Recenze
Technické info
Přezdívka auta Fiat Barchetta Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:145000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1747 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 164 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.9 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 160 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8
Popis vozu
Představení
Slovy wikipedie je Fiat Barchetta (čti Barketa) roadster vyráběný italskou firmou Fiat vyráběný od roku 1995 do roku 2005 (v letech 2002 - 2004 byla pauza). Barchetta v italštině znamená „loďka“. Byl vyvinut mezi lety 1990 a 1994 v projektu pod názvem Tipo B Spider 176. Byl navržen Andreasem Zapatinasem, Petrem Barrettem Davisem a jinými návrháři. Výroba začala v únoru 1995. Barchetta je založena na Fiatu Punto a navazuje tak na sportovní roadster ze 60. let 20. století - Fiat 124 Spider.
Jak jsem k autu přišel
Barchettu jsem kupoval jako auto na víkendy a letní výlety. Většinu roku tak tráví pod plachtou nebo v garáži. Jezdí se s ním jen když je dobré počasí a nálada. Vybíral jsem ze trojice Lamborghini Aventador, Butatti Veyron a Fiat Barchetta. Barchetta měla nejlepší kombinovanou spotřebu a tak vyhrála. Ne dělám si srandu :-D Zkrátka, chtěl jsem roadster a ne tuctovku auto v cabrio provedení - jako jsou megany, golfy escorty apod. Skutečné roadstery které jsou dostupné člověku s průměrným příjmem dnes napočítáte na prstech jedné ruky: BMW Z3, Fiat Barchetta, Mazda MX-5, MG F. Barchetta vede cenou, ve slušném stavu z r. 99 ji koupíte za méně peněz než MX-5 před smrtí z r. 95. Ze všech tří aut co přicházely v úvahu má navíc nejdostupnější a nejlevnější díly a servis. Náhon na předek tak Barchettě promineme :-) Spousta lidí se Fiatu šklebí, rád je odkazuji na vánoční speciál Top Gearu, kde to ve spolehlivosti Barchetta natřela BMW i Mazdě.
Výbava
Naše Barchetta má základní výbavu. 2 sedačky, volant, fofrklacek... Navíc máme jen ochranné oblouky za zadními sedadly a autorádio Pioneer místo původního Clarionu. Jediný výkřik techniky jsou okna v el., 2x airbag, a ABS. Žádný tuning, originální stav.
Vzhled
Když vidíte Barchettu naživo, první co vás napadne je, že to autíčko je hrozně malé a nízké. Jako prcek vypadá i vedle Fabie 2. gen. vedle které když stojím na křižovatce mám oči zhruba ve výši jejich klik dveří. Délka je daná podvozkem, který má základ v první generací Punta (!). Podvozek ale prošel takovou úpravou, že by mu příbuznost s Puntem nikdo koho jsem svezl nehádal. Na autě jsou gumy originálních rozměrů 195/55 R15 obuté na litých kolech. Na malém autíčku vypadají kola větší než ve skutečnosti jsou. Může za to i špatné ET liťáků, kvůli kterému jsou kola na podložkách, takže jsou blíž k okraji blatníku. To je práce bývalého majitele, ještě jsem neměl potřebu kola sundávat, takže nevím přesně co tam je. Nižší profil kol bych už vzhledem ke stavu našich silnic nedával, i když se mi samozřejmě líbí víc. Podvozek je hodně tuhý, takže by z nás při cestách vytřásl duši. Autíčko máme v původní stříbrné metalíze, kvalita laku není nic moc, špatně odolává drobným poškozením od kamínků, přední blatník je už od nich poďobaný. Na auto dáváme plachtu, stačí když s ní vítr zalomcuje a i blbá plachta je schopná do laku "vydřít" matná místa. Naštěstí archaická leštěnka Tempo a ochrana laku Mr. Turtle s PTFE to vyřeší.
Že nejde o tuctové auto poznáte už při snaze nasednout. Většina lidí si s originálními, ale nepraktickými klikami neporadí. Takže zmáčknout čudl, vyskočí páčka a za tu zatáhnout. Při přesednutí z jiného auta se vždycky leknu kde že je to sedalo, je o dobrých 20 cm níže. Pro pasažéry do 190 cm výšky je na obou sedadlech dostatek místa. Vysoký středový tunel s uzamykatelnou opěrkou ale vyvolává pocit stísněnosti, který ještě umocňuje nasazená střecha. Je to ale jen zdání, nikde do nohy netlačí žádný sloupek, sezení je pohodlné. Menším slečnám se dokonce za sedačku vejde i kabelka nebo menší taška. Sedačky mají slušné boční vedení a nastavitelnou bederní opěrku. Ve vyšších stupních výbavy jsou kožené, ty se mi líbí ještě víc. Přístrojovka je strohá - tři kulaté budíky. Tachometr, otáčkoměr, ve třetím teploměr a palivoměr. Budíky jsou s bílým podkladem s logem Veglia Borletti a jsou zeleně podsvícené. Napravo na středovém sloupku je pouze ovládání ventilace, autorádio a hodiny. Ovládání je intuitivní, vše je na italské auto až neskutečné logické. Volant je stejný jako ve Fiatu Coupé. Malý, tvarovaný, bohužel v naší verzi výbavy není potažený kůží, což by interiéru slušelo. Krátká řadící páka je výše než jsem zvyklý, řazení vyžaduje trochu síly a mohlo být přesnější. Z jedničky na dvojku je úžasně krátká dráha, takže při rozjezdu se to tam dá krásně sázet. Naopak pětka mi přijde dost daleko, ze začátku jsem trochu vergloval než jsem ji trefil a naučil se ji řadit intuitivně. Zpátečka se musí řadit pomalu a nejlépe s meziplynem jinak jde trochu přes zoubky. Ale to je asi probém tohoto konkrétního auta.
