Toyota Prius (2008)
28.6.2008Po trochu nudném Avensisu jsem si koupil zajímavější auto hodné 21.století: interier bez tachometru, bez řadící páky, bez ruční brzdy, bez zapalovacího…
Toyota Prius (jloren)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
jloren 19.07.08 18:59
« Re: CVT
Mně tenhle systém CVT připadá, že musí dlouho vydržet: nic se tam nepřehazuje, zoubky na sebe nenarážejí, nic se netře, žádné synchro-spojky. A ty motor-generátory jsou bez komutátorů a uhlíků - na střídavých 500 V - myslím "synchronní" se tomu říká (?). Převod k diferenciálu řetězem, nikde žádný řemen (i v b.motoru je rozvodový ŘETĚZ). Sice je celá ta planetová převodovka titěrná - velká jako plechovka CocaColy ...
Mohlo by to vydržet - a hlavně, ten Software NEjede pod Windows ! -
jloren 19.07.08 18:48
« Re: CVT
Není tam ani toroidní CVT.
Prostě ta plynulá změna převodového poměru se dociluje tím, že se elektromotor točí rychleji nebo pomaleji, případně i opačným směrem. Je to na té simulaci vidět, ale je to těžko k pochopení: [odkaz]
Benz. motor (točí mezikolem se čtyřmi planetkami) předává elektronickým řízením část síly dvěma elektromotorům (první točí vnějším kolem, druhý=fungující chvílemi i jako alternátor - točí středním kolem). Podle toho, jak se rozděluje pohon nebo přibržďování mezi ty dva elektromotory, vzniká výsledný převodový poměr. Kola auta jsou spojena pevným převodem s vnějším kolem (tedy s 1.elektromotorem).
-
"-- skrytý --" 15.07.08 20:06
« CVT
S tou simulací CVT to bude jako s Chaplinem, když užasli, jak nádherně zpívá, ale on namítl, že zpívat vůbec neumí, že jenom dokáže perfektně simulovat Carusa :-) ... Podobně bych řekl, že zařízení simulující funkci CVT je prostě CVT, stejně jako třeba zařízení simulující funkci čerpadla je prostě čerpadlo :-! ...
Možná nejde u Priusu o CVT převodovku s kuželovými řemenicemi, ale snad jako planetovou nazývají toroidní CVT - nepřekvapilo by mne, kdyby při překladech z angličtiny byly problémy s českým názvoslovím. A mám pocit, že u převodovky NuVinci (zagůglujte si), která je v principu toroidní CVT, jsem taky narazil na název planetová.
Tady je popis od Lexusu GS450h, u kterého se uvádí:
HYBRIDNÍ PŘEVODOVKA
Dva zdroje hnací síly hybridního pohonu Lexus jsou zkombinované díky elektronicky řízené převodovce s plynule měnitelným převodovým poměrem (E-CVT) — planetové automatické převodovce s nekonečným počtem variabilních převodových poměrů, které se plynule mění v závislosti na rychlosti vozu a otáčkách motoru. Výsledkem jsou plynulé, nepostřehnutelné změny převodového poměru. -
jloren 04.07.08 12:30
« Re: Re: CVT / PSD ( power split device)
Tady je (pro příznivce počítačových her) dobrý virtuální Prius "driving simulator" :
[odkaz]
V poli "Driving Mode" zakliknout "D" a přidávat plyn ("accel").
Simulátor je asi Prius starší model (do 2003) . Současný model má elektonicky omezenou rychlost na tachometru 181 (skutečných asi 174kmh).
Simulátor "jede" po rovině. V realitě nejsou poloha plynu a otáčky (engine) tak přímo úměrné - nýbrž napřed otáčky trochu víc vyjedou a později, po dosažení určitého zvýšení rychlosti (i když plyn je stále ve stejné poloze) zase sjedou trochu dolů a přestane zrychlovat - dokud se ještě víc nepřišlápne plyn.
