Toyota Prius (2006)
13.1.2014Z počátku jsem si chtěl pořízení usnadnit tím, že jsem vybíral pouze vozy dostupné na českém trhu skrze stránky tipcar.cz kde lze snadno po zadání…
Toyota Prius (Vegetus)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
- Posez za volantem 14.01.2014 11:04 Bonpar
- Prima auto 14.01.2014 12:28 cb
- prius 14.01.2014 19:07 Toky1
-
Tvoje zkušenosti 23.01.2014 11:37
rypal
-
Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 12:33
JirkaVejrazka
-
Re: Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 14:05
rypal
-
Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 14:35
JirkaVejrazka
- Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 14:48 rypal
-
Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 14:35
JirkaVejrazka
-
Re: Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 14:05
rypal
-
Re: Tvoje zkušenosti 23.01.2014 12:33
JirkaVejrazka
- Postřehy 23.01.2014 13:14 Vegetus
- Volič v poloze N 27.01.2014 13:56 rypal
- Japonci 27.01.2014 23:51 Vegetus
- Stav velké baterie (akumulátorů) 30.01.2014 10:23 rypal
-
-
Vegetus 14.01.2014 16:14
« Re: Posez za volantem
Tak já měřím asi 186 a je pravda že teď když řídím v botách se silnou podrážkou občas o volant kolenem zavadím páčkou tempomatu. Volant se sice dá nastavit nahoru nebo dolu, já ho mám až nahoře. Takže je pravda, že vyšší lidi můžou mít za volantem problém. Ne kvůli místu, toho je tam až až ale kvůli výšce volantu.
-
-
cb 14.01.2014 12:28
Prima auto
Blahopřeju k Priusovi, protože jsem s ním najel 6.500 km po parcích západu USA a byla to naprosto super volba v půjčovně. My z Evropy zvyklí na benzínku za každým rohem jsme po zjištění, že má poměrně malou nádrž, což jsem zjistil na benzince po natankování asi 38 litrů do plné nádrže, když v ní byl malý zbytek paliva a denní dávka mil byla tak 400, jsme pak nevěřili vlastním očím, že spotřeba je do 5 litrů. Pojezdy po parkovištích na baterie je taky mazec, Amíci ještě nebyli zvyklí na to ticho, co se sune kolem nich a spíš se lekli. Pro rodinu praktické auto a v nové generaci i líbivý design, jen ta cena je zde vyšší. Toyota udělala super tah v USA - pohrozili jim zdražením paliv a nyní se tam prohání tolik Priusů, jako tady Škodovek. Hodně bezproblémových km přeju.-
Vegetus 14.01.2014 16:17
« Re: Prima auto
Díky, nádrž je skutečně malá, ovšem na naše poměry je veliká až až ;) Dokonce si říkám že by bylo dobré tankovat jen třeba čtvrt nebo půl nádrže kvůli hmotnosti, ale zase nebudu takový spořílek. ;-)
V US je Prius podle všeho hit, taky je vidět v každém druhém americkém filmu. Škoda že u nás není rozšířenější, méně hluku a smradu by našim městům prospělo. Česko je zkrátka tédéíčkům země zaslíbená, bohužel.
-
-
Toky1 14.01.2014 19:07
prius
Raz keď budem veľký, tak si tiež kúpim hybrid s automatom, super kára, vraj sa ani nekazí (klopklop).
Image a dizajn je vec silne subjektívna - podľa mňa exteriér nic moc, interiér fajn, trochu škoda menšieho kufra, ale s tým sa žiť dá, no nie? Hlavne keď ho treba len na dovču. Načo kupovať auto s batohom, keď ten batoh treba raz ročne? Dnes sa dá požičať rakva na tie dva týždne, ak sa nevtrepeme s bagážou do vozu.
Nech slúži. -
rypal 23.01.2014 11:37
Tvoje zkušenosti
Ahoj, taky se zajímám o hybridy od Toyoty. Proto pár otázek a postřehů.
1) Jak se auto rozjede v zimě ( po mrazivé noci venku)? Na elektřinu nebo pokaždé spustí spalovací motor než se zahřeje?
2) Jaké jsou tvoje zkušenosti se spotřebou? Myslím třeba klidná jízda s Priusem v porovnání s klidnou jízdou s autem klasickým malooběmovým spalovacím motorem (např. Felicia 1.3, Fabia 1.2 apod.).