Retro dojem vyvolávají koženkové kapsy ve dveřích, místo klasických plastových výlisků a "astonmartinovsky" tvarované výdechy ventilace okna a mřížka na přední kapotě. Malá, krásně aerodynamicky tvarovaná zrcátka se štelují po staru, jako u dědovy škody 100. Pěkně stáhnout okýnko, vzít zrcátko do ruky a natočit jak je otřeba. Tomu říkám Simply Clever. Při pohledu předním oknem na první pohled zaujme dnes už nezvyklý pohled na kapotu se sexy mřížkou a vystouplé blatníky. Zvenku jsem si jich ani nevšimnul ale při pohledu zevnitř máte pocit že sedíte ve starém porsche. Místo kde bývá kastlík spolujezdce je lakovaný panel, lakovaná je i horní část palubní desky, což opticky prodlužuje kapotu, výplně dveří a pár dalších detailů.
Jízdní dojmy
Říká se, že nejhezčí pohled na svět je z koňského hřbetu. Pro mě nejhezčí pohled přes bílé sportovní budíky Veglia Borletti :-)
Motor 1.8 je stejný jako ve Fiatu Coupé a některých Alfách. Má variabilní časování ventilů, bohužel variátor je často zdrojem problémů a i mě občas po startu auto vteřinu klape jak dýzl. Velkou chybou majitelů Barchett je laborování s oleji, které variátor spolehlivě oddělá. Do Barchetty patří Selenia 20K a tečka. Kombinace nízké váhy a motoru s 96 kW propůjčuje autu nečekanou dynamiku. Do 3.000 ot. o tom lenochovi ani nevíte, jen si tiše přede. Jakmile ale mine červená ručička 5.000 ot. začínají teprve ty pravé zážitky. V kopcích to už tak slavné není, točivý moment je jen někde kolem 164 Nm., takže tam jsou ve výhodě turbodýzly.
Na pětku se dá jet 60, naopak na čtyřku 190,.. tzn. když je nálada divočit, jde to. Většinou ale jen klidně proplouváme krajinou a kocháme se. Auto se pak odmění nečekanou spotřebou kolem 6,8 l.
Podvozek je naladěný tak akorát. Dost tvrdý na to, aby se auto nehoupalo v zatáčkách, ale ne zase tak tvrdý, aby z vás na našich silnicích vytloukl duši. Každopádně je autu líp na kvalitním asfaltu, na děravých okreskách našeho kraje je cesta za trest. Na rozbité silnici s příčnými nerovnostmi mám kolikrát pocit, jako by se auto vlnilo.
Se staženou střechou se dá mluvit o komfortní jízdě do 90 km/h. Při této rychlosti se dá v pohodě konverzovat, poslouchat rádio a vůbec si jízdu s větrem ve vlasech užívat. Cestovat konstantní rychlostí nad 120 km/h bez střechy je už na ohluchnutí a i v létě si člověk koleduje o nastydnutí. Dát si rychle nějakou rovinku to ještě jde, ale dlouho se to vydržet nedá. Na dálnici jedině s nasazenou střechou.
Silné stránky
Úžasný retro design
Určitá "exkluzivita" vyrobeno jen 57tis. kusů
Motor 1.8. 96 kW
Váha 1060 kg
Zrychlení 0-100 za 8,9 s
Poměr váhy výkonu - 8,1 kg na 1 HP
Střecha se zcela sklápí do vlastního prostoru, nezabírá místo v kufru
Spotřeba
Jízdní vlastnosti
Podvozek
Slušný kufr
Žádná zbytečná elektronika
Slabé stránky
Brzdy by mohly mít ostřejší nástup.
Špatný výhled vzad a do stran s nasazenou střechou.
Zájem vandalů, co chtěji vyzkoušet, jestli kudlička propíchne střechu.
Přesto že je auto "sporťák" natře vám to kdejaký "čipnutý" turbodiesel na hlínách
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Na střeše bohužel někdo otestoval svůj nožík. Výměna střechy svépomocí, nová střecha i se zadním oknem za 6500 na ebay. Komplet nové brzdy, vše za slušné ceny. Olej pouze Selenia 20k. Jediná porucha byl po zimě zaseklý startér, auto nešlo nastartovat. Startér museli rozebrat, rozhýbat a zase chytá na škrtnutní. To je bohužel nevýhoda auta, které stojí přes zimu v garáži.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto koupené od člověka, který byl členem Barchetta klubu, takže měl auto rád a podle toho taky vypadalo. Vše ochotně vysvětlil, auto jsme projeli, dostal jsem spoustu příslušenství, sadu plecháčů na zimu atd. Auto po nákupu nepotřebovalo vůbec žádné investice.
Další vozy Fiat Barchetta
-
Fiat Barchetta (1996) Majitel: Sonny Crockett
Přidáno: 27.6.2012 1610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Fiat Barchetta (1997) Majitel: SlunecniSvit
Přidáno: 17.3.2010 619 Majitel 9.53 Uživatelé
-
Fiat Barchetta (1995) Majitel: Juraj7
Přidáno: 18.3.2016 17 Majitel 9.48 Uživatelé
-
Fiat Barchetta (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.10.2010 89 Majitel 9.25 Uživatelé
-
Fiat Barchetta (1997) Majitel: carlo.cokxxx
Přidáno: 19.1.2014 410 Majitel 8.42 Uživatelé