Recenze
Audi 80 1.8 S 66 kW B3
Technické info
Přezdívka auta Audi 80 Rok výroby 1989 Koupeno ojeté najeto [km]:175000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1781 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 142 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13 maximální rychlost [km/h]: 182 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Obecné
Audi 80 bylo vyráběno od roku 1972-1995, kdy se přestaly vyrábět sedany a kombi. Následně se do roku 2000 vyráběly designově nadčasové kabriolety, které po tomto roce nahradily nové vycházející již z modelu A4. Jednotlivé série mezi facelifty se označovaly písmeny B1 až B4, toto označení následně převzaly i série nových A4.
Model B1 (typ 80/82) 1972 - 1978
Model měl k dispozici výhradně čtyřválcové benzínové motory. Objem motorů se pohyboval v rozmezí 1,3 až 2 litry a výkony mezi 40 až 81 kW.
Model B2 (typ 81/85) 1979 - 1986
Nová verze již měla k dispozici i dieselové motory. Navíc se benzínových motorů objevuje systém přímého vstřikování a nově jsou k dispozici i pětiválcové motory. Objem motorů se pohyboval v rozmezí 1,3 až 2,2 litry a výkony mezi 40 až 100 kW. Atmosférické diesely o objemu 1,6 litru měly dvě výkonové verze a to 40 a 51kW. Z hlediska pohonu je podstatné osazování vybraných modelů pohonem 4x4 Quattro. Karoserie je pak nově pozinkovaná, což značně zvýšilo její odolnost vůči korozi.
Model B3 (typ 89) 09/86 - 08/91
S touto novou generací se definitivně vytratily hranaté tvary karoserie díky čemuž si nová generace vysloužila lichotivou přezdívku „vajíčko“. Nově je také v rámci bezpečnosti zaveden systém Procon-ten. Systém využívá zbytkovou kinetickou energii motoru po havárii k přitažení bezpečnostních pásů a částečnému vtažení volantu do přístrojové desky. Z nabídky motorů se definitivně vytratila dýchavičná 1,3. Výkon motorů zůstal v rozmezí 51kW u 1,6 až po 101kW u nejvýkonnějšího dvoulitru. U dieselů je podstatné zavedení přeplňování turbem. To se pozitivně projevilo na jízdní dynamice. Navíc spotřeba těchto motorů okolo 5,7 litrů byla v té době nevídaná.
Model B4 (typ 8C) 08/91 - 1996
Poslední generace Audi 80 sebou přinesla decentní ale užitečné změny. Na exteriéru je tou nejvýznamnější protažení kapoty až na úroveň světlometů, čímž zároveň tvořila mračítka a vůz tak dostal dynamičtější vzhled. Uvnitř vozu pak stojí za zmínku přesun palivové nádrže, což umožnilo sklápění zadních sedadel (ano, verze B3 neměla sklápěcí sedadla) a značně tak rozšířilo přepravní kapacitu.
V nabídce pohonných jednotek již figurují pouze motory s přímým vstřikem a turbodiesely. Nově je vůz osazován i 6tiválcovou 2,8 o výkonu 128kW. Z dieselu pak nová 1,9TDI s výkonem 66kW a příjemnou spotřebou okolo 6ti litrů. Novinkou je také ostrá verze S2 a RS2 využívající techniku Porsche a 5tiválcový motor o objemu 2,3 litrů dávajícím až 232kW/315hp.
Více na http://www.audi-club.cz/ odkud jsem čerpal.
Přímým následovníkem je model A4 u kterého si je v prvních letech výroby možno všimnout stejného provedení budíků přístrojové desky.
Tento konkrétní vůz je klasický pětimístný sedan, ve kterém se dá díky rozvoru 254 cm pohodlně ujet ve 4 i 1000 km (vyzkoušeno).
Je vybaven benzínovým motorem o objemu 1781 cm3 osazeným dvouventilovou technikou (OHC), je vybaven vstřikovači Mono-Jetronic (tovární označení PM). Díky tomuto osazení je charakter motoru předurčen k tahu odspodu (od 2200/ot. min.). Vrchol výkonu je v 5500 otáčkách s hodnotou 66kW. Kroutící moment vrcholí s hodnotou 142 Nm pří 3250 ot./min. I přes relativně malou hmotnost 1050 kg se rozhodně nejedná o sporťák - z 0 na 100 za 13s a top těsně přes 180km/h.
