Recenze

Martin_ (muž 41 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Saab 9-5 SE Combi 2,3 LPT

9.91 Uživatelé

Hodnoceno: 118× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Saab 9-5, foto 1 Saab 9-5, foto 2 Saab 9-5, foto 3 Saab 9-5, foto 4 Saab 9-5, foto 5 Saab 9-5, foto 6 Saab 9-5, foto 7 Saab 9-5, foto 8
Saab 9-5, foto 9 Saab 9-5, foto 10 Saab 9-5, foto 11 Saab 9-5, foto 12 Saab 9-5, foto 13 Saab 9-5, foto 14 Saab 9-5, foto 15 Saab 9-5, foto 16 Saab 9-5, foto 17 Saab 9-5, foto 18 Saab 9-5, foto 19 Saab 9-5, foto 20 Saab 9-5, foto 21 Saab 9-5, foto 22 Saab 9-5, foto 23 Saab 9-5, foto 24 Saab 9-5, foto 25 Saab 9-5, foto 26 Saab 9-5, foto 27 Saab 9-5, foto 28 Saab 9-5, foto 29 Saab 9-5, foto 30
 

Technické info

Přezdívka auta Sobík Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:123000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2290 výkon [kW]: 125 kroutící moment [Nm]: 280 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 416 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10

Popis vozu

Před pár měsíci při definitivním rozhodnutí pořídit auto byl tak trochu jasný favorit, Saab, tyhle auta se mi hodně líbily vždycky a považoval jsem se za jejich fandu. Ale nebylo to tak jednoduché, pročítání lecjakých údajů kdekterých aut mě neminulo. Priority byly: kvalita, design, prostornost, bezpečnost, výkon, dobrá výbava, pohodlí… ale i cena, takže jsem se pohyboval v ročnících 1998-2002 a jako alternativy mě zajímali BMW 5, Audi A6 a Volvo S80, nicméně Saab je Saab, teda spíš letadlo :-) Audi jsem vyloučil poměrně rychle, pro jeho nudnost a Volvo mě z dvojice švédů tolik nepřesvědčilo. Takže zůstala 9-5tka a BMW5 spíše jako inspirace a alternativa.
Pořídil jsem tedy v jednom nejmenovaném bazaru větší model 9-5, přece jenom pocit prostoru, zpravidla lepší výbavy, ale i bezpečnosti mi za to stál, menší alternativou je 9-3. Devětpětka byla na prodej s příjemnými 118 tisíci za 8 let provozu s pravidelnými záznamy v servisní knížce, v solidním technickém stavu, jen pár mušek které se dají opravit, zatím se zdá dobrá koupě a spokojenost, ale nebudu předbíhat…

Když potkáte na silnici Saab může vypadat nenápadně a tak trochu i je, ale zkuste se na chvíli zastavit a podívat, troufnu si říct, že oko estéta přesvědčí, začíná to designem, ale jen o tom Saab není. Je to filozofie, možnost jak se s něčím ztotožnit, lifestyle, a spousta jiného, jen ne masová Octavia TDI.
Pokud do 9-5 nastoupíte (je jedno kam) a jste zvyklí na obvyklou produkci, působí na vás interiér nezvykle, není tak nudný jako VW, noblesní jako Mercedes nebo moderní jako BMW, kdepak ani Francouzi to nejsou, ani Italové, je to typický severský produkt se vším co k němu patří. Středový panel natočený k řidiči, spínací skříňka na středovém tunelu (oboje pochází z letadel) s kterou je spojené zamykání řadící páky, takže máte o jedeno zamykání míň a při nehodě se beztak můžete trefit kolenem do klíčků pokud máte v autě běžné umístění. A pak jsou tu praktické drobnosti jako výsuvný držák nápojů (viz foto), sjednocené ovladače stahování okýnek (můžete rovnoměrně stáhnou libovolnou kombinaci oken), držák na mince, bodovka u předního osvětlení interiéru, příjemně tvarované úchytky výdechů klimatizace. Elegantní, jednoduché,funkční design, typicky Švédské.

