Recenze

10 Majitel

Renault Clio RS

9.96 Uživatelé

Hodnoceno: 112× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Renault Clio, foto 1 Renault Clio, foto 2 Renault Clio, foto 3 Renault Clio, foto 4 Renault Clio, foto 5 Renault Clio, foto 6 Renault Clio, foto 7 Renault Clio, foto 8
Renault Clio, foto 9 Renault Clio, foto 10 Renault Clio, foto 11 Renault Clio, foto 12 Renault Clio, foto 13 Renault Clio, foto 14 Renault Clio, foto 15 Renault Clio, foto 16 Renault Clio, foto 17 Renault Clio, foto 18 Renault Clio, foto 19 Renault Clio, foto 20 Renault Clio, foto 21 Renault Clio, foto 23 Renault Clio, foto 24 Renault Clio, foto 25 Renault Clio, foto 26 Renault Clio, foto 27 Renault Clio, foto 28 Renault Clio, foto 29 Renault Clio, foto 30 Renault Clio, foto 31 Renault Clio, foto 32 Renault Clio, foto 33 Renault Clio, foto 34 Renault Clio, foto 35 Renault Clio, foto 36 Renault Clio, foto 37 Renault Clio, foto 38 Renault Clio, foto 39 Renault Clio, foto 40 Renault Clio, foto 41 Renault Clio, foto 42 Renault Clio, foto 43 Renault Clio, foto 44 Renault Clio, foto 45 Renault Clio, foto 47 Renault Clio, foto 51 Renault Clio, foto 55 Renault Clio, foto 58 Renault Clio, foto 60 Renault Clio, foto 62 Renault Clio, foto 63 Renault Clio, foto 64 Renault Clio, foto 65 Renault Clio, foto 66 Renault Clio, foto 67 Renault Clio, foto 68 Renault Clio, foto 69 Renault Clio, foto 70 Renault Clio, foto 71 Renault Clio, foto 72 Renault Clio, foto 73 Renault Clio, foto 74 Renault Clio, foto 75 Renault Clio, foto 76 Renault Clio, foto 77 Renault Clio, foto 78 Renault Clio, foto 80 Renault Clio, foto 81 Renault Clio, foto 82 Renault Clio, foto 83 Renault Clio, foto 84 Renault Clio, foto 85 Renault Clio, foto 86 Renault Clio, foto 87 Renault Clio, foto 88 Renault Clio, foto 89 Renault Clio, foto 90 Renault Clio, foto 91 Renault Clio, foto 92 Renault Clio, foto 93 Renault Clio, foto 94 Renault Clio, foto 95 Renault Clio, foto 96 Renault Clio, foto 97 Renault Clio, foto 98 Renault Clio, foto 99 Renault Clio, foto 100 Renault Clio, foto 101 Renault Clio, foto 102 Renault Clio, foto 103 Renault Clio, foto 104 Renault Clio, foto 105 Renault Clio, foto 106 Renault Clio, foto 107 Renault Clio, foto 108 Renault Clio, foto 109 Renault Clio, foto 110 Renault Clio, foto 112 Renault Clio, foto 113 Renault Clio, foto 113 Renault Clio, foto 114 Renault Clio, foto 115 Renault Clio, foto 115 Renault Clio, foto 116 Renault Clio, foto 117 Renault Clio, foto 118 Renault Clio, foto 119 Renault Clio, foto 120 Renault Clio, foto 121 Renault Clio, foto 122 Renault Clio, foto 123 Renault Clio, foto 124 Renault Clio, foto 125 Renault Clio, foto 126
 

Technické info

Přezdívka auta Clio Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:44000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 145 kroutící moment [Nm]: 215 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.9 maximální rychlost [km/h]: 215 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 288 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10

Popis vozu

Francouzská auta jsem nikdy moc nemusel. Nabízejí sice v mnoha případech neotřelý design a zajímavá konstrukční řešení, avšak měkké sedačky, houpavé naladění podvozku, nepřesné řazení, odtažité řízení, nepříliš valná pověst v otázce kvality a spolehlivosti (v této souvislosi si vždy vybavím hlášku Jeremyho Clarksona o neuvěřitelně tenkém francouzském plastu:-) jsou již méně příjemnými aspekty provázejícími pověst vozů francouzské produkce. V úvahách nad značkou a typem mého prvního vlastního vozu (kterým jsem se systematicky věnoval již od raného dětství) se tak vozy ze země galského kohouta nikdy příliš neobjevovaly.

Nadešel však okamžik, kdy jsem dospěl k závěru, že je na čase přestat s podporou vytrvale ztrátového byznysu Českých drah, jejichž úroveň služeb navíc ustrnula daleko v hloubi minulého tisíciletí, a vylepšit čísla ve statistice počtu osobních vozů na obyvatele ČR. Zásadní rozhodnutí o pořízení vlastního vozu zákonitě následovalo přemýšlení nad tím, jaké auto by uspokojilo moje řidičské nároky. Ty prostorové nebyly příliš veliké, zato řidičské o poznání vyšší. Nepatřím totiž mezi ty, kteří berou auto pouze jako prostředek k přepravě z bodu A do bodu B. Řízení auta je pro mě vášní, zábavou, relaxem. Bylo proto jasné, že racionální část mého já se svými čistě pragmatickými kritérii typu cena/užitná hodnota, spotřeba či provozní náklady utrpí drtivou porážku od mé emocionálně laděné poloviny a výsledná volba bude nakonec převážně volbou srdeční. Kromě balancování mezi pragmatismem a emocemi do hry vstupoval ještě faktor omezených finančních možností a skutečnost, že jsem nechtěl auto starší tří let.

