Recenze

10 Majitel

Mazda 323 Protege MP3

9,92 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda 323, foto 1 Mazda 323, foto 2 Mazda 323, foto 3 Mazda 323, foto 4 Mazda 323, foto 5 Mazda 323, foto 6 Mazda 323, foto 7 Mazda 323, foto 8
Mazda 323, foto 9 Mazda 323, foto 10 Mazda 323, foto 11 Mazda 323, foto 12 Mazda 323, foto 13 Mazda 323, foto 14 Mazda 323, foto 15 Mazda 323, foto 16 Mazda 323, foto 17 Mazda 323, foto 18 Mazda 323, foto 19 Mazda 323, foto 20 Mazda 323, foto 21 Mazda 323, foto 22 Mazda 323, foto 23 Mazda 323, foto 24
 

Technické info

Přezdívka auta šmudlinka Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:136000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1991 výkon [kW]: 104 kroutící moment [Nm]: 193 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 416 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8,5

Popis vozu

Jak jsem k němu přišel:

Auto jsem poprvé uviděl přes plot autosalonu, když jsem jel kolem na kole na výlet, stálo tam celé nablískané, tak jsem se na něj šel hned podívat a poptat se, jednu mazdu už jsem měl doma (323F BA) a o téhle jsem věděl, že je to speciální edice z ameriky, která se v evropě neprodávala. Když jsem se zeptal na cenu, tak jsem hned věděl, že to auto musím mít, a už o dva dny později jsem jěště před otvíračkou stepoval před branou aby mi auto někdo nevyfoukl. S mechanikem jsem ho prohlédl a vyrazil na zkušební jízdu dlouhou minimálně 20km - jel jsem normálním tempem a do auta jsem se stále více zamilovával takže mi bylo jedno jaké vady má - naštěstí mělo jen pár chybiček. Auto mělo jen bouchnuté levé zadní dveře a odřený lem u nich, jinak jezdilo normálně a podvozek nejevil známky žádných závad, trošinku pískaly brzdy, ale majitel říkal, že auto dva roky nejezdilo a že tedy třmeny budou zatuhlé a bude to chtít asi repasovat.

Pak jsem s majitelem podepsal smlouvu a auto zaplatil, a v tu chvíli mu přišla sms, že jiný zájemce sehnal peníze, a že si jede pro auto - to jsem si oddychl, že jsem to stihl včas :-) Na to mi majitel řekl, že úplně stejně tehdy to auto koupil jako nové - šel se podívat k dealerovi Mazdy v New Jersey v USA a auto ho zaujalo na první pohled, zeptal se prodejce co je to zač a on mu říkal, že o je speciální 1500 kusová edice, že včera přišlo a že dostali na dealerství pouze jeden kus. Majitel říkal, že auto vezme ale že dá zálohu a skočí do banky pro peníze - na to mu prodejce řekl, že to nejde - že už jeden takový do banky běžel a jestli to auto chce, tak ho musí zaplatit rovnou - majitel se zeptal jestli teda může zaplatit kartou což bylo schváleno a auto zaplatil a podepsal smlouvu zrovna když ten druhý zájemce vcházel do dveří s balíkem peněz, ale měl smůlu - pro mě dobře protože jinak by se auto nedostalo po časedo čech a nebylo by teď moje :-)

Po odjezdu ze salonu jsem se hned jel řádně projet a ten den jsem byl nejšťastnějsí chlap na silnici.

Co je auto zač?

Speciální edice Protege MP3 se vyrobilo 1500 kusů pouze pro severní ameriku - 1000 modrých a 500 žlutých - původní majitel si ho koupil přímo v showroomu Mazdy v New Jersey a v roce 2008 se stěhoval zpět do čech a auto vzal sebou.

