Recenze

9 Majitel

Jaguar F-Type Coupé S

9.86 Uživatelé

Hodnoceno: 37× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Jaguar F-Type, foto 1 Jaguar F-Type, foto 2 Jaguar F-Type, foto 3 Jaguar F-Type, foto 4 Jaguar F-Type, foto 5 Jaguar F-Type, foto 6 Jaguar F-Type, foto 7 Jaguar F-Type, foto 8
Jaguar F-Type, foto 9 Jaguar F-Type, foto 10 Jaguar F-Type, foto 11 Jaguar F-Type, foto 12 Jaguar F-Type, foto 13 Jaguar F-Type, foto 14 Jaguar F-Type, foto 15 Jaguar F-Type, foto 16 Jaguar F-Type, foto 17 Jaguar F-Type, foto 18 Jaguar F-Type, foto 19 Jaguar F-Type, foto 20 Jaguar F-Type, foto 21 Jaguar F-Type, foto 22 Jaguar F-Type, foto 23 Jaguar F-Type, foto 24 Jaguar F-Type, foto 25 Jaguar F-Type, foto 26 Jaguar F-Type, foto 27 Jaguar F-Type, foto 28
 

Technické info

Přezdívka auta Jaguar Rok výroby 2015 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2995 výkon [kW]: 279 kroutící moment [Nm]: 460 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.9 maximální rychlost [km/h]: 275 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 20 zavazadlový prostor [l]: 407 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12

Popis vozu

Asi není nevhodnější začínat recenzi auta prohlášením „nejsem typický petrolhead“ či „řidičský průkaz vlastním až od 27 let“, ale jsou to prostě fakta. Navzdory těmto postojům mě auta vždy bavila a stále velmi baví, automobilová fóra a YouTube jsou mým snad nejklasičtějším zabijákem času. Měl jsem také možnost seznámit se s vozy jako Jaguar XK8, Aston Martin DB9, McLaren MP4-12C, a nebo Tesla Model S. Pak se v určité fázi života přidalo velké štěstí, které mi umožnilo splnit si jeden ze svých klukovských snů.

Proč Jaguar, proč F-Type?

Ano, Porsche je technicky dokonalejší a kvalitněji vyrobené auto. Je téměř Svatým grálem automobilových fandů. Ale jak je uvedeno na začátku – pravděpodobně nejsem typickým zástupcem benzínové komunity a oslovují mě i jiné parametry než technická dokonalost nebo časy na okruhu. Ve výběru bylo právě Porsche Cayman GTS a Jaguar F-Type S a i když je Cayman s šestiválcem skvostným autem pro řidiče, bohužel postrádá (upozorňuji, že v mém případě) něco navíc. Jistý recenzent to popsal pocitem, který ve vás auto vyvolává. Výběr značky možná ovlivnila i dřívější pracovní zkušenost s vozy Land Rover a právě Jaguar, i když tehdy se mi jejich design nelíbil (obývák a ořechové dřevo). Po nastudování gigabytů informací, praktickém ohledání a vyzkoušení bylo rozhodnuto – bude to Jaguar F-Type.

Teorie

F-Type nabízí v mnoha konfiguracích, základní rozdělení je následující:

Karoserie
o kupé
o kabriolet

Motor
o V6 3.0 340 hp (základní verze)
o V6 3.0 380 hp (verze S)
o V8 5.0 550 hp (verze R)

Poháněné nápravy
o RWD
o AWD

Převodovka
o automatická 8 rychlostí
o manuální 6 rychlostí (pouze k V6 a RWD)