Sítem mých náročných kritérií prošlo pouze několik vhodných kandidátů, mezi nimiž však byl již od počátku výrazný favorit. Auto, jehož pořízení většina lidí v mém okolí nedokáže pochopit (ti co mě dokonale znají ho naopak dokáží pochopit velmi dobře:-) Auto, k jehož koupi by čistě racionálními a praktickými měřítky člověk nikdy nemohl dospět - Renault Clio Sport F1 Team R27. Racionalita však musí jít stranou, když v člověku bije velké motoristické srdce!

Jak vidíte, stalo se vítězem mého výběru… ano, francouzské auto :-) Naštěstí se o všechno co má čtyři kola a spaluje benzín či naftu zajímám dost dlouho a intenzivně na to, abych věděl, že trpět předsudky není vždy na místě. I v zemi „žabožroutů“ dokáží vyrobit zábavná auta, za která se jejich tvůrci nemusí ani v nejmenším stydět. Jsem přesvědčen, že nebude přílišnou troufalostí tvrdit, že Renault Clio Sport mezi takové vozy jednoznačně patří.

Po poněkud obšírnějším úvodu recenze teď přejdu k přiblížení mých dosavadních dojmům a zkušeností s vozem z „neuvěřitelně tenkého francouzského plastu“ :-) Věřím, že v následujících řádcích najdou zajímavé a užitečné informace jak ti, kteří o koupi Clia Sport uvažují, tak i všichni ostatní automobiloví fandové a nadšenci.

-- Design --

Přestože je hodnocení designu subjektivní záležitostí, nedá mi to, abych se u něj na chvíli nezastavil. Asi nikoho z vás nepřekvapím sdělením, že se mi design clia sport hodně líbí (což ovšem již zdaleka nemohu říci o aktuální faceliftované verzi). Neznám ostatně nikoho, kdo by si koupil auto, které by ho odpuzovalo již pouhým pohledem na něj:-) Na designu oceňuji zejména jeho střídmost a neokázalost. Přestože je každému na první pohled jasné, že nejde o úplně obyčejné clio, nedává auto svoji sílu a dravost najevo prostřednictvím laciných triků ve formě falešných výdechů, mohutných spoilerů či jiných rádoby „vylepšení“. Od předního nárazníku s širokým nasávacím otvorem, přes lehce vytažené přední i zadní blatníky až po zadní difusor do sebe vše perfektně zapadá. Nic zde nechybí, nic zde nepřebývá. Navzdory svým malým rozměrům nepůsobí auto nikterak „ušlápnutě“, naopak doširoka rozkročeným postojem jasně demonstruje svou pevnost v kramflecích. Červená barva ke cliu vzhledem k jeho „povaze“ sedí naprosto perfektně, je to takový malý červený rošťák. S barvou karoserie navíc pěkně ladí i červeně lakované třmeny brzd, specialita modelu F1 Team R27.

-- Interiér, výbava --

Vzhled interiéru navazuje na zevnějšek. Vyznačuje se podobně čistým a poměrně jednoduchým designem. Nikde žádná extravagance, vše se drží střídmosti a účelnosti. V interiéru jsou stěžejní tři prvky, které clio sport odlišují od běžných verzí. Zaprvé to jsou naprosto perfektní sedadla Recaro, které jsem jednoduše musel mít. Opravdová závodní sedadla jsou přeci jen ještě trochu o něčem jiném, do sériového auta vám však lepší sedačky nabídnou málokde. Nutno podotknout, že si je při nákupu nového vozu nechají u Renaultu tučně zaplatit, limitovaná edice F1 team R27 jimi však disponovala v základní výbavě. Druhým důležitým prvkem interiéru je volant s perfektně tlustým věncem a obšitím měkkou kůží, která je v místě úchopu perforovaná. Na vrcholu volantu je červeným prošitím zvýrazněna středová poloha, což lze brát jako odkaz na soutěžního bratříčka Clio R3. Třetím prvkem, který dotváří sportovní atmosféru a odlišuje clio sport od běžné produkce, jsou kovové pedály a opěrka levé nohy. Provedení zbytku interiéru již neznalým příliš nenapoví, že nesedí v běžném cliu. Pozornější si ještě všimnou červeného pole otáčkoměru začínajícím na ne zcela obvyklých sedmi tisících pěti stech otáčkách. Posledním specifikem clia sport je schéma řazení na hlavici řadicí páky, které prozrazuje přítomnost šestého rychlostního stupně. Na řadicí páku přijde ještě v dalším průběhu recenze určitě řeč, neboť se u clia sport jedná o velice frekventovaný ovládací prvek.

Samotný přístup do interiéru je bezproblémový díky opravdu dlouhým a doširoka (tímto zdravím všechny majítele VW Scirocco:-) se otvírajícím dveřím. Při parkování v úzkých mezerách je díky nim naopak někdy celkem umění nasoukat se do auta, případně z něho vůbec vystoupit. Obzvláště pokud má člověk sedadlo posunuté hodně dopředu. Z mého pohledu velice návykovou záležitostí je systém bezklíčkového odmykání/zamykání a startování. Někteří z pravověrných příznivců startování klíčkem sice nepovažují auto bez spínací skříňky pomalu za auto, já však tuto „vychytávku“ považuji za velice praktický prvek. Kdykoliv přijdu k autu, stačí vzít za kliku, nasednout, nastartovat a jet. Odpadá tradiční „šacování“ kapes, což člověk uvítá zejména v situacích, kdy je ověšen zavazadly a nemá zrovna volných rukou nazbyt. Takto stačí mít jednoduše čipovou kartu kdekoliv u sebe a auto vás samo pozná. To platí i pro startování, kartu není nutné nikam zasouvat.

