Recenze

9 Majitel

Mazda CX-5

9.83 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda CX-5, foto 1 Mazda CX-5, foto 2 Mazda CX-5, foto 3 Mazda CX-5, foto 4 Mazda CX-5, foto 5 Mazda CX-5, foto 6 Mazda CX-5, foto 7 Mazda CX-5, foto 8
Mazda CX-5, foto 9 Mazda CX-5, foto 10 Mazda CX-5, foto 11 Mazda CX-5, foto 12 Mazda CX-5, foto 13 Mazda CX-5, foto 14 Mazda CX-5, foto 15 Mazda CX-5, foto 16 Mazda CX-5, foto 17 Mazda CX-5, foto 18 Mazda CX-5, foto 19 Mazda CX-5, foto 20 Mazda CX-5, foto 21 Mazda CX-5, foto 22 Mazda CX-5, foto 23 Mazda CX-5, foto 24 Mazda CX-5, foto 25 Mazda CX-5, foto 26 Mazda CX-5, foto 27 Mazda CX-5, foto 28 Mazda CX-5, foto 29 Mazda CX-5, foto 30 Mazda CX-5, foto 31 Mazda CX-5, foto 32 Mazda CX-5, foto 33 Mazda CX-5, foto 34 Mazda CX-5, foto 35 Mazda CX-5, foto 36 Mazda CX-5, foto 37 Mazda CX-5, foto 38 Mazda CX-5, foto 39 Mazda CX-5, foto 40 Mazda CX-5, foto 41 Mazda CX-5, foto 42
 

Technické info

Přezdívka auta nedávám autům přezdívky Rok výroby 2019 Koupeno nové najeto [km]:8000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 143 kroutící moment [Nm]: 258 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.2 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 506 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 8.3

