Recenze

9 Majitel

Mazda CX-3 DK 2,0 Skyactiv G150 AWD A/T Revolution

10,00 Uživatelé

Hodnoceno: 15× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda CX-3, foto 1 Mazda CX-3, foto 2 Mazda CX-3, foto 3 Mazda CX-3, foto 4 Mazda CX-3, foto 5 Mazda CX-3, foto 6 Mazda CX-3, foto 7 Mazda CX-3, foto 8
Mazda CX-3, foto 9 Mazda CX-3, foto 10 Mazda CX-3, foto 11 Mazda CX-3, foto 12 Mazda CX-3, foto 13 Mazda CX-3, foto 14 Mazda CX-3, foto 15 Mazda CX-3, foto 16 Mazda CX-3, foto 17 Mazda CX-3, foto 18 Mazda CX-3, foto 19 Mazda CX-3, foto 20 Mazda CX-3, foto 21 Mazda CX-3, foto 22 Mazda CX-3, foto 23 Mazda CX-3, foto 24 Mazda CX-3, foto 25 Mazda CX-3, foto 26 Mazda CX-3, foto 27 Mazda CX-3, foto 28 Mazda CX-3, foto 29 Mazda CX-3, foto 30 Mazda CX-3, foto 31 Mazda CX-3, foto 32 Mazda CX-3, foto 33 Mazda CX-3, foto 34 Mazda CX-3, foto 35 Mazda CX-3, foto 36 Mazda CX-3, foto 37 Mazda CX-3, foto 38 Mazda CX-3, foto 39 Mazda CX-3, foto 40 Mazda CX-3, foto 41 Mazda CX-3, foto 42
 

Technické info

Přezdívka auta bez přezdívky Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:2500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 206 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9,7 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 350 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 6,5

Popis vozu

Dvacet let řídím koncernová auta a nikdy jsem na Auto.cz nenapsal ani jedinou recenzi. Považoval jsem to za zbytečné, protože tato auta má spousta lidí a uživatelských recenzí jsou stovky. No a stačil jen jeden rok a v naší garáži zcela vystřídala německou značku Volkswagen japonská Mazda. Nejprve přijela velká Mazda 6 a teď i menší, čerstvě faceliftovaná Mazda CX-3. Ta přitom nemá v této sekci jediného zástupce. Plním tedy slib, který jsem tu dal, a po zhodnocení Mazdy 6 si dovoluji napsat svůj názor i na novou Mazdu CX-3.


Proč Mazda CX-3?

Už pomalu dva roky o ní mluví manželka, která si ji strašně přála. Více snad nemusím dodávat. A nebýt jednoho menšího incidentu v prodejně Mazdy, už bychom ji dávno koupili v modelovém roku 2017. To nedorozumění ale způsobilo odklad koupě vozu o více jak půl roku, dokonce jsme o další Mazdě přestali uvažovat. Vrátili jsme se zpět k VW a byli jsme kousek od podepsání kupní smlouvy na nový T-Roc. V podstatě jsem už skládal zálohu. Jenže i tentokrát zaúřadoval podivný přístup prodejce, který nám vybraný skladový vůz najednou zdražil o 20 tisíc Kč. Jejich zvláštní vysvětlování jsem odmítl akceptovat. Dal jsem jim na vybranou. Buď nám T-Roc prodají za cenu, která je uvedena na prodejně, nebo smlouvu nepodepíšu. Jak to dopadlo je zřejmé. Za týden jsme složili zálohu na Mazdu – levnější, lépe vybavenou a navíc v automatu a s pohonem všech kol. Nevýhodou bylo, že jsme museli čekat. Rozhodli jsme se totiž, že už si počkáme na nový facelift IPM 2018, který sliboval mnohá zlepšení.

Samozřejmě, že kromě VW a Mazdy jsme si vyzkoušeli pár dalších aut. V rychlosti Volvo XC40, Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q2, Toyotu C-HR, Hyundai Kona a Tucson, Škodu Karoq, dokonce jsme se zašli podívat i na Citroen a Peugeot. Ano, je to trochu chaotická a zdánlivě nesourodá sestava, ale nezapomeňte, že jsme vybírali podle přání ženy. Respektoval jsem její vkus a jen ji velmi lehce usměrňoval. Nakonec ovšem mimo T-Rocu a právě Mazdy CX-3 už nikdo další do užšího výběru nepostoupil. Proč? Pokusím se být stručný:

Volvo XC40 kvůli ceně, jinak nádherné auto. Mercedes GLA se manželce líbil na fotce, ale ne ve skutečnosti. Cena, překvapivě, nebyla tak šílená. Je to už starý model a dávají na něj slušné slevy. BMW X1 připadalo ženě moc velké a cena je posazena dost vysoko. Audi Q2 je až nesmyslně drahé a vypadá strašně plastově. Tady jsem ale musel trochu bojovat, abych jej manželce rozmluvil. Tříválec 1.0 TSI jsem fakt nechtěl. Toyota C-HR je skvělá, dlouho jsme o ní přemýšleli, ale byli jsme rozpačití z designu zadní části - je to takové podivné ufo. Konečnou tečkou byla zkušební jízda. Slovy manželky: „Nic pomalejšího jsem ještě nikdy neřídila.“ Ten motor je opravdu letargický a nechce se mu moc zrychlovat. Navíc ve vyšších otáčkách dost nepříjemně hučí. V autosalonu Hyundai se nám ani jeden model nelíbil, takže to byla velmi rychlá návštěva. Škoda Karoq hezká, ale ne zezadu. Ke všemu čekací lhůta 12 měsíců. To nám stačilo, takže jsme ani nepřemýšleli nad cenou. U Citroenů C3, Cactus a Aircross nás rozladilo dílenské zpracování. Nepohodlné sedačky a jediná značka, která dodnes neumí udělat poctivé bouchnutí dveřmi. Tak plechový zvuk jsem naposledy slyšel snad u Favoritu. Jinak se nám funky design stávajících Citroenů celkem zamlouvá. V prodejně Peugeot jsme si pohrávali s myšlenkou na model 2008 nebo 3008, ale ani jedno auto tehdy nedělali s náhonem 4x4. Bylo to už v době, kdy jsem AWD stanovil jako další prvek, který ve výbavě nesmí chybět.


