Recenze

5 Majitel

Hyundai i30 trikolor1.6i CVVT 88 kW

9.21 Uživatelé

Hodnoceno: 11× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Hyundai i30, foto 1 Hyundai i30, foto 2 Hyundai i30, foto 3 Hyundai i30, foto 4 Hyundai i30, foto 5 Hyundai i30, foto 6 Hyundai i30, foto 7 Hyundai i30, foto 8
 

Technické info

Přezdívka auta joudanáj Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:120000 palivo: LPG objem [cm3]: 1600 výkon [kW]: 88 kroutící moment [Nm]: 156 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7

Popis vozu

Auto koupeno jako nové v květnu 2012 v Autopalace Brno. Chtěl jsem nové auto, ale měl jsem omezený rozpočet, pokud možno krátké (parkování na ulici), s senzory a kamerou, klimou a LPG. Hyundai byl tehdy jasná volba, jiná nová auta se srovnatelnou výbavou byla minimálně o 100 000 dražší a většinou nenabízeli LPG. Přesedával jsem z 15 let starého Renaultu Laguna, s LPG jsem zkušenost neměl.

Krátkodobé testy, např.pan Janda, který mi přijde seriozní, auto velebily. Bohužel žádný test nenahradí letité praktické zkušenosti - ty moje najdete v tomto článku.

!!!!!!!!
Tímhle článkem si určitě netroufám hodnotit H jako značku, ani LPG jako palivo, jako celek. Jsou to jen mé konkrétní zkušenosti s jedním konkrétním autem.
!!!!!!!!

Silné stránky

pořizovací cena vs. stupeň výbavy (kamera, park čidla, usb, tepomat, svícení do zatáček, vyhřívání sedaček ), dobře uspořádaná přístrojová deska (přehledná), na předních sedačkách dostatek prostoru (vzadu jsem nikdy neseděl)

Slabé stránky

ze začátku žádné, objevovány časem, čtěte níže

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

pouze 1x (poprvé)v autopalace - naprosto nevyhovující přístup; poté odchod k Pokornému, tam pravidelně absolvovány předepsané servisní prohlídky. Poměrně slušný přístup, zákaznická slevová karta.

Stručně shrnuto v jednotlivých letech:
2012: 1x servis
2013: 1x servis
2014: 3x servis
2015: 6x servis
2016: 3x servis,
celkem za servis: 46 000 Kč (plus nové zimní a letní gumy)
7/2016 auto prodáno

Svépomocí jsem měnil přední žárovky asi po 80 000 km, dobře přístupné, bez problémů, ostatní neměněny.

Všechny měněné díly jsou popsány v textu níže, co není uvedeno, je tedy původní-neměněné.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto Palace Brno - při předávání auta (za 360 000) si nechali zaplatit za 2 kávy 60 Kč - ne, že bych neměl 60 korun, ale....

Zhodnocení i30 po 4 letech a 120 000 km

V následujícím textu zhodnotím svou spokojenost s i30 po 4 letech a 120 000 km. Uvedu také něco k LPG.


Auto jsem kupoval s tím, že bych byl rád, kdyby mi 5 let vydrželo, a s tím, že bych rád, aby s ním nebylo moc starostí. Vlastně se nesplnilo ani jedno. Úvodem snad ještě podotknu, že v době koupě mi bylo 29 let a že nejsem řidič závodník, ani náročný uživatel aut. Mám ale rád, když věci fungují, jak mají:) Neměl jsem, a stále nemám, preferovanou značku vozu.

K značce hyundai jsem přistupoval bez předsudků, byl jsem zvědavý, co to za ty relativě malé peníze vydrží.

Proč jsem vybral i30, už jsem popsal výše. Nad LPG jsem dumal dlouho, pročetl, co se dalo, poradil se se známými, kteří na LPG jezdí mnoho let. Většina řekla "nové motory, navíc u hyundai, to bych měl trochu obavu, ale když na to dávají záruku, tak snad ví, co dělají." Už tenhle předpoklad byl špatně. Přístup H k LPG docela dobře odpovídal tomu, že ho nabízeli v doplňkové výbavě mezi gumovými koberci apod. Já se aspoň od prodejce dozvěděl, že jako ochrana sedel ventilů je použit přívstřik benzínu, a "že se nemusím o ni starat, že mám přece záruku."

