Recenze

vondry87 (muž 37 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Volkswagen Passat Highline 2.0 TDI DSG

9.81 Uživatelé

Hodnoceno: 12× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Volkswagen Passat, foto 1 Volkswagen Passat, foto 2 Volkswagen Passat, foto 3 Volkswagen Passat, foto 4 Volkswagen Passat, foto 5 Volkswagen Passat, foto 6 Volkswagen Passat, foto 7 Volkswagen Passat, foto 8
Volkswagen Passat, foto 9 Volkswagen Passat, foto 10 Volkswagen Passat, foto 11 Volkswagen Passat, foto 12 Volkswagen Passat, foto 13 Volkswagen Passat, foto 14
 

Technické info

Přezdívka auta pašík Rok výroby 2014 Koupeno ojeté najeto [km]:40320 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1968 výkon [kW]: 110 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 pohon kol: přední

Popis vozu

Už to tu zaznělo mnohokrát. Passat se nekupuje, Passat se fasuje. Jenže co když ho ne a ne nafasovat? No tak si ho musíte koupit.

Má cesta k němu byla poměrně dlouhá a trnitá a v podstatě se jedná o první auto, které jsem si kdy koupil. A je to zároveň poprvé, kdy jsem si mohl vybrat, čím budu jezdit. Celý život jsem se těšil, až budu vybírat, shánět informace, porovnávat, testovat.. jenže nakonec na nic z toho nedošlo, ale o tom až za chvíli. Tedy po rychlé rekapitulaci mé dosavadní řidičské historie. Rád bych totiž tuto recenzi částečně pojal i jako srovnávací test.

První auto, které vlastně ani nikdy nebylo moje, byl Ford Ka (viz. samostatná recenze). Provozovali jsme jej s tehdy ještě přítelkyní během našich studentských let a po ukončení studií jej vrátili rodičům pro mladší sourozence. Psal se rok 2011 a já nastoupil do prvního zaměstnání, kde jsem hned první den vyfasoval úplně nový Ford Focus combi. Zrovna nastupovala třetí generace, která se mi moc líbila. A já byl v práci ujištěn, že právě takovou dostanu a to rovnou ve výbavě Titanium. Jaké bylo moje zklamání, když na mě v autosalonu čekala generace druhá v doprodejové Trend výbavě a motorem 1.6 TDCi 66 kw. Asi jeden z posledních kusů, kterého se potřebovali zbavit. No proti Káčku to byl stejně posun o světelné roky vpřed a my s vozem prožili spokojené dva roky. Pak se na mě pro změnu usmálo štěstí. Jeden služebně starší kolega, který si před dvěma lety nakonfiguroval auto podle svých představ, dal nečekaně výpověď a facility manažerka řešila, co s autem. Totiž firma je plná ženských a služební auta jsou většinou konfigurace typu “rodinný vůz a nákupní taška v jednom“. Jenže kolega si nakonfiguroval přesný opak – černý Ford Focus v sedanu (do té doby jsem ani nevěděl, že se sedan vyrábí a od té doby jsem viděl asi 2 exempláře), 2.0 TDCi s automatem a xenony a strašně “praktickou“ výbavou ve smyslu všechno v chromu, velká kola a spousta blbostí uvnitř jako příplatkové audio nebo variabilní ambientní osvětlení. No prostě sen mladého kluka, ale noční můra maminy od rodiny. Facility manažerka si na mě jako na chlapa vzpomněla, zavolala mi a zeptala se, jestli bych neměl zájem. Trochu mě vyděsila tím automatem, protože jsem s ním v životě nejel a měl jsem v hlavě zažitý názor “automat je pro staré a auto bez manuálu není auto“. Na stranu druhou manželka tou dobou teprve začínala řídit a já si říkal, že automat by její řidičské začátky mohl poněkud usnadnit. Tedy souhlasil jsem. Ve firmě mi ještě několikrát děkovali za to, že jsem se obětoval a pomohl jim vyřešit problém. To auto jsem miloval já i manželka. Poprvé v životě jsem řídil něco s 100+ kw a mohl normálně předjíždět. Poprvé v životě jsem nemusel řadit a v kolonách relaxoval. Poprvé v životě jsem okusil xenony a pochopil, že i v noci se dá něco vidět. Tenkrát začínala doba LED denního svícení a já se těšil na každé ráno, až auto odemknu a ono mě přivítá nádhernými LED proužky. A to nezmiňuji vyhlášené jízdní vlastnosti. Na každou cestu jsem se těšil. Auto se bohužel po skončení operativního leasingu vrátilo a já vyfasoval firemní klasiku tzn. ford focus combi 1.6 TDCi s manuálem a halogeny. Pořád je to dobré auto, ale po zkušenosti s vymazlenou variantou už to prostě nebylo ono. Brzy přišla změna zaměstnání a s tím spojená změna vozového parku. V nové firmě se jezdilo koncernem a dokonce se mohlo vybírat. VW Golf nebo Škoda Octavia. DSG nebo manuál. 1.8 TSI nebo 2.0 TDI. Ano hádáte správně – garáž byla plná oktávek 2.0 TDI DSG. Nechápu. Já bych vzal golfa v benzínu. Nicméně takto bylo rozhodnuto za mě a já dostal auto po odcházející kolegyni. Oktávku 2.0 TDI DSG Elegance. Černou. Ta barva mi je asi souzena. Ač nejsem fanda koncernu, 2.0 TDI DSG je pořád víc než 1.6 TDCi manuál, takže to vypadalo, že si snad zavzpomínám na staré dobré časy. A taky jsem si zavzpomínal, ale ne s úplně dobrým výsledkem pro koncern. Po usednutí do škodovky jsem byl mile překvapen – konzervativní interiér mi i přes mé snad ještě mládí paradoxně vyhovoval víc než scifi kokpit ve Fordu. A ve škodovce byla spousta místa. I vzadu. Kufr taky paráda – obrovský a skvěle přístupný. Vyrazil jsem tedy na cestu domů a říkám si, že je to nějaké hlučné. Ale třeba se mi to jen zdá. Dojel jsem tedy domů (cca 70 km), vystoupím a chystám se cestu nějak zhodnotit. No a zjistil jsem, že moc není co. Pochopil jsem, co to je to “sterilní řízení“, o kterém jsem tolik četl. Totiž během řízení oktávie se pocity nedostavují žádné. Tam, kde jsem si s focusem užíval zatáčky, s oktávkou jde o pouhou přepravu z bodu A do bodu B. Přijel jsem tedy domů, nabral manželku a vyrazili jsme na nákup. A manželka.. "proč je to tak hlučné?" Aha tak to asi nebude jen subjektivní pocit. Hluk nám na oktávii vadil asi nejvíc a s narozením dítěte to bylo ještě horší. Na dlouhých cestách jsem musel jet maximálně 120 km/h, jinak byl v autě takový hluk, že malá špatně spala. Vyloženě stupidní mi přišlo ovládání tempomatu, který se ještě jako bonus občas na dálnici samovolně vypínal, pravděpodobně při otřesech na dálnici. To bylo velice nepříjemné. Ve Fordu se ovládal na volantu a nemělo to chybu. Tragické byly i halogenové světlomety, v noci jsem toho opravdu mnoho neviděl. Ford na tom byl v tomto ohledu lépe. Abych jen nehanil, auto opravdu vyniká vnitřním prostorem, líbila se mi kvalita zpracování a ekonomický provoz. To auto snad jezdilo na vzduch. Já měl dlouhodobou 5,5 (většina dálnice při 140 – 150 km/h), manželka jezdila pravidelně za 4,5. S oktávkou jsem strávil 2 roky a pak jsem se rozhodl začít pracovat sám na sebe. S tímto krokem jsem samozřejmě přišel o veškeré zaměstnanecké benefity včetně auta. 2 měsíce utekly jako voda a já se najednou ocitl v nové práci a bez auta. No alespoň jsem si připomněl, co je to autobus a MHD. Jenže moje práce obnáší hodně cestování, takže jsem potřeboval auto a to hodně rychle. Celou dobu jsem měl v plánu vzít nějaký operativní leasing. Vyhovovalo by mi pravidelné měsíční splácení bez nutnosti vysoké počáteční akontace, finančně nás docela vycucala stavba domu. Představoval jsem si nějakou skladovku, ale brzy mi došlo, že ty relativně výhodné operáky jsou vždy spojené s objednáním vozu do výroby. Smířil jsem se tedy s tím, že si na auto 3 měsíce počkám a nějak to přechodné období vyřeším. Zmapoval jsem trh a nejvýhodněji vycházel Passat. Tedy začal jsem poptávat. Každý autosalon měl na webu nějakou konkrétní nabídku, na kterou jsem reagoval. Vždy to dopadlo stejně – měli radost, že mám o službu zájem a poslali mi nabídku, která byla na hony vzdálená té na internetu. Na přímý dotaz, proč se cena liší, moc nechtěli reagovat. Někdo se vymlouval na zdražení vozu, někdo na akci, někdo to ani nechtěl komentovat a raději nabídku z internetu stáhl. No při těch upravených cenách už mi to tak zajímavé nepřišlo. Nebyl jsem si jistý ročním nájezdem a strach jsem měl i z vracení vozu, takže jsem počítal s tím, že měsíční splátka není ani zdaleka konečná a ještě budu hodně doplácet. No v součtu bych za 3 roky klidně zaplatil 2/3 ceny vozu a to mě přišlo jako šílenost. Taky jsem se podivil, že většina vozů v akci byly Passaty R-Line s halogeny. Takže Passat se sportovním paketem za milion se základními světlomety. Kdo tohle dává dohromady. Už se těším, až toho budou za tři roky plné bazary. Pak jsem ještě narazil na akci na BMW X1. Nijak jsem po tomto typu vozu netoužil, vlastně je to úplný opak toho, co jsem chtěl, ale recenze byly relativně pozitivní (až na hluk od pneumatik) a já si chtěl vždycky zkusit prémiovku, tak jsem do toho šel. Je to na dva roky a to nějak přežiju. A v podstatě za cenu OL oktávky. Vyplnil jsem tedy papíry a čekal na schválení. Bohužel jsem neprošel testem bonity. To mě trochu pobavilo, protože jsem jim řekl, že o auto stojím a nutně ho potřebuju a jsem ochotný zaplatit OL dopředu na celou dobu trvání tzn. celé dva roky na ruku. I tak jsem byl zamítnut. Ale když už jsem jim ty papíry naposílal, byly mi nabídnuty OL na horší a dražší vozy. Na ty jsem asi bonitní byl dost. Znovu se musím pozastavit nad konfigurací vozu – vůz měl třeba příplatkové sportovní sedačky, ale opět základní halogeny. No každopádně jsem byl opět na začátku. Už jsme byli týden bez auta, nemohli jsme ani pořádně nakoupit, byli jsme zoufalí. Týdny věnované shánění operáku se ukázaly jako naprostá ztráta času a došlo nám, že budeme muset něco koupit. A to hodně rychle, takže to bude muset být skladem. V podstatě jsem hledal něco, co uveze rodinu s dítětem (do budoucna se dvěma) a zároveň důstojně zvládne mnohdy dlouhé pracovní cesty. Něco přiměřeně reprezentativního, ale zároveň ne okázalého, nechci zbytečně poutat pozornost. Určitě jsem neodešel z práce, abych si pohoršil, takže slušně vybavenou oktávku jsem vzal jako výchozí bod. Vzpomněl jsem si i na Focuse, jenže u toho se opět doprodává stará generace a ta už přece jen technologicky dost zaostává a rodinu s dětmi vlastně ani prostorově neuspokojí. Díval jsem se tedy na ceny skladovek nových oktávií a polil mě pot. Začínaly někde na půl milionu. Bez motoru a výbavy. Naše konfigurace byla kolem 700 tis. Za auto, na které jsme spíš nadávali. Nejvíc nám vadil hluk, takže co takhle jít o stupeň výš? No cena Superba už byla samozřejmě úplně totální úlet, ale já vlastně ani nepotřebuju nové auto. Koukal jsem tedy na ojeté vozy aktuální generace a ty ceny byly taky úplně mimo. Je vidět, že spousta firem koupí Superba, na tři roky ho někomu půjčí a pak ho chtějí prodat za nákupní cenu. Šílený. Nic mrkneme na starší oktávie. Jsou po modernizaci a o starý model by nemusel být zájem, takže bude levný. Zase vedle. Je vidět, že Češi si rádi připlatí za možnost jezdit v domácí značce. Byl jsem zoufalý. Vzpomněl jsem si na kolegyni, co před rokem vyfasovala Passata a firma dostala hodně zajímavou slevu. Vlastně i operák vycházel u VW mnohem lépe než u škodovky. Tedy koukám na ceny VW a skutečně to vychází cenově o mnoho příznivěji. Mám radost a říkám si, že bych se do cenového limitu mohl vejít dokonce i s pašíkem. Nechtěl jsem stočený vrak, proto jsem hledal pouze mezi ověřenými vozy přímo od VW. Požadavků jsem neměl moc – aktuální model, rozumný nájezd (tzn. do 50 tis. km), kombi, výbavu highline, LED světla, motor 110+ kw a DSG. Tyto parametry jsem zaškrtal ve vyhledávači a zaměřil se na nejlevnější vůz v nabídce. Opět černá barva. To musí být znamení. A v podstatě za cenu oktávie. Na vůz jsme se tedy dojeli podívat a dopadlo to dobře. Vůz koupil podnikatel manželce, takže druhé auto v rodině, po ženské, která ho plně nevyužívala, tak se prodává. Výbava je slušná – vůz má vše, co jsem chtěl a něco málo navíc – např. automatické parkování (manželka měla radost, mně to přijde zbytečné, ale na wow effect dobré), kožené čalounění, vestavěná navigace, vyhřívaný volant, pádla pod volantem a možná ještě nějaké další drobnosti. Zkušební jízda dopadla dobře, žádný problém jsem neodhalil a jelikož je vůz ještě rok v záruce a měl u prodejce kompletní servisní historii, plácli jsme si. Opravdu už se mi nechtělo zase hledat něco dalšího. Nakonec se domluvilo, že před předáním na náklady původního majitele ještě v autosalonu provedou servis s výměnou oleje a k vozu jsme dostali 2 kompletní sady kol.

