Recenze
Mazda 3 HB Revolution 2.0l 165
Technické info
Přezdívka auta Karkulka Rok výroby 2016 Koupeno nové najeto [km]:3000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 121 kroutící moment [Nm]: 210 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 364 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.8
Popis vozu
JAK TO VŠECHNO ZAČALO
Nad novým autem jsem přemýšlel posledních pár let. Bydlím v Brně, kde se dá relativně v pohodě cestovat MHDčkem, v zácpách kolikrát rychleji než autem. Ale jak stárnu, čím dál víc mi začala vadit některá individua, ať už nevábného vzhledu, čistoty nebo vůně :) Nastal čas na nové auto.
Podotýkám, že se jednalo o moje první auto vůbec (je mi 32 let), rodinu ještě nemám a velké auto (byť si pod tímto pojmem asi každý představí trochu něco jiného) nepotřebuji. Jezdím rád (a rychle) a proto jsem chtěl nějaké auto sportovnějšího charakteru. Potřeboval jsem ho na cesty do práce (cca 15 km), za rodinou (80 km), nějaké ty výlety po republice a 2x ročně do zahraničí (hory a letní dovolená). Nejvíc to bude ježdění po městě, hodně okresky a jen minimálně dálnice.
Kritéria pro výběr byla následující:
- Nové auto, ojetinám díky praktikám autobazarů nedůvěřuji
- Hezký a líbivý dizajn
- Přijatelný poměr cena/kvalita
- Auto, co nemá každý
- Chtěl jsem hatchback
- Slušná výbava, která částečně usnadní život (jsem pohodlný člověk)
- Benzín (jezdím převážně kratší vzdálenosti)
- Musí být spolehlivé a bezpečné
Kamarád si asi před rokem koupil Mazdu 3 Hatchback v krásné červené barvě ve výbavě Revolution s nejsilnějším motorem 2.0l 165 koní. Říkal jsem si tenkrát – nádherné auto, interiér je skvělý, líbí se mi.
Přiznám se, že jsem byl dlouho zamilovaný do Alfy Giulietty. Ale jelikož nejsem automechanik a nemám ani garáž, měl jsem trochu obavy. Navíc Giulietta je tu už od roku 2010 (a ten fiaťácký podvozek je tuším dokonce ještě staršího data), navíc po letošním „faceliftu“ vypadá furt stejně a interiér včetně technologií je už zastaralý. Nakonec moje přesvědčení definitivně rozsekla až tabulka spolehlivosti aut – Mazda zaujala první místo a Alfa byla suverénně poslední, skoro s dvojnásobným množstvím zaznamenaných poruch oproti předposlední příčce.
Všechny recenze nové Mazdy hovořily naprosto jednotně a byly velmi pozitivní. Většina recenzentů novou trojku dokonce označovala za nejlepší auto své třídy – a můžu rovnou prozradit, že měli pravdu!
Kamarád si po necelém roce auto náramně pochvaloval a několikrát mi nadšeně prezentoval své dojmy a pocity po najetí asi 25 tisíc kilometrů. A upřímně mě nemusel ani extra dlouho přesvědčovat. Věděl jsem, že mým prvním vozem bude Mazda 3.
Jelikož jsem velkým fanouškem Applu (a obecně moderních technologií) a prostě se mi líbí jejich ekosystém, a to jak spolu všechna zařízení skvěle fungují, ocenil bych, kdyby infotainment Mazdy podporoval Apple CarPlay (který minimálně do budoucna v podobě české Siri a vyladěných Apple map bude mít smysl i pro ČR). Mazda se v roce 2014 Applu zavázala, že v jejich vozech tento systém bude, ale od té doby je ticho po pěšině. Nějaký developer prý již objevil v kódu současného infotainmentu o CarPlay zmínku a poslední zprávy hovoří o tom, že by měl snad brzo přijít (otázka je, jestli i pro starší vozy). Nejdřív jsem chtěl tedy počkat na model po faceliftu, který má přijít koncem tohoto roku, a naivně jsem si myslel, že třeba bude konečně CarPlay mít. Ale znáte to, přítelkyně chtěla už konečně jezdit na výlety (a nepůjčovat si auto od rodičů) a člověk si má občas udělat radost a na něco se musí těšit :). Takže snad přijde CarPlay (a Android Auto) formou softwarového updatu do stávajícího infotainmentu. Hardware na to je určitě dostatečně výkonný. Mimochodem, nějaký vývojář dokázal spustit neoficiálně Android Auto na mazďáckém infotainmentu a uvolnil ji pro veřejnost.
I když jich u nás ještě moc nejezdí (to je jenom dobře), poptávka na nové trojky je vysoká a dodací doba bývá i půl roku. Upřímně, tak dlouho bych asi čekat nevydržel. Na novém webu www.mazdaihned.cz jsem se podíval na nabídku skladových vozů – a v Jihlavě měli Mazdu přesně v kamarádově konfiguraci, kterou jsem chtěl taky.
Při žádosti o vypracování nabídky na Mazdu v Autopalace Brno, jsem objev prezentoval prodejci, který mi sdělil, že skladová Mazda v Jihlavě je sice za relativně dobrou cenu, ale jedná se o předchozí model. Modelový rok 2016 obsahuje ve standardu navíc parkovací kameru, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a DAB rádio (v Brně už je sice pár stanic, ale zatím je to na nic). Navíc mi sdělil, že je schopný sehnat mnou požadovanou konfiguraci (Mazda 3 Hatchback, Revolution, 2.0l benzín, manuál, 165hp, červená metalíza Soul Red, černá látka sedáků) asi za měsíc a půl. Na sklad si ji prý objednal před časem jiný dealer a oni si ji od něj mohou přetáhnout. Takže prakticky v tu chvíli asi už plula na lodi z Mexika (benzínové Mazdy se vyrábí v Mexiku a diesely v japonské Hirošimě). To bylo akceptovatelné, k tomu jsem dostal přijatelnou slevu a tak jsme se dohodli. Schválně, kdo z vás si kdy koupil auto bez jakékoliv předváděcí jízdy? :) V kamarádově Mazdě jsem se svezl až po složení zálohy v Autopalace a jen jsem si potvrdil, že auto jede stejně tak dobře jak vypadá.
