Recenze
Škoda Rapid Fresh Ambition 1,2/63 kW
Technické info
Přezdívka auta Rapid Rok výroby 2013 Koupeno nové najeto [km]:5000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1197 výkon [kW]: 63 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.8 maximální rychlost [km/h]: 183 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.1
Popis vozu
Jedním z kritérií výběru předchozího vozu v roce 2007 byla velikost. ŠKODA Fabia byla malá a Octavia zase zbytečně velká. Takže jsem koupil jinou značku za jiné peníze. Když byla koncernem VW uvolněna informace o přípravě vozu posazeného rozměrově mezi výše dva zmiňované modely, tak jsem začal být zvědavý, cože to z bran koncernu vyjede. Srdce mne zaplesalo, když jsem viděl první foto. Karosérie s „batohem“ na zádí, to moje oko vždy pohladí. Z doposud 8 vlastněných aut jsem měl 3 hatchbacky Sice mne tvarem neurážely, ale sedan je sedan. Namítnete, že Rapid je liftback. Ano, je. Ale tento typ karosérie je tvarově skoro téměř shodný s karosérií sedan, tak proč to řešit :-). Takže můj zájem o nový Škodovácký vůz vzrostl. Měl jsem spousta otázek. Jak na ně nejrychleji odpovědět? Jednoduše. Vozítko si osobně vyzkoušet. A to se mi v březnu vyplnilo. Prodejce mi Rapida zapůjčil na víkend. Samozřejmě, že v požadované motorizaci, o kterou jsem měl zájem. Přes víkend jsem s Rapidem najezdil přes 300 km. Už tehdy mne něčím příjemně překvapil a zase na druhou stranu i něčím zklamal. Na něco jsem se díval docela rozpačitě a uvažoval, proč to ten konstruktér vyřešil takto, když by to mohlo být vyřešeno jinak. Ale každá mince má dvě strany a seznamovací víkend byl od toho, ať mne vozítko přesvědčí, že se leskne právě ta hezčí strana mince. Věřte či nevěřte, v pondělí jsem vracel Rapida docela nerad. Pak jsem sednul do mého šestiletého vozítka a bylo rozhodnuto. Obnova vozového parku bude realizována.
Spustil jsem PC a nakonfiguroval mojí představu. Cena vyšla na 340 tisíc. Zajít k nejbližšímu prodejci, sdělit mu představu a vůz objednat? Ne. Cena z konfiguratoru je pouze cenou doporučenou, ale pro prodejce není závazná. Takže následovalo oslovení více prodejců a vůz byl mnou objednán u toho, který byl nejlepší v jednání a i v ceně. To znamená, že prodejce mi vůz nevychvaloval a seznámil mne s přednostmi i slabinami vozu. Jiné značky nehanil a pouze se věnoval tomu, co můžu od Rapida očekávat a co není v jeho možnostech. Porovnal ho pouze s Octavií. Pak provedl cenovou kalkulaci a celková cena byla velmi přijatelná. Vozítko s cenou pod hranicí 320 tisíc s motorem 1,2 TSI/63 kW ve výbavě Fresh Ambition a navíc ještě vyhřívané sedačky, přístrojový panel MAXI DOT, tempomat, 16“ kola z lehkých slitin Antia, lapače nečistot za předními i zadními koly, gumové koberce včetně zavazadlového prostoru, zamykání řadící páky a kryty dveřních prahů, co více si přát?
Pro úplnost. V té době obsahovala výbava Fresh Ambition navíc oproti verzi Ambition přední mlhové světlomety, SunSet (zatmavená zadní skla), rádio Swing - 2 DIN s CD a MP3, 4ramenný kožený volant s ovládáním rádia, parkovací senzory vzadu, automatickou klimatizaci a 15” kola z lehké slitiny CARME.