Ve výbavě je spousta blbin, které jsem v autě nikdy neměl a vlastně je ani člověk nepotřebuje, ale hodně usnadňují život a zpříjemňují cestování. Třeba tří-zónová klima. Manželka už na mě nekřičí ze zadní sedačky, ať přitopím nebo uberu. Nebo parkovací kamery do všech stran. Radost parkovat. To samé senzory hlídající mrtvé úhly. Také příjemné. Automatické světlomety a stěrače. Fungují skvěle. Úžasná je možnost na dálku nebo z místa řidiče otevřít a zavřít el. víko kufru a z oblasti kufru páčkou pohodlně sklopit zadní sedačky. Smíšené pocity mám však z adaptivního tempomatu a dost mě překvapilo, že nejde používat jako obyčejný tempomat. Tady totiž hodně záleží na okolnostech. Když je na dálnici hodně hustý provoz, tak je to super, protože se pověsíte na auto před vámi a relaxujete. Pokud je hodně slabý provoz, pak funguje stejně jako obyčejný tempomat a vše je v pořádku. Jenže v případně normálního či středního provozu se nejedná o úplně příjemného společníka na dlouhé cesty. Člověk si jede v poklidu v pravém pruhu a když se v dálce na horizontu objeví auto, vůz začne brzdit. Ano trochu přeháním, ale i přes nejmenší možnou nastavenou vzdálenost je vůz na můj vkus až zbytečně moc opatrný a jedinou obranou je včas změnit pruh. Tedy zbytečně brzy. A aby to bylo ještě horší, čím větší je rozdíl rychlostí obou vozidel, tím časnější je reakce vozu. Ono logiku to do jisté míry samozřejmě má, jenže když jedete v pravém pruhu, kde každou chvíli dojedete kamion, který jede podle logiky vozu o mnoho pomaleji než vy a auto s opravdu groteskním předstihem začne brzdit, přestože je před vámi místa dost a vlastně ani v levém pruhu nic nejede, je to neskutečně otravující. Takže jak jsem se vždycky snažil být tolerantní a setrvával v levém pruhu jen po dobu nutnou k předjetí, tohle auto z člověka dokáže vychovat sobce, který vjede do levého pruhu sto metrů před překážkou a dokáže ho okupovat po několik kilometrů. Pokud pruh člověk nezmění včas, připadá si jako schizofrenik, protože auto začne brzdit a vzápětí zase zběsile zrychlovat po tom, co ho řidič umravní prudkým sešlápnutím plynového pedálu. Spotřebě tento styl jízdy samozřejmě taky neprospívá. Když už někoho úspěšně předjedu a někdo mě dojíždí, s normálním tempomatem se na dvě vteřiny vmezeřím do pravého pruhu a vzápětí se vrátím zpět. Jenže s adaptivním tempomatem auto po návratu do pravého pruhu dostane strach, že se řidič chystá spáchat sebevraždu, na což reaguje divokým bržděním. Což se většinou nelíbí vozu za vámi, který jste právě předjeli, zařadili se před něj a dupli na brzdu. Člověk se tedy velice rychle naučí tempomat preventivně usměrňovat plynovým pedálem, což není problém, jenže ve výsledku do řízení zasahuji mnohem častěji než s obyčejným tempomatem, u kterého jsem s trochou odhadu pedály v podstatě nepotřeboval. Paradoxně jsem se s obyčejným tempomat na jízdu nemusel tolik koncentrovat jako s ACC, ale to je samozřejmě dáno i tím, že se snažím být ohleduplný k ostatním účastníkům provozu a tím si komplikuju život. Kdyby šlo ACC degradovat na úroveň klasického tempomatu, určitě bych preferoval ten. Resp. ideální by byla možnost si vybrat, protože pro různé situace se hodí různý typ.

