Recenze

GeorgeB (muž 38 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Fiat Tipo 1,4 16V 70kW Opening Edition

9,30 Uživatelé

Hodnoceno: 11× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Fiat Tipo, foto 1 Fiat Tipo, foto 2 Fiat Tipo, foto 3 Fiat Tipo, foto 4 Fiat Tipo, foto 5 Fiat Tipo, foto 6 Fiat Tipo, foto 7 Fiat Tipo, foto 8
Fiat Tipo, foto 9 Fiat Tipo, foto 10 Fiat Tipo, foto 11 Fiat Tipo, foto 12 Fiat Tipo, foto 13 Fiat Tipo, foto 14 Fiat Tipo, foto 15 Fiat Tipo, foto 16 Fiat Tipo, foto 17 Fiat Tipo, foto 18 Fiat Tipo, foto 19 Fiat Tipo, foto 20 Fiat Tipo, foto 21
 

Technické info

Přezdívka auta Tipo Rok výroby 2016 Koupeno nové najeto [km]:40000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1368 výkon [kW]: 70 kroutící moment [Nm]: 127 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11,5 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 520 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6,5

Popis vozu

Aegea, Bravo 3. generace, Tipo 2. generace. Oficiálně je prý považován za nástupce Fiatu Linea. V každém případě je to pořádný kus auta, pořádný fešák a pořádný krok vpřed pro Fiat. Když byl na jaře roku 2015 odhalen v Istanbulu, tak jsem se hodně radoval, že Fiat udělal tohle auto, které navíc bude mít 3 karosářské verze…

Sešel se rok s rokem a tuším na přelomu let 2015 a 2016 se Tipo ve verzi sedan začalo prodávat i v ČR. Krátce nato přišel hatchback, nejdříve v nejvybavenějších verzích s cenami kolem půl milionu, v listopadu 2016 pak hatchback dostal i ceník, kde byla možnost sehnat i méně vybavené modely za podstatně příznivější ceny. Nu a začátkem roku 2017 rodinku rozšířila verze kombi.

Popravdě nevím, jaká ze tří karosářských verzí se mi líbí nejvíce, každá má něco do sebe a žádná rozhodně není ošklivá :-)

Fiat toto auto hodně potřebuje, ale to je všeobecně známo… naštěstí lidem ve Fiatu došlo, že mutace Pětistovky, ať jsou hodně povedené, ne každého zaujmou… A že nějakého nástupce Brava nebo Liney nebo… prostě něco do nejdůležitějšího segmentu by to asi chtělo. Takže dali hlavy dohromady (na vývoji Tipa se údajně podílelo 2000 lidí, což je podle všeho velké číslo) a udělali obyčejné auto, které široká veřejnost chce (samozřejmě mimo ČR, protože tady každý chce buď Škodu a nebo „nejlepší auta všech dob“ Hyundai).

Tipo je auto, které si na nic nehraje, není průkopníkem supermoderních technologií nebo futuristických myšlenek, naopak razí filozofii, že v jednoduchosti je krása. Sedan má být konkurent Škody Rapid, Dacie Logan, Peugeotu 301 nebo Citroenu C-Elysée. Hatchback a kombi potom míří výš, do vod obývaných Golfem, Octavií, I30, Focusem a podobnými dravci. A řekl bych, že je to velmi důstojný konkurent (v obou případech) a má v rukávu jeden trumf – cenu.

