Recenze

igi2 (muž 36 let) Poslat zprávu
 
7 Majitel

Dacia Lodgy

9,75 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Dacia Lodgy, foto 1 Dacia Lodgy, foto 2 Dacia Lodgy, foto 3 Dacia Lodgy, foto 4 Dacia Lodgy, foto 5 Dacia Lodgy, foto 6 Dacia Lodgy, foto 7 Dacia Lodgy, foto 8
Dacia Lodgy, foto 9 Dacia Lodgy, foto 10 Dacia Lodgy, foto 11 Dacia Lodgy, foto 12 Dacia Lodgy, foto 13 Dacia Lodgy, foto 14 Dacia Lodgy, foto 15 Dacia Lodgy, foto 16 Dacia Lodgy, foto 17 Dacia Lodgy, foto 18 Dacia Lodgy, foto 19 Dacia Lodgy, foto 20 Dacia Lodgy, foto 21 Dacia Lodgy, foto 22 Dacia Lodgy, foto 23 Dacia Lodgy, foto 24 Dacia Lodgy, foto 25 Dacia Lodgy, foto 26 Dacia Lodgy, foto 27 Dacia Lodgy, foto 28 Dacia Lodgy, foto 29 Dacia Lodgy, foto 30 Dacia Lodgy, foto 31
 

Technické info

Přezdívka auta Dača Rok výroby 2017 Koupeno nové najeto [km]:4800 palivo: benzin převodovka: manuální pohon kol: zadní

Popis vozu

Za posledních 9 let se moje situace trochu změnila a můj stávající Ford Fiesta už nestíhal nároky na něj kladené. Najednou bylo potřeba přepravovat kočárek, psa velikosti poníka a spousty krámu na chalupaření. Prostě taková česká klasika. V důsledku toho Ford vypadal jako chlívek, pes obýval v podstatě celé auto a nikdy jsme nenaložili vše, co se k autu nanosilo. Navíc s 9 lety na krku, se dostával do období, kdy se začínají projevovat první stařecké nemoci.
Volba byla jasná. Nové auto musí být velké a také levné. K dispozici byl rozpočet kolem 300 000,- a s tím se velká kouzla dělat nedají. Jo a nové auto muselo být opravdu nové. Holt dnešní elektronikou nabitá auta by měla mít cedulku se "spotřebujte do..." a nechtěl jsem za pár let být tam kde teď. Postupně padla volba na Dacii - konkrétně model Dokker. Raději budu mít novou Dacii nez ojetého C-Maxe za stejné prachy. Vydali jsme se tedy na předváděcí jízdu, která mne celkem mile překvapila. Manželce se ale nazamlouval plechový industriální interiér od B-sloupků dozadu, kde Dokker zůstává prostě pořád dodávkou. Když jsme dojeli zpět na autosalon, zastavila se manželka u Lodgy a povídá: "jé, to je krásný auto..." a bylo jasno :-)

Lodgy je sesterské auto Dokkeru, předek po B sloupky je prakticky totožný - až na trochu jinou palubní desku. Dále dozadu je to ale zcela jiné auto, interiér je komplet oplastovaný, klasické dveře a víko kufru. A také je pěkně ošklivé. Tvar karoserie připomíná ocucaný bonbon, vysoké rovné boky ještě opticky zmenšují malá kola... Podmínkou proto byl výběr verze Stepway, která je zvenčí oplastovaná ve stalu SUVček a vypadá podstatně lépe. Kola jsou standartně 16" (pozor, výrobce nedoporučuje na ně nasazovat řetězy, i když někdo tvrdí že to jde) a plasty dodají ocucanému bonbonu trochu tvary běžné pro auto. Navíc se jedná o top výbavu, takže dostanete navíc trochu luxuxu (na poměry low-end automobilky) v podobě mutimediálního systému s navigací, tempomatu koženého volantu (asi z koženky), polokoženkových sedadel, tónovaná skla a tzv. flexwheels, což jsou plecháče s výřezy přesně dle tvaru poklic - takže na pohled vypadají k nerozeznání od liťáků. Jo a nápisů STEPWAY na dveřích, takže neznalí věci se vás pořád ptají za jakou firmu to jezdíte... :-)

