Recenze

8 Majitel

Toyota C-HR 1.8 Hybrid

9.88 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Toyota C-HR, foto 1 Toyota C-HR, foto 2 Toyota C-HR, foto 3 Toyota C-HR, foto 4 Toyota C-HR, foto 5 Toyota C-HR, foto 6 Toyota C-HR, foto 7 Toyota C-HR, foto 8
Toyota C-HR, foto 9 Toyota C-HR, foto 10 Toyota C-HR, foto 11 Toyota C-HR, foto 12 Toyota C-HR, foto 13 Toyota C-HR, foto 14 Toyota C-HR, foto 15 Toyota C-HR, foto 16 Toyota C-HR, foto 17
 

Technické info

Přezdívka auta CHR Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:5000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 90 kroutící moment [Nm]: 142 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 170 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 377 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4

Popis vozu

Mám trochu delší příběh k tomu co předcházelo výběru CHR. Trochu se víc rozepíšu, tak jestli vám jde jen o auto, přeskočte.

Jak by řekl Karel Gott, tak toto jsem opravdu nečekal. Tak bych asi vystihl moje pocity a zřejmě i mého okolí po převzetí “CéHáeRka”. Před CHR jsem střídal primárně 2 auta. SUV Renault Kadjar a hot-hatch Opel Astra OPC. Pochopitelně na rychlé přesuny či zábavu OPC, na klidné a pohodlné cesty ať už po Praze nebo do zahraničí Kadjar. O tom se více rozepíšu v dalších recenzích, tady uvedu jen že i přes bohatou výbavu měl Kadjar jen halogenová světla a byl to manuál. To byli ve zkratce 2 důvody, které mě donutili začít hledat alternativu. Vzhledem k tomu, že jde o auto k podnikání, tak mě i dost vadila negativa spojená s vlastněním auta a proto jsem si řekl, že příště raději operativní leasing.

Naskytla se možnost výhodné smlouvy na Škoda Kodiaq Style Plus TDI 140kw 4x4 AP. Byla to jasná volba, splňovalo to nároky a bylo objednáno. Po tom co minula doba 3 měsíců, která byla slíbena, byly oznámeny problémy ve výrobě a odklad o cca 2 měsíce. No dobře, počkám. Po těch 2 měsících a nátlaku jsem zjistil, že někde v řetězci obchodník-leasingovka-výrobce se stala chyba a auto teprve budou zadávat do výroby. Asi se k tomu nebudu vyjadřovat více než, že smlouvu jsem vypověděl.

Následovalo přemýšlení co dál. Kadjara stejně prodám, štvala mě tam i akontace původně složená, tzn. firma měla v tom autě zbytečně moc hotovosti. Čím dál tím víc jsem jezdil centrem Prahy bez vyhrazených míst a hrozilo, že v tomto režimu budu permanentně. Začal jsem počítat a při dodržení určitého budgetu na splátky leasingu se může hodně vyplatit elektromobil, protože v Praze v zónách může parkovat zadarmo. Nejde jen o peníze, ale o tu pohodu, že mohu jet kamkoliv kdykoliv...

Tak jsem začal hledat. Nový Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, VW eGolf, BMW i3. Na Leaf údajně čekací lhůta 12 měsíců, tak jsem ani neztrácel čas návštěvou dealera. Hyundai Ioniq mě hodně pozitivně překvapil. Je vidět, že to auto je vyvinuté a postavené odděleně od ostatních modelů, interiér se mi moc líbil - prostorný, hezký, řekl bych i kvalitní na první pohled a možnost dobré výbavy. Prodejce, že se mi ozve jak najde dostupnou předváděčku. No už se mi neozval a na kontakt nereagoval. Takže asi tak. Už jsem si začal říkat, že mám asi na čele nápis “neprodávejte mi nové auto”. Golf je prostě Golf, což není špatně, ale nic extra. Na EV nevyniká ani tech. parametry. Nabídku jsem úplně špatnou nedostal, nicméně šlo prakticky o high-tech verzi Golfa Comfortline s pár extras. Já už před 2 lety prakticky stejné auto měl a tak nějak jsem měl psychický blok, že se vracím zpátky. Zbývalo BMW i3. Vypadá sice divně (pro mě), nepřehání to v dostupnější cenové hladině s výbavou, ale ten výkon a zrychlení! Dostal jsem velmi dobrou nabídku a bylo zase jasno. Jen ověřím možnost dobíjení v garážích bytového domu (novostavba)...no a přišla zase studená sprcha. Do konce záruky na dům to musí schválit developer a ten to neschválí (v sousedním domě to už prý řešili). Představa dobíjet někde různě se mi nelíbila, tak jsem výběr EV uzavřel.

