Recenze

8 Majitel

Fiat Bravo 1.9 JTDm 110 kW Dynamic

6.83 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Bravo, foto 1
 

Technické info

Přezdívka auta Bravouš Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:300000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1910 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 305 maximální rychlost [km/h]: 209 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 400 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5

Popis vozu

Bravo jsem pořídil jako nástupce Stila 5D 1.9 JTD 85kW, které mi kvůli delším trasám moc nevyhovovalo a budu s ním tedy Bravo srovnávat. Tady bych chtěl napsat takovou recenzi auta po 15 letech provozu s nájezdem 300 tisíc kilometrů a zároveň jako radu, na co si při případné koupi dát pozor.

Auto je dovezeno z Itálie, kde strávilo první 4 roky svého života a najelo prý 110 tisíc kilometrů, což mi přijde reálné (ale samozřejmě to už nikdo nezjistí). Já ho vlastním jeden rok a najel jsem s ním necelých 30 tisíc.

Exteriér je velice povedený a se Stilem se nedá srovnávat. Oproti Stilu ale Bravo nedostalo další karosářské varianty, což je velká škoda a kombík by se mi líbil víc. Nicméně jezdím většinou sám a po sklopení zadních sedadel se dá převést i objemnější náklad. Jen je škoda, že sedadla se nedají sklopit do roviny a taky mají pásy na kusu látky, takže se po překlopení sedáku schovají pod něj.
Zubu času Bravo odolává velmi dobře, a i po letech vypadá stále dobře, až na Loga automobilky, které jsou celkem mastné. Přední jsem koupil jako druhou jakost asi za 250Kč a zadní nový asi 800. Výměna probíhá docela dobře, u předního stačí silou zatáhnout za mřížku, ale pro přístup k zadnímu je potřeba sundat krycí plast, a tedy zničit pár příchytek (které jsou taky neskutečně drahé). U mého Brava mi velice vadí, že má italský způsob otevírání kufru - tedy se dá otevřít buď dálkovým ovladačem, nebo tlačítkem z místa řidiče. Některé kusy mají ve znaku tlačítko, takže se dá otevřít normálně. A taky se rád zasekne a pak znak s tlačítkem stojí asi 1500. Při koupi mělo auto dost zažloutlé jedno přední světlo, které jsem rozleštil, takže na pohled vypadá dobře, ale moc dobré výkony ve tmě nepodává. Je to obyčejný halogen s normální Osram žárovkou a projektorovou čočkou pro tlumené světlo a parabolou pro dálkové. Objednal jsem nová světla, tak uvidím, jak se to zlepší po montáži. Nejlevnější originální byly pro model po faceliftu - rozdíl je pouze v barvě vnitřku, za cenu cca 3200 / kus. Druhovýroba od Poláků je asi o tisíc korun levnější a nečetl jsem na ně žádné dobré recenze, takže jsem raději připlatil za originál.

Interiér je krásný a vypadá sportovně. Oproti Stilu je ale vidět snaha o šetření. Není zde druhá přihrádka u spolujezdce a plasty jsou většinou tvrdé. Loketní opěrka (kterou jsem domontoval) je malá a nedá se nastavit její výška ani sklon, pouze jde trochu posunout dopředu měkká část. Sedadlo je oproti Stilu velice nízko a nasedá se mi do něj hůře. Kožený volant je perfektní a ovládání rádia na něm většinou funguje. Občas místo zvýšení hlasitosti rádio ztlumí, nebo skáče o dva stupně. K rozmístění ovládání mám drobné výhrady. Klimatizaci mám manuální (u automatické často odchází motorky a musí se sundat palubovka), ta je v pořádku, ale tlačítka napravo od rádia - centrál, mlhovky a sklon světlometů, jsou už docela daleko. Naštěstí se nepoužívají moc často a je to zřejmě ústupek symetrickému designu.

Po letech už mi nedoléhá držadlo u dveří spolujezdce a přihrádka před ním má asi centimetrovou vůli. Sedadlo řidiče bylo prosezené, ale povedlo se mi sehnat originální molitan na sedák. Původní se na boku již rozdrolil a vůbec nedržel. Jinak je interiér jako nový až na kryt u ruční brzdy. Ten není z koženky, jako u většiny aut, ale z tvrdého plastu, který po čase zkřehnul a začal se rozpadat. Taky se mi občas zkroutí v drážce a nemůžu dát páku dolů. Nový díl (735440696) ve Fiatu stojí asi 700, ale zrovna když jsem ho chtěl koupit, tak není nikde v česku skladem a nikdo neví, kdy zase bude.