Facelift IPM 2018

Než se pustím do zhodnocení auta, krátce co přinesl facelift IPM 2018 (mimo Evropu jej označují jako model 2019). Na první pohled toho moc vidět není a člověk, který není znalý věci, si téměř ničeho nevšimne. Zvenku se změny dotkly nové přední masky, auto dostalo černé orámování mlhovek, lesklé černé sloupky, chromované lišty na přední spojler a snad nejnápadnější je odlišný design 18“ kol. Vzadu svítí krásná nová LED světla a pro Mazdu už klasická červená barva teď působí daleko hlubším, zářivějším dojmem. Zpočátku jsem si myslel, že se jedná o stejný lak, jako mají starší modely. Později jsem ale viděl stát novou CX-3 vedle předchozí generace a rozdíl v barvě karoserie byl dobře patrný.

V interiéru jsou změny o něco výraznější. Hodně se změnil středový panel, který nově nabízí elektrickou parkovací brzdu a funkci Auto Hold. Vpředu i vzadu jsou jiné držáky nápojů a středová opěrka je konečně součástí sériové výbavy. Sedadla mají nový tvar, hlavně jsou o něco širší a pohodlnější. Údajně se zlepšila kvalita většiny materiálů, mírně poupravená je i lišta s výdechy klimatizace na palubní desce.

Nejvíce změn je těch neviditelných, které zlepšují komfort řízení. Mazda CX-3 teď nabízí bohatší základní výbavu, např. systém sledování mrtvého úhlu má i ten nejlevnější model. Došlo k upravení zavěšení a odpružení a výsledkem má být lepší dojem z řízení. K tomu přispívá i implementace systému řízení G-Vectoring a také nová kola, která údajně lépe absorbují vibrace a zkracují brzdnou dráhu. Byla přeprogramována řídící jednotka, motor má o něco vyšší výkon, nižší spotřebu a menší vnitřní tření. Asi nejzajímavější informací pro mě bylo, že faceliftovaný vůz má silnější výplně dveří, kvalitnější dveřní těsnění, zesílené zadní sklo a lepší tlumící materiál polstrování stropu. To znamená opět o něco lepší akustický komfort, tedy vlastnost, se kterou Mazda v posledních letech trochu bojovala. Naštěstí to vypadá, že naslouchají svým zákazníkům…


První dojmy

Na rozdíl od Mazdy 6 se do této recenze pouštím už po nájezdu 2500 km. Manželka mi auto moc často nepůjčuje. :) Nemohu ani srovnávat s předchozí Mazdou CX-3. Jel jsem s ní pouze jednou v březnu 2017 a to maximálně 15 km. Byl to stejný motor a výbava, jen s manuální převodovkou. Pamatuji si, že některé stupně šly řadit trochu ztuha, ale auto bylo úplně nové, sotva ho sundali z kamionu. Jinak se mi moc líbilo, zejména posed za volantem a dojem z řízení.

Naše nové auto jsem si přeci jen projel o něco víc. Jako už klasicky u každé Mazdy nadchne řízení a projev motoru. Atmosféra je v tomhle směru docela návyková. Tichý chod, příjemné zrychlení a při sešlápnutí pedálu až do podlahy charakteristické zařvání. Asi namítnete, že přeplňované motory jsou v nižších otáčkách živější a máte pravdu. Ale manželka doposud jezdila VW Polo s motorem 77kW, kdežto tahle Mazda CX-3 má 110kW. Srovnávám tedy výrazně výkonnější motor, byť atmosférický, s běžným koncernovým 1,2 TSI.

Překvapilo mě, že dvoulitr má hlubší a drsnější zvuk než sametovější a hvízdavější dvou a půl litr v Mazdě 6. Člověk by si řekl, že konstrukčně stejný Skyactiv s menším obsahem se bude projevovat podobně, ale není to tak. Zejména prvních pár set kilometrů za volantem CX-3 jsem si na to nemohl zvyknout. Motor G150 se ale po čase trochu zklidnil a jeho zvuk je teď o něco jemnější. Ke kultivovanosti chodu motoru G192 mu však přeci jen něco schází. Docela často jsem přitom četl, že slabší dvoulitrový benzín od Mazdy má lepší projev i výkonovou křivku, ale já s tímto názorem nesouhlasím. Benzín 2,5 L je po všech stránkách lepší, ale berte to jen jako můj názor. Do CX-3 nic lepšího než G150 stejně nekoupíte.

