Recenze

jersey.se (muž 47 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Saab 9-3 2.2TiD

9.00 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Saab 9-3, foto 1 Saab 9-3, foto 2 Saab 9-3, foto 3 Saab 9-3, foto 4 Saab 9-3, foto 5 Saab 9-3, foto 6 Saab 9-3, foto 7 Saab 9-3, foto 8
Saab 9-3, foto 9
 

Technické info

Přezdívka auta Helga Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:300000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2171 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 285 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 494 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.4

Popis vozu

Helga byla můj první dieselový Saab a potřeboval jsem jí, protože jsem začal denně jezdit do Mladé Boleslavi. Ano, jistě víte kam. Našel jsem jí v nějakém bazaru na vysočině. Vypadala pěkně, nikde žádná rez, podvozek bez vůlí a motor 2.2 TiD byl možná trochu zanedbaný, ale žádné nepřekonatelné problémy nevěstil. A cena byla čupr trůpr. Asi protože si něvěděli rady s tím motorem.

No, už cestou domů mi to spadlo do nouzáku. Po restartu to chvíli jelo normálně, ale pak to spadlo znovu. No nic, tyhle motory buď jedou, byť v nouzáku, ale oprava nebývá nijak dramatická, nebo nejedou vůbec, ale pokud není zrovna prasklá klikovka, tak to taky nebývá nijak dramatické. Takže jsem dojel domů a začal řešit. Našel jsem tam nějaké amatérské udělátko, které mělo emulovat EGR, který byl odpojený. Zapojil jsem EGR, udělátko vyhodil a.... padalo to do nouzáku míň. Vyčistil jsem EGR a všiml si, že solenoid co ovládá VGT nefunguje. Tak to asi ta hláška o příliš vysokém tlaku turba. No ten jsem vyměnil, ještě vyčistil sání od bordelu a od té doby s Helgou nebyl zásadní problém. Tedy pokud nepočítám tu epizodu, jak mi praskla trubka od turba, to jsme akorát jeli s kamarádkou na výlet a byli někde u Karlových Varů.

No co budu vyprávět. Auto nejelo, jako že vůbec nejelo, zato se za ním táhla podobná stopa z padajících briket, jako kdysi z Olfíka. Trochu se to zlepšilo, když po půlhodině motor konečně spadl do nouzáku, ale pak to jelo ještě o poznání hůř. Jako, doplazili jsme se domů, ale kouř byl hustej. Jenom doplním, že sehnat tu trubku nebylo moc snadné. Nová stála opravdu nesmysl a nechat si jí vyrobit byl nesmysl ještě větší, protože měla dva průměry a byla tvarovaná. Saab v daném období doplatil na některá omezení EU ohledně nedovolených látech v plastech a zrovna v době 9-3 se moc nedařilo bez nich vyrobit odolné plastové díly. Ale v tom nebyl sám. Tyhle problémy měly snad všechny auta z té doby (cca. přelom století). Ale nakonec jsem sehnal nějakou trubku z druhovýroby a už z lepších materiálů a byl pokoj.

Auto jsem měl myslím čtyři roky k plné spokojenosti. Motor 2.2 byl relativně silný a díky systému VTG (změna geometrie statorových lopatek turba) na diesela i poměrně pružný a dobře se ovládal. Jako každý diesel s rozdělovacím čerpadlem byl trochu těžkopádný při roztáčení pod zátěží, ale zas to byl takový ten ryzí dýzlák, kterého z nějakého důvodu musel mít člověk rád. Akorát ten klasický dunivý hluk dieselu unavoval, zvlášť na dálnici, protože 9-3 měla ještě jen pětistupňovou převodovku a ve 140 točila 3000, což je na diesel už dost. Navíc neměla dvojhmotu. A ještě jedna věc mě mátla. Řídící jednotka ovládala vlastně celé auto. Což o to, to byl saabí přístup a na motoru se toho beztak moc elektronicky řídit nedalo. Ale byla umístěná u palivového čerpadla a chlazená palivem. Dost zranitelné místo, ne?