Po té došlo k porovnání s konkurencí s výpočtem provozních nákladů s výhledem na pětileté období s respektováním režimů jízdy a předpokládaného proběhu kilometrů. Ano, jsou vozítka od jiných výrobců s odpovídající výbavou i levnější, ale v celkovém souhrnu nevychází provozně levněji. Někteří výrobci vozidel dodávají na trh levnější vozy, ale pak tu cenu „dohání“ provozními náklady. Marketingová „léčka“ funguje. Sice prognózy jsou taky ošemetné, ale zatím jsem se s výpočty vždy do reálu cca „trefil“.
Vůz ani popisovat nemusím. Kdo má zájem, tak popisů je na různých odborných internetových stránkách uveřejněno přehršle. Jen bych se ztotožnil s těmi lidmi, kteří se na Rapida podívají a utrousí, že vypadá jak menší Octavia. Já bych se přiklonil k názoru, že je to taková „Octavia chudých“ :-).
Volil jsem barvu stříbrnou. Barvě říkám „bezúdržbová“. Málo co je na ní vidět a já nejsem z těch, kteří auto myjí každý týden, či měsíc. Fota, které uveřejňuji pochází z doby, kdy autíko projelo deštěm i se na něj podívalo sluníčko. Je cca měsíc nemyté. Na fotografiích jsou vidět křivky vozu a některé detaily. Např. mne překvapilo zakončení předních dveří před okenním sloupkem. Ten zub příliš důvěry nebudí. Říkal jsem si, že do něj budu často narážet, ale opak je pravdou. Podíváte-li se, kde je horní zakončení sloupku okna a promítnete ho vertikálně dolu, tak zjistíte, že zmiňovaný roh dveří je vlastně za horním rohem dveří. Takže styk těla s ním se nekoná.
Dále docela překvapí, že na střeše nejsou úchytné body pro uchycení střešního nosiče. Tyto body se nachází v horním rámu dveří. Podíváte-li se na prolis střechy a profil rámu, tak mne docela zajímá, jakou finesu tu konstruktér použil. Dle mého názoru se bude při instalovaném nosiči deformovat dveřní gumové těsnění.
Kola 16“ mají své výhody i nevýhody. Jednou z nevýhod je ta, že se s nimi ztratí část pružné hmoty. Tedy pružení tzv. ztvrdne. To se neblaze projeví při projíždění větších nerovností. Podvozek je v tomto režimu dost slyšitelný. Jak autíko vjede na kvalitní asfalt, tak i ve „stovce“ slyšíte jen rádio a tichý „tep“ motoru a nic víc. Na zimu autíko dostane „zimní papuče“ asi na 15“ „plecháčích“, tak bude klid i na hrbolech.
Dále se zaměřím na to, co uživatel může od vozidla očekávat.
Silné stránky
Především parametry motoru. Podíváte-li se na jeho charakteristiku, tak je vám naprosto jasné, že motor má velmi plochý točivý moment. 160 Nm je k dispozici od 1,5 tisíce otáček až do 3,5 tisíc. Určitě z tohoto parametru motoru budou mít radost ženy. Motor je nebude nutit k častému řazení. Ostatním charakteristika říká, že motor má slušné akcelerační schopnosti v docela širokém spektru otáček. Po sešlápnutí plynu vůz citelně akceleruje. Opravdu se dříve nedočkáte důchodu než zrychlení, a to je dobrá zpráva pro řešení předjížděcích manévrů. Dále je to jeho spotřeba. U zapůjčeného vozu jsem za víkend najezdil přes 300 km v režimu jízdy cca 20% po městě, 20% po dálnici a 60% „meziosadová“ jízda, a to se spotřebou 4,9 litru/100 km. U svého vozu se blížím k 5.000 km. Běžnou jízdou z města do města vzdáleného cca 25 km spotřebovávám cca 5 – 5,4 litrů/100 km. Po městě běžně jezdím do 7 litru/100 km. Pokud jedu po městě pouhých 5 km a projíždím cca 7 různých křižovatek a 2 kruhové objezdy, tak si motůrek vezme klidně 7,5 litrů paliva na 100 km a při husčím provozu i více. Záleží na způsobu jízdy. Pokud jedu 5 km městem a pak vzhůru mimo něj, tak při tachometrové 100 mimo město padne spotřeba pod 6 litrů po 15 kilometrech. Na spotřebu pod 5,5 litru se dostávám cca po 20-25 km.
