Recenze

7 Majitel

Škoda Felicia 1.3 MPi 40kw

9.48 Uživatelé

Hodnoceno: 16× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Felicia, foto 1 Škoda Felicia, foto 2 Škoda Felicia, foto 3 Škoda Felicia, foto 4 Škoda Felicia, foto 5 Škoda Felicia, foto 6 Škoda Felicia, foto 7 Škoda Felicia, foto 8
Škoda Felicia, foto 9 Škoda Felicia, foto 10 Škoda Felicia, foto 11 Škoda Felicia, foto 12 Škoda Felicia, foto 13 Škoda Felicia, foto 14 Škoda Felicia, foto 15 Škoda Felicia, foto 16 Škoda Felicia, foto 17 Škoda Felicia, foto 18 Škoda Felicia, foto 19 Škoda Felicia, foto 20 Škoda Felicia, foto 21 Škoda Felicia, foto 22 Škoda Felicia, foto 23 Škoda Felicia, foto 24 Škoda Felicia, foto 25 Škoda Felicia, foto 26 Škoda Felicia, foto 27
 

Technické info

Přezdívka auta Stroj, koráb, krám.... Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:115000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1300 výkon [kW]: 40 / 41 * kroutící moment [Nm]: 99 zrychlení 0-100 km/h [s]: 60 / 59 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 / 14 * pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.7

Popis vozu

Úvod

Přestože se mi auta vždy líbila, dlouho jsem o žádném nepřemýšlel a byl přesvědčený, že žádné nepotřebuji a až jednou bude třeba, pořídím si za ušetřené prachy něco pořádného. Kolem roku 2009 však často auto "bylo třeba" a po několika zběsilých zážitcích na místě spolujezdce ve vozech mých přátel jsem se rozhodl svěřit svůj život na silnici přeci jen do vlastních rukou.

Přestože jsem měl celkem jasno, co bych si chtěl pořídit, musel jsem z finančích důvodů z výběru vyřadit Mazdu 6, Mazdu 3 a Porsche Panamera. Z různých důvodů pak Škodu 1000MB, Tatru 603 a koráb Volha 24. Takže vlastně všechny moje vozy snů.

Z dostupných vozů jsem volil podle následujících kritérií:

1. Vím o tom kulový, tzn. možnost se v tom vrtat a něco se přiučit
2. Nechci v případě poruchy odevzdávat výplatu autoservisu
3. Lze se spolehnout, že to dojede alespoň z bazaru domů

Lákala mě felicia 1.6, rozumná za rozumnou cenu byla samozřejmě k sehnání až poté, co jsem si koupil tuto. V době, kdy jsem felicii sháněl, všechny pěkné dočasně zmizely. Pokud byla na internetu nějaká pěkná, stála buď přes 50000, nebo byla 300km daleko. Při objižkách autobazarů felicie buď nebyly, nebo byly na svůj stav předražené, nebo prorezlé, hnusné, naftové atd. Jako by se všechny autobazary proti mně spikly a říkaly: "Pojď, pojď si koupit ten shnilej vyšisovanej krám". Pomalu jsem se začal orientovat na starší auta Nissan, ovšem pokud se nějaké vešlo do mého rozpočtu, bylo opět shnilé nebo zbořené. Nakonec jsem přeci jen felicii v dobrém stavu našel a koupil. S líným motorem a hnusnou barvou, která se mi však poté, co jsem nasadil 14" litá kola, docela zalíbila.

Po 1. usednutí do vozu a rozjetí se u mě nastal tak trochu retro pocit. V autě nebylo nic, jen volant, strohá palubovka, páky čuměly přímo ze země a zvuk mi přípomněl Škodu 105. Po vymotání se z uliček od bazaru a 1. razantnějším přidání plynu se stalo větší nic, než jsem očekával.
___________________________________________

Uvnitř

Jak jsem psal výše, v interiéru byly zpočátku pouze předměty nutné k ovládání vozu. Poprvé jsem zaklel po zjištění, že k autu nejde ihned připojit rádio. Nejsou kabely, reproduktory, není nic a hudba starých škodováckých motorů není zrovna můj žánr. Vytvoření kabeláže a připojení rádia byla 1. úprava po koupi vozu.