Podvozek je sebejistý a čitelný. Je cítit, že s sebou netahá zbytečnou hmotu. S autem se dá doslova pohrávat, v rukou krásně cítím, co dělají přední kola. Není tam mrtvá vůle jako u mnoha jiných značek. Na 18“ kolech přitom Mazda sedí jako přibitá, nenaklání se a ani ve vysokých rychlostech není rizikem řezat zatáčky. Nerovnosti překonává hladce, tlumiče neobtěžují boucháním, ale jen zlehka „hupsnou“. Jak jen ti Japonci dokáží nastavit tlumiče tak dobře, že předčí i ty adaptivní? Je opravdu celé jejich tajemství ukryto v tom, že se snaží každé auto postavit co nejlehčí? Každopádně, fyziku neošálí ani inženýři Mazdy. Pokud budu znovu trochu nesmyslně srovnávat Mazdu CX-3 s velkou Mazdou 6, je krátký rozvor menšího auta slabinou, která se neschová. Tam, kde se velká šestka jen plavně zhoupne, Mazda CX-3 zaprotestuje tužším nastavením. Neurve vám to volant z ruky, jako třeba mnohem nervóznější VW Polo, ale tvrdší doraz je patrný. Naopak, v zatáčkách je auto zase o něco hbitější. Je to prostě malý prcek s náhonem 4x4 a silným motorem.

Pár lidí mi už také řeklo, že nechápou, proč se o jízdních vlastnostech Mazdy toho tolik píše. Jiná auta přece také jezdí dobře. To samozřejmě nepopírám, ale pokud nemáte možnost přímého srovnání, pak vám bude připadat dobré každé auto. Vyloženě špatná auta se už snad ani nevyrábí. Jestli však chcete poznat výjimečnost Mazdy, snažte se domluvit testovací jízdu u různých prodejců v jeden den. Pokud se vám to podaří zorganizovat, pak už sami přijdete na to, proč jsou Mazdy řidičsky tak zajímavá auta.


Automatická převodovka a spotřeba

K čemu automat? Uvedu čtyři důvody:

1. Znám jej a považuji tenhle hydroměnič za jeden z nejlepších na trhu v rámci cenově dostupných vozidel. Nesrovnávám s prémiovými nebo luxusními vozy. 2. Na městské projížďky je to lepší volba než manuál. Zcela zásadně zvyšuje komfort cestování, zmenšuje únavu z kolon a křižovatek, kde je řidič nucen opakovaně řadit. 3. Systém Start/Stop dává s automatem smysl, reálně spoří palivo. U Mazdy lze snadno sílou stisku brzdového pedálu rozhodovat, zda chci motor vypnout nebo nechat běžet. 4. A konečně, je to auto pro manželku, která, jak už jsem uvedl, jezdila koncernovým 1.2 TSI 77kW v manuálu. Atmosféra nemá turbo a já ji nehodlám učit, jak k takovému motoru přistupovat. Automat si sám zařadí, co je potřeba. Když bude chtít předjíždět, tak jen zkrátka dupne na plyn.

Automat v modelu CX-3 prokazuje své nadstandardní kvality. Rozjíždí se naprosto plynule, s motorem je spárován přirozeně, ale neplatí to v nižších otáčkách. Tam ubírá autu až příliš na výkonu. Okolo 1250 otáček je motor dost přidušený, což třeba u větší Mazdy 6 nepozoruji tak výrazně. Tyto otáčky motor točí při 50km/h, tedy typicky jízda po městě. Aby auto projevilo ochotu zrychlovat, chce to trochu šlápnout na plyn. Klasicky platí, že čím rychleji jedete, tím ochotněji atmosférický motor zrychluje. V manuálu bude Mazda CX-3 určitě živější, automat je zpřevodován více na eko-jízdu. Dynamice lze pomoci přepnutím do režimu Sport. Od toho okamžiku jsou reakce na plyn výrazně živější, převodovka drží motor ve vyšších otáčkách a auto ochotněji reaguje. Režim Sport ale není nutné zapínat trvale. Jednak to neprospívá spotřebě a potom, když na to trochu víc šlápnete, dostanete z auta dostatek výkonu i v normálním nastavení. Automat si rychle podřadí i o dva, tři stupně a Mazda doslova vystřelí vpřed.

Zmínil jsem se o spotřebě a ta je, překvapivě, o dvě desetiny nižší, než kolik uvádí výrobce. Auto jezdí asi za 6,5/100 v kombinovaném provozu. Na této hodnotě se spotřeba ustálila po nájezdu asi 1500 km. Prvních 800 km přitom nebylo možné se dostat pod 7,7/100 a to mě hodně rozladilo. Po fenomenálně úsporné Mazdě 6 byla žravost Mazdy CX-3 zklamáním. Vysvětlení se nabízí několik. Vyšší stavba karoserie, pohon všech kol a nový, nezajetý motor. Někdo říká, že zajet motor u Mazdy trvá asi 5 tisíc km, jiné názory tvrdí až 15 tisíc km. Jenže Mazda 6 měla nízkou spotřebu od začátku, nepozoroval jsem žádné zlepšení, jako proběhlo u Mazdy CX-3. Moje žena dokonce jezdí s průměrem 6,0/100, ale to přičítám její zvýšené opatrnosti, kdy se přeučuje z manuálu na automat. Každopádně, i tato malá Mazda ukazuje, že technologie Skyactiv funguje a i když budete jezdit hodně rychle, nezruinuje vaši peněženku u čerpací stanice.