A konečně výběr CHR!
V mezičase co jsem vybíral EV jsem zjistil, že výhodné parkování platí v Praze i pro hybridy s EV modem. Koukal jsem co se nabízí a nejlépe to s nabídkou měla Toyota. Nikdy jsem japonce neměl, tak jsem byl dost zvědavý. Auris na mě už trochu zastaralý a obyčejný. RAV4 také odcházející generace, s kterou jsem i něco najezdil a interiér nemohu překousnout, navíc jako druhé auto je to zbytečně velké a drahé. Ideálně do města se tvářila CHR a zrovna byla dostupná i verze Selection, což je v podstatě plná výbava s pár stylovými doplňky a prvky. Např. světlá perforovaná kůže na sedačkách, speciální lak a černá střecha+zrcátka+spoiler, 18 palcová kola, LED promítání loga CHR ze zrcátek na chodník apod. Zkrátím to, proběhla zkušební jízda, během které jsem neshledal nic co by mi vadilo a celkově jsem z toho měl lepší dojem než jsem původně čekal. Vyšší posez crossoveru mi do města vyhovuje, na to jsem si zvykl v Kadjaru. Trochu jsem přemýšlel zda mi bude vadit dynamika ve vyšších rychlostech, ale šlo o auto do města, tak jsem nad tím mávnul rukou. Dobrá nabídka na leasing (ceníková cena byla nějak okolo 730k s DPH), čekací lhůta jen 14 dní, modely Selection byli na skladě, což bylo jedině plus. K tomu jsem ještě dostal nejen zimní pneu, ale celé komplety s litými disky (17 palců). To potěší :)

Design
Zdá se, že kontroverzní. Někomu se líbí hodně, někdo říká hnus. Já na CHR nikdy neměl vyhraněný názor. Vadil mi C sloupek se “skrytou” klikou zadních dveří, jinak jsem to neutrálně považoval za trochu výstřední auto. Možná už to nevidím objektivně, když ho mám, ale přijde mi že s černou střechou a spoilerem se mi ten C slupek trochu ztrácí a nevadí mi. Když se podívám na současný Prius, tak si nemůžu pomoct, ale působí to na mě tak, že designer se opil a stvořil Prius a po vystřízlivění vytvořil to co původně chtěl udělat a tak vznikla CHR. Vidíte tam podobné prvky, ale na Priusu jsou mimo moje chápání, na CHR tak nějak stále vytváří auto jak jsme zvyklí.

Design mimochodem maskuje vnější rozměry. Auto je o chlup delší než Qashqai, spousta lidí si myslí, že je to něco jako Nissan Juke, Renault Captur nebo Mazda CX-3 - to je omyl. Dojem menšího auta zřejmě dělá menší okno na zadních dveřích a pozvolně klesající záď, která dělá z CHR takový “cross-liftback”. Právě nevyužitelnost kufru na výšku nad roletkou je co se týče místa rozdíl oproti jiným crossoverům. Design samozřejmě ovlivňují kola. Standardní 17 palcová jsou taková obyčejná (mám je na zimu), ale s letními 18 palcovými mám z CHR dospělejší dojem. Viz fotogalerie, kde jsem na letních stihl CHR ještě zachytit.

Interiér a ovládání
Jsem zvyklý na evropské vozy ať už německé nebo francouzské. CHR má interiér obecně kvalitní, ale některé detaily jsou zbytečně laciné a je tam vidět takový bych řekl “japonský” přístup. Na mysli mám třeba “digitální” hodiny, které ve stylovém voze nacpaném moderní výbavou nemají co dělat. Infotainment a jeho displej jsou taky slabší. Pomalé reakce, neostrá grafika (vidíte pixely) a málo možností nastavení. Např. jsem nikde nenašel aut. zamykání po rozjezdu, stejně tak nevím jak zobrazit průměrnou spotřebu aktuální jízdy jinak než po vypnutí motoru atd. Zamykání a odemykání vozu zevnitř je dost hlasité a motorek stahování oken je (z interiéru) hlasitější než zvuk elektromotoru pohánějícího auto :D Zbytek je ale za mě fajn. Zpracováním i ovládáním mi připomíná (vzdáleně) VW. Vpředu plasty na které dosáhnete jsou měkčené, palubka ozdobená kůží (nebo koženkou?), volant je tak akorát a má funkci vyhřívání, která je dost intenzivní (na rozdíl třeba od Opelu). Jen krajní tlačítka jsou moc blízko věnci a při parkování občas omylem něco zmáčknu, ale je to drobnost.

