Recenze

7 Majitel

Dacia Logan Arctica 1,2 16V LPG

9,57 Uživatelé

Hodnoceno: 17× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Dacia Logan, foto 1 Dacia Logan, foto 2 Dacia Logan, foto 3 Dacia Logan, foto 4 Dacia Logan, foto 5 Dacia Logan, foto 6 Dacia Logan, foto 7 Dacia Logan, foto 8
Dacia Logan, foto 9 Dacia Logan, foto 10 Dacia Logan, foto 11 Dacia Logan, foto 12 Dacia Logan, foto 13 Dacia Logan, foto 14 Dacia Logan, foto 15 Dacia Logan, foto 16 Dacia Logan, foto 17
 

Technické info

Přezdívka auta Logan Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:31000 palivo: LPG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1149 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 107 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14,5 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 510 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7,8 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Jsou věci, které prošumí kolem a téměř nikdo si jich nevšimne. Nevím, jestli do této kategorie patří můj Logan. Ale faktem je, že kdykoliv čtu nějakou recenzi na jakoukoliv Dacii, opakují se jistá zajetá schémata.
Pokud je recenze "odborná", vadí hodnotiteli v 90% levné a tvrdé plasty. Rozdíl mezi tvrdým a měkkým plastem je podle mně v tom, že měkký plast je spíše guma. Levný plast od drahého (nebo "hodnotného"?) nepoznám. Poznám rozdíl mezi plastem, dřevem a třeba kůží.
Další kapitolou v hodnocení odborníků jsou komentáře pod články. V diskuzi se většinou rozhoří flamewar, nebo chcete-li virtuální občanská válka mezi zastánci a odpůrci Dacie, mezi zastánci nových aut a těch, kteří upřednostnění toho neskutečného krumplu za 225 tisíc před krásným ojetým Passatem z Říše považují za herezi. No, přiznám se, jsem tím heretikem.

Cesta k mému novému krumplu, ehm vozu, byla zahájena rozpadem legendárního jedničkového Focusu, kterého jsem "podědil" (mírně nadšenou recenzi jsem tady také zveřejnil). Po předchozích zkušenostech s jedničkovým Meganem jsem odmítal znovu zjišťovat, jak hluboká je králičí nora, a rozhodl se, že si pořídím ke čtyřletému Sanderu (můj první nový krumpl) mladšího bráchu ze stejné stáje.
Mělo se jednat o dvojkový Logan v provedení sedan s motorem 1,2 na benzín v použitelné výbavě Arctica za 200 000 Kč. Zrovna jsem se ovšem trefil do rozhraní produkce aut plnících normu Euro 5 a Euro 6. Prodejce mi s lítostí řekl, že Euro 5 auta už nemohou zadávat do výroby a Euro 6 se teprve do výroby připravuje. Z toho vyplývala dodací doba 4 měsíce. Vzhledem k tomu, že Focusem se už nedalo jezdit rychleji než 90 km/h (přední poloosy na výměnu), začalo do něj téct přes kabinový filtr a ventilátor topení začal fungovat pouze na maximum (odešel předřadný odpor nebo co, což vyřadilo z funkce i klimatizaci), byla to docela nepříjemná zpráva. Nicméně nabízela se klasická varianta brod, protože k dispozici byla jedna z posledních (pokud ne úplně poslední) skladovka, která splňovala vše, co jsem chtěl a potřeboval. Tzn. výbavový stupeň Arctica a bílá barva (ne že by se mi nelíbila třeba červená nebo stříbrná metalíza, ale proč utrácet za barvu, že). No a varianta brod to byla proto, že ve výbavě přebývala tovární přestavba na LPG za 25 000 navíc. A s tovární přestavbou mělo několik zákazníků Dacie obrovské problémy. Proto se mi do tohoto konkrétního kusu moc nechtělo. Rozpočet jsem měl i při financování 50/50 (půlka hned, půlka za rok) docela napnutý, takže další důvod k obavám, že peníze nestluču dohromady. Vzal jsem si týden na rozmyšlenou.
Sandero už jsem na LPG provozoval a druhé šetřící auto mi připadalo jako zbytečnost. Prodejce mě přesvědčoval, že nastavení LPG je už vychytané a že úprav doznal i motor po hardwareové stránce (jiná hlava a tvrzená ventilová sedla). To je pochopitelně neověřitelná informace, ale tak nebuďme paranoidní...
Nakonec jsem odhodil zábrany a LPG verzi vzal. A po roce provozu a zkušeností můžu říct, že jsem udělal dobře. Je mi jasné, že problémy ještě přijít můžou, ale zdá se, že s nastavením řídící jednotky je vše v pořádku.