Tak a jak jsme se k Tipu dostali? Na podzim roku 2016 jsem měnil zaměstnání a to znamenalo ježdění denně cca 90 km po dálnici + 15 km po okreskách, což byla oproti předchozímu zaměstnání zásadní změna (tam to bylo převážně po okreskách). Z tohoto pohledu se Punťa jevil poněkud nešikovně, jeho motor při dálničních rychlostech dost točil, Punťa celkově byl hlučnější a jízda nebyla příliš komfortní. Takže jsem začal zvažovat jeho nástupce. Ve hře byl nejdříve jen 500L (krátká verze), ale náhodou jsem otevřel stránky s Tipem a rázem to mělo rychlý spád – ve středu večer jsem začal Tipo studovat, ve čtvrtek byl svátek (studovalo se dál), v pátek jsme se jeli na Tipo podívat do autosalonu a o hodinu později jsme si jedno skladové Tipo objednali. Ani jsem nestál o testovací jízdu, z toho auta prostě šlo něco, co mě přesvědčilo i bez testovací jízdy… Při prvním kontaktu s Tipem jsem zažil úplně stejný dojem jako tenkrát s Bravem – to auto mě prostě dostalo během několika vteřin… ale dobře, aby se neřeklo, pro úplnost jsme si dali i testovací jízdu (ještě před podpisem), ale ta mě jen více ujistila v tom, že není cesty zpět. Jen upřesním, že v té době šlo vybírat pouze sedan. Kombi ještě nebylo a hatchback byl pouze v nejvyšších výbavách kolem půl milionu (psal jsem výše).

Tady bych rád zmínil, že při čtení rádoby-recenzí na různých českých internetových stránkách máte pocit, že Tipo je špatné, laciné, ošizené, a že to není volba pro vás, protože Rapid je mnohem lepší, kvalitnější atd. No, potom si k Tipu stoupnete v autosalonu, v duchu si ho porovnáte s Rapidem, a rázem zjistíte, že Tipo je naopak ten vítěz pomyslného duelu.

Jen doplním, že mými hlavními a jedinými parametry pro výběr auta byly: co nejnižší cena při co nejvyšší výbavě, dále jednoduchý, nenáročný a úsporný motor, jízdní komfort, bezpečnost a nakonec i fakt, že s autem budu téměř pořád jezdit sám. Kromě toho jsem auto plánoval mít 2, maximálně 3 roky (byla jistá pravděpodobnost služebního auta). Takže vyhrál sedan s nesmrtelnou benzinovou atmosférickou čtrnáctistovkou spojenou se šestistupňovou převodovkou. Proč ne diesel? Protože stál o 100 tisíc víc (každý, kdo umí malou násobilku, si to dokáže spočítat). Sice bych měl bych nižší spotřebu a větší akceleraci, ale návratnost při uvažovaném nájezdu (25tisíc km ročně) by byla minimálně 5 let, což bylo mimo.

Tak a pokud by někoho zajímala cena a výbava, tak cena byla 325 tisíc a výbava viz obrázek v galerii. Jednalo se o výbavu Opening edition, což je něco mezi prostřední výbavou Plus a nejvyšší Lounge.


Jízdní komfort

Všude se dá dočíst, že Tipo má robustní a skvěle odladěný podvozek. Mohu to potvrdit. Není ani moc tvrdý, ani moc měkký, řekl bych trochu tužší, ale přiměřeně. Pěkně tlumí nerovnosti a zatáčky se nebojím řezat, protože vím, že mě podvozek nezklame. I na sedmnáctipalcových kolech 225/45 R17 (ty jsem nechtěl, ale byly součásti našeho skladového kousku) je jízda nadprůměrně komfortní.

Jízdní vlastnosti:

Řízení a ovládání: auto se ovládá moc pěkně, i když kolem nulové polohy je řízení poněkud „gumové“, ale to je asi vlastnost některých Fiatů, podobný neduh mělo i Bravo. Navíc je trochu znát, že předek je dost lehký. Těžší příď u dieselu na tom bude asi podstatně lépe. Režim CITY (tj. ještě silnější posilovač) mám trvale vypnutý, jednak je účinný jen při nízkých rychlostech, navíc i bez něj je řízení lehké a netřeba moc síly.

