Recenze

Kruton (muž 34 let) Poslat zprávu
 
7 Majitel

Ford Focus

9.67 Uživatelé

Hodnoceno: 12× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Ford Focus, foto 1 Ford Focus, foto 2 Ford Focus, foto 3 Ford Focus, foto 4 Ford Focus, foto 5 Ford Focus, foto 6 Ford Focus, foto 7 Ford Focus, foto 8
Ford Focus, foto 9 Ford Focus, foto 10 Ford Focus, foto 11 Ford Focus, foto 12 Ford Focus, foto 13
 

Technické info

Přezdívka auta Foc Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:181000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 145 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.9 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Úvod
Mé první autom můj Foc. Původně jsem si chtěl pořídit Escort, ale když jsem zjistil, že bude v mých silách našetřit oněch pár desítek tisíc navíc, neváhal jsem dlouho a začal se poohlížet po novějším autě. Chtěl jsem něco praktického a levného, ale zároveň se špetkou zábavy a neotřelosti. V té době mě také začal oslovovat fenomén hot hatchů a jelikož mí kamarádi měli Fordy, padl mi do oka Focus. Dny i noci jsem trávil sněním o svém prvním autě a srovnáváním trojice Focus - Golf - Astra. Subjektivně mě oslovil design a především kladné recenze ohledně okreskových schopností a komunikativního řízení Focusu. S motorizací jsem váhal už déle, a nakonec koupil 1.6. Dnes bych bral 2.0.
Auto je dovezené z Německa, koupil jsem ho 23.4.2009 po nějaké paní, která s ním dojížděla do práce. Navštevovalo Ford servis, odkud jsme ho také vyhandlovali se slušnou slevou za prasklinku v čelním skle.

První setkání
I pod vrstvou pylu vypadal krásně. Třásl jsem se vzrušením a nedokázal ani pořádně mluvit. Tiše a s rozpaky jsem sledoval jeho linky vykukující zpod pylového prachu. Originální 15 alu kola byla bez škrábance, kotoučové brzdy na obou nápravách, excentrická barva Aquamarine. Motor naskočil bez problému a chod měl celkem kultivovaný, za studena čtyřválcově hlučnější, ale pak se usadil. Pak jemně kolísal na volnoběhu a jeho vibrace byly cítit skrz volant. Auto bylo po servisní kontrole. Mělo nově dělané rozvody, měněné kapaliny, filtry a dostalo se mu i komplet nových zadních brzd. První dojem po nasednutí do auta byl, že je všechno nějak tvrdé. Od podvozku po řazení. Doma jsem zjistil, že paní zřejmě kvůli spotřebě přehustila pneu, takže se problém s přehnanou tvrdostí až občasnou nervozitou na nerovnostech ustal. Začalo mi ale něco ťukat na přední nápravě, což se ukázalo jako vymlácené stabilizační tyčky, které jsem pak měnil díky českým silnicím každý rok.

Interiér
Interiér byl zachovalý a nekuřácký, bez větších škrábanců nebo děr. Sedačka řidiče má trochu prosezené boční vedení a teprve po dlouhých 3 letech jsem zjistil, že je zlomená nebo vyhozená podpěra bočního vedení zespod. Trochu se stydím. Palubní deska se mi libí odvážným nadčasovým tvarem a po čase používání zjistíte, že je všechno při ruce. Páčka blinkrů je z laciného plastu, který najdete napříč všemi Fordy až po Transit. Tlačítko varovných blikačů se na můj vkus spouští příliš tvrdě a občas je tak nespustím napoprvé. Naopak tlačítko otevírání kufru mě překvapilo elektronickým vyklapnutím pátých dveří na dvojitý zámek. Po zvyku používání středověkého mechanického táhla je to příjemná, až luxusní změna. Inženýři jej umístili šikovně vlevo vedle palubky, takže se neohybáte a v létě lze zmáčknout zvenku skrz otevřené okno. Kufr se dá otevírat i dálkově pomocí klíče, což jsem využíval při nákupech. Rádio bylo Fordovské 4000RDS s kazetovým přehrávačem. Auto je ozvučeno čtyřmi reproduktory, ale fungovaly pouze 2 v předních dveřích, což jsem neřešil, protože stejně moc hudbu v autě neposlouchám. Výhled z auta dopředu a do stran je skvělý, zpětná zrcátka též super. Výhled dozadu už je horší, ale auto je kompaktní a dá se velmi snadno parkovat. Ovšem oproti některým novějším designově přehnaným hatchbackům je na tom ještě opravdu dobře. Celkový dojem neurazí, spíše mírně překvapí. Překvapivě je například kvalita výplně dveří lepší než ve druhé generaci, kde se opíráte o tvrdý plast, kdežto zde je polštářek, textil a lakovaná lišta.