Převodovka:
Manuální, pěti stupňová - v 50ce točí na dvojku 3000, na trojku 1800, ve 130tce točí na pětku 3000 ot/min.
Převody jsou spíše delší: jednička až do 50km/h, dvojka 95, trojka 140, čtyřka 180 no a víc ta moje ani nejede, když tam dáte pětku spadnou otáčky ke čtyřem tisícům a už jenom udržujete rychlost.
Vyzdvihl bych přesné a krátké dráhy řazení - rychlosti tam padnou jedna báseň.
Brzdy:
Přední kotoučové, zadní bubnové. Zastaví auto přesně tam, kde chcete a jsou spolehlivé. Samozřejmě na nějaké okruhové řázení můžete zapomenout, Ale kdo by jezdil s audinkou stylem brzda plyn - tohle auto je o něčem jiném.
Po dlouhodobém pečlivém zapisování nákupu pohonných hnot a stavu kilometrů jsem dospěl k tomuto:
Za rok 2007 jsme s autem najezdili 8696km a nakoupili 752,9 litru benzínu, což odpovídá spotřebě 8,6 litru na 100 km.
Za rok 2008 jsme s autem najezdili 9010km a nakoupili 749,8 litru benzínu, což odpovídá spotřebě 8,3 litru na 100 km.
Za rok 2009 jsme s autem najezdili 9281km a nakoupili 794,2 litru benzínu, což odpovídá spotřebě 8,5 litru na 100 km.
Za rok 2010 jsme s autem najezdili 5908km a nakoupili 492,8 litru benzínu, což odpovídá spotřebě 8,34 litru na 100 km.
Pro komplexnost dodávám, že auto se používá denně do práce (3km), do města na nákupy a asi tak jednou za měsíc po dálnici do Ostravy. Kdyby se používalo na dálkové trasy, spotřeba by asi byla lepší - nicméně i tak si myslím, že na 21 let staré autíčko hezký výkon.
Novinka!!!
Zjistil jsem, že v Top Gearu ve 4-té sérii 3-tím dílu je zajímavý test Audi 80 1,8E takže zkoukněte ;-)
Interiér je pojat velmi bytelně, všechno je nadosah, budíky jsou krásně čitelné s možností regulace intenzity červeného podsvícení. Občas něco zavrže, zvlástě při přejezdu nerovností ale stím se už hold musí počítat.
Do dveří sice nedáte 1,5l láhev ale vejde se tam spousta potřebných věcí a díky hloubce otvorů Vám nikdy nic nevypadne. Před řidičem je pod volantem odkládací polička, kde se vejde klasický deštník nebo autoatlas formátu A4 popřípadě oba dva. Před spolujezdcem je zamykatelná, osvětlená přihrádka. Do ní se při troše snahy vejde PET láhev a veškeré potřebné mapy a papíry.
Stupeň výbavy je základní - pouze autorádio s dvěmi repruktory, volant se nedá v žádném směru nastavovat, sedadla jen v podélném směru. Nemá klimatizaci.
Topení funguje dobře. Při -5 stupních auto topí za jízdy do 7-mi minut.
Silné stránky
Dost komfortní pojezd na svůj věk. Pozink => nerezne
Nestárnoucí vzhled
Spolehlivost
Dílenské zpracování
Tvar sedadel (zkuste si sedadla ve stějně starém, třeba i v novějším Cliu a podobných a pak pochopíte proč to zdůrazňuji)
Přesné dráhy řazení
Původní audio instalace která stále hraje na výbornou
70-ti litrová palivová nádrž - tu asi jen tak doma nenajdete
Slabé stránky
Nesklopné sedadla vzadu - palivová nádrž je za nimi, odstraněno ve verzi B4
Na tak staré auto drahé originální díly
Spotřeba oleje asi 1,5 L na 1000km - na auto tohoto věku to ale není nic zlého ;)
V porovnání s moderními auty slabá dynamika
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nejezdím do origoše - to bych to tam mohl nechat, při jejich hodinové sazbě. Jinak se jednou odporoučelo čidlo na vstřik benzínu a podložka na sání (1200Kč), jenom údržba - svíčky, olej, řemeny - nikdy nic drahého
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Po známosti :)
Jen tak light
Přední maska Nothelle
Spoiler přední a křídlo Rieger - víc nic,líbí se tak jak je :D
Novinky v recenzi
Provozní náklady
Tak jsem si spočítal provozní náklady za posledních pár let. Díky zápisům se mi povedlo dopočítat, že za posledních 50 000km se spotřebovalo benzínu za 132t kč a cca 52t kč za opravy. Z toho plyne, že provozní náklady jsou 3,4 na kilometr. Zatím v tom nejsou náklady za pojistky a pneu. I tak si myslím, že na staré autko používané i v zimě a bez nějakého přílišného šetření při jízdě dobrýý výsledek. Nebo je to moc? Co myslíte?