K autu jsem dokoupil ještě toto příslušenství:
- Sportovní hliníkové pedály (jsou fakt skvělé)
- Uvítací osvětlení (po nástupu do auta se nasvítí prostory nohou řidiče a spolujezdce (a tedy i pedály). Ano, zbytečné, ale efektní.
- Bílé stropní LED osvětlení (výměna žárovek kvůli sjednocení teploty chromatičnosti jednotlivého osvětlení v celé kabině)
- Montážní lišty na střechu s kotevními body pro montáž příčníků (kotevní body tam jsou z výroby, ale pro mě zcela nepochopitelně v těch gumových lištách nejsou otvory a je potřeba je vyměnit)
- Bezpečnostní matice kol
- Matice ventilků kol s logem Mazda (zbytečnost, ale stálo to pár korun, tak proč ne)
- Přídavné osvětlení zavazadlového prostoru (standardně je v kufru jen jedna malá lampička na levé straně a to se mi zdá být málo, toto příslušenství vám přidá dvě bodová LED světla bílé barvy na každou stranu)
- Automatické sklápění zpětných zrcátek (na sídlišti pro mě nutnost)
- Organizér do kufru (na autokosmetiku, povinnou výbavu, a aby mi nákup nelétal po kufru)
- Gumovou vložku do zavazadlového prostoru
- Textilní luxury koberečky na léto (moc pěkné a kvalitní provedení) a gumové na zimu
- Prodloužená záruka ze 3 na 5 let
- Háčky do zavazadlového prostoru
Napřed jsem chtěl nechat přimontovat ještě zámek zpátečky, ale říkám si, že bych se připravil o to pohodlí v podobě bezklíčového zamykání a startování. Takže jsem klidné spaní vyřešil elegantně pojištěním GAP (celkem cca 25 000,- na 5 let k havarijnímu pojištění). Mazdy se prý sice nekradou, ale pokud by k tomu náhodou došlo, dostanu i třeba po 4 a půl letech 100% ceny vozu. A koupím si novou generaci… :)
Protože jezdíme hodně na kole, řešil jsem taky střešní nosiče. Mazda nabízí příčníky od švédského renomovaného výrobce Thule. Pokud se podíváte do prospektů Mazdy, uvidíte tyto příčníky, které ale podle mě nevypadají na Mazdě dostatečně hezky, protože nosná tyč přesahuje na obou stranách přes patky. Thule má na svém webu elegantnější řešení v podobě příčníků Wingbar Edge, které mají patky krásně zaoblené a nikde nic nevyčnívá. Akorát podle Thule konfigurátoru sedí pouze na předchozí generaci Mazdy 3. Můžu nicméně s radostí potvrdit, že po drobné úpravě pasují krásně i na novou trojku. Výhodou originálního řešení „Mazda“ je to, že se na střechu asi vejdou čtyři jízdní kola namísto tří, ale to já nevyužiju – zatím mi stačí dvě. Více o nosičích včetně návodu na úpravu najdete dole v novinkách.
Měsíc utekl jak voda a konečně přišel TEN den. Vzal jsem si na to dovolenou a v pátek ráno v 9 hod došlo k předání. Ve zbytku článku se pokusím shrnout své dojmy po necelých 3 000 km a potvrdit, vyvrátit nebo doplnit názory a zkušenosti různých recenzentů (novinářů i uživatelů). Často bude možná odstavec začínat slovy „Někdo tu zmiňoval…“ a tak podobně. A šetřit superlativy rozhodně nebudu, auto je prostě boží :)
EXTERIÉR
Zde se nebudu rozepisovat, auto je pro mě vzhledově dokonalé! 18palcové kola autu strašně sluší a dva výfuky vypadají dobře! Vždycky se mi na autech líbila bílá karoserie, ale ta Mazďácká (jahodově) červená je naprosto luxusní! Nový KODO styl („duše v pohybu“) se Japoncům zatraceně povedl! Jedinou nevýhodu spatřuji v umístění přední RZ, která hyzdí tu nádhernou masku. Větší šestka ji má pod maskou, tak proč to nemohli udělat stejně?! Každopádně v blízké době přivrtám RZ přímo na originální plastovou podložku od Mazdy a zbavím se tak aspoň toho zbytečného pruhu s reklamou.
Zmínil bych ještě antikorozní úpravu. Nová trojka je na trhu od konce roku 2013, takže ani ne 3 roky. Za tu dobu prý v servisu ještě žádnou rezavou neměli. Ale to je snad samozřejmé. Údajně se situace zlepšila. Žádná antikorozní úprava se ale nekoná, takže před zimou určitě nechám Mazdě nastříkat podvozek a dutiny.
Japonci mají tradičně u svých aut velmi tenký lak a u Mazdy tomu není jinak. Přemýšlel jsem proto dlouho nad ochranou laku. Přiznám se, že chvíli jsem uvažoval i nad nanokosmetikou od Pikatecu, ale jejich reklama upřímně vypadá jak teleshopping od Horsta Fuchse. A nemusím ani dělat v marketingu, abych byl k tomuto českému přípravku velmi skeptický. Recenze obyčejných uživatelů totiž hovoří ve většině případů zcela jinak. Rok to určitě nevydrží ani náhodou.
Ponořil jsem se tedy do tajů detailingu, nakoupil jsem různé přípravky od speciálních šamponů, přes clay (speciální modelína, kterou se čistí lak) s lubrikací, odstraňovače polétavé rzi a asfaltu, „leštěnku“ až po karnaubský vosk a o víkendu jsem se pustil do díla. Trvalo to sice skoro 2 dny, ale výsledek mě nadmíru překvapil a mám z toho radost. Teď aby to vydrželo.
INTERIÉR A OVLÁDÁNÍ
Interiér, na rozdíl od předchozích generací Mazdy, působí jako zjevení (samozřejmě v tom pozitivním slova smyslu). Kvalitativně se interiér nebojím přirovnat k Audi. Převážná část je z měkčeného gumoplastu, na dveřích a volantu jsou „karbonové“ (plastové) prvky a oblast kolem řadící páky a vnitřních klik dveří doplňuje klavírově černá lesklá plocha.