Ale pojďme od začátku.

2012

Koupi už jsem popsal výše, jaké byly tedy první dojmy? Auto se nám líbilo, jízdní vlastnosti jsem hodnotil jako velmi dobré, ovládání intuitivní, místa pro 2 lidi spousta, sedačky pohodlné. Byl jsem spokojený. s LPG jsem se rychle zžil, vše fungovalo. Zpracování interiéru pěkné, kvalitní, nic nevrže.

9/2012 - 3000 km: 1. plánovaný servis, kvůli LPG, zdarma, vše OK
První půlrok tedy bez výhrad. Zjišťuju, že to auto v podstatě nejede, a že když nedám plyn až na podlahu, tak se nic neděje. Ale nekupoval jsem závodničku, že, tak co už. Hlavně, že to jede. S podvozkem velká spokojenost - vcelku tuhý a komfortní zároveň. K řazení - šestikvalt je v autě úplně zbytečně, od 80 km/h je to na 6, aspoň tak to ukazuje rádce řazení ve voze. Motor je při 140 kmh už příliš vytočený - hluk, spotřeba. Výsledkem je, že se jen zbytečně často řadí.

Další překvapení: čelní sklo se pořád mlží. Jasně, když člověk sedne do auta v mokrých věcech, a venku dál prší, je to asi normální, ale oproti laguně mi přijde, že tady se to mlží prostě furt a nejde se toho zbavit jinak, než puštením klimy, což ale vede k tomu, že auto zas jede o něco míň, což už prakticky znamená, že skoro stojí.

Jízda po mokrých silnicích, kaluže: podběhy v podstatě nejsou odhlučněné, připadám si, jako bych byl ve sprchovém koutu (podle sluchu, ne, že by do auta teklo)

2013

5/2013 - 20 000 km; plánovaný servis, 6679 kč – poslední návštěva autopalace; měl jsem pár dotazů k LPG, k přívstřiku benzínu atd, odpovědi "nevím, nemůžeme, to nejde, ne" - arogance a nezájem. Tehdy otevíral H i Pokorný, ke kterému jsem dřív jezdil s Renaultem, takže jsem okamžitě přešel tam.

S autem nebyly žádné problémy, spokojenost. Na vánoce 2013 jsem naložil na auto box na lyže a dovnitř 5 osob a plný kufr a zjistil dvě věci:
a) auto fakt nejede, předjíždění je noční můra
b) auto sedí na zemi a dře i o nerovnosti, které řidič málem nevidí.
Nejásal jsem z toho, ale ptž většinou jezdíme dva, tak jsem to nijak neřešil. Závěr: auto dobré pro 2 lidi, ale určitě ne na pravidelné ježdění třeba na chalupu s nákladem

2014

1/2014 - 40 000 km; seřízení lpg 478 kč a výměna oloupaného volantu na záruku. No, ono to s tou top kvalitou nebude tak žhavé.

První nehoda: zboku mi ke kolu, do předního podběhu, vběhl zajíc. Sice jsem ho viděl, ale nemohl jsem nic dělat - za mnou i přede mnou auta, tma, jen jsem pevněji chtyl volant a jemně přibrzdil. S autem to cuklo, zajíce jsem politoval, zastavit nebylo kde a až po 10 km byla pumpa. Tam jsem okoukl auto a vše se zdálo být OK. Prubířský kámen, tedy D1, už to ale nepřežilo. Od Humpolce jsem po té polňačce ujel asi 5 km, když se ozvala obrovská rána z předku auta. Dost jsem se lekl, samozřejmě jsem byl v levém pruhu, přejel do odstavného a doblikal se na najbližší pumpu. Tam už jsem se podíval pořádně a zjistil, že pětikilový zajíček urval podběh (totální lagric) a ve výsledků se utrhl celý lem předního nárazníku, který teď držel jen tak nějak na dobré slovo. Takže sjet z dálnice a po okrsce, která je rovnější než D1, šedesátkou domů - rychleji to nešlo, ptž jsem se bál, že ten nárazník upadne úplně. Totální opruz, a nedovedu si představit, co s autem udělá cokoli většího, než je zajíc. Oprava přes pojistku asi za 17 000 Kč, no. V servisu jsem se díval, jak tam nárazník a podběhy drží a od té doby hlídám každou veverku, co přebíhá cestu - je to opravdu uchyceno velmi, ehm, řekněme jemně.

