Recenze
Technické info
Přezdívka auta Modrá blecha Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:235000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1679 výkon [kW]: 92 kroutící moment [Nm]: 157 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.2 maximální rychlost [km/h]: 202 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Koncept Ford Puma byl představen v roce 1996. Vznikl jako odpověď na marketingový úspěch konkurenčního výrobce (Opel Tigra). Stejně jako malý Opel, atraktivní Fordík postavili na základě malého městského auta. Puma byla vyráběna ve Fordových výrobních závodech u Kolína nad Rýnem v Německu od roku 1997 do roku 2002, kdy z výrobních linek sjel poslední kousek těchto překrásných autíček. Občas segment nazýváme hotcoupé, protože všechny důležité mechanické části (motor, převodovka a pohon) jsou v přední části vozu. To je stejné jako u Fiesty (Mk.IV).
ZKUŠENOST PŘI NÁKUPU
Hledal jsem studentské auto na přemísťování z bodu A do bodu B, které by mě bavilo.
Vůz jsem pořídil z druhé ruky v ČR. Původní registrace byla v Německu. Ex majitel toto vozidlo postavil tzv. na "kšeft", proto jsem později řešil různé neduhy spojené s předchozími nehodami a pravděpodobně stočeným tachometrem, které bych si pořízením tehdy normální Pumy odpustil. Vůz byl v lehkém tuningu. Lak, podvozek, kola.
DESIGN a EXTERIÉR
Atraktivní dynamický vzhled poplatný době vzniku. Řadí se už do vlny zvané New Edge design známé spíše z Focusu Mk.I, zde se však ještě mísí s oblými tvary viděnými například na Escortu Mk.VII. Základní proporce zdědila Puma po sesterské Fiestě, na jejímž základu je postavená. To co Fiesta nemá, jsou baculaté blatníky, ještě umocněné ve verzi ST155, hodně skloněné zadní okno a žrouta malých dětí, tedy otvor pro přívod vzduchu pro chladič v přední části vozidla. Jako perličku můžu uvést, že Puma je první vozidlo u Fordu, kde byla použity čiré světlomety. Bohužel v noci a především za deště působí pro řidiče za volantem jako bludičky. I na tehdejší dobu vzniku jsou světla nedostatečná.
Exteriér, resp. karosérie trpí na velký neduh všech Fordů z těchto let výroby. Korozi. Přední blatníky, zadní lemy, podlaha, prahy. Neznám Pumu, která by v těchto místech nebyla opravovaná.
BRZDY a PODVOZEK
Brzdy jsou nejslabší článek celého auta. Způsobily mi nejednu horkou chvilku. Na běžné ježdění bohatě stačí, ovšem při ostřejší jízdě či delším brzdění z vysoké rychlosti se vyzdvihnou jejich neduhy. Přehřívání, vadnutí a poněkud tužší chod. Doporučil bych výměnu za FL verzi (d260mm), které jsou shodné s Focusem Mk.I a podobnými problémy již netrpí.
Podvozek je naopak nejsilnější článek vozidla. Opět se povedl technikům od Fordu majstrštyk. Naladili Pumu, tak aby seděla sportovně smýšlejícím řidičům. Na okreskách je příjemně tvrdá a jistá. Ne nadarmo se říká, že Puma je jedna z nejlepších vyrobených předokolek.
MOTOR
Motor 1.7 VCT, dopomáhající tvořit ten správný sportovní charakter, má kořeny v bloku motoru 1.4, který se nachází pod kapotami Fiest. Ladění firmou Yamaha zahrnovalo narůst objemu na 1.7 l. System VCT (Variable Cam Timming) byl přidán do hlavy motoru. 85% kroutícího momentu můžete použít již při 1500ot/min. Maximum je 6750ot/min, kde se nachází omezovač. Dlouhodobá spotřeba se pohybuje kolem 7 l/100km. Motor má nádherný zvuk navzdory faktu, že se jedná pouze o 4-válec.
PŘEVODOVKA
5-ti rychlostní, z převodovaná na krátko. Při cestování po dálnicích citelně chybí jeden stupeň do "rychla". Je poměrně přesná. Ford zde použil systém klasických táhel namísto lanovodů jako u většího sourozence Mondea. Kultovní fofrklacek, tvořený hliníkovou koulí, v létě pálí, v zimě chladí, nicméně nabudí sportovní atmosféru i v interiéru, který je jinak jen lehce odlišená Fiesta Mk.IV.
INTERIÉR
Jak už jsem zmínil výše… Přístrojová deska je kompletně převzatá ze zmíněné Fiesty Mk.IV, změněné jsou budíky sdruženého přístroje, které mají bílý podklad namísto černého a šofér drží v rukou polokožený volant namísto celoplastového jako ve Fiestě. Původní Pumácké sedačky považuji za spíše horší. Mě z nich boleli záda a nahradil jsem je proto sedadly z limitované edice Ford Racing Puma.