Co se motoru týče jsem docela spokojen. Spotřeba na dálnici je kolem 6.5l, když se snažím jet ekonomicky. Dovedl bych si představit i nižší, ale to by asi musel DPF ven. Překvapuje mě, jak velký je rozdíl, jestli jedu stovkou za kamionem (umí i 5l/100), nebo 140 po čisté cestě (7l/100). Výkon je oproti 8V verzi určitě lepší a šestistupňová převodovka řadí mnohem lépe. S převodovkou mám ale vážný problém - něco se na ní porouchalo a nejde správně zařadit zpátečka. Musí se držet a při větším záběru začnou skřípat kolečka. Dle mého názoru za to může nešťastné umístění zpátečky vedle šestky. Pro zařazení zpátečky je potřeba k sobě přitáhnout kroužek u páky, ten se ale občas zasekne, a tak tam místo 6 nejspíše některý minulý majitel vrazil "Raketu". Nejedná se ale o "slavnou" skříň M32, která je použitá u Cromy a AR159 a je u Brava u benzínů a některých 1.9 8V (pětistupňové mají Fiaťáckou skříň). Je to na jednu stranu výhoda, jelikož nehrozí každých pár tisíc výměna ložisek, na druhou stranu je takřka nesehnatelná.
Motor ale skrývá další zákeřnost. První verze 1.9 multijet (103kW) u Stila měla hliníkové sání. Po faceliftu (110kW) tak přidali vířivé klapky ovládané venkem. Tyto klapky časem prošoupaly díru v sání a propouštěly vzduch. Fiat na to reagoval novým plastovým sáním, které je na to uzpůsobeno a má klapky vevnitř (použito u Brava, Cromy, AR159). To by bylo dobré, až na tu drobnost, že z tohoto sání klapky rády odpadnou a vletí přímo do motoru. Předpokládám, že se to stalo i u mého auta a nevím, jestli klapky už někdo vyndal, nebo jestli tam nějaké ještě zůstaly. Doporučoval bych je vytáhnout, ale to se musí sundat rozvody a rozdělat půl auta. Mám to v plánu někdy v létě.
Auto bylo docela zanedbané, takže jsem vyměnil pár čidel, vyčistil, co se dalo a nyní jede vcelku obstojně. Určitě bych u auta hned vyčistil EGR, váhu vzduchu a čidlo tlaku v sání, které je často tak zarostlé, že vůbec nefunguje. Můj model má DPF (dělalo se i bez něj) a má tedy i jinou klapku v sání. Není ovládaná podtlakem, ale elektronicky. Bohužel je elektronika umístěna přímo pod hřídelí, která se časem lehce vychodí a začne propouštět ojel ze sání. Tento olej následně elektroniku zničí. Díl z vrakoviště na tom bude pravděpodobně stejně (a za dva tisíce jsem to nechtěl zjišťovat), takže jsem koupil klapku novou. Stála krásných 5300 jako skladový kus, teď už stojí kolem sedmi. Takže bych taky doporučil ji rozdělat, olej vylít a možná tam udělat dírku na odtok.

Předchozí majitel měl auto 4 roky a jezdil s ním pouze krátké trasy. To se podepsalo na DPF, který se mu ucpal. Zkoušeli jsme ho s diagnostikou vypálit, ale pomohlo to jen částečně. Po nalití nějakého čistícího aditiva do nafty (na snížení teploty hoření sazí - používají to francouzská auta) se filtr vypálil. Já jezdím pouze dlouhé trasy, takže s ním nemám problém, kromě zvýšené spotřeby. Ale to je holt daň za ekoterror.

Auto je po letech ježdění na posolených českých silnicích v horším stavu než Stilo (2003, dovezeno z Itálie 2016). Levý práh je dokonce tak sežraný, že se v něm začaly dělat drobné dírky, takže půjde vyměnit. Pravý práh je naprosto v pořádku, takže předpokládám, že byl levý práh nějak poškozen a neodborně opraven.

Brzdy bych možná snesl i silnější, ale možná je to použitými destičkami. Při koupi byly čepy třmenů zatuhlé, takže se sjížděly pouze vnitřní desky. Je potřeba alespoň jednou ročně při výměně kol třměny vyzkoušet a případně čepy namazat, aby auto brzdilo, jak má.
Zadní brzdy jsou kapitola sama pro sebe. Byly použity už pro Stilo a stejně jako tam, tak i u Brava se zasekává ovládací mechanismus ruční brzdy. Při testu mi dokonce jedna strana vůbec ručkou nebrzdila (pedálem jo). Je tedy potřeba buď brzdič rozebrat, vyčistit a koupit novou sadu těsnění, nebo koupit rovnou druhý brzdič. Druhovýroba jde sehnat už od sedmi stovek za kus, což je tak dobrá cena, že se nevyplatí nic repasovat.

