Recenze
Mitsubishi Colt 1.3 GLX CJ0
Technické info
Přezdívka auta Kolt Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:123456 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1299 výkon [kW]: 60 kroutící moment [Nm]: 120 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.5 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 240 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Příběh Colťáka
Letos na podzim (2008) přišla doba, kdy jsme se začli dívat sestře po novějším přibližovadle. Ona corsu měla v pěkným stavu, byla za dobrej peníz a hodnotu si drží, ale její největší slabinou byla i z uživatelskýho hlediska její motorizace. No co už, už to stejně budou pomalu 2 roky co ji má, toyota to není aby jí vydržela věčně, a změna je život.
Colta jsme doma měli už před pár lety, jestli pamatuji dobře tak 2002-2004. Jednalo se o starší generaci, kulatější, ročník to byl 95, motorizace v podstatě stejná jako u nynějšího (1.3), výkon měla ale 55kW (stejně jako corolla – dále srovnání v textu s mojí, tou starší), ale colt papírově vážil o 160 kg míň než corolla, takže by se od něj dala očekávat lepší dynamika. Papírově měl lepší zrychlení, ale to bylo nejspíš jenom na papíře. Jinak byl línější a hladovější (v průměru o 0,5-1l /100km ve stejným režimu). Když si přičteme, že je ještě menší, vychází z tohoto duelu vítězně corolla. Co se mi na něm ale líbilo byl zvuk motoru, byl takový specifický (12 ventil, 3ventily na válec – na rozdíl od corsy ale 4 válce :-D ). A taky na musím říct, že za ty 2 roky a zhruba 50 tisíc km, co jsme s ním najeli, s ním nebylo sebemenšího problému.
Sestra na něj samozřejmě také vzpomínala v dobrém a tak už před koupí corsy byl jejím favoritem. Náhoda pak byla, když jsem narazil na inzerát jednoho bazaru v Hodoníně, kde se objevil colt dovezený z rakouska. Jedná se o ročník 2003, nájezd 110 tkm. a jednu z lepších výbav (GLX). Po dvou návštěvách, první kontrolní a druhé definitivní, bylo rozhodnuto. I když se to nezdá, pro sestru to byl docela velký výkonový skok, což dosvědčilo i 10 m dlouhé pálení gum na jedné křižovatce během testovací jízdy. Odezva na plyn v coltu se s tou v corse nedá srovnávat. Popojedem.
Pod kapotou najdeme řadový 4 válec s 16 ventilovou technikou, jeho jméno je 4G13. Ze svého objemu 1299 cmm poskytuje výkon 60 kW při 5000 ot. a 120 Nm při 4000 ot. Hodnoty ne-nejhorší, ale konkurence byla v téhle době už jinde. Taky stojí za to uvést, že se jedná o poněkud atypickou variantu, mnohem častější jsou 55 kW verze, například takové, jakou má Fildis. Motor je určen spíše na klidnější jízdu, nechá se sice ochotně vytočit, ale za 5000 ot. už se žádné překvapení nekoná a i když červené pole otáčkoměru začíná až na 6500 ot., za jízdy vás omezovač zastaví zhruba na 6250 a dostat se i na tuto hodnotu je docela trápení motoru. Takže, jestli hodně tak 5,5 tisíce a pak radši přeřadit. Na závodění bych se radši díval po 1.6, nebo starším 1.8 GTi. Tah motoru v rozmezí 4-5 tisíců je ale pěkný, v tom by moje corolla asi neobstála. Ta ale ve vyšších otáčkách vadne později, mimojiné musíme brát taky věkový rozdíl 6ti let. Kdo ví, třeba je někdy postavím vedle sebe na letišti.
