Recenze
Seat Leon 1.2 TSI 77kW Copa
Technické info
Přezdívka auta Seat Leon Rok výroby 2011 Koupeno nové najeto [km]:53000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1197 výkon [kW]: 77 kroutící moment [Nm]: 175 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 187 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 341 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.7 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Vše začalo v lednu roku 2011. Již jsem měl našetřenou nějakou tu korunu. Ne že by mi moje dosavadní auto Škoda Felicia Pick up 1.9D 47kW nevyhovovalo, ale přeci jen dvě místa k sezení a užitkové zaměření vozu nebylo úplně to pravé. Nic méně dva roky sloužil téměř bez poruchy a jako auto pro tehdy začínajícího řidiče super, ale to je již minulost.
Výběr vozu:
Tak jsem tedy začal přemýšlet jaký vůz tedy vybrat. Ojeté nebo nové, naftu nebo benzín? Jelikož jsou všechna auta v rodině včetně mého minulého naftová, tak prvotní rozhodnutí byla samozřejmě nafta. Zde začíná první problém, pořizovací ceny naftových vozů. Ty byly značně vyšší než ceny adekvátně výkonných benzínových protějšků. Z toho důvodu jsem se začal poohlížet po nějakém tom ojetém vozidle. Čím více jsem se zabýval problematikou výběru ojetého auta tím více jsem si říkal jestli nebude lepší udělat nějaký ten kompromis. V hledáčku byly vozy: Škoda Octavia 1.9 TDI kde mi chyběl 6. rychlostní stupeň a 2.0 TDI byly zase velmi poruchové motory. Poohlížel jsem se i po prémiovějších autech typu BMW 320d a Mercedes-Benz C 220CDI kolem roku 2005, ale odradily mě vyšší ceny náhradních dílů, enormní pojistka a většinou vysoký kilometrový stav. Dále samozřejmě různé derivace koncernu VW. Vozy koncernu PSA jsem vyřadil z důvodu dřívější nespokojeností s poruchovostí vozů. Tímto vesměs ojeté vozy padly.
Zaměřil jsem se tedy na hledání nových aut v dané cenové kategorii do 350 000,-. V této cenové kategorii v úvahu připadali pouze dva kandidáti v naftovém provedení a o sice Hyundai i30 a sesterská Kia Cee‘d oboje s motorem 1.6 CRDi 85kW. Následovala cesta do salonu těchto značek podívat se na dané vozy. Kia Cee‘d se mi líbila designem exteriéru, o interiéru se to již nedá říct a to především kvůli použitým materiálům. Tímto Kia vypadla a zbývá teda Hyundai i30. Zamířil jsem tedy do salonu. Hyundai mě mile překvapila jak designem, tak i použitím kvalitních materiálů. Zbývalo tedy provést zkušební jízdu. Po zkušební jízdě byla Hyundai můj horký kandidát. Zrovna zde běžela akce mega test díky které jsem si mohl vozidlo zapůjčit na víkend. Bohužel jim někdo Hyundai v naftě naboural, proto jsem dostal zapůjčenou i30 v benzínu jmenovitě 1.6i 94 kW 5-ti stupňový manuál. S vozem jsem ujel cca 700km a moje dojmy se značně lišily od testovací jízdy. Zjistil sem u vozu značné podvozkové nedostatky a to například brzké protáčení odlehčeného kola i v mírných zatáčkách dále vrzání interiéru a další. Asi týden na to přišla recenze před faceliftové verze, která nedopadla vůbec dobře takže další auto bylo z kola ven.
Vyvstala otázka co teď?
