Recenze
Kia Ceed Kia Ceed SW CD 1,5 T-GDi GPF 7DCT
Technické info
Přezdívka auta Ceed Rok výroby 2025 Koupeno nové najeto [km]:1500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1482 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 253 maximální rychlost [km/h]: 197 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 625 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Před pořízením vozu Kia Ceed SW jsem zvažoval řadu jiných, některých i zcela odlišných aut. Jako aktivní muzikant jsem ale měl několik kritérií, jejichž kombinace možnosti výběru poměrně hodně zúžila: zavazadlový prostor, do kterého dám kvádr o rozměrech 175 x 30 x 30 cm na délku (za sklopenými zadními sedadly, samozřejmě), co nejrovnější podlaha po sklopení zadních sedadel, výška od podlahy kufru po strop po celé jeho délce min. 73 cm, co nejnižší nakládací hrana, rozumně silný motor a přiměřeně zábavné ježdění. Ne nepodstatným kritériem pak bylo to, aby se auto líbilo manželce jak na pohled, tak jako řidičce (takže např. nesmí být zas tak moc velké) a aby bylo co nejmladší, i když nemusí být nové. A chtěl jsem po letech vyzkoušet automatickou převodovku a to všechno vecpat do cca 700.000,- Kč vč. DPH.
I tak se pár kandidátů našlo a, kupodivu, i mezi novými auty. Kromě Kia Ceed to byla, samozřejmě, Hyundai i30, lehce ojeté Octávie, ale třeba i nový KGM Torres a některá další. Nakonec to vyhrála Kia, která nám nabídla nejlepší mix výše uvedených kritérií, což bylo dále podpořeno pěknou akční nabídkou skladových aut s dobrými cenami. Oproti Fordu S-Max, který u mě Kia vlastně nahrazuje, je to velký skok dolů co se týče úložného prostoru a celkové praktičnosti, ale já mám rád změny.
A teď k samotnému autu: Kia Ceed SW je kombi nižší střední třídy s, podle mě, velice dobrou cenou za vysokou užitnou hodnotu a dobrou kvalitu.
S benzínovým motorem 1,5 l se 103 kW/253 Nm se nejedná o žádný supersport, ale dynamika objektivně není špatná, i když kvůli sportovním výkonům se toto auto asi nepořizuje. Já jsem zvolil variantu se 7stupňovou automatizovanou dvojspojkovou převodovkou a i s ní jsem zatím spokojený. Výbavový stupeň Top s příplatkovým Business paketem mi pak připadá jako dobrý kompromis mezi maximální výbavou a cenou.
Výroba tohoto modelu ale v roce 2025 skončila a nové auto lze tedy pořídit už jen ze skladových zásob prodejců.
Detailní recenzi tohoto auta si můžete přečíst na mých stránkách: https://www.trhon.cz/auto/kia_ceed
Silné stránky
- “Normálnost” celého auta vč. až retro pojetí interiéru
- Stále pěkný a moderní vnější design, i když už modelu nějakých pár let je
- Dobrá kvalita zpracování vnějších i vnitřních částí auta
- 7letá záruka vč. bezplatné aktualizace dat pro navigaci
- Výborný podvozek a brzdy
- Progresivní řízení
- Solidní dynamika auta i přes očekávání lenosti po regulacemi vynuceném snížení max. výkonu motoru
- (Zatím) dobře fungující DCT převodovka včetně zábavného Sport módu
- Velký a prakticky uspořádaný zavazadlový prostor
- Z výroby osazené kvalitní letní pneumatiky (Michelin Primacy 4)
- Možnost jednoduchého vypnutí většiny asistentů
- Aplikace Kia App, aktualizace software a dat vzduchem
Slabé stránky
- Otravnost asistentu hlídání bdělosti řidiče v kombinaci s nemožností jeho vypnutí nebo alespoň rozumného nastavení
- Ne příliš velká užitečná hmotnost (užitečné zatížení)
- Hluk od kol/podvozku, absence téměř jakéhokoli tlumení karoserie
- Až příliš "eko" nastavení Normal módu DCT převodovky