Popis vozu

Nějakou dobu jsem váhal, jestli napsat recenzi na moje další auto, když tady už tři Mazdy CX-5 jsou, jedna dokonce téměř stejná. Opisovat samozřejmě nebudu, ale asi se nevyhnu podobným komentářům a závěrům, ostatně co by měl člověk u stejného auta vymyslet nového. Když si však představím, jak rád si přečtu novou recenzi, tak jsem se nakonec přece jen rozhodl taky něco napsat.
Docela dlouhou dobu už jsem přemýšlel nad nástupcem Priusu, i když čas mě nijak netlačil a byly to spíše takové úvahy do budoucna. Kritéria byla jasná: vyšší auto, čtyřkolka, automat, benzín (ideálně bez turba) a odpovídající výbava.
Celý ten čas jsem si myslel, že to bude nová RAV4 Hybrid. Těšil jsem se, až jí uvidím a hlavně, až jí vyzkouším. První fotky mě trochu znejistěly, především předek se mi příliš nelíbil, ale říkal jsem si, že naživo to může být jiné. Když jsem se konečně dočkal, tak jsem vyrazil na ty jejich Toyota dny, abych se svezl. Čumák se mi sice pořád příliš nelíbil, ale to bych přežil. Horší (z mého pohledu) věci mě teprve čekaly.
Ale od začátku: Ravka je uvnitř docela prostorná, pro mě víc než dostatečně. Výkon slušný, proti předchozí generaci citelná změna k lepšímu. Jenomže pak přišel nájezd na dálnici a pořádné zrychlení, v tu chvíli velké zklamání. I přes mnohé reklamní řeči, jak je motor méně slyšet a vysavačový zvuk potlačen, to pro mě bylo těžko akceptovatelné. Bylo mi jasné, že pokud to jenom trochu půjde, tak koupím auto bez variátoru. Čtyři roky v Priusu mi stačily.
Další zásadní problém byly zadní sedačky. Dělení 60:40 u auta v kategorii SUV je podle mě velký přešlap. Pokud jedu s rodinou na lyže kousek po republice, tak přece nebudu pokaždé přidělávat příčníky s boxem, to je akorát k vzteku.
Chybějící Android auto – co k tomu říct. V dnešní době u nového auta za více než 1,1 mega je podle mě chyba, hlavně s ohledem na navigaci Toyoty. Pro mě by to znamenalo denně koukat na navigaci v mobilu.
Abych měl nějaké srovnání, tak jsem se postupně stavil u pár konkurentů. Prvním bylo Volvo XC60, které se mi opravdu líbilo a vlastně pořád líbí, bral bych verzi T6. V showroomu měli jedno s tímto motorem a v odpovídající výbavě s velice slušnou slevou, jenomže i tak stálo cca jeden a půl mega, což se mi na druhé auto zdá přece jen příliš, vlastně je to docela hodně i na první… A taky nevím, co do budoucna čakat od takto vyhoněného dvoulitru, šestiválec atmosféru bych bral mnohem raději. Ale auto je to opravdu hezké s více než dostatečně výkonným motorem.
Dále jsem se byl kouknout na Tucsona, akorát ho měli vystaveného jenom v nějaké základní výbavě a popravdě jsem měl pocit, že sedím v nějakém Japonci z minulého století. Abych tímto mohl jezdit, tak bych musel nakoupit nějaké vůně do auta. A taky mě úplně neuchvátil motor, 1,6 s turbem bych do takto těžkého auta nechtěl, i když líný asi nebude. Cenou bych byl cca 50 tisíc pod srovnatelně vybavenou CX-5. Ale je pravda, že zvenku se mi toto auto líbí. A už jsem viděl nějakého po asi faceliftu, ten se mi líbí ještě víc.
Následně jsem se stavil v Mazdě a zeptal se na CX-5 2,5 benzín. A klasika: tady jsou klíče, stojí tam venku, jeďte. Nic víc. Vyškolen ze Škodovky jsem se ho raději zeptal, jestli nechce vidět aspoň moji občanku, prý ani ne.
Byli jsme tam celá rodina, najeli jsme asi 20-30 km (cca v půlce jsme se s manželkou za volantem vyměnili). Jízda byla super, krásný interiér působící velice hodnotně, skoro až prémiově, převodovka s variátorem v Ravce především zvukově nesrovnatelná. Nechci, aby to vyznělo nějak špatně – variátor je skvělý na popojíždění po městě a případně klidnou, resp. plynulou jízdu mimo město. Akorát to zrychlování z vyšších rychlostí je už pro mě těžce poslouchatelné, především na dálnici. Byl jsem teda hodně nalomený, že po letech s Toyotami změním značku. Chvíli jsme se s prodejcem bavili, dokonce mi nabídl i možnost koupit auto, kterým jsme jeli, jako předváděčku (Revolution Top 2018). To jsem nechtěl, protože jsem chtěl mít odvětrávané sedačky, když už jsou kožené. Případně prý jde auto jako předváděčku objednat (funguje to tak, že si ho nakonfiguruji – toto u Mazdy berte s rezervou – auto pak objedná a po cca 5 tis. km ho mohu koupit se slevou kolem 10 procent). Řekl jsem mu, že mu pošlu do mailu, jak přesně bych si to auto představoval, a odjeli jsme. Druhý den jsem mu poslal mail – už se neozval. Tak jsem to na nějakou dobu pustil z hlavy.