Celková prostornost kabiny je překvapivě dobrá nejen vpředu, ale i na zadních sedačkách. Za 175 cm řidičem najde stejně vzrostlý cestující přiměřené pohodlí. Místa na nohy je relativně dostatek (což se hodí, neboť kontakt kolen s tvrdou zadní stranou skořepinových Recar není nejpříjemnější), nepatrně horší je to s místem nad hlavou. Vinou třídvéřové karoserie je pochopitelně trochu ztíženo nastupování dozadu. Přední sedačky alespoň disponují pamětí a vrací se po sklopení opěradla a odsunutí sedáku zpět do výchozí polohy. Osobní zkušenost z jízdy na zadních sedačkách prozatím nemám a ani ji v nejbližší budoucnosti neplánuji, moje místo ve voze je vyhrazeno jinde :-) Posez za volantem mi přijde i při nejnižší poloze sedadla stále poměrně vysoký. Jde však především o zvyk, člověk si to uvědomí hlavně po přesednutí z jiného auta. Páčky pod volantem jsou nezvykle krátké, což však nemá sebemenší vliv na jejich pohodlné ovládání. Naopak je hodnotím jako povedené. To samé lze říci o ovládání rádia pod volantem, které je řešeno „pádlem“ pro ovládání zvuku a otočným kolečkem pro posun skladeb a stanic či změnu alba. Intuitivní, skvělé… Nevadí tak, že jsou ovládací tlačítka na vlastním panelu rádia velice malá a poměrně nepřehledná. Audio samotné nabízí pouze základní možnosti nastavení, kvalita reprodukce pro běžný poslech stačí, žádná „bomba“ to ale rozhodně není. Rádio však v případě clia sport není tím, co budete chtít za jízdy nejraději poslouchat :-) Nad panelem rádia se nachází ovládání automatické klimatizace, ke kterému nemám na rozdíl od rádia sebemenších výhrad. To samé lze prohlásit i o ovládání tempomatu tlačítky na středu volantu, výtku však musím směřovat k umístění tlačítka pro jeho aktivaci, které se nachází nalevo od volantu. Za jízdy na něj není vidět a je třeba ho po hmatu hledat. Navíc se nachází hned vedle obdobného tlačítka pro vypínaní ESP a ASR, takže občas člověk netrefí napoprvé to správné. V interiéru mi trochu chybí možnost umístit někam 1,5 l lahev. Jsou zde pouze držáky na malé kalíšky s nápojem. Při neobsazenosti místa spolujezdce lze tento problém vyřešit odložením lahve na spolujezdcovo sedadlo, z nějž se díky vysokým bočnicím lahev neskutálí ani při sebezběsilejší jízdě. Při cestování se spolujezdcem pak musí držák na lahve suplovat jedině dotyčná osoba :-)

Blok palubní desky (vrchní část je z měkčeného plastu), provedení výplní dveří, obložení středové konzoly, vše působí od pohledu kvalitně a bytelně. Skutečnost však již tak růžová není. Nevím, jestli je to tím, že už má clio nějaký ten kilometr „v nohách", nebo jednoduše tím, že je to prostě francouzské auto, každopádně není interiér hlavně na nerovném povrchu prostý povrzávání, skřípání či drnčení linoucího se z různých míst. Přestože se vzhledem k charakteru českých silnic nelze občasnému zavrzání divit, ozývá se uvnitř různých „pazvuků“ na můj vkus (i s ohledem ke stáří auta) poměrně dost. Asi jsem moc "zhýčkaný“, ale jednoduše mě jakékoliv vrzání v autě dost rozčiluje... Na druhou stranu jde vzhledem k ostatním kladným vlastnostem clia pouze o drobnou kaňku.

Pakliže jsem se doteď zabýval prostorem pro posádku, musím se ještě zastavit u kufru. Ten je, řekňeme… odpovídající velikosti auta. Pro jednoho vyhovující, pro dva ještě dostačující. Větší nákup pojme, na dovolenou ve čtyřech zvolte raději něco většího. Za zadními podběhy trochu postrádám alespoň malé úložné schránky, nebo i jen výraznější vybrání, kam by se dala umístit povinná výbava. Vzhledem k absenci rezervy a tudíž i prohlubně pro ni (pod kobercem kufru naleznete jen hever a klíč na kola, to asi abyste si v případě defektu mohli „půjčit“ kolo z vedle stojícího auta) není povinnou výbavu kam umístit, takže mi neusále putuje po kufru. Kdyby nic jiného, tak alespoň prohlubeň pro umístění trojúhelníku z vnitřní strany nakládací hrany mohli francouzští inženýři (po vzoru některých konkurentů) při návrhu auta vymyslet.

-- Motor, převodovka, výfuk --

Zezadu přejďeme dopředu, tedy do prostoru, ve kterém se nalézá samotné srdce vozu. Po zvednutí krátké kapoty se naskytne pohled na atmosferický čtyřválcový dvoulitr, skrývající ve svých útrobách bez tří plnokrevníků rovných dvě stě koní. Nutno konstatovat, že motorový prostor vyplňuje agregát takřka bezezbytku. Důležitou a v dnešním „přeplňovaném“ světě čím dál vzácnější charakteristikou je jeho atmosferické plnění, které předurčuje jak vlastnosti samotného motoru, tak do značné míry i vlastnosti a charakter celého auta. Maximum výkonu za hranicí sedmi tisíc otáček a nejvyšší točivý moment na úrovni pěti a půl tisíce dávají tušit, že se jízdní projev nebude podobat načipovanému TDI. Přestože nelze clio označit ve spodní polovině otáčkoměru za líné, nedočkáte se zrovna „brutálního“ zátahu či možnosti „raketového“ zrychlování na šestku. Vlastně se nedočkáte vůbec žádného dech beroucího zátahu… Plnokrevníci pod kapotou se totiž probouzejí pozvolna, jejich síla plynule narůstá ruku v ruce se stoupajícími otáčkami, a to až k červenému poli. Gradace výkonu je však naprosto lineární, což subjektivně trochu potlačuje pocity kdovíjak intenzivního zrychlování. Výraznější nárustu síly je cítit pouze v okamžiku, kdy ručička otáčkoměru mine pětitisícovou hranici. Žádný „kopanec“ do zad se ale nekoná. To rozhodně není důvod k nářkům, naopak. Absence turba v motoru totiž umožňuje velice jemné dávkování výkonu, když motor okamžitě a s chutí reaguje na sebemenší pohyb plynového pedálu. Při pohledu na okolo se míhající krajinu, v zrcátkách mizící ostatní účastníky provozu a rychlým tempem rostoucí trojciferné cifry na rychloměru navíc záhy poznáte, že to ani s tím zrychlováním není zdaleka tak špatné a onen méně intenzivní pocit ze zrychlení je pouhým ošálením smyslů. Chcete-li však z pohonné jednotky clia sport dostat to nejlepší a dosáhnout plné dynamiky, nesmíte v žádném případě patřit mezi zapřísáhlé odpůrce práce s řadicí pákou.