Sedačky verze Selection jsou nejen hezké, ale i příjemné - ani tvrdé, ani měkké, boční vedení akorát. Jen sedák by mohl být trochu delší. Vyhřívání sedaček konečně funguje jak jsem si vždycky přál, tzn. na nejnižší stupeň jen udrží sedačku v teple. V ostatních autech jsem si připadal i na nejnižší stupně jak pečené kuře. Nástup vyhřívání je příjemně rychlý. Místo vzadu a v kufru je asi jak v tom Qashqai, obojí pocitově o něco více místa než v Golfu. Ačkoliv na zadních sedačkách je opravdu trochu temno kvůli “coupé” vzhledu zadních dveří. Vpředu je naopak prostoru dost, čelní sklo je dál a za volantem se necítím prostorově nijak omezen. Co se týče odkládacích prostor, tak asi průměr. V předních dveřích bych řekl standardní schránky kam se vejde litrová láhev. Litr a půl se vejde do jedné ze dvou otvorů ve středové přepážce u řadící páky. K těm je i možnost vložení takové přepážky, díky které tam dáte menší kelímek nebo plechovku. Vpředu toho středu je jakoby pod palubní deskou uprostřed ještě taková malá přihrádka na drobné věci.

Klimatizace se příjemně ovládá tlačítky, audio se dá ovládat buď nepohodlně přes displej nebo naopak příjemně tlačítky přes volant. Tempomat má vlastní páčku, na volantu přepínáte tlačítkem jestli ovládá tempomat nebo omezovač. Co mě štve na tempomatu, že rychlost lze překlikávat jen po 5 km/h. V hustším provozu vám to tak trochu řeší adaptivní funkce. Zajímavé je, že omezovač jde klikat po 1 km/h. Chod páček blinkru a tlačítek obecně je příjemný a dává dojem kvality, takový VW styl.

Jedna z mála věcí co nemám je příplatkové audio JBL. Standardních 6 reproduktorů mě nejdříve zklamalo, po přenastavení už jsem ale naopak spokojený a je lepší než “Arkamys” v Kadjaru.

Kamera má velký a ostrý obraz, ale vizualizace park. senzorů na malém displeji mezi budíky mi přijde nepraktická - když točíte volantem, tak na to nevidíte a musíte střídat pohled na středový displej na kameru a “za volant” na senzory...pro mě drobnost, nemám problém s parkováním, ale ergonomicky mi to přijde nedomyšlené.

Jízda
Je potřeba si uvědomit, že se bavíme o autě do města. V tomto režimu si myslím, že jde o ideální auto. Není to ani malé, ale ani velké, takže se celkem vejdete. Má armádu asistentů včetně aut. parkování. Díky radaru vpředu i vzadu vás například upozorní pípáním a blikáním levého či pravého zrcátka při vyparkovávání na projíždějící auta, ale na parkovišti i procházející chodce když třeba jen jednoduše vycouváváte. To je mimochodem potřeba, na parkovišti jezdíte v EV modu a lidé o vás vůbec neví a musíte je doslova šťouchnout nárazníkem do zadku...já osobně nechápu jak někdo může jít prostředkem silnice u parkoviště a neohlížet se, ale to je jiné téma. Hlídání mrtvého úhlu také využívá radar, místo levnějšího řešení pomocí senzorů. To v praxi znamená, že funguje spolehlivěji a rozliší rychle blížící se auta, na která vás upozorní blikáním (místo svícení), funguje i v pomalu jedoucí koloně. V kombinaci s automatem a elektropohonem, tzn. totálním tichem je to velmi příjemný společník do rušného města. Mimochodem aut. parkování (podélné) nefunguje tak dobře jako fungovalo v Kadjaru - potřebuje více místa.

CHR má dobré odhlučnění co se týče provozu do 120 km/h. Nad 120 km/h ale začnete cítit, že na to CHR úplně není a začne růst aerodynamický hluk i hluk od podvozku. Jak opakuji pořád, je vidět, že je to auto do města. Nicméně, podvozek je tužší a je neuvěřitelně agilní! Víceprvková zadní náprava je znát. Opravdu to má blíž charakterem k tomu OPC (hot hatchi) než crossoverům a SUV. To pro mě bylo největší překvapení. Nevím jak moc to ovlivňuje rozložení hmotnosti díky bateriím, ale CHR skvěle drží v zatáčkách, je jisté a drží stopu. V kombinaci s přesným řízením je to radost. A to říkám opravdu jako majitel hothatche a o moc jiných (nesportovních) autech to říct nemohu. I přes tuhost podvozku ale nikdy neslyšíte tupé rány. V tomhle se pro mě odděluje zrno od plev. Znám jedno místo se starým přejezdem přes koleje a tam málokteré mainstreamové auto, obzvlášť s tužším podvozkem, nedělá rány. Tohle je ten typ auta, co má rychlejší podvozek než motor.