Zkusíme i nějaké benzínové auto. První vůz v této relaci byla Toyota Auris 1.6 Valvematic 97kW se 6-ti stupňovou převodovkou. Auto nejelo vůbec špatně, ale pořád mu něco chybělo, dieselové zatlačení do sedaček při nástupu turbodmychadla. A zde mě to napadlo a co nové motory koncernu VW TSI, to je přeci benzín s turbodmychadlem a mohlo by to mít podobný projev jako diesel s výhodou velkého rozsahu otáček benzínového motoru. První svezení s motorem TSI bylo ve Škodě Roomster 1.2 TSI s převodovkou DSG a po této jízdě bylo jasno TSI to bude to pravé. A začalo probírání se koncernovými vozy VW. Od Fabie přes Golf až nakonec jsem se dopracoval k Seat Leon který byl v právě probíhající akci nejlevnější s nelepší výbavou. Pokukoval jsem i po silnější 1.4 TSI, nicméně na tu se akce nevztahovala a za těch pár kW a Nm se mi tolik kolik činil rozdíl připlácet nechtělo, proto nakonec padla volba na motor 1.2 TSI 77kW. Samozřejmě tomu předcházela zkušební jízda a dokonce i zapůjčení vozu na cca 2,5 dne. Za tu dobu jsem najezdil příjemných 900km a bylo rozhodnuto jak o koupi tak i o tom že daný motor je dostatečný. Měl jsem štěstí zrovna se vyráběli poslední 3 kusy pro Českou Republiku před letní odstávkou továrny. Byla na výběr černá, červená a bílá. Černá barva podle foto se mi na auto moc nehodila, červená je v dnešní době celkem tuctová, proto rozhodnutí padlo na bílou (která v té době nebyla tolik populární jako dnes).
Popis vozu:
Seat Leon 1.2 TSI 77kW 6-ti stupňová manuální převodovka, stupeň výbavy Reference + akční paket Copa. V této konfiguraci alespoň podle mého autu skoro nic nechybí až na pár drobností ale to je spíš moje zmlsanost.
Akční paket Copa přidává:
16“ kola z lehkých slitin „ELIO“
Přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel
Multimediální port (USB/AUX-in)
Sedadla s čalouněním Copa
Bederní opěrka předních sedadel
Tempomat
Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
Multifunkční volant
Ze základní výbavy stojí za vyzdvihnutí ESP + EBA + XDS + systém kontroly tlaku v pneu + asistent rozjezdu do kopce. Systém XDS se poprvé představil ve Fabii RS, jedná se o jakousi náhradu samosvorného diferenciálu.
Silné stránky
Motor
Ač se jedná jen o 1197 ccm s turbodmychadlem tak výkon 77kW který je podpořen ještě 175 Nm točivého momentu na automobil bez problémů stačí. Samozřejmě na druhou stranu člověk nemůže čekat zázraky a při plně obsazeném autě se přece jenom malinkatý výkonový nedostatek dostaví. Primárně jezdím sám maximálně ve dvou takže mi to bez problému dostačuje.
Převodovka
Krátké dráhy, rychlosti přesně a lehce zapadají. Převodovka je poskládaná vcelku na krátko přičemž 6. rychlostní stupeň plní přesně svůj úkol a to sice že je krásně dlouhý a otáčky jsou i při vyšších rychlostech na benzínové auto překvapivě nízko. (140km/h = 3 000ot/min)
Podvozek
Někomu by se mohl zdát tvrdší, ale není to žádný kosti třas.Kompenzují výborné jízdní vlastnosti vozu, ještě vylepšené obutými pneumatikami Bridgestone Turanza ER 300 205/55 R16, které výborně drží stopu na suchu i mokru.
Brzdy
Skvěle se dávkují a neuvadají.
Světla
Žárovky H7 pro potkávací a H1 pro dálková v kombinaci s velkou odrazivou plochou světlometů, poskytuje skvělou viditelnost v noci. (Žárovky Osram NightBreaker H7 + H1) - nyní mam jiný názor po jízdách se Š. Superb a natáčecími bi-xenony.
Slabé stránky
Spotřeba
Zde nevím jestli je to slabá stránka.