Jak jsem již naznačil v úvodu, je právě řadicí páka v cliu sport vysoce frekventovaným ovládacím prvkem. Má krátké a z mého pohledu i (na francouzské auto obzvlášť) přesně vymezené dráhy. Její pohyb v kulise je hladký, pouze za studena jde občas trochu hůře řadit jednička, někdy je třeba rovněž překonat lehký odpor při řazení z dvojky na trojku. Kůží obšitá hlavice má příjemný tvar, což ocení dlaň vaší pravé ruky zejména při svižné jízdě na zakroucených okreskách. Ale i všude jinde, neboť pro svižnou jízdu v cliu sport musíte motor točit a tudíž neustále řadit, řadit a zase řadit. Na výběr máte ze šesti rychlostí, které jsou poskládány velice blízko sebe. To na jednu stranu umožňuje držet motor při sportovní jízdě neustále ve vysokých otáčkách, odvrácenou stranou mince je však vyšší úroveň otáček a logicky vyšší spotřeba při běžném jezdění. Ani šestý stupeň rozhodně není žádným rychloběhem, motor po jeho zařazení točí při tachometrových 90 km/h přes tři tisíce otáček, ve 130 km/h pak již tisíce čtyři. V běžném provozu by tak alespoň o něco delší šestka určitě přišla vhod. Pětka je pak při normálním ježdění v převodovce vyloženě do počtu. Při předjíždění je třeba řadit alespoň za čtyři, pro cestování jakoukoli ustálenou rychlostí nad 80 km/h je naopak nelogické zařadit cokoliv jiného než šestku…

S vyššími otáčkami je spojena i vyšší hladina vnitřního hluku od motoru a zejména od výfuku. Právě ten vytváří dominantní sound na palubě. Normální smrtelnící (myšleno běžně smýšlející řidiči:-) by neustálou přítomnost poměrně intenzivního zvuku/hluku výfuku bezpochyby zařadili mezi záporné stránky. Já naopak musím konstatovat, že jsem od výfuku čekal trochu explicitnější a jadrnější zvuk. Nejsem příznivec „uřvaných“ tuningových výfuků, v tomto případě bych ale snesl i o něco hrubší, drzejší projev. Neznamená to, že by to byla v podání výfuku úplná nuda, při poslechu zvenku lehce chrchlá a jemně praská, dovnitř se z jeho tónů ale dostane jen část. Duet motoru a výfuku v interiéru spolehlivě zastiňuje ostatní běžné zdroje hluku, jejichž přítomnost jsem proto prozatím výrazněji nezaznamenal. Mám na teď na mysli hlavně aerodynamický hluk a hluk odvalujících se kol. Rovněž přejezd nerovností a děr je provázen pouze dobře tlumeným "žuchnutím", žádné hlasité rány a rázy se nekonají.

-- Podvozek, jízdní vlastnosti --

Při vědomí stavu českých silnic pro mě bylo naladění podvozku clia před jeho koupí předmětem zřejmě největších obav. Běžná verze clia sport si sice z různých testů odnášela převážně pozitivní hodnocení i v podmínkách českých okresek, chování dále sníženého a přitvrzeného cupového podvozku verze F1 Team R27 však vzbuzovalo obavy. Naštěstí plané… Je sice tuhý, pochopitelně, ale duši z vás rozhodně nevyklepe. Tuhý, nikoliv však přehnaně tvrdý, tak lze asi nejlépe vystihnout jeho charakter. Z chování podvozku na silnici čiší za všech podmínek jistota a zdravé sebevědomí. Za přispění vynikajících sedadel se při jízdě v cliu stáváte dokonale organickou součástí auta. Nejste pouhým nezúčastněným pasažérem, nýbrž aktivním účastníkem hry zvané řízení auta. Hry, která vás pohltí, naplní uspokojením, hry, která vás bude zaručeně bavit!

Již při jízdě v přímce cítíte, jak perfektně auto sedí. O skutečných kvalitách podvozku se však přesvědčíte až v sérii ostřejších zatáček. Právě ty jsou tím pravým prostředím pro clio sport, právě v nich se cítí ve svém živlu a dokáže v nich být až děsivě rychlé. Auto je díky svým rozměrům a ještě jakž takž nízké váze (vzhledem k jeho velikosti to až taková sláva není) velice agilní a hravé. Reakce na pohyby volantem jsou okamžité, což umožňuje přesné vedení auta a jeho svižné protahování zatáčkami. Řízení samotné mi nepřijde přehnaně komunikativní, v ostřejších zákrutách by přišel vhod i nepatrně strmější převod řízení (který by měla mimochodem dostat cup verze aktuálního faceliftovaného clia sport). Navzdory přednímu náhonu je podvozek za běžých podmínek naprosto neutrální, o náklonech karoserie prakticky nelze hovořit, stejně tak o jakýchkoliv problémech s trakcí. Ke ztrátě adheze přední nápravy dochází v kombinaci s mokrou vozovkou pouze při vysloveně nešetrném zacházení. Při snaze poodhalit limity na suché silnici pak zaručeně ztratíte kuráž dříve než podvozek. Ten umožňuje protahovat clio sport zákrutami takovým tempem, že by hledání jeho limitů za provozu bylo čirým hazardem a skončilo by minimálně zmuchlanými plechy. Na okruh ani volnou letištní plochu jsem se prozatím nedostal, takže mi hranice schopností podvozku zůstanou ještě nějakou dobu utajeny. Pro potěšení za volantem však nejsou závratné rychlosti ani zdaleka nutné. Spokojený úsměv se vám na tváři objeví již při jízdě rychlostmi hluboko pod povolenými limity:-) I při těchto rychlostech občas přijdou ke slovu brzdy. Ty jsem prozatím příliš „netýral“, takže nemohu objektivně posoudit, nakolik spolehlivě budou odvádět svou práci po vytrvalejší intenzivní zátěži. Co již posoudit mohu je jejich ostrost při zachování možnosti velice citlivého dávkování brzdné síly.

