadprůměrná bezpečnostní výbava
- spolehlivost
- a jako bonus se mi velmi líbí

Slabé stránky

- chybějící šestka, jednoznačná chyba
- motor je dobrý základ, chtělo by to ale silnější
- odhlučnění

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Třikrát garanční prohlídka s výměnou kapalin atd., jinak nic. Přístup servisu v pohodě.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Prodej proběhl k všeobecné spokojenosti. Prodejce byl vstřícný, Vitaru má jako služebák, takže mě vzal na nadstandardní zkušební jízdu jak benzinovou, tak dieselovou verzí. Vyzkoušeli jsme i středně těžký terén s využitím redukce a získal jsem tak zcela přesnou představu o autě a jeho chování.

Jak již popsáno v prologu, ke koupi přispěla svým dílem i náhoda. Každopádně než jsem podepsal objednávku, vyzkoušel jsem ještě RAV-ku, Outlander a Patriota. Ani jeden mě nepřesvědčil, že je komplexně lepší než Vitara.

Auto jsem převzal cca 3 týdny od objednávky, což je důsledek japonské politiky neexistence příplatkové výbavy. Máte dvě úrovně výbavy a hotovo.

JLX-Comfort oproti té nižší má 17" litá kola, xenony + ostřikovače, CD měnič, interiér v kůži, tempomat, bezklíčové odemykání a startování, el.střešní okno, zatmavená zadní skla a to je asi všechno.

V rámci lapání ptáčka mi prodejce zdarma nechal namontovat přední i zadní parkovací senzory + přední rám. Navíc bylo auto už "oblečeno" do optického paketu, takže to lze brát taky jako slevu.

Celkově spokojenost.

 

Novinky v recenzi

31.1.2012 23:51

Děkuji, bylo to krásné

Dnes mě po dlouhých a krásných (téměř) čtyřech letech opustila jistá slečna, věrná společnice s honosným jménem Grand Vitara.

Za celou tu dobu mě ani jednou nenechala na holičkách a co víc, neměla žádné manýry ani neochořela. Vždy jí budu mít ve svém srdci a komukoliv, kdo bude ochoten naslouchat, budu rád vyprávět, jak snadné je s ní žít.

No dobře, tak tedy suchá fakta. Dnes jsem prodal Grand Vitaru, v posledních pár měsících málo využívanou, pánovi, kterého mi "dohodil" můj dealer. Po čtyřech letech a cca 67.000 km jsme se dohodli na ceně zhruba odpovídající 50% ceny pořizovací. Upřímně řečeno to vzhledem k poklesu cen nových Vitar až o 150.000 Kč považuju téměř za zázrak. Kupující ovšem získává bezchybně fungující auto s jasnou servisní historií, kilometrovým proběhem dotvrzeným fakturami, servisní knížkou a doporučením prodejce/servisu - a v nejvyšší výbavě. Servis proběhl před půl rokem, takže ho čeká jen v únoru STK, ale to je s ohledem na výše popsané pouhá formalita. Přeju pánovi, aby mu Vitara sloužila stejně spolehlivě jako mně. A zamačkávám slzu...

21.4.2011 07:44

Vtipy o blondýnách s trpkou příchutí

Tak se mi včera podařilo vychutnat si první městský ťukanec. Přijížděl jsem z vedlejší na křižovatku s velkou čtyřproudovkou a čekal na semaforech doprava. Přede mnou jel Hyundai i30cw s pánem kolem padesátky. Ve chvíli kdy padla zelená šipka a my se pomalu rozjeli se bloňdatá slečna jedoucí v protisměru po hlavní v Audi Q5 v rozhodla proti všem předpisům otočit zpátky. Trochu tím manévrem vjela do pruhu pánovi v i30 a ten namísto pootočení volantu se lekl a auto zašláp na místě. Slečna odjela neznámo kam. Výsledek je vidět v galerii, není to nic tak velkýho, ale nasere to v každým případě.

14.3.2011 12:19

Krátké video

Přidal jsem krátké video. Možná že při stavu našich silnic takhle budeme muset začít jezdit všichni.

12.3.2011 08:13

Kdo jinému jámu kopá....zaslouží přes hubu

No tak se mi konečně "podařilo" vychutnat si jámu, za kterou by se nemuseli stydět ani lovci mamutů. Při couvání jsem si jí nevšiml a poté co Vitara zahučela o nějakých dvacet čísel níž, probudil mě z bohorovné nálady až náraz a velmi nepěkné zvuky. Vitara sebou ještě mrskla do boku a otřela se o betonovej sloupek.