Auto pohání benzínová atmosféra 2.0 16v vyladěná na 104 kW (bežně měl tento motor 96 kW v evropské 323F 2.0 sport a v americké Protege5 myslím taky), sání bylo od výroby KN, původní majitel ho ale vyměnil za CAI Injen, podvozek je z výroby snížený o 1cm, má silnější stabilizátory 25mm vpředu a 20 mm vzadu (normálně je u modelů BJ i u většiny ostatních modelů mazdy v evropě síla 23 vpředu a 16 vzadu). Auto má tovární bodykit zahrnující nárazník s velkými mlhovkami, prahy, zadní podspojler a křídlo, dále speciální edice zahrnuje sportovní nerez výfuk Racing Beat (nádherný zvuk), zkrácené řazení, hliníkové pedály Mazdaspeed,17 palcová kola Racing Hart, jiné čalounění interiéru a v neposlední řadě i audio které této edici dalo její název MP3 - jedná se o jednotku Kenwood excelon Z919, čtyři reproduktory kenwood a subwoofer o průměru 10 palců v kufru. Sice je tím o něco snížena využitelnost zavazadlového prostoru, ale dokud není rodina tak to vůbec nevadí - bagáž na víkend pro čtyři lidi se tam naložit dá i tak :-)

Bezpečnostní výbava

Jelikož jde o americkou verzi - bezpečnostní výbava se podstatně liší od evropských specifikací mazdy 323 - evropský hatchback 323F 2.0 měl čtyři airbagy, abs a esp, tato moje americká verze pouze dva airbagy a abs ani esp neměla vůbec, dalším rozdílem je absence zadních mlhovek, které se kvůli schválení u nás dodělaly na tlačítko na palubní desku nalevo od volantu a jejich žárovky se zapojili do spodních obrysových světel, stejně se museli trošku předělat přední světla - američané mají oranžové poziční světla, bylo nutné je předělat na led diodu a umístit před původní americký blinkr který je ve světlech blíže masce, původní blinkr byl zachován a z oranžové pozičky se stal další blinkr, takže auto má v hlavním světlometu blinkry dva.

Jízda

S autem jezdím skoro denně a jsem velice spokojen - podvozek perfektně drží stopu a to i na zimních 15 a v létě na 17 je to teprve lahoda. Samozřejmě někomu by dost tvrdý podvozek vadil, je pravda, že je cítit kazdý kamínek, ale mě osobně to nevadí a užívám si každý metr za volantem. Motor je dostatečně silný na svižnou jízdu a má krásný zvuk - je pravda že na zvuku se do značné míry podílí sání Injen vyvedené do prostoru mezi nárazníkem a podběhem, a taky výfuk Racing Beat. Ten se po nastartování rozezní krásným hlubokým tónem, mezi dvěma až třemi tisíci otáček o sobě nedává skoro znát - jen velmi příjemným hlubším zvukem, nad třemi tisíci postupně nabírá na hlasitosti a krásném sportovním akcentu a v 6500 tisících na trojku je jeho zvuk snad nejkrásnější - to už se ovšem pohybujeme kolem 135 km/h takže častěji se do maximálních otáček dostane dvojka - nejsem vyznavač podtáčení a motor vytáčím velmi rád a velmi často, samožřejmě hlavně při předjíždění, kdy podřadím třeba z pětky na trojku a hned je síly dost na rychlé a bezpečné předjetí - člověk jen nesmí zapomenout přeřadit, protože při necelých 7000 zasáhne omezovač a není to příjemný pocit :-) Po vypnutí motoru je dobře slyšet, jak se ze sání vypouští vzduch který se tam za chodu natlakoval - takové pěkné dvousekundové fssst :-)

Komfort jízdy je pro mě dobrý ale jak už jsem psal výše, je cítit každý kamínek, protože podvozek je opravdu dost tvrdý - když chcete stojící auto rozhoupat nebo alespoň trošku zhoupnout tak to skoro vůbec nejde - odměnou za to je perfektní držení stopy, až motokárové projíždění zatáček protože auto se prakticky vůbec nenahne . je pravda, že z toho důvody by mohla mít přední sedadla poněkud větší boční vedení - místo auta se totiž dost naklání řídič :-) Jinak su sedadla tak akorát tvrdá a pohodlná

