Toyota Prius (2006)
13.1.2014Z počátku jsem si chtěl pořízení usnadnit tím, že jsem vybíral pouze vozy dostupné na českém trhu skrze stránky tipcar.cz kde lze snadno po zadání…
Toyota Prius (Vegetus)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
JirkaVejrazka 23.01.14 12:33
« Re: Tvoje zkušenosti
1) Jak se auto rozjede v zimě ( po mrazivé noci venku)? Na elektřinu nebo pokaždé spustí spalovací motor než se zahřeje?
Umi se rozjet na elektrinu, pokud se do par vterin po nastartovani stiskne tlacitko "EV". Jinak se nastartuje benzin, aby se motor co nejrychleji zahral na provozni teplotu.
2) Jaké jsou tvoje zkušenosti se spotřebou? Myslím třeba klidná jízda s Priusem v porovnání s klidnou jízdou s autem klasickým malooběmovým spalovacím motorem (např. Felicia 1.3, Fabia 1.2 apod.).
U meho Priusu na tomto webu je odkaz na spritmonitor.de. Dlouhodoba spotreba je cca 5,3, ale bohuzel musim jezdit hodne po dalnici. Klidna jizda po meste nebo po okreskach v normalnim provozu znamena 3,5 - 4,5 litru/100km. Zalezi na ridici, terenu, provozu, teplote a tak :-)
3) Jaké jsou výkony těch dvou elektromotorů? Většího a menšího. Nemyslím třeba to tvé konkrétní auto, ale obecně u dnešního nového Priuse.
Podle toyota.cz je vykon posledni generace Priusu (novejsi, nez ma Vegetus nebo ja) u benzinu 99 kW a elektromotor 60 kW
4) Stačí elektromotory "pochytat" energii při běžném brždění (to je bez klasických brzd to ubrzdit rekuperací)?
Zalezi na situaci, vetsinou ano. V malych rychlostech (cca do 20 km/h) se brzdi jen destickami.
> Zde jen poznamenám, že oba elektromotory podle mě pracují jako motor i generátor. Proto označení MG. Což novináři většinou neuvádějí. Podle nich je menší generátor a větší motor. To je hloupost.
Viz animace na www.eahart.com/prius/psd/ (ale čára v animaci nesmí zčervenat! To už je mimo fyzikální zákony).
Neni to mimo fyzikalni zakony, ale byly by prekroceny maximalni otacky elektromotoru. Fyzikalni zakony by to jeste chvili vydrzely ;-)
5) Režim B připojí jen spalovací motor (brždění motorem) nebo má i jinou funkci?
Ma primarne funkci brzdeni motorem (jako u nakladaku nebo autobusu), aby se tak rychle nenabijela baterka pri jizde z dlouheho klesani (u nas malo pravdepodobne, pouzil jsem to parkrat v Alpach). Kdyby se pri dlouhe jizde z kopce brzdilo jen klasickymi brzdami, nabily by se rychle baterky na maximum a musel by se pustit benzinovy motor, aby ty baterky trochu vybil. Prius tohle umi.
V principu se rezim "B" pouzivat nemusi, ale je to lepsi (a pri rizeni i prijemnejsi). Naopak (narozdil od tvrzeni nekterych novinaru i zde na auto.cz) neslouzi rezim "B" k rychlejsimu nabiti baterek, prave naopak.
-
Toky1 14.01.14 19:07
« prius
Raz keď budem veľký, tak si tiež kúpim hybrid s automatom, super kára, vraj sa ani nekazí (klopklop).
Image a dizajn je vec silne subjektívna - podľa mňa exteriér nic moc, interiér fajn, trochu škoda menšieho kufra, ale s tým sa žiť dá, no nie? Hlavne keď ho treba len na dovču. Načo kupovať auto s batohom, keď ten batoh treba raz ročne? Dnes sa dá požičať rakva na tie dva týždne, ak sa nevtrepeme s bagážou do vozu.
Nech slúži. -
Vegetus 14.01.14 16:17
« Re: Prima auto
Díky, nádrž je skutečně malá, ovšem na naše poměry je veliká až až ;) Dokonce si říkám že by bylo dobré tankovat jen třeba čtvrt nebo půl nádrže kvůli hmotnosti, ale zase nebudu takový spořílek. ;-)
V US je Prius podle všeho hit, taky je vidět v každém druhém americkém filmu. Škoda že u nás není rozšířenější, méně hluku a smradu by našim městům prospělo. Česko je zkrátka tédéíčkům země zaslíbená, bohužel. -
Vegetus 31.01.14 12:53
« Re: Stav velké baterie (akumulátorů)
Na garančku jedu na jaře, takže jsem sám zvědav, jak se Toyota staví k bateriím. Každopádně podle informací z Toyota magazínu baterii v servisu proměří a když bude ok, tak si lze dokoupit na rok záruku. Záruka se dá prodlužovat do té doby, dokud baterie nebude vykazovat při měření nějakou vadu.
Sám jsem zvědav na měření, podle chování (rychlost nabíjení a vybíjení) bych tipoval stav tak na 80-90%
-
rypal 30.01.14 10:23
« Stav velké baterie (akumulátorů)
Ahoj,
zeptal bych se, jak se u Priusu (či hybridního Aurisu) zdá zjistit stav velké trakční zpravidla NiMH baterie. Jako jestli je OK a na kolik je její životnost vyčerpána - jak je opotřebovaná. Bylo by to dobré vědět při koupi vozidla i potom.
Hodně Priusů má na své stáří málo najeto a akumulátorům by nesvěčilo odstavení auta na několik měsíců (třeba i v bazaru).
