Peugeot 508 - 2. generace
Automobily střední třídy procházejí u Peugeotů zajímavou genezí.
Prvním "novodobým" vozem střední třídy byla 405, vcelku obyčejně se tvářící solidní vůz "francouzského mercedesu", která do léta 87 začala přebírat pozici a nahrazovat roli 305 (nižší střední) i 505 (vyšší střední třídy)
Po 405 přišla 406,
vizuálně vlastně jenom "doladěný" předchůdce, jehož vizuální podoba se ale mimořádně povedla. Nutno přiznat, že i když se jedná o auto minimálně 14 let staré, jeho vzhled neurazí ani dnes. Krásný to příklad nadčasového designu.
Jak 405 tak i 406 byly, řekněme... plnotučné vozy střední třídy.
Nástupcem 406 se stala 407,
což bylo daleko více čtyřdveřové kupé nežli sedan střední třídy. Obrovitá tlama chladiče, světla zasahující až někam do poloviny délky přední kapoty. Vpředu prostoru více než dost, místo vzadu bylo. Sice ne zcela postačující, ale bylo. Také kufr svým "stylovým" objemem (407 litrů) posouval 407 spíše do kategorie GT (Gran Turismo = auto, sloužící k rychlému a komfortnímu cestování dvojici dospělých a příslušné dávce zavazadel). Kombi verze na tom byla z hlediska prostornosti interiéru i kufru o malounko méně špatně, ale žádnej zázrak to nebyl ani tady.
508 první generace
nahrazovala jak 407 (střední třídu), tak i 607 (vyšší střední), proto ji Francouzi nafoukli co to jenom šlo. Postavena na podvozkové platformě posledního Citroenu C5, 508/1.gen vypadala jako nafukovací autíčko, které někdo o malý kousek přefouknul. Prostě, dříve půvabná Marion snědla TOLIK vynikajících francouzských brioche, croisant a pain a chocolat, že z toho nakynula možná až moc. Automobil dlouhý, široký i vysoký, uvnitř objemný - ale vizuálně těžký a nikterak zvlášť pohledný. Naštěstí ty největší desinové přešlapy napravil facelift, po němž 508 vcelku prokoukla. I když ta těžká zadnice (u sedanu také a u kombíku zejména) jí prostě zůstala
508 2. generace
je opět lehkonohá tanečnice z Moulen Rouge, chic auto, správná francouzská chat de beauté, která vás okouzlí svou krásou i divokostí a jemně ovine svými sametovými packami. A samozřejmě, jako správná kočka vás občas i drápne. A že... "tam uvnitř" není zase až tak veliká, vytahaná a rozčvachtaná jako stará Gertuda? Inu, Belle Angelique se nenabízí všem - jenom těm, kteří umějí a chtějí ocenit její vnady. A koho už život omrzel, ať si klidně koupí diese alte mutti Gertrude
Jediné, co by mi na nové 508 vadilo, je drastické zmenšení nádrže. 72 litrů u C5(III) a 508 (I) představovalo reálný dojezd 1.100, s lehkou nohou i 1.200 km, takže na cestě Praha - Milano není třeba tankovat. 55 litrů, to mívala Octávie, tedy auto nižší střední třídy, ne?
Pozn.: autor tohoto komentáře za svůj dosavadní řidičský život najezdil přes milion km v cca v 40-50 různých vozech (od Lady VAZ 2102 a Škody Favorit až po Volvo 960, Renault Safrane a Jaguar XF), včetně Peugeotů 406, 407 sedan, 407 kombi, 308 kombi, Citroën C5/III. kombi a nyní juž 3/4 roku jezdí v Peugeotu 508 kombi