Co se týká hlučnosti uvnitř, z počátku bez rádia to byl děs, ale po nějakém čase mi zvuk motoru už nepřipadal tak dementní, přestal jsem ho pokládat za rušivý a snad se mi i trochu zalíbil.

V autě nefungovalo několik kontrolek. V obchodě mi nabídli žárovičky s modrým plastem a s černým plastem. Stály tuším přes 20kč, tak jsem vzal jen černé, že prý je to jedno. Nebylo, v autě byly modré. Naštěstí jsem měl v palubovce nastrkané žárovičky pro airbag, mlhovky a nějakou další futuristickou výbavu, tak jsem použil ty. Nerad bych to rozebíral znovu. K uchycení (přiražení, zajištění) budíků k palubovce jsou použity dvě jakési drátové udělátka, něco jako přezky. Systém je to jednoduchý (něco jako zapínání bot na lyže), problém je, že přezky jsou složeny ze třech různě zkroucených drátů a pokud se jedna rozloží, je třeba ji složit podle té druhé. Pokud se vám rozloží obě, máte před sebou slušný hlavolam.

Během jízdy někdy auto vydává divné zvuky. Je potřeba si felicii tzv. naposlouchat, aby bylo možné rozlišit standratní repertoár vozu od zvuků nežádoucích. Toto ztěžuje i fakt, že ve felicii i běžné jevy, jako např. létající bordel v kufru, vydavají zvuky připomínající vše, jen ne létající bordel v kufru. Při jízdě po dálnici všude kolem šustí vítr a hučí kola, motor pak není slyšet a auto tak vytváří falešný dojem, že je tiché. Tento pocit většinou trvá do doby, kdy spolujezdec otevře pusu a vy zjistíte, že ho moc neslyšíte.

O sedačkách se často píše, že jsou krátké. Já auto používám zpravidla na cesty do 70km/den a na tuto vzdálenost mi přijdou celkem pohodlné. Při delších cestách jsem rozlámaný ze všeho, protože na to nejsem zvyklý. (aktualizováno: ty sedačky jsou skutečně na hov...) Oproti jiným autům se ve felcii/favoritu sedí trochu jinak, podobě jako při "večeři v obýváku", někomu sklon volantu zase připomíná náklaďák. Mě tato pozice za volantem vyhovuje víc něž třeba pozice "na záchodě" ve starém Puntu nebo když jsem nasoukaný do fabie.

Řazení je celkem dobré, jen zpátečka tam kolikrát pořádně nezapadne nebo jde přes zuby.

Volant mám dvouramenný tenký černý s barevným znakem. Už jsem slyšel, že je hnusný, abych namontoval čtyřramenný. Mně se však v současném stavu interiéru líbí, připomíná trochu volanty starých aut. Kdybych měl středový panel a hezčí barevnější vnitřek, asi by tento volant letěl, ale se současným stavem ladí bezvadně.

Při řešení jednoho problému mě vytočila pojistková skříň. Očekával jsem, že v době tištěných spojů budou součástky propojeny tištěným spojem. Když jsem však rozebral plasty pod součástkami, vysypalo se na mě několik z mnoha měděných plíšků, kterými jsou součástky dole spojeny. Připomnělo mi to puzzle. Možná má toto řešení nějaké výhody, mě žádná nenapadá.

Někde jsem se dočetl, že spínací skříňky odchází i po 100000 km - ano, den před odjezdem na dovolenou se začala jebat, na tachu 95000km. Všude na netu píšou, že je třeba mít štítek dodávaný ke klíčům a nechat spínačku vyrobit nebo koupit jinou a vyměnit, dokáže ji však opravit zámečník. Sice za to chtěl 2000, ale za 45 minut jsem měl auto hotové a prý to vydrží navždy, tak uvidíme.
__________________________________________

Výbava

- Píská to, když nevypnu světla a otevřu dveře.
- Zamykání zpátečky, je to asi dobré jen proti junior-zlodějům, profíkům to pravděpodobně nebude nijak překážet, ovšem ti se "snad" už orientují na lepší vozy