3) Jaké jsou výkony těch dvou elektromotorů? Většího a menšího. Nemyslím třeba to tvé konkrétní auto, ale obecně u dnešního nového Priuse.
4) Stačí elektromotory "pochytat" energii při běžném brždění (to je bez klasických brzd to ubrzdit rekuperací)?
Zde jen poznamenám, že oba elektromotory podle mě pracují jako motor i generátor. Proto označení MG. Což novináři většinou neuvádějí. Podle nich je menší generátor a větší motor. To je hloupost.
Viz animace na www.eahart.com/prius/psd/ (ale čára v animaci nesmí zčervenat! To už je mimo fyzikální zákony).
5) Režim B připojí jen spalovací motor (brždění motorem) nebo má i jinou funkci?
Díky za odpovědi P.-
JirkaVejrazka 23.01.2014 12:33
« Re: Tvoje zkušenosti
1) Jak se auto rozjede v zimě ( po mrazivé noci venku)? Na elektřinu nebo pokaždé spustí spalovací motor než se zahřeje?
Umi se rozjet na elektrinu, pokud se do par vterin po nastartovani stiskne tlacitko "EV". Jinak se nastartuje benzin, aby se motor co nejrychleji zahral na provozni teplotu.
2) Jaké jsou tvoje zkušenosti se spotřebou? Myslím třeba klidná jízda s Priusem v porovnání s klidnou jízdou s autem klasickým malooběmovým spalovacím motorem (např. Felicia 1.3, Fabia 1.2 apod.).
U meho Priusu na tomto webu je odkaz na spritmonitor.de. Dlouhodoba spotreba je cca 5,3, ale bohuzel musim jezdit hodne po dalnici. Klidna jizda po meste nebo po okreskach v normalnim provozu znamena 3,5 - 4,5 litru/100km. Zalezi na ridici, terenu, provozu, teplote a tak :-)
3) Jaké jsou výkony těch dvou elektromotorů? Většího a menšího. Nemyslím třeba to tvé konkrétní auto, ale obecně u dnešního nového Priuse.
Podle toyota.cz je vykon posledni generace Priusu (novejsi, nez ma Vegetus nebo ja) u benzinu 99 kW a elektromotor 60 kW
4) Stačí elektromotory "pochytat" energii při běžném brždění (to je bez klasických brzd to ubrzdit rekuperací)?
Zalezi na situaci, vetsinou ano. V malych rychlostech (cca do 20 km/h) se brzdi jen destickami.
> Zde jen poznamenám, že oba elektromotory podle mě pracují jako motor i generátor. Proto označení MG. Což novináři většinou neuvádějí. Podle nich je menší generátor a větší motor. To je hloupost.
Viz animace na www.eahart.com/prius/psd/ (ale čára v animaci nesmí zčervenat! To už je mimo fyzikální zákony).
Neni to mimo fyzikalni zakony, ale byly by prekroceny maximalni otacky elektromotoru. Fyzikalni zakony by to jeste chvili vydrzely ;-)
5) Režim B připojí jen spalovací motor (brždění motorem) nebo má i jinou funkci?
Ma primarne funkci brzdeni motorem (jako u nakladaku nebo autobusu), aby se tak rychle nenabijela baterka pri jizde z dlouheho klesani (u nas malo pravdepodobne, pouzil jsem to parkrat v Alpach). Kdyby se pri dlouhe jizde z kopce brzdilo jen klasickymi brzdami, nabily by se rychle baterky na maximum a musel by se pustit benzinovy motor, aby ty baterky trochu vybil. Prius tohle umi.
V principu se rezim "B" pouzivat nemusi, ale je to lepsi (a pri rizeni i prijemnejsi). Naopak (narozdil od tvrzeni nekterych novinaru i zde na auto.cz) neslouzi rezim "B" k rychlejsimu nabiti baterek, prave naopak.
-
rypal 23.01.2014 14:05
« Re: Re: Tvoje zkušenosti
Díky za odpověď. Tvoji recenzi si přečtu. Teď budu pokračovat zde.
Já vím, že spotřebu nejvíc ovlivňuje řidič. Proto jsem chtěl právě to srovnání Prius - klasický spalovák u jednoho řidiče na známé trase. Jaké tedy je?