DOJMY:
Jízdní pozice je vyšší, než by mi vyhovovalo, ale s ohledem na popularitu SUV bych měl spíše diplomaticky hovořit o dobrém rozhledu. Můj kamarád, který jezdí Yetim, si paradoxně stěžoval na nízký posez, tak si vyberte.
Jakmile ale přejdete ke sportovnější jízdě, ostatní vjemy vám posez vyženou z hlavy. S trochou sebezapření a mírným vykloubením kotníku je možné dávkovat meziplyny patou. Kromě příliš utopeného plynu jsou pedály celkem slušně uspořádané a mají skvělou zpětnou vazbu. Ergonomii mého "nového" BMW je ale auto bohužel na míle vzdálené. Plyn by mohl být jedovatější a mít kratší chod, působí trochu ospale, ale zase se nestane, že by vám auto cukalo, je elektronicky řízený. Měnil jsem spojku a nová spojka je vždy příjemně progresivní a měkká. Brzdy jsou adekvátní a i když nepostrádají cit, na limitu jsou hůře čitelné, tvrdě jdete tak do poloviny chodu pedálu a v nižších rychlostech pak zasáhne ABS. Dobré je, že nevadnou a poradí si s lehkým Focusem obstojně. Motor se vzhledem k jeho nájezdu snažím nijak netrápit, pomalu zahřívat a pravidelně dolívat olej. Když ho totiž občas proženete, je schopen najednou dost sežrat. K omezovači ho vytáčím jen při notně ostrém předjíždění, kdy je dobré využít celé spektum otáček, jinak cítíte, že má spíše silný střed, tj. okolo 4000 ot. V běžném provozu málokdy potřebujete překročít tuto hranici. Samozřejmě záleží, kolik vezete posádky. Prázdné auto překvapí slušnou dynamikou, motor žádostivě křičí a nechává o sobě dost vědět v kabině. Je zvláštní, že jsem řídil ještě 3 další Focusy první generace a všechny měly motor v otáčkách daleko více utlumený. Na dálnici si tedy stěžuji, na okreskách srdce plesá!

Výbava:
- Manuální klimatizace
- 4 airbagy
- 4 el. okna
- kotoučové zadní brzdy
- el. vyhřívané čelní sklo
- ovládání rádia u volantu
- dálkový centrál
- alarm

Silné stránky

Přesnost a cit řízení:
Skvělý kožený volant s malým průměrem a perfektně tlustým věncem padne jako ručně šitá rukavice. Díky tuhosti hydraulického posilovače máte pocit jistoty. Řízení je přesné i okolo středové polohy, je bez vůle a hlavně je citlivé! Ten cit je nepřekonatelný. Působí tak přirozeně a poslouchá na slovo. Vrní jako kocour a je komunikativní jako bába Tučková.

Podvozek:
Je trochu tužší, ale odvděčí se vám dobře odvedenou prací na našich nekvalitních okreskách. Je neutrální a nabádá vás: Jeď rychleji, já to za tebe vyžehlím. Přirozenou nedotáčivost většiny předokolek pak pomáhá na limitu potlačit ESP, takže je auto dost bezpečné a ve většině situací i krásně blbuvzdorné. A ano, šlo by jej poslat ťuknutím na brzdu do přetáčivého smyku, ale ESP je nevypinatelné (v zimě jsem vytahoval pojistku ABS, jenže ABS se popravdě dost hodí). Za bezpečnost se zkrátka platí zábavou.

Spotřeba:
Když jsem se hodně snažil, klesla mi spotřeba ve městě na 7,3l. Teď už ji moc neřeším a pohybuje se kolem 8l dlouhodobě, na dálnici ve 130 za 7,5l.

Individualizace pozice:
Od výškově i teleskopicky nastavitelného volantu po výškově nastavitelný sedák. Slušné boční vedení předních sedaček. Vzadu už je to s vedením horší.

Slabé stránky

Motor
1.6 má na svou dobu obstojných, ale na dnešní poměry skromných 100 koní a 145nm. Výkony a spotřebu tak berte spíše v kontextu starších aut.