Moje verze lx nic víc neobsahovala, nicméně chybí mi jen centrál a středový panel na bordel z kapes. Elektrické ovládání oken a zrcátek by předpokládám časem blblo, mlhovky jsou k ničemu, alespoň u felicie a fabie sice vždy osvítí kousek před autem, ale i tak je v mlze vidět stejný H jako bez nich. ABS, klimatizace a posilovač řízení by asi v této verzi samostatně působili dost futuristicky a kazily by retro dojem z lx verze.
___________________________________________

Jízda, motor

Už to bylo napsáno mnohokrát, moc to "nejede". Po rovině nejvíce zabírá do 3000 otáček, do této hodnoty je motor relativně tichý. Po překročení 3000 začně řvát a zrychluje neochotně. V autě je znát každý člověk navíc, nejraději proto jezdím sám. Celkem by mě zajímalo, jak by auto jelo bez váhy řídiče.

S autem se blbě předjíždí. Po rovině se sice dá předjet normálně jedoucí auto, pokud však narazíte někde mezi řitěmi na kamion, máte většinou smůlu. Obvykle mám tu čest být první za kamionem a komplikovat tak předjíždění ostatním řidičům za mnou. Většinou raději uhybám do pole než se kolona přežene a zařadím se na konec.

Občas se stane, že nějaký řidič lepšího turbochrochtu nevydrží držet mé vražedné tempo do táhlého klikatého kopce a začne před zatáčkou předjíždět, auto tak někdy nepřímo vytváří nebezpečné situace, protože nejede ani úplně pomalu a ani dostatečně rychle.

Na rozdíl od lepších aut nemáte ve felicii pocit, že auto jede pomaleji než je jeho skutečná rychlost. Je to způsobeno kraválem a náklony v zatáčkách, díky kterým si můžete radost z jízdy vychutnat naplno.

Felicia s tímto motorem je vhodná pro občasný provoz nebo jako záložní auto. Pro denní provoz leda na krátké vdálenosti a nebo do pomalého provozu (ranní cesta do Prahy).

Auto není vhodné na dlouhé přesuny po dálnici, celkem hodně točí a žere. Maximální ještě rozumná rychlost je 120. Vyšší rychlosti než 130 lze dosáhnout jen na hodně dlouhé rovině, nebo z kopce.

Spotřebu mám cca 40l na cca 600 km, takže nějakých cca 6,6666666666666 l/100km.
___________________________________________

Podvozek

S podvozkem felicie jsem celkem spokojen, vyhovuje mi, že na středočeských tankodromech auto nevydává rány, jako kdyby se mělo rozpadnout. Na některé díry lze skutečně aplikovat styl „čím rychleji tím lépe“. Naklánění v zatáčkách mi nevadí, přispívá ke specifickému požitku z jízdy felcií, jiný názor možná mají spolujezdci a předměty poletující v autě. Při hodně prudkém projetí zatáčky mám pocit, že se auto „zuje“, jindy začně lehce odskakovat.

Po instalaci 14“ kol s novými pneu jsem se divil, že jde volantem točit velmi lehce. Toto však platilo jen chvíli, nevím, zda je to u nových gum běžný jev („než se vojedou“) nebo nějaká zvláštní konstalace tlaku v gumách a okolních fyzikálních jevů.

V zimě jsem zkoušel auto na sněhu se zimními pneu pouze vpředu, protože jsem to tak prostě koupil. Chovalo se to blbě. Řiť často ujížděla i v malých rychlostech, např. jsem se roztočil ve vjezdu do areálu STK. Díky tomu jsem se bál jezdit rychleji a za celou zimu se tak nikde nerozsekal. Jsem zvědav, zda zimní pneu vzadu vůbec něčemu pomůžou, mám pocit, že problémy způsobuje spíše lehká řiť vozu. Auto tak láká k blbnutí na zasněžených plochách.
___________________________________________

Úpravy

- 14" originál kola na felicii, vypadají skvělě, ta hnusná zelená barva se mi najednou líbí, skvěle s kolama kontrastuje

- sportovní vložka vzduchového filtru Simota, někdo píše, že jsou i ty vložky znát - zvuk, spotřeba, krouťák atd - nečekal jsem zázraky, nestalo se vůbec nic, je to stejné jako s papírem