6/2014 - 50 000 km; předepsaná prohlídka, 5971 kč, vše OK

10/2014 - 65 000 km; lpg prohlídka a geometrie;1998 kč

V podzemních garážích (v zahraničí, tam se s LPG i do podzemek může:) nekolikrát chytám spodkem (břichem) auta (2 lidi+15 kg kufr), zatímco všichni ostatní projíždí bez problémů. To auto se snad snižuje, nebo co.

Žena si stěžuje, že když fouká, fakt blbě se jí jede po dálnici. Říkám si, přehání, asi foukalo hodně, nebo byl nárazový vítr. Nepřehání, auto se ve větru opravdu nějak mele. Neřešeno, říkám si, že je to asi vlastnost, ne chyba.

2015

Vše je stále "v pořádku", snad jen se mi zdá, že motor má jiný zvuk a stále hůř jede - pochopitelně, pozvolná ztráta komprese (viz spousty příspěvků na různých fórech). Na netu čtu různé články o tom, jak H nemá na motoru hydroštely a že sedla fakt nic nevydrží.
Oba dva klíče mají popraskaná tlačítka z měkké gumy, neřeším to, fungují. Ale sexe mě to pokaždé, když je beru do ruky.

5/2015 - 80 000 km, 6509 kč, prohlídka absolvována, když jsem auta dával do servisu, o vůlích ventilů ani slovo. Při přebírání auta jsem upozorněn na "takovou maličkost - musí se zkontrolovat vůle ventilů - není to uvedeno v žádné servisní knize, ale to se tak dělá. Bude to trvat tak dva dny." vyměněny zadní brzdy.

To mě fakt nenadchlo, ale co už. Hned druhý den po návštěvě servisu se při jízdě v autě rozblikala kontrolka (ta jediná, co v něm je-navštivte servis) a s autem nešlo plynule jet, po přepnutí na benzín lepší, ale stejně rovnou do servisu. Naštěstí se to stalo v Brně.

5/2015: 80 000 seřízení ventilů; 7987 kč, auto týden v servisu (!)
Auto jede líp, ale stejně řeším s panem N montáž aditiva.

8/2015 montáž aditiva; 3323 kč; je to takový model "a je to" - nastavuje se manuálně, je vidět, jak aditivum kape a ovládacím prvkem se šteluje rychlost toho kapání. "je to dlouhodobá ochrana, maže to, pomůže to, ale to nic nemění na tom, že tenhle motor prostě není na LPG stavěný"

Při několika startech mi naskočí motor až na podruhé, divné, ne? V servisu nic neodhaleno (dotazy jako "Mačkáte pořádně spojku???"), pan N ale po telefonu navrhuje deaktivvoat řídící jednotku plynu - a auto startuje normálně. K tomu se občas stává, že auto na LPG nejede víc, jak 70 km/h a neakceleruje. Vcelku nebezpečné. Řešíme výměnu řídící jednotky LPG na záruku. Firma, která udělal LPG vestavbu do mého auta, se ale v mezičase rozdělilila na AGC a AGC+ a H to vyreklamoval u špatné firmy. Pan N naštěstí přijíždí ke mně do práce a na parkovišti mění řídící jednotku za novou-tu samou, ale z jiné firmy.Pakárna, ale zadarmo, k tomu geometrie za 800. Cena řídící jednotky prý kolem 6 000 kč, tohle mě potkat po záruce, tak nic moc.

12/2015 - 100 000 km , předepsaná prohlídka a nové stěrače, kontrola lpg; 2 335 kč, vzpěry kufru-výměna na záruku, vnitřní větrák-výměna na záruku, pískající okno-nevyřešeno

Sedadlo řidiče už není moc pohodlné, prosedělo se. Asi na něm moc sedím, jo, vážím 75 kg.

