Toyota Prius (2006)
13.1.2014Z počátku jsem si chtěl pořízení usnadnit tím, že jsem vybíral pouze vozy dostupné na českém trhu skrze stránky tipcar.cz kde lze snadno po zadání…
Toyota Prius (Vegetus)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
rypal 30.01.14 10:23
« Stav velké baterie (akumulátorů)
Ahoj,
zeptal bych se, jak se u Priusu (či hybridního Aurisu) zdá zjistit stav velké trakční zpravidla NiMH baterie. Jako jestli je OK a na kolik je její životnost vyčerpána - jak je opotřebovaná. Bylo by to dobré vědět při koupi vozidla i potom.
Hodně Priusů má na své stáří málo najeto a akumulátorům by nesvěčilo odstavení auta na několik měsíců (třeba i v bazaru).
Určitě stav akumulátorů musí Toyota servis nějak zjišťovat. Nemáte s tím někdo zkušenosti?
Třeba jestli to Toyota servis udělá, když mu přistavím kupované vozidlo z bazaru a za kolik.
Díky. -
KLingO.KE 27.01.14 14:33
« Re: Volič v poloze N
ano da sa to podrzis volic v pollohe N na sekundu a prestane rekuperovat ale aj klast akykolvek odpor - plachtis
pri potrebe zrychlovat staci zaradit zas D kazdopadne plachtit vies aj v zaradenom D - staci stlacit plyn tak jemne aby si mal rucicku na ukazovateli vykonu presne medzi chrage a ECO (na aurise potom na monitore vykonu neukazuje toky energie nikam) a je to vyhodnejsie lebo ked potrebujes zrazu pridat tak nemusis "radit do D" len pridas plyn -
rypal 27.01.14 13:56
« Volič v poloze N
Posledně se diskuse rozjela, tak se zeptám ještě znovu tady. Třeba zase někdo odpoví.
Studoval jsem na netu systém pohonu VW Golf plug in hybrid (nebo Audi e-tron hybrid).
Oni nemají planetovou převodovku, ale klasickou DSG. A zjednodušeně řečeno spojku oddělující spalovací motor od elektromotoru. Výhodu uvádějí v možnosti plachtit bez motoru (motorů) jako na neutrál v klasickém autě .
Dotaz zní - u Priusu v poloze voliče N auto taky plachtí jakoby na neutrál? To je nebrzdí jakýmkoli motorem, nerekuperuje a nic (benzin či elektriku) nežere. A dá se při jízdě režim N použít (zařadit)? Díky. -
rypal 23.01.14 17:20
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Ahoj, myslím, že máš pravdu.
Jen v tom posledním odstavci mělo být: "takze spet k rezimu B - ten..."
Je mi ale divné, že by logika HSD neuměla řídit elektromotor tak, aby nedobíjel. Odpojovat ho nemusí.
Ale asi je to tak dobře, protože když brzdím tak jakýmkoli způsobem, ale hlavně ne klasickou třecí brzdou Tou až naposled. ;-) -
KLingO.KE 23.01.14 15:33
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
vzhladom na pevny spojenie ozubenych kolies v planetovke ani nie je mozne aby spalovak bezal proti elektromotoru proste ak spalovak ide na benzin tak bud roztaca mg2 a vyrba elektrinu alebo roztaca mg1 a vyraba elektrinu a zaroven pohyna auto (kedze mg1 je napevno spojeny s kolesami)
takze ak si nabity naplno a ides dolu kopcom tak jedina moznost ako minat vyrabanu elektrinu je roztacat spalovaci motor naprazdno bez paliva (ako som popisoval vyssie)
posledna moznost by bola odpojit mg1 elektricky od systemu a brzdit cisto platnickami - ale toto HSD nerobi nikdy -
JirkaVejrazka 23.01.14 15:08
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
> To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím...
Kdyz brzdis, tak se v Priusu vyrabi energie. Ta se neda jenom tak ignorovat, musi se nekde ulozit nebo spotrebovat, nemuzes ji jen tak ignorovat.
Co jsem tak cetl, tak spotrebovavani elektricke energie spalovanim benzinu (v principu bezi benzinovy motor "proti" elektrickemu generatoru) je az posledni moznost, kterou Prius vyuzije, kdyz uz opravdu nevi kudy kam. V praxi jsem to myslim jeste nezazil. -
KLingO.KE 23.01.14 15:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
ano tvoj odhad je spravny .. minule som to skusal u nas dolu jahodnou (celkom dlhy kopec) proste ked ides dolu kopcom normalne v D mode a brzdis tak ze rucicka nedosahuje spodok charge pola tak sa klasicke brzdy neaktivuju a relativne rychlo nabijes baterku
ale HSD logika sa sprava tak ze nenecha baterku uplne vybit ale ani uplne nabit (koli zivotnosti) a preto ak ti ukazuje na monitore ze je full tak mg2 zacne roztacat spalovaci motor ale nedavkuje do neho palivo a upravi casovanie ventilov tak ze nasavacie zavrie v dolnej uvrati a tym padom stlaca plny objem valca (mina sa na to kineticka energia) a potom to vyhodi vyfukom
pri normlanom behu spalovaci motor bezi v atkinsonovom cykle co znamena ze nasavacie ventily zatvara az niekde v polovici behu piestu k hornej uvrati - mensi odpor pri stlacani a mensie mnozstvo nasateho vzduchu, potom hodi iskru a expanzia uz prebieha na celom zdvihu - preto ma vyssiu ucinnost ale mensi krutiaci moment, ktory ale supluje elektromotor
takze spet k rezimu D - ten robi to iste ako keby si mal plnu bateriu a mina cast kinetickej energie na tocenie spalovacieho motora bez paliva - preto aj auto viac spomaluje, ale dobija sa pomalsie -
rypal 23.01.14 14:48
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Promiň, máš recht. Režim B nevybíjí baterku, ale zpomaluje nabíjení při rekuperaci, protože se brzdí i motorem spalovacím.