Jízdně jsem vozem také nadmíru spokojen. Je to koncern, takže sterilita řízení přetrvává a na žádné blbnutí to není, naopak vůz spíše svádí k plynulé pohodové jízdě. Asi stárnu, ale naprosto mi to vyhovuje. 110 kw k tomuto účelu bohatě postačuje. Na bezpečné předjíždění to stačí (když se používá hlava), dálniční tempo udrží bez problémů, jízda je hospodárná a komfortní. Vůz bohužel nemá adaptivní tlumiče, ale i tak je odpružení s oktávií neporovnatelné. Nejvíc je to znát na příčných nerovnostech. Kousek od domu máme zpomalovací práh, který musím každý den přejet a tam, kde jsem v oktávii dostal pořádnou ránu do pozadí, tak v passatu se příjemně zhoupnu a nerovnost důstojně překonám. Podstatný rozdíl je i jízda na proslulé D1. Zázraky se samozřejmě nekonají a horší úseky D1 jsou v pravém pruhu noční můrou i pro passat, ale zatímco s oktávií se v pravém pruhu jezdit nedalo vůbec, v passatu to jde, i když úplně příjemný zážitek to zrovna taky není. Další rozdíl je v hluku při dálničních rychlostech. V oktávii hluk s rychlostí rychle narůstal a v podstatě bez hlasitě puštěného rádia se po dálnici nešlo pohybovat. Při rychlostech nad 150 km/h byl v autě opravdu neskutečný kravál. Při telefonování jsem vždy brzdil na 120 km/h, abych něco slyšel. Ani v Passatu není na dálnici absolutní ticho, ale hluk s rychlostí narůstá o mnoho pomaleji a subjektivně při 160 km/h není auto o mnoho hlučnější než při 130 km/h. Je to dáno i delším zpřevodováním, kdy Passat na dálnici točí o dost méně než oktávka. Při vyšších rychlostech zároveň zůstává velice dobře ovladatelný a stabilní. To v oktávii byly tyto rychlosti už o strach. Resp. člověk se musel na řízení mnohem víc soustředit, což v tom hluku bylo velice únavné a já do cíle dorážel vyřízený. Takže jsem se velice rychle naučil si ráno přivstat a jet pomaleji, což mi vydrželo dodnes, ale rychlé cestovatele passat určitě nezklame. A neurazí ani na okreskách. V zatáčkách sedí podstatně lépe než oktávka, která byla při rychlých průjezdech velice nejistá. Samozřejmě passat není auto na nějaké blbnutí a rozhodně jsou jeho doménou spíše dálnice, ale byl jsem opravdu překvapen, jaký rozdíl v tomto ohledu mezi oběma vozy je. Člověk sice v zatáčkách cítí tu váhu, ale passat stopu drží opravdu o poznání lépe. Musím říct, že po cestě na zkušební jízdu jsem si říkal, že přesně vím, co čeho jdu, protože jsem dva roky jezdil s vozem se stejným motorem i převodovkou. Ale opravdu mě překvapilo, jak odlišně jsou obě auta nastavená. Největší rozdíl samozřejmě plyne z odlišného zpřevodování. Tam, kde oktávka řadila šestku, si passat bez problému vystačí s pětkou. Až jsem si říkal, jestli s tím autem něco není, když by mohlo jet ekonomičtěji na vyšší převodový stupeň. Obavy se rozplynuly při pohledu na otáčkoměr – i na pětku byly otáčky až nezdravě nízké. Trojka je opravdu neskutečně dlouhá, což se mi líbí, protože auto ve městě a při opouštění města krásně kontinuálně táhne a vyšší stupeň zařadí až pří ustálení rychlosti. Při klidné jízdě ve městě tedy auto při dosažení rychlosti 50 km/h zařazuje čtyřku. To oktávka ve městě neměla problém zařadit pátý stupeň. Řazení passatu je obecně logičtější a dospělejší a podřazování mnohem hladší, což jízdu dělá celkově o moc příjemnější. Jak jsem s DSG v oktávii nebyl úplně stoprocentně spokojen, v passatu nemám co vytknout. Oktávka i passat měly shodně 110 kw, takže dynamiku jsem čekal srovnatelnou mírně ve prospěch oktávie kvůli nižší hmotnosti. To se potvrdilo, rozdíl je ale v tom, že passat zrychlení docela slušně maskuje. Při testovací jízdě jsem byl zklamán tím, jak auto oproti oktávce nejede. Jenže při pohledu na rychloměr jsem zjistil, že jede, jen to není tolik cítit a hlavně slyšet. Ten proces je zkrátka takový plynulý, nenucený a nenápadný. Ekonomika provozu je zatím výtečná. Do práce (70 km – z toho 50 km dálnice) jezdím na zimních pneu za necelých 6, což považuji za velice dobrý výsledek. O mnoho lehčí Ford Focus 2.0 TDCi s PowerShiftem zmíněný na začátku recenze si průměrně vzal ještě o trochu víc.

Co říct závěrem? S vozem jsme zatím maximálně spokojení a splňuje vše, co jsme od vozu očekávali. Je po servisu a stále v záruce a my tak doufáme, že nás nečekají žádné větší investice (ťuk ťuk). Až budeme jednou řešit nástupce, pevně doufám, že to nebude tak narychlo, výběr si vychutnám a pravděpodobně koupím nové auto, v tuto chvíli vzhledem časovému presu i finančnímu limitu jsem rád, že jsme se rozhodli takto a nekoupili za podobné peníze novou oktávii skoro v základu nebo ač o pár měsíců mladší, tak v současné době už neaktuální model oktávie se stejným nájezdem a o něco horší výbavou. Chvíli jsem uvažoval i o Audi A6, jenže ta už by v této cenové hladině měla sice stejný věk, ale přibližně trojnásobný nájezd. Od toho mě odradila i jedna zdejší recenze, kde jsou popsány servisní náklady takového auta. A já si uvědomil, že bych Audi kupoval s téměř takovým nájezdem, s jakým plánuji jednou Passata prodávat právě z toho důvodu, že s tímto nájezdem se už auto může začít kazit a stane se z něj kasička na peníze. Tím spíš, když je tak nacpané elektronikou. Tak pevně doufám, že jsme udělali dobře a nebudeme litovat. Vzhledem ke zklamání z oktávie se může zdát jako nerozum kupovat jejího dražšího brášku a i já měl z toho strach, ale nyní můžu říct, že to, co mi na oktávii nejvíc vadilo, se v passatu podařilo eliminovat či podstatně vylepšit a zároveň to, co se mi na oktávii líbilo, zůstalo, takže passat se mi jeví jako ideální rodinný vůz. O nižších třídách bych však v rámci koncernu už neuvažoval.

Silné stránky

kvalita zpracování
jízdní komfort
spotřeba
přijatelná cena
nenápadný vzhled

Slabé stránky

tempomat - nejde vypnout adaptivní funkce

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

zatím žádné

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto Vysočina - perfektní

 

Novinky v recenzi

2.7.2023 09:43

Zpátky do práce, holoto!