Bezpečnost 1:
pocitově je auto hodně bezpečné, jednak je dost prostorné, takže mě nikde netlačí žádné plasty ani střecha, navíc například při otevření masivních dveří je zřejmá celková robustnost karoserie, takže to není žádný papírák a pocit jistoty, sucha a bezpečí je zde jistě oprávněný. Karoserie je navíc velmi tuhá. Pro rýpaly doplním, že Tipo je o cca 7 cm širší než Rapid (zvenku i zevnitř - v 1. i 2. řadě sedadel), a pozor, Tipo je zvenku pouze o 2 cm užší než Octavia, ale uvnitř je naopak o 1 cm vpředu a 3 cm vzadu širší. Proto Tipo velikostí rád přirovnávám k Octavii.

Bezpečnost 2:
co se týká airbagů a jízdních asistentů, tak mám asi vše potřebné – 6 airbagů, ABS, ESP, ASR, MSR, HBA, TMPS, Hill holder. Věřím, že to tam všechno je a kdyby šlo do nejhoršího, že to bude fungovat.

Hlučnost:
aerodynamická hlučnost je velmi nízká, při dálničních rychlostech do 130 kmh téměř zanedbatelná a mám kolikrát pocit, že jedu 50. Hlučnost motoru závisí na otáčkách, ale celkově je motor dobře odhlučněný, navíc atmosférická čtrnáctistovka je sama o sobě kultivovaná a její zvuk nijak moc neruší. Hluk od podvozku nějaký je, ale to je především povahou silnic. Například na německé A6 mám pocit, že se s autem vznáším. A věřím, že na standardních šestnáctipalcových kolech bude hluk přenášený od vozovky ještě nižší.


Motor

…atmosférická čtrnáctistovka (dále jen FIRE) - je to starý dobrý kamarád, známe se už z Brava (které mimochodem stále dobře slouží tátovi), kde měl 66 kW a byl trochu víc rozežraný (emisní normy nebyly tak drsné)… Je to nesmrtelný, velmi flexibilní a kultivovaný motor, dokáže s autem i dobře zahýbat (v rámci možností), ale musíte s ním umět jezdit. Jednou mě pobavila jedna z recenzí, kdy si její autor z tohoto motoru utahoval, že vůbec netáhne a je líný. No samozřejmě to porovnával s 1.2 TSI, takže předpokládám, že i u FIRE čekal při 2000 otáčkách nějakou akci. Hm, bohužel, kdyby se podíval do technické specifikace, tak by zjistil, že FIRE má maximum točivého momentu ve 4500 otáčkách, takže motor od nějakých 3000 otáček teprve začíná pozvolna ožívat… Ten, kdo to ví, bude s motorem spokojený. Na dálnici se nebojím podřadit na pětku nebo i čtyřku, pokud chci viditelně zrychlit nebo zrychlovat do kopce, protože šestka při 130 kmh točí jen 3500 otáček a to je na delší stoupání nahraně. Čtyřka se dá v klidu vytočit až lehce nad 150 kmh, takže ten rozsah je opravdu veliký. Motor točí do cca 6800 otáček, potom decentně zasáhne omezovač. Celkově jsem s motorem spokojený. Pro celou rodinu už to není úplně ono, ale pro 1-2 lidi v pohodě.

Update z léta 2018: Už jsme v tom celá rodina párkrát jeli, i s naloženým zavazadelníkem, a motor celkově potěšil. A větší zátěž kupodivu na dynamice a spotřebě nebyla tolik znát.

Převody:
vypadá to na slušně odvedenou práci, o čemž po nahlédnutí pod víko motoru napoví i (podle mě) dost robustní převodovka. Jednička a dvojka jsou dost krátké, trojka bude oblíbený společník při předjíždění na okreskách – silná a docela dlouhá… Čtyřka a pětka budou standardní rychlosti pro průjezd obcemi a na okresky, no a při rychlostech od 50 kmh lze řadit už i šestku, takže ano, jde s ní jezdit i v obci (při 50 kmh má motor kolem 1300 otáček). Maximum točivého momentu s šestkou zažijeme až při cca 170 kmh (4500 otáček), což už je v ČR bohužel mimo legální realitu, proto je nutné v jistých případech i na dálnici podřadit, viz výše.