Jenomže brouk už v hlavě byl, takže jsem po čase sedl k internetu a postupně začal hledat informace o CX-5. Postupně jsem o ní věděl všechno, co se dalo zjistit (dokonce jsem si stáhl a nastudoval i manuál), zkoukl jsem x testů, recenze Mazd (především 6 a CX-5). Bylo mi jasné, že by musela být ve výbavě Revolution Top (kvůli adaptivnímu tempomatu a odvětrávaným sedačkám), Takumi Plus přidává pouze dizajnové prvky, které jsem buď nechtěl, nebo jdou pořídit levněji. Měl jsem akorát jeden problém – barvu. Ne, že by se mi ta jejich Red Soul nelíbila, ale z 50 Mazd, které jsem potkal, jich 40 bylo červených. A já nechtěl být čtyřicátý první. Jenomže ty jejich modré mi k tomu autu nepasují, šedou jsem nechtěl a bílá mi nějak nešla dohromady s černými plastovými lemy blatníků a zadními světly.
Pravda, pořád jsem nechtěl Ravku úplně zatratit, tak jsem si jí ještě dvakrát půjčil, ale bohužel jsem pouze došel k závěru, že toto moje příští auto nebude.
I když jsem se ji snažil porovnat s CX-5, jestli přece jen nemá víc výhod, které by ten nešťastný variátor přebily, tak jsem se akorát utvrdil v tom, že pro mě bude CX-5 lepší. Sice je v něčem lepší Toyota – vyhřívané čelní sklo, bezdrátová nabíječka, spotřeba, prostornější, ale na Mazdě jsou zásadně lepší světla, zadní sedačky 40-20-40 (kvůli lyžím nezbytnost), v základu lepší audio, pro mě přijatelnější převodovka, Android Auto, HUD, pro mě hezčí interiér. No a cena je taky důležitá – kdybych dovybavil Toyotu na stejnou úroveň, byla by o téměř 200 tisíc dražší, což už je docela pálka. To se v rozdílu spotřeby opravdu nikdy nevrátí. Mimochodem jeden z prodejců Toyoty mi tvrdil, že nějaký jeho kamarád s novou Ravkou jezdí pod 6 litrů – když jsem u těch tří jízd koukl na dlouhodobou spotřebu, všechny měly 8,5+. Ano, byly to zřejmě hlavně krátké trasy, baterky spíše vybité, většina lidí není na hybrid zvyklá a tak nejezdí zrovna úsporně, někdo zase chce vyzkoušet dynamiku, ale i tak je to docela rozdíl. Žádné další auto se do „výběru“ nedostalo, především kvůli motorům, dizajnu či možná i mým předsudkům ke značce.
Pak jsem jednou ráno jel do práce a na Jižní spojce ve vedlejším pruhu popojížděla černá CX-5. Nablýskaná, jak nová, do té doby jsem černou neviděl. A já měl najednou jasno. Zastavil jsem se teda opět v Mazdě, že by se mi líbila černá, kdyby byla v rozumné době. Prodejce koukl do PC a řekl, že mají jednu černou objednanou a bude za cca 2,5 měsíce. Na výměnu jsem nespěchal, takže jsme se domluvili a složil jsem zálohu. A vlastně jsem tak trochu u Toyoty zůstal, i když pouze z pěti procent… 
Navíc jsem si objednal dodělání střešních podélných nosičů (šílená cena, ale střecha má s nimi o 25 kg větší nosnost a auto se mi tak kupodivu i víc líbí), tažné (je super, že vůbec není vidět, že tam nějaké je, pokud je sundané, žádný výřez v nárazníku a zásuvka je sklopená), plus ještě prodloužená záruka na 5 let. Docela dlouho jsem přemýšlel, jak co možno nejlépe ochránit ten černý lak (měl jsem černé auto, je to fakt pakárna udržovat ho čisté), zvažoval jsem hlavně fólie, Nakonec se přímo v Mazdě naskytla možnost aplikovat křemíkovou ochranu za lepší cenu, než se dá najít na webu, tak jsem do toho šel. Jak to je účinné nevím, auto zatím vypadá dobře, ale jestli je to tímto opravdu netuším. Je na to pět let záruka (Mazdou dokonce prodloužená na sedm), ale popravdě si moc neumím představit, na co se vlastně vztahuje. Nakoupil jsem pár věcí jako šampon, vosk a podobně, zatím mě baví se o auto takto starat, uvidíme, jak to bude v zimě. Každý týden ho určitě mýt nebudu. Mimochodem ta červená taky vypadá hezky pouze na čistém autě. Když jsem kdysi kupoval Civica 8G, tak jsem chtěl červenou pouze do té doby, než jsem ho jednou potkal špinavého a skončil jsem u zlaté metalízy (o které si hodně lidí myslelo, že je stříbrná, pokud ta auta neviděli vedle sebe).
V autě je i navigace – dlouho jsem váhal, jestli objednat nebo ne, nakonec ji tam prodejce dal, aniž se ptal, neprotestoval jsem, kvůli čtení dopravních značek. V dnešní době přemnožených značek kolem silnic je to docela fajn. A taky jsem si říkal, kdyby někdy přestal fungovat mobil, tak se může hodit.