Určitě stav akumulátorů musí Toyota servis nějak zjišťovat. Nemáte s tím někdo zkušenosti?
Třeba jestli to Toyota servis udělá, když mu přistavím kupované vozidlo z bazaru a za kolik.
Díky. -
KLingO.KE 27.01.14 14:33
« Re: Volič v poloze N
ano da sa to podrzis volic v pollohe N na sekundu a prestane rekuperovat ale aj klast akykolvek odpor - plachtis
pri potrebe zrychlovat staci zaradit zas D kazdopadne plachtit vies aj v zaradenom D - staci stlacit plyn tak jemne aby si mal rucicku na ukazovateli vykonu presne medzi chrage a ECO (na aurise potom na monitore vykonu neukazuje toky energie nikam) a je to vyhodnejsie lebo ked potrebujes zrazu pridat tak nemusis "radit do D" len pridas plyn -
rypal 27.01.14 13:56
« Volič v poloze N
Posledně se diskuse rozjela, tak se zeptám ještě znovu tady. Třeba zase někdo odpoví.
Studoval jsem na netu systém pohonu VW Golf plug in hybrid (nebo Audi e-tron hybrid).
Oni nemají planetovou převodovku, ale klasickou DSG. A zjednodušeně řečeno spojku oddělující spalovací motor od elektromotoru. Výhodu uvádějí v možnosti plachtit bez motoru (motorů) jako na neutrál v klasickém autě .
Dotaz zní - u Priusu v poloze voliče N auto taky plachtí jakoby na neutrál? To je nebrzdí jakýmkoli motorem, nerekuperuje a nic (benzin či elektriku) nežere. A dá se při jízdě režim N použít (zařadit)? Díky. -
rypal 23.01.14 17:20
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Ahoj, myslím, že máš pravdu.
Jen v tom posledním odstavci mělo být: "takze spet k rezimu B - ten..."
Je mi ale divné, že by logika HSD neuměla řídit elektromotor tak, aby nedobíjel. Odpojovat ho nemusí.
Ale asi je to tak dobře, protože když brzdím tak jakýmkoli způsobem, ale hlavně ne klasickou třecí brzdou Tou až naposled. ;-) -
KLingO.KE 23.01.14 15:33
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
vzhladom na pevny spojenie ozubenych kolies v planetovke ani nie je mozne aby spalovak bezal proti elektromotoru proste ak spalovak ide na benzin tak bud roztaca mg2 a vyrba elektrinu alebo roztaca mg1 a vyraba elektrinu a zaroven pohyna auto (kedze mg1 je napevno spojeny s kolesami)
takze ak si nabity naplno a ides dolu kopcom tak jedina moznost ako minat vyrabanu elektrinu je roztacat spalovaci motor naprazdno bez paliva (ako som popisoval vyssie)
posledna moznost by bola odpojit mg1 elektricky od systemu a brzdit cisto platnickami - ale toto HSD nerobi nikdy -
JirkaVejrazka 23.01.14 15:08
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
> To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím...
Kdyz brzdis, tak se v Priusu vyrabi energie. Ta se neda jenom tak ignorovat, musi se nekde ulozit nebo spotrebovat, nemuzes ji jen tak ignorovat.
Co jsem tak cetl, tak spotrebovavani elektricke energie spalovanim benzinu (v principu bezi benzinovy motor "proti" elektrickemu generatoru) je az posledni moznost, kterou Prius vyuzije, kdyz uz opravdu nevi kudy kam. V praxi jsem to myslim jeste nezazil. -
KLingO.KE 23.01.14 15:07
« Re: Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
ano tvoj odhad je spravny .. minule som to skusal u nas dolu jahodnou (celkom dlhy kopec) proste ked ides dolu kopcom normalne v D mode a brzdis tak ze rucicka nedosahuje spodok charge pola tak sa klasicke brzdy neaktivuju a relativne rychlo nabijes baterku
ale HSD logika sa sprava tak ze nenecha baterku uplne vybit ale ani uplne nabit (koli zivotnosti) a preto ak ti ukazuje na monitore ze je full tak mg2 zacne roztacat spalovaci motor ale nedavkuje do neho palivo a upravi casovanie ventilov tak ze nasavacie zavrie v dolnej uvrati a tym padom stlaca plny objem valca (mina sa na to kineticka energia) a potom to vyhodi vyfukom
pri normlanom behu spalovaci motor bezi v atkinsonovom cykle co znamena ze nasavacie ventily zatvara az niekde v polovici behu piestu k hornej uvrati - mensi odpor pri stlacani a mensie mnozstvo nasateho vzduchu, potom hodi iskru a expanzia uz prebieha na celom zdvihu - preto ma vyssiu ucinnost ale mensi krutiaci moment, ktory ale supluje elektromotor
takze spet k rezimu D - ten robi to iste ako keby si mal plnu bateriu a mina cast kinetickej energie na tocenie spalovacieho motora bez paliva - preto aj auto viac spomaluje, ale dobija sa pomalsie -
rypal 23.01.14 14:48
« Re: Re: Re: Re: Tvoje zkušenosti
Promiň, máš recht. Režim B nevybíjí baterku, ale zpomaluje nabíjení při rekuperaci, protože se brzdí i motorem spalovacím.
To vybíjení baterie spalovacím motorem je mi záhadou... Jedině že by elektromotor roztáčel spalovací motor (jakási simulace brždění spalovacím motorem z kopce).
Ale propána prč by se to mělo dít? Když mám nabito tak jednoduše nedobíjím...
[odkaz]