Pokud usednete do auta, červený okraj velkého analogové otáčkoměru (který je hlavním prvkem přístrojové desky), začne pulsovat v rytmu tlukotu srdce (nebo aspoň skoro v rytmu). Úplně z toho cítíte, že si auto nepřeje nic jiného, než abyste už konečně sešlápli tu spojku a stiskli tlačítko START!
Posez je skvělý, všechno je pěkně na dosah a s trochou nadsázky se cítíte obklopení jak v kokpitu formule. Skrz dlouhý čumák je z místa řidiče vidět část kapoty, což ve mně jen posiluje dojem z řízení sportovního vozu. Zpětná zrcátka jsou obří a nejsou posazená v A-sloupku, jak bývá zvykem (mimochodem, přes mohutné A-slouky je opravdu blbě vidět do předoboku). V nich je oranžová kontrolka pro sledování mrtvého úhlu a svítí, pokud se k vám zezadu blíží vozidlo (a vy jedete rychleji než 30 km/h). Pokud v tomto okamžiku navíc zapnete blinkr, zvuková signalizace zapípá. Funguje to bezvadně! Tato funkce by měla být standardem u každého auta.
Když jsem ještě u výhledu z kabiny, tak musím zmínit skutečnost, že přes senzory (dešťový, světelný a ještě nějaký třetí), které jsou zabudované v jednolité plastové desce umístěné za středovým zpětným zrcátkem, není vidět na semafor, pokud stojíte levém rychlém pruhu na „pole position“. Možná si trochu vykroutíte krk.
Opěrka ve dveřích je krásně měkká, a ani po dlouhé jízdě mě nebolí levý loket. Totéž platí i pro středovou loketní opěrku, i když ta je o něco tvrdší (a pravý loket). Opěrka má atypický výřez a to ze dvou důvodů - aby se pod ni vešly do držáků nápoje a abyste si při ovládání infotainmentu nevyvrátili zápěstí, takže výřez je rozhodně na místě. Není sice polohovatelná, ale pro moji ruku je prostě akorát. Krásně s opřenou rukou dosáhnu na řadící páku a již zmiňované ovládací prvky infotainmentu (viz dále v článku). Pokud opěrku odklopíte, uvnitř jsou inteligentně uložené dva USB konektory, napájení 12 V (to se se zhasnutím motoru vypíná), slot na SD kartu (slouží pouze pro integrovanou navigaci) a konektor AUX. Do vypolstrované vaničky položené na horní části odklopené opěrky můžete uložit mobil. Prostě tady se Japonci zamysleli a nic zbytečně nehyzdí středový panel. Jinak v prostoru opěrky je relativně dost místa na odložení různých předmětů. Ještě zmíním, že ve všech čtyřech dveřích jsou otvory na 1,5litrovou plastovou láhev. Stejně tak se tam dá uložit například deštník spolu s výstražnými vestami. Někdo si stěžuje, že je to málo, já zas nevím, co jiného bych měl do dveří dávat.
Na palubní desce před spolujezdce jsem si všiml takových velmi jemných čar, které jsou vidět jen z určitého úhlu a při určitém světle. Napřed jsem se lekl, že tam mám škrábance, ale když jsem to pozoroval víc, čáry jsou velmi pravidelné a podle tvaru to vypadá na perforaci pro airbag. Netušil jsem ale, že je to vidět (byť nepatrně).
Někdo v komentářích u jiné recenze psal, že se dají spínače pro ovládání oken naprogramovat tak, aby se všechna okna chovala jako okno u řidiče, které má automatické ovládání. To je hloupost, protože spínač pro okno řidiče je dvoupolohový a ostatní mají jen jedinou polohu. A to programováním nezměníte :)
Pokud vypnete motor a zapomenete okna vytáhnout, můžete tak ještě dodatečně učinit asi do 30 sekund od zhasnutí motoru.
Nevýhodou je, že se po rozjezdu auto nezamkne automaticky (možná ve výbavě Revolution Top?), ale musíte dveře manuálně zamknout překlopením páčky u vnitřní kliky dveří. Překlopením páčky na dveřích řidiče se zamkne najednou celé auto. To se v Brně hodí například, pokud musíte projet Cejlem - místní mi určitě dají za pravdu :) Odemknout si musíte opět překlopením té stejné páčky zpět. Zatáhnutí za vnitřní madlo dveří je neodemkne.
Vyzdvihl bych i příjemné bílé a decentní podsvícení tlačítek. Není nic horšího, než když by na mě v obýváku svítila agresivní modrá LEDka z Číny, to bych ji fakt musel přelepit izolačkou. Stejně tak to vnímám u auta (např. Hyundai). Barevné podsvícení nechám kolotočářům a Korejcům. Bílá je elegantní.
Vyhřívané sedačky fungují ve třech stupních intenzity a hřejí prakticky hned. Vyjíždím do práce, tlačítko zmáčknu jednou a sedačky topí na maximum. A pak dalšími stisky postupně ubírám. Jen škoda, že Mazda nemá vyhřívaný volant v žádném stupni výbavy. A když jsem u předních sedaček, tak ty mají na zadní straně praktické kapsy pro cestující vzadu. Měřím 176 cm a rozhodně nemám problém s podpíráním stehen. Sedák je dlouhý akorát. Stejně tak boční vedení je úplně v pořádku. Fajn je i nastavitelná bederní opěrka, která uleví vašim zádům při delším cestování.