Co se týče odhlučnění motoru, tak při plném plynu se hluk přenáší do kabiny naopak hodně a to mi trochu vadí. Na druhou stranu, v městském a příměstském provozu musíte jet fakt pilu abyste se do takové situace dostali...čímž jsme zase u toho kam je CHR určená.

Co bych ještě vyzdvihl jsou světla. Nenašel jsem specifikaci toho co znamená “bi-LED”, ale ve výbavách Toyoty se vyskytují halogeny, full LED a bi-LED, takže jsou něčím extra. Co jsem na ně koukal, tak mi to přijde jako princip bi-xenonů aplikovaný na LED technologii, ale nevím. Každopádně svítí famózně, samozřejmě v dálkovém, ale i tlumeném režimu. U neadaptivních LED světel je většinou světelný kužel dost směrový kdy vidíte pár metrů před autem každou myší díru, ale o 2m dál už nic. Tohle se mi např. nelíbí na Megane s LED pure vision. No a právě tenhle efekt se mi zdá u bi-LED nějak pořešený. Ještě bych zmínil dynamické přední blikače, které se postupně rozjíždějí do stran. Je teda vidět, že je to levnější řešení a jsou viditelné segmenty, které to postupně “animují”, ale podtrhuje to zaměření a styl CHR.

Motor
To nejdůležitější a to co všechny na hybridu zajímá. Celkový výkon 90kw nezní špatně, ale benzínová atmosféra 1.8 se 72kw a 142nm už tak dobře nezní. Tomu pomáhá elektromotor s 54kw (točivý moment nevím). Jede to nebo to nejede? A co spotřeba?

Řeknu to takhle, v rychlostech 0 - 70 km/h je dynamika víc než dostačující. Plynulá e-CVT která nejdříve zaměstná elektromotor a postupně zapojí víc a víc benzín je pro tyto rychlosti ideální. CHR nabízí 3 jízdní režimy - eco, normal, sport. Eco si hodně hlídá výkon a auto tak spíš udržuje v pohybu. Normal se snaží šetřit baterky i benzín podle situace, takže je to takový komfortní režim, který vás v ničem neomezuje, auto je plynulé a když na to potřebujete šlápnout, tak vám ten výkon nakonec dá. Sport režim posílá na kola vše co má. Zároveň auto standardně více rekuperuje, takže trochu přibržďuje když nepřidáváte plyn. Pro instantní akceleraci do těch 70 km/h je to super, protože cítíte okamžitý zátah. Negativum je, že to samozřejmě vybíjí rychle baterky, takže si s tím moc srandy nakonec neužijete. Každopádně pro rozjezdy ze semaforu na 50 až 70 km/h je dynamika velmi slušná, převodovka v kombinaci s elektromotorem reaguje rychle a na semaforech jste suverénně nejrychlejší aniž byste to nějak museli prožívat. Viz tabulka u jednoho videa na youtube https://youtu.be/k5v6XWs3ShU?t=30 - je tam vidět jak dynamika postupně slábne. Problém je, že vy takhle po městě vyrážíte fakt rychle a jste nejrychlejší v provozu. Jenže jakmile dojde na zrychlení nad těch cca 70 km/h tak vás víceméně táhne ta atmosféra a podle toho to pak vypadá...tuším, že to funguje nějak tak, že spalovák dobíjí baterky a EV pořád nějaký výkon dává a eCVT to přenáší na kola. Takže mimo město není hybridní CHR úplně nejlepší kamarád. Třeba když chcete okolo 100 km/h přidat plyn, tak CVT se automaticky vytočí a dělá ten nepříjemný vysavačový efekt, přitom je to zbytečné, chcete se jen postupně rozjet jak kdybyste tam měli 5. nebo 6. přev. stupeň a motor postupně vytočili. CVT vám to v této rychlosti vytočí prakticky vždy… Na druhou stranu, pokud chcete jet s davem a jet řekl bych normálně, tak rozhodně nejde o žádné utrpení jak si spousta lidí myslí, je to úplně v pohodě a to říkám jako majitel auta s 280 koňmi.

Já s tím mimo město jezdím minimálně, ale když už jsem jel, tak 150 km/h to jede v pohodě, průběžně si to rekuperuje a plachtí, takže když jsem tehdy jel tak 130-150 km/h a to byl motor spíš v záběhu ještě (ani ne 1000km), tak to bralo něco málo přes 6l, po zajetí teda tak těch 6l určitě.