-- Závěr --

Přestože bylo mojí snahou seznámit vás s vlastnostmi a schopnostmi clia sport co nejblíže a nejpodrobněji, najde se nepochybně ještě množství toho, co by vás zajímalo a v textu zmíněno nebylo. V takovém případě se neváhejte zeptat v diskusi pod článkem, pokud budu jen trochu vědět, rád vaše dotazy zodpovím. Šťastnou cestu všem!

Silné stránky

+ nevyčerpatelný zdroj radosti z jízdy
+ jízdní vlastnosti, podvozek
+ točivý motor s více než dostatečným výkonem
+ přesná převodovka s krátkými drahami
+ ostré brzdy s přesným dávkováním
+ skvělá sedadla Recaro
+ volant s tlustým věncem a velice příjemným koženým obšitím
+ ovládání rádia pod volantem
+ objemná schránka před spolujezdcem
+ přední sedadla se vrací do výchozí polohy
+ bezklíčkový vstup
+ samo si vás po rozjezdu zamkne :-)
+ účinné xenony s přisvětlováním do zatáček – přijde vhod při projíždění ostrých serpentin
+ nepotkáte jich deset za den

Slabé stránky

- spotřeba - v běžném provozu by se hodila delší šestka
- zvuk výfuku by mohl být jadrnější
- drobné prohřešky ve zpracování – pazvuky v interiéru
- horší nástup/výstup ve stísněných prostorových podmínkách vlivem dlouhých dveří
- kvalita audiosoustavy
- nešikovné umístění tlačítka aktivace tempomatu
- absence držáku na 1,5 l lahev
- odkládacích prostorů by mohlo být více
- nemá rezervu
- v kufru není kam umístit povinnou výbavu

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zanedlouho mě čeká druhá (jako vlastníka první) garanční prohlídka, takže brzy doplním.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Vůz jsem kupoval od soukromého majitele v německém Stuttgartu. Mezi podobně starými dvouletými auty měl zakoupený exemplář poměrně vysoký nájezd 32 000 km, na druhou stranu se dal údaj o najetých kilometrech alespoň považovat za věrohodný. Veškeré jednání prodávajícího bylo od počátečního kontaktu až po samotný prodej naprosto otevřené a férové. Majitel nevypadal, že by vůz používal pro jezdění padesátkou do supermarketu, auto však bylo v perfektním stavu a bylo evidentní, že se mu dostávalo patřičné péče.

Videa

Odkaz na video se zvukem výfuku mého clia:
http://www.youtube.com/watch?v=-SxZQ1aBhuc

Odkaz na on-board video z volných jízd na Masarykově okruhu v Brně (25.5. 2010):
http://www.youtube.com/watch?v=Jj3FjHlpfXo

 

Novinky v recenzi

27.9.2010 02:13

Úprava fotogalerie

Tak jsem si dal práci a lehce přeskládal galerii, aby alespoň trochu pasovala na nový formát čtyř fotek vedle sebe oproti dřívějším třem. V editaci galerie se fotky pořád zobrazují v řadách po třech, takže jsem pořadí fotek "trefoval" trochu naslepo. Zároveň jsem musel několik fotek odstranit, ale žádný strach, protože se po delší době co nevidět chystám přidat do galerie i pár nových obrázků. ;-)

Také jsem po roce od sepsání recenze provedl drobné korekce a trochu detailněji zpracoval kapitolu s jízdními dojmy (přeci jen jsem s cliem za uplynulý rok zažil spoustu nových jízdních zážitků a dostal ho opět o něco více "pod kůži"). Aktualizovaný text rovněž nasadím v nejbližších dnech.

Na závěr bych se rád zastavil u nového vzhledu webu moje.auto.cz. Jste-li jeho pravidelnými uživateli či návštěvníky, změna vám určitě neunikla... K otázce (ne)zdařilosti provedených úprav zde bylo v mnoha diskusích napsáno již takřka vše, z mého pohledu vnímám jako nevíce negativní jev nové podoby MACZ znatelný pokles "ruchu" na stránkách, a to jak z pohledu subjektivního, tak i objektivního (daného počtem nových příspěvků v diskusích, aktivitou "skalních" uživatelů, návštěvností recenze apod.). V takové atmosféře jsem se dlouho rozmýšlel, zda má vůbec smysl investovat čas do dalšího rozvíjení recenze. Nakonec jsem se rozhodl recenzi dále aktualizovat s nadějí, že si k ní i na novém MACZ opět najde cestu co největší počet Vás, čtenářů.