Jak se píše správně někde v internetu, fakt, že auto sice zrychluje ale otáčky se akusticky skoro nemění nebo stoupou jen pomalu - vyvolává trochu mylný dojem "línosti". Takže jedu 60, nohou pořád stejně lehtám plyn, motor přede pořád stejně a najednou jedu 100. Postrádá to ten "kick": vytočit-přeřadit-klesnouOtáčky-zasVytoči… atd. -
jloren 01.07.08 19:25
« Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ?
Normálně jsem tam jel a koupil si auto za hotové EURa. Oni v Německu už vědí, jak vyřídit vývozní SPZ a pojištění - asi je dobré to po nich požadovat jako podmínku. Prostě mi dali klíčky od auta a německé papíry, platné 14 dní, na autě už byla SPZ srámečkem (tu si člověk nechá na památku, je na ní vyraženo datum platnosti) - a jel jsem domů.
Jediný problém je DPH: člověk musí být buď registrovaný plátce DPH, aby to mohl v Německu doložit (papírem v češtině o registraci z českého FÚ - stačí) a aby to mohl zaplatit bez DPH (Mehrwertsteuer). Nebo to zaplatí s Mehrwertsteuer a musí tam pak přivézt doklad o zaplacení DPH v Česku a Němci mu pak to MwSt. vrátí.
Někde, třeba u Drážďan, jsou prý na Čechy už připravení a mají i někoho, kdo mluví česky... Nezapomenout smlouvat o rabatu - 5% je normál !
-
jloren 01.07.08 19:19
« Re: Zvlastni rozpor
GS Birotor - to neznám, teď jsem našel ve Wikipedii, že to byl neúspěšný Wankel, výroba zastavena po 850 kusech.
Ale Citroen GS považuju dodnes za avantgardní a krásné auto. Měl jsem, ojetinu GSA - krásné poježdění, ale poruchové a rezlo to, netěsná hydraulika... Mělo to digitální válečkový tachometr, netypické páčky a vůbec: odlišnost Citroenu GS trochu připomíná odlišnost Priusu.
-
jloren 01.07.08 19:11
« Re: Rádoby ekologický vůz
Každá "sranda" má svá rizika. Baterie má záruku 160000 km nebo 8 let - a dýl asi auto mít nebudu. Výměna celé baterie stojí prý 90.000 Kč, ale většinou - pokud vůbec kdo měl poruchu - prý stačí vyměnit jeden článek, je to modulární.
Ano, asi existujou benzínová auta, co berou ještě míň (s neekologickým dieslem nechci srovnávat). Ale nejsou to takhle velká "rodinná" auta (s rozvorem střední třídy, jako Prius) a třeba já bych nebyl ochotný (s rodinou) na běžný provoz do Smartu nebo Fabie 1,2 přesednout.
Upřímně řečeno, taky jsem myslel, že ten Prius bude mít ještě menší spotřebu, prostě "pořád pod 5 l/100km" - a to nemá, to je asi iluze. Záleží na stylu jízdy - moje žena má s Priusem většinou skoro o litr nižší spotřebu, než já - já jsem zvyklý jezdit s dvoulitrovým Avensisem...
A CVT není novum, to jsem netvrdil - už v šedesátých letech měl třeba osobní DAF CVT na bázi kuželových řemenic. Moc to prý nevydrželo...
Asi 2012 jsem musel vyměnit malý 12V Akumulátor (ten napájí jen elektroniku auta a světla - to není ten hlavní akumulátor).
Taky podle předpisu v 90000 km měněny svíčky.
Teď mám najeto asi 135000 km.
Je to nuda - nic se nekazí, žádné vzrušení, stejně jako žádné řazení, žádné startování, žádné vytahování klíčku z kapsy, žádné vzrušivé burácení motoru atd. Prostě nuda. jen sednout, jet, vystoupit...
Pro mladší lidi nedoporučuji. Mně táhne na 60 ale i pro mne je to příliš usedlé a nevzrušivé auto...