reklama


Recenze

hruodolf (muž 35 let) Poslat zprávu
 
8 Majitel

Dacia 1310

8,54 Uživatelé

Hodnoceno: 46× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Dacia 1310, foto 1 Dacia 1310, foto 2 Dacia 1310, foto 3 Dacia 1310, foto 4
 

Technické info

Přezdívka auta Dacia 1310 TX Rok výroby 1989 Koupeno nové najeto [km]:120000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 40 kroutící moment [Nm]: 91 zrychlení 0-100 km/h [s]: 16 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Po prozkoumání tohoto serveru jsem si řekl, že sem přidám i své první auto, aby i ti mladší poznali auta dříve vyrobená.

Dacii jako nové auto koupili rodiče v březnu 1989. Do mého užívání se dostala v květnu 1999.

Toto auto nevlastním již od jara 2004. Dostal jsem nabídku na Škodu Felicii 1,6 GLX a tak šla Dacie do světa (teda spíš domů do Rumunska).

Výbava byla velmi skromná. Otáčkoměr nebyl součástí výbavy. Vlastně mě jeho nepřítomnost nevadila. Extrémem byly např. plynule stavitelný cyklovač stěračů (v té době v ČSSR zcela nadstandardní prvek výbavy), ukazatel tlaku oleje a ukazatel stavu dobíjení. Podle ukazatele tlaku se velmi dobře dalo zjistit, zda je motor již prohřátý.

Světla nebyla špatná a po osazení žárovkami R2 bylo svítivost lepší než např. u Seatu Ibiza (r.v. 99). Dále jsem nechal domontovat mlhové světlomety.

V době kdy jsem s autem jezdil, byla dostupnost některých náhradních dílů velmi mizerná nebo byly díly za velmi přemrštěné ceny. Důsledkem toho např. bylo, že jsem musel odpojit zátěžový regulátor zadních brzd. Díky tomu byla jízda v zimě na sněhu adrenalinovým sportem.

Ač to nebyl výkřik techniky, zůstane toto auto navždy v mých vzpomínkách.

Silné stránky

Silnou stránkou tohoto auta byla prostornost a to i zavazadlového prostoru. Kufr měl naprosto rovnou ložnou plechovou plochu. Pod ložnou plochou byl další úložný prostor (spodní plochu tvořila nádrž), o kterém neměl skoro nikdo ponětí. Rezerva byla umístěna v pravém boku za zadní nápravou a byla dobře přístupná i v případě plně naloženého kufru. Naložit i těžší předměty nebyl žádný problém, protože hrana kufru byla nízko a bez jakéhokoli schodu. Zámek byl taktéž zcela zapuštěn, takže nepřekážel.

Design karoserie měl za následek, že díky tvarování boků nedocházelo téměř k zašpinění horní části dveří včetně klik, citlivost na boční vítr byla velmi nízká a v neposlední řadě jsem zadní stěrač skoro nepoužíval, protože zadní okno se vlastně vůbec "neohazovalo".

Ostřikovač zadního skla měl svoji vlastní nádobku tekutiny. Nedošlo tedy k tomu, že by si člověk vyplýtval veškerou tekutinu na zadní sklo a na předek by již žádná nezbyla. Což se mi stávalo dost často v zimě na Felicii :-(

Již zmíněná učinnost světlometů byla velkým kladem a subjektivně je hodnotím lepší než u vozů řady Škoda Felicia.

Známí, kteří měli Felicii byli překvapení, jak je auto při jízdě ve městě pohodlné, tiché a jak dobře filtruje nerovnosti.

Klikový hřídel byl pětkrát uložený, což snižovalo vibrace a hlučnost motoru. Hlučnost byla zvyšována řetězem, ale ten se na rozdíl od řemenu nemůže tak snadno přetrhnout.

Spotřeba oleje byla taková, že olej, který se do motoru nalil při výměně se při následující výměně vypustil, tj. skoro žádná.

Na to, že byla použita pouze 4 stupňová převodovka jelo auto až neskutečně rychle (uvedena tachometrová rychlost):
1. 50 km/h
2. 90 km/h
3. 135 km/h
4. 165 km/h

Výplň dveří tvořil papundekl potažený koženkou. Vyčištění bylo dílem okamžiku za pomoci vody se saponátem. Kéž by se dnešní čalouněné výplně daly tak lehce čistit.

Dalším kladem byla regulace intenzity podsvícení přístrojového štítu. Felicia tuto vychytávku neměla. Až nynější i30 je touto užitečnou drobností vybavena.

V případě nouze bylo možno nastartovat klikou. Jednou nebo dvakrát jsem takhle musel startovat, sice se dost zapotil, ale vyhrál jsem.

Slabé stránky

Mechanická výdrž některých dílů byla až obdivuhodně krátká (manžety homokinetických kloubů, atd.).

Karoserie vcelku rychle podléhala korozi, pokud člověk netrval na laku, tak byla oprava i velmi levná.

