Recenze
Porsche 911 Carrera S
Technické info
Přezdívka auta Mazlík Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:108100 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3824 výkon [kW]: 261 kroutící moment [Nm]: 400 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.8 maximální rychlost [km/h]: 293 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 135 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 13.4
Popis vozu
Porsche bylo od útlého dětství mým snem. Velký vliv na to asi měl zážitek z Frankfurtského autosalonu v roce 1994, kdy jsem mlsně obcházel stánky všech atraktivních značek. Ferrari, Maserati, Lamborghini, Jaguar - tihle všichni měli stánek obehnán provazem, za který nás obyčejné mrtelníky nepustili. O tom, že bych se posadil za volant, jsem si mohl nechat jen zdát. Pak jsem došel k Porsche. Vše přístupné, auta otevřená. Sedl jsem si do stříbrné 911 a ke mě si přisedl pán okolo čtyřicítky, který se mě zeptal, co se mi na tom autě líbí. Já se ho během rozhovoru nesměle zeptal, jestli nevadí, že tam jen tak sedím a možná zabírám místo pro nějakého solventního zákazníka. On se usmál, podíval se na mě a prohlásil, že pro ně jsou důležití hlavně lidi, kteří mají auta rádi. A že věří, že si jednou porsche taky pořídím. Vzpomněl jsem si na to vlastně až během Vánoc, ale asi tehdy bylo semínko zaseto. Holt, takhle se pracuje s potenciálem zákazníka.
Na ostatní auta jsem se od té doby vždycky rád podíval, projel se s nimi, ale v garáži jsem chtěl mít 911. Jenže jsem se toho zároveň bál. Co pořizovací cena? Co náklady na provoz? Kde ho budu garážovat? Budu na něj mít vůbec čas? A k tomu sto a jeden další důvod, proč to něj nejít. Sám sebe jsem přesvědčoval, že vlastně sporťák nepotřebuju, protože podobné a možná lepší pocity zažívám na motorce, kde výše zmíněné náklady jsou neporovnatelně nižší.
No a jednoho dne přijel kamarád s Carrerou 996 s bodykitem GT3 a já představě o vlastním poršáku úplně propadl. Rozhodil jsem sítě s dotazem o slušném autě, ideálně ranné 997 coupé. Kupodivu se mi sešly 4 seriózní nabídky, z nichž jsem si nakonec vybral. Je to Carrera S z počátku roku 2005, tedy motor 3,8 litru, manuál, zadokolka. Auto má Chrono sport paket, takže na palubce uprostřed jsou stopky, které sice asi nikdy nevyužiju ale vypadají hezky. Jen kdyby na nich bylo možno vidět aktuální čas, byl bych raději. Nové 911 už to tak mají.
Jednání s prodejcem bylo na jedničku, cena víc, než slušná a tak jsem si jednoho listopadového dne roku 2015 vezl domů auto svých snů.
Co o tom autě říct? Že je to fantastické řidičské auto. Na interiéru je znát, že je mu deset, ale jakmile zasednete do super kožených sedaček s naprosto bezchybnou pozicí, čapnete malý volant úplně bez jakýckoli tlačítek a nastartujete, zapomenete na všechno ostatní a budete se jen soustředit na jízdu. Komicky působí analogový rychloměr ocejchovaný po padesáti km/h. Naštěstí je ale pod otáčkoměrem ještě digitální, který velkými číslicemi ukazuje, o kolik jedete rychleji, než je povolená rychlost a jak moc zrovna riskujete řidičák. To, že by s tímhle autem někdo jezdil legální rychlostí, zcela zapomeňte.
Kromě dálnice taky málokdy zařadím vyšší rychlost, než čtyřku. Zvuk motoru v otáčkách je tak omamný, že je hřích odřazovat výš :-)
Při parkování si musí člověk dávat velký pozor na "čumák". Ve výhledu jsou světla a člověk má tendenci se orientovat podle nich, ale ten čumák před nimi je ještě hóóódně dlouhý. Už se mi párkrát stalo, že jsem parkoval na jistotu s tím, že si radši nechám vpředu odstup a pak jsem zjistil, že jsem na autě přede mnou nalepený.
V autě je překvapivě hodně využitelných odkládacích prostor, dva držáky na nápoje ukryté za lištou před spolujezdcem, "tajné" kapsy pod opěrkami ve dveřích, hluboká díra s gumovým dnem pod středovým panelem a využitelná schránka pod loketní opěrkou. Fakt super! Já vím, že to není oktávka a že to není podstatné, ale třeba v BMW Z4 si ani neodložíte mobil a peněženku.
Vidím v hodnocení, že se vám nelíbí fotky a já se vám ani nedivím. Až bude počasí, tak zkusím nafotit něco slušnějšího.