Po městě s těžkou nohou, kdy vlastně nejezdím o moc pomaleji než s tím OPC, se pohybuji teď přes zimu dlouhodobě okolo 5l / 100 km/h. Pro představu, s tím OPC jezdím stejný režim za 13-15l, takže pro mě je to spotřeba zázračná :D S Kadjarem 1.2 TCE jsem tohle jezdil okolo 9l. Aktuálně mám rozptyl na CHR asi tak 4-6l. Spotřebu sice moc neřeším, ale je to příjemné. I přes menší nádrž (42l) nemusím moc často tankovat. Když jedu normálně a nespěchám, není problém jezdit trasy 10-20 km napříč Prahou těsně pod 4l. Já tak ale většinou nejezdím 0:-) Auto mám od konce podzimu a jsem zvědavý na spotřebu až nebude zima. V zimě mi totiž často jel spalovák jen kvůli tomu, že motor chladl a zřejmě by to nestačilo topit do interiéru. Takže jsem měl sice dobité baterky, ale spalovák běžel.

Celkové spotřebě podle mě hodně pomáhá fakt, že auto neustále “plachtí”, tzn. nebrzdí motorem a při puštění plynu se vypne spalovací motor, auto lehce rekuperuje a vše funguje díky bateriím. Když brzdíte, tak většinou nebrzdíte brzdami, ale elektromotory, které rekuperují. Kdy co brzdí jako řidič poznat není, nebo alespoň ne pokud to nezkoumáte. Podobně to platí o zapojování spalováku při rozjezdu, pokud nejedete na plný plyn, tak to je znát jen nepatrně, že něco zabručí. Za studena teda spalovák poznat je, ten atkinson je takový hrubý trochu jak diesel. Po zahřátí se to ale značně zlepší. Nejsem nějaký fanda ekologie, ale musím uznat, že když pak jedu s normálním autem a brzdím, tak vnímám neefektivitu, kterou jsem na CHR poznal. S CHR když brzdím, tak si uložím energii, která se využije pro rozjezd a tím vám skákání od semaforu k semaforu po stránce spotřeby vůbec nevadí. Podobně to platí v kolonách, kde se teda po čase už baterky vybijou a spalovák se pustí. I tak je to ale lepší řešení než aby běžel pořád. Tohle mě fakt začalo bavit a člověk si to musí zkusit aby to pochopil. Proto si myslím, že v krátkodobém horizontu mohou být alespoň “mild-hybridy” správnou cestou. Mimochodem Toyota uvádí, že životnost brzdové soustavy je díky tomu trojnásobná. Což mě třeba potěší, když jsem na OPC měnil po roce a 19t km destičky Brembo za 13 tisíc :D Ještě poznámka k rekuperaci - převodovka má režim “B”, který je vedle “D” a auto pak brzdí spal. motorem, tzn. když např. jedete z kopce tak zařadíte “B” a kromě brždění elektromotory ještě dobíjíte přes vytočený spalovák.

Menší zajímavost - za studena se CHR chová zřejmě inteligentně a používá víc elektromotor. Alespoň mi to tak přijde. Spalovák si tak nějak jen trochu běží než se zahřeje, což se děje velmi rychle. Nemáte špatný pocit, že auto týráte a přitom začne topit už během ujetí asi 1-2 km.

Shrnutí
CHR nejen, že splnilo očekávání, ale i předčilo. Do koupě bych šel všemi deseti znovu. Má nějaká slabší místa (jako každý mainstream), ale zase jsem si říkal, že si Toyota musí nechat nějaké místo pro Lexus...a to se také nakonec stalo - Lexus UX na mě působí jako větší CHR s dotaženými detaily - spalovák není slyšet, kvalitnější infotainment, ještě lepší materiály a silnější motor.

Jestli jste dočetli až sem, tak Vám děkuji a případně se v komentářích doptejte co vás zajímá.

Silné stránky

+ spotřeba
+ dynamika ve městě
+ parkování a manévrovatelnost po Praze
+ výbava
+ design

Slabé stránky

- hluk motoru při vyšších otáčkách
- výkon ve vyšších rychlostech
- infotainment

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím nic.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Pozitivní zkušenost - Domanský Zdiby.

 


Další vozy značky Toyota



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
8
prostornost
8
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
8
provozní náklady
10
náhradní díly
10
výkon motoru
7
spotřeba
10
hlučnost motoru
6
kvalita sedadel
9
brzdy
10
zavazadlový prostor
8





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…