A pak pár drobností:
- Údaje o teplotě nastavené na automatické klimatizaci nejsou dobře čitelné při slunečném dnu a provedení displejů na klimatizaci neladí se zbytkem interiéru a ovládacích prvků
- Plast přihrádek v zavazadlovém prostoru nezabraňující pohybu předmětů v nich, což také generuje nepříjemné zvuky umocňované vroubkováním dna přihrádek
- Umístění a provedení loketní opěrky ve dveřích řidiče a středové loketní opěrky nedovolují opření loktů při současném dobrém držení volantu
- Pro někoho ne zcela dostatečná polohovatelnost opěrek hlavy
- Absence krytého prostoru pro odložení drobných odpadků
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Se servisem zatím žádné zkušenosti nemám, mám zatím najeto jen 1500 km, během kterých se nic servisního neudálo.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto bylo koupeno u UNIKOM v Kutné Hoře, přístup personálu autosalonu byl velice vstřícný a jednání férové. Před mým finálním rozhodnutím mi i půjčili obdobné auto, abych si mohl doma vyzkoušet vše, co potřebuji, a dobře se rozhodnout. Odvděčil jsem se jim za to tím, že jsem s půjčeným autem trefil srnku a vrátil jsem jim ho tedy trochu pocuchané, ale ani to nebyla překážka v naší další dobré komunikaci.
Novinky v recenzi
Zkušenosti po první delší cestě
Absolvoval jsem s autem první delší cestu, konkrétně z ČR na jih Švýcarska a zpět. Bylo to cca 950 km tam a obdobná vzdálenost zpět (cesty tam a zpět nebyly shodné). Na této cestě je zajímavé to, že kombinuje stovky kilometrů po dálnicích s omezením i bez omezení rychlosti, desítky až stovky km standardních „okresek“ a obdobnou porci horských silnic s často náročnými stoupáními, klesáními a serpentinami. Auto bylo středně zatížené dvěma osobami a zavazadlovým prostorem prakticky plným běžných zavazadel.
Moje zkušenosti mohu shrnout do těchto pro mě klíčových kategorií:
1. Motor
I přidušený motor 1,5 l / 103 kW / 253 Nm umožňuje dobrou dynamiku jízdy, bezpečné a poměrně akční předjíždění. Reálně jsem se nedostal do žádné situace, kdy by mi chyběl výkon nebo točivý moment pro bezpečné uskutečnění jakýchkoli manévrů, a to ani v leckdy příkrých stoupáních nebo, naopak, při rychlostech kolem 160 km/h na dálnicích. Při jízdě ze strmějších kopců ale motor brzdí méně, než jsem čekal, a to i při ručním podřazení na nejnižší vhodný stupeň, takže je nutné hodně často šlapat na brzdu.
Celkový dojem z pohonu mohu popsat jako příjemné překvapení z jeho dostatečnosti i v extrémnějších situacích, i když samotná čísla výkonu a točivého momentu nejsou příliš velká. Slabinou je slabé brzdění motorem při sjezdech a jako horský povoz bych toto auto asi nevolil, případně by bylo nutné smířit se s větším opotřebením brzd.
2. Převodovka
Na chování dvojspojkové automatizované převodovky DCT v extrémnějších situacích jsem byl hodně zvědavý a rovnou shrnu, že jsem byl spokojen. I do strmějších stoupání bylo nejlepší volbou ponechat mód Normal, který vše zvládal v pohodě. Zpočátku jsem do extrémnějších stoupání volil mód Sport, ale to se ukázalo jako neefektivní, v módu Normal byla jízd do kopce plynulejší, jen bylo třeba více šlapat na plyn. Při jízdě z kopce se převodovka docela pěkně přizpůsobuje stylu jízdy, resp. žádané rychlosti, jak lze zjistit z práce s brzdou, a snaží se efektivně podřazovat (v tom jí jen moc nepomáhá výše zmíněné slabé brzdění motorem). V žádném režimu se nebjevilo cukání nebo významná nerozhodnost převodovky.