Mezi objednáním a dodáním jsem měl dost času (možná až moc), tak jsem vymýšlel, co bych na něm upravil. Takže jsem objednal hliníkové pedály (do 20 USD všechny tři proti 2000 Kč v Mazdě za jeden!) – není jim do vytknout, kryty na zrcátka s karbonovým vzorem, kryty do interiéru na dveře a středový panel, ledky do interiéru – objevil jsem stropní přesně pasující do CX-5, svítí fakt skvěle. Dále ledky do slunečních clon vepředu, do kufru, s původními žlutými slabě svítícími žárovkami je to nesrovnatelné, pak třeba přesné roletky na zadní okna, nerez kryt na zadní nárazník, gumové rohože pod nohy a do kufru nebo koncovky výfuků, ty od výroby mi připadají jak lešenářské trubky. Taky jsem sundal nápis CX-5. Co mě opravdu mrzí je, že jsem koupil LED do blinkrů, které vypadají a svítí super, ale občas blikají jak o život, tak jsem je zase vyndal a vrátil původní žárovky. Přitom v Lexusu fungují správně. Tak možná nějaká další generace ledek bude lepší. Koupil bych je i tady (Osram), i když jsou dražší, ale musel bych mít jistotu, že budou správně fungovat. A těžko mi je někdo půjčí na vyzkoušení. Možná to někdy později risknu.
Ještě musím koupit zimní gumy, nechám je nandat na současné disky a na léto koupím jiné – chci černé. Nějaké jsem už vybral, ale to má zatím čas, budu řešit později. Logicky to budou devatenáctky, auto je i na nich úplně v pohodě, řekl bych, že v městských rychlostech je to velice podobné, spíše o něco lepší než na deset let starém Lexusu se vzduchovým podvozkem. Ten věk je prostě znát. A taky se mi na devatenáctkách líbí mnohem víc než na sedmnáctkách. Ve vyšších rychlostech to ale až takový zázrak není. A v zatáčkách na nerovnostech už vůbec ne.
Taky si časem budu muset koupit střešní příčníky, vím, že to budou Thule, akorát ještě nevím, jakou barvu. A cena je docela vysoká, černé stojí asi 8 tisíc, stříbrné o tisícovku méně. Zatím je čas, střešní box vozím spíše v zimě.
Kdybych měl na CX-5 vypíchnout věc, které mě nejvíce zaujala, tak jsou to světla. Na Lexusu jsou taky ledky, jenomže toto je jiná liga. Nikdy jsem neměl problém jezdit za tmy, ale s tímto autem je to opravdu radost. Už od začátku, pokud to šlo, jsem cestu plánoval na brzo ráno či pozdě večer, fungují fakt skvěle. Vůbec nechápu reklamní politiku Mazdy, toto je opravdu jedna z věcí, které by měla víc propagovat, určitě by to pro lidi bylo přitažlivější než řeči o spojení jezdce s koněm. Všichni musí občas jezdit za tmy, zatímco na koni seděl opravdu málokdo, natož aby z něj za jízdy střílel z luku. Já také ne.
Nicméně už jsem se dvakrát dostal do situace, že mě protijedoucí auto probliklo. Poprvé to bylo na dlouhé rovince (víc než 1 km asi), naproti jelo něco s docela slabými světly, podle mě s dálkovýma viděl hůře než v Mazdě s potkávacíma a Mazda ho na tu dálku neviděla, nebo nepovažovala za auto. Podruhé na cestě z Prahy do Sokolova – oba jsme jeli z dlouhého kopce dolu a potkávali jsme se zrovna v nejnižším místě – po dobu klesání se dálková taky nevypnula, musel jsem ručně. Ano, taková situace nenastává zrovna často, ale stalo se. Ve všech ostatních situacích zatím světla fungovala bezchybně, nebo aspoň nikdo neblikal.
Další věc – auto je opravdu tiché. Píši to jako člověk, který poslední čtyři roky jezdil s hybridem, který je při běžné jízdě všechno jiné jen ne uřvaný. Přesto jsem se hlavně zpočátku párkrát přistihl, že jedu rychleji, že jsem si myslel. O dost rychleji. Postupně jsem si sice zvykl, ale to ticho pořád vnímám.
Jízdní komfort je na vysoké úrovni, většinu nerovností vnímám jakoby z dálky, nic, co by za jízdy rušilo. Pravda, kola mají docela vysoký profil, ale i tak bych to čekal spíše od menších kol. Svůj podíl na tom určitě má i velice slušné odhlučnění.
V zatáčkách (na dobrém asfaltu) auto drží velice dobře, v rámci této kategorie úplně super. Samozřejmě jsem vnímal informace o výborném podvozku, ale skutečnost je lepší, než jsem si představoval. Mnohem lepší, než by člověk od takto vysokého auta čekal.
Prvních pár dní jsem si trochu zvykal na rozjezdy s jinou převodovkou, byl jsem roky zvyklý na variátor. A ten je na popojíždění v kolonách podle mě lepší, jde s ním pracovat jemněji. A jakmile přesednu do Lexusu, tak si to pokaždé znova uvědomím. Na druhou stranu při plném sešlápnutí plynu Mazda reaguje rychleji, Lexus se chová, jako by se nejdříve muselo probrat turbo. A ještě jeden velký rozdíl – sedačky. Po sednutí do Lexusu jsem měl v první chvíli pocit, že mi sedačku na poslední chvíli někdo vytáhl spod zadku – tak měkké tam jsou. Nedokáži říct, co je lepší, k Lexusu takové asi patří, jen je to opravdu velký rozdíl.