Jak jezdí? Překvapivě dobře. Bavíme se samozřejmě o MPVčku, což je kategorie kde je jediným cílem převézt co nejvíc lidí a balastu z bodu A do bodu B. Proto nelze srovnávat s běžnými osobáky a soupeře hledat spíše mezi dodávkami. Pozitivní je že s nástupem Euro 6 musela Dacia vyhodit renaultí obstarožní, chcíplý a rozežraný motor 1,6 8V a namontovali o 30 koníků silnějsí Nisan-Renault 1,6SCe. Výkonově na auto plně postačuje, auto je lehké, takže ve městě má celkem i odpich. Pokud nezapnete režim eko – který motor přiškrtí a auto změní na dýchavičný traktor (dlužno podotknout že nějakou tu desetinku litru ušetřit dovede, ale za cenu značného odříkání). Na dálnici zrychluje rozvážně a pomalu – tady už svou roli hraje vysoká stavba a odpor vzduchu. Podvozek je relativně tvrdý a u nezatíženého auta dost uskákaný. Zatížením zadní nápravy se jízdní vlastnosti výrazně spraví. Prostě dodávka. Na rovné silnici jede krásně, nadměrně se nenaklání jen citlivost na boční vítr tu je - a to dost velká. Nejcitelnější to je na dálnici při předjíždění kamionu, kde tu facku z boku od víru který se dělá mezi kabinou a návěsem cítí opravdu všichni na palubě. Na rozbité silnici ale značně poskakuje a na kostkách, jsou-li již rozježděné - začnou trochu rezonovat tvrdé plasty v interiéru. Když už jsme interiéru – tvrdé plasty masivu palubní desky jsou vesměs docela kvalitní, nic v autě nesmrdí a zdají se být i celkem odolné. Po bližším prozkoumání je ale patrné, že panely ve kterých jsou osazeny ovladače topení a nebo např. rádio jsou na rozdíl od těla palubní desky tenké a nemají valného ducha, taková vietnamská tržnice. Panel okolo rádia je na pohled zajímavý, leskle černý s barevným proužkem na okrajích a zůstávají na něm otisky prstů. Výplně dveří jsou výhradně z tvrdého plastu, bez jakéhokoliv polstrování. Kaplička přístrojů také pocítila škrty. Otáčkoměr je ocejchován pouze čísly, žádné červené pole, díky čemuž lze stejný přístroj sdílet bez úprav napříč motorizacemi. Nakonec to není až tak hloupé řešení, hlavně že zde je. Mnohem horší je absence teploměru. Co teploměru. Jakékoliv informace o teplotě v motoru! To že mnohé automobilky nahradily teploměr chladící kapaliny kontrolkou modrého a červeného teploměru, na to jsem si již, se skřípěním zubů, zvyknul. Soudruzi z rumunska šli ale ještě dál, a ušetřili i těch několik haléřů za modrou žárovičku, takže je k dispozici pouze červená výstraha informující že už je uvařeno. Jediná možnost jak zjistit že je ohřátý motor je tak zkusit jestli už “to topí”… Taktéž systém start – stop (mimochodem další věc na přesdržku) se s nějakou teplotou motoru také nepáře, takže v klidu zhasne ledový motor na první křižovatce…

