Recenze
Škoda 1000 MB 1100 MB de luxe
Technické info
Přezdívka auta Zajíc (taťka) Rok výroby 1968 Koupeno ojeté najeto [km]:64000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1107 výkon [kW]: 38 kroutící moment [Nm]: 81 maximální rychlost [km/h]: 127 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 220 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Embéčko (Zajíc), Škoda 1100 MB de luxe,
vyrobená v roce 1968 podle modelového roku 1969.
V tomto modelovém roce dostalo Embéčko kromě viditelných změn, jako je nový tvar střechy, zadního okna a nové čelní masky s průběžnou plastovou lištou opatřenou nápisem ŠKODA, i pozměněné prvky podvozku - zesílené hřídele zadních polonáprav, zdokonalenou brzdovou soustavu s omezovačem brzdného tlaku na zadních kolech (stále však jednookruhová s bubnovými brzdami vpředu i vzadu). Dále chladič s větší chladící plochou a vrtuli s deseti listy - ta dává motoru specifický zvukový projev a odlišuje ho tak od toho litrového.
Motor samotný je v tomto modelovém roce novinkou, která si našla místo pod kapotu dvoudvéřových MBX (místo dosavadních dvoukarburátorových litrů) a také pod kapotu 22tisíc kusů vyrobených sedanů. K těm samo patří i můj Zajíc.
Motor má objem 1.107 cm3 a dává výkon 38 kW při 4.800 ot/min, točivý moment je na úrovni 81 Nm a to při 3000 ot/min. Benzin do válců dopravuje jeden karburátor Jikov.
Zajíc je v odstínu barvy Levandulová šedá, která byla novinkou modelového roku 69, vnitřní čaunění je kombinací černé a šedo-béžové koženky, která v léťe báječně lepí :)
Silné stránky
Pocit při každém sednutí za volant - jinde v tomto voze nesedávám :)
Slabé stránky
S datem výroby souvisí i bezpečnost jízdy v dnešním provozu a tak se pocit jistoty dostavuje jen na prázdné silnici... Brzdy brzdí opatrně, proto se vyplácí předvídat a hlavně nespěchat.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis je kapitolou, která se nedá opomenout...
Jelikož jsem Zajíce poprvé objevil před dvěma roky (2008) v parkovacím domě ve Voroněžské ulici v Brně, jak už delší dobu odpočívá pod larisou s pěknou vrstvou prachu. Tudíž byl servis prvním počinem ve snaze o rozhýbání a rekonvalescenci po dlouhém odpočinku. Proces rozhýbávání nakonec nabral větších obrátek, než bylo původně zamýšleno... a ze mne se stal zapálený samouk ve vědě stopující události ve výrobě, provozu a všem okolo starých škodovek.
Po oněch osmi letech odpočinku, kdy bylo auto naposledy na silnici s původním majitelem, bylo třeba udělat vše potřebné pro absolvování technické prohlídky - vše šlo až nečekaně lehce. Po odtažení vozu na laně byl vyměněn olej v převodce řízení, převodovce, motoru, dále byl namontován nový olejový filtr a seřízený motor. Brzdy dostaly nové obložení a elektrika ve voze zažila návrat k funkci.
Práce obstaral tým mechaniků kolem p. Dymáčka ze servisu na Palackého třídě v Brně- a to k mé spokojenosti, proto doporučuji.
Zajíc dostal nové pneu Barum a bílé mezikruží - které sluší.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Při pátrání po vlastníkovi garážovaného Zajíce se mi podařilo narazit na starého pána, který s tímto Embéčkem prožil půl života a již na ježdění v Brně neměl nejmenší pomyšlení. Proto odkup vozu po několika návštěvách a ujištění, že neplánuji jeho další prodej, svolil k byznysu. A tak jsem se stal majitelem třetího veterána (mimo Embéčka u mě ještě čeká na vhodný okamžik (dostatek financí) Octavia combi r.v. 1968 a škoda 100 r.v. 1969.
A tak to začalo...