Pohon všech kol

Pohon všech kol je u těchto malých crossoverů asi zbytečný luxus, ale na občasné jízdy do hor nebo na chatu je fajn. Jinou čtyřkolku v rodině nemáme, proto jsem si AWD stanovil jako jednu z podmínek pro koupi druhého vozu. U Mazdy CX-3 navíc pohon 4x4 dostanete k nejsilnějšímu benzínu G150, který jsem chtěl od počátku. Nechtěl jsem dělat žádný kompromis. Pravdou ale je, že kdybychom se spokojili se slabším motorem G120 s manuálem a pohonem jen přední nápravy, ušetřili bychom 105 tisíc Kč! Uvědomil jsem si to až teď, když píšu tyhle řádky. No nic, raději zpátky ke čtyřkolce. Já od Mazdy nečekám chování pravověrného offroadu, jen vyloženě usnadnění situace na zasněžených silnicích. Na některých videích vypadají terénní schopnosti CX-3 překvapivě dobře, jindy mě ale zaráží, že zadní náprava se připojuje ochotněji, pokud jsou přední kola vytočena do strany. Není to jen dojem. Sama Mazda natočila videa, kde toto chování ukazují. Jakou to má výhodu, to vážně netuším. Snad na výjezdu ze zatáček? Myslím si, že Haldex bude v terénu přeci jen schopnější.

Znovu ale opakuji, že pohon 4x4 beru jen jako bonus a teprve v zimě snad ocením jeho přínos jízdním vlastnostem. Novináři tvrdí, že auto je díky AWD daleko agilnější než verze pouze s předním náhonem. Každopádně, na chatu i do hor jsme se zatím vcelku bez problémů dostali i Mazdou 6. Ta má dokonce i větší světlou výšku - 165 oproti 158 mm u Mazdy CX-3. Jenže samozřejmě její celkové rozměry, dlouhý rozvor a převisy z ní nedělají nejlepšího společníka na rozbité polní cestě. Musí se s ní trochu opatrně, kdežto s CX-3, i díky ochranným plastům, neřeším každý výmol.


Dílenské zpracování a infotainment

V posledních letech vyrábí Mazda nesmírně precizně zpracované vozy. Vím, že to zní jako klišé, ale kvalita zpracování je bezprecedentní a auto se nemusí bát přímého srovnání s prémiovým segmentem. My tedy nemáme nejvyšší výbavu, volili jsme o stupeň níž, protože příplatek dalších 65 tisíc Kč by byl zbytečný. Manželka ani zdaleka nevyužije bohaté možnosti, které nabízí už výbava Revolution. Ta zahrnuje i takové vychytávky jako autonomní brzdění, barevný head-up displej, hlídání jízdy v pruhu, hlídání mrtvého úhlu, tempomat, LED světlomety, přední i zadní parkovací senzory včetně couvací kamery, vyhřívání sedaček, dešťový senzor, systém rozpoznávající dopravní značky, navigace, asistent rozjezdu do kopce atd. atd. Chybí v podstatě jen adaptivní tempomat a adaptivní světlomety. Verze Revolution Top má navíc lepší audio Bose, kvalitnější kožené čalounění a luxusní prvky typu vyhřívaný volant. Berte to jen jako hrubý popis rozdílů mezi těmito verzemi. Není to do detailů přesný seznam.

Podstatné je, že jako celek působí auto velmi dobrým, sympatickým dojmem. Interiér je trochu šedivý, to je pravda, ale materiály jsou na omak příjemné a imitace karbonu nevypadá až tak zoufale, jak jsem se obával. Dokázal bych si také představit trochu modernější řešení klimatizace. Přeci jen je to auto za více než 600 tisíc Kč, ale otočné ovladače mají jistý chod a příjemný zvuk. Na jednotlivých detailech vidíte přesné slícování i určitou robustnost konstrukce. Nic nevrže, a i když je třeba horní část palubní desky z tvrdého plastu, tak na rozdíl od T-Rocu vypadá hodnotně. Není to ten nejlevnější plast, jako u Volkswagenu, který se snadno poškrábe. Z interiéru prostě čiší určitá solidnost, která vás jakoby ujišťuje, že jste si opravdu zaplatili za nadstandardní kvalitu. Pozor, tohle ani dnes není zcela běžné! Poměrně často cestuji a pravidelně si půjčuji auta. Mám tedy bohatou zkušenost se spoustou značek, od Fiatu až po luxusní prémiovky. Opětovně se stává, že po usednutí do auta slyším nejrůznější pazvuky. Vím, co chcete namítnout, že nemohu posuzovat jednotlivé značky na základě aut z půjčovny. Jenže my na služební cestě dostáváme zánovní auta. Máme firemní smlouvu a naprosto běžně dostanu k dispozici auto, které nemá najeto ani tisíc km. O to více mě šokuje, že sotva zajetý vůz už skřípe nebo vrže.

Infotainment u CX-3 je totožný s provedením, jaké nabízí i větší modely Mazdy. MZD Connect nepůsobí tak efektně, jako to umí německé automobilky, ale je svižný, intuitivní a spolehlivý. Mně nejvíce vadí, že Mazda udělala tento systém strašně osekaný. Opravdu nenabízí mnoho možností. Podíváte se na spotřebu, nastavíte hudbu, naladíte rádio, prohlédnete kontakty, emaily, SMS, spustíte navigaci a nastavíte pár asistentů. To je ve zkratce vše. Dodnes sériově nepodporuje ani Apple CarPlay nebo Android Auto. Mazda jen roky slibuje, že tuto podporu brzy dodělají a tento slib částečně splnili teprve nedávno. Za zhruba 6 tisíc Kč je možné si nechat v servisu dodatečně nainstalovat modul, který propojení CP/AA zprovozní. Sériově tato možnost přibude až od ledna 2019.