Infotainment (když už naběhne) mi připadá docela svižný a především hodně jednoduchý a přehledný. Ovládání kolečkem je super. Po krátké době jsem se s ním sžil, např. změna zdroje hudby, přechod z Android Auto do Mazdy a naopak je otázka chvilky, spoustu věcí udělám úplně automaticky. A hlasové zadávání cíle navigace ve Waze je úplná pohoda, je jedno jestli za jízdy nebo ne, takže není problém ani za jízdy. Pravda, někomu tam můžou chybět nějaké funkce či informace, mně to ale takto stačí. Rozlišení kamer je možná mohlo být lepší, ale čáry při parkování tam vidím, dokáži zaparkovat pár cm od překážky. A brouky na silnici vidět nepotřebuji. Přesto mám ale pocit, že je problém především v malém displeji. Mám rád hlavně kombinaci bílé a černé, občas trochu červené, takže mi to takto vyhovuje. Jedna věc mě ale opravdu štve - otravná hláška při nastartování – zmizí až po ujetí pár stovek metrů a pak se spustí hudba. Nevím, k čemu je to dobré, maximálně tak to řidiče vytočí a podle toho pak někdo může řídit.
Auto mi připadá docela malé, zvenku ale především uvnitř, pár dní trvalo, než jsem si našel jakž-takž vhodné nastavení sedačky. Tady hodně záleží, z čeho sem člověk přesedne. Kdyby to bylo z Aurisu (kterého jsem měl před Priusem), tak by se mi asi taky zdálo větší.
Jednou se mi povedlo zaparkovat vedle stejné CX-5, akorát červené. Kdybych nevěděl, že jsou stejné, tak bych se vsadil, že je ta černá menší. Krásný příklad obliby černé barvy u spousty žen…
Uvnitř je subjektivně méně místa než v Priusu (neměřil jsem), s RX nemá cenu srovnávat. Když jsem po asi třech týdnech sedl za volant Lexusu, tak jsem si říkal, co za basketbalistu tady sedělo, přitom to bylo moje nastavení. Dát si tak dozadu sedačku v Mazdě, tak si za mě nesednou snad ani děti, natož já. Občas při svižnějším zrychlování převodovka přeřadí na vyšší rychlost později, než bych to udělal já s manuálem, motor je docela slyšet, ale pořád je to lepší než s variátorem, který u toho řve až běda. Minimálně v Priusu. A taky jsem už párkrát zkusil přepnout na sport – auto je živější a zrychluje o dost lépe, i když je to pouze zvýšením otáček pro danou rychlost.
Android Auto zprovozněn u prodejce (prý to umí dobře), trvalo to asi hodinu, aniž bychom tušili, jak to vlastně udělal (nešla stáhnout aplikace), následně na manželky telefonu to bylo podobné. Funguje ale velice dobře, i když už se mi jednou nebo dvakrát stalo, že zamrznul a nefungovalo ovládání, musel jsem vytáhnout a zase zastrčit kabel do mobilu. Akorát škoda, že nefunguje bezdrátově. Vypadá to, že mu vadí, když je v autě i manželky telefon se zapnutým AA, zatím jsem však neměl příležitost to pořádně vyzkoušet. Možná je problém v tom, že máme stejné mobily a zřejmě si je auto i stejně pojmenovalo. Když je v autě pouze můj mobil (a to je většinou), tak jsem zatím žádný problém nezaznamenal.
Dotykovou obrazovku vůbec nepotřebuji, prakticky vůbec tuto možnost nevyužívám, pro mě je mnohem pohodlnější systém ovládat kolečkem, chce to jen trochu cviku. Velice dobře tak jsou ovládat i navigace a AA obecně.
Velice často, téměř pořád, využívám adaptivní tempomat a vzhledem k slušnému HUD jsem zjistil, že vlastně ani nekoukám na klasické budíky. Tempomatu je občas potřeba trochu pomoct přidáním plynu, především když auto přede mnou odbočuje, tak tempomat Mazdu přibrzdí příliš, já bych jel dříve, nebo bych tolik nebrzdil. Jelikož nechci mít někoho v kufru, tak raději přidám. Taky bych oponoval testu na Roadblog – po zapnutí blinkru rozhodně nezrychluje okamžitě a prudce, ale až po úplném zařazení se do levého pruhu a o nějaké razanci bych určitě nemluvil. Ale trochu to zkresluje to ticho uvnitř. Pravda, není nic jednoduššího než trochu šlápnout na plyn, nebo začít předjíždět dřív, než mě tempomat přibrzdí. Na druhou stranu spolehlivě reaguje i na motorky a cyklisty, což je super. Jen mě trochu vadí poměrně častá hláška, abych držel volant. I tehdy když ho držím, ale jedu např. po delší rovince a není třeba korigovat směr či zatáčet, tak si myslí, že ho nedržím.
Hlídání pruhu mám pořád zapnuté na nejvyšší citlivost a vibrace bez zvuku, je srandovní, jak se snaží zatáčet do každé zatáčky. Stejně tak ale reaguje, když se při vyhýbání protijedoucímu autu dostanu na čáru a snaží se zatočit zpátky, je to pouze o zvyku.