Kombinovaná spotřeba se za posledních 10 000km pohybuje kolem 6,8l, 40% město a 30% okresky a 30% dálnice.
Městská spotřeba: 7 - 7.5l (s klimatizací 7.5 - 9l)
Mimo město: 5 - 6.7l
Dálnice: 7.4l
Spotřeba je velmi odvislá od jízdního stylu. Například na často ježděné trase Č.B. - Praha přes Písek se spotřeba pohybuje v rozmezí od 5.9l do 7.1l. Na spotřebu má určitý vliv i zapnutá klimatizace, mimo město je vliv zanedbatelný, ovšem ve městě přidává 1 - 2l ve spotřebě. Je to dané hlavně běžícím ventilátorem na chladiči. Mimo město většinou udržuji tempo 100 - 110km/h, na dálnici jezdím na tempomat 130km/h podle GPS (138km/h tacho). Rekord ve spotřebě byl 4,5l na trase Černá v Pošumaví - Č.B. přičemž rychlostní průměr činil 77km/h. Maximální dosažená spotřeba byla 9l na 100km na useku cca 20km při využití plného potenciálu motoru (udržování motoru v rozmezí 3 500 - 5 000ot/min)
Materiály v interiéru
Dílenské zpracování je příkladné, ale už ne tolik použité materiály, zvláště na středovém panelu a kapličce přístrojů. Jedná se o nehezký a na dotek nepříjemný plast.
Malá schránka před spolujezdcem
Jedná se o drobnost ale vejdou se do ní pouze žárovky a návod se servisní knihou a pár papírů. - Částečně vyřešeno zakoupení přihrádky pod sedadlo, která se do před-faceliftového Leona montovala již od základu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servisováno v CB-Auto v Českých Budějovicích. Zatím spokojenost všechny opravy proběhli bez problémů na záruku.
Po ujetí cca 1 000km vibrace ve volantu nad 100km/h. Odstraněno převážením kol.
V 10 000km měněn rozvodový řetěz.
Ve 24 000km vyměněno turbodmychadlo
viz.novinky.
V 44 000km nefunkční klimatizace, poškozený klima chladič, vyměněn v rámci záruky.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zakoupeno v CB-Auto v Českých Budějovicích. Naprostá spokojenost ochota a vstřícnost. Vše proběhlo bez problémů jak termín dodání tak i předání vozu.
Doplňky
K sérii byly ještě zakoupeny tyto doplňky:
Chromový dekor výdechů ventilace
Koncovka výfuku oválná Seat Sport
Loketní opěrka
Zadní parkovací senzory
Ozdobné prahové lišty Leon
Dekor palubní desky
Schránka pod sedadlo spolujezdce
Těsnění kapoty (použito samolepící těsnění D profil 21mm vysoké)
Sportovní pedály + opěrka nohy
Kožený volant
LED osvětlení SPZ
V plánu:
Denní svícení - vyřešeno startování přes světla, při zatažené ruční brzdě světla nesvítí (kódováno přes VAG).
Jiná kola nejspíše černá
Již zakoupen Sparco Gara Black 7x16 ET 48
Používaná kola a pneumatiky:
Letní
Spraco Gara Black 7x16 ET 48
Michelin Primacy 3 205/55 R16
Zimní
Seat Elio 6,5x16 ET 50
Continental ContiWinterContact 830 P 205/55 R16
Novinky v recenzi
Prodej
Tak Leon byl úspěšně prodán a předán novému majiteli. Tímto mu přeji mnoho šťastných kilometrů.
Nový Leon
Protože nový Leon ještě nemá recenzi tak zatím přidávám sem. Po 1400km auto v servise s podezřením na vadnou převodovku nebo diferenciál. Musím říct, že moje důvěra v koncern VW dostala docela velikou ránu. Ani odhad technika, že vozidlo bude v servise cca 14 dní mě vůbec nepotěšil. Naštěstí je starouš pořád doma a je čim jezdit.