Řízení má hydraulický posilovač a řidič přesně ví co se pod koly děje - občas na hodně nerovném povrchu se s třírameným volantem Nardi vyloženě peru, protože pneumatiky 215/45 r17 mají tendenci kopírovat různé sklony a brát mi volant z ruky - samozřejmě to není nic nepříjemného - jen je třeba držet volant pevně v rukou pokud na takovém povrchu jedu, což naštěstí není moc často, ale na našich silnicích děr bohužel přibívá :-(

Řazení je zkrácené už od výroby od firmy Racing Beat a převodovka řadí naprosto přesně a jelikož jsou velmi krátké dráhy tak i velmi rychle a pro mě je to naprostá radost - vždy to hezky mechanicky cvakne a jede se dál, spojkový pedál je o něco tvrdší než jsem měl ve staré mazdě a i tam byl tvrdší než ve všem ostatním co jsem řídil, ale podle mě to k dobrému pocitu z auta patří - není to nic co by nezvládlo i něžné pohlaví, i když v dlouhé koloně by to možná někoho štvalo - já nejsem žádná trasořitka tak mi to už ani nepřijde a spíš mám problém v jiných autech, že napoprvé málem prošlápnu podlahu :-D

Servisní náklady

co se týká servisu tak na autě jsem hned po koupi nechal udělat preventivně rozvody a zrepasovat včechny třmeny, protože auto dva roky stálo ve stodole a byly dost zatuhlé. Ve předu jsem měnil brzdové destičky. Jinak jsem koupil nové dveře a nechal je nastříkat + vyvařit a nastříkat lem. Jediné co bylo opravdu třeba vyměnit aby auto jezdilo tak jak má byla jedna cívka, protože občas zlobila a auto začlo jet na dva válce, ale hned po vypnutí a znovu nastartování jelo normálně. Cívku jsem koupil za 1500, vyměnil a od té doby auto jezdí perfektně. Jediný problém je, že jsem sháněl gumové uložení zadního stabilizátoru, protože vrzalo ale bohužel jsem zatím neuspěl i když jsem ho objednával i z kanady, ale stejně přišlo menší než potžebuju, zatím to řeším tak, že to jednou za rok odmontuju a promažu vazelínou

Kterak šmudlinka ke jménu přišla :-)

pojmenovala jí tak přítelkyně - že prý jí mám dost často ušmudlanou :-) bohužel nemám garáž a tak je i po umytí velmi rychle špinavá - na té modré je to hodně vidět, ale když se umyje, ak vypadá alespoň chvíli moc krásně - pro podobný typ sportovněji střižených aut se tahle barva vyloženě hodí.

Auto je moje srdcová záležitost, semtam navštívím nějaký ten sraz mazd a chvíle za volantem si opravdu užívám :-)

Silné stránky

spolehlivost
trochu vyjímečné
pěkný vzhled
perfektní podvozek
dobře hrající audio

Slabé stránky

problém sehnat některé atypické díly

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

žádné větší problémy, použe běžná údržba a jedna vadná cívka za 1500 kČ

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

velmi příjemný pán - první majitel, který koupil auto v USA a pak si ho po čase dovezl sem do Čech

 

Novinky v recenzi

17.7.2013 18:41

gumy sabilizátoru konečně na autě :-)

dnes jsme s kamarádem u něho v dílně konečně namontovali polyurethany na oba stabilizátory - na zadním nám výměna zabrala asi 5 minut, ale na předním kvůli velice špatnému přístupu asi 115 minut - byla to opravdu hrůza :-D ale je namontováno a auto je nyní v zatáčkách o poznání pevnější a opět se téměř vůbec nenaklání a hlavně už na nerovnostech nevrže - huráá :-)