Vnitřní prostor auta odpovídá kategorii, takže těžko něco vytknout, s 182cm výškou nemám problém posadit se za sebe na zadní sedačky, prostor vzadu je co do šířky a výšky dokonce větší než u řidiče nebo spolujezdce a cestování ve čtyřech je pohoda. První dojmy ze sedadel budou patřit asi kůži, u Saabu celkem běžně k vidění. Velmi příjemné, měkké, s velkými možnostmi nastavení a hlavně jsou opravdu ortopedické, i po dlouhých jízdách z nich nebolí záda. Další výhoda je SAHR, doufám, že nebudu potřebovat, jde o aktivní opěrky hlavy. V případě nárazu zezadu se opěrka posune proti pohybu hlavy šikmo nahoru. Nedávno na auto.cz byl k vidění odkaz na test opěrek a jasní vítězové Saab a Volvo právě díky aktivním opěrkám. Jediné co bych si přál, je odvětrávání ventilátorem zabudovaným přímo v sedačce, přeci jenom rozpálená kůže nezchladne hned a občas se dá v sedačce zapařit, takže snad v dalším Saabu. Pokud nemáte sportovní provedení nebo přímo ostrou verzi Aero, tak nečekejte boční vedení které vás podrží v zatáčkách Nurburgringu. Na okruhy Saab není, ale na pohodové a bez problémů i rychlé svezení.

Základní verze v 9-5 nabízí benzínový čtyřválec 2,0 LPT výkon 110kW/240Nm, ne není to motor z pětkového BMW, tohle je evoluce legendárních turbo čtyřválců od Saabu. V základním provedení a v tom mém taktéž s nízkotlakým turbem, odtud zkratka LPT (low pressure turbo), s mezichladičem stlačeného vzduchu. Mám jen o trochu silnější verzi 2,3 LPT 125kW/5500ot. díky turbu s maximem točivého momentu už v 1800 ot/min. Údaje napovídají příjemný zátah od nízkých otáček a je tomu tak, motor není tak návykový a dloubavý jako „plné“ 2,3 turbo s mimo jiné vyšším plnícím tlakem, ale i tak nabízí svižné svezení i v nízkých otáčkách okolo dvou tisíc. Předjíždění na okreskách není problém, na trojku je to otázka pár vteřin, pružné zrychlení je zkrátka doména benzínových motorů Saab. Na druhou stranu je to „jen“ čtyřválec, ale pokud se spokojíte s trošku hrubším chodem oproti šesti a více válcům, nabízí tradiční čtyřválce v rámci kategorie působivé argumenty. Například spotřeba, není drastická 170koní a 1,6 tuny by si často řeklo o víc než 8 litrů při svižné jízdě po okresce. V Praze se spotřeba pohybuje od deseti litrů nahoru, jezdím asi za 11,5, rychlejší jízdou, pokud jedete ostře tak okolo 13-14 litrů, ale město není na závodění… Pojďme radši na dálnici, při tempomatových 130Km/h podle GPS spotřeba 8,5l a při 150Km/h rovných 10l. No, TDI to není, ale myslím, že to není špatné.

Jízda v Saabu je podobná jako sedadla, měkká, ale ne nepříjemně. Na české silnice je to paráda a při jízdě po kvalitní dálnici nebo okresce je komfort téměř bezchybný. Velký podíl na tom má i příkladné odhlučnění jak motoru tak vnějšku auta, ve městě člověk vystoupí a diví se jak to okolí hučí. Aerodynamický hluk se začíná trochu projevovat až při vysokých rychlostech okolo 200 Km/h, při cestování na dálnici podle předpisů není problém diskuze tlumeným hlasem se spolucestující vzadu. Už z bazaru jsou na 16“ kolech letní pneumatiky Pirelli P7 215/55 a čím je tepleji tím líp jedou, letos je možná dorazím. Podvozek je koncepce McPherson vpředu a vzadu najdete víceprvkovou nápravu, její chování je příjemně cítit. Řízení není mrtvé a podává slušnou informaci o povrchu, stejně tak i ochotnost a neutralita celého auta mě přesvědčila. S přihlédnutím k míře komfortu se chová podvozek stabilně, v porovnání s tvrdšími auty se dřív naklání, ale s drobnými korekcemi udrží stopu i při ostrém průjezdu zatáčkou. Pokud zatočíte do ostřejší zatáčky hodně prudce tak se Saab přirozeně odporoučí k vnějšímu příkopu, není to sporťák, ale při správném zacházení s hmotností auta je možné projet zatáčku nečekaně rychle. Příjemné řazení s 5-ti stupňovou manuální převodovkou jde lehce a i po 120 tisících je přesné, převodovku doplňuje měkká spojka. Brzdění je snadné díky ABS s EBD, na všech kolech samozřejmě kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 288mm vpředu a 286mm vzadu.

