< původní příspěvek < Re: Re: Re: Re: Re: Opět podivné teorie v článku
Je to obyčejná fyzika, kterou v malíčku nemáš. Nezáleží na počtu pístků (ten určují pouze konstrukční poměry a možnosti), ale jen a pouze na velikosti plochy - tedy průměru - pístu v hlavním brzdovém válci k součtu ploch válců v kolech - brzdičích. To je ten převodový poměr o kterém zde sulcik psal.
A je jedno, jde-li o kotouč nebo buben. I když rozklad sil v samotné brzdě je samozřejmě odlišný u bubnu nebo kotouče.
Jinak k otázce buben x kotouč. Buben je prakticky ve všech parametrech výhodnější než kotouč a to jak z hlediska fyziky tedy účinnosti (efekt vůči vynaložené síle) tak třeba i ceny. Do propadliště dějin buben odsuzuje jediné negativum a to zcela zásadně. Dramatický pokles účinku už při již relativně velmi malém ohřátí. Důvod tohoto poklesu spočívá v tom, že ohřátím změní buben svůj průměr a obložení ne, ne tolik. Takže přeženu-li to pro názornost tak se pakna dotýká aktivně ohřátého bubnu jakoby jen v jednom místě, nikoli v celé ploše, protože má v tu chvíli menší poloměr zakřivení než buben.
Proto vítězí již léta kotouč.