Recenze

SlunecniSvit (muž 37 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Fiat Barchetta Fiat Barchetta

9.53 Uživatelé

Hodnoceno: 30× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Barchetta, foto 1 Fiat Barchetta, foto 2 Fiat Barchetta, foto 3 Fiat Barchetta, foto 4 Fiat Barchetta, foto 4 Fiat Barchetta, foto 5 Fiat Barchetta, foto 5 Fiat Barchetta, foto 10
Fiat Barchetta, foto 11
 

Technické info

Přezdívka auta Fiat Barchetta Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:104000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1747 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 168 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8 maximální rychlost [km/h]: 230 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Zhruba v polovině léta 2009 jsem se rozhodl, že si pořídím novou hračku - auto čistě pro zábavu (praktičnost tedy neměla v rozhodování skoro žádnou prioritu, protože jedno vcelku praktické posunovadlo již mám). Začal jsem tedy projíždět stránky autobazarů, recenze, testy, zkušenosti majitelů vozů různých značek a kategorií. Hlavními podmínkami byly rozumný výkon, nevšední vzhled a především zábavnost a hravost.

Během několika měsíců jsem v různých autobazarech projel vozy jako Ford Probe, Hyudai coupé, Alfa Romeo 156, Porsche 924, 944, Fiat Coupé a další.., když jsem se ale poprvé svezl v kabrioletu , tak už jsem věděl, že si koupím určitě auto bez střechy. Z hlediska ceny je nejvýhodnější doba na nákup konec podzimu a zima, takže jsem měl dostatek času na rozhodování. Do užšího výběru nakonec postoupily: Mazda MX5, Honda CRX Targa, Chrysler Stratus, MG-F a nakonec Fiat Barchetta. Mazdu jsem vyřadil kvůli nižšímu výkonu, stísněnosti a horšímu designu interiéru a hlavně dost vysoké ceně náhradních dílů, Chrysler stratus kvůli celkové těžkopádnosti, Crx targa mě na živo moc neoslovila designově a taky to není úplně plnohodnotné kabrio.. nad charismatickým MGF jsem dost dlouho váhal,auto mělo spoustu kladných stránek.. motor uprostřed, náhon na zadek, ladné křivky,určitou výjimečnost, ale nakonec jsem nenašel dost odvahy (nedostupnost náhradních dílů po krachu automobilky a komplikovaný servis mě odradily..). Nakonec z mnoha důvodů, které uvedu níže vyhrál Fiat Barcheta.

HISTORIE
Vývoj Fiatu Barchetta začíná v první polovině 90. let pod jménem 176 spider ve Fiat Centro Stile. Hlavním designérem byl dnes vcelku známý Řek – Andreas Zapatinas, autor návrhu karoserií Alfy 145, Fiatu Coupé(korekce:spoluautor spolu s Chrisem Banglem ,viz diskuse), Subaru B9 Tribeca a exkluzivního malosériového auta Jamese Bonda BMW Z8 (z filmu The World Is not Enough). Vůz byl poprvé představen v Ženevě v roce 1995. Barchetta byla od roku 1995 do května 2002 montována ručně ve firmě Maggiora v Chivasso, která v 60. a 70. letech stavěla legendarní vozy jako De Tomaso Mangusta, roadster Maserati Mistral, nebo sportovní klasiku Pantera a některé alfy, po krachu byla v roce 2002 výroba přesunuta do Německa. V průběhu výroby prošla konstrukce mnoha změnami, nejvýraznější je dle mého názoru nepříliš povedený facelift předního nárazníku, stříbrná barva plastu uvnitř reflektoru místo černé a třetí brzdové světlo na „ploutvičce“ na zadní části kufru“, které se objevilo u modelů cca od roku 2000. K největší změně na motoru došlo v květnu 1998, kdy se ve výrobě zavedla ekologická norma Euro 3, což přineslo znatelné snížení točivého momentu v nižších otáčkách, motor tím zároveň i ztratil tak typický sportovní zvuk, proto doporučuji pro potenciální zájemce vybírat modely do roku 1999.