Vzadu je dostatek prostoru, pokud není člověk vyloženě obr. Už jsem vezl i kamaráda většího vzrůstu a říkal, že má místa dost. Sedáky na zadních sedadlech jsou pochopitelně kratší než vpředu. Uprostřed vzadu se dá sklopit loketní operka s držáky na nápoje. A už kvůli tomu nebude sedadlo vzadu uprostřed nejpohodlnější. Otvor na lyže, který má třeba Giulietta, nehledejte. Podlaha uprostřed není rovná, ale je tam klasický hrb. V zadní části loketní opěrky nejsou výdechy klimatizace, vzduch je do zadní části vozu foukán pod předními sedáky. Zadní sedáky se dají sklopit v poměru 40/60 a při jejich sklopení se vytvoří skoro rovná plocha. Kufr je menší, ale kočárek (v budoucnu) se tam asi vejde. Na prostoru zavazadlového prostoru se evidentně šetřilo – koberce na mě působí laciným dojmem. V kufru chybí rezerva (ta se dá ale dokoupit) a pod platem je jen lepící sada, kterou nehodlám nikdy použít – v případě nouze si zavolám asistenční službu :)
ŘAZENÍ, ŘÍZENÍ A SPOTŘEBA
Po nastartování, je-li motor studený, běží nejprve volnoběh na cca 1 500 ot./min a cca po 30 sekundách otáčky spadnou na zhruba 1 000 ot./min. Zatím poctivě čekám, až k tomu dojde (pokud vyloženě nespěchám) a pak teprve vyjíždím. Na přístrojové desce pak ještě několik minut svítí modrá ikonka, která indikuje studený motor, ale zhasíná na můj vkus příliš brzo a rozhodně bych se na ni nespoléhal (to byla mimochodem i slova prodejce). A až se motor zahřeje pořádně, volnoběžné otáčky se ustálí na čísle 500 (bez zapnuté klimatizace). Auto po nastartování vydává příjemný lehce brumlavý zvuk, ale v kabině ho skoro není slyšet. Až nad 3 500 otáček se začne ozývat. Zatím jsem motor moc netočil, chci ho dobře zajet, takže jsem zatím moc nad 4 000 ot./min nešel. Ale to se velmi brzo změní…
Volant je potažený kůži s červeným prošitím a příjemně se drží. Možná by mohl být trošku menší, ale jinak jsou na něm veškeré ovládací prvky intuitivně rozmístěné. Hlavice řadící páky je skvělá a drží se perfektně jak shora, tak z boku. Kulisa řadící páky je přesná, ale třeba pětka se u mě musela víc vychodit (někdo zas má ze začátku problém z 2. na 3. rychlostní stupeň atp.). Někdo v recenzích psal, že spojka je tak tuhá, že dámy mohou mít s jejím sešlápnutím problémy. Nesmysl! Nevím, kde na to přišli. Co by pak psali třeba o Fábii… Co mi dělá problém, je přeřazení z jedničky na dvojku rychle A ZÁROVEŇ plynule. Dvojka je hodně ostrá a silná a většinou to prostě cukne, protože se nedorovnají otáčky. Na zahraničním fóru je o tom dokonce celé vlákno. Nicméně to není vada převodovky, ale vlastnost. Třeba časem získám o něco lepší cvik. V podstatě to chce buď prostě řadit dvojku už při 2 000 ot./min nebo jedničku vytočit třeba do 4 000 otáčet a sekundu počkat než otáčky spadnou.
Motor se nechá ochotně vytáčet a po sešlápnutí plynového pedálu okamžitě akceleruje. Byl jsem překvapený, jak motor bez turba hezky zabírá i v nižších otáčkách. V rámci zájezdu ho chci aspoň do 5 000 km šetřit, teď jezdím většinou 2 500 – 3 000 ot./min, občas ho protáhnu do 4 000. Podvozek sedí jako přibitý a tomu dopomáhají i 18palcová kola, na kterých je jízda komfortní. Jízdu na hraně ani vypnutí asistentů jsem zatím nezkoušel. A spotřeba? Zatím nemůžu moc hodnotit, motor není zajetý, ale moje dlouhodobá průměrná spotřeba od nákupu auta činí 7,2 l/100 km (častěji jezdím po městě), ale počítám, že to ještě klesne. Na druhou stranu už jsem jel i za 4,6 l/100 km mimo město když jsem na klikaté lesní okresce chytl kolonu důchodců. Nebo třeba cesta z Beskyd do Brna cca 180 km převážně okreskami + vesnicemi téměř bez semaforů za 5,4 l. Ale co si budeme povídat, dvoulitr jsem si přece nekupoval kvůli nízké spotřebě :)
Při dálničních 130 km/h točí motor na šestku vysokých 3 200 otáček. To je škoda, šestka by mohla být delší. O to je aspoň živější. Někdo tu psal, že v Japonsku mají maximálku 110 km/h, pak to asi dává smysl. Při 140 km/h točí motor přesně 3 500 ot./min. A ano, v interiéru je při vysokých rychlostech poměrně hlučno. Není to ale žádná hrůza. A v tom případě zafunguje Bose Autopilot, který automaticky zesílí muziku (pokud to chcete).
Jak už to bývá v dnešních autech, tak asistent, který vám na přístrojové desce radí, kdy a jak máte řadit, je úplně mimo. Šestku mám řadit při padesátce!? Ne díky! Já řadím o jeden nebo i dva stupně nižší rychlostní stupeň, než mi asistent doporučuje :)
K řízení bych ještě zmínil brzdového asistenta. U firmy máme soukromé parkoviště se závorou a vždycky když přijíždím firemním autem, tak k závoře dojíždím na volnoběh a během té doby sahám po dálkovém ovladači, aby se závora otevřela a já nemusel zastavovat a znovu se rozjíždět. To se mi u Mazdy stalo osudným, když mi asistent Smart City Brake (SCB) před závorou na místě naplno „zašlápl“ brzdový pedál a já se zatraceně moc lekl :) Uvítal bych plynulejší dobrzďování, ale chápu, že tento asistent je určený k pohotovým a okamžitým reakcím.
Parkovací kamera je u letošního modelu již ve standardní výbavě. Pro mě je to skvělý pomocník, ale jinak na ní není nic speciálního. Není napojená na otáčení kol, takže podélné žluté čáry se nenatáčí. Obraz ve dne je super, v noci naprosto dostatečný. Je umístěna pod RZ hned vedle tlačítka kufru.
Trochu jinak (než u Škodovky) funguje asistent rozjezdu do kopce. Zastavíte v kopci, stojíte na brzdě. Pokud byste ji pustili, auto se rozjede. Aby asistent zafungoval, musíte stát na brzdě a sešlápnout spojku. Spojku držíte sešlápnutou, pustíte brzdu a auto asi 2-3 sekundy stojí. Spousta času zařadit jedničku (nebo zpátečku, stojíte-li ze svahu) a rozjet se.