Karoserie auta je z hliníku, což by mohlo indikovat zajímavý poměr hmotnosti a výkonu, ale není tomu tak. Jaguaru se sice podařilo dosáhnout v případě V6 ideálního rozložení váhy, ale hmotnost začíná na zhruba 1600 kg (Coupé S RWD) a to je poměrně hodně. Čím je způsobena vyšší hmotnost netuším, ale například systém ostřikovačů využívá dvě nádrže a dvě čerpadla. Jeden segment je uložen na zádi kvůli hmotnosti, ale pak se část náplně přečerpává do přední části. Zavěšení F-Type využívá dvojité lichoběžníky v kombinaci s adaptivními tlumiči (od verze S). V závislosti na konfiguraci se určuje i zadní diferenciál – základní verze má klasický otevřený, verze S Torsen s omezenou svorností, a nakonec R plně nastavitelný elektronický. V případě AWD se přední pohon připojuje přes více lamelovou spojku a údajně jde o systém od stejného dodavatele, kterého využívá BMW a prodává pod značkou XDrive. Další pojítko s BMW je převodovka – jak manuální tak automatickou skříň dodává ZF, stejně jako u BMW. Automat je klasické architektury tedy s hydrodynamickým měničem. Dostáváme se k srdci auta – motor s označením AJ má kořeny u Fordu a dle technického průkazu ho dokonce stále vyrábí. Jde však o jednotku navrženou Jaguarem, která má přímý vstřik, variabilní časování ventilů, a kompresor typu Roots. Zajímavostí je blok motoru, který je vnějším designem a rozměry stejný jak pro V6 tak V8. Šestiválcová verze to má ale už spočítané a bude nahrazená architekturou I6 s klasickým turbodmychadlem.

Pořízení

Po schválení domácí radou byla doladěna konfigurace:

• Coupé V6 S RWD s automatickou převodovkou
• 20“ disky Turbine
• barva Stratus Grey
• interiér černá kůže a alcantara, bílé kontrastní prošívání
• sedadla s pamětí, parkovací senzory, zadní kamera, navigace, vyhřívání volantu/skla/sedadel

Cesta k finální konfiguraci byla paradoxně strastiplná a samozřejmě plná problémů typu „first world“. První problém byla barva – jsem ujetý na šedou, ale světlejší. Tu však Jaguar v době objednání nenabízel a tak byla zvolena grafitově tmavá Stratus Grey, která je spíš černá než šedá. Disky jsou nejhezčí Gyrodyne Diamond Cut, ale ty samozřejmě dostanete jen s osmiválcem. Takže opět kompromis v podobě kol Turbine. Měl jsem dokonce období, kdy se mi zvolená konfigurace vizuálně příliš nelíbila, ale už jsem si zvykl a neměnil bych. U motoru jsem chvíli váhal a nakonec zvolil V6, ke které jsem se klonil více už od začátku. Sice nejde o žádnou raketu jako v případě V8, ale zvuk se mi líbí více u V6 a také je údajně lépe vyvážená a přesnější v zatáčkách. Volba automatické převodovky byla jasná od začátku, nejsem příznivcem manuálu pro auto typu GT (ale naprosto ho chápu například u Porsche Cayman GT4).
Výběr prodejce byl relativně jednoduchý, protože jich moc není. Auto nakonec dorazilo o měsíc dříve, a jak se dalo předpokládat, způsobilo nemalý festival radosti.