Rok 2008... Entuziazmus z nového přírustku v rodině postupně předával na své okolí a zejména rodinné příslušníky. Ti takovým nadšením zdaleka nehýřili - vyjma otce, který se ukázal jako podpořitel, pomocník i občasný investor - otci díky! Takže já jsem začal podnikat první jízdy - vybavený pouze základními informacemi jsem pomalu osahával a seznamoval se se vším podstatným a docházel k poznání, že Zajíc nebude jen o požitku z jízdy, ale bude i o požitku ze zkoumání, učení, objevování...taky o starosti, o montování, opravování, občasném vztekání se a velkých radostech z malých věcí :)
Čas v garáži se začal prodlužovat. Postupně jsem začal uvažovat o řadě vylepšení a uvedení do stavu, který by byl bezvadný.
Stav auta byl po celou dobu přísně sledován původním majitelem a všechny opravy dokumentovány a prováděny odborníky (původní pan majitel byl z akademické obce, tudíž věci týkající se techniky nechával striktně na povolaných osobách a sám se staral o lak a čistotu vozu vně i uvnitř- nutno dodat, že poctivě, lak byl po prvním omytí ve stavu zánovního auta). Nicméně prahy překryté ozdobnou lištou náležící k výbavě de luxe nevypadaly dobře- jo, koroze... a pak díra v předním blatníku, sice malá, ale byla tam... Nápad na další sérii vylepšení následoval v zápětí.
Po ujetí cca pěti stovek bezproblémových kilometrů přes léto roku 2008, jsem na podzim rozbil prasátko. Koupil jsem nové prahy a všechny blatníky- vše jsem nechal vyměnit u pana Kříže z nedalekých Zakřanech. Tomu pánovi náleží můj největší dík za pomoc v dosažení dosavadního stavu Zajíce.
Kontakt jsem dostal náhodně od svého zákazníka a doporučení to bylo skvělé. Pan Kříž- autoklepíř, který s pečlivostí a zapálením pro věc vyměnil vše potřebné. Vyvařil další nedostatky, které čekaly ve spárách mezi blatníky a karoserií a tak připravil auto na celolak. To už byl začátek jara 2009 - napětí gradovalo a chuť posadit se do auta gradovala každým dnem.
Celolak byl proveden v profi lakovně v Rosicích nedaleko Brna, odstín původní- Levandulová šeda- barva se povedla chytit bezvadně, horší byla kvalita na místech jako prahy atd. - následovala reklamace, vymlouvání se, čekání (zaplaceno bylo předem, proto času dost). Nakonec bylo lakování náležitě dotaženo do uspokojivého stavu. Ovšem předání hotového vozu, který mi majitel lakovny nechal zaparkovaný na dvoře lakovny s klíčky v zapalování, se stočenými okénky a dešťovou vodou na podlaze- protože ve dnech, které Zajíc strávil venku pršelo- nebylo extra příjemné. Lakovna byla zamčená, lakýrník nedostupný a tak nezbylo, než řádně zakurvovat a odjet...
Doma jsem lak rozleštil elektrickou leštickou a pastami s různou zrnitostí- výsledek je ten, že Zajíc se stydět nemusí :)
Motosezóna v roce 2009 začala tedy v novém:
Výlety, kdy jsme se proháněli po okolí Brna, vykrystalizovaly v dálkovou jízdu do Přepych. Bez problémů, samá radost! Ani delší udržování rychlosti na úrovni 80 km/h nebylo těžkým úkolem.
Na podzim se konalo velké rozloučení a uložení Zajíce pod plachtu v garáži, kde si řádně omytý a namazaný odpočinul s 65.777 km na tachometru.
Čekání na konec dlouhé zimy jsem trávil sháněním dalších věcí k doladění drobností. Investice proběhla do předních a zadních tlumičů, nových klínových řemenů k větráku a dynamu, náhradních manžet poloos, filtrů, nové mlhovky- která by měla nahradit tu současnou (ne úplně nejpěknější). Nové ozdobné prahové lišty z leštěného hliníku- v současnosti k dostání ještě nejsou, ale snad brzy budou... Pro tyto díly, jakožto i předchozí, jsem znovu využil nabídky pražských Pragos.cz, kde je k rychlému sehnání a dostání téměř vše. Takže až bude čas, řádně staré za nové vyměním.