Jízdní vlastnosti původní 9-3 byly veskrze dobré. Nedalo by se říct excelentní, ale dobré. Auto bylo stabilní a nemělo žádné záludnosti. V souladu se svou koncepcí bylo převážně nedotáčivé a uvést do smyku obě nápravy vyžadovalo mnoho snažení. Většinou se jen za řevu hrnuté gumy sunulo poněkud po tečně ven. Tedy na asfaltu. Ve Švédsku jsem si na sněhu pochopitelně užil smyků poněkud více, i "zdařilejších", tedy takových, že ujelo všechno a auto vlivem dlouhého zadku přecházelo do přetáčivosti. Nikdy jsem ale něměl problém to srovnat a udržet na silnici.

Po vyřešení problémů s řízením motoru se kterými jsem auto koupil, jsem musel měnit jen regulátor kabinového ventilátoru, jinak jsem do toho musel jen lít naftu, měnit volej a dolévat kapalinu do ostřikovačů. A občas vyčistit EGR a sání. No krása. Idilku bohužel nabourala nějaká netěsnost v palivovém vedení, které se začalo zavzdušňovat (tohle auto nemělo podávací čerpadlo) a Helga přestala startovat, pokud měla v nádrži méně než polovinu. Při pohledu na diagram palivové soustavy mi bylo jasné, jednak že se mi to dělat nechce a jednak že je to zase problém způsobený tou nešťastnou gumou. No, prodal jsem jí, ale z obliga jsem ještě nebyl. Vysvětlím později. Teda vlastně hned.

Veselá historka
Helgu si odemě koupil nějakej asi kamioňák a byl z ní celkem nadšenej i přes mnou pravdivě vysvětlený problém. Ale jaký problém? Cena odpovídala, tak co? Helgu si vzal, smlouvu jsme uzavřeli ústně, poslal jsem mu plnou moc pro převod, jenže on jí asi měsíc nepřeváděl, byl pryč, až mi pak napsal, že jí zrušil o strom. Ale že naštěstí klasický Saab - jemu se nic nestalo. Trochu jsem trnul, aby jí někde neodstavil a já pak bez smlouvy budu dokazovat, že už není moje jak? Ale na základě plné moci jí naštěstí z registru nechal odstranit. Aspoň že skončila v plné síle, holka...

Silné stránky

Solidní spolehlivé a pěkné auto s dobrou spotřebou

Slabé stránky

Hlučný dieselový motor bez dvojhmoty (fakt tam nebyla z výroby), který navíc v dálničních rychlostech nepříjemně duněl v příliš vysokých otáčkách vlivem pouze pětistupňové převodovky.
Malá životnost gumových dílů.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Jezdil jsem do TrollJets, případně servisoval sám. Obojí se obcházelo bez problémů až do zmíněných problémů se zavzdušňováním.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Klasický bazárista někde na Vysočině.

 


Přidat názorDiskuse: Saab 9-3 2.2TiD

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

Další vozy Saab 9-3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
8

Motor vyžadoval nějakou tu pravidelnou údržbu a závada na palivovém vedení nakonec uspíšila mé rozhodnutí si koupit novější auto. V průměru ale byla spolehlivost uspokojivá.

praktičnost
9
prostornost
9
jízdní vlastnosti
9

Nebyl to pochopitelně žádný sporťák a těžký diesel vpředu ještě zvýrazňoval nedotáčivost proti benzínovým verzím. Ale pro normální ježdění byly jízdní vlastnosti jedním slovem solidní.

jízdní komfort
8

Jízdní komfort snižoval hluk od motoru

provozní náklady
9

Samotné náklady byly spíš nízké, ovšem fakt, že jsem auto prodával se závadou na palivovém systému, snížil cenu prodeje.

náhradní díly
8

Až na gumové díly (a možná zbytečně drahé EGR a solenoidy) vše dostupné a za rozumnou cenu

výkon motoru
9

Na diesela, zvlášť s klasickým vstřikovacím čerpadlem asi ucházející

spotřeba
9

Vyšší než u Octavie TDI 66kW, ale víte co... Aspoň nějak to jelo a dobře se to řídilo.

hlučnost motoru
4

Asi největší bolest tohoto modelu

kvalita sedadel
9

Klasická saabí kůže. Mnou ke konci dost prosezená :D

brzdy
7

Klasické saabí brzdy. Brzdily, ale...

zavazadlový prostor
9





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…