Recenze
Jaguar Sovereign 3.6 XJ40
Technické info
Přezdívka auta Švestička Rok výroby 1987 Koupeno ojeté najeto [km]:181800 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3590 výkon [kW]: 145 kroutící moment [Nm]: 336 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.8 maximální rychlost [km/h]: 218 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 428 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Aristokratická Švestička™
Představuji vám novou recenzi Aristokratické Švestičky, přeji příjemné počtení.
Moje.auto je trochu starší a zubem času mírně dotčený Jaguar Sovereign, typ XJ40 s motorem AJ6 3.6 – to znamená hliníkový řadový šestiválec. Sovereign je prostřední výbava mezi XJ6 a Daimler, v roce 1987, ze kdy pochází ten můj, měl základní cenu 28 tisíc liber (to znamená velmi hrubým přepočtem asi 2,5 milionu Kč včetně příplatků).
K Jaguaru jako autu na „běžné“ ježdění jsem se dopracoval postupně. Zpočátku jsem vybíral z 10 let starých aut nižší střední třídy, postupně jsem svůj zájem přeorientoval na Saaby a kde jsem skončil, to vidíte právě tady.
Jaguar XJ40 se kvůli špatné finanční situaci British Leyland (tehdejší majitel Jaguar Cars) vyvíjel 12 let. Sériový model se představil v roce 1986. Nabízel se s už zmíněným 3,6litrovým motorem ve třech úrovních výbavy. Zřejmě jenom pro Anglii byl určen i odvozený motor 2,9 litru, ten měl ale zjednodušenou konstrukci (např. rozvod SOHC) a byl v podstatě ne moc významnou „budgetovou“ verzí, která nebyla cenově příliš vzdálená vyšším modelům Roveru řady 800 a Audi 100. V roce 1990 pak přišly nové motory 3,2 a 4,0 (oba DOHC) a poslední rok byl v nabídce i šestilitrový V12. V roce 1994 přišel nástupce s označením X300, ale vlastně to byl jenom radikální facelift – zcela nová generace je až současná X350.
Motor je na svou dobu moderní Jaguar AJ6 (Advanced Jaguar Six). Má hliníkový blok i hlavu, šest válců v řadě a je uložen podél pod úhlem 22° (anglicky se toto řešení někdy nazývá slant-6). Verze s objemem 3,6 litru je nejstarší, poprvé se objevila v XJ-S v roce 1984. Konstrukce motoru je údajně inspirovaná nezničitelným naftovým pětiválcem 3,0 od Mercedesu, každopádně vrtání i zdvih jsou u obou motorů stejné. Blok motoru je hodně pevný, což otevírá prostor tuningu – Arden dokáže za cenu nového Jaguaru z AJ6 vykouzlit závodní motor s objemem 7,1 litru! Co se týká výkonu, tak motor je bohatě předimenzovaný a je výrazně nízkootáčkový (skoro jako diesel). Jinak kilowatt samozřejmě nikdy není dost. Motoru 3,6 se nejčastěji vytýká malý točivý moment, čtyřlitr je na tom díky delšímu zdvihu o poznání líp.
Zcela nové zavěšení kol mělo zadní nápravu s revolučním systémem „self-levelling“, čili hydraulickou samoregulací světlé výšky. Tato „vychytávka“ (ve své době relativně běžná – měly ji 7er, S-Klasse, Citroeny a Peugeoty) okouzlila majitele komfortní jízdou, kdy auto spolehlivě žehlilo všechny nerovnosti. Pak je ale přivedla k šílenství, když se po časté jízdě na rozbitých silnicích pokazila. Asi nemusím zdůrazňovat, že české silnice patří k těm, které život levellingu radikálně zkrátí. Naštěstí existuje seda, která nahradí levelling klasickými tlumiči. Zatím u mě levelling funguje, když pominu únik kapaliny ze zatím neznámého místa. Vlastně úniky kapalin jsou celkově asi největším problémem (nejen mé) XJ40.
Věci co nefungují:
Dveře u řidiče nejde zvenku zamčít, pravá zadní klika je vylomená, takže jde otevřít jenom zevnitř (typická závada prvních dvou ročníků)
Věci co fungují (a nemusely by):
Palubní počítač funguje včetně asi všech ukazatelů (kromě digitálního rychloměru), anténa se zatím vysouvá a zasouvá na povel
Výbava: standarní Sovereign - klimatizace, litá kola, ABS, automatická převodovka, tempomat, ostřikovače světlometů, elektrické nastavení sedadel v 8 směrech, rádio s 6 repro, metalický lak, kožené čalounění. Příplatková - samosvorný diferenciál PowrLok, zadní náprava Ride levelling, vyhřívání předních sedadel, sluneční clona zadního okna, elektrické střešní okno, textilní koberce.
Silné stránky
Má hranatá světla, která se mně osobně u této generace líbí víc než čtyři kulatá, co se dávaly na některé verze.