28.6.2013 11:13

konečně gumy stabilizátoru :-)

po více než roce se mi konečně podařilo sehnat uložení stabilizátoru takže až je namontuji tak bude po problémech s občasným vrzáním od zadní nápravy :-) podle originálního čísla dílu z ameriky jsem našel v rusku výrobce který je vyrábí, dokonce z polyurethanu a za velmi rozumnou cenu. je pravda, že poštou ze sibiře putovaly 40 dní než se ke mně dostaly ale mám je a sedí tak jsem spokojen :-D

17.4.2013 11:24

technická

tak jsem minulý týden letos už podruhé přezul na letní, auto umyl, a dnes absolvoval technickou kontrolu. Měl jsem obavy jestli projdu pokud narazím na nějakého technika rýpala, který bude zkoumat všemožná éčka, ale naštěstí jsem vyfasoval pohodového chlapíka, který se pořád smál a hodně se zajímal o historii modelu atd. Šmudlinka prošla bez ztráty květinky a na dva roky máme vystaráno :-)

23.3.2013 09:50

přezutí

Tak jsem to nevydržel a ve středu jsem přezul na letní sedmnáctky - bylo hezky teplo a čekala mě asi 100 km vyjížďka tak jsem si ji chtěl užít :-) Mnozí mě jistě budou mít za blázna, vzhledem k tomu jaké tam je počasí teď to chápu :-) S autem teď nicméně kromě pár kilometrů "kolem komína" nic nenajedu takže se nějakých problémů nebojím a hlavně doufám, že příští týden už přeci jen zima nadobro odejde :-) jinak jsem zjistil, že ačkoliv mají mé letní pneu o dost nižší profil tak mi na nich auto přijde malinko komfortnější - asi to je tím, že širší kola spíše nějakou díru na silnici přejedou než do ní spadnou

16.3.2013 21:06

fotky

rád bych přidal fotky, ale bohužel to prostě nejde - ať je zmenšuju jak je zmenšuju - stále se mi objevuje chyba, že přesahují maximální možnou velikost - přitom ta může být 3 Mb a moje fotky mají po úpravě ani ne 300 kb


Další vozy Mazda 323



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

vysoká - jeden z důvodů proč jsem si auto pořídil, moje starší mazda 323f BA byla velice spolehlivá tak jsem se nebál, že by tato nebyla

praktičnost
8

sedany nejsou nejpraktičtější a navíc mám v kufru originál subwoofer :-)

prostornost
10

prostor v kabině je díky rozvoru 2610 mm velmi dobrý

jízdní vlastnosti
10

perfektní řiditelnost

jízdní komfort
8

přeci jen dost tvrdý sportovní podvozek

provozní náklady
9
náhradní díly
9

některé atypické se dají sehnat dost špatně

výkon motoru
10

140 koní pro běžné ježdění bohatě stačí

spotřeba
9

myslím že kolem 8,5 litru v převaze městského provozu není vůbec špatné

hlučnost motoru
10

nádherný zvuk jak motoru tak výfuku - čím vyšší otáčky tím lepší

kvalita sedadel
9

sedadla jsou pohodlná i na delší trasy, akorát by mohla mít ještě malinko větší boční vedení

brzdy
10

brzdy mají vrtané kotouče vpředu i vzadu a brzdí parádně - možná až moc dobře

zavazadlový prostor
8

velikost je dobrá ale hůře přístupný, část zabírá originální subwoofer


Více o modeluMazda 323 BJ (1998-2003)
Mazda Xedos 9 2,3i Mazda Xedos 9 2,3i

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se…

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let.…

 





Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Baník 2:1. Rozhodl Voltr, hosté jsou poslední

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Baník 2:1. Rozhodl Voltr,…

Fotbalisté Liberce porazili ve 14. ligovém kole Ostravu 2:1. Domácí poslal ve třetí minutě do vedení Radim…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…