Recenze
Mazda 323 Protege MP3
Technické info
Přezdívka auta šmudlinka Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:136000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1991 výkon [kW]: 104 kroutící moment [Nm]: 193 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 416 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.5
Popis vozu
Jak jsem k němu přišel:
Auto jsem poprvé uviděl přes plot autosalonu, když jsem jel kolem na kole na výlet, stálo tam celé nablískané, tak jsem se na něj šel hned podívat a poptat se, jednu mazdu už jsem měl doma (323F BA) a o téhle jsem věděl, že je to speciální edice z ameriky, která se v evropě neprodávala. Když jsem se zeptal na cenu, tak jsem hned věděl, že to auto musím mít, a už o dva dny později jsem jěště před otvíračkou stepoval před branou aby mi auto někdo nevyfoukl. S mechanikem jsem ho prohlédl a vyrazil na zkušební jízdu dlouhou minimálně 20km - jel jsem normálním tempem a do auta jsem se stále více zamilovával takže mi bylo jedno jaké vady má - naštěstí mělo jen pár chybiček. Auto mělo jen bouchnuté levé zadní dveře a odřený lem u nich, jinak jezdilo normálně a podvozek nejevil známky žádných závad, trošinku pískaly brzdy, ale majitel říkal, že auto dva roky nejezdilo a že tedy třmeny budou zatuhlé a bude to chtít asi repasovat.
Pak jsem s majitelem podepsal smlouvu a auto zaplatil, a v tu chvíli mu přišla sms, že jiný zájemce sehnal peníze, a že si jede pro auto - to jsem si oddychl, že jsem to stihl včas :-) Na to mi majitel řekl, že úplně stejně tehdy to auto koupil jako nové - šel se podívat k dealerovi Mazdy v New Jersey v USA a auto ho zaujalo na první pohled, zeptal se prodejce co je to zač a on mu říkal, že o je speciální 1500 kusová edice, že včera přišlo a že dostali na dealerství pouze jeden kus. Majitel říkal, že auto vezme ale že dá zálohu a skočí do banky pro peníze - na to mu prodejce řekl, že to nejde - že už jeden takový do banky běžel a jestli to auto chce, tak ho musí zaplatit rovnou - majitel se zeptal jestli teda může zaplatit kartou což bylo schváleno a auto zaplatil a podepsal smlouvu zrovna když ten druhý zájemce vcházel do dveří s balíkem peněz, ale měl smůlu - pro mě dobře protože jinak by se auto nedostalo po časedo čech a nebylo by teď moje :-)
Po odjezdu ze salonu jsem se hned jel řádně projet a ten den jsem byl nejšťastnějsí chlap na silnici.
Co je auto zač?
Speciální edice Protege MP3 se vyrobilo 1500 kusů pouze pro severní ameriku - 1000 modrých a 500 žlutých - původní majitel si ho koupil přímo v showroomu Mazdy v New Jersey a v roce 2008 se stěhoval zpět do čech a auto vzal sebou.
Auto pohání benzínová atmosféra 2.0 16v vyladěná na 104 kW (bežně měl tento motor 96 kW v evropské 323F 2.0 sport a v americké Protege5 myslím taky), sání bylo od výroby KN, původní majitel ho ale vyměnil za CAI Injen, podvozek je z výroby snížený o 1cm, má silnější stabilizátory 25mm vpředu a 20 mm vzadu (normálně je u modelů BJ i u většiny ostatních modelů mazdy v evropě síla 23 vpředu a 16 vzadu). Auto má tovární bodykit zahrnující nárazník s velkými mlhovkami, prahy, zadní podspojler a křídlo, dále speciální edice zahrnuje sportovní nerez výfuk Racing Beat (nádherný zvuk), zkrácené řazení, hliníkové pedály Mazdaspeed,17 palcová kola Racing Hart, jiné čalounění interiéru a v neposlední řadě i audio které této edici dalo její název MP3 - jedná se o jednotku Kenwood excelon Z919, čtyři reproduktory kenwood a subwoofer o průměru 10 palců v kufru. Sice je tím o něco snížena využitelnost zavazadlového prostoru, ale dokud není rodina tak to vůbec nevadí - bagáž na víkend pro čtyři lidi se tam naložit dá i tak :-)
Bezpečnostní výbava
Jelikož jde o americkou verzi - bezpečnostní výbava se podstatně liší od evropských specifikací mazdy 323 - evropský hatchback 323F 2.0 měl čtyři airbagy, abs a esp, tato moje americká verze pouze dva airbagy a abs ani esp neměla vůbec, dalším rozdílem je absence zadních mlhovek, které se kvůli schválení u nás dodělaly na tlačítko na palubní desku nalevo od volantu a jejich žárovky se zapojili do spodních obrysových světel, stejně se museli trošku předělat přední světla - američané mají oranžové poziční světla, bylo nutné je předělat na led diodu a umístit před původní americký blinkr který je ve světlech blíže masce, původní blinkr byl zachován a z oranžové pozičky se stal další blinkr, takže auto má v hlavním světlometu blinkry dva.