Statické dojmy

Mrzuté drobnosti s dovolením vyřeším hned na začátku. Je to přeci jen Jaguar: stávkující SD karta v navigaci, neseřízený zámek kapoty, vypadlý krycí plast zpětného zrcátka, uvolněný kabel pod schránkou spolujezdce (jsem detailista). Vše bylo vyřešeno téměř ihned, ale člověka, který je zvyklý na německou produkci, to asi zamrzí. Jakmile ale váš zrak spočine na křivkách F-Type, je vše zapomenuto. Ano, design je subjektivní záležitost, ale zatím jsem nenarazil na člověka, kterému by se F-Type nelíbil. Posouzení ale nechám na vás a fotogalerii.
Interiér je proti exteriéru slabší, konkurence umí lepší interiéry. Ale nejde o nic katastrofického. Jaguar se snaží lákat na detaily typu pulsující tlačítko Start, motorizované výdechy klimatizace, a bronzové zbarvení prvků jako pádla pod volantem, tlačítko Start, a přepínač jízdních režimů. Sedadla a pozice za volantem je perfektní, „usazen“ jsem byl téměř okamžitě. F-Type však není auto pro dlouhány, ti se na sedačku spolujezdce sice poskládají, ale úplně pohodlné to asi nebude. Přímo obrovská je ale šířka auta, spolujezdec sedí někde na druhé straně silnice. Ergonomie ovládání auta je v pořádku. Jediné, co mi vadí, jsou kulaté páčky u volantu, které jsou navíc kvůli pádlům převodovky více vzdálené. Jsou hůře dostupné také občas proklouznou mezi prsty. V tomto ohledu mám mnohem raději BMW s plochou páčkou. BMW použiji i na další srovnání, protože jde o auto, které používám denně a mám s ním nejvíce zkušeností. Další je oblast palubního systému. Jaguar nabízí tři a jsou spojeny s verzí audio systému. Vyšší 770W model je paradoxně starší verze a nenabídne nový ovládací systém a navigaci, kterou dostanete s horším/prostředním audiem 380W. Jak je na tom základní verze bohužel nevím. Ale i ten nový systém je lehce pomalý a kvalita displeje je za očekáváním – alespoň v porovnání s BMW iDrive. To samé platí při srovnání kvality audio systému – BMW je lepší a má i kvalitnější parkovací kameru. Systém Jaguaru je ale jednodušší na obsluhu, vyžaduje méně „kliků“ a to i přes dotykové ovládání. iDrive je typický německý produkt – desítky funkcí, spousta možností, oken, nabídek, ale já chci jen jet domů. Bude to znít jako blbost, ale Jaguar má skvěle umístěné ovládání hlasitosti a to hned vedle voliče převodovky. Najdu ho okamžitě po hmatu a nemusím šmátrat rukou jako v BMW. To samé platí pro přepínač jízdních režimů, který je navíc proveden jako tahový přepínač. U BMW hledám, listuji mezi módy, a u Jaguaru nahmátnu, zatáhnu a je to. Multifunkční ovladače klimatizace a vyhřívání jsou také velmi dobře vymyšlené. Praktičnost je na tento typ auta velmi dobrá – s odstraněným krytem kufru se dostáváte skoro na 400l, což je naprosto použitelná hodnota i na týdenní výlet. I s ponechaným krytem F-Type nabídne slušných 300l.

Jízda

Úsměv vám naskočí už po stisku tlačítka Start, ani není potřeba se rozjet. Recenze se shodují, že F-Type má jeden z nejlepších zvuků mezi nemodifikovanými auty a je jedno, jestli jde o šestiválec nebo osmiválec. A dávám jim za pravdu – motor se probudí s takovým zaburácením, že startuji zásadně v zavřené garáži (otevírám až po klesnutí otáček na klidovou hodnotu). Výfukový systém používá vnitřní klapku, která se aktivuje automaticky cca od 3500 otáček, nebo ji můžete trvale otevřít stisknutím tlačítka. Nenajdete tu žádné zvukové generátory či přidávaný zvuk sání, vše je „přírodní“ jako horní partie Emily R. Zvuk je tak výrazný, že skoro neslyšíte vytí kompresoru. Práskání výfuku dosahuje až teatrálního představení. Až si někdy myslím, že Jaguar stvořil F-Type jako alegorický vůz na prezentaci značky a nikoliv přímý generátor zisku. Samozřejmě můžete klapku zavřít, vypnout dynamický mód a šestiválec tiše ševelí kolem 1500 otáček.
Jízdní módy jsou tu tři – sníh & déšť, který výrazně otupí reakce na plyn a převodovka volí při rozjezdu vyšší stupně. Druhý běžný je perfektně použitelný na každodenní cestování. Poslední je dynamický, který je kompletně nastavitelný. BMW má více módů, Jaguar na to jde jednodušeji – předpokládá, že váš dravý mód je jeden a ten si prostě nastavíte dle obrazu svému – reakce plynového pedálu, podvozek, řízení, a řazení. Pak stačí zatáhnout za přepínač a F-Type znatelně ztuhne a zostří reakce na plyn. K tomu přesunete volič převodovky do sportovního módu a máte tu jinou šelmu, vulgárnější a ostřejší. V případě manuálního řazení vám předovka nahoru nepřeřadí, trpělivě čeká na váš pokyn. Hodnocení jízdních vlastností mi nikdy moc nešlo, protože nemám dostatek zkušeností na srovnání. Ale pokusím se. Můj modelový rok už bohužel nemá hydraulický posilovač řízení ale elektrický. Nejsem si jist s tím „bohužel“. Řízení je tuhé, přesné, dokonce jde cítit nějaká zpětná vazba (znatelný rozdíl proti BMW generace F). Nemám přímé porovnání s předchozí hydraulikou, a řekl bych, že ta bude asi a krapet upovídanější. Podvozek F-Type je tuhý, velmi dobře kopíruje vozovku. Na druhou stranu z vás nevytřese duši a to ani s 20“ koly. Je naprosto použitelný pro každodenní cestování. Připadá mi, že na rozbité silnici má zadní náprava tendenci trochu poskakovat. Ale celkově hodnotí podvozek jako velmi povedený, z auta mám pocit, který bych charakterizoval jako mechanický.
Na motor mám dva pohledy a opět začnu tím horším. Pravděpodobně nejde o zázrak nejmodernější techniky a také musí bojovat s vyšší hmotností. Zrychlení z 0-100 je slušné (i když ne dramatické), ve vyšších rychlostech začne trochu ztrácet. Takové Porsche Cayman nebo Audi RS3 je rychlejší. S vyšší hmotností se nese i spotřeba, která je vyšší než například u BMW 340i. Ale jen konstatuji, spotřeba naštěstí nepatří mezi parametry, které by se měly u auta jako F-Type brát jako klíčové. Pak následují jen příjemné zprávy – již zmíněný zvuk, bleskurychlá reakce na plyn, a prakticky lineární průběh výkonu jako u atmosféry (automat přeřazuje v rozmezí 6500-6800 otáček). To je dáno použitím kompresoru a nikoliv klasického turbodmychadla, které potřebuje nějaký čas na roztočení.
Jak je vidno z recenze, i přes drobnosti jsem z auta velmi nadšený. Každá sekunda v něm strávená je potěšení a obrovská relaxace. Možná i proto jsem za první rok najel 7000 km, což je na tento typ auta a jeho využití spíš horní hranice. A neskutečně jsem těšil, až F-Type „odzimuji“ a znovu nastartuji.