Podvozek je docela příjemný (verze sport má prý tvrdší) a odolný. Po koupi jsem měnil původní ramena TRW a jediné opotřebené silentbloky byly oba zadní (ty jsou uchyceny vertikálně a odchází dříve). Kdybych měl lis, tak vyměním pouze ty a nekupuju celá nová ramena. Často prý odchází i kosti stabilizátoru, ale ty, co tam jsou, stále drží dobře. Nelíbí se mi, že při přejezdu příčné nerovnosti zadek mírně nadskočí a bouchne plato kufru. Ale naštěstí jsou české silnice tak kvalitní, že k tomu dochází jenom pořád. Musím to plato nějak odhlučnit. Jinak je hluku v autě velice málo a jezdí se v něm příjemně. Aktuálně mám sadu 17" letních kol a 15" zimních. Nejlepší by asi byly 16", jelikož větší už moc netlumí nerovnosti a na menších zase auto trochu plave. Ale někdo používá i 18" kola (pouze z výroby, v TP je nemá každý) a prý se mu jezdí dobře. Moc tomu nevěřím...

Elektronika v autě mi zatím nedělá žádné problémy a už si nežije vlastním životem jako v některých Stilech (u mého Stila bez problémů), naopak oceňuji funkce jako třeba hill holder nebo přísvit do zatáček. I když ten umí vypálit mlhovky.

Celkově mi auto přijde na svůj věk a nedostatek údržby od předchozího majitele celkem spolehlivé. Nikdy mě nikde nenechalo a jízdu s ním si i po roce každodenního ježdění stále užívám. Doufám, že po prvním roce, kdy jsem opravil většinu drobných závad bude auto ještě dlouho sloužit.
Pokud bych si měl auto koupit znovu, hledal bych nejspíše model s novějším 2.0 JTDm, který řeší problémy předchůdce - vířívé klapky, má lépe umístěný DPF a zároveň nepoužívá kazovou převodovku M32. S motory 1.6 nemám zkušenost, ale používají se nadále v novém Tipu a o žádných problémech jsem neslyšel.

Silné stránky

Krásný design, silný motor, odolný podvozek

Slabé stránky

Všechno jsem rozepsal do úvodního textu, takže tady jenom rychlé shrnutí častých vad jak u toho typu motoru, tak i obecně:
-vířivé klapky u 1.9 16V
-zanesené sání a EGR
-olej v klapce sání u 1.9 s DPF
-převodovky u většiny modelů
-DPF u aut, které jezdily krátké trasy
-koroze prahů
-zaseknutý mechanismus parkovací brzdy
-vypálené mlhovky
-zašlé loga + tlačítko na kufru
-zamrzání táhla řadicí páky
-nedržící páčka blinkrů - stačí rozebrat a vyměnit hrot z páčky stěračů
-horší zpracování některých částí interiéru (kryt ruční brzdy, slícování plastů)

Většinu z těchto vad mají auta tak nějak obecně, takže z mého pohledu je Bravo docela spolehlivé auto (i když zrovna 1.9 16V asi nejméně).

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Ceny originálních náhradních dílů mi přijdou vysoké a druhovýroba často není. Taky není moc aut na vrakovištích

 


Přidat názorDiskuse: Fiat Bravo 1.9 JTDm 110 kW Dynamic

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.

Další vozy Fiat Bravo



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
6

Průměrná spolehlivost. Auto je spolehlivé na 100%, motor to kazí. Při výběru jiného motoru určitě vyšší

praktičnost
7

Je to hatchback, takže nemlžete čekat stěhovák, ale ve své třídě jeden z nejlepších

prostornost
7

Opět není to S klasse, ale místa je víc než v Octavii

jízdní vlastnosti
6
jízdní komfort
7
provozní náklady
7

Na svůj nájezd a věk skoro nic

náhradní díly
5

Druhovýroba skoro není a originály jsou drahé

výkon motoru
8
spotřeba
5

Čekal jsem nižší, ale DPF mi to nedovolí

hlučnost motoru
7
kvalita sedadel
6

Moje sedadla nemají nastavení bederní opěrky. Nejsou nepohodlná, ale mohlo to být lepší

brzdy
8
zavazadlový prostor
8





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…