Jízda
S autem jezdím skoro denně a jsem velice spokojen - podvozek perfektně drží stopu a to i na zimních 15 a v létě na 17 je to teprve lahoda. Samozřejmě někomu by dost tvrdý podvozek vadil, je pravda, že je cítit kazdý kamínek, ale mě osobně to nevadí a užívám si každý metr za volantem. Motor je dostatečně silný na svižnou jízdu a má krásný zvuk - je pravda že na zvuku se do značné míry podílí sání Injen vyvedené do prostoru mezi nárazníkem a podběhem, a taky výfuk Racing Beat. Ten se po nastartování rozezní krásným hlubokým tónem, mezi dvěma až třemi tisíci otáček o sobě nedává skoro znát - jen velmi příjemným hlubším zvukem, nad třemi tisíci postupně nabírá na hlasitosti a krásném sportovním akcentu a v 6500 tisících na trojku je jeho zvuk snad nejkrásnější - to už se ovšem pohybujeme kolem 135 km/h takže častěji se do maximálních otáček dostane dvojka - nejsem vyznavač podtáčení a motor vytáčím velmi rád a velmi často, samožřejmě hlavně při předjíždění, kdy podřadím třeba z pětky na trojku a hned je síly dost na rychlé a bezpečné předjetí - člověk jen nesmí zapomenout přeřadit, protože při necelých 7000 zasáhne omezovač a není to příjemný pocit :-) Po vypnutí motoru je dobře slyšet, jak se ze sání vypouští vzduch který se tam za chodu natlakoval - takové pěkné dvousekundové fssst :-)
Komfort jízdy je pro mě dobrý ale jak už jsem psal výše, je cítit každý kamínek, protože podvozek je opravdu dost tvrdý - když chcete stojící auto rozhoupat nebo alespoň trošku zhoupnout tak to skoro vůbec nejde - odměnou za to je perfektní držení stopy, až motokárové projíždění zatáček protože auto se prakticky vůbec nenahne . je pravda, že z toho důvody by mohla mít přední sedadla poněkud větší boční vedení - místo auta se totiž dost naklání řídič :-) Jinak su sedadla tak akorát tvrdá a pohodlná
Řízení má hydraulický posilovač a řidič přesně ví co se pod koly děje - občas na hodně nerovném povrchu se s třírameným volantem Nardi vyloženě peru, protože pneumatiky 215/45 r17 mají tendenci kopírovat různé sklony a brát mi volant z ruky - samozřejmě to není nic nepříjemného - jen je třeba držet volant pevně v rukou pokud na takovém povrchu jedu, což naštěstí není moc často, ale na našich silnicích děr bohužel přibívá :-(
Řazení je zkrácené už od výroby od firmy Racing Beat a převodovka řadí naprosto přesně a jelikož jsou velmi krátké dráhy tak i velmi rychle a pro mě je to naprostá radost - vždy to hezky mechanicky cvakne a jede se dál, spojkový pedál je o něco tvrdší než jsem měl ve staré mazdě a i tam byl tvrdší než ve všem ostatním co jsem řídil, ale podle mě to k dobrému pocitu z auta patří - není to nic co by nezvládlo i něžné pohlaví, i když v dlouhé koloně by to možná někoho štvalo - já nejsem žádná trasořitka tak mi to už ani nepřijde a spíš mám problém v jiných autech, že napoprvé málem prošlápnu podlahu :-D
Servisní náklady
co se týká servisu tak na autě jsem hned po koupi nechal udělat preventivně rozvody a zrepasovat včechny třmeny, protože auto dva roky stálo ve stodole a byly dost zatuhlé. Ve předu jsem měnil brzdové destičky. Jinak jsem koupil nové dveře a nechal je nastříkat + vyvařit a nastříkat lem. Jediné co bylo opravdu třeba vyměnit aby auto jezdilo tak jak má byla jedna cívka, protože občas zlobila a auto začlo jet na dva válce, ale hned po vypnutí a znovu nastartování jelo normálně. Cívku jsem koupil za 1500, vyměnil a od té doby auto jezdí perfektně. Jediný problém je, že jsem sháněl gumové uložení zadního stabilizátoru, protože vrzalo ale bohužel jsem zatím neuspěl i když jsem ho objednával i z kanady, ale stejně přišlo menší než potžebuju, zatím to řeším tak, že to jednou za rok odmontuju a promažu vazelínou
Kterak šmudlinka ke jménu přišla :-)
pojmenovala jí tak přítelkyně - že prý jí mám dost často ušmudlanou :-) bohužel nemám garáž a tak je i po umytí velmi rychle špinavá - na té modré je to hodně vidět, ale když se umyje, ak vypadá alespoň chvíli moc krásně - pro podobný typ sportovněji střižených aut se tahle barva vyloženě hodí.