J-Gate [džejgejt]. Kulisa řadicí páky je uspořádaná do tvaru písmene J (viz foto). Je to velmi praktické, nehrozí, že se v zápalu boje pokračuje přes D až na neutrál. Navíc je přece jenom přirozenější podřazovat směrem od sebe. Převodovka je čtyřstupňová, což pro normální použití stačí. Pro opravdu dynamickou jízdu by byl asi lepší pětikvalt (nebo rovnou manuální převodovka :-P). Vlastně samotný automat je spíš slabá stránka, příště chci MANUÁL! který bude řadit jenom jak já pískám.
Prostor. Nemám rád když se v interiéru ztrácím jak loď na moři a sedadlo je široké, že se do něj pohodlně usadí jedině člověk s nadváhou. XJ40 se mě v tomto zdá ideální, na šířku je místa přiměřeně, sedadla nádherně drží a dají se odsunout tak daleko, že ani basketballisti nemůžou mít problém s místem pro nohy.
Výbava. Kdejaká fábie za půl milionu má dneska sice lepší výbavu ale na svou dobu to byla určitě špička. Jaguar do svých základních modelů dával vždycky minimální výbavu, ale u vyšších to bohatě kompenzoval. Sovereign má z běžných věcí snad všechno, co vás může napadnout - viz výše. Proti verzi Daimler mu chybí jenom pár drobností jako palubní telefon a středová konzole s příplatkovým minibarem mezi zadními sedadly.
Střešní okno. Tuhle fičůru zbožňuju, je to daleko lepší otevřít střešní okno než stáhnout boční skla. Prostě vítr nad hlavou a čerstvý vzduch bez průvanu. Jen je škoda že občas prší a když hodně mrzne tak topení nedokáže přetopit ten ledový vzduch.
Slabé stránky
Levelling. Zajímavá věc (a na konci 80. let celkem běžná). Po dvaceti letech ale už dosluhuje a jeho omlazení je věc větší sumy než je samotná cena auta – jenom senzor světlé výšky např. stojí 25000 Kč. Navíc modely z let 86-89 mají ten nejvíc hardcore typ kdy je levelling na stejném okruhu jako posilovač brzd, takže každá ztráta tlaku nebo únik se projeví i na brzdách.
LEVELLING UŽ JE PRYČ
Volant. Možná si časem zvyknu, ale zatím jeho lehce nadstandardní průměr považuju spíš za slabou stránku. Navíc řízení má trochu vůli a je měkčí než bych si představoval, zřejmě to bude způsobené hydraulikou, buď to zlepší výměna kapaliny nebo nastane pátrání po netěsnosti. Řízení je naštěstí na samostatném hydraulickém okruhu s běžnějším olejem Shell Dexron.
Zrcátka. Není v nich nic vidět, protože jsou relativně malé a hlavně skla v nich dostatečně nezmenšují. Buď s tím něco udělám nebo budu muset jezdit pořád v levém pruhu.
Blbosti. Zadní sedadla nejdou sklopit a není v nich otvor na lyže, protože mezi zavazadlovým prostorem a kabinou je nádrž – ale kdybych chtěl praktické auto tak si koupím Felicii kombi nebo Transita.
Věci co jsou pokažené. Blinkry se musí vypínat manuálně (nejpíš to není závada ale vlastnost), je zlomená páčka tempomatu, vylomené zadní kliky, centrální zamykání občas zlobí. A taky sem tam rez, typická věc Jaguarů vyrobených před příchodem Fordu roku 1989, u mě podpořená „tuningem“ předních blatníků a tím že auto dřív stávalo pod plachtou :-(
Sazba povinného ručení. Je to rána, pojistka stojí asi jako na tři škodovky…. mám totiž všechny možné penalizace. Navíc všechny pojišťovny si u nás myslí, že pravděpodobnost zavinění nehody roste s objemem a výkonem auta – přitom pokud nějaká taková závislost existuje tak je to přesně naopak. A třeba počet najetých km za rok nebo počet přestupků spáchaných majitelem s tím nemají žádnou souvislost že? :D
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- Ložisko předního kola jsem si nechal vyměnit v garážovém servisu. Teď mě to čeká i na druhé straně, kde se to pár dní po výměně taky ukázkově rozhučelo.
- Menší únik chladící kapaliny jsem opravil dolitím destilované vody.
- Nepříliš pevné uchycení vnějšího zrcátka mě opravil MacGyver s americkou lepící páskou černé barvy.
- Budu muset vyřešit detaily jako úniky kapalin a pár nesrovnalostí v elektrice (rádio, stahování předních oken apod.)