9.8.2010 12:29

Video z Brněnského okruhu

Tak mám za sebou další dvě návštěvy na Automotodromu v Brně. Na volných jízdách začátkem července se sešla poměrně silná sestava MACZ, kromě Brňáků dorazili až z jižních Čech s krásným BMW 125i rovněž Earl s Taliem. Jízdy samotné připomínaly spíše kurz plavání, jelikož nás doslova "spláchnul" déšť intenzity tropického monzunu. Podmínky sice nenahrávaly snahám o zajíždění rychlých kol, byla však na druhou stranu příležitost vyzkoušet si chování clia na vodě. Trakce byla i za takto doslova extrémních podmínek vynikající, pouze ve stoupání k cíli ztrácela přední kola při prudké akceleraci na trojku kontakt se silnicí a měla tendenci se protáčet (měl jsem vypnuté ESP i ASR). To však bylo dáno jednak tím, že se v tomto místě po trati valily doslova potoky vody a hlavně tím, že jsem měl na "doražení" obuty moje staré pneumatiky s minimem vzorku. O to více jsem byl předvedeným výkonem clia překvapen. Za takovýchto podmínek bych si na silnici ani na nových pneu nedovolil zdaleka tolik, kolik clio předvedlo, že bez problémů zvládá. Opět musím před svým autem smeknout...

Jízdy minulý týden již provázelo počasí o poznání příznivější. Po červencové "sólo" jízdě mi opět dělal spolujezdce Ronault, takže se můžete těšit na on-board záběry ;-) Provoz na trati byl tentokrát silnější, takže se v podstatě nedalo odjet rychlé kolo v kuse. To ovšem nebylo až tak podstatné. Podstatnější bylo, že auto šlapalo parádně a celá jízda byla jedna velká řidičská zábava. Snad se mohu po poslední návštěvě okruhu odvážit tvrdit, že se na mém počínaní na trati začíná rostoucí počet odjetých kol pozitivně projevovat. Jak jsme si s cliem na trati počínali můžete ostatně sami posoudit na sestřihu několika průjezdů ze stadionu. Za video velice děkuji Thomasinovi, naleznete ho pod recenzí. Odkaz na on-board záběry z květnové jízdy jsem přemístil na konec recenze do nově vytvořené sekce "Videa".

Mějte se fajn!

7.6.2010 22:07

World Series by Renault

V sobotu jsem nemohl nenavštívit brněnský Masarykův okruh, kde se konal sportovní svátek všech Renaultů a Ronaultů - čtvrtý díl letošního seriálu Světové série Renault, jenž premiérově zavítala do České republiky.

Počasí bylo slunečné (možná až moc), k vidění bylo plno zajímavého dění i plno zajímavých strojů na trati i mimo ni, celkově tak šlo o příjemně strávený den. Pár fotografií lépe přibližujících atmosféru na okruhu naleznete v galerii.

31.5.2010 20:36

Nové obutí

Minulý týden jsem na auto konečně obul nové letní pneumatiky. Vzhledem k aktuálnímu charakteru počasí už bylo na čase. Staré pneumatiky toho již měly opravdu dost, zvláště po dvou návštěvách na okruhu... S ohledem na mojí osobní spokojenost a stejně tak výhradně pozitivní reference z mého okolí jsem zůstal "věrný" Continentalům Sport Contact 3. Před nazutím pneumatik na ráfky jsem udělal pár tématických fotek, které postupně přidám do galerie.

29.5.2010 09:53

Video z okruhu

Pod recenzi jsem přidal on-board video z posledních volných jízd na Masarykově okruhu. Více o volných jízdách se dočtete v předchozí novince.

27.5.2010 22:30

Opět na okruhu

Po třech týdnech jsem se s cliem znovu vydal na volné jízdy na Masarykův okruh v Brně. Posledně jsem si jízdy perfektně užil, takže se nedalo jinak, než využít další příležitost k pěknému svezení. :-)

Po minulé první zkušenosti s okruhem jsem se chtěl tentokrát pokusit o pár rychlejších kol, abych zjistil, kolem jakého času se s cliem dokážeme pohybovat. Na to, jak nám to na okruhu šlo, se budete moct brzy podívat v on-boardu pod recenzí. Spolujezdce mi opět dělal Ronault, kterému tímto děkuji za pořízení záběrů. Držel foťák statečně i v okamžicích působení značných odstředivých sil. :-)

Bohužel jsem si tentokrát užil pouze první polovinu jízdy. :-/ Poté, co jsme projeli první tři rychlá kola, jsem zvolnil a absolvoval jeden okruh volným tempem, aby si auto trochu "dáchlo". Když jsem však následně opětovně zrychlil, začaly se v zatáčkách projevovat silné vibrace od kol. Netuše přesnou příčinu putovala noha z plynu a raději jsem zajel do boxů zkontrolovat, zda náhodou neztrácíme kola... Vše se ale zdálo na pohled v pořádku, tak jsme zbytek jízdy ještě odkroužili, avšak už v rozvážném tempu a s pocitem nejistoty "hlodajícím" kdesi v podvědomí. Vzhledem k silnému znečištění trati mimo ideální stopu po víkendových závodech FIA GT přičítám původ vibrací nečistotám a zbytkům gumy, které se nachytaly na pneumatiky během volnějšího kola, jenž jsem absolvoval z velké části mimo stopu, abych nepřekážel rychlejším vozům. Takže zkušenost pro příště... Nemám ale zatím na okruhu tolik odjeto, tak by mě zajímaly zkušenosti zběhlejších "okruhářů" a jejich případné názory na možný původ vibrací. Jakékoliv zkušenosti, názory, postřehy můžete psát do diskuse.

Šťastnou cestu a hodně zábavy za volantem všem!

Ještě bych mohl pro zajímavost zmínit spotřebu. Krátce před jízdami jsem tankoval plnou nádrž (najel jsem cca 40 km) a po skončení jízd ukazoval palubní počítač průměr 18,7 litru. Vezmu-li v potaz, že opravdu naplno jsme neodjeli ani polovinu jízdy, dá se při plném využívání potenciálu motoru mluvit o spotřebě cca 20 l/100 km.

