Recenze
Technické info
Přezdívka auta RIO Rok výroby 2008 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 71 kroutící moment [Nm]: 125 maximální rychlost [km/h]: 173 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 390 pohon kol: přední
Popis vozu
Kia Rio 2. generace byla představena v roce 2005 a vedle modelu Ceed znamenala menší revoluci pro značku Kia. V odborných motoristických časopisech tento model chválili pro konečně evropský desing, kvalitu zpracování a výborné motory. Byl to takový malý krok pro svět, ale velký krok pro Kiu. Vyráběl se ve verzi hatchback a později dorazil sedan. V této recenzi si představíme Rio v karosářské verzi sedan a limitované edici Samba. A pokud se Vám zdá, že jsem již o tomto autě psal, tak jste tipovali správně. Modré Rio sedan je naše druhé auto v rodině a tento červený exemplář vlastní má sestřenice.
Před nějakou dobou se na mě sestřenice obrátila s prosbou výběru prvního auta. Projeli jsme nespočet bazarů i soukromých inzerátů, ale nenašli nic, co by v dané cenové kategorii stálo zato. Většina aut byla bouraných, sešlých a cena neodpovídala stavu. Při cestě z jednoho bazaru si sestřenice vyzkoušela mé Rio, a řekla, že kdyby se objevilo nějaké pěkné na prodej tak by ho vzala. Za týden se na inzerci objevil tenhle sedan z roku 2008 po prvním majiteli, najetých 60 tis a servisní historii u dealera Kia. K automobilu byly i zimní pneu s disky a cena rozumná.
Desing vozu hodnotím kladně. Konečně Kia vytvořila auto krásné a odpovídající vkusu evropských zákazníků. Přední maska je elegantní a srší, zní energie a určitá dravost. Linie vozu jsou rovněž hezké a působí vyváženě. Zadní partie vozu je precizně udělaná, a karoserii sedan se podařilo krásně naroubovat. Zadní světlomety zasahující do boku a mají i krásnou a moderní grafiku. Kladný dojem s vzhledu vozu dodává i červená metalická barva a hliníková kola. Krásným prvkem je i chromované logo na přední černé masce chladiče. Modelů sedan je na našich ulicích daleko méně než oblíbenějších hatchbacků. Vnitřek vozu vypadá celkem hezky, ale je pořád trochu korejský. Mě osobně se líbí tím, že je originální a nevypadá stejně jako u některých aut. Skoro totožný interiér ma jen sesterský Hyundai Accent. Plasty jsou tvrdé, ale celkový dojem je i po tolika letech dobrý a zpracování kvalitní. Kožený měkčený volant z červeným prošíváním se dobře drží a je výškově stavitelný. S volantem se manipuluje velice dobře. Veškeré přístroje i tlačítka jsou rozmístěny velice intuitivně a jsou dobře na dosah ruky. Kladně hodnotím i originální zabudované rádio. Má vstup na AUX i USB. Pro milovníky „oldschool“ je možnost přehrát CD. Zvuk se přenáší přes 4 reproduktory, které hrají moc dobře. Potěší i odkládací místa před spolujezdce a ve středovém tunelu.
Sedadla jsou prostorná a pohodlná. Sladěna jsou do barvy karoserie, volantu i řasící páky. Mají sice trochu tvrdší naladění, ale mě vyhovují. Na zadní sedadla se vejdou 3 průměrně vzrostlí cestující, ale pro lepší komfort je vhodnější aby vzadu cestovali dva lidé. Nechybí jim prostor pro kolena ani hlavu. Zadní opěrky hlavy, jdou ale krátko vysunout. Rozvor 2500 mm je v dané kategorii velice slušná hodnota. Kufr pojme 390 l, což je na danou třídu moc dobrá hodnota. Sedan je sice nevariabilní, ale převezete v něm i tak dost věcí. Kvůli zavazadelníku utrpěla nádrž. Ta má hodnotu 45 l benzínu. Při každém zavření víka kufru se ozve plechový zvuk. Chybí totiž vnitřní polstrování.