2016

1/2016 auto po mrazivé noci (-8) normálně jede, ale při akceleraci na plyn se přepne na N95 a jede dál.Pak už OK. Zamrzlé LPG? Neřešeno.

3/2016 večer s autem domů vše OK, ráno po startu divný zvuk motoru, ale jede, v prudkém stoupání ztráta výkonu, řadím 4-3-2-1, odstavuji vůz, odtah. Auto stojí měsíc v servisu, výměna komplet motoru a katalyzátoru na záruku. Prý došlo k tomu, že se části výstelky z katalyzátoru dostávaly do motoru (prý je katalyz. velmi blízko motoru). Prý to není způsobeno primárně LPG, údajně to už řešili i na vozech na N95. nový motor má každopádně úplně jiný zvuk (jen přede), než ten starý (fakt jak traktor), a výkon je tak o 20 % vyšší. degradovalo to a zvuk se měnil tak postupně, že jsem si toho prostě nevšiml. Auto bylo v servisu měsíc (!!!!!!!) Nejdřív auto přes centrálu H z půjčovny - oktávka, haha, opravdu trefné :-DDD sepisování protokolu o půjčení a vrácení auta - opruz, hodina v háji, pak půjčený tuscon - to už bez formalit a rychle. Mimochodem, jako výrobce motoru (toho původního) je v TP uvedena KIA.

Po opravě poněkud otřesen jezdím na N95. V místech, kde jsem dřív parkoval předkem nad patníkem, teď drhnu. Je snad nový motor těžší? Možná, každopádně auto je nižší a nižší a špatně drží v zatáčkách a na silnici. Dost je citlivé na boční vítr a když se na okrsce míjím těsně s kamionem, je docela problém ho (i30, ne ten kamion) udržet na silnici.

5/2016 110 000 km; prohlídka+technická, nové přední brzdy, skřípe okno (nevyřešeno), nefunguje světlo v kufru (výměna na záruku), 10 379 kč. Zjišťuji vodorovnou vůli v spojkovém pedálu, na obě strany 1,5 cm, nemají díl, vymění příště za 3000 kč. Auto úspěšně prochází technickou bez jediné výtky. Udělána geometrie.

6/2016 Vezu v autě 3 lidi, na dálnici se auto rozhoupává; při 2 lidech a 2 batozích v kufru klesne záď tak o 5 cm, což dřív fakt nebylo; málem projedu křižovatku na červenou, když se snažím z rychlosti 40 km/h na mírně zvlněném povrchu na asi 12 metrech zastavit. ABS mi kope do brzdy, auto jede dál, celý zvlněný úsek přeletím, pak na rovném povrchu na metru stojím. Pozitivum: napínák bezpečnostního pásu evidentně funguje, zachytil mě docela fest. Dost otřesný zážitek, kdyby na přechodu někdo šel...to vše s autem 4 roky starým, těsně po technické prohlídce a po prohlídce autorizovaným servisem. Bez komentáře.

7/2016 Na netu čtu články o tlumičích a pružinách a sedí to skvěle (ty články; tlumiče nesedí vůbec)- jsou evidentně úplně v háji. Bohužel jako laik jsem si toho prostě dřív nevšiml, teď už jsem zkušenější.

Auto prodávám a kupuji Š octavia combi - potřebuji větší auto a jsem dost zvědav, co Š předvede. Srovnání viz http://moje.auto.cz/ridic-Karel/koktavia.html.

Celkové shrnutí

Mé nadšení z i30 prostě postupně opadalo.

Hyundai jako celek: co si myslet o firmě, která nechává montovat do svých aut LPG, když na to ta auta nejsou dělaná a prostě to nevydrží? Majtel salonu: "Plyn patří do sporáku."