MOTOR

Nepřímé vícebodové vstřikování, bez turba.
Pokud je mi známo, je to s objemem 1149 cm3 nejmenší 4válec na trhu. Někde jsem se dočetl, že původ má v 8V verzi montované do prehistorických generací Clia - tehdy disponoval výkonem 44 kW. Tohle je tedy 16v verze, která se vyznačuje čím dál tím vzácnější atmosférickou charakteristikou. A charakteru má tenhle motor na rozdíl od výkonu opravdu na rozdávání. Kdyby toho byl schopen, časem by vyrostl do toho 2,0 16V 100 kW motoru. V jeho snažení mu hodně pomáhá rozumně poskládaná převodovka. Motor je velmi dobře použitelný v rozmezí 2000 - 6000 otáček. Nad 4000 se projeví 16V a motor krásně lineárně táhne a vydává ze sebe to nejlepší. Zvuková kulisa je parádní a nebýt toho, že vás u toho předjíždí kdejaká naftová dodávka, efekt by byl dokonalý. Když jsem u toho předjíždění: v recenzích se často dočtu, že tahle základní motorizace je určená pouze pro klidné řidiče. Klidný řidič je asi nějaký terminus technicus profesionálních testerů. Pokud je tento motor opravdu určen pro klidné řidiče, tak se jedná o někoho, kdo neváhá jezdit opravdu na krev, protože předjíždění krabic (kamionů) je adrenalinový zážitek a dovolit si takový manévr může jen někdo se silným srdcem a klidným tepem. Zároveň je nutné si uvědomit, že maximální použitelný výkon tohoto motoru bývá často k dispozici na volnoběhu dnešních motorů (no dobře, možná lehce nad volnoběhem, každopádně například hodnota 250 N.m v 1250 otáčkách v 1,8 TSI je dechberoucí).
Nabízí se otázka, jestli je vůbec bezpečné s 55 kW vyjíždět na silnici. Ze své zkušenosti každodenního použití můžu říct, že je. Bezohledný idiot vás smete, i když budete sedět v 300 kW autě. Na druhou stranu je nutné pořád uvažovat reálně a uvědomit si, co si s tak slabým autem můžu dovolit. Jezdit se s tím dá, je možné i bezpečně předjíždět, jen to chce dobrý odhad a mít auto ošahané.

V rámci nastavení LPG by mělo údajně nad 4000 otáček docházet k přimíchávání benzínu do směsi. Nevím, jestli to tak je, každopádně na plynulé gradaci výkonu s otáčkami se to nijak neprojevuje. Spotřeba benzínu je jinak velmi malá a mně se za první rok provozu ustálila na 0,5 l/100 km. Benzín musíte mít i na všechny starty a na dobu, než se ohřeje voda v malém okruhu, aby plyn nezamrzal v reduktoru při přechodu z kapalné do plynné fáze. Při přepnutí z benzínu na LPG je při studeném motoru patrné cuknutí, které by možná šlo také nějak odladit, ale neřeším to.

Maximální rychlost udává výrobce 162 km/h, mně se zatím podařilo dostat na reálných 150 a řekl bych, že na těch 162 bych potřeboval nějaký táhlý kopec. Směrem dolů.

PŘEVODOVKA

5 stupňový manuál. Zpátečka se řadí klasicky (jako ve Felicii). Z řazení nejsem nijak nadšený, přináší sice pocit mechanické vazby, ale dnešní standard (řekněme VW) je někde jinde. Zuby jsem zatím spočítal jen jednou, když jsem z vytočené dvojky rval trojku a nějak se ta kolečka uvnitř nedomluvila.
V obci jezdím 55 km/h tacho na 4, i když mě rádce přesvědčuje, abych řadil nahoru, i když motor točí jen lehce přes 2000 otáček. Asistent řazení je jednou z mála věcí, které mě na autě štvou. Je to nejzbytečnější dvojice kontrolek na palubní desce.
Na 5 je možné jet bez problému od 70 km/h tacho. Při 100 km/h točí na 5 3000 otáček, 140 km/h znamená cca 4200 otáček. Zpřevodování je poplatné výkonu motoru a je nesmyslné čekat, že ve 140 bude tento motor točit 2500.

INTERIÉR

Ve srovnání se Sanderem I je to velký posun. Ve srovnání s jedničkovým Loganem před FL se jedná o jiný vesmír. Totálně hračkoidní ovladače jsou zde nahrazeny líbivějšími tvary. Zhoršení spatřuji jenom v otočných ovladačích ventilace, na kterých není dobře poznat poloha. V tom je Sandero lepší.
Potěšilo mě, že Dacia setrvává tvrdohlavě ve svém ergonomickém "zločinu proti lidskosti" - ovladače stahování předních oken jsou stále před řadící pákou. Lidé s větší rukou nemají problém stáhnout obě okna zároveň. Levá ruka je na volantu a pravá ruka může okamžitě řadit. Už bych to jinak nechtěl... Na druhou stranu s automatickými dojezdy (které tady nejsou a nebudou, protože by pak lidi nekupovali Renault) by ta tlačítka mohla být i na stropě.