Elektromotory jsou tam dva, já chtěl vědět kolik má výkon jeden elektromotor a druhý elektromotor. Nemohu to vygooglit ;-\
Ta červená čára v animaci nesmí zčervenat - to je lomit se! To by znamenalo změnu převodového poměru planetového soukolí, což není. Kolečka jsou stále stejná.
A poslední věc. Režim B by neměl vybíjet baterky. A benzinový motor už vůbec. To nedává logiku. Když už je baterie nabitá, tak ať se nedobíjí a brzdit budu klasickou třecí brzdou. Alternátor s baterkou v "normálním" autě dělá to samé.
A ještě jeden nový dotaz. Prius Plug in hybrid se chová jako klasický hybrid s tím, že mám ještě jednu velkou baterii (elektromobil). Když ji vybiju tak pak mám normální hybrid. Je to tak? Nevím, jestli by se mi nabíjela tato velká baterka rekuperačním bržděním po nabití té základní "hybridní". Asi by měla, proč energii nevyužít. Ale nabíjet se ze spalovacího motoru ta velká asi určitě nebude.
Díky za vysvětlení.-
JirkaVejrazka 23.01.2014 14:35
« Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
> Já vím, že spotřebu nejvíc ovlivňuje řidič. Proto jsem chtěl právě to srovnání Prius - klasický spalovák u jednoho řidiče na známé trase. Jaké tedy je?
Presne porovnavani jsem nikdy nedelal, mam jen Priuse. Vzpominam si jen, ze jsem v lete za idealniho pocasi zvladnul cca 70 km trasu z hor do mesta s Fabii 1.4 za rovnych 5,0 km/l (podle palubniho pocitace) pri snaze o co nejnizsi spotrebu. Stejnou trasu jsem minuly tyden jel s Priusem (na zimnich pneu a tak) za cca 4,2 litru bez jakekoli zvlastni snahy (odhadem, presne spotrebu na trase davno nemerim, na to uz s nim jezdim dlouho)
> Elektromotory jsou tam dva, já chtěl vědět kolik má výkon jeden elektromotor a druhý elektromotor. Nemohu to vygooglit
Tak to nevim (jiste to da dohledat treba na priuschat.com.
> Ta červená čára v animaci nesmí zčervenat - to je lomit se! To by znamenalo změnu převodového poměru planetového soukolí, což není. Kolečka jsou stále stejná.
OK, uznavam - uz jsem tu stranku par let nevidel, nepamatoval jsem si to presne.
> A poslední věc. Režim B by neměl vybíjet baterky. A benzinový motor už vůbec. To nedává logiku. Když už je baterie nabitá, tak ať se nedobíjí a brzdit budu klasickou třecí brzdou. Alternátor s baterkou v "normálním" autě dělá to samé.
Nenapsal jsem, ze rezim B vybiji baterky. Napsal jsem, ze pokud jsou baterky nabite na maximum a je potreba brzdit, Prius je umi vybijet i benzinovym motorem, kdyz je to opravdu potreba. Prius myslim nema tak velke treci brzdy jako normalni auto a proto musi byt elektromotor pro brzdeni pouzit vzdy (ale to uz se dohaduju)
> A ještě jeden nový dotaz. Prius Plug in hybrid se chová jako klasický hybrid s tím, že mám ještě jednu velkou baterii (elektromobil). Když ji vybiju tak pak mám normální hybrid. Je to tak? Nevím, jestli by se mi nabíjela tato velká baterka rekuperačním bržděním po nabití té základní "hybridní". Asi by měla, proč energii nevyužít. Ale nabíjet se ze spalovacího motoru ta velká asi určitě nebude
Nema jeste jednu baterii, ma tu klasickou hybridni baterii silnejsi (s vetsi kapacitou). Pokud se vybije pod urcitou miru, auto se chova uplne stejne jako klasicky Prius. Ale rekuperacni brzdeni na jeji plne dobiti stacit nebude. Benzinovym motorem se urcite nabiji v urcitych jizdnich rezimech (stejne jako u normalniho Priusu).-
rypal 23.01.2014 14:48
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Promiň, máš recht. Režim B nevybíjí baterku, ale zpomaluje nabíjení při rekuperaci, protože se brzdí i motorem spalovacím.