VIVA LA REVOLUCIÓN! (PRVKY VÝBAVY REVOLUTION)
Nad volantem se po nastartování vysune plastová tabulka v podobě head-up displeje. Na ni se ve výbavě Revolution promítá aktuální rychlost, šipky navigace s údaji o vzdálenosti do následující odbočky nebo sjezdu. A pokud zafunguje brzdový asistent SCB, dozvíte se o tom právě na head-up displeji (na také na přístrojové desce). U nejvyšší výbavy Revolution Top je využití head-up displeje širší.
Neumím si představit cestu bez kvalitní hudby a audiosystém Bose s devíti reproduktory (i bez subwooferu) zvládá víc než obstojně. Přispívá tomu i technologie Bose Centerpoint, která převádí stereofonní audiosignál na více kanálů a vytváří dojem prostorového zvuku.
Naprosto jsem si zamiloval bezklíčové odemykání a zamykání. Můžete si nastavit, že buď budete auto zamykat tlačítkem na dveřích, nebo se zamkne automaticky, jakmile se vzdálíte od vozu s klíčem. V praxi to vypadá takto: vystoupíte s klíčem v kapse/tašce/kabelce, zavřete dveře, auto pípne pro kontrolu, že jsou dovřeny všechny dveře. Odejdete asi 70 cm od auta, auto pípne podruhé a zamkne se (nebo se zamkne automaticky po 30 sekundách, i když u auta zůstanete stát). Za příplatek se navíc sklopí zpětná zrcátka. Ta se zase odklopí až po nastartování, nikoliv po odemčení auta (což je logické).
Přední a zadní parkovací asistent funguje tak, jak se od něj očekává. Oba se zapnou spolu se zařazením zpátečky a zvukovou a obrazovou signalizací doprovázejí kameru. Deaktivují se automaticky, jakmile se rozjedete nad určitou rychlost (asi 10 km/h). Parkovací asistent se dá kdykoliv zapnout nebo vypnout manuálně tlačítkem „P“ na středovém panelu.
Zajímavý je i systém i-ELOOP na rekuperaci energie při brždění motorem nebo při použití brzd. Brzděním se nabíjí kondenzátor, který pak využívá tuto nahromaděnou kinetickou energii například pro napájení klimatizace, audiosystému atp., a to má za následek snížení spotřeby paliva.
OSTATNÍ ZAJÍMAVÁ VÝBAVA
Ještě bych zmínil automatické zapínání světlometů, které je už i v některé z předchozích výbav, ale funguje dobře. Stejně tak automatické ovládání stěračů je super funkce, ale i nejnižší nastavená citlivost se mi pořád zdá zbytečně moc citlivá. Občas stěrač setře 4x po sobě úplně zbytečně. Ale jinak to funguje.
Páčku světlometů doporučuji trvale nechat v poloze „Auto“. Naopak páčku stěračů v poloze „Auto“ nenechávejte a přepněte ji na „Auto“ až začne pršet. Po nastartování totiž stěrač provede jedno setření. Přes noc vám na sklo napadá písek ze Sahary a máte zaděláno na výměnu čelního skla (mimochodem, další z užitečných rad prodejce při předání vozu).
Bixenony v noci svítí perfektně. A efektní jsou i jejich ostřikovače, které jsou schované pod krytkou, která se v případě potřeby odsune, světlomety se ostříknou a krytka zase zajede.
INFOTAINMENT – MZD CONNECT
Už jsem tu psal o Apple CarPlay a pokud se Mazda rozhodne k tomu kroku, že až jej vydá, bude k dispozici i pro všechny vozy od modelového roku 2014 (všechny Mazdy teď mají infotainment jednotný), budu za to rád. Musím ale uznat, že infotainment Mazdy je perfektní, intuitivní a příjemně se ovládá. Odezvy jsou okamžité a nic se neseká. Grafika je moc pěkná a příjemně ladí s interiérem vozu. Spárovat přes Bluetooth můžete až 7 zařízení.
Velký 7palcový displej lze ovládat dotykem pouze, když auto stojí (nebo skoro stojí). V opačném případě musíte pro ovládání použít ovladač „HMI“ na středovém panelu. Funguje jako joystick a navigace s ním je jednoduchá a návyková. Ale pochopitelně ovládání na dotykovém panelu je rychlejší. Na HMI ovladač si ale zvyknete velmi rychle. Kolem tohoto joysticku, kterým se dá nejen rotovat a klikat (tj. potvrdit danou volbu), ale i naklánět jej do všech čtyř směrů, je pět tlačítek, na kterých vám přesně ulpí prsty, pokud ruku položíte na ovladač. Palcem se vracíte o krok zpět, ukazováček spouští hudbu, prostředníčkem se vracíte na úvodní obrazovku, prsteníček zapne navigaci a malíčkem spustíte přehled oblíbených radiostanic nebo telefonních kontaktů. Možnost pro telefonování (Komunikace) svoje vyhrazené tlačítko nemá. Stačí se ale dostat na úvodní obrazovku a poté stisknout ovládací kolečko.
Každopádně, dotykový displej se dá neoficiálně aktivovat i při jízdě (na webu jsou na to návody), ale vzhledem k umístění displeje hodně nahoře a hlavně vpředu je to nebezpečné a rozhodně to nedoporučuji.
Ve spodní části středového panelu je štěrbina na CD/DVD. V dnešní době mně to přijde zbytečné, ale budiž. Starší ročníky to možná využijí. Podle manuálu to vypadá, že systém infotainmentu zvládne přehrát i filmové DVD (pochopitelně ne za jízdy), ale ještě jsem to nezkoušel a pochybuju, že někdy budu.
Infotainment umí číst SMS a iMessage zprávy i z iPhonu, musíte ale v nastavení telefonu povolit oznámení u Bluetooth profilu „Mazda“. To se dělá přes ikonku „i“ v telefonu. Zobrazí a přečte vám ale jen nově příchozí zprávy od připojení telefonu, staré načíst nedokáže. A s iPhonem na ně nemůžete odpovědět pomocí předdefinovaných odpovědí. Tady mají uživatelé s Androidem navrch.