Budu preferovat jedoho specialistu, zatím jsem u něj nebyl, ale větší odborné zásahy budu provádět u něj. Jednou jsem ho viděl v akci, dvanáctiválec s nepravidelným chodem a kolísavým volnoběhem dal během minuty do pořádku. To zvládne jenom člověk se zkušenostmi. Ostatně se Švestičkou už má taky co do činění – opravoval ji hydrauliku a naučil posilovače zatáčet a brzdit, a taky levelling je momentálně teoreticky schopný levellingovat, tím se úspěšně zabývá málokdo.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Soukromá osoba, kamarád z Jaguar Clubu. Zatím bez výhrad :-)
Pokračování recenze
Plány do budoucna - nejbližší tuning zahrnuje: litá kola (hotovo), výměna blatníků (pracuje se na tom), demontáž levellingu (hotovo) a kompletní sada nových tlumičů Boge (hotovo) nebo Bilstein.
Autorem přezdívky je zdejší uživatel Zdendino_MB.
Další informace o XJ40 najdete zde http://jaguar.kx.cz/databaze.php?model=xj_xj40_1986 je to velmi dobrá stránka (vím to, protože jsem ji dělal :D).
Novinky v recenzi
klempířina
Na fotkách je oprava koroze zadku - nový lem a výměna brejlí kolem světel. Zbývá dodělat podlahu kufru, druhý lem a prostředek spodní hrany kufru :)))
výměna kotoučů
ve fotogalerii jsou nové fotky z výměny brzdových kotoučů (Ferodo)
velký servis - 1. část
Výměna viskospojky problém s vysokou teplotou chladící kapaliny nevyřešila. Potvrdily se naše předpoklady, že je prasklé těsnění pod hlavou. O víkendu tak došlo na sundání hlavy a sání a demontáž klimatizace. Než tam dáme nové těsnění pod hlavu nechám zgenerálkovat samotnou hlavu a vyčistit vstřikovače. Když jsme se do toho tam pustili, přiobjednal jsem ještě termostat, nové hadice na chlazení, silentbloky pod motor a pár dalších drobností. Zatím to vyšlo řádově na 30 hodin práce, ale co by člověk pro to auto neudělal :)
Self-levelling je pryč. Jak se to dělá, jak dlouho to trvá a nakolik to vyjde jsem sepsal zde http://www.jaguar-club.net/msgboard_posts.php?select=5782&topic_id=5775#message5782
Návštěva servisu, kde si měli auto prohlídnout před několika úkony skončila výměnou předních tlumičů (na každé straně asi 15 min). Přední náprava teď jede jako nová a hned se to hrotí o trochu líp - BOGE je perfektní a navíc cenově dostupný. Zbytek (zadní tlumiče a pružiny, brzdový destičky a výměna totálně sjetých gum za lepší) nás čeká v pátek.
Doplnil jsem recenzi.
Zkusil jsem očistit kousek nárazníku od rzi. Použil jsem značkové čistidlo Coca-Cola a funguje to! Stačilo polít colou a vydrhnout houbičkou. Místa kde jde rez do hloubky jsou asi nenávratně zničené, ale tam kde šlo jenom o povrchové kazy to fakt pomohlo - viz foto. Uvidím jestli to cola nevyžere až do plechu ale zatím se jako čistič chromu osvědčila.
Dneska mě přišel poštou Owner's Manual. Stav odpovídá stáří přes 20 let (a ceně necelých 40 kč :D + poštovné 220 kč), někdo se to pokoušel umít vodou takže stránky jsou trochu zvlněné ale důležité je to info co se ukrývá uvnitř - díky manuálu jsem například odhalil asi pět nových funkcí palubního PC :)
Jen pro zajímavos pár údajů: olej v motoru 8 litrů, v převodovce 8 litrů (Dexron IID), chladící kapalina 12,3 litru, diferenciál 2,1 litru (Shell Spirax), voda do ostřikovačů 6,2 litrů :D, palivová nádrž 89 litrů
Levelling - po tipu od jednoho servismana a konzultaci s Assasinem (díky moc!) jsem nalil do levellingu kapalinu. Ne ale HSMO od Castrolu nýbrž obyčejný citroeňácký LHM od Mobilu co prodávají za 309 kč u Essa. Jaguar to důrazně zakazuje ale podle všeho by to mělo fungovat - ten olej vypadá stejně, používá se stejně a v Rolls Royce kam by se měl zásadně dávat taky jedině HSMO je to odzkoušený. Zatím se tam vešly necelé dva litry, ještě budu muset dolít až se vytlačí vzduch z hadiček do nádrže na olej. Auto se po asi půl minutě od nastartování zavrtělo a během chvilky zadní náprava citelně ztuhla. Za jízdy se už skoro vůbec nehoupe a zadní tlumiče nemlátí. Takže to vypadá že zatím celý systém funguje v normě.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Jaguar Sovereign 3.6 XJ40
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy značky Jaguar
-
Jaguar XJ (1996) Majitel: Skipper
Přidáno: 2.10.2016 810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Jaguar XJ (2005) Majitel: Barrichello
Přidáno: 30.7.2012 1419 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Jaguar Daimler (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.6.2009 110 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Jaguar F-Type (2015) Majitel: ress.cz
Přidáno: 18.3.2016 409 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Jaguar XF/XFR (2010) Majitel: _dabel
Přidáno: 1.6.2014 329 Majitel 9.83 Uživatelé