Mezi lety 1995-2005 (s přestávkou po krachu firmy Maggiora) bylo celkem vyrobeno pouze 57 521 kusů, což přináší určitou vyjímečnost, Barchettu na silnicích příliš často nepotkáte – pro srovnání: produkce Mazdy MX5 cca 800 tis.ks(1988-2006), bmw Z3(v letech 96-02) 300tis.kusů. Cena u nás začínala na 715 000 Kč, a končila v nejvyšší výbavě až na 817 000 Kč


MOTOR
Srdcem Fiatu Barchetta je velice temperamentní 16-ventilový atmosférický čtyřválec s nezaměnitelným dunivým mechanickým zvukem o objemu 1747cm3 s rozvodem DOHC uložený napříč. Stejný litinový blok motoru později využívaly i některé Alfy (např. do současné 159ky Tbi se montuje ještě dnes)
Bylo to poprvé, co tato italská automobilka použila technologii VVT (proměnné časování ventilů) - systém který funguje na základě zvyšování tlaku oleje při vyšších otáčkách, což způsobuje pootočení vačky sacích ventilů a tím pádem změnu předstihu. Takže vačka při vyšších otáčkách o něco dřív otevře sací ventily a také je o něco dříve zavře, což zajistí lepší plění válce směsí a tím pádem i vyšší výkon a zároveň úsporu paliva.
Už při prvním pootočení kíčku a přidání plynu je cítit sportovní duch agregátu. Motor pěkně táhne odspodu ale opravdu zajímavý začíná být až od cca 4000ot./min, nejvyšší kroutící moment 168Nm se dostaví při 4300ot. a výkon roste do 96kW při 6300ot. Vyloženě si libuje ve vysokých otáčkách a rád se nechá vytáčet až do 7000/min kdy zasáhne omezovač.

PODVOZEK
Barča má nezávislé zavěšení všech kol. Vpředu se nachází upravený McPherson s dvojitým příčným ramenem, zadní je na podélných vlečných ramenech uložených v pomocném rámu. Základ podvozku překvapivě vychází z fiatu punto. Když jsem se s Barchettou poprvé projel, tak se mi tomu ale nechtělo příliš věřit, později jsem se dočetl, že oproti originálu došlo ke značné sportovní upravě a přitvrzení. Pro případné opravy podvozku je možné použít z punta sotva polovinu dílů. Brždění zajišťují kotoučové brzdy vpředu 257 mm s vnitřním chlazením, vzadu 240 mm. Pneumatiky 215/55 mám na hliníkových 15“ kolech, které dokonale ladí s hladkými křivkami karoserie. Nenajdete tu žádné složité elektronické systémy ASR, ESP, TCS, u mého kusu ani ABS, které by vás připravily o zážitek ze sportovní jízdy. Na rozdíl od dnešních moderních elektronikou přecpaných plechových krabiček máte opravdu pocit, že auto řídíte, takže mezi vámi, volantem a koly není žádná umělá inteligence, která by se pokoušela všechno dělat lépe než vy.

JIZDA
Po nastoupení do vozu a usednutí do anatomicky tvarované sedačky s dobrým bočním vedením vás obklopí velice útulný, pohodlný a vcelku prostorný sportovně vypadající interiér, který obsahuje opravdu jen to nejnutnější. Všechny důležité věci jsou ale přesně po ruce. Oko potěší detaily jako lakovaná spodní část palubní desky plynule přecházející do vnitřní části dveří v barvě karoserie, bílý podklad budíků, malý - do ruky přesně padnoucí třiramenný volant, oblé, ladně na sebe navazující linie středového tunelu, odkádací schránky a palubní desky, velice stylové jsou např. kulaté výdechy ventilace, které se objevily i v Maserati GT.. (jedna fotka řekne někdy víc než tisíc slov, na pár detailů se můžete podívat na obrázcích níže..)
Auto je na současné poměry velice lehké, váží 1050kg, takže s ním motor o 130 koních dokáže celkem slušně zahýbat, hravě si poradí s kdejakou čiplou voktáfkou v tedeíčku na hlínách. Barča se s radostí vrhá do každé zatáčky, řízení je velice přesné, rychle reagující a příjemně tuhé. Na suchém povrchu není lehké ji dostat do smyku, místa, které jsem byl zvyklý projíždět 80kou s barčou zvládám bezpečně ve 120. Na hranici se chová vcelku neutrálně, při ubrání plynu v zatáčce má dokonce kupodivu i mírně přetáčivý charakter, ale ne nijak extrémně. Nejlépe jí je v serpentinách na kvalitním asfaltu, nerovnosti nemá moc ráda, díky nízké hmotnosti a tvrdému podvozku na nich kola docela odskakují. Brzdy jsou z počátku celkem ostré, ale po delším brždění trochu vadnou. Častou změnu převodových stupňů usnadní šikovně umístěná řadicí páka s velice krátkými drahami a jistým chodem, první převodové stupně jsou vcelku krátké, čtyřka o něco delší, pětka točí 7000ot asi kolem 230km/h , auto je ale stabilní v závislosti na povrchu a větru cca do rychlosti 190km/h. Úžasný pocit z jízdy v tomto divokém drobečkovi s větrem ve vlasech ale není možné popsat, to je něco, co musíte zažít na vlastní kůži.