Někde jsem viděl prezentovat vnější zrcátka posunuté dozadu a jejich upevnění na dveře jako výhodu. Já tento názor úplně nesdílím – možná je o něco lépe vidět směrem šikmo dopředu, ovšem daní za to je, že ani periferně nevidím kontrolku mrtvého úhlu v zrcátku, musím pootočit hlavu. Naštěstí někoho napadlo ji zobrazovat i v HUD, což považuji za super věc. Jen škoda, že to tam nezobrazuje oranžově, upoutalo by to oči mnohem lépe.
Jinak nemám, co bych ergonomii vnitřku vytknul, všechno je tam, kde by to člověk čekal. Snad jediná věc, na kterou jsem si musel chvíli zvykat, je ovládání hlasitosti, jelikož ve všech předchozích autech bylo na palubní desce u rádia (tlačítka na volantu jsem snad nikdy nepoužíval, otočným kolečkem je to rychlejší). Takže jsem několikrát automaticky sáhl na palubku, abych si pak uvědomil, že ten čudlík je jinde. Ale člověk si zvykne na všechno – teď pro změnu ten čudlík hledám na špatném místě v Lexusu…
Sedačkám mnozí vyčítají slabé boční vedení. Já s tímto autem na okruh rozhodně nepojedu a zatím jsem se nedostal do situace, že bych z nich klouzal ven, ono ani není moc kam. A mám pocit, že mi je tvořili na míru, lepší rozměry mít nemohly.
Jediné, co mi v autě chybí, je automatické stmívání vnějších zrcátek, kdyby to šlo, byl bych si ho dokoupil. Zbytek je OK, dokonce mi nevadí ani žádný z asistenčních systémů, i start-stop je skvěle ovladatelný, když nechci, tak se neaktivuje. Pravda ale je, že po nastartování se auto trochu otřese, u hybridů to bylo téměř nepostřehnutelné.
Samozřejmě jsem si hned přidělal na přední okno kameru, řekl bych, že je tady ještě méně nápadná než u ostatních aut, kde jsem jí zatím měl. Místo na ní je jak udělané schválně. Nakonec ani nebylo složité přivést kabel k zásuvce. Mám ji zapojenou vepředu pod přístrojovkou, kde se zásuvka s vypnutým motorem vypne taky. Ta v opěrce zůstává pořád pod proudem, tam by to baterce dobře nedělalo.
Až po nějaké době jsem zjistil, že po silnějším (o dost silnějším) šlápnutí na plyn je tam ještě druhá poloha, auto jede úplně jinak. Ten přechod je ale tak zvláštní a odpor s cvaknutím natolik výrazný, že jsem si v první chvíli myslel, že to je kvůli kovovým pedálům, které jsem si dodělal (jako že překáží). Dokonce jsem si to při návštěvě u prodejce šel do jedné vystavené CX-5 vyzkoušet, ale bylo to stejné. Takže vlastnost.
Další vtipnou situaci jsem zažil se světly. Vyjel jsem z domu a po pár metrech potkal souseda, který mi ukazoval, že vepředu nesvítím. Tak jsem zastavil a šel kouknout – auto fakt nesvítilo. Posadil jsem za volant manželku, nechal ji nastartovat, dát D – denní svícení pořád nic. Tak jsem rozsvítil normální světla a jel do Mazdy, stejně jsem měl cestu kolem a zeptal se, jak to vlastně je. No a tam mi řekli, že se rozsvítí hned, jak se rozjedu. Parkoval jsem proti skleněné zdi a viděl, že to tak opravdu je, okamžitě po rozjetí se rozsvítily. Člověk se holt pořád učí. Mimochodem pořád nechápu, jak je možné, že jsem podle souseda nesvítil. Asi nějaký zákal…
Výkonově bych to auto viděl jako lepší průměr, pocit nakopnutí s touto atmosférou prostě nezažijete. Jede to pěkně, ale tohle není žádný predátor. Tohle není žádný dravec, ale brzdou provozu v něm rozhodně nebudete. Pár (desítek) koní by mu neuškodilo, ale v podstatě se dá říct, že kromě zrychlování z vyšších rychlostí je to docela v pohodě. Na druhou stranu se mi docela líbí, jak auto zrychluje na semaforech, ostatně zrychlení 0-100 za cca 9 vteřin je celkem dostačující, v praxi to člověk stejně nevyužije. Já si hlavně užívám, že převodovka konečně řadí…😊
Když už ji tam mám, tak jsem vyzkoušel vestavěnou navigaci. Poprvé a naposled. Grafika otřesná, hlas by člověka uspal lépe než prášky na spaní. O aktuálnosti škoda mluvit. Zlatý Waze či Google maps v Android Auto, mají i lepší ovládání a nepošlou mě do kolon, většinou. Ale třeba ji někdy využiji, i když v Praze a okolí asi těžko. Spíše to vidím na Sygic v mobilu. Holt má za desítku čtení značek ☹
CX-5 je pro mě téměř ideálním autem do města a okolí. Je krátké, díky vyšší stavbě z něj dobře vidím, tiché, automat je v podstatě městská převodovka, kufr na nákupy více než dostačující a parkování díky délce, senzorům a kamerám bezproblémové. Auto je kratší než většina běžných kombíků (viz tabulka), kterých člověk denně potkává spousty, až si říkám, že klidně mohlo být o kousek delší. Zajímavé je, že proti tomu má z aut níže spolu s Astrou největší rozvor.