Seat Leon FR ST 1.8TSI
Tak konečně nový mazel přišel a už je doma. Pár fotek přidáno zde, až bude zajeto a víc poznatků přidám vlastní recenzi.
Prodej vozu!!
Tak čas dozrál a opět jsem vybral nový vůz. Tím pádem bude tento současný na prodej. Odhadem přelom únor - březen. V případě předběžného zájmu SZ.
Objednán Seat Leon ST FR 1.8 TSI, bohužel je objednané v říjnu, ale dodání zatím odhadované na březen 2015.
Přidané nové fotky
Přidány fotky nástřiku masky a nápisu Leon PlastiDipem.
Porovnání Leon 1P vs 5F
Nedávno, díky rozbité klimatizaci, mi byl zapůjčen nový Leon jako náhradní vozidlo. Motorizace 1.2 TSI 63kW 5-ti stupňová převodovka, výbava Reference s pár příplatky (zadní okna v elektrice, mlhovky, 16“ litá kola, XDS + asistent rozjezdu do kopce). V porovnání s mým Leonem jako negativum rozhodně vidím podvozek, který rozhodně nedosahuje stejných kvalit (možná dáno jinou zadní nápravou), ať jde o schopnost tlumení nebo držení jízdní stopy. Další věc je jak se na autě šetřilo, krásným příkladem jsou výplně dveří z plastu místo čalounění, ale od vyšších výbav jsou už čalouněné, stejně jako vyšší výbavy mají jiné budíky. Určitě autu ani nepřidala šedá barva a obyčejné halogenové světlomety, tato kombinace z Leona dělá úplně nevýraznou "tuctovku". Poslední kapitola je motor, všem zájemcům bych určitě doporučil zkusit 77kW, aby poznali jak moc je ta 63kW elektronicky uškrcená. Foto v galerii.
Zkouška 17
Před nedávnem jsem na Leona vyzkoušel 17" kola Škoda Trifid 225/45 R17, abych si zkusil jaký bude komfort, dynamika, spotřeba a samozřejmě jak to bude vypadat. Zvýšení spotřeby bylo v řádu 0,5 - 1l, ale najel jsem na nich pouze necelých 100 km, takže je to spíše velmi orientační. Komfort se samozřejmě malinko zhoršil, ale spíše neznatelně. Bohužel kde kola byla nejvíce znát byla dynamika motoru, ač se motor snažil, tak přeci jen váha 23kg/ kolo (Sparco s pneu 16kg) + 2cm na šířce jedné pneumatiky se někde projevit muselo. Takže nakonec z mého pidi testu vyplynulo, že za lepší vzhled mi horší dynamika a komfort nestojí a zbytečné peníze na novou sadu stejně nemám. Ale kdoví možná se časem zlepší české silnice a pak tam budou vetší kolečka. :-)
Nové fotky oprav, úprav, doplnků
Po delší době přidány zase nějaké fotografie. Zakoupen nový volant obšitý kůží. Obšití prováděla firma Volantech, výborná komunikace, rychlost (ve čtvrtek večer odeslán volant na přešití ve středu ráno zpět). Dále zakoupeny sportovní pedály, sada pedálů byla za koupena na aukru z Octavie RS jednalo se o úplně nové pedály za cenu 1250,-Kč (plyn byl vč. elektronického modulu). Dále byla zakoupena opěrka nohy, která aspoň základní černá je standardem ve vozech Škoda i VW bohužel v Leon byl jen koberec. Po zjištění kolik tato opěrka stojí z originál příslušenství Seat byla objednána jako náhradní díl za cenu 415,-Kč (příslušenství 2 350,-Kč), pasovala perfektně jen bylo potřeba vyřezat koberec a odmontovat kus plastového obložení ale nebyl to žádný problém (návod na seat - forum.cz). Nyní opravy: při vyjíždění ze dvora se mi o vysoký obrubník podařilo ohnout koncovku výfuku, bohužel oprava nebyla možná takže jsem to vyřešil koupí nové koncovky originál Seat Sport za nekřesťanské peníze. Další závada byla upadlý držák plata v kufru. Řešeno na záruku oprava trvala skoro 14 dní nakonec plato provrtaly skrz na skrz viz foto, naštěstí to dopadlo dobře. Ještě přidány fotky neplánovaného ekotripu na trase Lipno nad Vltavou - Praha se zapnutou klimatizací a nějaká ta pěkná kilometrová výročí. Ještě sem zapomněl na výměnu obyčejných žárovky na osvětlení SPZ za LEDky, ale bohužel ač jsou to Can-Bus tak stejně po rozsvícení hlásí chybu (tzn projdou kontrolou při denní svícení, ale po zapnutí obrysovek do 10 sec se rozsvítí kontrolka prasklé žárovky)
Výměna vzduchového filtru
Dnes vyměněn vzduchový filtr. Filtr byl v autě namontován cca 18 000 km, znečištění viz galerie. Výměnný interval výrobce 90 000 km je značně přehnaný.