Jak jsem již uvedl v předchozí novince, v dubnu 2021 jsem nastoupil do zaměstnání a krátkodobě vyfasoval černého Superba, abych ho o měsíc později vyměnil za své “permanentní“ služební auto – bílého Superba Style z roku 2017. Abych řekl pravdu, byl jsem trochu smutný, protože nás nastupovalo víc a já jediný dostal starší auto na dojetí a jako fanda do aut jsem trochu (čti hodně) závistivě přihlížel tomu, jak si ostatní kolegové, pro které je auto pouhým prostředkem přepravy z A do B, konfigurují nové Kodiaqy a Passaty, zatímco já dostal starý nesmyslně nakonfigurovaný Superb. Resp. teprve časem jsem zjistil, že to nebyla chyba konfigurace, ale takhle nesmyslně se Style tehdy prostě prodával. Obě přední křesla elektrická s pamětí, ale neergonomická, nepohodlná a látková. Zadní sedadla jsou sice vyhřívaná, zato chybí couvací kamera nebo vyhřívané čelní sklo.. prostě ideální auto pro člověka, který v autě většinu času tráví sám a najezdí spousty kilometrů ročně. Ale říkal jsem si, buď rád, ostatní ta auta budou mít ještě 5 let, zatímco ty si za 2 roky nakonfiguruješ už nový model 😊. Jenže to jsem netušil, že současné modely tu s námi kvůli COVIDu budou 9 let. Od roku 2015 jsem viděl tři generace BMW 5er, ale jen jednu generaci Superba nebo Kodiaqa. Prostě ta auta už mírně řečeno hodně přesluhují. Celou dobu jsem zvažoval, zda svého Passata neprodat, ale “díky“ COVIDu na hodnotě spíš získával, tak jsem neměl potřebu ani srdce se ho zbavovat. Tím spíš, že v srpnu 2021 přišla z vedení firmy zajímavá zpráva – firma plánuje zavést možnost využití vlastního vozu místo služebního auta. To by bylo fajn – můj Passat doma stejně stál nevyužitý a zároveň je i přes jeho stáří ve všech ohledech lepším autem než vyfasovaný Superb, tak bych přirozeně raději jezdil Passatem. Zároveň dorazila zpráva, že nová služební auta bude možné objednat až po aktualizaci car policy, takže přestože můj Superb byl už stářím téměř určen k obnově, objednat nové auto nešlo a já zoufale čekal na aktualizaci car policy. A jak už to tak v korporátech bývá, trvalo to bezmála dva nekonečné roky, než se něco začalo dít. Takže píše se červen 2023, kdy jednoho dne dorazil e-mail se spojením “car policy“ v předmětu. Okamžitě zapomínám na pracovní úkoly a mail plný očekávání otevírám. Odnáším si z něj dvě hlavní informace – můžeme konečně objednávat nová auta, ale jelikož končí výroba současného Superbu/Kodiaqu a Passatu, máme velice omezené možnosti volby. Vlastně jen jednu – Superb 2.0 TDI 110 kW s tím, že bych na výrobu 8-12 měsíců čekal. S tím, že vím, že se třemi dětmi je to auto nepoužitelné. S tím, že vím, že mi moc nevyhovuje a za ty peníze, co to stojí, asi v současnosti nejde vybrat horší auto. S tím, že až ho reálně budu přebírat, už bude všude dlouho k vidění nový model. Celý život jsem se těšil, až si budu jednou moct konečně nakonfigurovat své služební auto, ale takto jsem si to tedy nepředstavoval. Druhou novinkou bylo, že je konečně možné se vzdát služebního auta a pobírat finanční příspěvek. Finančně se to bohužel moc nevyplatí, ale objednávat staronový Superb se mi nechtělo, takže není na výběr, slovo dalo slovo, auto jsem koncem června vrátil leasingovce a uvidíme, co dál. Pokud bude nová generace Kodiaqa/Superba/Passata stát za to, začátkem příštího roku bych ho objednal a až do výroby/předání používal svého Passata a následně jej prodal. Pokud budou nové generace pokračovat v současném trendu (tzn. drahé auto, na kterém se ale už na první pohled dost šetřilo a které je plné otravných asistentů a má user unfriendly či přímo nefunkční ovládání), nechám si Passata a časem ho pravděpodobně vyměním za něco menšího benzínového a zábavnějšího, protože roli rodinného dostavníku převzal S-Max.
Takže se konečně dostávám k meritu věcí – Passatu po dvou letech odpočinku končí dovolená a bude zase muset začít něco dělat. V posledních dvou letech toho moc nenajezdil, jen jsem ho občas dojel projet, případně ošetřil kožené sedačky nějakou tou impregnací. Nyní dostal pořádný servis a už se moc těším, až spolu zase strávíme nějaký ten čas. Odpočinek zvládl poměrně dobře, jen mě trochu vypekl v zimě, kdy jsem podcenil stav a stáří akumulátoru a jednoduše jsem se jednoho dne do auta nedostal. Takže jsem objednal nový AGM akumulátor, který problém vyřešil, nicméně auto se po nastartování rozsvítilo jako vánoční stromeček 😊. Takže jsem koupil amatérskou diagnostiku za pár korun, nakonfiguroval nový akumulátor, všechny chyby smazal a auto bylo zase jako nové. Samozřejmě od té doby trávilo hodně času na nabíječce, holt chybami se člověk učí.

26.4.2021 19:57

Passat vs. Superb

Tak to vypadá, že se moje OSVČ kariéra definitivně nachýlila ke konci a nezbylo, než se nechat zaměstnat. To s sebou nese řadu nevýhod, ale taky jednu výhodu - služební auto. Ta černá je mi asi opravdu souzená, protože jsem dočasně vyfasoval černého Superba kombi. Takže už mi před domem stojí dva černé kombíky a to ještě pokrevní bratři viz. foto. Nabízí se tedy rychlé srovnání - můj Passat Highline 2014 s 120 tis. km vs. služební Superb Ambition 2019 s 85 tis. km. Oba vozy v kombinaci 2.0 TDI 110 KW + DSG.

Líbivost exteriéru je vždy subjektivní, ale když byla obě auta představena, Superb mě nadchnul a Passat byl takový nenápadnější. Ale už tenkrát jsem nabyl dojmu, že Superb se rychleji okouká a Passat prostě zůstane Passatem. Nevím jak to vnímáte vy, ale u mě se toto proroctví přesně naplnilo a když jsou oba vozy zaparkované vedle sebe, u Passatu mi přijde, že stárne o něco pomaleji a sluší mu to víc. Interiér v Passatu rozhodně působí hodnotněji a je kvalitněji zpracovaný. Dost mě překvapilo, jak v dva roky starém Superbu šíleně vrže madlo dveří u řidiče. Nejsem žádný hnidopich a jsem ochoten autu hodně odpustit, ale tohle vrže jak nějaké 20 let staré auto nejnižší třídy a opravdu dost mi to vadí. Hned jsem to běžel vyzkoušet do Passata a ani po tolika letech nic, pevné jako skála. Passat je také jednoznačně tišší, ale Superb je obutý na Nexen pneumatikách, což asi bude hrát velikou roli. Superb má oproti Passatu nové 7-mi stupňové DSG, což by se mělo projevit mimo jiné nižší hlučností, jenže v praxi to tomuto konkrétnímu Superbu vůbec nepomáhá a bez ohledu na rychlost je vždy hlučnějším vozem. Nové převodovce však nelze upřít o něco vytříbenější chování a pokrok v tomto směru určitě patrný je, ale ne zas tak zásadní, abych např. při výběru ojetého auta trval na této převodovce, spíš bych to viděl jako příjemný bonus. Dřív jsem měl služební oktávii, takže jsem věděl, že mě zase na dálnici čeká horor ve formě ovládání tempomatu na páčce blinkrů. Už jsem si přesně nepamatoval, jak se to ovládá, naštěstí jsou jednotlivé funkce popsány přímo na páčce ovladače. Jenže problém je v tom, že ty "popisky" jsou přesně v zákrytu za volantem, takže když jsem chtěl na dálnici zapnout tempomat, tak jsem se musel hodně vyklánět doprava, abych si mohl vůbec přečíst, co mám kde zmáčknout. To mi na dálnici nepřijde moc bezpečné, ovládání na volantu je prostě o 1000 % lepší. Zamrzí i umístění startovacího tlačítka vpravo pod volantem. Passat má tlačítko umístěné na středovém panelu, takže si člověk sedne a hned ho vidí a má ho po ruce a nemusí ho nikde hmatem hledat nebo se vyklánět a koukat, kde je. Jsou to drobnosti, ale prostě je vidět, že tyto dle mého soudu záměrné přešlapy jednoduše Superb posouvají v hierarchii značky až za Passat..

Vzhledem k tomu, že oba vozy jsou úplně odlišně vybavené, alespoň jsem si udělal představu, jaké prvky jsou pro mě důležité a co naopak považuji za zbytečnost.