Jízdní vlastnosti. Vozidlo i v ostřejším zacházení drží stopu a je lehce ovladatelné. Není záludné, řízení není přeposilované a jeho charakteristika je velmi příjemná. Se zvyšující se rychlostí volant „tuhne“ a tak to má být.
Zavazadlový prostor. Tak ten je svým objemem na svou třídu nadlimitní. Je to první můj vůz, u kterého věci do zavazadlového prostoru neskládám, ale pouze je položím tam, kde mne zrovna napadne a pořád mi oproti jiným autům zbývá hodně volného místa. Síťový program má taky své opodstatnění. Háčky na tašky už byly ve Fabii sedan a je jen dobře, že jsou i u Rapida. Jen mi tu k plné spokojenosti chybí elektrická zásuvka pro napájení např. mobilní chladničky.
Sedačky. Ať jsou v některých popisech odborných redaktorů přední sedačky kritizovány, a to hlavně jejich seřizování, tak mne naopak vyhovují. Krok nastavení mne osobně vyhovuje a sedačky i pro delší jízdu jsou pohodlné. Zadní sedačky neřeším, tam já nesedím :-).
Slabé stránky
Já bych tuto kapitolu slabými stránkami nenazýval. Zkusil bych jí nazvat: Vadí, nevadí? Někomu, co budu popisovat dále vadit bude, někomu však ne. Jelikož jsem byl před objednáním vozidla se vším seznámen, tak níže popisované respektuji a přizpůsobil jsem se. Kdo to nedokáže, tak ať přidá 100 tisíc a koupí si Octavii :-) nebo něco jiného.
K ergonomii pracoviště řidiče. Pohledem na přístrojovou desku nezískáte zpětnou vazbu na to, že opravdu svítí denní osvětlení – není signalizováno sdělovačem (kontrolkou) a ani není signalizováno rozsvícení potkávacích světel. Ale sluší se říci, že při rozsvícení potkávacích světel se rozsvítí „budíky“.
Sklopená loketní opěrka mezi předními sedadly díky své délce překáží manipulaci s ruční brzdou a někomu i loktu při řazení. Vy, jako řidič ji při řízení stejně nepotřebujete (volant se drží oběma rukama nad příčkou :-D), tak ji necháte stále zvednutou a je to.
Ovládání bočních oken. Zapomenete-li při opuštění vozu okna zavřít, tak neexistuje možnost je zavřít pomocí dálkového ovládání nebo klíčem. Vždy se musíte do vozidla vrátit, opět aktivovat zapalovací soustavu a okna zavřít ovládáním z madla. Co je opravdu slabou stránkou je to, že při jejich vytahování se musí po celou dobu pojezdu držet tlačítko. To platí i při stahování okna u spolujezdce.
Výplň dveří je plastová, a to v celé své ploše. Použitý plast je velmi náchylný na poškrábání. Ať děláte co děláte, tak vám výplň spolujezdci úspěšně ničí. Stačí lehký dotyk třeba cvočkem na budě, riflích, kabelkou, hračkou děcka, či odložení složeného deštníku do kapsy výplně a je to. Ať děláte co děláte, tak i tyto lehké škrábance zaretušovat nejdou. Alespoň jsem na to nepřišel jak. Zase by bylo nefér uvést, že na druhou stranu se plast bezproblémově čistí a slícované je vše tak, že nic neklepe, nevrže.
Přední gumový koberec u řidiče končí před pedály. Co z podrážky bot třením o pedály spadne, je na textilním koberečku. Nezbývá, než po vyndání gumového koberce textilní koberec vysát.
