Recenze
Škoda Roomster 1,4 16V Style
Technické info
Přezdívka auta Roomster Rok výroby 2006 Koupeno nové najeto [km]:100000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 63 kroutící moment [Nm]: 132 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13 maximální rychlost [km/h]: 171 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 530 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
... stálá absence tohoto vozu na moje.auto.cz mě přemluvila alespoň napsat tuto recenzi.
I když už jsem zřejmě předem odsouzen, tak se pokusím být jako vždy objektivní (jak jinak :-) ), a vylíčit své zkušenosti a dojmy. Antiškodovkáři prosím klikněte vlevo nahoře na tlačítko Zpět, posměchu a kritiky se zde nedočkáte, taktéž urputní fanoušci mohou udělat to samé, ódy na radost nebudou ;-)
Do nedávné doby jeden z nejkontroverznějších vozů internetových diskuzí se stal již běžnou záležitostí evropských silnic a tak o historii samotného auta jen velmi stručně.
Futuristická studie Roomster z roku 2003 se dostala v civilnější podobě do prodeje na podzim 2006.
První ohlasy internetových extrémistů na sebe nenechaly dlouho čekat, a tak si záhy Roomster vysloužil kromě všemožných rádoby vtipných slovních patvarů, také označení „Auto, které si může koupit jen slepec nebo bl*ec“. Internet je však jen imaginárním světem anonymů a tak se v realitě stalo auto po chvilce nahlížení nadočekávání dobře prodávaným a úspěšným.
Osobně považuji design Roomsteru za jednoznačně silnou stránku vozu. Na první pohled kritizované linie mezi přední a zadní částí na sebe navazují jak mají a vytvářejí jeden kompaktní celek bez extrémních designových výstřelků. I přesto, že po dvou letech již značně zevšednil a stal se tuctovou konfekcí, tak stále budí pozornost zvědavých kolemstojících a každotýdenní otázky na cenu a spokojenost ubývaly jen pomalu. Těžko říct, jestli je to vlastně dobře nebo špatně. ;-)
K samotnému autu. Řeč bude o Škodě Roomster 1.4 16V ve výbavě Style. Toto spojení lze považovat za jedno z nejrozumnějších v poměru cena/výkon/výbava.
Pořízením získáte 16 ventilový řadový čtyřválec o objemu 1390ccm s maximálním výkonem 63kW (86koní) při 5000 ot. a nejvyšším točivým momentem 132Nm. při 3800ot.
V době uvedení na trh bylo v uvedéné výbavě elektricky ovládaná přední okna včetně zrcátek s vyhříváním, poloautomatická klimatizace Climatic, rádio Beat se 4 reproduktory, připojení pro MP3, dálkově ovládané centrální zamykání se samospínacím zámkem pátých dveřích, imobilizér, palubní počítač, chlazená schránka před spolujezdcem, elektrohydraulický posilovač řízení, výškově nastavitelná sedadla, výškově i podélně nastavitelný volant, tónovaná skla, 4x airbag, 15“ ocelová kola s celkem slušně vypadajícími kryty, projektorové halogenové světlomety a na konec bezpečnost schována pod názvy ABS, MSR a DualRate. Za příplatek byl pouze černý metalický lak s perleťovým efektem. Alu kola Dotz Daytona R15 pořízena později. Od roku 2008 se výbava vylepšila, takže výše zmíněné není zcela aktuální.
K samotným částem vozu. Přední světla označená jako BI-Halogen projektor vypadají efektně, ale při srovnání s obyčejnými světly například z první Fábie by mohly svítit lépe, na druhou stranu, když přeskočím do jiného auta, tak jsem většinou nemile překvapen, že ostatní svítí ještě hůř :-) Kladně hodnotím automatické svícení, které ani největším šetřílkům nedává šanci zhasnout. Navíc obrysová světla svítí celkem slušně, takže ani pološetřílky a zapomínače nepřehlédnete.
O pohon se stará již zmíněných 86 koňských sil zážehové jednačtyřky, která nemá označení ani MPI ani FSI, ale pouze 1.4 16V. Informace jsou nejisté, ale podle toho co jsem kde zjistil, tak je to jakási obyčejnější verze nových FSI, nicméně z důvodu čehosi označení FSI nemá. (taky z toho chytrej nejsem :-) )
Výkonu není přebytek, ale když se trošku roztočí umí jezdit s 1155kg těžkým vozem dostatečně svižně, pokud se s nim naučíte, umí se odměnit i úsporností.