Jízda s coltem je bezproblémová, auto je celkově založené více do sportovna než corolla, ta je více rodinná. Tady se sedí níž, volant je více na kolmo, ale hlavně to řazení. Spolu s rodičákem jedno z nejlepších co se kdy doma motalo. Dráhy jsou pěkně krátké a rychlosti tam padají jedna báseň. Oproti galantovi, kde byla jakoby francouzská převodovka, opravdu veliký rozdíl. To sestře malinko závidím :-), musím brát v potaz, že ta moje převodovka v corolle má za sebou už 250 tisíc (230 stříbrná, 20 černá), takže už má svoje nejlepší léta za sebou. Ale zpátky ke coltovi. Auto by mělo být podvozkově vyspělejší než corolla (víceprvek), vzadu totiž najdeme multilink. I přesto se mi, zřejmě i vlivem né moc kvalitního obutí – nejprve ohudlaný Yokohamy (o těch sem si myslel, že jsou teda lepší), nyní ohudlaný zimní Debicy – jízda s coltem zdá méně jistá než s toyotou. U colta jde poznat, že je lehčí. Prostě vlítnete do zatáčky a najednou máte pocit, že jste to přehnali, naštěstí ale auto drží stopu a vy vyletíte s vráskami na čele dál, v břichu ale cítíte stav beztíže a víte, že už stačilo málo a nebo horší adhézní podmínky a nemuselo by to dopadnout dobře. Corolla působí v tomto ohledu těžkopádněji, tam vlítnete do zatáčky, máte pocit že je všechno v pořádku a z ničeho nic cítíte, jak zadek opouští vámi zvolenou stopu. Musím říct, že se ale jedná už o extrém, většinou vám pud sebezáchovy ale taky vědomí, že nejste profesionál nedovolí za tuto hranici zajít. U colta ale v tomto případě následuje nedotáčivost, která se ale dá vcelku lehce korigovat. Odhlučnění motoru je povedené i bez zvukové izolace kapoty, do interiéru proniká méně hluku než u toyoty, což je možná malinko škoda, ale nakonec se trocha toho motorového orchestru do kabiny dostane, no což, věkový náskok jde poznat. S odhlučněním podvozku je to ale horší, tam je slyšet každá blbost a možná díky tomu se nerovnosti se do kabiny přenášejí ve větší míře, než je tomu u konkurenta. V zatáčkách se naklání tak zhruba nastejno, možná malinko víc. Je ale obratnější, změny směru provádí hbitěji a to i když se mi řízení zdá míň komunikativní, ale možná je to tím zvykem. Obratnost se dá také přičíst na vrub menšímu rozvoru. Ten se ale bohužel podepisuje i na dalších vlastnostech vozu.
Nejvíce na prostorových parametrech interiéru. Už u staršího colta sme se s otcem shodli, že je to auto určené primárně pro 2 dospělé a dozadu maximálně děcka nebo křehké slečny. Vepředu prostě problém mít nebudete, budete se cítit pohodlně v mnoha různých polohách, ale vzadu je to, hlavně oproti corolle nesrovnatelně horší. Místa je tu málo jak nad hlavou tak na nohy. 3 dospělí budou omezeni i šířkou a to už je docela sado maso. Na druhou stranu je to s přihmouřenýma očima tak nastejno jako felicie/favorit, ale hodně přihmouřenýma :-D. Sedadla jsou, zejména vepředu ale vcelku pěkně tvarovaná a tuhá, boční vedení je výraznější než u corolly, výsledný dojem ale kazí nemožnost nastavit opěrky hlavy, takže bez záklonu se neopřete. Jinak ale v celkovém kontextu působí dobře i vzhledem ke sportovnímu posezu. Papírový objem kufru je 240 litrů, jeho nákladová hrana je ale poměrně vysoká, takže se hodí spíš na nákupy než na stěhování. Ergonomie interiéru je vcelku dobrá, až na autorádio, které je v úrovni řadící páky a tak se za určitých okolností nemusí dobře ovládat, stejně tak jeho viditelnost není vždy nejlepší. Audiosoustava zahrnuje 4 reproduktory, které hrají dobře, rozhodně se vyrovnají těm 6ti z corsy. Dále je k dispozici elektrika oken, včetně zrcátek (i s vyhříváním), otáčkoměr, kožený volant a řadící páka, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, loketní opěrka a hlavně klimatizace. Jo tak to je další věc, kterou závidím :-D. Dálkový centrál myslím není potřeba zmiňovat, z bezpečnostní výbavy můžeme jmenovat 2 airbagy a ABS. Jedná se v podstatě o jednu z vyšších výbavových specifikací - GLX, která obsahuje i slušivé lízátko předního nárazníku a prahové nástavce. Auto tak vypadá dobře, doufám ale, že v budoucnu nebude lákat zbytečnou pozornost.
Teď k negativům auta. Jedním z pro mě nejvýraznějších je antikorozní úprava. Tu má i ta o x let starší corolla lepší, ale zase když vidím „pozinkované“ karosérie, které uctívá nemálo fandů škodovek (nic proti nim ani škodovkám), tak si řeknu, že je to normální. Na autě se čas od času projevuje období krize, kterou mitsubishi v těchto letech zrovna procházelo, mimochodem to bylo také důvodem ukončení výroby Galantů, a tak palubní deska a interiérové plasty povrzávají, pokud zrovna nejedete po kvalitní vozovce. Jsou to sice detaily, ale ty tvoří celek. Pro vyznavače měkčených plastů mám také špatnou zprávu, plasty jsou tvrdé :-D. Auto by si podle mého zasloužilo lepší dílenské zpracování. Proti korozi jsem byl nucen, s nemalým odporem, opět aplikovat antikorozní nátěr podvozku (to už bylo třetí auto v tomto roce, fujtajbl) a tak snad nebudou do budoucna problémy.