U infotainmentu mě trochu trápilo Bluetooth. Hodně poslouchám podcasty z iPhonu (mimochodem vaše hudební knihovna v aplikacích Hudba a Podcasty se dá ovládat přímo přes infotainment). Ještě nedávno jsem měl iPhone 5s (iOS 9.3.1) a podcasty měly tendenci se občas na chviličku tak o 2-3% zpomalit a zase se vrátit do normálu (ale to prostě poznáte, zní to jako když zatáhnete kočku za ocas :), k tomu velmi zřídka nějaké to krátké zaseknutí nebo zcela výjimečně výpadek. Navíc jsem zjistil, že pokud spárovaný telefon vytáhnu s kapsy a položím jej na gumovou podložku dole na středovém panelu před řadící pákou, kolísání rychlosti přehrávání se spraví a zdá se být normální (jenže to pak permanentně zapomínám mobil v autě). Může jít asi i o nějaké rušení Wi-Fi signálem, který pracuje ve stejném frekvenčním pásmu jako Bluetooth. iPhone 5s jsem vyměnil za nový iPhone SE (iOS 9.3.2 beta 4) a tam bylo to kolísání rychlostí snad ještě horší. Naštěstí teď vyšla finální verze iOS 9.3.2, jejíž hlavní devizou bylo právě odstranění problémů s Bluetooth, které pozorovali a reportovali uživatelé iPhonu SE. Tyto problémy se však týkali hlavně zkresleného zvuku při telefonování přes Handsfree. Ale světe div se, hodně to pomohlo. Ještě to není na 100%, ale velká změna k lepšímu. Android jsem nezkoušel.
Mazda má i integrovaného Wi-Fi klienta a pokud vytvoříte na vašem mobilu osobní Wi-Fi hotspot pomocí datového připojení, můžete vůz připojit přes Wi-Fi k vašemu mobilu. Wi-Fi klienta využijete třeba pro přehrávání firmwaru (pokud se do toho pustíte sami na vlastní triko) a navigace pro zobrazování dopravy, počasí, uzavírek nebo pro informace o cenách paliva. Tyto tzv. „připojené služby“, jak je Mazda nazývá na svém webu, si můžete na 14 dní zdarma vyzkoušet, pak stojí 57 EUR na rok nebo 93 EUR na 3 roky. A to je docela pálka. Nechápu, že tohle není součástí navigace.
Navigace využívá mapy od NAVTEQu a aktualizace by měly vycházet dvakrát do roka, na jaře a na podzim. Toto jaro se zatím žádná aktualizace nekonala. Aktualizace map jsou na 3 roky (od najetí prvních 100 km) zdarma a pak stojí 1000,- Kč. Navigace není vyloženě špatná, ale zbytečně upozorňuje na odbočku už skoro kilometr dopředu a třeba při průjezdu kruhovým objezdem se ozve asi 4x. Pokud vám chce příjemný ženský hlas (který už možná znáte z instruktážních videí z webu Mazda.cz) sdělit nějakou tu odbočku nebo sjezd, vypne se hudba ze všech reproduktorů na straně řidiče, ostatní hrají dál. Právě absence dopravního infa ve standardu navigaci trošku degraduje a já upřednostňuju online navigaci Google map z mobilu (další důvod mít Apple CarPlay nebo Android Auto). Pro základní navigování ale vestavěná navigace stačí.
Infotainment má pěkně zpracovanou obrazovku spotřeby. Hlavním prvkem v této aplikaci je průměrná spotřeba od resetu. Dole pak vidíte přehledně ve sloupcích vedle sebe historicky všechny průměrné spotřeby za každý dílčí reset. A V horním části obrazovky je znázorněná sloupcová spotřeba za posledních 60 minut jízdy.
Co už ale nepochopím je to, že pokud spustíte aplikaci "Spotřeba", zobrazí se napřed zcela zbytečná obrazovka o stavu nabití kondenzátoru i-ELOOP. Pak se v rámci této aplikace musíte přepnout na další EKO obrazovku, která je ještě mnohem zbytečnější než ta první a ukazuje vám, kolik jste svou jízdou zachránili stromů, jak dlouho za poslední jízdu byl aktivní start-stop a kolik km jste jím celkem ušetřili. Až teprve po dalším přepnutí na poslední (třetí) obrazovku se zobrazí jediná důležitá obrazovka spotřeby! Evidentně mají Japonci jiné priority.
A teď si představte, že si můžete nastavit tu zbytečnou EKO obrazovku, aby se vám na pár sekund zobrazila po vypnutí motoru. Ale třeba spotřebu takto zobrazit vůbec nejde. Já bych uvítal, abych po vypnutí motoru viděl, kolik jsem ujel, jakou jsem měl za tu jízdu spotřebu a jak dlouho jsem jel. Bohužel.
ZÁVĚR
Nové auto si jaksepatří užívám. Je to pro mě obrovská radost a benzín do Mazdičky leju vyloženě rád. Kolikrát se jedu projet jen tak, bez nějakého konkrétního cíle. Když od ní odcházím z parkoviště, ještě minimálně 2x se za ní ohlédnu – a tak to má přece být :) Všude kam přijedeme, sklízí Mazda obdiv. Musím přiznat, že mě i přes pár opravdu drobných nedostatků učarovala. A jak říká můj kamarád – „Mazda ti dřív shnije, než se pokazí“. Tak uvidíme… Něco mí říká, že až po řádném zajetí to bude teprve ta pravá zábava :) A až budu větší, rád bych měl jednou v garáži větší šestku.
Máte-li jakýkoliv dotaz, napište do komentářů. Pokud budu vědět, rád se podělím o zkušenosti.