Přitom nezávislá scéna ukazuje, co všechno lze ještě vymyslet. Mimo přehrávání filmů nadšenci doplnili celou řadu velmi praktických informací. Líbí se mi, když se mohu podívat, v jaké se nacházím nadmořské výšce, jaké přetížení auto zaznamenalo v průběhu jízdy, uživatelé doplnili i perfektní ukazatele rychlosti, historii rychlosti a spoustu dalších informací o autě, které načítají přímo z palubního počítače. Jenže automobilka nemá pro podobné úpravy systému pochopení. Dnes je skoro nemožné si infotainment vylepšit. Mazda svůj systém uzamknula proti zásahům zvenčí, protože argumentují obavou o bezpečnost provozu. Škoda, že je raději nenapadlo najmout si tyhle lidi, aby jim z MZD Connect udělali opravdovou konkurenci pro systémy od Audi, BMW a Mercedesu. Maďarští programátoři vyvíjející tento systém to očividně nezvládají…

Ale abych nekončil pesimisticky. Infotainment Mazdy umí aspoň jednu věc lépe než prémiové BMW. Naprosto čitelně čte české emaily nebo SMS zprávy. Jeho intonace, spojování slabik a celkově předčítání je na daleko lepší úrovni, než co předvádí německá prémie. Mám možnost srovnání s BMW X5 (2018) a Mazda tady opravdu válí. To bych nečekal.


Nápadný design a nějaké ty nedostatky

Model CX-3 je hodně stavěný na efekt. Je nádherný, hodně lidí se za ním otáčí a v tomto segmentu jej i já považuji za jednoznačně nejhezčí malý crossover. Dokonce mám dojem, že je to ta nejhezčí Mazda vůbec napříč celým jejich portfoliem. Designový styl Kodo mě oslovuje. Líbí se mi oblé linie i zvýrazněná svalnatost auta, stejně jako jeho podmračený výraz a nápadné světlomety. Za nejdokonalejší designový prvek považuji boční profil, zejména spodní linku oken. Ta nemá chybu. Jako celek je Mazda CX-3 uhlazená a kompaktní. Nic nechybí, nic nepřebývá. Navíc si myslím, že tohle auto se líbí snad úplně všem. Některým lidem se nelíbí korejská auta. Jiným se nelíbí ta německá, dalším francouzská nebo americká. A pochopitelně jsou tady lidé, co moc nemusí japonská auta. Tahle Mazda je ale vzácnou výjimkou - líbí se mužům i ženám, mladým i starým. Je tak nějak univerzálně hezká pro většinu populace.

Pokud mám mermomocí najít nějakou chybu, pak mi vadí méně pokročilí elektroničtí asistenti v porovnání s Mazdou 6. Je zvláštní, že se automobilce vyplatí vyvíjet dva různé systémy. Uvedu jeden příklad – hlídání jízdy v pruzích. V Mazdě 6 poměrně přijatelně funkční systém. Auto lehce koriguje vaši jízdu pohybem volantu a neobtěžuje pípáním nebo přehnanými vibracemi. Vše lze krásně nastavit – od míry intenzity, s jakou vám systém mluví do řízení, až po jeho úplné vypnutí. Mazda CX-3 nic podobného neumí. Její systém pouze pípá nebo pouští z reproduktorů zvuk vibrací. I na nejnižší hlasitost a minimální četnost varování je tohle upozornění vyloženě otravné. Stačí jen najet na čáru a auto vyhlašuje poplach. Vydržel jsem to pokaždé jen pár kilometrů a pak systém raději vypnul. Naštěstí si auto pamatuje vypnutí tohoto systému i po opětovném nastartování motoru. Mé ženě však tento systém nevadí a klidně s ním jezdí, tak si vyberte sami.

Dále bych zmínil akustický komfort - díky benzínovému motoru je na velmi vysoké úrovni, ale při plné akceleraci z nižších otáček motor trochu nepříjemně řve. Mazda 6 má daleko lepší zvukový projev i lépe utlumený motorový prostor. Už jsem psal výše, jak mě překvapil odlišný projev benzínového Skyactiv dvoulitru od svého o půl litru silnějšího kolegy. Vadí mi také jeden malý, ale otravný detail. Když z auta vystoupí spolujezdec na předním sedadle, spona uvolněného bezpečnostního pásu se dotýká středového B-sloupku. Při jízdě pak slabě drnčí a já nesnáším pazvuky v interiéru! Pokaždé musím sponu trochu přitáhnout směrem k sobě, aby visela ve správné pozici a nemohla se sloupku dotýkat. Malá blbost, ale kazí požitek z jízdy.

A konečně poznámka k často kritizované prostornosti vozu. Jak vevnitř, tak i v kufru nedosahuje rozměrů konkurence. Podívejte se na to ale jinou optikou. Pokud potřebujete menší auto pro jednoho řidiče na každodenní dojíždění do práce, co byste vybrali vy? Je stylový crossover v benzínu, 4x4 a automatem tak špatnou volbou? Do města, kde potřebujete parkovat i v centru kvůli úřadům? Nebo na chatu, kam vede ne moc kvalitní polní cesta? Nezapomeňte ani na bohatou výbavu a excelentní bezpečnost Mazdy, kterou ostatně prokazují všechny její modely. Mazdu CX-3 jsme opravdu nekoupili jako rodinný vůz. Přesto si myslím, že i menší rodina by s tímto autem mohla v pohodě existovat. Tahle Mazda zkrátka tak nějak nejlépe vyhovovala požadavkům, které jsem uvedl.