Porucha
Při stání na volnoběh, auto mělo tendenci "schípnout". Po té co se tento scénář opakoval x-krát, byl vyměněn prasklý gumový spojovací díl mezi karburátorem a blokem motoru a problém okamžitě zmizel. Oprava bratru za 800kč, hodina práce a jede se dále.
Nepravidelný chod
Znenadání začala Audinka občas vynechávat bez ohledu na teplotu motoru. Změřil jsem kabely, byly ok. Tak jsem rozebral rozdělovač a bylo jasno - ve víku bylo vidět značné opotřebení a oxidace. Pročistění pomohlo jen asi na týden a tak jsem zakoupil nové od firmy EPS. Tady bacha - víko od Bosch má jinou výšku tudíž na PMkový motor nejde použít bez úprav. Když už jsem byl v motoru tak jsem vyměnil svíčky za nové, stejný typ NGK BUR6ET. Autko šlape jak hodinky ;-)
Zimní sezóna
Na zimu koupeny Barum polaris 3 185/65 R14. Po pár desítkách kilometrech musím konstatovat, že oproti letnímu obutí je auto mnohem stabilnější v zatáčkách. Jak to bude s chováním na sněhu uvidím ;-)
Výměna klínových řemenů
Začal se ozývat řemen po nastartování asi 5 sekund pískal. Řetězy vyměněny. Upozornění jsou tam dva a jsou ozubené - pro alternátor (950mm) a další pro servo (850mm). Já jsem použil od firmy Gates typ 6218MC a 6214MC. A připravte se na to, že ty řetězy z vrchu pořádně neutáhnete - dole jsou šrouby na povolení, takže šup hezky pod auto ;-)
Problém s startováním
Tak se stalo, že jednoho rána nešla Audinka nastartovat. A když už se teda nastartovat povedla, motor dělal psikusy, nechtěl držet otáčky a chcípal dokud se nezahřál. Opraveno za 200kč - byl to opálený palec rozdělovače.Teď už zase šlape jako hodinky ;-)
STK a drobnosti
Tak jsme prošli STKčkem s tím, že emise jsou jakž takž ještě v normě ale je nutné vyměnit stabilizátory na přední nápravě. Taky jsem při této příležitosti nechal přetěstnit víko motoru, přes které se ztrácel olej a plastovou přírubu k motoru, jež přivádí chladící kapalinu a byla prasklá. Nové jsou i zapalovací kabely - na zkoušku jsem vzal Starliny, tak po zimě uvidím jestli bude problém. Vyšlo to na cca 3 000kč takže spokojenost.
Údržba zámku
Začaly jít ztuha otevírat oboje přední dveře a proto došlo na jejich rozborku. Protože jsem nevěděl, jak je to u Audi uděláno, rozebraly se celé dveře. Teď už vím, že to jde i bez toho ale je vhodné mít někoho na pomoc při opětovné montáži zámku. Jinak zámek je bytelný (viz foto) a tak stačilo jen očistit, namazat olejem a grafitovou vazelínou a nyní se dveře otevírají jak nové.
Oprava
Tak jsem přijel jednou z Ostravy a druhý den ráno už jsem nenastartoval.Jelikož už to bylo 20000km od výměny svíček tak jsem je vyměnil ale tím to nebylo. Nakonec se zjistilo, že odešel snímač teploty chladící kapaliny. Po výměně teď už zase jezdím bez problémů. Svíčky NGK + čidlo = 1200 kč.