Silné stránky
Super je samozřejmě motor a především průběh výkonu, který úplně mění pojem rychlosti a vzdálenosti. A jeho zvuk? Za studena je to jako když se probudí silný kuřák. Odkašlává a chrchlá, skoro mám pocit, že je mrzutý, že jsem ho vzbudil. Jakmile se rozjede a zahřeje, začne zpívat slušnej hard rock. No a při dosažení nějakých 4700 rpm se rozpoutá peklo a motor řve, jako kdybych měl hlavu v repráku na koncertu Motorhead :-).
Naprosto výborná je prostornost auta. Jsem velikej chlap, do spousty kupátek se vejdu jen tak tak, ale v poršátku mám ve všech směrech místa dost. A výhled z auta do všech stran je naprosto špičkový.
Jako bonus pak jsou tu 4 sedačky, což jem určitě chtěl. Vzhledem k tomu, že mám malé děti, není problém je odvézt do školy a ze školy a pak vyrazit na cestu.
Konečně je potřeba zmínit ocelové brzdy. Mají naprosto přirozený nástup a progresi, že jsem lepší asi nikdy nezažil. Pro řidiče koncernových aut bude asi první kontakt s brzdovým pedálem zklamání, protože tu není ten známý sinlý nástup, který dokáže zajistit nefalšovaný "head beng", ale tady se hraje na čitelnost a přesnost. Chceš brzdit víc? Tak to pořádně zašlápni! Zkrátka - to auto umí strašně moc, ale nerozdává to zadarmo. Od řidiče se prostě očekává trochu snahy a zapojení.
Už jsem zmiňoval praktičnost, tak pro mě je tu překvapivě použitelný kufr. Nemá sice velký půdorys, ale je hluboký a pobere toho fakt hodně.
Ve standardním nastavení podvozku je auto úplně normálně použitelné pro normální ježdění. Když se přirtvrdí tlumiče, je jízda hlavně po městě uskákaná a nepohodlná, na dálnici ale fungují skvěle. V ržimu Sport má motor i o hodně rychlejší reakce na plyn. Je to tak návykové, že když to přepnu zpět, mám pocit, že mě někdo zahákl zezadu lanem.
Slabé stránky
Divné uchycení zadních sedáků, které se mi povedlo při luxování vycvaknout z klipů, přičemž pro opětovné nacvaknutí je potřeba sundat skoro celé čalounění v zadní části.
Prý se při delším stání vybíjí baterka, ale zatím to nemohu potvrdit. Přes zimu jsem nechal baterku 2x preventivně nabít, takže tohle asi nezjistím.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
S čím jsem auto koupil:
- Odlupující se barva na ovladačích klimatizace.
- Vypadlé knoflíky směrování výdechů klimatizace.
- Zřejmě porouchaná řídicí jednotka airbagů.
- Ulomená páčka otevírání zavazadlového prostoru z interiéru.
Pokusím se opravit co půjde, o postupu budu reportovat.
Co už se podařilo opravit:
- Porouchaná jednotka airbagů ukazovala na diagnostice kód, který Porsche v manuálu hodnotí, jako poškozenou jednotku a nutnou výměnu. Podařilo se nám jednotku vymontovat, provést vymazání software a nahrát novou verzi. Po namontování vše funguje jak má.
- vypadlé vidličky směřivání vzduchu ve výdeších ventilace - výdechy bylo potřeba opatrně vyndat a rozdělat mřížku a trubici. Vidličky jsme nasadili a zakápli malou kapičkou lepidla, aby už nevypadly, ale šly případně znovu rozdělat. Bohužel se čtyř výdechů jsme měli jen 3 vidličky, takže jeden stále ještě nejde štelovat, ale to zas tak nevadí. Jestli někdo máte tip, kde se ta vidlička dá sehnat, případně jestli je kompatibilní s nějakými jinými modely, tak informaci uvítám.
- vylomená páčka otevírání kufru - opraveno a vše funguje jak má.
Trochu oloupané ovladače asi řešit nebudu. Všechny metody oprav, které jsem viděl, černý lak na nehty, samolepka apod., vypadají snad ještě hůř, než když je to oloupané.
Základní servis řešíme spolu s kamarádem automechanikem, který má také porsche a má potřebnou diagnostiku a nářadí. Zároveň je to pečlivka a mně se nejvíc líbí, že u servisu můžu být a pomáhat, takže to auto si člověk osahá a očuchá nejen za volantem. A třeba vzduchový a kabinový filtr jsem si měnil sám. Nebylo to nic extra těžkého, jen vyndání airboxu je trochu náročnější, protože je tam málo místa a přijít na to, jak jsou k němu přichycena všechna čidla a podtlaky mi chvíli trvalo.
Také jsem dnes prošel STK bez závad, takže hurá do nové sezóny!