- přišroubován středový panel z vrakoviště, nevím jak je uchycen u originálu, já použil šrouby a vruty "našrouboval" ho na koberec. Není to úplně pevné, ale je to praktické a pěkné:-)

vzhled vozu dál nijak upravovat nehodlám, nejlepší tuning vzhledu felicie je zbavit ji koroze a umýt, případně naleštit a rázem vypadá proti ostatním vyjímečně. Než peníze vyhazovat za tuning, je lepší šetřit na jiné auto, nedivil bych se, kdyby nějakého ichtyla napadlo v budoucnosti felicie zakázat nebo zavést vysoké pokuty za např. nefunkční naklápění světel. Případně lze prachy utrácet za boj s korozí.
________________________________________

Závěr

Dle mé „recenze“ možná auto vypadá jako krám, nicměně v porovnání s nejlevnějšími verzemi novějších vozů jako Dacia Logan, Fabia Junior, Sdi nebo škodvácké Mpi má rozhodě co nabídnout. Nepraskají stále žárovky a když ano, dají se normálně vyměnit, nehučí to jako vysavač, dá se v tom celkem pohodlně rozvalit, nerozpadá se v dírách a když se rozpadne, doma se složí. Díky knihám a dostupným návodům se dá na autě i něco naučit (pokud o tom nic nevíte jako já), protože všude kolem motoru je na všechno vidět a nic snad nejde zcela zkur…

Silné stránky

- celkem dobře s v tom spí, když je nouze

- dobře se to uvnitř myje a uklízí, když se to zaprasí

- kolem motoru je prostor pro ruce

- Dostupnost drobných i větších dílů, některé jsou všude kolem nás, např. v lese, ve škarpě...

- velmi rychle topí. V zimě velká výhoda, bundu si nemusím sundavat za jízdy, stačí ji hodit dozadu, chvilku vytrpět a za chvíli je v autě teplo

- jde jednoduše sklopit nebo vyhodit zadní lavice při potřebě něco naložit

- díky specifickým vlastnostem je na krátké trasy do 30 km auto zábavnější než fabie či slabé verze některých modernějších aut

Slabé stránky

- mlžení oken, pokud chci odmlžit boční okna a zároveň nefoukat na sebe, je potřeba najít správnou kombinaci nastavení větráku a zavřených výdechů

- vysoké ceny nezrezlých kusů v bazarech

- neschopnost automobilky vyřešit v průběhu výroby felicií některé nedostatky pořádně

- naprosto nevhodné pro dlouhé trasy mimo dálnice, každý kopeček auto zpomalí, do zatáček je třeba brzdit aby se spolujezdec nepoblil, na dlouhých cestách je to otravující

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Servis doma

1. - Ubyl fridex a na hadici z chladiče do termostatu se objevil růžovej hnus. Hadice byla děravá, vyměněna

2. - Fridex mizel dál, růžovej hnus byl i dole u pumpy, další hadice vyměněna

3. - Fridex mizel dál, utažena podezřelá hadice dole u chladiče + další nepodezřelé hadice. Chladič zdal se být neděravý, uvidíme

4. - Urval se žlutý drátek s konektorem vedoucí do statéru, při akceleraci cvakalo relé a problikávala světla, nacvaknut nový konektor.

5. - Začala zlobit spínací skříňka, nejprve nešel vložit klíč, pak nešel do 3. polohy, samozřejmě den před odjezdem na dovolenou. Začíná mě krám rozčilovat. Opraveno zámečníkem, sice 2000,- ale trvalo to 45 minut a narozdíl o výměny to prý vydrží navždy

6. - Rezne rychleji než jsem čekal a šisuje mrcha

7. - Zjistil jsem, že fridex mizí ale jen do úrovně těsně pod spodní rysku, takže už nedolívám, nechám to tak být

 

Novinky v recenzi

1.3.2011 08:33

stav po letošní zimě

auto mám přesně rok, po této zimě vylezla rez i tam, kde jsem čekal že nevyleze, na předních blatnících, z 5. dveřích už taky teče oranžová voda. Za nízkých teplot různé věci vydávaly různé zvuky, bude potřeba "větší" prohlídka. Za rok najeto přesně 20000 km, auto mě naštěstí nikde nenechalo, nicméně díky 2 problémům se spínačkou k tomu nebylo daleko.