Silné stránky

+Motor – Nádherný sportovní zvuk, výkon, pružnost, solidní poměr výkon/spotřeba, výkon/hmotnost
+Nestárnoucí nadčasový design v retro stylu inspirovaný roadstery z 60. a 70. let
+Barva – červená jí prostě sluší
+Relativně snadná dostupnost náhradních dílů a servisu
+Lehká a jednoduchá koncepce vozu bez zbytečné elektroniky
+- přitahuje pozornost

Slabé stránky

-Horší dílenské zpracování
-Je to předohrab, přecejen zadní náhon by se k roadsteru hodil víc..
-Malý kufr tak akorát na plavky a kreditku – ale koho by to v téhle kategorii vozů zajímalo..
-Špatný výhled dozadu přes umělohmotné okno, obzvlašť,když se poránu orosí a zamlží.
+- přitahuje pozornost

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Po koupi jsem nechal vyměnit rozvodový řemen, filtry(vzduchový, olejový, palivový..), dále bylo nutné vyměnit ložisko zadní nápravy a brzdový třmen. Celková cena byla cca 12-13 tis. Další věci se možná objeví časem, s tím se u 13 let starého „poloveterána“ musí počítat“

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto bylo dovezeno z Německa v létě 2009, cca po půl roce používání jej majitel (dovozce) prodával, již brzdy ji bude šťastných 13 let: ). Testovací jízda probíhala na české poměry nevšedně – aniž bych ukázal občanku nebo cokoliv podepsal jsem dostal do ruky klíčky s tím, že se můžu projet sám kam chci, při projížďce jsem žádné zásadní technické potíže nenašel, což mi později při prohlídce potvrdil i mechanik.

Provedené úpravy

-Vyměněny rozvody
-Nove ložisko
-Brzdový třmen
-Právě probíhá lakování..

 

Novinky v recenzi

26.4.2010 06:25

KABRIO výlet po zemích českých

Víkend byl pěkně slunečný, tak jsem podnikl kabrio-výlet po jižních a středních Čechách, zároveň doplňuji konečně fotky ve slušné kvalitě po novém laku a navoskování : )


Přidat názorDiskuse: Fiat Barchetta Fiat Barchetta

Další vozy Fiat Barchetta



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Zatím ji mám krátce

praktičnost
10

Mno, kolo ani kočárek do kufru nedám..

prostornost
10

Místa na nohy je dost : )

jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
9

Sedačky jsou velice pohodlné

provozní náklady
9

Vcelku levné a dostupné náhradní díly, rozumná spotřeba

náhradní díly
9
výkon motoru
9

Na trasy, na které jsem ji kupoval plně dostačující.

spotřeba
9
hlučnost motoru
10

Motor je pěkně slyšet : )

kvalita sedadel
10
brzdy
8
zavazadlový prostor
9





Blesk.cz

Aktovku zaplatili, nikdy nepřišla! Jak řešit podvodný e-shop, radí Ombudsman Blesku

Aktovku zaplatili, nikdy nepřišla! Jak řešit…

Školáček Tobias Mikéska (8) se těšil, jak po prázdninách vyrazí do školy s novou školní taškou. Sám si ji…

Vojandě Zuzaně (58) se rakovina vrátila 5 krát! Má paliativní léčbu, přesto pomáhá ostatním

Vojandě Zuzaně (58) se rakovina vrátila 5 krát! Má…

Podplukovnice ve výslužbě, běžkyně, psycholožka, spisovatelka, lektorka i bojovnice s recidivami rakoviny prsu.…

 

iSport.cz

Jágr: Jaký byl Lemieux? Necvičil, ale dokázal věci mimo lidské chápání

Jágr: Jaký byl Lemieux? Necvičil, ale dokázal věci…

U památného zápasu v NHL nemohl chybět. S céčkem na dresu na pravém křídle, zbožňovaný Mario Lemieux vedle něj.…

Černá i šněrovaná Sparta, červenobílý Baník. Které retro dresy byly NEJ?

Černá i šněrovaná Sparta, červenobílý Baník. Které…

Jsou zpestřením, vzpomínkou, uctěním. Naposledy vyběhla v retro dresech pražská Sparta. V neděli proti Českým…

 

Reflex.cz

Životy slavných: Přírodovědec Charles Darwin měl strach vydat svoji evoluční teorii

Životy slavných: Přírodovědec Charles Darwin měl…

Charles Darwin 24. listopadu roku 1859 způsobil velký poprask. Vydal totiž knihu s celým názvem O vzniku druhů…

Už se kvůli tomu, že jsem herec, cítím méně špatně, říká představitel nové thrillerové minisérie Hugh Grant

Už se kvůli tomu, že jsem herec, cítím méně špatně,…

Stalo se, co jsme si nikdy nedovedli představit. Je to sice smutná zpráva, ale fakt. Hugh Grant (60), ten kluk…