To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím... -
JirkaVejrazka 23.01.14 14:35
« Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
> Já vím, že spotřebu nejvíc ovlivňuje řidič. Proto jsem chtěl právě to srovnání Prius - klasický spalovák u jednoho řidiče na známé trase. Jaké tedy je?
Presne porovnavani jsem nikdy nedelal, mam jen Priuse. Vzpominam si jen, ze jsem v lete za idealniho pocasi zvladnul cca 70 km trasu z hor do mesta s Fabii 1.4 za rovnych 5,0 km/l (podle palubniho pocitace) pri snaze o co nejnizsi spotrebu. Stejnou trasu jsem minuly tyden jel s Priusem (na zimnich pneu a tak) za cca 4,2 litru bez jakekoli zvlastni snahy (odhadem, presne spotrebu na trase davno nemerim, na to uz s nim jezdim dlouho)
> Elektromotory jsou tam dva, já chtěl vědět kolik má výkon jeden elektromotor a druhý elektromotor. Nemohu to vygooglit
Tak to nevim (jiste to da dohledat treba na priuschat.com.
> Ta červená čára v animaci nesmí zčervenat - to je lomit se! To by znamenalo změnu převodového poměru planetového soukolí, což není. Kolečka jsou stále stejná.
OK, uznavam - uz jsem tu stranku par let nevidel, nepamatoval jsem si to presne.
> A poslední věc. Režim B by neměl vybíjet baterky. A benzinový motor už vůbec. To nedává logiku. Když už je baterie nabitá, tak ať se nedobíjí a brzdit budu klasickou třecí brzdou. Alternátor s baterkou v "normálním" autě dělá to samé.
Nenapsal jsem, ze rezim B vybiji baterky. Napsal jsem, ze pokud jsou baterky nabite na maximum a je potreba brzdit, Prius je umi vybijet i benzinovym motorem, kdyz je to opravdu potreba. Prius myslim nema tak velke treci brzdy jako normalni auto a proto musi byt elektromotor pro brzdeni pouzit vzdy (ale to uz se dohaduju)
> A ještě jeden nový dotaz. Prius Plug in hybrid se chová jako klasický hybrid s tím, že mám ještě jednu velkou baterii (elektromobil). Když ji vybiju tak pak mám normální hybrid. Je to tak? Nevím, jestli by se mi nabíjela tato velká baterka rekuperačním bržděním po nabití té základní "hybridní". Asi by měla, proč energii nevyužít. Ale nabíjet se ze spalovacího motoru ta velká asi určitě nebude
Nema jeste jednu baterii, ma tu klasickou hybridni baterii silnejsi (s vetsi kapacitou). Pokud se vybije pod urcitou miru, auto se chova uplne stejne jako klasicky Prius. Ale rekuperacni brzdeni na jeji plne dobiti stacit nebude. Benzinovym motorem se urcite nabiji v urcitych jizdnich rezimech (stejne jako u normalniho Priusu). -
rypal 23.01.14 14:05
« Re: Re: Tvoje zkušenosti
Díky za odpověď. Tvoji recenzi si přečtu. Teď budu pokračovat zde.
Já vím, že spotřebu nejvíc ovlivňuje řidič. Proto jsem chtěl právě to srovnání Prius - klasický spalovák u jednoho řidiče na známé trase. Jaké tedy je?
Elektromotory jsou tam dva, já chtěl vědět kolik má výkon jeden elektromotor a druhý elektromotor. Nemohu to vygooglit ;-\
Ta červená čára v animaci nesmí zčervenat - to je lomit se! To by znamenalo změnu převodového poměru planetového soukolí, což není. Kolečka jsou stále stejná.
A poslední věc. Režim B by neměl vybíjet baterky. A benzinový motor už vůbec. To nedává logiku. Když už je baterie nabitá, tak ať se nedobíjí a brzdit budu klasickou třecí brzdou. Alternátor s baterkou v "normálním" autě dělá to samé.
A ještě jeden nový dotaz. Prius Plug in hybrid se chová jako klasický hybrid s tím, že mám ještě jednu velkou baterii (elektromobil). Když ji vybiju tak pak mám normální hybrid. Je to tak? Nevím, jestli by se mi nabíjela tato velká baterka rekuperačním bržděním po nabití té základní "hybridní". Asi by měla, proč energii nevyužít. Ale nabíjet se ze spalovacího motoru ta velká asi určitě nebude.
Díky za vysvětlení. -
JirkaVejrazka 23.01.14 13:43
« Re: Postřehy
Ono to EV tlacitko je potreba stisknout velmi rychle po nastartovani, cca do 2 vterin. Pak uz to nejde, pokud neni teply motor a zahrate baterky.
Ale pokud se to povede, je to obvykle jen nakratko - ani Prius proste nejezdi rad cely zmrzly ;-)
Sám jsem zvědav na měření, podle chování (rychlost nabíjení a vybíjení) bych tipoval stav tak na 80-90%