A tím se dostáváme k největší bolesti Lodgy. A tou je ergonomie. Myslím že při návrhu palubní desky postupovali inženýři tak, že si po výkresu rozhodili mince a řekli – “takhle tam ta tlačítka budou” . Největší úlet je umístění ovladače sklonu světlometů. Ten se nachází na spodku palubní desky, asi někde tam, kde bývá otvírání haubny. Ač má na sobě vyraženou stupnici, je to zbytečné, protže na ni stejně nevidíte (pokud nevystoupíte a nekleknete si vedle vozu) Nastavení tak probíhá tím způsobem, že s tím točíte sem a tam dokud nejste jakš-takš spokojeni s tím kam to tak přibližně svítí. Možná se autoři inspirovali u nás v Čechách – kde se toto “zbytečné zařízení” prostě nepoužívá, tak jej odklidili někam, kde nebude překážet… Mimochodem – zádná elektronika, ale na lanko! Vypínač systému start – stop, ač asi nejčastěji mačkané tlačítko je uklizen na středovém tunelu hodně dole a pod ruční brzdou, takže je bez kroucení ruky nedosažitelný. Ovladače topení nemají žádná nahmatatelný prvek, který by určoval polohu. Musíte se vždy podívat. Tlačítko zapnutí manuální klimatizace (jiná v nabídce není) je male, nepodsvícené a vypadá jako by jej někdo domontoval dodatečně. Stěrače fungují přesně naopak než v normálním autě – dolů se přidává a postrádají cyklovač nebo funkci jednoho setření. Proste lze jen volit ze 3 rychlostí. Roleta v kufru není vedena v žádné kolejničce nebo drážce. Prostě ji vezmete, přitáhnete a snažíte se zaháknout na konci kufru. Což vyžaduje oko střelce a ruku pyrotechnika. V praxi se tak roletka používá jen v nouzi – třeba když potřebujete nechat auto s plným kufrem chlastu přes noc na sídlišti. Jinak to za ty nervy při každém otevření kufru nestojí. Nakonec – k 7mi místné verzi ji ani nedostanete. Kufr je obrovský. 800l v základu, v podlaze jsou k dispozici 4 kotvící oka. Otevírání pátých dvečí je trochu archaické, kovovým tlačíkem jako ze žigulíku, které v zimě rádo zamrzá. Výška otevřených dveří je tak akorát pro člověka výšky 180cm. Já se ještě nepraštím, ale vyšší postavy budou mít problém. Pokud si objednáte vanu do kufru, dostanete v případě 5ti místného auta od Dacie krátkou vanu která nezakryje celý kufr. Mají totiž jen jednu, společnou se 7mi místnou verzí. Kde je část kufru zabraná složenou lavicí 3 řady. Vzhledem j tomu že materiálem není guma ale něco takového jako tácek pod maso z Tesca – bude lepší poohlédnout se na internetu po neoriginálním příslušenství. Bude levnější, lepší materiál a mají rozměry na obě verze… Bohužel spotřební materiál použitý ve výrobě není nejlepší kvality. Stírátka spíše patlají než stírají a auto relativně málo svítí. Výměna stírátek je banalita, doufám že pomohou i nové žárovky. Výměnu plánuji na jaro, až se bude dát pracovat na autě venku.

Při pohledu na tenké páte dveře obduvuji odvahu konstruktérů posadit do kufru třetí řadu sedadel 7mi místné verze. Nějakou větší bouračku na kufr bych v 7 lidech absolvovat fakt nechtěl. Pokud jde o bezpečnost – EuroNcap ohodnotil Lodgy na 3 hvězdy. Není to hit, ale při detailním prostudování zjistíme že největší problém byla absence elektronických asistenčních systémů, na které jsou nyní inspektoři vysazení. Dříve by bylo hodnocení čistě podle bodu za ochranu posádky za 4 hvězdy, takže to zas taková tragédie jak se někdy prezentuje není.

Řízení - ač stále se starým dobrým hydraulickým posilovačem je poněkud přeposilované a bez citu. Ale alespoň přesné. Volant také stojí za zmínku. Od modelového r. 2017 dostala Lodgy nový volant (facelift obsahoval novou mřížku chladiče, jiné barvy palubní desky, a právě tento volat) díky čemuž se konečně Dacia zbavila archaického ovládání klaksonu na levé páčce pod volantem a tak konečně je klakson tam, kde v každém normálním autě - na středu volantu! Nový volant je navíc docela šik a nevypadá jako vymontovaný z buldozeru. Škoda jen že tlačítka tempomatu nejsou podsvícená nebo alespoň hmatově odlišitelná. Člověk si zvykne, ale nováček v noci leští prsty volant a hledá. Spotřeba je zatím cca 7,7l v kombinovaném provozu a dlouhodobém průměru. Na dálnici při tempomatové 130 si bere kolem 9l (tempomat žere víc – bez něj to jde i za 7,9), okresky cca 7,3. Ale motor je ještě syrový, to se bude ještě asi upravovat. Hlučnost je dobrá, motor o sobě moc nedává vědět, jen pod zátěží se začíná ozývat jadrné staccato, které zní tak trochu jako díra ve výfuku 😊. V dálničních rychlostech spíše než motor začíná být slyšet hluk od kol. Na rozdíl od Fiesty se i kolem 140 km/h dá komunikovat se spolujezdcem bez zvyšování hlasu a i rádio je celkem poslouchatelné. Na levné auto lze odhlučnění a pohodu na palubě označit za velmi dobré.