2010 první start v novém roce:
20.03.2010 sobota
Nasazení nabité baterky, kontrola kapalin, namazání pumpy, načerpání benzinu do karburátoru, prošlápnutí pedálu plynu, vytažení clony chladiče... klíček- kontrolky svítí :)
Start.
Ano chytá, na první otočení klíčku, fakt.
:) hrozná radost, otáčky se drží, sytič plní funkci perfektně.
Tak přidat plyn, ještě chvíli poslechnout a šlus, je večer, počkám na druhý den..
21.03.2010 první jízda:
Je to tady, prošlapat plyn, start. A jde to, projet dveřmi garáže a hurá na silnici.
První vyjížďka z Lelekovic do Brna, cestou odfouknout pneu a užívat.
Jaro je príma čas, příště vyrazím do Přepych, za asistence odborníků budu ladit podvozek.
Novinky v recenzi
Na startu sezóny
6. 5. 2019
Padesát jedna jarů, pár splašených koní pod kapotou a chuť k novým kilákům! Jdeme do toho pěkně po hlavě a k úplné spokojenosti nám schází už jen technická ;)
SWEET FIFTY!
Oslavy padesátin začaly pěkně z gruntu... máme zaletovaný chladič a repasovaný hlavní brzdový válec. Teď trochu čísel- na tachometru 70 232 km a letíme vstříc novým zážitkům.
Život za volantem je tak sladký...
Slavím, slavíš, slavíme!
25.9.17: Slavíme 70 000 km! Máme po lehkém liftingu- měnila se vodní pumpa, nyní varianta bez Staufferky, zato nová a stopro funkční. Taky jsme zdolali STK a teď už jen vyhlížíme to počasí. CHCI VÝLET, CHCI VÝLET...
(A příští rok budeme bouchat šampáňo opět- avizuju dopředu, bude to opět jubileu. Kurvadrát padesát.)
Sterilní a nudný víkend? Ani náhodou...
26.6.17 Nechali jsme za sebou 350 kiláků, letěli jsme jako vítr a byla na nás radost pohledět. Tak to byl program víkendu s Embéčkem - jednoduchý a přímočarý. S tím, jak nám to sluší jsme se pochlubili v Přepychách a taky na zámku v Náchodě (kde probíhal sraz KHV Metuje). A víte co? Byla to fakt pěkná akce- poklady na čtyřech kolech se to jen hemžilo a hlavně to bylo v klidu a míru... Žádná navoněná bída a utrápená buzerace. Živelně kultivované a sexy! A proto se těším, že 50té narozeniny mojí škodovky, oslavíme příští rok zase stylově na zámku v Náchodě.
PS: fotky ve fotkách...
Finiš!
15.6.2017: podvozek hotový, celkem 2 měsíce lopoty, sprostých slov a pravidelných koupelí končetin a jiných částí těla v ředidle. Odkládám špachtle, brusné kotouče a kartáče, štětce, ředidla, odrezovače, barvy i laky... Inu z pod vozu a pozice na lopatkách se přesouvám za volant. Bylo to krásné, už teď vzadu v hlavě hlodá myšlenka, jestli ty měsíce, ty dny a hodiny v garáži, ten žár od halogenové lampy, která přisvěcovala to a ono, jestli ta čelovka, která ke mně přirostla a vůbec všechno - no rozumíte, mám s tím vším vystavěné už sakra silné pouto. Bude mi to chybět :) Tak a teď dost nářků- příští akce bude veselá a dá zapomenout na krásná muka. Je tu konečně plánovaný výlet do východních Čech, prosím počasí: Víkend 24. a 25. června musí být špičkově, ani kapka, jasné?!
Pracujeme na sobě
4.5.2017 Ležím v garáži, jedná se o zábavu, která trvá a trvá a trvá... péče o podvozek.
Žiju, žije! ...jsme tu
Dobrý den po létech!