To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím...-
KLingO.KE 23.01.2014 15:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
ano tvoj odhad je spravny .. minule som to skusal u nas dolu jahodnou (celkom dlhy kopec) proste ked ides dolu kopcom normalne v D mode a brzdis tak ze rucicka nedosahuje spodok charge pola tak sa klasicke brzdy neaktivuju a relativne rychlo nabijes baterku
ale HSD logika sa sprava tak ze nenecha baterku uplne vybit ale ani uplne nabit (koli zivotnosti) a preto ak ti ukazuje na monitore ze je full tak mg2 zacne roztacat spalovaci motor ale nedavkuje do neho palivo a upravi casovanie ventilov tak ze nasavacie zavrie v dolnej uvrati a tym padom stlaca plny objem valca (mina sa na to kineticka energia) a potom to vyhodi vyfukom
pri normlanom behu spalovaci motor bezi v atkinsonovom cykle co znamena ze nasavacie ventily zatvara az niekde v polovici behu piestu k hornej uvrati - mensi odpor pri stlacani a mensie mnozstvo nasateho vzduchu, potom hodi iskru a expanzia uz prebieha na celom zdvihu - preto ma vyssiu ucinnost ale mensi krutiaci moment, ktory ale supluje elektromotor
takze spet k rezimu D - ten robi to iste ako keby si mal plnu bateriu a mina cast kinetickej energie na tocenie spalovacieho motora bez paliva - preto aj auto viac spomaluje, ale dobija sa pomalsie-
rypal 23.01.2014 17:20
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Ahoj, myslím, že máš pravdu.
Jen v tom posledním odstavci mělo být: "takze spet k rezimu B - ten..."
Je mi ale divné, že by logika HSD neuměla řídit elektromotor tak, aby nedobíjel. Odpojovat ho nemusí.
Ale asi je to tak dobře, protože když brzdím tak jakýmkoli způsobem, ale hlavně ne klasickou třecí brzdou Tou až naposled. ;-)
-
-
JirkaVejrazka 23.01.2014 15:08
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
> To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím...
Kdyz brzdis, tak se v Priusu vyrabi energie. Ta se neda jenom tak ignorovat, musi se nekde ulozit nebo spotrebovat, nemuzes ji jen tak ignorovat.
Co jsem tak cetl, tak spotrebovavani elektricke energie spalovanim benzinu (v principu bezi benzinovy motor "proti" elektrickemu generatoru) je az posledni moznost, kterou Prius vyuzije, kdyz uz opravdu nevi kudy kam. V praxi jsem to myslim jeste nezazil.-
KLingO.KE 23.01.2014 15:33
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
vzhladom na pevny spojenie ozubenych kolies v planetovke ani nie je mozne aby spalovak bezal proti elektromotoru proste ak spalovak ide na benzin tak bud roztaca mg2 a vyrba elektrinu alebo roztaca mg1 a vyraba elektrinu a zaroven pohyna auto (kedze mg1 je napevno spojeny s kolesami)
takze ak si nabity naplno a ides dolu kopcom tak jedina moznost ako minat vyrabanu elektrinu je roztacat spalovaci motor naprazdno bez paliva (ako som popisoval vyssie)
posledna moznost by bola odpojit mg1 elektricky od systemu a brzdit cisto platnickami - ale toto HSD nerobi nikdy-
JirkaVejrazka 23.01.2014 15:50
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Proc by ne? Muze myslim dojit k situaci, kdy MG2 regenerativne brzdi, zatimco ICE spotrebovava palivo a MG1 spotrebovava elektriku. Ale hadat se nebudu, kdysi jsem to nekde cetl a ted to nemuzu najit.
-
-
-
-
-
-
-
-
Vegetus 23.01.2014 13:14
Postřehy
Zkušený Priusák Jirka Vejražka už všechno výborně zodpověděl, doplním i své krátkodobé postřehy.
1. Auto mám od září, takže jeho provoz znám v podstatě jen ze zimních podmínek. Ráno v mrazech vždy naskočí motor, když ne hned, tak při rozjíždění. Většinou ale zapínám rozmraz čelního skla a pak se motor samozřejmě nastartuje aby byl teplý vzduch.
To tlačítko EV mi se studeným motorem nedovolí vynutit pouze elektropohon, jen to 2x pípne a nic. V létě to ale bude zřejmě jinak.