Motor:Předně, a to zcela bez ohledu na LPG (zkoušel jsem i provoz N95) motor 88 kW (při 4850 ot) a točivým momentem 156 Nm (při 4850 ot) je pro auto téhle velikosti prostě málo - auto je zoufale líné, a to rozhodně nejsem vyznavač sportovní jízdy, i při úplně běžné jízdě je nutné motor zcela využívat, není žádná rezerva na předjíždění. Pro mě velké poučení do budoucna, že takovýto typ motoru fakt ne. V kombinaci s LPG (nevim, jak bez něj) navíc postupně ztrácel kompresi, čili jel méně a méně. Na předjíždění nutnost vypnout klimu a nejlépe i vyházet přebytečnou zátěž z vozu:-D


LPG vestavba: viz text, co je nutno hodnodit kladně je to, že po technické stránce byla provedena dobře - umístění nádrže, potrubí/hadic, úpravy v prostoru motoru - vše provedeno kvalitně, nedošlo k žádnému uvolnění, úniku plynu apod (aspoň pokud vím:)
Řazení, převodovka, spojka: bez problémů krom vůle na pedálu viz výš (ale ta neměla na funkci vliv), řazení sice ne úplně krátké, ne úplně přesné, ale s ohledem na cenu auta zcela funkční a bezproblémové. Spokojenost.

Oloupaný volant, pískající větrák, okno, vzpěry kufru, světlo kufru, řídící jednotka LPG, motor - to vše bylo řešeno za 0 Kč a na záruku, což je sice OK, ale vypovídá to o kvalitě a vynucuje to návštěvu servisu, což je opruz. Sedadlo řidiče se hodně prosedělo, popraskaná tlačítka na klíčích jsou prostě hnusná.

Interiér, plasty: spokojenost, nic nevrzalo po celou dobu. Plast u okna řidiče, na který si šofér čas od času odloží ruku, je otlačený (a to nemám ostré lokty;)

Brzdy: příjemné překvapení, 80 000 km vzadu a 110 000 km vpředu mi přijde jako slušný výsledek. Žádné zvlněné kotouče apod mě nepotkaly. Brzdy adekvátní autu, spokojenost.

Podvozek - ze začátku skvělý, postupně, viz text, jaksi změkl a poklesl až do poměrně nebezpečného stavu - tady bych čekal větší výdrž a hlavně upozornění autorizovaného servisu. Mám já sám upozorňovat autorizovaný servis "Podívejte se na tlumiče, podívejte se na pružiny"? Odbočka: také to dobře svědčí o tom, k čemu slouží technická prohlídka. Opravdu jenom k vytažení peněz. Má i30, těsně po jejím absolvování, byla životu nebezpečná osádce vozu i okolí.

Výbava: vyhřívaná sedadla, hlavně senzory a kamera jsou super a bezchybně fungovaly celou dobu, za to palec nahoru. Klima byla manuální, tak nějak postupně se zhoršovala, moc prostě nechladila, a dost smrděla, i když jsem to nechával dezinfikovat a kontrolovat, v podstatě bezvýsledně. Ale jaksi fungovala celou dobu. Přišlo mi, že nikdy nefoukala na nohy.

Elektroinstalace, baterka: bez problému, pojistky ani nevím, kde byly. Baterka v pořádku, i v mrazech nastartováno vždy na první otočení klíčem. Podle testů baterky (děláno při prohlídkách, ale nevím, jakým způsobem to testují, co měří) bylo vidět, že její kondice plynule klesá, asi by ještě 1 rok vydržela. Skvělý detail jsou 2 zásuvky 12 V pod přístrojovkou - kamera, gps, nabíjení mobilu-super.

Lak: vrstva asi fakt nic moc; za ty 4 roky na přední kapotě několik docela velkých ťukanců, nebo odchlíplých kousků laku na kraji kapoty - ale těžko hodnotit, možná to opravdu bylo od nějakých větších kamínků, i když na předešlé Laguně nebyly takové laty ani po 15 letech.

Servis: s panem N, člověkem, který LPG podle mě skutečně rozumí, ovšem kvalitu H neovlivní, jsem se v dubnu až září 2015 vídal snad častěji, jak se svojí přítelkyní,s trochou nadsázky. Přijímací technici v pohodě, ono není lehké někde sedět a vysvětlovat naxraným spořivým strýcům, že prostě nemůžou za cenu trabanta čekat ferari s nulovými provozními náklady. Ke kvalitě servisu se moc nemůžu vyjadřovat, jako laik pouze vidím, že absolvování povinných prohlídek nestačilo k tomu, aby se auto udrželo životaschopné po dobu 4 let bez dalších zásahů. Zlí jazykové tvrdí, že destrukce motoru výstelkou katalyzátoru je pohádka a že nebylo dobře uděláno seřízení ventilů - to totiž není práce s buzolou, děti:) U P prodávají i jiná auta (H, renault, Dacia) a jak si podle nich mezi těmito značkami můj Hi30 stojí, zejména co se motoru týče, to sem opravdu nemůžu napsat.