V interiéru je jasné že se šetřilo úplně všude. Tvrdé plasty jsou úplně všude a celému interiéru dominuje černočerná barva. Původní dvoubarevné řešení palubní desky zmizelo s faceliftem. Nový interiér působí smutně a usedle, ale celkem důstojně. K dispozici je klasický kastlík před spolujezdcem, díra v palubní desce nad ním a kapsy ve dveřích. Vedle řadičky je místo na posazení dvou plechovek pití nebo kelímků kafe, velkou petku ale nikam nedáte. Ještě je k dispozici mělká a široká schránka na vrcholu palubní desky. Její kryt je laciného provedení, má aretaci v horní poloze, ale jsem zvědav jak tato aretace bude fungovat po letech provozu. Už nyní se nezdá že by v otevřené poloze držela nějak příliš ochotně. Ve verzi Stepway jsou standartně sedadla z kombinace koženky a textilu, vzadu se třemi IsoFixy. Na pohled vypadají velmi povedeně, sedí se na nich dobře – posez je dost jako v autobuse. Velmi vzpřímeně a vysoko. Boční vedení tam je, ale jen malým náznakem. Vzhledem k předpokládanému způsobu jízdy je to asi jedno. Na zadní straně sedadel jsou sklopné stolky jednoduchého provedení, které lze do nižších verzí přiobjednat za 1000,-
Co říci závěrem? Klidně bych si ji za ty peníze koupil znovu. Je to jednoduché auto, které poslouží a nezruinuje rozpočet. Pokud člověk neřeší efekt a prestiž značky. Naopak nemusí řešit „tohle nepovezu abych si nezřídil auto“ prostě se naloží děti, pes, cement … Technicky je tak 10 let zpátky doplněná pouze o povinné fičury které si vymyslela EU (Start stop, ESP, monitoring tlaku v pneu)

Je dobře že i v dnešní době je pořád možné koupit levné a jednoduché auto do role, kterou dříve zajišťovaly Trabanty, později Felicie… Dnes máme Dacii.

Silné stránky

Hlavně cena
Obří kufr
3x isofix vzadu
Celkem solidní motor
Taktéž solidní jízdní vlastnosti


Slabé stránky

Ergonomie
Kvalita některých plastových dílů v interiéru
"Šetřilo se kde to šlo" (i nešlo)
Z výroby mizerná stírátka
Relativně špatně svítí - snad to spraví jiné žárovky

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

perlička - při opravě defektu jsme zjistili že v jednom zadním kole jsou dvě čidla tlaku - jedno namontované a jedno navíc, které i s ventilkem lítá volně v kole. Asi se jim ve fabrice nepovedla montáž ventilku na první pokus, tak ho naprali do kola namontovali jiný... Inu - Afrika... ;-)

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Autoavant Praha 8:
Při domontáži alarmu nedokázali zpětně poskládat palubní desku, takže mi za jízdy odpadával kus plastu na nohy. Vyřešeno reklamací, na druhý pokus sborku zvládli.

Navigace Medianav

Věc která stojí za samostatnou kapitolu je Daciácký multimediální systém - navigace Medianav. K výbavě Arctica ji můžete mít za nádherných 7500, já ji dostal k výbavě Stepway v ceně. Předesílám že nejsem fanda dotykových displayů v autě. S tlačítky svého auta se člověk naučí časem pracovat po slepu, na dotykový display se chtě-nechtě podívat musí.

Nabízí satelitní navigaci po ČR (za dalších 3000 dostanete i mapy Evropy) rádio, slot na flash disk s MP3 a buetooth hands free. Lze na ni připojit couvací kameru. Display je odporový (reafuje tedy na tlak) a celé zařízení vypadá designem tak 10 let staré (což plně odpovídá filozofii dacie). Display je trochu hrubší, ale neleskne se na dotyk reaguje celkem ochorně, i když se zpožděním (jak rozvedu níže) V režimu couvací kamery nabídne statické obrysové křivky vozidla (statické - ukazují dráhu vozidla pokud bude volant rovně. Při zatáčení ne nezakřivují) Ovládacích prvků je minimum, pouze vypínač a tlačítko hlasitosti. Zbytek se ovládá přes display, nebo na "plácačce" pod volantem.