2. Průměrná spotřeba dle údajů,které zapisuji na spritmonitor je 5,2, podotýkám, že jde opět o průměr ze zimního provozu (topení, zimní pneu). Dálnice nejezdím, ale i na dálnici jsem s Priusem ujel 370 Km za průměrných 4,6. Pokud jedete do 130 km/h tak je velmi úsporný. Já jezdím často po městě, kde je kopcovitý terén a většinou krátké trasy, kdy se ani nezahřeje motor,což mi trochu kazí průměr. Se studeným motorem je spotřeba ze všech režimů zdaleka nejhorší. Jinak můžu porovnávat pouze s Renaultem Mégane 1997, kde jsem měl průměrnou spotřebu mezi 7-9 litry.
Ostatní bylo již zodpovězeno.
;-)-
JirkaVejrazka 23.01.2014 13:43
« Re: Postřehy
Ono to EV tlacitko je potreba stisknout velmi rychle po nastartovani, cca do 2 vterin. Pak uz to nejde, pokud neni teply motor a zahrate baterky.
Ale pokud se to povede, je to obvykle jen nakratko - ani Prius proste nejezdi rad cely zmrzly ;-)
-
-
rypal 27.01.2014 13:56
Volič v poloze N
Posledně se diskuse rozjela, tak se zeptám ještě znovu tady. Třeba zase někdo odpoví.
Studoval jsem na netu systém pohonu VW Golf plug in hybrid (nebo Audi e-tron hybrid).
Oni nemají planetovou převodovku, ale klasickou DSG. A zjednodušeně řečeno spojku oddělující spalovací motor od elektromotoru. Výhodu uvádějí v možnosti plachtit bez motoru (motorů) jako na neutrál v klasickém autě .
Dotaz zní - u Priusu v poloze voliče N auto taky plachtí jakoby na neutrál? To je nebrzdí jakýmkoli motorem, nerekuperuje a nic (benzin či elektriku) nežere. A dá se při jízdě režim N použít (zařadit)? Díky.-
KLingO.KE 27.01.2014 14:33
« Re: Volič v poloze N
ano da sa to podrzis volic v pollohe N na sekundu a prestane rekuperovat ale aj klast akykolvek odpor - plachtis
pri potrebe zrychlovat staci zaradit zas D kazdopadne plachtit vies aj v zaradenom D - staci stlacit plyn tak jemne aby si mal rucicku na ukazovateli vykonu presne medzi chrage a ECO (na aurise potom na monitore vykonu neukazuje toky energie nikam) a je to vyhodnejsie lebo ked potrebujes zrazu pridat tak nemusis "radit do D" len pridas plyn
-
-
rypal 30.01.2014 10:23
Stav velké baterie (akumulátorů)
Ahoj,
zeptal bych se, jak se u Priusu (či hybridního Aurisu) zdá zjistit stav velké trakční zpravidla NiMH baterie. Jako jestli je OK a na kolik je její životnost vyčerpána - jak je opotřebovaná. Bylo by to dobré vědět při koupi vozidla i potom.
Hodně Priusů má na své stáří málo najeto a akumulátorům by nesvěčilo odstavení auta na několik měsíců (třeba i v bazaru).
Určitě stav akumulátorů musí Toyota servis nějak zjišťovat. Nemáte s tím někdo zkušenosti?
Třeba jestli to Toyota servis udělá, když mu přistavím kupované vozidlo z bazaru a za kolik.
Díky.-
Vegetus 31.01.2014 12:53
« Re: Stav velké baterie (akumulátorů)
Na garančku jedu na jaře, takže jsem sám zvědav, jak se Toyota staví k bateriím. Každopádně podle informací z Toyota magazínu baterii v servisu proměří a když bude ok, tak si lze dokoupit na rok záruku. Záruka se dá prodlužovat do té doby, dokud baterie nebude vykazovat při měření nějakou vadu.
Sám jsem zvědav na měření, podle chování (rychlost nabíjení a vybíjení) bych tipoval stav tak na 80-90%
-
Já jsem zkoušel Prius Plug-in hybrid a při svých 195 cm jsem měl velký problém se vměstnat pod volant.
Jinak chválím výběr, Toyota a její hybridy obecně jsou velmi kvalitní.