Klidnější cestování zpříjemní už základní výbava. Digitální dvouzónová klimatizace která mě potěšila svojí rychlostí s jakou dokáže vytopit i zchladit interiér a možnostmi nastavení, automatické vyhřívání zrcátek elektrickým nastavením, velmi příjemné. Kvalitní stereo s CD přehrávačem je též základ (4 repro), v případě mého auta příplatková aparatura se sedmi repro, výrobce Pioneer, hraje opravdu dobře i ve vysokých hlasitostech a hlavně neduní jako některé špatně odladěné audia. Jen je škoda, že chybí externí vstup, v roce 1997 ale MP3 ještě nebylo a tak to beru, nicméně časem bych jej rád dodělal. Stejně tak potěší funkce automatického zapnutí zadního stěrače při couvání, pokud máte zapnuty ty přední. Všechny okna v elektrice, determální skla, dvojité sluneční clony, držáky nápojů vzadu i vpředu a další příjemné doplňky byly už v základu. A v základu je ještě Night Panel, užitečná funkce v noci, kdy vám zhasnou veškeré budíky a informační ikonky v kapličce. Svítit zůstane jen rychloměr v rozsahu 0-130Km/h, zhasnutí se projeví i u displeje palubního počítače a klimatizace, ostatní poosvětlené prvky ztlumí svoji intenzitu (viz fotky). Night Panel, ale není hloupý a tak se jakákoliv ikonka rozsvítí pokud je jí potřeba (hladové oko), platí to i pro rozsah rychloměru nebo otáčkoměru. Při použití tlačítek klimatizace nebo palubního počítače se samozřejmě rozsvítí příslušný displej a tak podobně. Musím přiznat, že používání je návykové a říkám si proč to už dávno někdo nevymyslel. Tlačítko je vlevo pod displejem palubního počítače.

Původní majitel si připlácel za vyhřívání předních sedaček, tempomat, kůži, dřevem obloženou palubku, lepší stereo s ovládáním na volantu a klimatizovanou přihrádku u spolujezdce. Takže suma sumárům, výbava královská, velká spokojenost.
Praktičnost auta doplňuje fakt, že jde o kombi, kufr je papírově jen 416l velký, ale pokud denně nevozíte půl kubíku nákladu, tak lepší shledávám boční uzavíratelné přihrádky a prostor mezi podlahou a místem pro rezervu, hodí se na různé drobnosti. Stejně tak je příjemná rovná plocha od nakládací hrany i přes sklopené zadní sedačky v poměru 60:40.

Pasivní bezpečnost je jako v každém Saabu maximální, z testů Euro NCAP vychází asi do roku 2000 bezkonkurenčně a překonává i Volvo S80. K zisku 5-ti hvězdiček chyběl jen lepší připomínač pásů, bodový zisk za ochranu cestujících byl ještě několik let nejlepší a to se bavíme o autu které sa začalo vyrábět koncem roku 1997! Čtyři airbagy jsou základní výbava a boční vaky vpředu jsou větší, ve tvaru který chrání i hlavu takže není třeba hlavových. Tomu říkám bezpečnost, navíc je opravdu skutečná, ne jen papírová, to potvrzují například zmíněné aktivní hlavové opěrky SAHR (Saab Active Head Restraints).


Nakonec mě výjimečnost auta nabádá zamyslet se nad masovou produkcí kterou symbolizuje Octavia, Passat a podobně, jistě Saab by měl patřit výše, ale spíš si kladu otázku jak by se mi dlouhodobě jezdilo v těchto autech a jakou výhodu Saab nabízí.
Odpověď je, že velkou, v Octavii se dá jako v jakémkoli jiném moderním autě spokojeně cestovat, ale něco tomu chybí. Saab není to pro každého, ale pokud vás zajímá něco víc něž pohybovat se základním komfortem z bodu A do bodu B, nebo minimální provozní náklady, tak výjimečná auta nabídnou přiměřeně lepší pocity a zážitek. Říká se, že design je otázka vkusu, ale není to tak jednoduché, můžete mít auto celkem hezké, nebo „normální“, ale část dnešní masové produkce vlastně opravdový design příliš nenabízí. Je málo značek které více či méně naplňují svými výtvory toto slovo a jsem rád, že mezi ně můžu zařadit i Saab.