Navíc, čtyři normální dospělé lidi tohle auto odveze. Já měřím 187 cm a dokážu si za sebe sednout celkem bez problémů. Necítím se nijak zvlášť stísněně, i když bych takhle nechtěl cestovat na delší vzdálenost. Zadní sedačky jsou totiž překvapivě pohodlné. Jenže jako chlap se vzadu pohodlně rozvalím, nemám nohy u sebe. Když jsem viděl různé recenze, pokaždé si všichni stěžovali na malý prostor vzadu. Přitom měli nohy u sebe, aby ukázali, jak málo místa je mezi koleny a opěradlem. Neznám ale chlapa, který by takhle seděl. Mazda CX-3 jen není stavěná pro pět dospělých lidí, ale to od ní nikdo nečeká. Mnoho jiných mínusů mě tedy opravdu nenapadá. Snad bych mohl zopakovat nedostatky, které mi vadí i u Mazdy 6 – již zmíněná chybějící sériová podpora Apple CarPlay / Android Auto a pak nemožnost objednat některé prvky výbavy (třeba elektrické páté dveře). Ty se ale i manuálně zavírají naprosto lehce a na první pokus.

Před koncem této kapitoly ještě drobnost, kterou někdo může počítat mezi nedostatky. Nová červená barva Red Soul Crystal je úžasná. Na slunci je to doslova magnet na oči, bez přehánění. Žádná fotka ji nezachytí tak, jak magicky působí ve skutečnosti. Lidé se za autem opravdu otáčí a několikrát se nám stalo, že se přišli podívat zblízka nebo se rovnou zeptat na detaily. Jenže, jak jsem se dozvěděl přímo v Mazdě, oprava tohoto laku je příšerně drahá. Míchá se z několika odstínů a stříkat ji musí skutečný profík. Cifry za přelakování konkrétních dílů tady raději nebudu uvádět, protože si myslím, že jsem se musel přeslechnout. Ke všemu na tomto laku uvidíte každé drobné poškození, takže je doslova nevyhnutelné investovat do ochranné fólie, alespoň na přední část vozu. Já to nakonec udělal a nechal auto polepit průhlednou fólií OpticShield, protože manželka má k autům asi takový vztah jako já k mexické opeře. Konkrétně jsem polepil kapotu, nárazník, světlomety, přední blatníky, zpětná zrcátka, A-sloupky a černě lakované sloupky kolem oken. Investice asi za 16 tisíc Kč, ale nelituji. Fólie je neviditelná, mimořádně odolná a já mám klidnější spaní.


Pár slov závěrem

Původně jsem chtěl mezi mínusy uvést i poměrně vysokou cenu. Jenže ona ta Mazda CX-3 není až tak drahá, jak by se mohlo zdát, alespoň v této třídě vozů. V základu, který je celkem solidně vybaven, ji pořídíte za 400 tisíc Kč. A už v tom základu vypadá auto parádně. Víte, jak to bývá. Automobilky rády prezentují vozy v plné palbě a na velkých kolech. A když pak vidíte běžně prodávaný model, je to hodně často obrovské zklamání. Takhle vás ale Mazda nikdy nepodrazí. I jejich nejlevnější model vypadá dobře a majitel se za něj nemusí stydět. Naopak, často jsem si říkal, za co vlastně platím, když se to naše auto navenek moc neliší?

Ale pojďme dál. Kdybyste se spokojili se slabším motorem, Mazda CX-3 ve výbavě Revolution vás vyjde na 515 tisíc Kč. Zdá se, že už je to pořádná suma na relativně malé auto, jenže ne o moc větší konkurence vyjde neskonale dráž. Nevěříte? Třeba taková Škoda Karoq stojí v základu 530 tisíc Kč. V benzínu 4x4 ji ani nekoupíte, takže musíte do dieselu. Cena dieselu 110 kW s automatem, pohonem 4x4 a 18“ koly stojí pomalu 800 tisíc Kč! A teď pozor. To je pořád základ s látkovými sedačkami a bez systémů, které má Mazda CX-3 ve výbavě Revolution. Když jsem Karoq dovybavil zhruba stejně jako Mazdu, výsledná částka byla vyšší o 212 tisíc Kč!

Fajn, Karoq je přeci jen větší a praktičtější auto, tak zapátrejme v levnějších vodách. Co takový Hyundai Kona? To je auto podobné velikosti a lze jej nakonfigurovat s pohonem všech kol, v automatu a s benzínem. Dokonce je motor výkonnější než u Mazdy, takže plus pro Korejce. Konfigurace docela sedí, Hyundai má v základní nabídce jen menší 17“ kola. Cena však menší není. Naopak, je o podstatných 120 tisíc Kč vyšší! A i když nabídku Hyundaie řádně očešu, pořád bude o pár desítek tisíc Kč výš. Najednou už Mazda CX-3 není tak drahá, co?

