Recenze

10 Majitel

Dacia 1300

6.75 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Dacia 1300, foto 1 Dacia 1300, foto 2 Dacia 1300, foto 3 Dacia 1300, foto 4 Dacia 1300, foto 5 Dacia 1300, foto 6 Dacia 1300, foto 7
 

Technické info

Přezdívka auta dačka Rok výroby 1976 Koupeno nové najeto [km]:110000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1300 výkon [kW]: 39 maximální rychlost [km/h]: 160 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Dacia 1300 je automobil vyráběný rumunskou firmou Dacia mezi lety 1969 a 1983. Má stejnou konstrukci i design jako Renault 12. Většina automobilů byla používána ve Východním bloku, exportované automobily byly známy pod názvem Dacia Denem. V roce 1983 automobil nahradila upravená verze Dacia 1310, která se vyráběla až do roku 2006. Vůz již bohužel není v mém vlastnictví, ale jako mladý a nezkušený jsem jej v zaslepenosti po vozu západní produkce prodal za skoro symbolickou částku. Jestli najdu více fotografií, tak je doplním. Vůz byl původně v bílé barvě, ale v roce 1986 jej nechal otec opravit a přestříkat na tmavě modrou.
Historie toho to vozu je vcelku jednoduchá, opět jde o licenci Renaultu. Tentokrát dostali Rumuni model R12, který byl i ve Francii žhavou novinkou, protože tento vůz je z modelové řady roku 1969 a do výroby se dostal v roce 1970.

Byl to od Francouzů zvláštní počin dávat, tak nový model do licence, to se v té době nestávalo. Někteří pamětníci té doby říkají, že si to Rumuni vysloužili tím, že z jejich strany nebyla uskutečněna intervence v roce 1968 do Československa. Francii se líbilo, že si Rumunský diktátor zachoval svou tvář a odmítl uposlechnout Kreml, tak svojí podporu tohoto činu dali najevo.
Už na začátku výroby měly určitá „plus“ na rozdíl od jiných současníků ze stejné třídy. Na palubní desce nechyběly kontrolky na sytič, rozsvícená světla potkávací i dálková. V interiéru bylo světelko na stropě se třemi režimy (zasnuto, rozsvíceno, či reagování na otevřené/zavřené přední dveře). Zadní dveře měly dětskou pojistku. A přibližně od roku 1978 měl vůz v základní verzi zapalovač, „cyklovač“ ke steračům, světélko v kaslíku a kufru i kontrolku ruční brzdy.

Další zvláštností byli rozdíly mezi jednotlivými ročníky. Konkrétně: první dva roky výroby 1972 – 1974 dovážené do Československa byly nejlepší, šlo totiž o montování vozů z dílů Renault pod francouzskou „taktovkou“.
Motor:
Je ve předu podélně uložený, svým těžištěm jemně předsunutý před přední nápravu. Prakticky jde o motor z Renaultu 8 GORDINI. Původní litrový (cirka 1100cm3) motor z osmičky byl převrtán na 1289 cm3 . Byl osazen jedním jednokomorovým karburátorem Weber. Což tomuto řadovém benzinovému čtyřválci vyhovovalo ve všech režimech. Není se čemu divit protože, tento karburátor byl špičkou a vyhovoval motorům s obsahem okolo 1,3. Velkou trvanlivost motoru zajišťovala na pětkrát uložená kliková hřídel do velice kvalitních rumunských „lágrů“.

Převodovka byla podélně za motorem směrem do interiéru, a tím stejně jako motor přispívala k dobrému rozložení váhy a dobrý jízdním vlastnostem. Měla 4 rychlostní stupně a poháněla přední nápravu.

Spojka byla trošku menší než u následovníků. Byl menší setrvák, lamela a přítlačák avšak nemělo to vliv na trvanlivost či jen malou, ale spíše na jízdní komfort – bylo to příjemnější a měkčí.

Vodní chladicí soustava byla naprosto dostačující. Vrtule protahující vzduch chladičem bežela neustále, protože je poháněna vodní pumpou. Motor se vždy uchladil, jak při extrémních vedrech či při podávání enormních výkonů. Je vyzkoušeno, že vůz může jet několik hodin maximální rychlostí a přesto se uchladí. Dnes je to standard, ale dříve to byly spíše vyjímky.

Silné stránky

Velmi pohodlné auto s nezaměnitelným šarmem. Sedadla kompletně čalouněné červenou koženkou byla jedinečná.

Slabé stránky

Vůz podléhal korozi neuvěřitelně rychle. Taky spojka byla spotřebním zbožím. Jinak na svůj věk velmi spolehlivý vůz.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Větší servis a renovaci dělal autoservis na kopečku v Ostravě Hulvákách specializující se na tyhle bouráky.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Vůz jsem dostal od otce, takže maximální spokojenost.

 


Další vozy značky Dacia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

I po letech mělo auto jedinečný šarm. Měl jsem ho zrekonstruované a než začalo hnít tak to bylo krásné auto plné chromu a nerezi.

praktičnost
10

Obří kufr

prostornost
10

Vozidlo v pohodě převezlo pět lidí. Vyzkoušeno na vojně, dělal jsem kumpánům řidiče.

jízdní vlastnosti
10

Přiměřené věku a konstrukci vozu. Byl to příjemně měkký a pohodlný kočár.

jízdní komfort
10

Maximální komfort, až uspávající.

provozní náklady
10

po mé GO jezdil vůz asi dva roky bez investic. Pak začal hnít a přišli drobné opravy a retuše. Ale kromě spojky jsem nic neměnil.

náhradní díly
10

Bez problémů. V té době plné vrakáče a i dobrý servis.

výkon motoru
10

Dostatečný

spotřeba
10

Na dobu vzniku je 8 litrů speciálu bez problémů.

hlučnost motoru
10

Neznatelná

kvalita sedadel
10

Úplné ušáky, navíc v kůži.

brzdy
10

Sice bez posilovače, ale účinné dostatečně.

zavazadlový prostor
10

Na dvě mrtvoly a kulovnici.






Blesk.cz

Rozbitá držka a odřená kolena. Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 přináší sladké vzpomínky

Rozbitá držka a odřená kolena. Tony Hawk’s Pro…

Nostalgie je mocná čarodějka a u videoher to platí dvojnásob. Jen málokterý dospělý pařan neprožil mládí nebo…

Kosmetička si po dvou dětech nechala spravit prsa v Turecku: Upadla jí bradavka!

Kosmetička si po dvou dětech nechala spravit prsa v…

Z těchto snímků se „zvedne nejeden kufr“. Cherrise Massayová (23) ze Salfordu v Manchesteru podstoupila operaci…

 

iSport.cz

Vítězná premiéra Bledé! Francouzku ubila ve 2. kole. Boráros cedil krev

Vítězná premiéra Bledé! Francouzku ubila ve 2. kole.…

Popelka českého MMA potvrdila kouzelné schopnosti i v prvním profesionálním zápase. Tereza Bledá zastavila…

Trpišovský slaví ligovou výhru č. 100! Pořád si připadám jako začátečník

Trpišovský slaví ligovou výhru č. 100! Pořád si…

Do první ligy vstupoval teprve v létě 2015, už teď si ale připisuje výhru číslo 100. Za pouhých 165 zápasů...…

 

Reflex.cz

Po stopách svatého Václava: Kde bezpečně oslavit zítřejší státní svátek?

Po stopách svatého Václava: Kde bezpečně oslavit…

Nadcházející státní svátek, Den české státnosti, připomínaný v souvislosti s přemyslovským knížetem, patronem…