Jak se říká o Hondě, že je to japonské BMW, tak já říkám, že Mitsubishi je japonská Alfa. Nemusí s tím nikdo souhlasit a nehledejte v tom nějaké spojitosti. Mišáci jsou vcelku fešná auta, z japonské konkurence krom hondy i výrazná, v jejich historii byly jak sportovní tak i designerské úspěchy a díky krizi, kterou si prošli bohužel klesla jejich „náročnost na údržbu“ oproti ostatním japoncům. Nemají všechny mouchy tak vychytaný jak toyota nebo například subaru, nissan… Oproti zmíněné alfě ale mají pořád navrch, samozřejmě nechci vyvolávat konflikt a tak je potřeba uvézt, že alfa to kompenzuje v jiných svých kvalitách.
To by tak bylo ke coltovi. V celém textu jsem ho srovnával se svojí starou corollou, protože se mi zdají jako blízcí konkurenti. S rodičákem ho nemá cenu srovnávat, ten se nachází uplně někde jinde. Závěrem snad jenom, že tato generace colta je dobrá pro mladého člověka, či mladý pár, nebo naopak starší manžele, kteří už nepotřebují autem stěhovat a taky nevozí zbylé příbuzenstvo. Nízké povinné ručení, slušná spotřeba a dobré jízdní a výkonové parametry se řadí k pozitivům auta.
Doufám, že Vám byla tato recenze nápomocna, díky za pozornost a hodnocení.
Silné stránky
+ Výbava
+ Jízdní vlastnosti
+ Obratnost
+ Vzhled
+ Zvuková izolace motoru
Slabé stránky
- Dílenské zpracování
- Antikorozní ochrana
- Zvuková izolace podvozku
- Výhled vzad
Technické specifikace
Mitsubishi Colt 5. generace (značení CJ0) – vyráběno 1996 – 1995
________________________________________________________
Všeobecné základní technické informace:
________________________________________________________
Rozměry DxŠxV mm, zavazadelník l
Hatch 3900 x 1680 x 1365, 240
Rozvor 2405 mm
Rozchod kol mm (P/Z) 1450/1460
Typ zavěšení (P/Z) McPherson/Multilink
Objem nádrže 50 l
________________________________________________________
Motory :
________________________________________________________
1.3 4G13
___________________
Typ - 4 válce v řadě, čtyřtaktní, zážehový SOHC
Objem ccm - 1299
Vrtání mm - 71.0
Zdvih mm - 82.0
Výkon kw/ot (PS/ot)
a) 55/6000 (75/6000)
b) 60/5000 (82/5000)
Točivý moment Nm / ot
a) 108/3000
b) 120/4000
Příprava směsi – vícebodové vstřikování
Počet válců/ventilů
a) 4/12
b) 4/16
Max. rychlost km/h
170
Zrychlení 0-100km/h (s)
12,5
________________________________________________________
________________________________________________________
1.6 4G92
___________________
Typ - 4 válce v řadě, čtyřtaktní, zážehový SOHC
Objem ccm – 1597
Vrtání mm – 81.0
Zdvih mm - 77.5
Výkon kw/ot (PS/ot)
a) 66/5500 (90/5500)
b) 76/6000 (103/6000)
Točivý moment Nm / ot
a) 137/4000
b) 141/4500
Příprava směsi - vícebodové vstřikování
Počet válců/ventilů
4/16
Max. rychlost km/h
185
Zrychlení 0-100km/h (s)
10,5
Přidat názorDiskuse: Mitsubishi Colt 1.3 GLX CJ0
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy Mitsubishi Colt
-
Mitsubishi Colt (1996) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.12.2009 129 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Mitsubishi Colt (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 7.1.2008 129 Majitel 9.46 Uživatelé
-
Mitsubishi Colt (2007) Majitel: DvdM
Přidáno: 7.3.2025 38 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Mitsubishi Colt (2006) Majitel: defik
Přidáno: 24.5.2008 79 Majitel 9.72 Uživatelé
-
Mitsubishi Colt (2007) Majitel: Zouzou
Přidáno: 28.1.2008 239 Majitel 9.69 Uživatelé