EXTERIÉR

Ano jistě, čistě subjektivní věc. Logan II se v sedanu opravdu povedl. Zadní převis by mohl být sice o nějakých 10-15 cm delší, ale celkově se podařilo kufr napojit obstojně. Předek je vyloženě líbivý a auto s ním vypadá šmrncovně. Rozhodně to není žádný ustrašený nebo retardovaný kukuč.
Neodpustím si poznámku k barvě. V bílé vypadá Logan opravdu hezky. Jsem asi divný, ale úplně nejvíc se mi líbí v základní výbavě s černými nárazníky. Ve výbavě Artica jsou nárazníky bílé, ale aspoň zůstaly černé rámečky kolem mlhovek.
15" kola s pneumatikami 185/65 k celkovému pojetí Logana patří a s ohledem na techničák ani jinou možnost nemám.

VÝBAVA

Uvedu ty z mého pohledu důležité prvky (takže vynechám položky typu "boční zpětné zrcátko vpravo"). Vše je v rámci výbavy Arctica, nic jsem si nepřidával.
Manuální klimatizace - v Sanderu mi připadá o něco účinnější, ale tady funguje taky dobře.
Výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče - pro mě dost podstatná věc, sedadlo mám v nejnižší poloze a volant v nejvyšší.
Mlhovky - Docela užitečná věc vzhledem k bezpečnosti za určitého počasí.
Elektricky vyhřívaná a stavitelná zrcátka - elektrický výhřev se hodí, aspoň si to v zimě nepoškrábu.
Rádio s USB, CD, bluetooth a ovládáním pod volantem - ovládání pod volantem je docela pomalé. V autě jsou 4 repráky, hraje to, umí to mp3, zobrazuje to názvy adresářů a souborů, víc nepotřebuju.
4 airbagy, ABS, ESP, ASR. ESP a ASR bych snad ani nepotřeboval, ale halt předpis je předpis.
Kontrola tlaku v pneumatikách - tak tohle bych tam už vůbec mít nemusel, ale opět se nejedná o chybu Dacie, ale EU.
Dálkový centrál - tohle ještě zdaleka není u nových aut samozřejmost.
LPG verze nemá palubní počítač.
Venkovní teploměr - moje Sandero ho nemá, tady nechybí a je to příjemný bonus.
Ukazatel teploty chladící kapaliny - pro jistotu není (u starších Dacií lidi furt otravovali s reklamací termostatu). Není tady dokonce ani kontrolka studeného motoru, což je opravdu špatně.
Obecně se dá říct, že mi ve výbavě skoro nic nechybí a málo přebývá.

Silné stránky

Cena.
Cena.
Cena. (Jakékoliv jiné auto o podobné velikosti, počtu válců a výbavě zmíněné výše stojí o cca 100 000 Kč více.)
Jednoduchost.
"Nerozbitnost".
"Tohle vám pane fakt nikdo neukradne."

Slabé stránky

Odhlučnění.
Výkon motoru (byť motor sám je skvělý, dnes už je standard někde úplně jinde).
Chybí vnitřní madlo na víku kufru.
Vrzající sedačka.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Rozhodl jsem se, že do autorizovaného servisu jezdit nebudu. Na reklamaci vrzající sedačky nemám nervy ani čas. S autem potřebuju denně jezdit a nebaví mě dohadovat se v servisu o blbostech. Jinak ze záruky je vyjmuto prakticky vše, co se může reálně pokazit (spojka, tlumiče, ložiska, výfuk, převodovka, baterka). Záruku samozřejmě neztrácím, ale řešil bych případně opravdu jenom velké věci (např. ŘJ). Jinak to ze zkušenosti nestojí za ten čas a nervy.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Celkem standard. Dostal jsem povinnou výbavu a gumové koberce. Na slevy se u Dacie nehraje.
Jednání rychlé a nenutili mi nic, co jsem nechtěl.

 

Novinky v recenzi

9.8.2017 11:54

34538 km, 2 roky

2. výměna oleje, filtrů, preventivní dezinfekce klimatizace. Cena 2600,- Kč. Za rok najeto 18200 km. Počet závad: 0. Spotřeba je dlouhobě pod 8 l LPG stylem plny plyn - motorova brzda. Na zimu chci natankovat 100 oktanovy benzin - zimní starty bývají špatné, tak třeba to vyřeším takto.