Silné stránky
+ skvělý vzhled
+ jízdní vlastnosti
+ krásná přístrojová deska a celkově špičkové provedení interiéru
+ pohodlná sedadla s nastavitelnou bederní opěrkou
+ systém sledování mrtvého úhlu
+ na svou třídu je auto prostorné
+ intuitivní a responzivní infotainment
Slabé stránky
- trochu hlučnost v kabině při vysokých rychlostech (podle zahraničního fóra na tom mají z velké části podíl tovární pneu Michelin Pilot Sport 3)
- krátká šestka
- kufr by mohl být větší
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Při předávání vozu mně do vozu zapomněli namontovat modul pro automatické sklápění zpětných zrcátek. To ale během necelé půlhodinky napravili a čekání jsme si zkrátili dobrou kávou s panem prodejcem :)
Při 2 500 km jsem byl na (dobrovolné) výměně oleje a filtru za relativně příjemných 3 300,- Kč. Čekal jsem asi víc (peněz). Zároveň mi provedli aktualizaci firmwaru, které opravili aspoň na první pohled některé děsné nesmysly v české lokalizaci. Jinak zkušenost s přijímacím servisním technikem dobrá a vše proběhlo bez komplikací a na domluvený čas.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Autopalace Brno - Chtěl bych pochválit pány prodejce za ochotu a trpělivost, kterou se mnou měli. Umím být poměrně komplikovaný zákazník a všechno potřebuji do nejmenších detailů vědět. A konfiguraci příslušenství jsem taky během toho měsíce čekání minimálně 5x změnil. A i jejich poprodejní péče je výborná, takže tady mi nezbývá než bez obav doporučit!
Novinky v recenzi
Po 20 000 km a 1. servisu
Rok uběhl jak voda, na palubce se rozsvítila oranžová ikonka klíče a byl čas navštívit servis. Na doporučení kolegů na Mazda fóru jsem si přinesl vlastní originální olej https://maziva.heureka.cz/mazda-original-ultra-5w-30_5-l/ na kterém se dá mimochodem dost ušetřit a servis s tím neměl (ani by neměl mít) žádný problém. Včetně desinfekce klimatizace (která ale není po 1. roce povinná) vyšel servis s vlastním olejem na 4500,- Kč (bez servisu klimy asi 3500 Kč).
A jak auto po roce jezdí? Skvěle! Kvalty tam padaní naprosto samy - kulisa se krásně vychodila a je asi nejlepší, jakou může manuál mít. Dvoulitr G165 krásně ve vyšších otáčkách táhne. V zatáčkách auto sedí na osmnáctkách jako přibité. Dlouhodobou spotřebu mám prakticky od začátku pořád stejnou 7,1 l/100km, ale už jsem psal, jezdím primárně město a sem tam nějaká ta okreska. Plašič kun asi tak funguje, protože se žádná další díra v "tapecu" neobjevila :-)
Teď po vydání verze M3 2017 se pravděpodobně konečně začnou objevovat nějaké ty předfaceliftové ojetiny. Pokud o ní uvažujete, klidně po ní sáhněte, nebudete litovat. Svezení je to opravdu perfektní.
Sportovní výfuky Sebring
Nedávno mi přešel email od Mazdy s nabídkou oficiálního příslušenství. Protože už jsem spoustu příslušenství a doplňků nakoupil spolu s novým autem, mám seznam příslušenství na webu Mazdy několikrát prolezlý :) Proto mě v přiloženém PDFku zaujala položka, která na webu chyběla (a chybí stále) – a sice dvojice sportovních výfuků Sebring.
Takže jsem je okamžitě objednal a nechal namontovat. Sada se skládá z tlumiče a dvou koncovek. Vnitřní průměr koncovky se přibližně rovná delší straně kreditky.
MONTÁŽ
Samotná montáž je tak na 30 minut. Není potřeba nic řezat ani vrtat, jedná se o čistou práci, která čítá odšroubování dvou šroubů na přírubě původního tlumiče, jeho sundání z gumových silentbloků (s tím byla asi největší práce a bez lubrikace se v tomto kroku asi neobejdete), dále nasazení nového tlumiče na silentbloky a přišroubování k výfukovému svodu. Nakonec přišla na řadu montáž koncovek a jejich ustavení (s tím jsme strávili hodně času – to aby koncovky byly symetrické v obou osách) a dotažení. A protože jsme zaznamenaly lehkou netěsnost v kovovém těsnění na přírubě, ještě jednou bylo potřeba spoje demontovat a utěsnit výfukovou pastou.
VZHLED
Jak jinak než skvělý. Oproti sériovým koncovkám je to fakt značný rozdíl.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Stejné jako předtím. Žádné navýšení výkonu ani lepší reakci na plyn jsem nezpozoroval (a nic takového jsem ani neočekával).
ZVUK
Zvukový projev je hezký, ale (naštěstí) nijak razantní. Do 3 tisíc otáček je slyšet příjemnou basovou linku - prostě takový dunivý zvuk (viz video). Už mi není 18 a rozhodně jsem nechtěl, abych byl slyšet na 100 metrů :) Údajně se ale ještě výfuk vypálí a zvuk bude o něco hrubší.
Nad 3 tisíce otáček přechází zvuk do vyšších tónů, ale je stále velice kultivovaný. Prostě akorát. Kdo chcete uřvaný výfuk, poohlédněte se určitě jinde. Běžně řadím maximálně do 4 tisíc otáček a při nich je v kabině jen nepatrný rozdíl. Nad 5 tisíc už je rozdíl poznat daleko víc. Zvuk v kabině za jízdy je dobře slyšet v recenzi Mazdy 3 v TopSpeed.sk na Youtube.
Na konci recenze najdete video, kde jsem nahrál zvuk na volnoběh (omezovač do 4 tisíc ot./min). Možná si někdy seženu přísavku na GoPro kameru a zkusím to nahrát za jízdy. Pár obrázků přidávám také do galerie.
Návod pro montáž střešních nosičů Thule WingBar Edge na Mazdu 3
Ve své recenzi jsem v jedné části zmínil možnost montáže střešních nosičů Thule WingBar Edge na Mazdu 3 2014+. Protože se mi množí dotazy na konkrétní postup, rozhodl jsem se ho zveřejnit. Domnívám se (ale nemám ověřeno), že to platí jen pro hatchback.