Passat má oproti Superbu adaptivní tempomat a elektrické otevírání pátých dveří, což paradoxně nepovažuji za výhodu. Adaptivní tempomat mi moc nevyhovuje a v zimě mě vyloženě štve, protože se i při minimálním sněžení deaktivuje, takže člověk najednou sedí v autě bez tempomatu, což při dlouhých dálničních cestách docela naštve. Naštěstí tu máme mírné zimy, jinak bych to asi jen tak nepřekousl. Standardní tempomat je prostě jistota. Elektrické otevírání pátých dveří je zase zbytečně pomalé a vadí mi i zvuková signalizace. A nutno dodat, že nefunguje na 100 % - někdy trochu zazlobí a stejně je nutné elektromotory fyzicky "přeprat" a páté dveře zavřít ručně. Podle servisu VW je to v normě a žádná závada nebyla zjištěna. Passat má celokožená sedadla a Superb kombinaci alcantara + kůže. Křesla v Passatu jsou co se komfortu týče o něco lepší, ale stran materiálu bych asi preferoval tu kombinaci ze Superba, která mi přijde praktičtější. Passat má oproti Superbu 360-ti stupňový kamerový systém a automatické parkování. Obojí vnímám jako zbytečnost, ale základní zadní parkovací kameru bych v Superbu určitě ocenil, jak si na to člověk zvykne, připadá si jako slepý.. Passat má oproti Superbu taky pádla pod volantem, což se dost hodí, protože převodovka někdy při kick-downu podřadí zbytečně moc a motor se dostane do otáček, ve kterých už nemá výkon, takže je dobré hned po kick-downu pádlem zařadit o stupeň výš, aby auto jelo. Samozřejmě mluvím o režimu D. Na S nejezdím a dle mého názoru tento režim do naftového auta nepatří, protože vytáčet naftový motor zpravidla nemá smysl (řve to a nejede to, smysl mi vážně uniká..).Na stranu druhou ale musím uznat, že v Superbu mi díky 7-stupňovému DSG pádla až tak moc nechybí, protože převodovka má víc stupňů a tím pádem se jí lépe daří podřazovat do optimálních otáček, takže umravnění pomocí pádel většinou není potřeba. Passat má také sledování mrtvého úhlu a na to jsem si tak zvyknul, že mi to chybí. Ne že bych nekoukal do zrcátek, ale člověku na tuto funkci zvyklému prostě najednou přijde divné, když ho někdo předjíždí a v periferním vidění něco někde nesvítí :-).

Superb má oproti Passatu navíc bezklíčové odemykání, což je super věc a auto už bych bez toho nechtěl. Superb má také elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, což je fajn, ale toto v autě opravdu nepotřebuju, neb s ním jezdím sám a sedadlo nastavím jednou a už na něj nesahám. Příjemně mě překvapilo ozvučení Canton. Jasně audiofilové to asi budou vidět jinak, ale běžného posluchače si myslím naprosto uspokojí. Superb má novější verzi infotainmentu, u které jsou mechanická tlačítka nahrazená těmi dotykovými, což je prostě ve všech ohledech horší řešení než mechanická tlačítka u Passata, které je možné do jisté míry ovládat po paměti. Tady to nejde.. prostě musíte jet s očima přilepenýma na obrazovku a i tak je dost vysoká šance, že zmáčknete něco, co jste zmáčknout nechtěli. No a nebyla by to škodovka, kdyby tu nebyly simply clever vychytávky. U Octavie jsem zbožňoval držák parkovacích lístků, který považuji za perfektní vynález. Kdo má pořád ty lístky zapadané pod čelní sklo lovit.. Jenže ten v tomto Superbu bohužel není.. tak nevím, jestli to někdo neukradl, nebo už se to tam nedává? Potěší i deštník ve dveřích nebo vyjímatelná svítilna v zavazadlovém prostoru. Zatím jsem to nepoužil, ale uznávám, že se to jednou třeba může hodit.. A v zavazadlovém prostoru se nachází síťový program, což je překvapivě užitečná záležitost na přepravu křehkých věcí (hned jsem to otestoval, když jsme při rodinné návštěvě na vesnici vyfasovali několik plat vajec.. cestu přežila všechna). V Passatu bych si musel lámat hlavu nad tím, kam s nimi a jak je zabezpečit, aby se nerozbila.

Jaký je závěr? V našem korporátu se volí mezi Passatem a Superbem a až/jestli budu před touto volbou stát, těžko se hledají důvody, proč dát přednost Superbu. Reálná cena po slevách je v podstatě totožná a Passat je asi v každém ohledu lepším autem. Ne o moc, ale prostě je. A Passat na rozdíl od Superbu neparkuje na každém rohu. Parkuje totiž na každém druhém :-) . Jediné, co zamrzí, je nové celodotykové ovládání panelu klimatizace u Passatu, ale co se dá dělat, pokrok (ač špatným směrem) prostě nezastavíš. A asi se dá předpokládat, že Superb si tento "downgrade" časem zaslouží taky..

14.5.2020 15:08

Servis po 90 000 + trable s DPF

Pašík má za sebou další “třicítku“ a přišel čas na další servis. Jak jsem již předesílal, moc se mi nechtělo pokračovat v servisování u VW, protože to mám dost z ruky a stojí to nemalé peníze, kdy za 90 tis. prohlídku chtěli cca 10 - 15 tis. A ani se mi moc nelíbil jejich přístup, kdy mi při 60 tis. prohlídce řekli, že se komplet brzdy blíží konci životnosti a doporučují vše za cca 20 tis. okamžitě vyměnit. No ve skutečnosti to samozřejmě nebylo takové drama a zadek jsem měnil přesně o rok později v servisu Škoda v cca 80 tis. a přední destičky se měnily až teď na jaře při nájezdu cca 90 tis. v místním neznačkovém servisu tzn. rok a půl po doporučení VW vše vyměnit. A to jsem je nechal vyměnit spíš preventivně, auto ještě nekřičelo.. Přední kotouče jsem po konzultaci s mechanikem ještě nechal, nebylo nutné je měnit. To je jen příklad toho, jak VW nechá zákazníky vyhazovat peníze z okna. Nejen že díly mění zbytečně brzy, ale ještě by tam ta výměna stála cca dvojnásobek toho, co jsem platil jinde. Takže budu pokračovat ve spolupráci s místním servisem, prohlídky normálně zapisují do servisní knížky a doporučují častější výměnu oleje, s čímž nemám problém vzhledem k tomu, že výměna oleje stojí rozumné peníze..

Jinak co se dosavadních zkušeností týče, s autem jsem nikdy neměl vážnější problém. Až do teď. Naše korporace v době pandemie a karantény zakázala služební cestování, takže poslední měsíc a půl jsem nikam nejezdil a auto cca dvakrát týdně vyrazilo do města na nákup. Vlastně jsem poslední dobou jezdil nakupovat spíš manželčiným benziňákem, takže ani nemám pocit, že bych toho po městě až tak moc najezdil. Jednoho dne se na palubovce rozsvítil DPF, což mě moc nevzrušovalo, protože se to čas od času stává a vždy se problém vyřešil při příští delší cestě, kdy jsem filtr vyčistil. A já věděl, že za týden či dva pojedeme s celou rodinou přes půl republiky na návštěvu příbuzenstva, takže jsem to neřešil a ještě pár kilometrů po městě v autě najezdil. Přišel den D – naložil jsem natěšenou rodinu do auta, nastartoval a s plným kufrem se vydal na cestu. Jaké bylo moje překvapení, když se auto rozsvítilo jako vánoční stromeček a spadlo do nouzového režimu. Takže super situace – rodina chce jet na výlet a auto má problém, který vyřeší jízda ve vysokých otáčkách, ale nouzový režim vám nedovolí motor točit. Jeli jsme kolem místního autosalonu Škoda, tak jsem tam nakráčel a při vysvětlování situace ukazoval na smutné obličeje rodiných příslušníků v autě, ale bohužel pán jen pokrčil rameny a sdělil mi, že mám na kapotě špatnou značku auta a nemůže mi pomoct. Takže jsem se otočil, v ten moment už řádně nasratou rodinu odvezl domů a jal se hledat někoho, kdo mi pomůže. V prvním servisu měli nejdřív podezření na poškozené hadičky v motorovém prostoru (prý se přesně takhle auto chová, když se do něj pustí kuna), ale nic nenašli, tak dospěli k tomu, že bude nutné vynutit regeneraci DPF, jenže jejich diagnostika bohužel toho nebyla schopna (lol), takže jsem hledal dál a nakonec naštěstí našel. Problém nakonec skutečně vyřešila vynucená regenerace DPF a cesta se nakonec uskutečnila. Ale upřímně mě dost zklamalo, jak rychle se auto při řekněme omezeném používání dostane do fáze, kdy musíte do servisu kvůli problému, který by vyřešila trochu svižnější jízda. Když mně ve Škodovce řekli, že musím do VW, tak mě polil pot při představě, že se takovou dálku plazím 50 km/h za absence jakéhokoliv výkonu. Do budoucna to nebudu podceňovat a při rozsvícení DPF ho raději pojedu hned vypálit.

Musím říct, že mě poslední dobou všechny ty ekonesmysly EU začínají celkem štvát. Taky mi začíná čím dál víc vadit, jak je Passat nudné auto. Nechápejte mě špatně, to auto je skvělé, pohodlné, úsporné, prostorné.. vlastně mu moc nemám co vytknout, ale že bych se ráno těšil na cestu? To opravdu ne. Výhledově budu řešit nějaké rodinné auto pro manželku, takže až bude doma, pašíka asi nahradí něco menšího a zábavnějšího, co polyká benzín a má to šest válců, než tato auta úplně vymřou. A nechci už žádná moderní kurvítka a nucené asistenty a další výdobytky dnešní doby (falešné koncovky výfuků, sportovní zvuk z repra, filtry pevných částic atd.), takže to bude starší vůz, což pozitivně ocení i peněženka. Ale to až příští rok
.