Výsledek: Auto mi 4 roky jakžtakž sloužilo, jezdilo, v servisu jsem byl víc, než bych si přál. Za 360 000 +46 000 servis to asi nebylo úplně špatné. Nemám ale jediný důvod, proč si H koupit znovu. Představa, že by se výměna motoru udála po záruce, je děsivá (cena záruční opravy byla přes 150 000kč).

Takže výsledně jakž takž, žádné nadšení se ale nekoná. Pokud má někdo obdobný vůz, ale menší nájezd, tak ho asi čeká to, že ho spousta výše popsaných lahůdek potká po pětileté záruce. To bych se šel asi oběsit na startovacích kabelech.

LPG

Co napsat k ježdění na LPG... Najel jsem toho docela dost a s autem jsem byl na plyn na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii, Chorvatsku, Slovinsku, Itálii, v Rakousku. Takže jakási zkušenost tu je. Taky si uvědomuju, jaké jsem měl štěstí, že mě všechny události, kdy auto bylo v podstatě nepojízdné, potkaly v místě bydliště.

Jezdil jsem tak za 7 litrů LPG + 1,5 litru N95 přívstřik+ke konci aditivum. Spotřeba moc nezáležela na stylu a typu jízdy - vlastně to žralo pořád stejně. Myslím, že jsem za dobu používání (120 000 km) mohl ve výsledku (po odečtení investice a prohlídek navíc a instalace aditiva) ušetřit cca 50 000 Kč na pohonných hmotách. To se může zdát docela dost, ale je to za 4 roky a přináší to řadu nevýhod, popsaných výš i níž.

U mě taky výborně fungoval "nechci slevu zadarmo efekt". U běžného auta šetřím, když nejezdím (nejedu=netankuju=neutrácím=šetřím). Ovšem u auta s LPG musím jezdit, abych šetřil, aby se investice vrátila. Čím víc jezdím, tím víc šetřím. Což je samozřejmě zvrácené. (Tchán to vysvětluje takhle: Tchýni přijde leták se slevovými kupony do obchoďáku. Ona se raduje, kolik ušetří, když ty kupony využije. A on říká: Nejvíc ale ušetříš, když do toho obchoďáku vůbec nepůjdeš.) Jinými slovy, kdbych neměl ten domnělý dojem, že jezdím levně, auto bych používal méně. Tedy ta celková "uspořená částka" by byla nižší.

Proč už bych LPG nechtěl a co mi na něm vadilo (výplývá z mé zkušenosti s i30):

Certifikovaná vestavba - nebo spíše "Certifikovaná vestavba" - H tvrdí "my nic, to dělá montážní firma", firma tvrdí "my nic, my to děláme tak, jak nám řekl H, my nemůžeme ovlivnit, co vám do auta dáváme". Ve "spolupráci" H a montážní firmy je neuvěřitelný bordel a ani jeden z nich nechce (pochopitelně) přijmout zodpovědnost za chyby. Výsledkem je naxraný zákazník, kterého H i firma posílají od čerta k ďáblu. Zde je důležité si uvědomit, že ani H ani montážní firmu naprosto nezajímá, jak bude LPG ve Vašem autě fungovat - jde jen o to, prodat vám nádrž+krabičku za 30 000 Kč. Řešení provozních problémů už je na servisech, ale ty, i když se třeba snaží, už jen ztěžka mohou něco napravit a snaží se prostě nějak udržet ta lpgauta při životě.

Doba čerpání a čekání - v ČR snad není pumpa, kde by bylo více stojanů na LPG, a dost často se stává, že je před vámí víc aut, musí se čekat, i samotné čerpání trvá déle. Je to opruz.