Na začátek je potřeba zmínit, že abyste mohli jakékoliv střešní nosiče na Mazdu namontovat, musíte nechat vyměnit původní pryžové lišty na střeše. Rozdíl je prakticky pouze v tom, že ty nové lišty mají vyřezané 4 otvory v místě kotevních bodů (které jsou na Mazdě samozřejmě standardně). A k tomu dostanete i 4 plastové krytky - to vše za 800,- Kč (bez práce technika).
Co se týká samotných nosičů od Thule, ty je potřeba trošku upravit - vyžaduje to úplně základní práci s pilkou a pilníkem. Ale za ten výsledek to rozhodně stojí.
Na začátek kupte nosiče Thule WingBar Edge verzi L/L obj. č. 9593 za cca 6300,- Kč (nebo černé provedení 9593B za 7000,- Kč) a k tomu montážní kit pro Mazdu/Ford (číslo 3069) - ten je v ceně nosičů.
Z lišt odděláte krytky. Tady pozor! Používejte na to výhradně nějaký PLAST, třeba žeton do nákupního košíku - jde to totiž pěkně ztuha, takže rozhodně nedoporučuju oddělávat krytky mincí, jinak si na střeše do laku možná uděláte nepěknou rýhu. Do montážních bodů na střeše našroubujete závitové tyčky a na ně se nasazují trubičky o délce asi 10 mm (obojí je právě součástí kitu 3069).
Trubičky na každé straně předního nosiče jsem k úplné dokonalosti musel spilovat jen o pouhých 0,5 mm. Ta trubička totiž vymezuje díru mezi střechou a gumou, která na ni dosedne a původně to nesedělo úplně dokonale.
U zadního nosiče není potřeba pilovat nic.
Zadní nosič vyžaduje ale jinou úpravu - je potřeba odšroubovat černou plastovou patku z jedné NEBO z druhé strany šroubovákem s hvězdičkou. Pokud ho nemáte, doporučuju vzít nosič do Bauhausu/OBI a vyzkoušet až to bude sedět :) Stojí asi 20,- Kč. Jakmile patku odšroubujete, hliníkový profil zkraťte o 20 mm pilkou na železo, pak trochu „ojehlete“ hrany pilníkem nebo šmirglem, nasuňte zpátky patku a zašroubujte zpět šroubek (šroub je samořezný, takže do hliníku to jde jak po másle).
Teoreticky si můžete úpravu pilkou ušetřit tím, že objednáte nosiče velikostí M/L. Ale měřil jsem to a řekl bych, že vzhledem k tomu, že patky v tomto případě budou hliníkový profil obepínat jen asi na délce 2 cm, nebude toto řešení pravděpodobně moc stabilní.
Co se týká samotných nosičů kol, vybral jsem model Thule ProRide 598 v sadě 2 kusů za 5200,- Kč (opět existuje i v černém provedení). Výhodou těchto sad (2 až 6 ks) jsou sjednocené zámky. Stále se prodává i starší model 591, ten pořídíte o něco levněji, ale 598 je víc odladěný.
A to je celé :) Možná se to zdá být složité, ale není. Teď už jen zbývá dodat, že za tento postup nenesu žádnou odpovědnost a pokud vám někdy uletí kola ze střechy, nestěžujete si :) Pár fotek najdete na konci galerie.
VÝHODY:
- podle mého skvělý vzhled oproti standardním nosičům
- provedení nosičů je opravdu kvalitní
NEVÝHODY:
- na střechu se vejdou maximálně 3 kola (mám odzkoušeno pouze se dvěma)
- pro někoho možná cena
Kuna
Ani ne po dvou měsících od koupě auta mě navštívila kuna a požrala mi tapecírunk na víku motoru (a taky trochu v zadní části u kabiny) a od bláta zaprasila celý motorový prostor. Logicky jsem se tedy začal zajímat, jak zajistit, aby se to už pokud možno neopakovalo.
Kuna si údajně své území označkuje pachovými stopami a pak si ho hájí. To znamená, že pokud parkujete s autem často na jiném místě, může pachové stopy ucítit jiná (konkurenční) kuna a protože ve vašem autě cítí svého soka, teoreticky vám tam může nadělat ještě větší spoušť než původní obyvatel.
Prvním krokem bylo tedy důkladné umytí motoru. Za 350,- Kč jsem tento úkol radši svěřil specializované brněnské firmě, která mi ještě motor zakonzervovala. Auto naštěstí i po umytí jede a motor vypadá líp než nový.
Pročetl jsem různá fóra a zjišťoval, co vlastně na kuny platí. Nejrůznější spreje jsou prý neefektivní a pokud vůbec fungují, tak aplikace vydrží maximálně pár dní. Nemluvě o tom, že některé spreje díky své lepivé konzistenci udělají v motoru větší bordel než kuna. Lidské vlasy ani psí chlupy taky nikde po motoru rozmísťovat nehodlám a už vůbec ne zavěšovat v motorovém prostoru WC bloky :)
Nakonec jako ochrana u mě zvítězil ultrazvukový plašič Kemo M180, který je vodotěsný (krytí IP65 - spíš teda voděodolný) a díky odběru cca 2 mA vám vybije baterku asi tak po dvouleté odstávce auta. Mám ho namontovaný jen krátce, takže je zatím brzo hodnotit, zda funguje. Na Heurece má ale z celkových 40 uživatelských recenzí snad jen 3 negativní hodnocení.
V servisu v Mazdě jsem se dozvěděl, že prakticky každé 3. auto, které jim projde rukama, má vyžraný tapecírunk. Dobrou zprávou ale je, že prý kunám nechutnají japonské kabely a hadičky :)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Mazda 3 HB Revolution 2.0l 165
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Mazda 3
-
Mazda 3 (2017) Majitel: palix
Přidáno: 28.8.2017 5010 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Mazda 3 (2017) Majitel: marguc
Přidáno: 17.7.2017 449 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Mazda 3 (2014) Majitel: v.marek
Přidáno: 26.10.2014 5410 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mazda 3 (2018) Majitel: Polsonside
Přidáno: 22.10.2020 19 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Mazda 3 (2014) Majitel: Axela
Přidáno: 10.7.2014 4210 Majitel 9.71 Uživatelé