Auto velmi dobře větralo a to tak, že při cca. 15°C a zatažené obloze muselo být zapnuté topení.

Pokud by v zimě nebyla zakrytá část chladiče, tak se motor nezahřál na provozní teplotu.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zkušeností se servisem bylo hodně. Naštěstí se těmto vozům věnovaly a dodnes věnují dva servisy ve Vejprnicích, takže byla i konkurence servisů a opravy bylo proto možné financovat z brigád při studiu.

Obrovskou nevýhodou tohoto auta byly poloosy a homokinetické klouby. Při mém tehdejším stylu jízdy nevydržely více než 10 000 km.

Kuriozity

Kuriozitou samo o sobě byl systém řazení. Řadící páka byla dosti dlouhá. Pokud člověk věděl, kam má zařadit, tak to šlo přesně, lehce a celkem rychle.

Zpátečka byla umístěna vlevo od dvojky. Původním záměrem byla nutnost zatlačit řadící páku dolů při řazení, ale tato pojistka časem přestala plnit svoji funkci.

Neutrál se taktéž nenacházel mezi trojkou a čtyřkou, jak je tomu u moderních aut. Nacházel se tak nějak mezi jedničkou, dvojkou, trojkou a čtyřkou. Kulisa byla navíc uspořádána jako "H" psané kurzívou. Kdo toto nevěděl, tak neodjel, ani když měl klíče. Byl to ten nejlepší zabezpečovací systém.

Myslím, že každý kus byl originál, takže to, co jsem tu napsal nemusí platit pro všechny 1310.

 
reklama


Další vozy značky Dacia


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Vzhledem k zemi původu a tomu, že jsem vždy dojel do cíle cesty, nelze dát nic jiného než 10.

praktičnost
10

Praktičtější auto než současná Felicia.

prostornost
10

Vepředu byl místa dostatek a vzadu bylo místa méně než ve Felicii.

jízdní vlastnosti
6

Nebyly špatné, hodnotím pouze ze vzpomínek. Kdybych se s ní dnaska svezl, asi bych dal 1.

jízdní komfort
9

Pohodlnější než současná Škoda Felicia.

provozní náklady
7

Vzhledem k tomu, že to pořád jezdilo a opravy byly financovány z brigád, tak to asi tak hrozné nebylo.

náhradní díly
10

Nechaly se buď použít originál rumunské (nekvalita), francouzské (drahé), druhovýroba (nejlepší volba z hlediska kvality a ceny) nebo se to co šlo prostě opravilo.

výkon motoru
7

Při dodržování rychlostních limitů naprosto dostačující.

spotřeba
9

Na 4 st. převodovku s lehkou nohou celkem nízká.

hlučnost motoru
6

Při 50 ve městě celkem tichý motor. Jednou urezl výfuk za svody a na ten zvuk se nezapomíná. Nehrabe se na něj ani WRC.

kvalita sedadel
6

Ve předu byly křesla a vzadu lavice, takže není co dodat.

brzdy
7

Při pravidelném servisu před zimou a po zimě to celkem brzdilo.

zavazadlový prostor
10

Vstup do zavazadlového prostoru bez hrany byl naprosto ideální.


Více o modeluDacia 1310
Dacia Logan 1,4  - král mezi nejlevnějšími Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Rozvor větší než Octavia, zavazadlový prostor 510 litrů,…

Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz

Po dvou letech od zahájení prodeje sedanu, jehož se…

 

reklama





Blesk.cz

Dcera (4) splnila zesnulé mamince (†27) poslední přání: Vyfotila se v jejích svatebních šatech

Dcera (4) splnila zesnulé mamince (†27) poslední…

Amber Davis (†27) diagnostikovali lékaři rakovinu děložního čípku. I přes léčbu se ji doktorům nepodařilo…

Nová stopa v případu Maddie: Dívka může být stále naživu!

Nová stopa v případu Maddie: Dívka může být stále naživu!

Nové stopy v případu pohřešované Maddie McCann naznačují, že mohla být unesena obchodníky s dětmi po tom, co si…

 

iSport.cz

ONLINE: Třinec hostí Pardubice, Sparta hraje s Vítkovicemi 2:2

ONLINE: Třinec hostí Pardubice, Sparta hraje s…

Hokejisté pražské Sparty hrají ve 27. extraligovém kole doma s Vítkovicemi. Druhý Třinec se pokusí dohnat bodové…

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl trávník v pořádku

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl…

Představitelé fotbalových Bohemians tvrdí, že na promrzlém trávníku se sobotní utkání s Plzní hrát dalo, že při…

 

Reflex.cz

Písničkář a spisovatel Honza Jícha: Nechtěl bych dělat ten typ humoru, kterým se dá uživit

Písničkář a spisovatel Honza Jícha: Nechtěl bych…

Pátým z  osmi vtipných Čechů, které vám představujeme na stránkách aktuálního Excellentu, jenž vyšel jako…

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem…

 
 
reklama