16.5.2010 18:04

Opět v servisu

V uplynulém týdnu se vyskytly problémy, které mě donutily po krátké době opět navštívit servis. Po nastartování se studeným motorem auto při rozjezdu cukalo a nechtělo jet. Po přibližně dvaceti vteřinách se vše spravilo do normálu a auto již fungovalo naprosto normálně...

Pominu-li legračnější stránku věci, že jsem při rozjezdech "poskakoval" jak žák při první jízdě v autoškole, vůbec mě netěšila skutečnost, že je opět něco špatně. :-( Otázkou zůstávalo, co... Výše popsané škubání se mi v týdnu přihodilo celkem třikrát z pěti "studených" startů. Neprojevilo se tedy vždy, což bylo ještě znepokojivější.

V servisu mi navrhnuli provedení diagnostiky s tím, že na základě jejího výsledku se bude řešit další postup. Diagnostika však žádné závady neodhalila... Technik však v systému našel postup řešení závady určený přímo pro typu motoru F4R 832 Clia Sport. Zdá se tedy, že nejsem první, koho podobný problém potkal, a u Renaultu se jeho řešením již zabývali. Postup popsaný v technickém listu spočíval v přehrání softwaru řídící jednotky. Zda se jedná o v nějakém směru upgradovaný software, nebo pouze o prostou "přeinstalaci" stejné verze programu jednotky, neřeším. Jen doufám, že se tímto krokem problémy vyřeší. V opačném případě by muselo následovat další hledání příčiny potíží, které, jak mi bylo naznačeno, by mohlo být, vzhledem k širokému spektru možných příčin, již mnohem náročnějším a složitějším procesem, než prosté přehrání softwaru...

Clio jsem teď dostal na pár dní na "pozorování", tak budu doufat, že se s ranními "přískoky" už nesetkám jak během této zkušební doby, tak ani nikdy v budoucnu.

11.5.2010 22:09

Jízda na okruhu a brněnský sraz

Kromě opravy klimatizace, o které jsem se rozepsal v minulé novince, byl minulý týden bohatý ještě na další události.

Tak nejprve, poprvé jsem se byl s cliem svézt na okruhu, konkrétně na tom brněnském. Počasí celý den hrozilo každou chvílí pořádným lijákem, ale štěstí se na mě tentokrát usmálo a začalo pršet až 15 minut po skončení jízdy, ufff...

A dojmy? Super, paráda, skvělé... :-) Mít strýčka majitele gumáren, jezdil bych od rána do večera. :-) Vzhledem k absenci zkušeností jsme první kolo začal opatrněji, abych si trochu "osahal" trať a zahřál sebe i auto na provozní teplotu. Volné jízdy jsem absolvoval o týden dříve alespoň na sedadle spolujezdce, což bylo určitě plus. Trať pro mě díky tomu nebyla úplně neznámou.

Po prvním kole a "rozkoukání se" putoval plyn na podlahu a začal jsem postupně kroužit ostrá kola. Heslem bylo "hlavně si to užít", což se povedlo dokonale. Netroufám si hodnotit svoji stopu, ale myslím, že jsme s cliem na dráze ostudu neudělali. Široká a relativně rychlá trať sice není zcela ideální k jeho charakteru, hlavně ve stoupání k cíli byl znát určitý výkonový handicap, v technických pasážích jsem si ale užíval skvělého chování v zatáčkách s minimálními náklony a nedotáčivostí nastupující až na opravdu úplné mezi adheze pneumatik, díky čemuž se mi dařilo sekundovat i často mnohem výkonnějším strojům. K tomu výrazně pomáhaly i brzdy, které, ač jsem je nijak nešetřil, nezklamaly. Na konci jízd měl sice pedál znatelně delší chod než na začátku, ale účinnost brzd byla i přesto stále perfektní. Při opravdu intenzivním brzdění je cítit, jak se auto (obrazně) "vlní" a normálně tuhý a pevný podvozek se najednou pod náporem kinetické energie zdá překvapivě měkkým.

Závěr z volných jízd je takový, že je návštěva okruhu bezpochyby přínosná z pohledu vyzkoušení si limitů auta a poznání jeho chování v mezních situacích. To vše v prostředí široké a bezpečné trati, kde případná chyba neznamená okamžitou "konfrontaci" s protijedoucím autem, stromem, případně jinou pevnou překážkou. Návštěvu okruhu tak mohu vřele doporučit, jedno zda máte v garáži Ferrari, či rodinného kombíka...

Jak lze vyčíst již z nadpisu, stihnul jsem ještě na konci týdne zavítat na velký sraz MACZ, pořádaný při příležitosti konání Srazu Klubu sportovních aut, shodou okolností právě na Masarykově okruhu v Brně. Na srazu se sešla početná skupina zajímavých aut a především příjemná společnost jejich majitelů. Atmosféra byla navýsost přátelská, vzhledem k zúčastněým vozům (namátkou Focus RS, Audi RS4, Corvette...) bylo co obdivovat a o čem diskutovat. Fotky naleznete v galeriích ostatních účastníků srazu (namátkou Mathease, Thomasina...). Nezbývá, než poděkovat všem účastníkům za příjamné chvíle a Thomasinovi za zorganizování srazu. Budu se těšit se všemi zase někdy příště!

P.S.: Do galerie jsem přidal pár "servisních" fotek pořízených při příležitosti opravy klimatizace. Můžete si na nich prohlédnout clio tak, jak ho běžně určitě neuvidíte. :-)

5.5.2010 00:27

Porucha klimatizace

Minulý týden mě potkala nemilá věc... Skončil jsem s Cliem na odtahovce. :-/ Veškeré problémy započaly pouze drobným povrzáváním odněkud z oblasti rozvodů. Měl jsem před sebou delší cestu do Brna, po které jsem byl rozhodnutý zamířit rovnou do servisu na kontrolu a diagnózu problému. Přibližně čtyřicet kilometrů před Brnem se však povrzávání změnilo ve velice "nezdravé" zvuky mechanického charakteru. Rozhodl jsem se proto raději clio odstavit a nastala fáze telefonování...