16.6.2017 22:15

Volnoběh

Před nedávnem mi párkrát blbnul volnoběh - otáčky se samovolně zvedly na 2000. Stalo se to asi tak 5x a teď už zas nic. Zatím to nemá smysl řešit. Jinak jenom jezdím (prakticky denně). Z motoru jsem se naučil ždímat úplně všechno, co v něm je. Vtipné přitom je, že se pohybuju pořád v zákonných limitech, jen to zrychlení jsem dostal na celkem běžnou úroveň viděnou na našich silnicích.

9.11.2016 21:26

Zimní gumy

Přezuto na zimu za 500,- Kč. Po 5 měsících (a 8817 km) jsem natankoval benzín do plna za 829,10 Kč.

11.10.2016 12:57

Výměna filtru plynné fáze a revize

Po 20000 km je předepsaná výměna filtru plynné fáze a revize. Provedeno v neautorizovaném servisu za 1000 Kč (autorizovaný požadoval dvojnásobek).
Jinak jezdím a tankuju LPG. Benzín jsem nebral už 5 měsíců (na zimu tankovat samozřejmě budu).


Další vozy Dacia Logan



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Po roce provozu a 16000 ani žádné problémy nečekám.

praktičnost
5

Sedan

prostornost
9

Mám 193 cm a za sebe si sednu úplně pohodlně. Kolena se lehce dotýkají přední sedačky a hlavu mám těsně pod stropem. Na nižší střední pěkný výsledek.

jízdní vlastnosti
7

Náklon, zhoupnutí, ale taky neutralita vzhledem k lehkému motoru a LPG nádrži v kufru.

jízdní komfort
9

Vznášedlo. Jízda na obláčku mě baví.

provozní náklady
10

Po roce výměna oleje 5W-40 jen lehce přesáhla 1000 Kč. Pojistka s živlem stojí 2072 Kč/rok.

náhradní díly
10

Zatím jsem nemusel nic řešit.

výkon motoru
6

55 kW v 5500 otáček.

spotřeba
10

Jsem reálně pod 1 Kč/km, což je při mé kombinaci město/dálnice naprosto dokonalé.

hlučnost motoru
5

Občas mě ten řev velmi baví, ale třeba při delší jízdě po dálnici to je docela únavné.

kvalita sedadel
7

Vzhledem k naladění podvozku by se dalo sedět i na špalku. Ten by aspoň nevrzal.

brzdy
7

Mám dojem, že jsem je ještě pořádně nezajel.

zavazadlový prostor
8

510 l je pěkná hodnota, kterou kazí pouze vzpěry víka - zasahují do prostoru. Naopak potěší prostor pod podlahou za plynovou nádrží, kam se krásně vejde sada na opravu píchlé gumy a 4 lahváče.


Více o modeluDacia Logan
Dacia Logan 1,4  - král mezi nejlevnějšími Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Rozvor větší než Octavia, zavazadlový prostor 510 litrů,…

Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz

Po dvou letech od zahájení prodeje sedanu, jehož se…

 





Blesk.cz

V lomu Velká Amerika našel kolemjdoucí mrtvolu. Policie rozplétá příčinu pádu

V lomu Velká Amerika našel kolemjdoucí mrtvolu.…

Do lomu Velká Amerika nedaleko Prahy s největší pravděpodobností spadl neznámý muž. Jeho tělo na místě nalezl…

Premiéra filmu Po strništi bos:  Svěrák vs. Voříšková! Hádky o Šafránkovou!

Premiéra filmu Po strništi bos: Svěrák vs.…

Hlas Libuše Šafránkové (64) a tvář Terezy Voříškové (27). Takový byl záměr Jana Svěráka (52) s rolí maminky ve…

 

iSport.cz

Trojnásobný šampion Velké pardubické: Uhynul v devětadvaceti letech!

Trojnásobný šampion Velké pardubické: Uhynul v…

Patřil k nejúspěšnějším, kteří kdy jezdili na závodišti Velké pardubické. Dokázal vydělat zhruba 7 milionů korun…

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové, rasismu i návratu

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové,…

Tenisové bezvládí. Tak v současné době hodnotí řada fanoušků i odborníků ženský tenis, na jehož čele se po…

 

Reflex.cz

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako jednotka meze naší tolerance

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako…

Kdysi jsem v editorialu v nadsázce provedl svůj heterosexuální coming out. Přiznal jsem se k náklonnosti…

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil předstupeň své Obecné školy

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil…

Jak se chodí po strništi naboso? „Šoupej nohama, nezvedej je,“ radí noví venkovští kamarádi malému Edovi, který…