20.1.2011 08:37

Zase ta spínací skříňka....

Opět se začíná ozývat už opravená spínačka... tentokrát prozměnu klíč nechce přes první zub, pak už jde dobře. Když jsem to auto kupoval, vědel jsem že nové felicie s tím měli občas problémy, ale nečekal jsem, že zrovná já to budu řešit stále dokola... :-(

26.11.2010 07:53

Vyměněn homobuzno kloub

Konečně jsem nechal vyměnit homo-buzno-kloub, v servisu za rozumných 400,- (cena práce). Jezdil jsem už dlouho s prasklou manžetou. Nechtěl jsem tam dávat nějlevnější Chinu tak koupil jsem za 1000 nějaký kloub Spidan. Snad se to za půl roku nerozpadne... Pokud o tom výrobci něco víte, napište, pokud je to stejnej šmejd jako ty nejlevnější - ať za to příště neutrácím

16.10.2010 09:37

Aktuální

Tohle auto prostě nikdy nemůže být zcela bez chyb. Aktuálně:
1) I po výměně děravích hadic nepatrně mizí fridex, asi kape někde chladič
2) Někde vzadu něci jakoby klepe, škytá - no prostě to nejde popsat, takže bude zábava to hledat
3) Praskla manžeta homo-buzno-kloubu, všude slyšim, že ty dnešní stojí za vyliž, takže nejspíše začne éra výměna gumových součástek každý měsíc,
4) Občas něco rezonuje v palubovce, ozývá se to je když si myslím, že je vše opraveno
5) Někdy se stane, že auto přestane reagovat na plyn - ale nechcípne, je to jen chvilkové - netušíte někdo?

2.10.2010 18:01

Nové foto

Krám jsem umyl, utřel a něco nového vyfotil. Bohužel nejsem fotograf, nevím co dál fotit - fotek není moc. Venku jsou všude stejné stromy a auto má jen čtyři strany :-)

29.9.2010 08:07

Namontován centrál s DO

Tak se povedlo nainstalovat čínsky vypadající centrál, vše funguje jak má tak to snad nějaký čas vydrží. Znovu bych to dělat nechtěl. Během montáže jsem zjistil, že mám v předních dveřích botanickou zahradu, takže proběhlo vyčištění, promazání atd a rázem mi fungujou všechny dveře :-)

26.9.2010 15:37

Dorazil centrál s DO, chystá se montáž

Přišel mi centrál s DO, v dohledné době chystám montáž. Motorky sice vypadají tak nějak čínsky (viz foto) ... ale snad to nějaký čas vydrží

14.8.2010 21:01

Opravena spínací skříňka

Spínačka konečně opravena, všude jsem se dočetl, že je třeba koupit novou a vyměnit, ale dokáže to opravit zámečník, sice za 2000 ale trvalo to 45minut a je to prý navždy.... tak snad


Přidat názorDiskuse: Škoda Felicia 1.3 MPi 40kw

Další vozy Škoda Felicia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
7

Zatím jsem najel 15.000, měněny 2 hadice (zbytečně), konektor na kabelu, opravena spínací skříňka, je třeba zbavit se drobné koroze. Snad to bude na delší dobu vše. Očekávám, že chcípne alternátor, startér atd, abych se nenudil

praktičnost
9

Prakticky praktické auto

prostornost
8

Relativně prostorné, pro cestující místa dost, jdou jednoduše vyhodit zadní sedačky a nacpat tam 1 jízdní kolo + bordel na dovolenou.

jízdní vlastnosti
5

Nelze hodnotit, kdyby byly při "vyšších" rychlostech dobré, auto by nebylo tak zábavné.

jízdní komfort
3

Kravál, létání bordelu a pasažérů

provozní náklady
8

spotřeba 6.66666666666666666666, olej nežere, drobné částky za drobné poruchy

náhradní díly
10

Jsou všude kolem nás, např. v lese, ve škarpě;...

výkon motoru
4

Závisí na počasí

spotřeba
5

Na ten výkon průměr

hlučnost motoru
5

Podle toho, s čím se srovnává, ve vyšších otáčkách rozhodně kravál dělá

kvalita sedadel
6
brzdy
6

brzdí

zavazadlový prostor
8





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…