8.12.2018 11:41

Servis po 60 000 a souhrn po roce užívání

Rok se s rokem sešel a tak přišel čas na další (ale z mého pohledu první) servis. Vzhledem k blížícímu se konci záruky a plánované výměně oleje v DSG jsem se rozhodl tuto prohlídku absolvovat v autorizovaném servisu "lidového vozu", i když mi bylo jasné, že ceny tedy rozhodně lidové nebudou. Servis proběhl řekl bych klasicky - vystupování personálu příjemné, čekací prostory komfortní, materiál několikanásobně předražený a účtovaný ve větším množství, než které se skutečně použilo (zákazník při výměně oleje v DSG v autorizovaném servisu vždy platí celých 6 l oleje, ale celý objem oleje bez proplachu vyměnit nelze a reálně se vymění cca 4,5 l, takže solidní neautorizavané servisy účtují reálné množství), prostě klasika. Na žádné závady, které by bylo možné reklamovat, se nepřišlo, ačkoliv pár typů jsem měl a poprosil o prověření. Když jsem servisoval oktávku ve škodovce, tak vždy automaticky proběhlo i vyčištění interiéru, takže jsem to mylně považoval za automatiku i u VW a byl jsem proto mírně zklamán, když jsem servis opouštěl ve špinavém autě. Vydal jsem se tedy na cestu do práce a v přístrojovce něco velice nepříjemně rachtalo, takže jsem pár kilometrů zvažoval, že to otočím a do servisu se vrátím. Chvátal jsem však do práce a jelikož rachtání po několika kilometrech utichlo, dál jsem to neřešil.

Zatím nejsem rozhodnutý, kde budu vůz servisovat dál. Auto už není v záruce a žádný autorizovaný servis v okolí nemám, takže jezdit 150 km kvůli předraženým službám se mi nechce, to by mě také mohla manželka nechat zbavit svéprávnosti. Nabízí se známé přirovnání k opici a banánům, ale já osobně nevidím důvod kupovat drahé banány, když ty samé nebo ještě lepší můžu koupit blíže domovu a levněji. To, že nebudou mít tu hezkou samolepku, mé ego bez problémů unese. Na druhou stranu VW slibuje slevy pro vozidla starší 5 let, tak uvidíme. Výhledově budu muset řešit komplet brzdy, takže si prostě nechám udělat cenové nabídky, porovnám je a pak se rozhodnu. Kdyby někdo znal nějaký osvědčený servis ve Středních Čechách nebo Praze, dejte vědět :-)

Nyní takové první kratší shrnutí - s autem jsem strávil rok a stále jsem spokojený. Občas mě trochu traumatizuje pohled na aktuální tržní cenu vozu (že já tu aplikaci stahoval), ale to je způsobené tím, že na trhu je nyní hodně Passatů z ukončených operáků, které byly dřív v akci. Když započtu všechny náklady (pojistka, servis), tak mě provoz vyšel na lehce přes 10 tis. měsíčně bez DPH, což cca odpovídá ceně Passatu na OL. Jenže zatímco u OL tu samou splátku člověk platí několik let, u mě je předpoklad, že ztráta na ceně bude rok od roku rychle klesat a na závěr se nemusím bát, že mi někdo naúčtuje každý škrábanec. Vlastně za ty 4 roky operáku bych zaplatil cenu celého auta, takže na tom budu líp cca o zůstatkovou cenu při prodeji, uvidíme :-) Za ten rok jsem oproti původním předpokladům najel pouhých cca 15 000 km, ale od příštího roku se snad už konečně rozjede projekt, kvůli kterému jsem auto kupoval, takže budu víc na služebních cestách a auto si na sebe vydělá. Tento rok jsem ho musel ještě trochu dotovat :-) Taky si občas u počítače zanadávám, že jsem si nepřiplatil za výkonější verzi. A pak jedu do práce a uvědomím si, že většinu času strávím na přeplněné D1 v levém pruhu v marné snaze se dostat alespoň na tachometrovou maximální povolenou rychlost. Ohromnou porci času pak člověk stráví v kolonách. Vyšší výkon bych reálně opravdu nevyužil, na našich silnicích prostě není kde, takže když se potlačí emoce a nechá se promluvit racionálno, má motorizace je opravdu ideální. Výkonná je dostatečně a dokáže být i extrémně úsporná. Manželka po přezutí na zimní ihned vyrazila na proslulou D1 na služební cestu do Kladna a i se zapnutou klimatizací po návratu palubák ukazoval 4,1 a eko měřák ukazoval skóre 100/100. Nedělám si iluze a manželka asi byla brzdou provozu, ale samotného mě překvapuje, jak úsporné auto střední třídy s automatem dokáže být.

Nedávno mě opět zachránil front assist, když se na dálnici těsně přede mě do levého pruhu zařadila dodávka, jejíž řidič vzápětí dupnul na brzdy a prudce zabrdil až do úplného zastavení. Asi měl někdo pár aut před ní potřebu někoho poučit, protože než se přede mě zařadila, tak jsem před sebou nic podezřelého nepozoroval, jen pár vozů a plynulý provoz. Každopádně když se těsně před vás nacpe dodávka, přes kterou nic nevidíte, tak se o nutnosti prudkého brždění většinou dozvíte až v momentě, kdy jste v ní. Front assisst naštěstí rozporná krizovou situace takřka okamžitě, celé auto začne houkat a natlakují se brzdy a mělo by snad i začít samo brzdit, když řidič nereaguje. Naštěstí toto nebyl ten případ a tak tak jsem dobrzdil, i když opět zbývalo jen několik málo centimetrů. Současné skóre v pomyslném souboji front assist vs. pomačkané plechy je tak v tuto chvíli již 2:0.

Abych jen nechválil, tak tu mám i nějaký ten negativní postřeh. Minuly týden se mi po nastartování zmrzlého auta stalo, že nereagoval dotykový display. Takže navigaci jsem si nastavil až po několika kilometrech, když se auto trochu ohřálo. Nic, co by se nedalo přežít, ale říkal jsem si, jak jsem rád, že se všechny vyhřívací funkce ovládají mechanicky. Kdyby se ovládaly dotykově jako u nové A6, tak si ve zmrzlém autě ani nezatopím. Ale předpokládám, že výrobce na toto myslí a u vozů kategorie A6 asi používají display, který jen tak nezamrzne. Obrazně i doslova :-)

No a další prkotina - byl jsem na první technické prohlídce a nemohli jsme vyfotit VIN vepředu na palubce pod čelním sklem, protože byl zakrytý parkovacími lístky, které do té spáry mezi palubní deskou a čelním sklem napadaly a měli jsme co dělat, abychom je vyndali. V tomto naprosto bodovala oktávka se svojí simply clever plastovou "pacičkou" na parkovací lístky. Výrobní cena asi tak 10 halířů, ale užitečnost k nezaplacení. Proč to nemají všechna auta?

Taky je škoda, že v interiéru nejsou nějaké prostupy pro kabeláž. Přední 12V zásuvka je schovaná v přihrádce s hezkými lakovanými dvířky, která se musí ale celá otevřít, aby se protáhl kabel. Jenže kamera vyžaduje "šťávu" neustále a já nechtěl pořád koukat na otevřenou přihrádku a bojovat s kabely, takže jsem natáhl dlouhý kabel po boku vozu až do kufru a přední kameru napájím ze zadní zásuvky a je klid. Přední zásuvku používám jen pro nabíjení telefonu. A manželka pro navigaci, protože ji nevyhovuje ta vestavěná a raději používá stařičkou tomtom za zlomek ceny...

29.6.2018 23:27

Po několika měsících společného soužití přidávám další sadu několika poznatků.

Navigace – v recenzi jsem zmiňoval, že vestavěnou navigaci považuji v době, kdy dokoupitelné navigace stojí pár kaček a plní svojí funkci výtečně, za zbytečný luxus. Asi jsem to zakřikl, protože po několika letech spokojeného soužití s navigací TomTom mi přišel e-mail oznamující ukončení podpory mé navigace. V podstatě mi doporučili stávající zařízení vyhodit do popelnice a samozřejmě nezapomněli doporučit adekvátní náhradu za cca 10 tis. Tím mě trochu namíchli a já na truc začal používat vestavěnou navigaci. Není špatná, ale ovládání je místy docela komplikované a neintuitivní a já si tak pořád myslím, že dedikované zařízení za zlomek ceny je ve všech ohledech lepší volbou. A myslí si to i moje manželka, která na delší trasy do neprobádaných končin bez TomTom zásadně nevyráží.