Spotřeba: Co se týká celkové průměrné spotřeby v intervalu zima 2016 až jaro 2018, tak počítačová byla 6,1 litrů = skutečná 6,5 litrů. Na to, že s tím jezdím téměř jen po dálnici (95%) a začal jsem s autem jezdit v prosinci 2016, takže jsem odjezdil celou tuhou zimu, je to výborná hodnota. Na jaře 2018 jsem nuloval ukazatel spotřeby a od té doby hlásí celé léto (při běžné dálniční jízdě) spotřebu 5,7 – 5,9 litrů, podle tíhy mé nohy. Někde jsem četl, že spotřeba tohoto motoru není příliš závislá na stylu jízdy, něco na tom bude. Ale pokud bych se coural po okreskách, věřím, že bych se s reálnou spotřebou dostal pod 5,5 litrů a naopak pokud bych tomu dost šlapal na plyn, vidím to na max. 7,5 litrů, ale to už bych musel opravdu jezdit jak prase.

Update léto 2018: K těm okreskám – testoval jsem a na cca 45 km úseku jsem dosáhl počítačovou spotřebu 5,1.


Interiér

Prostorný, útulný, konzervativní ale zároveň italsky šmrncovní, kvalitně zpracovaný. Musím zmínit extra povedená sedadla - tuhá, ale ne prkenná, s dobrým vedením, a vypadají jak vytržená z auta o třídu výš. Tady se rozhodně nešetřilo. Přístrojová deska celkově působí trochu jako z auta o dekádu dříve, ale řekl bych, že to není na škodu, Tipu to prostě sedí. Pasuje to k jeho myšlence jednoduchosti. Mně to naopak vyhovuje mnohem víc než kokpit vesmírné lodi z 30. století... Všude je vidět, že to auto si vážně na nic nehraje. A o to přitažlivější je.

Místa na sedadlech je na rozdávání, to platí i o zadních sedadlech, kam si v pohodě sedne i dospělá osoba (aniž by předtím musela na amputaci nohou nebo hlavy), a ani mě koleny nedloube do zad… Co se týká příčné prostornosti, tak to už jsem tady uváděl v číslech, prostě velké a prostorné auto…

Zavazadlový prostor jde otevírat třemi způsoby (tlačítkem na přístrojovce, tlačítkem na klíčích nebo tlačítkem na víku zavazadelníku), a je na plynové vzpěře, takže se sám otevře. Tady malá výtka do Fiatu, asi zapomněli na madlo sloužící k zavírání víka (pochybuji, že na tomhle šetřili). Zavazadelník je precizně vypolstrovaný, alespoň jeho spodní a boční stěny, a hlavě velmi prostorný (520 litrů). I když je to sedan, tak rodinná dovolená se do něho vejde v pohodě...

Celkový dojem z auta? Za dané peníze bezkonkurenční auto se skvělým designem a jsem spokojený. Dokonce natolik, že do budoucna zvažuji koupit kombi, ale to už bude zase jiný příběh :-)

Silné stránky

- perfektní vzhled u všech 3 karosářských verzí. Fiat opět dokázal, že Italové design umí

- sice na první pohled obyčejné, ale poctivé a robustní auto, které si na nic nehraje

- přístrojovka ve stylu starých dobrých aut s jednoduchým ovládáním

- prostor v interiéru

- skvělé sedačky

- robustní a tuhá karoserie

- velký zavazadlový prostor

- jednoduchý, nesmrtelný a velmi flexibilní motor

- jízdní komfort + jízdní vlastnosti

- bezkonkurenční cena resp. výbava versus cena

Slabé stránky

- mnoho hloupě napsaných a zaujatých recenzí na českém internetu, které neoprávněné kazí dojem z tohoto auta. Zahraniční recenze jsou v úplně jiném (pozitivním) duchu