Je to zkrátka o prioritách. Pochopitelně, že u Hyundaie asi dostanete větší slevu než u Mazdy, takže ve finále může vyjít i levněji. Takový Karoq bude zase lépe splňovat představu běžné české rodiny o autě na každodenní cestování. A pokud člověk jen zatouží po zvýšeném podvozku, Renault Captur v tomhle směru bohatě vyhoví a stojí mnohem méně. Zkrátka, tahle Mazda se nekupuje čistě rozumem, ale spíše emocemi. Určitě lze konstatovat, že bez problémů postačí individualistům, párům nebo jednoduše jako druhé auto v rodině. Tyto funkce plní lépe než většina konkurentů.


Epilog

Úvaha na téma, jestli by se Mazda mohla stát prémiovou značkou:

V posledních dvou letech si všímám, že se zejména v Asii a Americe často píše o tom, jak se z Mazdy stala prémiová značka. Nemyslím si, že je to pravda. Podle mého názoru není ani v zájmu Mazdy stát se prémiovým výrobcem. Oni sami sebe nejspíše vidí někde na pomezí. Designem a snad i kvalitou zasahují do prémiového segmentu, ale vším ostatním se drží mainstreamu.

Prémiová značka je podle mě definována v několika úrovních - design, kvalita, výkon, technologie a cena. Vezmu to popořadě. Je design Mazdy unikátní natolik, aby mohl být považován za prémiový? Podle mě ano. Tohle je asi nejsilnější prvek z pěti zmíněných. Mazda má po letech svůj nezaměnitelný rukopis, který se chytil a líbí se. Důkazem je, že se jim každý rok zvyšují prodeje a nestíhají vyrábět - na malou, nezávislou automobilku obrovský úspěch. Co kvalita? Opět i tady lze konstatovat, že Mazda umí nabídnout nejvyšší kvalitu. Občas sice zakulhají, jejich ekonomické oddělení se také snaží šetřit, ale obecně můžeme považovat dílenské zpracování za příkladné. Používají špičkové materiály, třeba v interiéru i hliník, pravé dřevo nebo kůži Nappa. Ale chybí tomu takové ty třešinky na dortu, třeba ambientní LED podsvícení interiéru, masážní sedadla, ionizace vzduchu apod. Nicméně, pouze na těchto dvou úrovních, designu a kvalitě, lze demonstrovat, že Mazda je konkurencí i pro prémiové značky. V dalších třech úrovních již pokulhává.

Asi je jasné, co napíšu u výkonu. Prémiová značka musí mít alespoň šestiválec. Zřejmě namítnete, že Volvo jej taky nemá, ale právě proto mnozí zpochybňují řazení Volva mezi prémiové značky. Jenže problémem Mazdy navíc je, že ona ani není schopná nabídnout nějaký silnější motor v Evropě. 143 kW sice není málo, ale na takovém výkonu mnohé prémiové značky teprve začínají. Další slabinou Mazdy je, že se bojí nových technologií. Četl jsem rozhovor s jejich šéfem vývoje, který uvedl, že Mazda nasazuje nové technologie, až jsou dostatečně odladěny a otestovány. Nepřímo naznačil ve smyslu „otestovány u konkurence“. Na jednu stranu je chápu. Malá automobilka jako Mazda nemůže riskovat, protože už jednou nebo dvakrát byli na pokraji bankrotu. Jenže prémiové auto znamená, že má i unikátní, novátorské technologie. Podívejte se třeba na to, co nabízí nejmenší Mercedes třídy A. S tím se Mazda nemůže rovnat. Zajímavým kontrastem naopak je, že u motorů se riskovat nebojí. V minulosti Wankel, teď motory Skyactiv a nově Skyactiv-X. Docela si protiřečí.

No a konečně přichází na řadu cena. Prémiový vůz znamená určitý společenský status, ať už se nám to líbí nebo ne. A takový symbol nemůže být levný. Proto prémiové automobilky nenabízejí levná auta. Z této rovnice jednoznačně vyplývají dvě věci. Zaprvé, Mazda není prémiová, protože nabízí relativně levná auta. A zadruhé, lidé si Mazdu spojují s cenově dostupnými vozy. Nějaké extrémní zdražení by jim tedy neprošlo. Ekonomicky by to byla sebevražda. Pokud by Mazda vůbec chtěla uvažovat o vstupu na prémiový trh, museli by to udělat podobně jako Toyota s Lexusem. Tzn. založit si novou značku nebo nějakou koupit. Jako majitel už dvou vozů Mazda říkám upřímně, že budu radši jezdit v méně prestižní značce, jen když udrží tyhle ceny a kvalitu. :)

Silné stránky

+ Jedinečný, nezaměnitelný design
+ Skvělý benzínový motor
+ Výborný HDM automat
+ Perfektní podvozek i jízdní vlastnosti
+ Akustický komfort
+ Pohon všech kol
+ Dílenské zpracování
+ Nevídaná výbava v této třídě
+ Vynikající LED světla
+ Nádherný lak

Slabé stránky

- Menší prostor na zadních sedadlech
- Infotainment toho moc nenabízí
- Stále chybí sériová podpora Apple CarPlay / Android Auto
- Vzadu není výdech klimatizace
- Zadní páté dveře nelze objednat v elektrice
- Kufr není moc praktický, chybí třeba háčky na tašky
- Málo odolný lak, nutná ochrana fólií