Po městě můžete bez šetření popojíždět se 7,5 litry, při cestách mimo se nevzdalujete příjemným šesti na 100km.
Pokud začnete šetřit kapsu, není až takový problémem mít při dlouhých klidných cestách průměrnou denní spotřebu jen něco málo nad 5l/100km. (dle počítače)
Zvenku má motor klidný ale hrubší zvuk, uvnitř Vás přivítá tichý chod bez vibrací. Velké ALE začíná, jakmile motor překročí pásmo okolo 3000ot. V tu chvíli začne do interiéru pronikat vyšší hluk. Nic k nepřežití ale určitě by to mohlo být mnohem lepší. K tomu bych přidal i pokračování ke spotřebě, pokud začnete opravdu pospíchat, motor umí spolykat i 9-10 litrů. Potěší velká palivová nádrž na 55 litrů. (Nedávno jsem natankoval 57litrů N95 a ještě tam byla rezerva, nádrž je zřejmě nafukovací nebo pumpa krade)
Věc, která autu chybí snad úplně nejvíce je 6. převodový stupeň. Dálniční tempo znamená cca 4000ot. a i přes stále akceptovatelnou spotřebu by nižší otáčky, a s tím související nižší hluk přišel vhod. Pětka má delší převod a její oblibou je díky nižšímu krouťáku ztrácet v kopcích dech, Čtyřka, případně i trojka vyjede na strom, takže nezbývá než řadit, řadit, řadit. Motor má zcela lineární tah téměř v celém spektru otáček. Pětka pobere rychlost od cca 45km/h až do maxima. Pokud tedy neimitujete Fitipaldiho nebo neposkakujete na křižovatkách, nemusíte "celý den" kvrdlat.
Kromě zmíněných běžných 5ti převodových stupňů není standardně co vytýkat. Řazení jde zlehka v přesně vymezených drahách, převody cvakají jedna báseň.
Stejně jako ostatní mohu potvrdit, že při studených startech klade několik chvil jednička a a především zpátečka mírný odpor.
Výrobce udává maximální rychlost 171km/h. Vzhledem k motoru bych jako rozumnou maximální cestovní rychlost považoval do těch 160, všechno nad už je jízda s pedálem na podlaze. Na druhou stranu na jedné pěkné německé dálniční rovince se mi podařilo opřít ručičku tachometru o číslovku 200, ale to už je opravdu příliš. (i když musim říct, že docílit této rychlosti nebyl až tak velký problém)
Podvozek je kombinací přední nápravy z F2 a zadní jednoduché klikové z O1. Auto samozřejmě není žádný sporťák, ale tvrdší podvozek dovoluje na dobrém povrchu jistou motokárovou jízdu bez dramatických náklonů. Na suchu opravdu drží jak přibitý a to jak na zimních Kleber Krisalp, tak s originálními letními pneu Dunlop Sport2000. Za tepla na suchu, když si to člověk může dovolit trochu více hodit do zatáčky se mi stále v jedné oblíbené zákrutě nepodařilo dostat do fáze pískání gum. Kroutim kroutim, motor v tahu a nic. Auto je naklopený jak přeložená IFA, ale drží a ani nepípne. Důvodem může být také fakt, že Roomster má vzadu širší rochod kol a tím lépe rozloží těžiště. Vzhledem k zaměření vozu a jeho parametrům (rodinné miniMPV) jsou jízdní vlastnosti opravdu na jedičku s hvězdičkou. Lehce nedotáčivé bez jakýchkoliv nepředvídatelných reakcí.
Na uvedených kolech 195/55 R15 nemá výraznější potíže s nerovnostmi, jen český tankodrom přináší občas tvrdé rázy od podvozku.
Změna přichází pokud sklopíte nebo vyndáte zadní sedadla, čímž vznikle obrovský prázdný prostor bez zátěže. Na nerovnostech začne zadek trochu poskakovat což ale stále není nijak zvlášť k pozastavení. Vyjímku tvoří dramatické brždění (při vyšších rychlostech), které může nezatíženou nápravu znejistit.
Brzdy nikdy nezklamaly, jen občas je třeba vynaložit větší sílu na pedál. ABS zasahuje celkem často, na kdejaký mokrý prokluz už vrní do nohy
Vyšší stavba karoserie je logicky náchylnější na boční vítr, taková malá vichřice umí na dálnici pěkne zatopit.