Stav pump. Velká část LPG pump je v různých pochybných areálech - špatné osvětlení, otáčení, ne všude berou kartu, u lepších pump je zase LPG stojan někde bokem (v ČR, v zahraničí je to OK). Omezená otvírací doba proti normálním pumpám. Přijede-li cisterna s LPG, mnohde nelze poté LPG tankovat, jedete jinam - to se vám u N95 nestane. Na SK jsem jednou zastavil na pumpě kdesi v polích,a dřív než čerpadlář přiběhl pes:))))

Redukce na čerpání: další krám do auta, nutnost montovat, balit, smrdí - jistě, je to snadné, ale je to diskomfort - u N95 vezmu pistoli a je to.

Množství pump: v ČR OK, ale pro zahraničí se člověk musí nachystat, na pumpě hledat stojan, zjistit, zda je správná redukce - ano, dnes jsou na to v telefonech aplikace, ale opět, jet na N95 je snazší

Častější předepsané prohlídky auta než u běžného provozu: u i30 tak jaksi nešťastně stanovený interval, kterému nerozumějí ani v autor.servisu (pokaždé: "Jak vy to tu máte???" Jako bych já mohl za to, jak si to nastavili.). V mém případě to byly, pokud dobře počítám, 4 prohlídky navíc (plánované) a 4 návštěvy servisu navíc přímo s LPG spojené (neplánované). To je 8x v servisu kvůli LPG za 4 roky, u nového auta. To mi přijde dost. Po deseti letech revize tlakové nádoby, ale to je hodně teoretický horizont:-)

Složitost: je to prostě další prvek v autě, který se může kdykoli posxat. Dále je oblíbené, že servis zcela jakoukoliv závadu, která se stane ve vozidle s LPG, automaticky na LPG svádí. Porucha řídící jednotky je vyloženě nebezpečná věc - vynechání motoru při předjíždění může být ta poslední závada, co vás potká.

Parkování: v zahraničí OK, ale u nás zákaz vjezdu do podzemních garáží, či omezený počet míst v nich - lze samozřejmě řešit odstraněním nálepky z auta a sdruženým plnícím hrdlem, ale to mi nepřipadá moc rozumné (to odstranění nálepky; naopak sdružené hrdlo je dobrá věc).

Kufr: v případě i30 a nádrže 45 l se z kufru stává opravdu dost symbolický prostor; ježdění bez rezervy je takový zvláštní pocit, navzdory tomu, že jsem za 4 toky měl jediný defekt a to na parkovišti; doporučil bych LPG jedině do vozů combi

Dojezd: do mé nádrže šlo načerpat 37 litrů LPG, na což šlo ujet cca 450-500km. Menší nádrž určitě ne, tohle je zcela mezní, i tak jsem měl pocit, že jsem pořád na pumpě. Zase jde o to, na to myslet: bude víkend, musím na pumpu. Spousta lidí to samozřejmě řeší tak, že poté, co jim v autorizáku odmítnou stupeň plnění zvýšit, zajedou za prvním Frantou Jetelem do garáže, a nechají si to udělat sami, ti zdatnější, či domněle zdatnější, to zvládnou i sami - samozřejmě je to nepovolený zásah do vozidla, stupeň plnění je dán normou.

Palubní počítač. v i30 po instalaci LPG nefunguje - Není známý dojezd, ani spotřeba. Dojezd se určuje jen velmi orientačně z ovládacího prvku LPG a vypočítávání spotřeby v notýsku je jak za cara klacka.

Výkon auta. LPG bez ztráty výkonu je podle mě mýtus. Konkrétně i30 prostě nejede, neakceleruje, špatně se předjíždí, po naložení katastofa, použití klimy je jak zatažení ruční brzdy - ale když s tím člověk jezdí pořád, sám, nemá srovnání, tak mu to připadá normální, zvykne si a možná je i nadšen, jak si to spokojeně a levně šine. Motor jsem musel dost točit, a podle toho taky asi dopadl. Byl jsem dost překvapen, když jsem měl možnost řídit kamarádovu Felicii combi na benzín (něco přes 100 000, stáří asi 13 let)- jelo (akcelerovalo) to lépe. Opravdu.