Kufr
Přestože se snadno sklápí sedačky, nacpat do auta kočár zabere nějaký čas a když už se vám něco povede nacpat dovnitř, stíráte si z tváře pot.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Něco jsem si dělal sám, něco jsem dával do servisu.

2009
- Výměna stabilizačních tyčí, 600kč

2010
- Nové pneu na přední nápravu, 3500kč
- Oprava rozlomeného výfuku. Naštěstí ještě není potřeba měnit, zlomil se zrezlý spoj středové a koncové části výfuku, 500kč

2011
- Výměna stabilizačních tyčí, 400kč
- Výměna oleje, 700kč
- Prasklá vinutá pružina, výměna obou, 4000
- Ložiska na zadní nápravy, 3000
- Přední brzdy komplet, 3000

2012
- Spojka, 7000kč
- Náboj předního kola + ložisko, 2000kč
- Diagnostika, čištění volnoběžného ventilu a škrtící klapky, 1500kč
- Napínací sada řemene, 2500kč
- Zadní destičky, 650kč

2013
- kladka řemene, 2000Kč

Ostatní

Ošoupanou řadicí páku jsem přelakoval na černou barvu, stejně jako kryt pod ní matnou. Možná se vrhnu i na středový panel, kterému by taktéž slušela.

Ovládání rádia u volantu nefunguje.

Nehrají zadní reproduktory, nejspíš to má spojitost se špatným zapojením neoriginálního Ford rádia.

* Zrychlení jsem opsal z oficiálních údajů, sám jsem naměřil přibližně 12,5s.
** Oficiální údaj, Foc ovšem na autobahnu vytáhl 191km/h na gps.

 


Další vozy Ford Focus



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
8

Každé auto staré 10+ let bude mít své chyby. U Focusu jsou Achillovou patou stabilizační tyčky na přední nápravě. Měnil jsem je každý rok, cena je ale nízká (á 300kč) a výměna se dá zvládnout za 30-45min.

praktičnost
8

V rámci hatchbacků je praktičnost solidní. Držáky na pití jsou tedy umístěny dost nešikovně a lahev se vám nevejde ani do schránek ve dveřích, ale dá se položit do středové přihrádky.

prostornost
8

Ve čtyřech lidech se dá cestovat relativně pohodlně. Na delší cestování v pěti to chce vyšší třídu. Dobré je, že se zadním pasažérům vejdou nohy pod přední sedačky, místo pro kolena je dostačující (mám 183cm a vešel jsem se dobře sám za sebe).

jízdní vlastnosti
9

Každou jízdou mě překvapovala jeho přilnavost a cit. Je to úžasně zábavné auto.

jízdní komfort
7

Nelze čekat zázraky, auto je trochu tužší než konkurence, především ve verzi Trend, nicméně vám to vrátí skvělými schopnostmi při ostřejší jízdě.

provozní náklady
8

Díly jsou levný a dostupné, auto jako takové bylo spolehlivé, nikdy mě nikde nenechalo, a to jsem ho měl téměř 5 let.

náhradní díly
8

Levné a dostupné.

výkon motoru
6

Jede pěkně, moc nežere, na dálnici to ale žádná sláva není. Kdykoliv to přišlápnete, nečekejte rezervy. Aly když si dostatečně podřadíte, dá se i předjíždět.

spotřeba
8

Dlouhodobá spotřeba byla 8,5l/100km a jezdil jsem téměř jen po městě. Na moderní motory je to vysoké číslo a o dieselu ani nemluvím (ten do města ale stejně nepatří a když už, tak tam taky žere).

hlučnost motoru
8

Na dálnici je hlučnost motoru opravdu na obtíž. 130/3500 je moc, ale i tak auto nejede, takže si nemůžeme stěžovat, že chybí šestka.

kvalita sedadel
8

Boční vedení je slušné, ale chtělo by to ještě trochu k úplné spokojenosti.

brzdy
9

Brzdy mají skvělý cit, dají se přesně dávkovat, podporují sebevědomí a zřejmě i díky váze auta nevadnou ani při ostré jízdě.

zavazadlový prostor
7

Focus má snadno odnímatelnou clonu kufru a sedačky se dají sklopit do úplné roviny (když odklopíte zadní sedák a sundáte hlavové opěrky). Přístup do kufru je též skvělý.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…