Údržba
Při přezouvání jsem zjistil, že vnější destičky maj tak 3mm a vnitřní jsou takřka netknuté, takže vyměnit a rozhýbat prasátka. Při té příležitosti se vyměnil i olej a filtr, takže teď mažem 10W40tkou. Jinak vše ok - jezdí se vesele dál a to už se nám blíží ta "dvoustovka"
Výměna manžety řadící páky
Jednoho odpoledne jsem si tak posedával v autku a uvědomil si, že manžeta řadičky už není to co bývala - přece jen 20 let se na ní už dosti projevilo. Objednal jsem tedy novou a tuto neděli došlo k výměně. Ikdyž mi práce zabrala cc 3/4 hodiny, dá se to zvládnout i za 20 minut. Jenže to bych si nesměl zvolit nejsložitější způsob výměny a sice odstrojit středový panel. Jinak je to totiž otázka 5 šroubů :-)
Havárka
Jednoho sobotního rána, kousek za ostravou směrem na Opavu jsem dostal přetáčívý smyk. Poté co jsem neúspěšně kontroval točením volantu jsem si vystřihl 360 stupňovou otáčku, kterou jsem zakončil elegantním sešupem do škarpy....viz foto
Návštěva STK:pánové zkoumali, zkoušeli a krom utržené levé přední manžety nic nenašli. Takže jezdíme vesele dál
A máme tu opravu - od pravého kola se při přejzdu nerovností ozývaly rázy. Po návštěvě STK a kontrole přední nápravy došlo k výměně stabilizátoru kola a při tom i výměně manžety. I s prací za 1 150 kč. Žádná hrůza
Po 18-ti letech se odporoučela žárovka podsvícení palubní desky - 20 minut práce a nová za 6Kč a jeto jako nové
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Audi 80 1.8 S 66 kW B3
- Re: Poctivá audina 15.09.2010 10:50 fuckerik
- Re: Re: objektivne posudenie 15.09.2010 10:22 fuckerik
- Re: Krásný 15.09.2010 10:03 fuckerik
- Re: 80 15.09.2010 10:01 fuckerik
- hodnocení 14.09.2010 14:05 fuckerik
- Hodnocení 14.09.2010 14:01 fuckerik
- Re: mimochodem 14.09.2010 13:49 fuckerik
- Re: Je to skvělá kára za malo peněz! 14.09.2010 13:47 fuckerik
- Re: 100 01.03.2010 14:35 fuckerik
- Re: Jóo 01.03.2010 14:34 fuckerik
- audinka 31.03.2009 08:03 Brandon Walsh
- Re: Re: Re: Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 23:22 Chobot
- Re: Re: Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 22:25
- Re: Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 21:40 fuckerik
- Re: Re: Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 21:35 fuckerik
- Re: Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 19:36 Chobot
- Re: Re: objektivne posudenie 22.05.2008 17:09
- Re: Každý má nárok na názor - já Vám ten váš neberu 22.05.2008 11:10 Chobot
- Každý má nárok na názor - já Vám ten váš neberu 22.05.2008 10:24 fuckerik
- Re: Re: objektivne posudenie 21.05.2008 23:09 jmurjr (H22A7)
- Re: objektivne posudenie 21.05.2008 23:02
- Re: objektivne posudenie 21.05.2008 22:58 Chobot
- objektivne posudenie 21.05.2008 22:52
- Moc pěkný 10.05.2008 20:51
- Krásný 02.05.2008 22:45
- Krásavica 23.04.2008 12:30 ZiP2150
- Audi 80 b4 TDi 22.04.2008 13:27
- Veľa muziky za málo peňazí. Rožšír recenziu a pridaj nejaké fotečky 23.02.2008 18:44 *Black_Jacket*
- 80 02.06.2007 21:29
- Video 02.06.2007 19:26 Hanss (MoDo Team)
Další vozy Audi 80
-
Audi 80 (1992) Majitel: liborauta
Přidáno: 1.11.2011 178 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Audi 80 (1993) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.1.2009 9610 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Audi 80 (1990) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.1.2008 1010 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Audi 80 (1988) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.5.2007 510 Majitel 9.50 Uživatelé
-
Audi 80 (1989) Majitel: Marek80
Přidáno: 18.6.2013 1010 Majitel 9.11 Uživatelé