Omezené znalosti výrobce i servisů. Málokde a málokdo opravdu LPG rozumí. Je to alchymie, která za určitých podmínek, kterých je ovšem docela dost, a málokterý montážník a servisák druhé kategorie je zná, může fungovat a šetřit peníze. Začíná to kvalitou paliva (taky oblíbená výmluva), přes letní/zimní směs LPG ("stavte se na seřízení" - no super), můžeme pokračovat k systému aditiva (vůbec-benzín-do sání-na válec-do vstřiku - opravdový vrchol LPGšamanství, kde záleží i na materiálu vstřiků, kvalitě LPG a látce FleshLube - při určité kombinaci (teflon. vstřiky) to zasexe vstřiky jak lepidlo a hurá na výměnu-tohle mě kupodivu nepotkalo; v H mi řekli, že životnost vstřiků je od 40 000 do 140 000 km - co na to říct?), až samozřejmě po motor ("měňte radši častěji olej", "nechte zbrousit hlavu", "nechte seřídit ventily") a řídící jednotku LPG ("asi bude špatná", případně oblíbené zaklínadlo "podíváme se na mapu vstřikování" a nekonečná debata o "bohatosti směsi"). Po celkových doporučeních jako "nehoňte to auto" - když ono ale jinak nejede:-D , přicházejí naopak "ten motor se musí točit!" a "nejezděte dlouhé trasy na stejné otáčky - dálnice s tempomatem, to rozhodně ne, zaklepete ventily!" To mám jet po dálnici chvíli 125, pak 130, pak 135? To není šetření, to je pakárna. Ale stále věřím tomu, že to fungovat může, ale rozhodně ne v mém autě. Technicky jsou všechny ty popsané věci samozřejmě řešitelné, není to nic složitého, ale jako celek to v mém vozidle vytvořilo vcelku složitý rébus, ve kterém nebylo snadné se dobrat k vyluštění tajenky.

Cena auta: Vyšší zůstatková cena auta s LPG (při prodeji ojetiny) je mýtus. LPG má omezené spektrum příznivců.

Sociální aspekt (klad): díky LPG jsem se seznámil se spoustou lidí ve frontách, se spoustou čerpadlářů a čerpadlářek, pěkně si s nimi popovídal - to se vám u benzínu/nafty asi nestane, LPG je docela silná komunita, která spolu komunikuje a radí si, což je příjemné.Je to samozřejmě v přímé vazbě na to, že u nových aut není využití tohoto paliva úplně snadné.

Chaos v dokladech. K autu je obyčejná serviska, pak serviska na LPG, pak jakýsi malý modrý papír, do kterého se mají dávat razítka. Servis málokdy zvládne správně vyplnit všechny dokumenty, tvrdí, že to není potřeba (ale před technickou je "pro jistotu)" doplní, nejasnost je i v tom, zda (navíc jak je to u nás vs zahraničí) se ten modrý papír má vozit v autě - při policejní kontrole je LPG výbornou záminkou k buzeraci

----------------------------------------


Určitě nejsem expert na auta, ani na LPG, ale úplně závěrem si dovolím vyslovit jedno doporučení, které je založeno na mých konkrétních zkušenostech s jedním konkrétním autem: chcete-li si kupovat Hyundai, nedej Bože ojetý, nedej Bože s plynem, buďte velmi obezřetní a opravdu si to zvažte. Ani to, že je po technické, ani to, že byl celou dobu servisován v autorizovaném servisu a má vyplněnou servisní knížku, nemusí být zárukou vůbec ničeho.

Pokud jste spokojený majitel H, či uživatel LPG, tak Vám to z celého srdce přeji, ovšem nedivte se mi, že já jsem se jím nestal:)

 


Další vozy Hyundai i30



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
5

zpočátku 10, ke konci 0

praktičnost
6
prostornost
5
jízdní vlastnosti
6

plynule klesající s opotřebením

jízdní komfort
5

plynule klesající s opotřebením

provozní náklady
8
náhradní díly
6
výkon motoru
1

velmi špatný

spotřeba
6
hlučnost motoru
6
kvalita sedadel
5

zpočátku ok, ale "seseděly se"

brzdy
10

adekvátní

zavazadlový prostor
5





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…