19.4.2017: Včera jsem si vzpomněl, že jsem kdysi dávno cosi o mém pokladu spisoval na auto.cz... a povedlo se mi dopátrat i přihlašovací údaje - přirozeně opravdová výzva :)
Proto dnes usedám ke klávesnici a toužím se s vámi podělit o to, že jsme oba - já i Embéčko - mezi živými. Oba dospíváme, prosperujeme, daří se nám - prostě krása pohledět.
Embéčko zvané Zajíc má na počítadle přes 69.000 km. Ano, za ty roky se podařilo něco natočit. Péče probíhá kontinuálně (například v minulém týdnu jsme Velký pátek trávili výměnou olejů, mazáním nápravy a lanka clony chladiče atd a taky jednou z prvních delších vyjížděk v tomto roce). Za sebou máme výlet kolem Valtic, na tachometru +160 jarních km a momentálně za oknem kanclu sněží. Plánovaný výlet na další víkend je tudíž v ohrožení a to jsme měli na plánu oblíbené Přepychy. Inu pech. Ale aby nebylo jen u zoufání- za tu dobu, která uplynula od posledního zapsaného zážitku se leccos změnilo. Takže Zajícovi táhne na pade, ale síly má na rozdávání. Já jsem vyměnil spolujezdce :) a jako bonus dostal i pořádnýho psa (maďar), který má k dispozici celé zadní sedadlo. TAKŽE vlastně idylka - i když sněží... a abych nezapomněl, vyměnil jsem značku (poznávací). Foto nejedno jako důkaz v galerii...
sezóna 2011 zahájena :)
03.04. jsem zatřásl Zajícem... a on se probudil na první otočení klíčku (předtím jsem na patřičné místo vložil akumulátor- přirozeně..., načerpal benzin, prošlapal plyn a otočil klíčkem). Paráda, dokonce ani loužička po půlročním stání nebyla nijak velká a zakryla by ji dvacetikoruna. Inu, s léty přibývá jen to dobré :)
První výlet na sebe nenechal čekat a tak se k hodnotě 66 535 km na počítadle rychle přidaly další kilometry. Novým objevem v rámci neustálého zdokonalování stroje, a musím podotknout, že objevem více než vynikajícím, bylo vypátrání pana Dostála z Veverské Bítýšky, který vyměnil brzdová prasátka v předních kolech (nyní D22, žádná jiná už běžně k dostání nejsou) a spolu s nima i pakny. Provedl rychle, s láskou a za dobrou cenu- brzdíme jak zamlada. Takže vzhůru do nouvelle saison.
PS: Octavia je od klempíře doma a čeká, čeká a snad se dočká...
Chytání k zimnímu spánku
Už jsme skoro připravení. Je pravda, že tento rok to s jízdními zážitky- s jejich délkou, nebylo tak slavné, nenajeli jsme se Zajícem tolik, kolik by se líbilo, ale nebylo mnoho času. Příší rok si to vynahradíme, už se těším. Momentálně tedy máme umyto, navoskováno, ještě zbývá ošetřit chromy konkorem, přeluxovat interiér, vytáhnout baterku, dát novou tabletu do pohlcovače vlhkosti a zavřít dveře. Pak už jen přikrýt peřinou a do jara nabírat síly :)
spravený blinkr
Sabotáž blikání měl na svědomí upadlý kontakt vedoucí k přednímu levému blinkru, už je spraveno :)
STK
Dnes jsem absolvoval měření emisí a technickou kontrolu mého Zajíce. V Brně na Řípské 11 u pana Všetečky (zapálený veteránista, každoročně zjara pořádá stk právě pro veterány /jaro jsme nestihli/). Mohlo by nám více brzdit levé přední kolo, jinak ok.
Zajímavá byla cesta zpět domů, jako bychom si vydechli, tak si vydechly a shořely pojistky blinků... Při výměně a zapnutí levého blinkru to vždycky zpod kapoty kufru udělá cvak a už se nebliká :) a je čím se bavit...