Silné stránky

Design a celkový charakter
Zvuk
Relativně komfortní podvozek

Slabé stránky

Vyšší váha
Horší audio systém
Nedostatky ve zpracování

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Trochu mě zklamala první návštěva servisu, kdy jsem chtěl pouze vyměnit olej po záběhu motoru. Byla provedena kompletní prohlídka jako po roce užívání, například včetně výměny kabinového filtru, který byl starý pouze dva měsíce a tudíž jeho výměna byla zbytečná. Tohle si příště pohlídám.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Prodejní servis byl bezproblémový.

 

Novinky v recenzi

3.5.2017 19:59

Spotřební materiál

F-Type zahájil svou třetí sezónu hned došlo na výměnu čelního skla, které prasklo (kámen) závěrem druhé sezóny. Snažím se do auta co nejméně zasahovat, protože většina oprav a výměn znamená potenciální problém. A to se potvrdilo i při výměně čelního skla. Samotné sklo se podařilo usadit bez chyby, ale to už nelze říct o spodní krycí liště, kterou servis při demontáži poškodil a pak už nedoléhala. Drobnosti jako špatně usazené těsnění na jedné straně kapoty jsem neřešil a spravil sám. Servis se k tomu ale postavil čelem – uznali chybu, vše napravili a nyní je všechno v pořádku. Výměna vyhřívaného čelního skla včetně práce vyšla na cca 30 000 Kč (v autorizovaném servisu).

Další položkou, u které proběhla výměna, byly pneumatiky. Zadní po cca 16 500 km začaly výrazněji klouzat a jelikož jsem se rozhodl za výměnu za jiný typ pneu, vyměnily se i přední, i když ty by ještě pár tisíc kilometrů vydržely. F-Type obouvá standartně Pirelli P ZERO, nové obutí je Michelin Pilot Sport 4S, což je následovník populárních Michelin Pilot Super Sport. Je vždy ošemetné porovnávat pneu před smrtí s novými, ale Michelin se zdá být tišší a zvýraznila se zpětná vazba v řízení (včetně negativa většího „tahání za volant“). Celkové náklady cca 29 000 Kč za sadu pneu a práci.