Následky i vzhledem k rychlosti nárazu nejsou nijak závažné. Ohledáním jsem zjistil pravé zadní dveře sedřené na plech v rozsahu cca 5x15 cm a zdemolovanou krytku pravého nášlapu. Dveře nejsou promáčklé, ale přelakování bude nezbytné. Mnohem zajímavější vychytávkou je ten nášlap. Hliníkový profil, který nášlap tvoří, je z obou stran uzavřen tvarovanou plastovou koncovkou přinýtovanou asi šesti trhacími nýty. Koncovku nelze samostatně objednat, pouze celý nášlap a to ještě v páru, což obnáší nějakých 12.000,- Kč. Dobře jsem se pobavil, asi jako kdyby Vám u saka upadl knoflík a museli by jste koupit rovnou celý oblek. Takže až budu mít náladu, nášlap sundám, zdemontuju koncovku a zavzpomínám na modelářské časy. Uvidíme co se dá dělat, nakonec je to jenom ozdoba a Vitara není žádná fiflena z kolonády.

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Suzuki Grand Vitara 1.9 DDis JLX-Comfort

zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat

Další vozy Suzuki Grand Vitara



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím bez jediné chybičky. A navíc dobré reference i od ostatních majitelů.

praktičnost
10

S tímhle autem se dostanete všude, a když se vám náklad nevejde do kufru nebo střešního boxu, vezměte přívěs. Vitara to zvládne.

prostornost
9

Řidič, spolujezdec a dva lidi vzadu mají místa nadbytek.Páté místo a kufr nic moc.

jízdní vlastnosti
10

V rámci třídy a určení perfektní. Za sucha, deště, sněhu....

jízdní komfort
9

Podvozek je vyladěn na silnice i do terénu a oboje zvládá s grácií.

provozní náklady
10

Spotřeba velmi dobrá,cena servisu Suzuki překvapivě také. Horší budou náhradní díly, ale zatím nebyly potřeba.

náhradní díly
6

Těžko posoudit, zatím jsem se nebyl nucen o to zajímat.

výkon motoru
8

Dobrý základ, problémy nemá ale je to tak akorát. Nic víc.

spotřeba
9

Potěšující. Do osmi litrů v pohodě.

hlučnost motoru
7

Chrochtá a chrochtá.Po zahřátí se uklidní ale slyšet je, ne že ne.

kvalita sedadel
10

Pokud nepočítám páté místo, kvalita je na vysoké úrovni. Boční vedení předních sedadel by mohlo být trochu větší.

brzdy
8

Pozvolný nástup. Dobře dávkovatelné. Maximální účinek ovšem není nic extra. Překvapivě v testech píšou, že se nic nezměnilo ani po instalování kotoučů i na zadní nápravu.

zavazadlový prostor
7

Téměř podprůměr, ale dobře využitelný.


Více o modeluSuzuki Grand Vitara JT (2006-dosud)
Suzuki Grand Vitara 2.0 TD - test ve sněhové kalamitě Suzuki Grand Vitara 2.0 TD - test ve sněhové kalamitě

Při přebírání i předávání vozu v Praze pršelo a o tom, co…

Suzuki GSX-R/4 - nažene vám strach Suzuki GSX-R/4 - nažene vám strach

Myslíte si, že se dá usednout do roadsteru, vybaveného…

 





Blesk.cz

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za unesenými dětmi a jednorožci

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za…

Peter Grant z pera britského spisovatele Bena Aaronovitche se vrací již popáté. Mladý čarodějův učeň, který je…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a Podaného omluva

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a…

14. kolo Het ligy se asi oslavovalo především doma u Škodů – oba bratři útočníci dali po krásných gólech za…

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly. Hráči pak obrali Liverpool

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly.…

Vypadalo to hrozivě. Po prvním poločase odcházeli fotbalisté Sevilly do kabin ve středečním duelu Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Po změně oslovování cestujících v newyorském metru zde máme další skutečně důležitý problém prvního světa, a tím…

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka poznají, až padnou na hubu, říká Fedor Gál

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka…

Z výsledku voleb v Česku mu běhá mráz po zádech. „Čechy nechápu,“ říká v rozhovoru s Pavlem Štruncem disident,…