Na zádi samotné nic zajímavého není. Velké páté dveře se otevírají dostatečně nad běžnou výšku lidských hlav k rozražení. Vertikálně posazená světla s čirým obvodovým rámečkem mají klasický znak nových škodovek -> svícení do tvaru písmene „C“
Přes vyšší vypouklou střechu, u které se zapotíte při odstraňování sněhu, zpět do interiéru.
Zmíněná výbava je myslím zcela dostačující a nemá žádné podstatné vady. Vše je tam kde to očekáváte a funguje jak má. Někde kritizované ovladače topení chválím. Možná na první pohled vypadají jinak než bývá u konkurence zvyklé, jsou ale dobře přístupné a díky jemné aretaci se příjemně ovládají. Rádio Beat nemá vstup pro kazety (naštěstí) ani pro CD (bohužel), ale mezi sedadly je umístěna zdířka pro připojení MP3 přehrávače. Na základní repro poskytuje celkem kvalitní zvuk. Rychloměr a otáčkoměr je přehledný a snadno čitelný, ve zvolené výbavě chybí budík teploty motoru (což dle mého názoru vůbec nevadí) a palivoměr je pouze digitální. Ze zkušeností měří dobře, nejsem typ co jezdí nádrž až na lógr, ale jednou jsem risknul doraz a pěkně dlouho na mě svítil dojezd max. 10km. Natankovat jsem stihnul bez problému. Součástí palubního počítače je venkovní teploměr s funkcí upozorňování na nízké teploty a mráz, což je myslím velmi dobrá věc.
Palubka nedrnčí a zatím nemá žádnou provozní závadu. Volant má dobrý vzhled i optimálně tlustý věnec, nekožený materiál se zdá velmi odolný avšak je trošku hrubší než by bylo příjemné. Malou výtku bych možná měl k prostoru okolo řadicí páky. Nevím jestli je tam slabší izolace pod středovým tunelem, ale při velkých mrazech to celkem trvá než se tato oblast vyhřeje. V autě se už paříte horkem, ale pravá ruka vám pořád mrzne... odnikud nefouká ale z prostoru pod plasty prostě sálá chlad.
Když už jsem u toho chladu, musím si trošku postesknout nad klimatizací. Docela slušně krade výkon a celkově se změní reakce na plynový pedál. Auto takříkajíc brzdí. Spozorovat to jde hlavně při nižších rychlostech ve městě, nad nějakých 60km/h je rozdíl téměř neznatelný. Těžko říct čím to je, každopádně klimu jsem snad nikdy neměl puštěnou na víc jak druhý stupeň, při maximálnímu výkonu bych asi umrzl. (přílíš výkonná klimatizace na malý motor? nevim...)
Na rozdíl o první Fabie se už konečně nemlžíte při prvním dešti, čímž bych rád přešel k samotným oknům a výhledu ven. Více zasahující střecha do prostoru, kde bývá běžně čelní okno nijak zvlášť neomezuje, ani s těmi semafory to není tak horké, jak by si někteří přáli. Výhled z předního kokpitu je tedy zcela běžný i když je třeba počítat s tradiční A traverzou, kam se umí hezky schovat i pěkná tatrovka s pískem. Boční okna s B obloukem nepředstavují zásadní problém. Zadní výkladní skříně dělají pasažérům radost, více toho neuvidí ani z autobusu :-) Výhled vzad při parkování je dobrý.
Slabinou je líbivá, ale nepraktická světlá část interiéru. Plasty se rády špiní a velmi špatně myjí!
Nejsem fanda odkládacích schránek, takže jen konstatuji, že tam jsou, včetně všemožných držáků na láhve různých velikostí, gumičky na časopisy atd. atd. ... Pro mě osobně nepodstatné záležitosti.
Tvrdší sedadla poskytují obstojnou boční oporu i slušný komfort, o něco vyšší posez po chvíli nezvyku hodnotím kladně -> dobrý výhled, nastupování i vystupování. S profláknutou pákou nastavování sedadla jsem přišel do kontaktu asi dvakrát při první jízdě, nyní vůbec. Skládání a pohyb zadních sedaček všemi směry Varioflex, netřeba rozvádět... jednoduché, rychlé, praktické.
V kufru jsou na bocích sklápěcí háčky na tašky a 12V zásuvka (Obojího jsem si všimnul až téměř po dvou letech :-) ) Prakticky celý kufr je "vykobercován", takže kontakt převážených věcí s plastovými částmi a případné poškození je nepravděpodobné.