Víčko palivové nádrže není uzamykatelné. Uzamykatelný je uzávěr hrdla palivové nádrže. Manipulace s ním není zrovna ideální.
Na některých místech je vidět jak se při konstrukci i výrobě vozu šetřilo. Šetřilo se na použitých materiálech i na ergonomii některých skupin či podskupin. Např. přední sedáky nemají spodní plastový kryt. Vidět tu díru pod sedákem s nosnou konstrukcí nebudí zrovna důvěru.
Osobně nechápu, proč konstruktér nevolil plochu zadního nárazníku před pátými dveřmi tak, aby byla zkosena směrem dolů. Tím, že je vodorovná, tak při dešti je na rovné ploše nárazníku rybníček a po jeho vyschnutí zůstanou na ploše nečistoty tvořené „písečkem“ z cest. Zkosením plochy by k tomuto jevu nedošlo.
Ale jak jsem psal již výše, kdo se s popsaným nevyrovná, tak nechť přidá 100 tisíc a koupí si vůz vyšší třídy. V cenové relaci vozů do 320 tisíc se vždy vyskytuje více objektů pro „hru“ vadí, nevadí než u vozů vyšší kategorie, a to platí u všech výrobců. To je dáno skladbou cenové strategie. Málokterý zákazník si totiž uvědomí, že vyšší třída rovná se vyšší objem materiálu, tedy vyšší cena za vůz. Proto mu výrobci ve vyšší třídě nabídnou lepší ergonomii a zákazník nabude dojmu, že platí právě za lepší vůz vyrobený ve vyšší kvalitě.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Z dřívějších let zkušenosti dobré. Doufám, že takové budou i nadále.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vybral jsem si ho sám, takže by měl být jeden z nejlepších.
Novinky v recenzi
Skutečná spotřeba
Provedl jsem odečet spotřeby na 236 kilometrové trase složené z 21 % obcí, z 26,9 % dálnic a silnic pro motorová vozidla a z 52,1 % ostatních komunikací 1. a 2. třídy. Dosažená průměrná rychlost byla 73 km/hod. a dosáhl jsem docela svižnou jízdou spotřebu 5,7 litrů na 100 km. Poznámka: Výsledná hodnota spotřeby byla odečtena z palubního počítače a následně byla zkontrolována výpočtem dle doplnění množství PH. Odchylka obou metod měření byla 0,1 litrů na 100 km.
Pro toho, koho zajímá spotřeba v ustáleném režimu jízdy v rychlosti 55, 90 a 130 km/hod. tak uvádím tyto parametry a hodnoty:
1.600 otáček = 55 km/hod. na 4. rychlostní stupeň s okamžitou spotřebou 4,0-4,4 litry na 100 km;
2.050 otáček = 90 km/hod. na 5. rychlostní stupeň s okamžitou spotřebou 4,8-5,0 litrů na 100 km;
3.000 otáček = 130 km/hod. na 5. rychlostní stupeň s okamžitou spotřebou 5,8-6,0 litrů na 100 km;
Poznámka: Měřeno s 16“ širokoprofilovými koly a hodnoty odečteny z palubního počítače. Podmínky měření: ustálená rychlost udržována tempomatem a měření prováděno na zkušební komunikaci oběma směry.
Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Fresh Ambition 1,2/63 kW
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Škoda Rapid
-
Škoda Rapid (1987) Majitel: Rudy_742
Přidáno: 21.10.2010 339 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2018) Majitel: Honza21
Přidáno: 3.6.2018 498 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Škoda Rapid (1986) Majitel: parkoviště
Přidáno: 26.2.2008 239 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2017) Majitel: MadMack2
Přidáno: 24.12.2017 489 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Škoda Rapid (2013) Majitel: WNC1988
Přidáno: 21.9.2013 289 Majitel 9.68 Uživatelé