Zadní kamera – musím ocenit její integraci do výklopného loga VW, protože je vždycky perfektně čistá. Občas je to ale nepraktické. Třeba ve chvíli, kdy zaparkujete a rychle potřebujete něco vyndat z kufru. Jenže ono není jak, protože kufr se také otevírá výklopným logem VW, které se ještě nestihlo vzpamatovat z parkovacího manévru a trčí z něj kamera. Tedy je nutné chvilinku počkat, nebo ideálně kufr otevřít tlačítkem ještě z místa řidiče, jenže dálkové otevírání kufru doprovází hlasitý přerušovaný výstražný tón, takže člověk vypadá trochu jako exot.

Kola - auto je nyní přezuto na letní pneu a musím říct, že auto je logicky na letních 18 poněkud tvrdší. Kola mu sice sluší, ale osobně upřednostňuji komfort před efektem, takže při nákupu nového vozu bych si pravděpodobně vybral 17, k autu jsem ale dostal 18 a měnit je kvůli tomu určitě nebudu, zas tak tragické to není. Docela by mě zajímalo, jak by se na komfortu jízdy podepsal adaptivní podvozek. Konfigurovat nové auto, tak DCC pravděpodobně zatrhnu, tady jsem měl bohužel smůlu, ale to už je holt úděl nás “bazarových kovbojů“.

12V zásuvka – zjistil jsem jednu velice nepříjemnou prkotinu – 12V zásuvky jsou pod napětím pouze při zapnutém zapalování. V oktávce byly pod napětím pořád. To mně trošku komplikuje život, protože jsem nakoupil kamery nejen kvůli záznamům z jízdy, ale i parkování. Takže sice mají kamery pohybový senzor, jenže co je mi to platné, když po vypnutí zapalování kamery zhasnou  Takže pevně doufám, že toto je řešitelné a jde to nastavit/přepojit tak, aby zásuvky zůstaly pod napětím i po vypnutí zapalování. Neřešil někdo?

Také jsem si trochu musel pohrát s nastavením auta. Když jsem auto převzal, byl aktivován automaticky se aktivující parkovací asistent, který se spustil pokaždé, když jsem se přiblížil k překážce. To se mi moc líbilo, jenže jen do doby, kdy jsem zjistil, že to je sice praktická věc během parkování, ale zásadně nepraktická věc pro běžný provoz, protože se asistent během jízdy často spouští. Někdy při přiblížení se ke svodidlům (při jízdě ve zúženích na D1 naprosto běžná záležitost), při dojetí k vozu stojícím přede mnou (třeba na křižovatce) a někdy jen tak, asi protože auto dostalo chuť mě trochu vylekat. Každou chvíli jsem to musel manuálně vypínat a zbytečně to stresuje, tedy vypnuto a při parkování asistent spouštím manuálně tlačítkem na palubní desce. Také jsem vypnul automatické stírání zadního stěrače po zařazení zpátečky. To je funkce použitelná snad jen v deštivé Anglii. U nás naprosto nepoužitelné a na zadním stěrači to bylo dost znát, byl úplně zničený a každé setření doprovázel nelichotivý zvukový doprovod. Tedy stěrač vyměněn, funkce deaktivována a problém vyřešen.

Dlouhodobá spotřeba se při normální jízdě stále drží na 6 litrech. Při prasojízdě si vezme 7 litrů. Při nedávné policejní akci jsem vyzkoušel úspornou jízdu. Celkově jsem s vypnutou klimou ujel 220 km – z toho 100 km dálnice při tempomatových 140 km/h a zbytek okresky 100 km/h a 55 km/h vesnice. Výsledná spotřeba 5,2 l/100 km. Před najetím na dálnici na palubáku svítilo 4,8 l/100 km. Co víc si člověk může přát.

Porovnání s dalšími auty:

V rámci májových oslav u nás na maloměstě proběhly tradiční oslavy, které místní dealerství využívají k propagaci svých artiklů a já nemohl nevyužít šance si alespoň staticky vyzkoušet konkurenci. Začal jsem samozřejmě u konkurenta z Mladé Boleslavy tzn. Superba a to rovnou v L&K výbavě. Upřímně řečeno jsem se srovnání trochu bál, protože přeci jen Passat má jen dvě stupně výbav a L&K u Škody jsem si vždy spojoval s maximálním možným luxusem a pohodlím. Po usednutí za volant se moje obavy rozplynuly. Opravdu je na první pohled znát, že u koncernu je VW ta “prémiovější“ značka. Takže interiér Passatu vypadá hodnotněji a detaily a obecně zpracování je na lepší úrovni. Pak jsem přesedl do Kodiaqa a dostavil se ten samý pocit. V něm je prostoru opravdu na rozdávání, ale interiér mě vůbec neoslovil. Pak jsem ze zvědavosti zamířil ke Korejcům. Ti se za poslední roky hodně zlepšili, ale ten rozdíl oproti Passatu, přestože vlastně má to nejlepší za sebou, protože ho letos čeká omlazení, je prostě obrovský a ani přímá konkurence v podobě i40 se prostě nechytá. Taky jsem si v ten den uvědomil, že jsem si na sebe do budoucna ušil bič koženými sedačkami, ke kterým jsem se dostal v podstatě náhodou, protože před zkušební jízdou mého vozu jsem ani nevěděl, že jimi je vybaven. Ale teď jsem rád, že je mám, protože prostě vypadají skvěle a já si uvědomil, že bez kožených sedaček se interiér ostatních aut najednou zdá být poněkud fádní a laciný. A to včetně prémie. To mi potvrdila i kolegyně, která zrovna nafasovala funglovku Superba Style a ihned po otevření dveří mého auta žasla, jaký obrovský rozdíl to je. Nedávno jsem se svezl se šéfkou v její nové A5 a upřímně řečeno jsem byl docela zklamán. A zároveň vlastně i potěšen, protože jsem si chvílemi vyčítal, že jsem za stejné peníze nekoupil hůř vybavenou A4. Teď už vím, že jsem udělal dobře, protože sebeprestižnější znak na kapotě chybějící výbavu nevyváží a nevybavená prémiovka vypadá.. jako neprémiovka. Takže kožený interiér určitě podstatně zvyšuje dojem z celého vozu, ale jen pokud je v dobrém stavu. V opačném případě se mince rychle otáčí a nic nevypadá hůře než zanedbaná popraskaná kůže. Z toho mám trochu strach, tak jsem si řekl, že jestli chci vůz za pár let dobře prodat, měl bych se o ní začít víc starat. Hned po koupi jsem je začal ošetřovat impregnací, kterou jsem koupil u nás na pumpě, takže asi žádná super kvalita. Přiznám se, že v tomto sortimentu se neorientuji, tak jsem si hodil mincí a na základě dobrých referencí koupil přípravky Dodo Juice. Sedačky nenesou žádné znaky nadměrného opotřebení nebo ušpinění, přesto jsem se rozhodl je nejdříve vyčistit výše uvedeným přípravkem. No barva vody při vylévání mě přesvědčila o tom, že sedačky zas tak úplně čisté nebyly a přípravek očividně funguje a skutečně čistí. Rovnou jsem sedačky ošetřil přípravkem od stejného výrobce a kůru budu pravidelně opakovat.

27.1.2018 20:07

Další poznatky, montáž zabezpečení a front assist v akci

Nechal jsem namontovat vyhledávací zařízení SafeLine a vypískovat skla. K tomu jsem se dostal vlastně náhodou, když jsem těsně před koupí vozu začal řešit pojištění. Nemile mě překvapila cena, která se odvíjela od mé nedoložitelné řidičské historie. Samozřejmě jsem nečekal, že někoho bude zajímat, že jsem posledních 6 let strávil za volantem služebního vozu a nikdy neměl nehodu. Ale počítal jsem s tím, že se alespoň nechají převést bonusy v rámci rodiny. Bohužel mě minula informace, že tak už to nějaký pátek nefunguje. No nic, jednou člověk začít musí. Mimochodem jediná firma, která byla ochotná uznat bezeškodní průběh při používání služebních vozů, byla Allianz. Samozřejmě to mělo háček. Chtěli po mě, abych kontaktoval bývalé zaměstnavatele a získal od nich písemné potvrzení o bezeškodním průběhu včetně seznamu vozidel, se kterými jsem kdy jezdil. Uznaný 6 letý bonus zněl na papíře dobře, jenže po jeho započítání jsem se vlastně jen přiblížil konkurenčním stále výhodnějším nabídkám. Takže nic, co by stálo za námahu s nejistým výsledkem. I tak se mi ale nabídky zdály docela drahé, až jsem narazil na pojištění od Uniqa. Nabízeli výraznou slevu, která byla podmíněná montáží vyhledávacího zařízení SafeLine, která byla zdarma. Další sleva byla za vypískování skel, které stálo jednorázově 500 kč. Takže jsem se ve finále dostal na cenu, kterou jsem si představoval a která se každý rok bude snižovat, auto je zabezpečené a třeba mi to jednou zachrání život (v momentě, kdy jednotka zaregistruje náraz, okamžitě kontaktuje asistenční službu. Ta ihned volá a v případě nezvednutí telefonu automaticky posílá záchranku na místo nehody).