Při plném obsazení má kufr pravidelný rozměr cca 100x60cm, po sklopení sedadel naroste na nějakých 100x120, po vyjmutí je to okolo půl druhého metru do hloubky.
Ve předu je místa pro řidiče i spolujezdce ve všech směrech dostatek. (kontakt pětky s kolenem rozvaleného spolujezdce je i tak nevyhnutelným jevem) Při svých 185cm se sám za sebe posadím s velkou rezervou. V šíři loktů v rámci třídy nic vybočujícího z řady malých velkých vozů. V zadu je auto o něco širší, takže i prostor je o pár milimetrů lepší. Stále je to pro tři dospělé osoby jen nouze, navíc sedadla jsou tvarově navržena na 2+2, případně 2+3 děti.
Není moc čas tvořit kdovíjaké foto. Auto je špinavé a navíc focené mobilem ;-) ... časem to SNAD vylepším
-
-
-
Technická data pro zvolenou motorizaci
Pohotovostní hmotnost [kg] 1155
Užitečné zatížení [kg] 515
Dovolené zatížení střechy [kg] 75
Karoserie
Karoserie pětidveřová, pětimístná, dvouprostorová
Součinitel odporu vzduchu [Cw] 0,33
Objem palivové nádrže [l] 55
Podvozek
Přední náprava zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
Zadní náprava kliková s vlečenými rameny
Brzdy kapalinové dvouokruhové, diagonálně propojené s podtlakovým posilovačem
Brzdy vpředu kotoučové, s vnitřním chlazením a jednopístovými plovoucími třmeny
Brzdy vzadu bubnové
Parkovací brzda ruční mechanická na zadní kola
Řízení hřebenové přímočinné s elektrohydraulickým posilovačem
Pohon
Pohon předních kol
Spojka hydraulicky ovládaná, jednokotoučová
Převodovka mechanická pětistupňová, plně synchronizovaná
Provozní vlastnosti
Plněný emisní předpis EU4
Nejvyšší rychlost [km/h] 171
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] 13,0
Spotřeba - městský cyklus [l/100km] 8,9
Spotřeba - mimo město [l/100km] 5,6
Spotřeba - kombinovaná [l/100km] 6,8
Vnější rozměry
Výška [mm] 1607
Délka [mm] 4205
Šířka [mm] 1684
Rozvor [mm] 2617
Světlá výška [mm] 140
Rozchod vpředu [mm] 1436
Rozchod vzadu [mm] 1500
Vnitřní rozměry
Šířka v loktech na předních sedadlech [mm] 1380
Šířka v loktech na zadních sedadlech [mm] 1400
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm] 1029
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm] 1009
Objem zavazadlového prostoru [l] 450-1555
Motor
Označení motoru a výkon 1,4 16V 63 kW
Zážehový řadový, chlazený kapalinou, 2xOHC, uložený vpředu napříč.
Počet válců 4
Objem [cm3] 1390
Největší výkon při otáčkách/min [kW/min-1] 63/5000
Největší točivý moment při ot./min [Nm] 132/3800
Palivo bezolovnatý benzin okt.č. 95 (91)
Zdvih 75,6
Exhalační norma EU 4
Vrtání 76,5
Technická data převzata z www skoda-auto.cz
Silné stránky
- design
- jízdní vlastnosti
- lehkost ovládání
- úsporný motor
- prostor, praktičnost, VarioFlex
Slabé stránky
- jen 5 st. převodovka
- za určitých okolností žravý motor
- špinicí se světlý interiér
- praskající žárovky v zadních obrysových světlech
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- po týdnu byla provedena oprava zámku pátých dveří, špatně se dovíraly.
- fatální porucha - po 30t km praskla žárovka v předním světle
- garanční servis - vše ok
- porouchaný dvojklik levého okna - na počkání v záruce vyměněno
- asi měsíc po skončení záruky přestalo fungovat vyhřívání zadního okna... ještě neřešeno, teprv uvidíme čim to je
- celkem často začaly praskat žárovky v předních světlech, v minulosti instalovali v autorizovaném servisu jakousi "přepětovou ochranu", ale evidentně to nepomohlo
- okolo 40t km začaly občas pohasínat žárovky v zadních obrysovkách. Cé je složeno ze dvou žárovek, ty horní svítí dle nálady. Drobný úder pomůže :-)) Vadný kontakt.