3. Podvozek
Tato cesta jen potvrdila moje první dojmy z podvozku, který nadále hodnotím jako výborný. Ani v dynamičtěji projížděných serpentinách se auto prakticky nenaklání, na dálnicích dobře drží stopu a přitom to není žádný kostitřas při přejíždění nerovností, čemuž asi trochu pomáhají i měkčí sedadla.
4. Komfort
Dalším milým překvapením pro mě byla absence významné únavy po téměř 1000 km řízení jen sem tam přerušovaného krátkou přestávkou. Na tom se pozitivně projevila kombinace kvalitního podvozku, až překvapivě dobrých sedadel a ušetření energie díky DCT převodovce.
Před jízdou jsem měl obavy z mých standardních problémů se zády při dlouhém sezení. V autě jsou totiž jen základní sedadla bez nastavitelné bederní opěrky a s relativně měkčím polstrováním (i když moje o desítky kg lehčí manželka hodnotí sedadla jako příjemně tuhá). Ani jednou se mi nestalo, že bych z auta vylézal se ztuhlými či bolavými zády, což mě opravdu překvapilo a rád hodnotím sedadla jako alespoň pro mě výborná.
Ještě lze zmínit, že ani hluk od podvozku mi nepřipadal jako obtěžující. Hluk od podvozku jsem více vnímal spíše v nižších rychlostech na hrubším asfaltu, kterého je ale ve Švýcarsku málo, a tak jsme celou cestu hluk jako něco, co by stálo za zmínku, nehodnotili.
5. Jízdní asistenty
I po vyzkoušení ve velmi různých jízdních situacích musím konstatovat, že bych se víceméně bez všech těch asistentů obešel. Nemluvím o ABS/ESP, tempomatu a spol., ale o „bruselských“ asistentech typu hlídání jízdních pruhů, rychlosti, bdělosti, autostop apod. Po každém nastartování jsem vše pravidelně vypínal, s výjimkou systému hlídání bdělosti, který, bohužel, vypnout nelze. Za lehce užitečné považuji asi jen systémy hlídání a sledování jízdy v pruzích, které např. při dlouhotrvající jízdě po dálnici mohou sem tam pomoct a jinak moc neotravují. Na běžné silnici je ale vždy vypínám. Jednoznačně nejotravnější je systém hlídání bdělosti řidiče, který nefunguje dobře, alespoň při mém stylu řízení. Za celou dobu, co s autem jezdím, jsem nepochopil, jak tento systém funguje, resp. jak je třeba se za volantem chovat, aby byl spokojený, a výsledkem je veliký nesoulad mezi realitou a tím, co systém vyhodnocuje jako snížení bdělosti, a následně celkové snížení bezpečnosti jízdy, protože to mě jako řidiče opravdu rozčiluje. Nejhorší vlastností tohoto systému je to, že ho nelze vypnout ani nijak nastavit (v některých jiných zemích to asi nějak jde, protože manuál takové možnosti popisuje). Jediné, co je na tomto systému sem tam užitečné, je upozornění na rozjezd vozidla vpředu.
6. Shrnutí
Opakovaná delší jízda mi potvrdila dobré první dojmy z podvozku, dostatečnosti pohonu a fungování DCT převodovky, přinesla příjemné překvapení z kvality sedadel a nečekaně malé únavy z řízení. Na druhé straně jízda potvrdila nevelkou užitečnost až zbytečnost či dokonce potenciální škodlivost některých evropskou legislativou vnucených jízdních asistentů.
Auto Kia Ceed SW 1,5 T-Gdi 7DCT mohu po této zkušenosti s klidem doporučit i na delší cestování.
Přidat názorDiskuse: Kia Ceed Kia Ceed SW CD 1,5 T-GDi GPF 7DCT
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Kia Ceed
-
Kia Ceed (2019) Majitel: Pert75
Přidáno: 24.6.2020 109 Majitel 9.24 Uživatelé
-
Kia Ceed (2018) Majitel: pethug
Přidáno: 19.1.2019 169 Majitel 8.47 Uživatelé
-
Kia Ceed (2013) Majitel: Atomas
Přidáno: 10.5.2013 419 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Kia Ceed (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 11.4.2010 169 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Kia Ceed (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 5.5.2010 359 Majitel 9.83 Uživatelé