délka šířka výška rozvor
CX-5 4550 1840 1680 2700
Octavia 4667 1814 1465 2686
Focus combi 4668 1825 1469 2700
i30 kombi 4585 1795 1465 2650
Ceed kombi 4600 1800 1465 2650
Golf variant 4567 1799 1515 2620
Astra ST 4702 1809 1510 2662

Co se týká spotřeby, tak jsem zatím spokojený. Možná tomu pomáhá předchozích pár let jezdění s hybridy, kde si člověk opravdu zvykne jezdit maximálně plynule. Na Prius mi sice logicky pár litrů chybí, ale jinak zatím vyjma vysloveně ucpaných silnic jezdím mezi sedmi a osmi litry, ranní cesta do práce (než začne špička) přes Újezd, Běchovice a pak po Spojce na Prahu 4 obvykle do sedmi litrů. A když se zadaří na semaforech, tak i pod šest. Na druhou stranu už jsem to jel i přes devět, ale to byl extrém. Průměr je cca 6,5 až 7.
Takové ty hodně krátké jízdy jsem měl zpočátku přes devět, ale to bych viděl ve zvykání si na auto a hlavně na převodovku, chvíli mi trvalo, než jsem se rozjížděl plynule jako s hybridy. Ale neznám člověka, kterého by trápila spotřeba u prvních nádrží nového auta. Postupně jsem se asi s autem trochu sžil, takže se málokdy dostanu přes osm. Pravda, stačí vyjet na dálnici a trochu na to šlápnout, spotřeba pak rychle letí přes 8,5 litrů, stačí i časté zrychlování. Stejně tak velice krátké jízdy tady v okolí pořád udělají cca 8,5 až 9 litrů.
Cesta na Slovensko a zpátky 8,2 litru, z toho cca 80 % po dálnici, jel jsem s hodně naloženým autem lehce přes limity, přitom auto mělo před odjezdem na tachometru cca 600 km. Na D1 ale spotřebě pomohly uzavírky, což je jejich jediná výhoda. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet se zvyšujícím se nájezdem, pokud se spotřeba nezhorší, tak budu spokojený. Jezdím celkově cca za stejno jako s Lexusem, přitom zásadní rozdíl v neprospěch Mazdy je při popojíždění nebo dokonce stání, kde Lexus využije baterky. Pokud bych bral pouze jízdu, tak je CX-5 úspornější, nebo aspoň není žíznivější. Při jízdě ustálenou rychlostí a zřejmě vypnutých dvou válcích ukazuje okamžitou spotřebu cca 4 litry. Jasně, RX je o skoro 600 kg těžší, což mu ve spotřebě a taky dynamice vůbec nepomáhá. V zatáčkách taky ne. Ale až v Mazdě jsem si úplně uvědomil, jak těžký Lexus je, především v těch zatáčkách je to velký rozdíl. Mazda se v zatáčkách moc nenaklání. Lexus se chová jako loď, jak ho teď moc neřídím, tak si to zrovna moc neužívám.
Samozřejmě, že první nádrže jsem měl spotřebu pro mě nezvykle vysokou, jenomže když jsem například něco zkoušel s nastartovaným motorem, tak se spotřeba velice rychle o pár deci zvedla. Toto mi zpočátku průměr docela zvedalo, ale to se holt nedá nic dělat. Není to jak s hybridem, který posledních 200-300 m dojede na elektřinu.
Na delších cestách to bylo OK – např. cesta do Sokolova v pátek večer, středně plné silnice, na Šestce několik semaforů a jako obvykle lehce přes limit s občasným předjížděním za 7,2 litru, zpátky o něco rychleji 7,5. To mi připadá docela v pohodě, kdybych se trochu snažil, tak bych jel pod sedm. Po týdnu jsem tu samou cestu absolvoval znova se stejným výsledkem.
Po pár tisících najetých km jsem na doporučení kamaráda vyzkoušel VIF, jemu prý o cca půl až třičtvrtě litru snižuje spotřebu. Recenze mají celkem kladné, tak proč ne. Zatím rozdíl nevidím, po cca 8 tisících mám reálnou průměrnou spotřebu 8,3, uvidím, co to udělá do budoucna. Je to důsledek převážně hodně krátkých jízd, jakmile jedu trochu dál, tak se blížím cca k sedmi litrů (samozřejmě mimo dálnic, kde 9+ není žádný problém), na takové auto a motor mi to připadá super. Hodnotit spotřebu je možná trochu předčasné, ale zatím jsem spokojený, pokud ještě klesne, tak to bude další plus. Ale je pravda, že jsem ohledně spotřeby žádná velká očekávání neměl.
Abych to teda nějak shrnul – s autem jsem velice spokojený a dle recenzí tady nejsem jediný. Kdybych kupoval znova, tak bych vybral stejně. Motor je opravdu příjemný a CX-5 se skutečně dobře řídí. Asi to je pouze přechodem z většího auta, ale nevadilo by mi pár centimetrů navíc, především uvnitř. Není to tak, že bych se tam nevešel, nebo měl některým směrem málo místa, ale asi zvyk je železná košile. A to nejsem žádný obr, lehce přes 180, váha se mění podle aktuálně naběhaných kilometrů. Vlastně ani nemám, co bych autu vytkl, či zlepšil, bral bych fakt pouze ta zrcátka. V ničem jsem neudělal kompromis. Snad budu pořád takto spokojený a auto jezdit v pohodě i nadále.
Koukám, že jsem napsal docela román, psal jsem postupně jak byl čas a nálada, takže to může být na čtení trochu náročnější. Pokud jste to dočetli až sem, tak klobouk dolů…