Když už jsem zabezpečoval, tak jsem zakoupil dvě kamery. Na komunikacích potkávám spoustu nebezpečných individuí a třeba se bude jednou hodit mít v ruce nějaký důkaz. Služební auto jsem měl také několikrát odřené od lidí, co neumějí parkovat. Tam mi to nevadilo, ale u vlastního auta to řeším a kameru se senzorem pohybu považuju za nutnost. V zavazadlovém kufru potěší 12 V zásuvka usnadňující napájení zadní kamery.

S vozem jsem zase najel pár kilometrů a začínám si všímat některých drobností:

V kufru je světlo umístěné na stropě. Takže člověk chce večer něco vyndat z kufru, ale nic nevidí. Musí stáhnout roletu, aby do kufru viděl. Nic moc!

Passat nemá simply clever držák parkovacího lístku na předním skle. Taková blbost za pár korun a jak mi chybí! Zato škrabka ve víčku palivové nádrže mi nechybí vůbec.

Chybí mi bezklíčový vstup do auta. K čemu mi je startování tlačítkem, když stejně musím najít klíče, abych se vůbec dostal do auta. Chybí i vyhřívání zadních sedadel. Manželka cestuje vzadu s malým dítětem a mě mrzí, že si nemůže zatopit. Kožené sedačky jsou v zimě studené. V příštím autě obojí bude.

Parkovací senzory. V oktávii jsem měl jen zadní a bohatě to stačilo. V passatu mám senzory a kamery do všech stran a na můj vkus je toho moc. Při parkování pořád něco pípá a já nevím, kam dřív koukat. Jestli na obraz kamery, senzorů nebo kolem sebe. Boční senzory občas děsí i při jízdě. Člověk si jede po Nusláku a auto začne křičet. Člověk se lekne a pak si uvědomí, že se jen trochu přiblížil ke svodidlům, což automaticky spustilo park pilot. Když už jsem nakousnul kamery, tak mě příjemně překvapila zejména ta přední. S oktávií jsem při parkování často brousil přední nárazník o obrubník. S passatem pustím přední kameru a předkem dojedu těsně k obrubníku. Konec odřeninám! K zadní kameře řeknu jen to, že je to typická mince o dvou stranách. Někdy je příjemné vidět dění za vozem a na obrazovce naznačenou trajektorii vozu, na stranu druhou se zrakem přilepeným na obrazovku nemám přehled o dění kolem vozu a to mi vadí. Kamera i trochu zkresluje, ale člověk si rychle zvykne a získá potřebný odhad. V oktávce jsme zadní kameru neměl a nikdy mi nechyběla a i teď bych se bez ní bez problémů obešel.

Vestavěná navigace – oceňuji především rychlost systému, kdy spojení trvá podstatně kratší dobu než u klasické dokoupené navigace. Navigaci mám tu levnější a cena mi přijde relativně rozumná (cca 20 tis.) ve srovnání s tou dražší variantou (cca 50 tis.), přesto nevidím důvod si za ni připlácet, když běžně dokoupitelná navigace stojí zlomek. Tu si umístím podle potřeby, zobrazená situace mi přijde přehlednější a jako bonus mluví hezčím hlasem. Za ty peníze bych určitě raději vzal DCC.

Naopak kladně hodnotím samostmívací zpětné zrcátko (ani jsem nevěděl, že ho mám, ale opravdu dokáže podstatně zpříjemnit cestování za tmy) a pádla pod volantem, se kterými jsem nikdy neměl tu čest. Ve Focusu a Oktávce jsem manuální režim použil cca dvakrát. Vždy v případě, kdy se nějaký spolucestující zeptal, jestli můžu řadit ručně a jak. Reálné využití to ale nemělo, bylo to krajně nepraktické. Ale pádla jsou v tomto ohledu velice funkční prvek a já ho ke svému vlastnímu údivu pravidelně využívám. Hlavně během přípravy na předjíždění se hodí možnost podřadit a zároveň nezrychlovat (tzn. kickdown). U Oktávie jsem to neřešil vůbec, protože se mi kvůli tomu nechtělo “vyklápět“ volič převodovky do manuálního režimu. U Focusu to bylo řešené tlačítkem z boku voliče převodovky, což mi přišlo lepší, ale ani tak jsem to nepoužíval a spoléhal se čistě na kickdown. “S“ režimy jsem nikdy nepoužíval. Přišlo mi, že převodovka pustí motor do příliš vysokých otáček, kdy už netáhne. Takže jsem se několikrát přistihl, jak se při předjíždění modlím, aby automat už konečně přeřadil, aby auto zase začalo táhnout. Sportovní mód jsem tedy nikdy nevyužíval a u naftových motorů ani nechápu jeho účel.

Tento týden jsem také neúmyslně vyzkoušel front assist. Vlastně to všechno začalo úplně nevinně. Normální plynulý provoz, v připojovacím pruhu pozoruji rychle se přibližující vůz, tak jsem ze slušnosti mírně přidal, abych mu umožnil plynulé zařazení, protože připojovací pruh byl velice krátký (resp. žádný) a já z vlastní zkušenosti vím, jak blbě se v tom místě napojuje, když člověk musí výrazně zpomalit. Co čert nechtěl, zrovna v tom samém místě začínala kolona a řidiči přede mnou zaspali. Tedy v okamžiku, kdy jsem kvůli tomuto “gentlemanskému“ manévru na pár vteřin zrychlil a dočasně snížil odstup od přede mnou jedoucího auta, tak auto přede mnou začalo bez výstražného znamení prudce brzdit. Zareagoval jsem včas, ale fyzika je neúprosná a když začnete brzdit z vyšší rychlosti než auto před vámi, brzdná dráha musí být delší. Když mi došlo, co se děje, už jsem věděl, že je zle a v hlavě už jsem sčítal škody, protože kolize byla nevyhnutelná. Jenže jsem zapomněl na front assist! Auto začalo křičet, přístrojová deska se zbarvila doruda a došlo k přípravě na kolizi tzn. napnuly se bezpečností pásy a hlavně se natlakovaly brzdy a já nějakým zázrakem dobrzdil. Nevím, kolik centimetrů mi zbylo, asi míň než kolik má prstů válečný veterán na jedné ruce, ale dobrzdil jsem. A jsem přesvědčen, že oktávie by to nedala. Tedy další bod pro Passata. Co z toho plyne? Dvě věci. Určitě se vyplatí připlatit si za bezpečné auto. A určitě se i nadále budu chovat na silnici ohleduplně, ale už nikdy ne na úkor vlastní bezpečnosti. I když jen na dobu několika vteřin. Nikdo nikdy neví, co se během těch několika vteřin může po.. kazit :-)


Další vozy Volkswagen Passat



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

zatím bez problému

praktičnost
10

rodinný kombík - synonymum praktičnosti

prostornost
9

Interiér je velice prostorný. Bod strhávám za široký středový tunel. Při testovací jsem měl pocit, že pravá noha by si zasloužila trochu víc prostoru, ale rychle jsem si zvyknul a vůbec mi to nevadí.

jízdní vlastnosti
10

V rámci třídy dobré

jízdní komfort
9

V porovnání s oktávkou nebe a dudy. Bod strhávám za absenci adaptivních tlumičů, ale to samozřejmě není chyba auta.

provozní náklady
10

Zatím jen nafta

náhradní díly
10

Zatím jsem neřešil

výkon motoru
9

Pár koní navíc by se hodilo, ale 140 kw verze prý stejně není moc povedená a těch 110 kw ve výsledku bohatě stačí.

spotřeba
10

Vzhledem k velikosti jezdí za pusu

hlučnost motoru
9

Motor je na rozdíl od oktávie slušně odhlučněn. Slyšet ale samozřejmě je.

kvalita sedadel
9

Kožená ergonomická sedadla jsou moc příjemná a dobře se v nich sedí. Ta v oktávii neposkytovala žádnou oporu. Ale zase se z nich lépe vylézalo kvůli absenci bočního vedení.

brzdy
10

Zatím jsem vždy dobrzdil.

zavazadlový prostor
9

Zatím bohatě stačí. Uvidíme, jestli bude stačit i se dvěma dětmi. V nejhorším případě to jistí Kodiaq :-)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…