Motor 1.4.16V o výkonu 71 Kw, vyniká skvělou dynamikou, kultivovaností i spotřebou. V odborných časopisech jej chválili pro jeho sílu a nejlepší motorizaci pro malé auto v dané kategorii. Auto se ochotně vytáčí a motor reaguje i na letmé pohlazení plynového pedálu. Na volnoběh jej skoro neslyšíte, což se změní ve vyšších rychlostech. Tam už je hladina vnitřního hluku větší, ale do 140 km/h je to přijatelné. Při strmých stoupáních je potřeba podřadit, ale motor se drží statečně. Na dálnici se projeví absence šestého stupně, ale i tak není hlučnost nějak vysoká. Při dálniční rychlosti 130 Km/h motor točí 2900 ot/min. Spotřeba se pohybuje u 6,2l, ale dá se jezdit i za 5,9 L na 100/km. V zimní období je potřeba počítat se spotřebou kolem 7l. Motor je již po těch letech užívání osvědčený a velice spolehlivý. Což se třeba o koncernových motorech VW nedá říct.
Konstrukčně vás nepřekvapí nic složitého. Což je i na následnou údržbu dobrá zpráva. Olej je vhodný 5W40, ale já osobně dávám jíž několik let 10W40.
V zatáčkách se chová Kia jistě a je naladěna spíše komfortně. Ostřejší jízdnu snese, ale nejedná se o žádného sportovce. Na nerovnostech se trošku pohupuje, ale drží se statečně a do karoserie se nepřenáší žádné tvrdé rány. Výrazně nižší těžiště a tužší odpružení je znát a podtrhuje skvělé jízdní vlastnosti. Nevýhodou je ve vyšších rychlostech pomalá reakce posilovače řízení. Nicméně se dají zatáčky projíždět i ostřeji a podvozek drží velice slušně. Řazení je průměrné, ale řadí se lehce a bez problémů či zadrhávání kulisy. Je třeba si zvyknout, že převodovka je při řazení hlučnější a cvakne. Taková Fabia či Polo má řazení rozhodně lepší. Jízdní vlastnosti jsou dobré a auto jako celek působí příjemně. Ano konkurence to v té době uměla lépe, ale pro běžné ježdění je to přijatelné.
Rio je skvělá alternativa například k Fabii či Fiestě. Potěší krásným desingem, skvělým motorem se slušnou spotřebou. Velkým benefitem je vnitřní prostor a bohatá výbava. Ceny náhradních dílů jsou srovnatelné s jinými značkami a jediné so se hůře dá sehnat jsou zadní světla na karoserii sedan. Rio skvěle poslouží jako druhé auto v rodině, ale nezalekne si delších tras. Sestřenice například navštívila Budapešť.
Silné stránky
Pohodlná sedadla, spolehlivost, desing karoserie, poměr cena a výbava , jízdní vlastnosti, spotřeba, silný a pružný motor, naladění podvozku, účinné brzdy, útulný a dobře zpracovaný interiér, jednoduchá konstrukce.
Slabé stránky
Chybí polstrování víka kufru, hlučnost v kulise řadící páky, občas nestíhající posilovač řízení, drahé originální náhradní díly a příslušenství, hůře sehnatelné zadní světla na karoserii sedan.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Ihned po koupi se na autě vyměnily rozvody včetně vodní pumpy. Vše koupeno jako aftermarket od SKF. Preventivně se vyměnily i ostatní řemeny (alternátor, posilovač řízení, čerpadlo klimatizace.
Olej 10W40 + filtry.
Svíčky NGK - jsou pro asijské auta nejlepší.
Jelikož je to auto na kterém se sestřenice učí jezdit tak se také měnily čepy řízení.
Před nedávnem byla Kia na STK a vše zvládla napoprvé.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Soukromý vlastník. Mily a přátelský přístup.
Další vozy Kia Rio
-
Kia Rio (2008) Majitel: BatoNR
Přidáno: 4.10.2008 3810 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Kia Rio (2009) Majitel: PietroLM
Přidáno: 17.8.2010 610 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Kia Rio (2008) Majitel: chetoos
Přidáno: 24.7.2008 2110 Majitel 9.27 Uživatelé
-
Kia Rio (2006) Majitel: TWiDY
Přidáno: 8.3.2007 229 Majitel 9.21 Uživatelé
-
Kia Rio (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.8.2009 5910 Majitel 9.08 Uživatelé