Servisní prohlídka po 35 005km
Provedena servisní prohlídka a výměna oleje. Cena 1 333,- prohlídka a 785,- olej Valvoline SynPower 5W-40.
Výměna Turbodmychadla- uvedení na pravou míru po pročtení diskuze
Nerozbilo turbodmychadlo jako takové (turbína), ale ovládání obtokového kanálu (WasteGate). Tzn porucha nastala na elektrickém motoru ovládající pomocí táhla již zmíněný ventil. U motor TSI se jedná o jeden komplet s výfukovými svody, turbodmychadlem a ovládáním odtokového ventilu. Foto viz galerie.
-
Foto, těsnění kapoty
Přidáno pár nových fotek.
Těsnění kapoty vyřešeno samolepicím těsněním D profil 21 mm. Takto vysoké těsnění je možné nalepit pouze viz foto jinak netěsní.
Domontována schránka pod sedadlo, pasuje pod obě sedadla, cena 1000,- vč. práce. (5P0 882 603 F)
Foto Turba
Přidány fotky nového turba + krytu zapalovacích kabelů.
Spotřeba
Po 20 000km se spotřeba pohybuje od 5,9 - 6,9l měřena na trase České Budějovice - Praha. Jezdím trasu přes Písek.
Výměna turbodmychadla !!!
Dne 8. 3. 2013 při zhruba 24 000km se po nastartování rozsvítila kontrolka EPC. Následně jsem vypnul motor a kontaktoval servis o co se jedná a zda se s tím dá přijet po vlastní ose. Bylo mi řečeno, že se pravděpodobně jedná o vadné čidlo některého z pedálů a že je nutná diagnostika, ale jízdou k žádnému poškození nemůže dojít. Proto sem opět nastartoval a kromě EPC se rozsvítila ještě kontrolka motoru. Po příjezdu do servisu a cca 35 minutách čekání mi technik sdělil, že se jedná o vadné turbo, ale že nejsou skladem a že bude nejdříve ve středu nebo ve čtvrtek. Proto jsem chtěl náhradní vozidlo, které mi bylo bezplatně zapůjčeno (VW Golf VI 1.2 TSI 86k). Dnes jsem auto přebral turbo bylo vyměněno bezplatně vše proběhlo hladce. Turbo se zdá být masivnější a i ovládání WasteGatu je o malinko větší. Tak jsem zvědaví kolik to nové turbo vydrží kilometrů.