Silné stránky

Všechno:

Nejen vnější design, který je opravdu designem
Motor, táhne pěkně plynule od nízkých otáček
Komfort a výbava, velmi pohodlné auto
Kvalitní materiály (kůže), dílenské zpracování
Prostornost, praktičnost, zkrátka funkční design
Špičková bezpečnost, ne jen tuny plechu
Nízká pořizovací cena, dobré ceny za servis
Nezájem zlodějů

Slabé stránky

Pro mě nic, snad jen není to Aero :-)
Pro někoho provozní náklady, ale ve své třídě je to dobré.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Po nákupu bylo potřeba dát auto trochu do kupy (najeto 118 tis.) víceméně šlo o položky běžného servisu nebo některé nefunkční drobnosti. Nechal jsem vady opravit v Saab servisu TrollJets v Praze, mají solidní ceny i přístup.

Olej Total 5W40 4,5l, olejový filtr, s prací asi 2100Kč
Výměna kladek a řemenu v motoru, odvětrávací sada motoru ( občas byl v interiéru cítit benzín), žárovka poosvětlení připomínače pásů, s prací 8540Kč
Oprava displeje palubního počítače, notorická vada 9-5tky kdy některé pixely nesvítí, cena 2000Kč
Při výměně oleje u původního majitele někdo přes závit dorval výpustný šroub, cena 79Kč :-)
Další drobnost je prasklá žárovička u podsvětlení vyhřívání sedačky řidiče a u klimatizace se některé segmenty displeje nezobrazují – stejná chyba jako u palubního počítače…

Všechno jsou to v podstatě drobnosti nebo běžný servis, za ujetých 5000Km jsem zatím neměl žádný vážnější problém, tak doufám, že to bude pokračovat.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Po rozhodnutí o 9-5 jsem původně chtěl jet pro auto do Německa, ale právě nebyl nebyl k mání žádný Saab co by mi úplně sedl a tak jsem nakonec koupil u nás jednom menším pražském autobazaru. Auto bylo za odpovídající cenu dovezené z Itálie, původní majitel byl zřejmě z Italského Milana (podle nálepek), solidní jednání a ochota zrychlila transakci a tak nezbylo než vyměnit peníze za auto :-)

 


Další vozy Saab 9-5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8

není to Toyota nebo Mazda, ale spolehlivost je nadprůměrná tak dávám 8.

praktičnost
10

Výborná, člověk by čekal jen luxusní loď, ale tak to není.

prostornost
10

Paráda, není co vytknout, ani pro místa vzadu.

jízdní vlastnosti
9

Velmi dobré, auto je i přez houpavější charakter stabilní a neutrální.

jízdní komfort
10

To je doména devětpětky, nic negativního mě nenapadá.

provozní náklady
8

Jsou vyšší, ale ve své kategorii je to dobré, za vynaložené peníze se vám auto hodně odvděčí svými vlastnostmi :-)

náhradní díly
8

Zatím nemám tolik zkušeností, ale je potřeba asi víc objednávat než je běžné, ceny dobré.

výkon motoru
9

Zatím stačí, ale Aero s 260koníky by nebylo špatné :-)

spotřeba
8

Na svoji váhu a benzínové turbo to není špatné, dá se jezdit kombinaci pod 10

hlučnost motoru
10

Motor? jaký motor? moc toho slyšet není :-)

kvalita sedadel
10

Absolutní pohodlí, nejsou sportovní, ale to ani tohle auto, jsou to takové odpočívací křesla.

brzdy
9

Brzdí dobře, možná trošku pomalejší nástup, ale je možné, že je to opotřebením, v létě budu asi měnit nové destičky.

zavazadlový prostor
10

416l není moc, ale stejně tak to příliš nevypovídá o realitě, je potřeba vyzkoušet, po sklopení sedaček je to v pohodě na spaní :-)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…