Auto je moje srdcová záležitost, semtam navštívím nějaký ten sraz mazd a chvíle za volantem si opravdu užívám :-)
Silné stránky
spolehlivost
trochu vyjímečné
pěkný vzhled
perfektní podvozek
dobře hrající audio
Slabé stránky
problém sehnat některé atypické díly
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
žádné větší problémy, použe běžná údržba a jedna vadná cívka za 1500 kČ
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
velmi příjemný pán - první majitel, který koupil auto v USA a pak si ho po čase dovezl sem do Čech
Novinky v recenzi
gumy sabilizátoru konečně na autě :-)
dnes jsme s kamarádem u něho v dílně konečně namontovali polyurethany na oba stabilizátory - na zadním nám výměna zabrala asi 5 minut, ale na předním kvůli velice špatnému přístupu asi 115 minut - byla to opravdu hrůza :-D ale je namontováno a auto je nyní v zatáčkách o poznání pevnější a opět se téměř vůbec nenaklání a hlavně už na nerovnostech nevrže - huráá :-)
konečně gumy stabilizátoru :-)
po více než roce se mi konečně podařilo sehnat uložení stabilizátoru takže až je namontuji tak bude po problémech s občasným vrzáním od zadní nápravy :-) podle originálního čísla dílu z ameriky jsem našel v rusku výrobce který je vyrábí, dokonce z polyurethanu a za velmi rozumnou cenu. je pravda, že poštou ze sibiře putovaly 40 dní než se ke mně dostaly ale mám je a sedí tak jsem spokojen :-D
technická
tak jsem minulý týden letos už podruhé přezul na letní, auto umyl, a dnes absolvoval technickou kontrolu. Měl jsem obavy jestli projdu pokud narazím na nějakého technika rýpala, který bude zkoumat všemožná éčka, ale naštěstí jsem vyfasoval pohodového chlapíka, který se pořád smál a hodně se zajímal o historii modelu atd. Šmudlinka prošla bez ztráty květinky a na dva roky máme vystaráno :-)
přezutí
Tak jsem to nevydržel a ve středu jsem přezul na letní sedmnáctky - bylo hezky teplo a čekala mě asi 100 km vyjížďka tak jsem si ji chtěl užít :-) Mnozí mě jistě budou mít za blázna, vzhledem k tomu jaké tam je počasí teď to chápu :-) S autem teď nicméně kromě pár kilometrů "kolem komína" nic nenajedu takže se nějakých problémů nebojím a hlavně doufám, že příští týden už přeci jen zima nadobro odejde :-) jinak jsem zjistil, že ačkoliv mají mé letní pneu o dost nižší profil tak mi na nich auto přijde malinko komfortnější - asi to je tím, že širší kola spíše nějakou díru na silnici přejedou než do ní spadnou
fotky
rád bych přidal fotky, ale bohužel to prostě nejde - ať je zmenšuju jak je zmenšuju - stále se mi objevuje chyba, že přesahují maximální možnou velikost - přitom ta může být 3 Mb a moje fotky mají po úpravě ani ne 300 kb
Přidat názorDiskuse: Mazda 323 Protege MP3
- Re: Re: Letni obuti 25.03.2013 19:34 protege
- Re: Letni obuti 24.03.2013 23:39 Bully_
- Re: Re: Letni obuti 24.03.2013 18:50 protege
- Re: Letni obuti 24.03.2013 10:27 Bully_
- Re: Letni obuti 24.03.2013 09:39 woody-alien
- Letni obuti 23.03.2013 23:26 Bully_
- Re: Injen 19.03.2013 20:46 protege
- Injen 19.03.2013 20:26 Bully_
- Re: Mazda 18.03.2013 19:09 protege
- Mazda 18.03.2013 18:53 eliot
- Re: Re: Re: :) 18.03.2013 17:34 Dundee_cz
- Re: Re: :) 18.03.2013 17:05 protege
- Re: :) 18.03.2013 16:19 Dundee_cz
- :) 18.03.2013 15:19 HonzoiS
Další vozy Mazda 323
-
Mazda 323 (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.3.2007 128 Majitel 9.63 Uživatelé
-
Mazda 323 (1997) Majitel: L@lek
Přidáno: 13.7.2010 769 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Mazda 323 (1994) Majitel: Mates3
Přidáno: 10.12.2009 89 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mazda 323 (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.12.2010 49 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Mazda 323 (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.7.2009 3510 Majitel 9.59 Uživatelé