- konečně vyřešeno nefungování vyhřívání, později i stěrače a ke konci i celé páté dveře (zamykání). Zlomili se kabely u pantu, opraveno.
- častým otevíráním se nakonec zlomil i kabel v pantu dveří řidiče. Stejná "závada" jako u 5.dv.
- 75.000km, cosi z výfukem, nechal se vyměnit vlnovec. Taktéž výměna ložiska na PP kole.
Novinky v recenzi
Kolaps 2
Tak po dvou měsících se odporoučel další kabel a to ve dveřích řidiče = výměna. Při pohybu s dveřmi byla řídící jednotka schopna třeba 5x odemknout a zamknout
Trochu omluvit to lze používáním, protože první a páté dveře jsou poněkud více zatěžovány než bývá běžné.
Kolaps
Po dlouhodobé nefunkci vyhřívání zadního okna včera komplet dveře zkolabovali. Přestal jít celý stěrač, poblikávalo třetí brzdový světlo a spz, a hlavně nebylo možné auto zamknout. Zámek kufru je elektronický s vlastní řídící jednotkou a ta kvůli zlomeným kabelům přestala komunikovat. Jelikož nešel kufr zavřít, celou noc svítilo světýlko, který vymlátilo baterku. Ranní rozcvička s lanem a go to servis na opravu.
News
Už pěkně dlouho jsem nenapsal nic nového k provozu Rooma... ono se vlastně ani moc nového, natož zajímavého neudálo :-) Přibylo pár nových škrábanců a záseků z parkovišť, a taky pár drobných poruch. Trošku haprují konektory na zadních obrysových světlech. Svítí jak se jim zachce, ale stačí zabušit do lapmy a je to zase ok :-) Jiná překvapení zatím naštěstí nejsou.
Trochu pozdě, ale konečně došlo na jarní úklid. Smíchal jsem všechny čistíci prostředky dohromady a vydal se na boj v bílými plasty. Moc velkou naději jsem si nedával ale zázračně se stalo... Bílá je opravdu bílá, že by i Ariel mohl závidět ;-) (přál bych Vám vidět tu černou vodu v kýbli) Smekám tedy nad účinnou kombinací jaru, tekutéko písku, mýdla, lihu a čističe na okna :-))
Po větší pohledové kontrole nenalezena žádná závada, jen jsem si všimnul, že na zadních bubnech začínají reznout hrany. (mohl ten základový lak vydržet déle jak 2roky :-/ ) Dubnové škrábance jsem ze zrcátka a podběhu rozleštil téměř k nepoznání, s kapotou a dveřmi pomůže tak akorát Horst Fuchs :-/ Jinak vše ok
Hojný duben:
Nové žárovky byly vrchol kvality, svítily pěkně asi jen dva týdny než levá praskla, takže opět výměna.
A především bych chtěl poděkovat všem přítomným, kteří mi za polovinu měsíce dubna dokázaly promáčknout dveře, odřít zpětné zrcátko, blatník, a vytvořit na kapotě dvě díry až na plech.
- výměna předních žárovek H7 je opravdový zážitek. Od výroby jsou tak brutálně napasované na napájecí kabel, že demontáž dá zabrat i dvěma lidem. O bolavé nehty a krev není nouze. Zajímalo by mě, kdo výmýšlí takové složité uchycení, když by stačil obyčejný molex nebo něco podobného, obzvlášť když je celé světlo uzavřené a nemůže dojít k žádnému nechtěnému pohybu.
K tomu bych přidal, že jsem vyměnil žárovky za jiné a svítí to mnohem lépe. Na druhou stranu o víkendu jsem jel s Hyundai i30 a ten svítí ještě hůř, tak nevím, asi si špatné svícení jen vsugerovávám :-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Roomster 1,4 16V Style
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Škoda Roomster
-
Škoda Roomster (2015) Majitel: whodunit
Přidáno: 10.6.2018 010 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Škoda Roomster (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.5.2008 9210 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Škoda Roomster (2011) Majitel: Mexis
Přidáno: 25.4.2011 2210 Majitel 9.76 Uživatelé
-
Škoda Roomster (2010) Majitel: stormrider
Přidáno: 2.8.2012 310 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Škoda Roomster (2013) Majitel: roomster
Přidáno: 15.1.2014 149 Majitel 9.67 Uživatelé