Vyplatí se? Když pominu wow efekt, že mám v Dacii vestavěnou navigaci s dotykovým displayem... ne, nevyplatí. Jediné plus je, že s ní získáte display pro couvací kameru a nemusíte domontovávat nějaký dodatečný. I když u dealera vám mohou nabídnout couvací kameru s displayem v zrcátku. Jinak je toto zařízení spíše nedotažené a standartní rádio spolu s běžným smartphonem vybaveným navigací udělá lepší službu.
Kde je problém? Opět s ergonomií. Navigace je utopená příliš dole, takže musíte pro pohled na mapu odvracet pohled poměrně hodně mimo obvyklé zorné pole, nebo požádat spolujezdce aby se ujal role navigátora.Přístroj disponuje funkcí varování před radary a křižovatkami se záznamem průjezdu na červenou, která je spíše k vzteku, protože před každým takový bodem navigace pípá (řve jako kráva) a protože někdo databázi vyrobil tak, že trasy projel s automatickým zařízením které všude kde zaznamenalo nějaký IR přísvit zařadilo varování, navigace pípá na každé křižovatce, i když je tam jen detektor přítomnosti vozidel. Pípá pořád, odporně a otravně. Alespon to jde vypnout. Stejně jako informace o překročení nejvyšší povolené rychosti, která trpí stejnými neduhy.
Jako pozitivum musím zmínit zobrazování "reálného pohledu" u složitejších křižovatek.
Zvuk při přehrávání rádia i multimedií je pro normálního člověka na slušné úrovni (nepředpokládám by si vybírali audiofilové), jen příjem je poměrně slabý. Tam jde jiná autoradia ještě hrají, Medaianav už jen šumí.
Bohužel po každém restartu motoru přejde multimediální systém na základní obrazovku s menu. A pokud nasednete a chcete změnit naladěnou stanici, musíte se k sezanmu předvoleb proklikat. Bohužel reakce na stisknutí virtuálních tlačítek nejsou nikterak rychlé. Klidně 2-3s. Přeladit rádio za jízdy je tak dobrý recept na nehodu.
Stejný problém má poslední z funkcí - hands free. Zvuk i srozumitelnost jsou na dobré úrovni. Pro příjem příchozího hovoru ideální. Pokud si chcete zavolat, máte na displayi k dispozici číselní s poměrně velkými "tlačítky", nebo menu kde můžete volit z telefoního seznamu v telefonu, nebo posledních volaných čísel. Jenže ouha. Zde už jsou tlačítka tak malá, že trefit se v jedoucím autě, a ještě k tomu se věnovat řízení, je prakticky nemožné. Bezpečnější je tak vzít si telegon raději do ruky. Zákon nezákon.
U verze Stepway je toto zařízení v ceně, takže nemá cenu cokoliv řešit. Rozhodně není tak špatné aby jej člověk vypáral a nahrazoval. Pokud si ale vybíráte verzi, která touto navigací nedisponuje, myslím si že v příplatcích naleznete položky za které se dá oněch 7500 utratit smyslupněji.

 

Novinky v recenzi

17.2.2018 10:40

Doplněna recenze multimediálního systému Medianav

Po půl roce ježdění s autem jsem se rozhodl napsat recenzi na multimediální systém Medianav který dacia nabízí za mírné příplatky, nebo v top verzích v ceně.


Další vozy značky Dacia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Více o modeluDacia Lodgy
Dacia Logan 1,4  - král mezi nejlevnějšími Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Rozvor větší než Octavia, zavazadlový prostor 510 litrů,…

Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz

Po dvou letech od zahájení prodeje sedanu, jehož se…

 





Blesk.cz

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a…

Jak jsme téměř před rokem psali, tak se i stalo – Mozilla se svým Firefoxem hodila stará Windows XP a Visty do…

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří neuvěřitelných 300 metrů

Pavučina pohltila pobřeží v dovolenkovém ráji: Měří…

Nejen v Česku dochází kvůli zvyšující se teplotě ovzduší k úkazům, na které nejsme zvyklí. V Řecku letošní…

 

iSport.cz

Lídr Sparty Stanciu: Pořád tvoříme lepší partu, Plzně se vůbec nebojíme

Lídr Sparty Stanciu: Pořád tvoříme lepší partu,…

Při přechodu na rozestavení 3-5-2 se posunul do středu pole. A doručil jeden z nejlepších zápasů v rudém dresu.…

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány, řekl Csaplár

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány,…

Další rána pro nováčka FORTUNA:LIGY. Příbram v Karviné padla 1:4 a navíc přišla o zkušeného lídra a nejlepšího…

 

Reflex.cz

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Na iDnes.cz vyšel článek, ze kterého je poznat, že autor nedomyslel, co vlastně sděluje. Kdyby to domyslel, asi…

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel, Paroubek i Konvička. Koho vybere Ostrava?

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel,…

Do senátních voleb v Ostravě jde letos půjde 9 kandidátů, je jich tedy o dva více než v posledních volbách v…