Silné stránky

Nevím, co tady napsat. Auto se mi líbí jako celek, téměř všechno je OK.

Slabé stránky

Pomalé nabíhání infotainmentu, jinak zatím nevím.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

zatím žádné

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto jsem kupoval v Car Star Praha, mám to tam nejblíž. Z prodejce mám smíšené pocity, zpočátku se moc nechytil (všechno nahoře jsem absolvoval u toho samého člověka), ale nakonec byl celkem v pohodě a auto bylo dříve, než původně předpokládal. Zatím nevím, kam budu jezdit na servis, rozhodnu se, až to přijde.

 


Další vozy značky Mazda



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
9

nikdo a nic není dokonalé

praktičnost
10

auto se téměř všude vejde a přitom co potřebuji uvezu

prostornost
8

snesl bych pár cm navíc

jízdní vlastnosti
10

na tento typ auta velice dobré

jízdní komfort
9

až na velké nerovnosti OK

provozní náklady
9

kromě benzínu zatím nic jiného

náhradní díly
10

nevím zatím

výkon motoru
9

až na výjimky zcela dostačující, jinak bych si koupil jiné auto

spotřeba
9

dle očekávání

hlučnost motoru
10
kvalita sedadel
10
brzdy
10

párkrát jsem už nechtěně vyzkoušel

zavazadlový prostor
10

naprosto dostačující






Blesk.cz

Tereza v pákistánském vězení opět mění právníka: „Neberete mě vážně,“ zuří

Tereza v pákistánském vězení opět mění právníka:…

Češku Terezu Hlůškovou (23) v pákistánském vězení čekají druhé Vánoce, ona je ale stále přesvědčená, že se…

Zahradník Petr (79) už 3 roky bojuje s černou stavbou: „Řekli mi, že tu už stejně dlouho nebudu!

Zahradník Petr (79) už 3 roky bojuje s černou…

„Chtěl bych vzkázat všem, kteří bojují buď s korupcí, nebo mají podobný problém, aby to nevzdávali. Já jsem…

 

iSport.cz

Chicago opět prohrálo s Milwaukee, Satoranský si připsal pět bodů

Chicago opět prohrálo s Milwaukee, Satoranský si…

Basketbalisté Chicaga podruhé během pěti dnů prohráli v NBA s Milwaukee Bucks. Trenér Jim Boylen se rozhodl dát…

Los EURO 2020: do jakého koše půjdou Češi? Rozhodnou Maďaři

Los EURO 2020: do jakého koše půjdou Češi? Rozhodnou Maďaři

Čeští fotbalisté výhrou nad Kosovem 2:1 postoupili na EURO 2020, které proběhne od 12. června ve dvanácti zemích…

 

Reflex.cz

Injekce heroinu do žíly a onanie nad nezletilou. Rapper Řezník natočil kontroverzní video o svobodě

Injekce heroinu do žíly a onanie nad nezletilou.…

Minutový film reppera Řezníka je součástí unikátní projektu časopisu Reflex a České televize. Spolu s dalšími 29…

Kopulační tance, drogy a alkohol. To jsou oslavy Garífunského dne osídlení v belizském městě Dangriga

Kopulační tance, drogy a alkohol. To jsou oslavy…

Každý rok v listopadu slaví Belizané ve městě Dangriga Garífunský den osídlení, tedy příjezd uprchlých potomků…