PORUCHY a OPRAVY
Vozidlo má pravidelnou údržbu. 2x mě v zahraničí vypekla zadní ložiska, přičemž v druhém případě byla ložiska zcela nová. V roce 2018 prošel vůz kompletní opravou karosérie. V první letech vlastnění se objevovali poruchy, které bych čekal u vozu s větším nájezdem kilometrů.
PUMATRIP
Aktuálně máme společně navštívených 15 zemí a mnoho společných motoristických zážitků na takových místech jako jsou Nürburgring Nordschleife, Silverstone, Stelvio Pass, Isle of Man, Hungaroring, Lausitzring, Transfagarasan, Romantische Strasse, Grossglockner Hochalpenstrasse ...
Více o našich cestách zde: https://pumatrip.webnode.cz/
Tohle jsou všechno fakta o autě…
DOPLNĚNÍ
Vás však víc zajímá, jaké je to s Pumou jezdit. Uvelebit se do úzkých sedaček obšitých látkou, připnout se bezpečnostními pásy, otočit klíčkem v zapalování do pozice dva a poslechnout si jak čtyř hrnek v předních útrobách vozu zavrní. Pravda, někdy si dá načas. Nevím, kdy se to stalo, ale stejně jako je to se mnou, z oslovení ty, se plynně přešlo na Vy a tak místo na srazy soudobých vozů začínáme jezdit na srazy youngtimerů.
Už první metry za volantem napoví, že se nejedná o automatickou pračku na kolech, jež Vám šahá do řízení při každé příležitosti, ani Vám auto neradí, kdy máte zařadit jiný kvalt. Tyhle základní úkony jsou prostě na Vás. A to je dobře. Na druhou stranu to není ani skutečný veterán, jenž vyžaduje vystudování vysoké školy, abyste zvládli jeho základní uřízení.
Doporučuji se vyhýbat pražským kanálům, dírám a výmolům. Každá taková rána z nerovnosti je výrazně cítit v interiéru menším tlumením podvozku, daní za sportovní charakteristikou vozu.
Doménou vozu jsou okresní silnice. Pomalé táhlé zatáčky, kde řadíte mezi druhým a třetím rychlostním stupněm. Prostě ideální na projížďku kolem řeky Vltava. Vůz se mnou navštěvuje i závodní okruhy jako jsou Silverstone, Brno…, ale přeci jenom tady ztrátu na vozy s více koni pod kapotou doháníme nebojácným výkonem na hranici přilnavosti pneumatik a dlouhou neutralitou. Na nedotáčivý smyk musíte být v zatáčce vyloženě rychlý, na ten přetáčivý musíte dupnout / ťuknout na pedál brzdy při natočeném volantu v zatáčce, tím odlehčíte zadní lehkou část a jde vše ráz na ráz. Pokud ctíte sportovní jízdu a máte odřazeno, odbrzděno před zatáčkou, vůz "horkou" chvilku zavánějící hnědým poplachem v kalhotách zvládne.
ZÁVĚR
Díky aktuálně nízkým cenám při pořízení, se jedná o do budoucna vhodný kup na investici. Každý budoucí majitel, ale musí počítat s nemalou investicí při opravě koroze. Vozidel Ford Puma bylo vyrobeno relativně málo a do pár let jich bude na silnici jako šafránu, takže doba, kdy ceny půjdou opět nahoru, brzy přijde. Plusy a mínusy auta v textu.
Přidat názorDiskuse: Ford Puma
- Výlet za polární kruh 31.08.2023 00:41 PumaTrip
- Výlet za polární kruh 31.08.2023 00:36 PumaTrip
- Re: Re: Pěkné auto 02.08.2021 08:35 Ozzman
- Re: Re: Pěkné auto 02.08.2021 08:33 Ozzman
- Re: Pěkné auto 30.07.2021 12:54 PumaTrip
- Re: Pěkné auto 27.07.2021 09:39 woody-alien
- Pěkné auto 27.07.2021 06:30 Ozzman
Další vozy Ford Puma
-
Ford Puma (2001) Majitel: somalec
Přidáno: 6.8.2010 410 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Ford Puma (1997) Majitel: Vajtus
Přidáno: 6.8.2010 1210 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Ford Puma (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.1.2010 1910 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Ford Puma (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 27.2.2007 09 Majitel 9.58 Uživatelé
-
Ford Puma (1999) Majitel: Roman30
Přidáno: 27.8.2007 4010 Majitel 9.24 Uživatelé