- autorádio v mé výbavě má některá nastavení omezená

- ovladače manuální klimatizace jsou nepříliš povedené a na přístrojovku se moc nehodí, alespoň mají příjemný gumový povrch

- malá nádrž. Nevím, proč tak velkému autu dali jen 45 litrů nádrž. To s mým motorem znamená dojezd kolem 700 km. Mohli dát 55-60 litrů. Alespoň, že HB a kombi mají 50 litrů

- atmosférická čtrnáctistovka není výkonově žádný dravec a ne každému bude sedět.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

již dvakrát na pravidelné servisní kontrole ve značkovém servisu, problémy žádné, cena tradičně vyšší

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

vše proběhlo hladce

 

Novinky v recenzi

15.9.2018 12:27

Testovací jízda v hatchbacku 1.6 multijet

Ještě jsem zapomněl zmínit, že jsem se před několika dny projel v předváděcím bílém Tipu HB 1.6 multijet (viz fotogalerie), s nadupanou výbavou, a jízdní dojmy jsou naprosto skvělé. Příď s těžkým motorem sedí podstatně lépe a celkově podvozek mi přišel ještě lépe odladěný než u sedanu. Odhlučnění také na perfektní úrovni. No a samotný motor? Prostě raketa, 320 Nm je opravdu nálož...

15.9.2018 12:27

Recenze hotova

Tak se mi konečně po zhruba roce a půl podařilo dokončit a zveřejnit recenzi na mého miláčka. Postupem snad doplním více kvalitnějších fotek.


Další vozy značky Fiat



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

zatím žádný problém

praktičnost
8

je to sedan, takže praktičnost není nijak vysoká, ale stačí na běžný provoz

prostornost
10

velmi prostorné auto, v rámci dané třídy bez výhrad

jízdní vlastnosti
9

nadprůměrné, podvozek budí dojem o třídu lepšího auta. Řízení by mohlo být přesnější a s větší zpětnou vazbou od kol

jízdní komfort
9
provozní náklady
9

dolévám pouze 2 kapaliny - do ostřikovačů a do nádrže :-)

náhradní díly
9

naštěstí jsem žádné nepotřeboval, ale servis je z těch dražších

výkon motoru
7

není to žádná hitparáda a je třeba s motorem umět

spotřeba
8

není to diesel, takže spotřeba přes 6 litrů.

hlučnost motoru
8

díky potřebě vyšších otáček na dálnici (kolem 3500 otáček) je motor více slyšet, ale není to nic hrozného

kvalita sedadel
10

v téhle třídě bezkonkurenční

brzdy
9

Vzadu jsou bubnové, ale brzdný účinek stačí.

zavazadlový prostor
9

Velikost ok, přístup horší (sedan)


Více o modeluFiat Tipo
Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch Fiat Bravo 2,0 HGT - divoch

Nástupcem i u nás, díky dovozu ojetin, poměrně…

Fiat Punto Fiat Punto

V letošním roce slaví automobilka Fiat 100. výročí svého…

 





Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok, volná jsou dvě místa

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok,…

Jaký otec, takový syn. A F1 se má v budoucnu na co těšit. Nico Rosberg, Felipe Massa a spousta dalších…

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu, smál se po zápase

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu,…

Když se k tomuhle gestu odhodlal, asi ho nenapadlo, jaký bude mít ohlas. Jenže kamery v NHL zachytí vše a viděly…

 

Reflex.cz

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou alternativou a už nemají co nabídnout

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou…

Člověk, který polovinu života prožil v československém totalitním režimu, může mít někdy ze současné politiky i…

Kauza Kavanaugh: Soudce odsouzen bez soudu aneb Křivé obvinění jako nástroj hledání pravdy?

Kauza Kavanaugh: Soudce odsouzen bez soudu aneb…

Patrně jste také zachytili informaci, že americký Senát nakonec přece jen těsně potvrdil soudce Bretta…