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Auto je zcela nové, zatím ještě nebylo ani na první garanční prohlídce. Ze zkušenosti s Mazdou 6 ale mohu napsat, že se mi nelíbí rozdílné ceny a přístup ve značkových servisech Mazdy. Jeden servis vám dovolí přinést si vlastní olej a nemá s tím naprosto žádný problém. Druhý vyhrožuje možnými komplikacemi a ztrátou záruky. Ceny stejných úkonů se klidně liší i o 100% bez vysvětlení oficiálního zastoupení Mazdy. Zkrátka je potřeba hledat takový servis, kde si vás váží jako zákazníka a nevidí ve vás jen dojnou krávu.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Volili jsme stejného prodejce, jako posledně a pokud bych měl známkovat jako ve škole, dal bych jim dvojku. Prostředí a přístup je celkem v pohodě, ale doporučil bych jim, aby lépe informovali zákazníky, kdy bude vůz doručen. Pokud si Mazdu objednáte do výroby a ne ze skladu, počítejte s čekací lhůtou až pět měsíců. Od složení zálohy s námi autosalon prakticky nekomunikoval, a kdybychom se sami neptali, ani bychom se nedozvěděli, že auto už je na prodejně! Prodejce přitom ví, který den byl vůz vyroben, zda je už na lodi, kdy bude v Evropě apod.

Dále bych jim vyčetl, že neumí nachystat auto k předání bez poškození laku. Pokud chtějí auto umýt, musí být schopni to udělat tak, aby nepoškrábali lak. Dnešní vodou ředitelné laky jsou strašně choulostivé. Být na místě prodejce, styděl bych se, že na laku zcela nového vozu jsou vidět jemné škrábance od nešetrného mytí. Nebylo to nic kritického, ale vypovídá to něco o jejich přístupu k vozům. A konečně, manželka byla zklamaná, že to bylo bez ťuknutí šampaňským, což někteří prodejci běžně dělají. Mazda, v místě našeho bydliště, předává vozy strašně mechanicky. Pro nás to byl radostný okamžik, který jsme chtěli oslavit. Pro ně to byl jen další pracovní den. Jenže i tahle drobnost se vám vryje do paměti a příště si na to vzpomenete.

 


Další vozy značky Mazda



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím 100%, prostě nové auto.

praktičnost
8

Menší, ale pohodlné auto vhodné spíše na kratší nebo střední vzdálenosti. Optimální pro páry nebo malé rodiny.

prostornost
8

Pro řidiče je místa dostatek, ale na zadních sedadlech je méně místa.

jízdní vlastnosti
10

V této třídě vynikající. Vyšší stavba karoserie se nijak negativně neprojevuje ani při ostřejší jízdě v zatáčkách.

jízdní komfort
9

Přejezd příčných nerovností na 18" kolech není nejkomfortnější, stejně tak hluk od motoru při prudké akceleraci z nízkých otáček. Zbytek bez připomínek.

provozní náklady
8

Ze zkušeností s Mazdou 6 očekávám obdobné ceny v servisu. Tzn. na úrovni koncernu.

náhradní díly
8

Některé díly mohou být dražší, než je obvyklé, ale nic dramatického to nebude.

výkon motoru
9

V nízkých otáčkách je trochu ospalejší, ale stačí trochu dupnout na plyn a s autem je radost předjíždět.

spotřeba
9

6,5 L / 100 km je dokonce o dvě desetiny lepší hodnota, než jakou uvádí výrobce. Po převzetí nového vozu však bylo velmi obtížné jezdit pod 8 L / 100 km.

hlučnost motoru
8

Při prudké akceleraci je motor hlučnější, než by se mi líbilo. Jinak je akustický komfort výborný na tuto třídu vozů.

kvalita sedadel
9

Facelift Mazdy CX-3 má širší sedačky, jsou velmi pohodlné, ale opět by to chtělo delší podsedák. Japonci stále neumí udělat sedačky pro vyšší řidiče.

brzdy
10

Bez připomínek, plynulý, přirozený nástup i brzdný účinek.

zavazadlový prostor
8

Pro běžný nákup bez problémů, ale nic víc neočekávejte. Dvojitá podlaha prakticky ukryje věci, které mají být schované. Žádné úchyty pro tašky však vyžadují dokoupení nějakého organizéru zavazadlového prostoru.


Více o modeluMazda CX-3 2014 až dosud
Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G AT Revolution – Jen pro vyvolené Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G AT Revolution – Jen pro vyvolené

Po třech letech prošla Mazda CX-3 modernizací. Největší…

Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem Mazda RX-8 - počtvrté s Wankelem

Mazda vyrábí supersportovní kupé již dlouhou řádku let.…

 





Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok, volná jsou dvě místa

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok,…

Jaký otec, takový syn. A F1 se má v budoucnu na co těšit. Nico Rosberg, Felipe Massa a spousta dalších…

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu, smál se po zápase

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu,…

Když se k tomuhle gestu odhodlal, asi ho nenapadlo, jaký bude mít ohlas. Jenže kamery v NHL zachytí vše a viděly…

 

Reflex.cz

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou alternativou a už nemají co nabídnout

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou…

Člověk, který polovinu života prožil v československém totalitním režimu, může mít někdy ze současné politiky i…

Kauza Kavanaugh: Soudce odsouzen bez soudu aneb Křivé obvinění jako nástroj hledání pravdy?

Kauza Kavanaugh: Soudce odsouzen bez soudu aneb…

Patrně jste také zachytili informaci, že americký Senát nakonec přece jen těsně potvrdil soudce Bretta…