Chystáme se na STK
Příští týden nás čeká stk, doufám a věřím, že to bude OK :)
výměna ložisek kol a předních brzdových čelistí 66.240km
Červen jsme se Zajícem zakončili vyjížďkou, ze které jsme se vrátili s levým předním kolem rozpáleným doběla- ne, tak napínavé to nebylo, ale na kole se ruka skoro nedala udržet. Takže se konala výměna brzdových čelistí v předních bubnech, rozchození prasátka a při té příležitosti došlo k výměně ložisek ve všech čtyřech kolesách. Teď už zase jezdíme jako ďasy :)
konečně pěkně
včera jsme se se Zajícem byli proskočit po okolí- cca 30 km, máme novou baterku a vzduchový filtr, tak bylo třeba zajet.
Paráda :)
A pořád chčije a chčije...
Tak vážení nevím, ale letošní jaro se moc nepovedlo, Zajíce mám v garáži a do každodenního marastu s třemi průtržemi mračen v každé hodině se mi ho vypouštět moc nechce, možná pomůže šnorchl...
dálková jízda
11.04. jsme podnikli dálkovou jízdu z Brna do Hradce Králové- v pohodě, cestou nás stihl trochu otravný déšť, ale nenechali jsme se vyvést z míry. Trochu drhne lanko plynu a cvaká rychloměr- nová výzva :)
Proběhla jarní údržba- výměna oleje v motoru, filtru, oleje v převodovce- měněny byly manžety poloos, klínové řemeny na větráku a dynamu a svíčky- jezdí jako ďábel. Mlhovka už stojí na nárazníku a tlumiče jsem nechal zatím tlumiči a uvidíme v budoucnu, zatím se uleží v krabici.
Zpáteční cesta proběhla v úterý 13. a opět v dešti, rychlost celkem konstantní a to i do kopečků před Brnem, kde jsme předjížděli ve stoupání tiráky (fakt nekecám), rychlost téměř konstantní, jak už jsem psal- 70 az 80 km/h. Těď pozoruju, jestli se pod Zajícem dělají loužičky, jak tomu bylo doposavad- zatím jen kapka pod motorem, což je asi v normě "olejniček".
Jinak se mi na mysl pomalu vkrádá myšlenka na renovaci Octavie Combi, kterou zatím po neúspěšném rozdělání před třema lety- velmi diletantský pokus o renovaci- zatím kryje plachta v nejzapadlejším rohu zahrady. Zatím posílá fotku auta před tragickým zásahem z předchozích let a doufám, že vám ji budu moci představit v plné síle někdy během příštího ruku, uvidíme :)
mlhovka je doma
Dnes jsem si z pošty přinesl novou zadní mlhovku, která bude více slušet. Až namontuju, vyfotím.
Přidat názorDiskuse: Škoda 1000 MB 1100 MB de luxe
- zdravím do mechova :-) 06.04.2011 20:38 Prase
- Moc pěkné embéčko 03.04.2010 04:52
- Re: Nádhera! 29.03.2010 14:38 JardaSLX (BMWfans)
- Nádhera! 29.03.2010 11:08 Tomogo
- Jo mbčko 27.03.2010 21:11 igi2
- Fotky 27.03.2010 20:21
- Super 27.03.2010 12:28 Stano2
- Paráda 26.03.2010 17:57 štíreček1
- Nádhera 26.03.2010 10:23
- odkaz 26.03.2010 10:07 prekladys
- Krása... 25.03.2010 22:52 bubaaaack
- MVCZ na MACZ podporované ACZ 25.03.2010 20:35 FRPE
- embéčko 25.03.2010 19:36 Abarth.js
Další vozy Škoda 1000 MB
-
Škoda 1000 MB (1967) Majitel: Prase
Přidáno: 31.5.2007 64710 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Škoda 1000 MB (1967) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.6.2009 6110 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda 1000 MB (1965) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.10.2007 8110 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Škoda 1000 MB (1967) Majitel: Prase
Přidáno: 14.8.2007 8610 Majitel 9.69 Uživatelé
-
Škoda 1000 MB (1968) Majitel: Stepix
Přidáno: 14.8.2012 29 Majitel 9.55 Uživatelé