10.10.2016 23:00

Dvě sezóny s F-Type

Za 20 dní bude F-Type uložen k zimnímu spánku a tak je čas na trochu bilancování. Auto má za sebou dvě sezony a základní otázka je – koupil bych si ho znovu? Ano, určitě ano. Jaguaru se podařilo postavit pozoruhodně vyvážené auto – zábavný sporťák, který je dostatečně komfortní a použitelný každý den. Ani na D1 z vás nevytřese obratle, vzhledem k rozumné výšce s ním nejsou problémy při zajíždění do podzemních garáží, přes retardéry, apod. Kufr má naprosto dostatečnou velikost. Skvělé je řízení, brzdy, a co si člověk zamiluje asi nejvíc, je motor. Ani teď nemám na mysli zvuk (který je třeba zdůraznit tak třikrát), ale přeplňování kompresorem. Ono se to opravdu nezdá, ale po letech strávených v bezcharakterních turbech, je kompresor jako zjevení. Auto propůjčuje lineární zátah a hezkou až manickou špičku. A to je neskutečně opojné a návykové.

Jako jediné negativum je kvalita zpracování interiéru. F-Type má najeto cca 14 000 km a interiér si už vyvinul pár pazvuků v oblasti C sloupku – slabé tikání. Větší pazvuk se ozýval od sedačky řidiče, kde pomohla impregnace vodícího oka bezpečnostního pásu. Stávkoval jeden parkovací senzor, což bylo vyřešeno výměnou a upgrade softwaru řídící jednotky. Ale to je vše, jinak je auto bez sebemenšího problému, olej nežere, naopak pneumatiky spořádá poměrně rychle.

Tím se dostáváme k provozním nákladům. Pneumatiky vydrží při běžném používání odhadem 15 000 – 18 000 km. F-Type obouvá na zadní nápravu Pirelli P ZERO v rozměru 295/30 R20 vyjdou na cca 7 000 Kč za kus. Přední náprava cca 5 000 Kč kus, protože má menší rozměr 255/35 R20. Pravidelná roční prohlídka stojí v autorizovaném servisu okolo 15 000 Kč. Spotřeba se pohybuje okolo 12 litrů, roční pojistné je celkem akceptovatelné, ale tady záleží do jakého rizikového profilu spadáte.

16.8.2016 22:54

Zkušenost z okruhu

Dostal jsem příležitost vyzkoušet auto na okruhu a i když F-Type není okruhovým bijcem, je zkrátka užitečné poznat auto na limitu bez výrazného ohrožení sebe či okolí. Jízda trvala celkem 30 minut a skládala se z 15 minut ostré jízdy, 5 minut chlazení, 10 minut ostré jízdy, a nějaké chlazení na závěr. Jsem spíše defenzivnější řidič a hlavně mám F-Type příliš rád, takže se nejednalo o žádnou divočinu, ale spíš o opatrný průzkum jízdních vlastností. Auto bylo v dynamickém módu, kontrola trakce nastavená na TracDSC (tedy benevolentní režim ale ne zcela vypnutý). Po mechanické stránce F-Type obstál na výbornou – brzdy fungovaly po celou dobu, i přes solidní horko se nic nepřehřálo a motor nepožral změřitelné množství oleje. Co se týče jízdních vlastnostní – nebylo to špatné, ale auto na okruh to zkrátka není. Na to už by potřebovalo více výkonu (osmiválec by byl jiný zážitek) a také nižší váhu. I u lépe vyvážené šestiválcové verze lze cítit těžší čumák a lehké sunutí auta ven v druhé polovině zatáčky. Spravilo by to více plynu, ale na to jsem našel odvahu až ke konci a navíc rezervovanou. Stabilita při brždění byla výborná. Když to shrnu, šlo o perfektní zážitek, který mi navíc umožnil poznat limity auta na suchém asfaltu. Ale ke konci mi bylo F-Typu skoro až líto. To auto patří na normální silnice a ani nepotřebuje rychlost či okruh, aby vás bavilo a čarovalo úsměv od ucha k uchu kdykoliv do něj nasednete.

1.5.2016 14:42

Fotky interiéru a detailů

Děkuji za hodnocení a připomínky k recenzi, zpětné vazby si velmi vážím. Dnes jsem prolomil lenost a pořídil pár fotek interiéru a detailů.


Přidat názorDiskuse: Jaguar F-Type Coupé S

Další vozy značky Jaguar



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8
praktičnost
7
prostornost
7
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
9
provozní náklady
7
náhradní díly
8
výkon motoru
8
spotřeba
8
hlučnost motoru
10
kvalita sedadel
10
brzdy
10
zavazadlový prostor
10





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…