Folie
Včera byly úspěšně namontovány černé folie na okna. Folie jsou značky Global a montáž prováděl pan Šober z Vrábče u Českých Budějovic. S montáží i kvalitou odvedené práce 100% spokojenost, lepení se provádělo po demontáži oken z vozu. Oboje provedeno na nejvyšší úrovni nikde není po rozebírání ani stopa. Cena za folie i s montáží byla 2 500,-Kč
Servis
Absolvoval sem 1. servisní prohlídku po 10 000km. Vyměnil se olej (Valvoline SynPower 5w-40), olejový filtr a udělal servisní prohlídka celkem za 1 900,-. Dále se v rámci záruky preventivně vyměnil rozvodový řetěz, jelikož bylo zjištěno že mám ještě starý typ. Jinak žádné další závady se musím zaklepat nevyskytly.
Spotřeba
Tak pomalinku začíná spotřeba klesat. Aktuální stav 5 200km a spotřeba ve městě bez zaplé klimatizace se pohybuje okolo 7l při mírné provozu se dostávam i pod 7l. Kombinovaná na nádrž podle pp mezi 7 - 7,2l.
Foto
Přidány nové fotografie...
Lesní zvěř
Tak už to přišlo nevýhoda chybějícího zakrytování motoru. Minulí týden si nějaké šikovné zvířátko pochutnalo na zapalovacím kabelu. Oprava necelých 900,- i s aplikací spreje proti kuná a jiným hlodavcům.
Přidat názorDiskuse: Seat Leon 1.2 TSI 77kW Copa
- Seat a VW je pořád velký rozdíl. 09.04.2018 11:37 superkutil
- Re: obšití volantu 05.03.2014 09:28 Ryba569
- obšití volantu 04.03.2014 16:59 dal
- Re: vzduchovy filter 03.03.2014 17:04 Ryba569
- Re: koukám 03.03.2014 17:03 Ryba569
- vzduchovy filter 26.02.2014 11:31 Lucaslegend
- koukám 25.02.2014 15:53 baca42
- Re: Re: Re: Pěkné 14.10.2013 21:40 Ryba569
- Re: Re: Re: Foto nového turba 04.04.2013 16:02 Ryba569
- Re: Re: Foto nového turba 03.04.2013 08:05 maTooB
- Re: Re: Pěkné 01.04.2013 20:05 idam.i
- Kola 01.04.2013 13:34 Daniel
- Re: Foto nového turba 29.03.2013 22:56 Ryba569
- Foto nového turba 14.03.2013 22:20 mikys
- Re: zatmaveni trojuhelniku 10.12.2012 15:38 Ryba569
- zatmaveni trojuhelniku 11.08.2012 16:04 seatleonr
- Ahoj 20.06.2012 20:11 talio2
- Re: Re: Re: Re: sparco 06.03.2012 22:39 Ryba569
- Re: Re: gratulujem k autu 06.03.2012 22:35 Ryba569
- Re: gratulujem k autu 15.01.2012 12:45 Brandon Walsh
- gratulujem k autu 14.01.2012 11:36 keo3200
- Re: Re: Re: sparco 02.01.2012 14:39 Endroo
- Re: Re: sparco 04.10.2011 06:19 Brandon Walsh
- Re: Zlobivá zvířátka 03.10.2011 22:38 Ryba569
- Re: sparco 03.10.2011 22:32 Ryba569
- sparco 27.09.2011 07:07 Brandon Walsh
- Zlobivá zvířátka 25.09.2011 19:07 Nerez
- SEATkům ZDAR 09.08.2011 00:07 berysek
- Re: Pěkné 08.08.2011 19:46 Ryba569
- Re: Re: gratulujem 08.08.2011 19:45 Ryba569
Další vozy Seat Leon
-
Seat Leon (2011) Majitel: 77charlie
Přidáno: 20.3.2014 1210 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Seat Leon (2007) Majitel: bajos
Přidáno: 11.1.2014 49 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Seat Leon (2007) Majitel: FRPE
Přidáno: 27.11.2009 31501 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2011) Majitel: erbe
Přidáno: 3.2.2011 2019 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Seat Leon (2008) Majitel: jumper (Modo Team)
Přidáno: 21.7.2008 42510 Majitel 9.92 Uživatelé