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval přímo od předchozího majitele, se kterým nás pojí společný koníček a kde jsme jeden o druhém měli už nějaké reference, takže vše proběhlo na jedničku.
Novinky v recenzi
Po první sezóně
První sezóna je za námi, auto je na zimních gumách, olej vyměněný a kamarád mi opravil vadný spínač na zámku dveří, který způsoboval, že po otevření dveří nezůstalo okno pootevřené. Využil jsem toho a trochu se projel. Poršák mi, jako vždycky, spravil náladu. Ale narazil jsem na problém zimních gum. Asi už jsou Staré a tvrdé, ale potvory kloužou! Na mokru je to hrůza. Teď co s tím? Na zimních gumách skoro nejezdím, používám je vlastně jen na no, aby na nich auto stálo přes zimu. Na druhou stranu, když vyjedu, bude to o hubu. Mám koupit nové?
Zkušenosti po 6000 km
Tak jsme spoolu nakroutili nějakých 6000 km zkušenosti jsou zatím spíš pozitivní. Auto jezdí famózně. Stabilita v zatáčkách na suchu je dechberoucí, ale chce to zatáčku trochu "prodat" na nájezdu, jít včas na plyn a využít grip na výjezdu.
Na mokru z kopce jsem jednou přehnal nájezdovou rychlost a zažil jsem nedotáčivost. Trochu mě vystrašila, ale stačilo lehce ubrat, srovnat kola a znovu ťuknout na plyn a srovnalo se to. Asi by ale stačilo jen trochu ubrat plyn a díky zpomalení by se přední kola chytla sama.
Je celkem složité auto dostat do smyku. Na suchu skoro nemožné - ty 30cm salámy na zadku se prostě zakousnou a drží. Občas se lehce sklouznou, ale je to spíš náznak, než skutečný smyk. Na mokru je to samozřejmě snažší, ale stejně člověk musí jet trochu "na hulváta", auto se spíš chce chovat vychovaně.
Spotřeba se pořád pohybuje okolo 13 litrů na 100km. Je zajímavé, že na malých okreskách je to spíš přes 13, asi kvůli tomu, že člověk jede víc na nižší kvalty. Naopak celkem svižná dálnice s rychlostí lehce přes 160 (párkrát jsem se přistihl, že jedu spíš 180) je za 12 a kousek.
Zaznamenal jsem nějakou spotřebu oleje - dolíval jsem necelý litr za 5000 km.
A zároveň se objevila jedna nová malá závada - senzor na pootevírání a dovírání okna při otevření dveří občas zablbne a okno při otevřených dveřích nezůstane pootevřené a vyjede nahoru. Budu to řešit asi přes zimu. Teď to nemá cenu.
Překvapení ze spotřeby
Od začátku roku jsem najel nějakých 2000 km a velmi mile mě pořád překvapuje spotřeba, která se motá okolo 13 litrů. Včera jsem si dal 210 km mimo dálnici, ale dá se říct, že velmi svižně, a počítač na konci ukazoval 12,9 l/100km. Fakt jsem čekal, že to bude žrát o hodně víc. Skoro tolik mi papal Subaru Outback 2,5, který ale akorát žral a vůbec nejel.
Vodní pumpa a opravená letní kola
Minulý týden auto začalo menstruovat a ukázalo se, že odešla vodní pumpa. Nechal jsem ji vyměnit za novou z druhovýroby a když už byla venku, vyměnili jsme i chladicí kapalinu, které tam je 38 litrů!
Dnes byla srovnána 3 kola, která házela a konečně je to super jízda.
Nové fotky
Konečně je přezuto na letní kola a podařilo se mi pořídit pár fotek venku na slunci, tak snad se budou líbit víc, než ty zimní pošmourné.
Reakce okolí
Zajímavé je sledovat reakce okolí. Asi je to tím sympatickým kukučem kulatých světel, ale lidi na 997 reagují vesměs pozitivně. Často se usmějí, dokonce mě pouštějí na křižovatkách, když se připojuji z vedlejší ulice. Na druhou stranu se skoro na každé cestě najde nějaký pitomec, který má pocit, že s ním budu závodit a začnou se předvádět.
Další vozy Porsche 911
-
Porsche 911 (2005) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 7.8.2010 991510 Majitel 9.98 Uživatelé
-
Porsche 911 (2009) Majitel: concorde
Přidáno: 24.3.2011 10110 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Porsche 911 (2001) Majitel: s-mike (RSKa)
Přidáno: 1.4.2008 2316810 Majitel 9.97 Uživatelé
-
Porsche 911 (2013) Majitel: LP911991
Přidáno: 6.4.2014 2510 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Porsche 911 (1979) Majitel: Petr Forest
Přidáno: 10.11.2008 3810 Majitel 9.64 Uživatelé