Jeden servis Renault, druhý servis Renault, třetí servis Renault... Ve všech mi po popisu problému doporučili raději nepokračovat. Následoval proto telefonát další... odtah. :-/ Krásné slunečné pondělní dopoledne, auto se ve slunečních paprscích krásně blýskalo... ale nejelo. Po necelé hodině dorazila z Brna přivolaná odtahovka (alespoň, že červená :-) a následovala část cesty, kterou bych si ještě ráno nedokázal představit ani ve snu...

Složení auta v mém "domovském" autorizovaném servisu Renault a ujištění: "Ozveme se, uvidíme." Stále ještě slunečné odpoledne. Telefon... Nemám radost, lehké mrákoty. Děkuji technikovi za zavolání a pokládám telefon. Závada na kompresoru klimatizace, předpokládaná cena opravy (výměny) za bratru bezmála čtyři desítky tisíc. Může si člověk přát lepší zprávu ke zpříjemnění odpoledne?

Telefonátem pro mě začalo horečné přemýšlení, hledání a další horečné telefonování. Výsledek? Středa ráno a clio se (opět na odtahu) stěhuje do specializovaného servisu klimatizací, ve kterém se byli kromě výměny celého kompresoru ochotni nejprve zabývat jeho opravou. Čtvrtek odpoledne, telefon. Dobré zprávy :-) Vlastní kompresor je v pořádku, výměnu potřebuje pouze elektromagnetická spojka, ložisko a řemenice...

Dnes jsem si vyzvedl opravené auto. Chladí jak o život, po opravě byla ještě provedena kompletní údržba klimatizace, takže mám na příští dva roky pokoj. ;-) S vědomím třetinové ceny oproti prvotní kalkulaci v Renaultu jsem platil s až nečekanou radostí. :-) Nyní nezbývá než doufat, že mě teď zase čeká dlooohé období bez závad...

Závěrem musím konstatovat, že jak v mém "domovském" Renault servisu, tak v servisu, kde bylo clio nakonec opraveno, jsem se setkal se vstřícným přístupem, korektním jednáním a profesionálně odvedenou prací, což člověka při vší smůle potěší. ;-)

5.4.2010 09:09

Sraz Rožnov 3.4. 2010

V sobotu proběhl v Rožnově pod Radhoštěm "moravský" sraz uživatelů MACZ. Účast byla hojná, počasí pěkné, atmosféra příjemná. Kdo se zúčastnil, určitě nelitoval... Fotografie ze srazu naleznete v galerii.

20.3.2010 19:33

První letošní kilometry...

Po nekonečných třech měsících, kdy bylo clio "ustájeno" v garáži a čekalo na klimatické podmínky, které by byly příznivější k jeho letnímu, značně opotřebenému obutí, jsme spolu dnes absolvovali první letošní kilometry :-) Huráááá...

Aby nedělalo v provozu ostudu, prošlo clio důkladnou jarní očistu (do garáže jsem ho před Vánocemi odstavil značně špinavé). Zároveň proběhla drobná "rošáda" s pneumatikami. Dva týdny po vánočních svátcích stálo auto v garáži k mému údivu na ráfku (příčina viz. galerie). Sehnal jsem proto naprosto sjetý "slick", který byl vhodný akorát k tomu, aby auto stálo do jara na všech čtyřech, pneumatika na ježdění to však rozhodně nebyla. Takže jsem toto kolo + druhé zadní (také už značně jeté) aktuálně vyměnil za dvě pneu v o něco lepším stavu. Měsíc, dva, než pořídím nové obutí, by mi tyhle pneumatiky mohly vydržet (přední už toho také mají dost). Až budou nové ContiSportContact 3 doma, vyrazím možná dorazit současnou sadu na okruh.

Jelikož během zimy nebyly vinou "zazimování" clia žádné nové jízdní zážitky, doplnil jsem občas recenzi alespoň o nějakou novou fotku. Nyní již bude opět možné prohánět clio po okreskách, takže by mělo být novinek více. Jen doufám, že se mi podaří najít alespoň jeden pěkný klikatý kousek silnice, který po zimě nebude připomínat tankodrom :-/

24.12.2009 12:20

Vánoční dárek

Jako malý vánoční dárek jsem obohatil recenzi o video se zvukem výfuku. Není to žádný filmařský kousek kandidující na Oskara za nejlepší kameru, zvuk, ani výpravu. Udělat si obrázek o zvukovém projevu clia snad ale pomůže. Tak pěkné vánoční svátky, bohatého Ježíška a spoustu šťastných kilometrů do nového roku!

4.12.2009 17:00

Garanční prohlídka

Tak mám za sebou druhou garančku. Na tachometru sice ještě nesvítí 40 000 km, ale datum vypršení záruky bylo neúprosné, takže se clio po třech týdnech od opravy opět podívalo do servisu, tentokrát naštěstí plánovaně. V posledních týdnech jsem se ještě snažil odhalit jakékoliv případné závady, které by se daly v rámci záruky na poslední chvíli odstranit. Žádné se však nevyskytly, takže se garančka odbyla výměnou oleje, filtrů a dalšími běžnými úkony. Trochu obavu jsem měl o stav brzdového obložení, prý ale ještě pár tisíc kilometrů vydrží. Tak jsem zvědav. Při posledních výletech do horských serpentin dostávaly brzdy poměrně intenzivně zabrat. Před jarní sezonou nechám obložení radši znovu zkontrolovat…

Po zanechání auta v servisu jsem měl možnost prohlédnout si před salonem zaparkované nové clio sport ve žluté Sirius. Jednalo se o novinářský vůz, který se již objevil v několika testech. Navzdory atraktivní barvě, která mi ale (na rozdíl od např. Electric orange na focusu ST) za příplatek 30 000 kč zase natolik atraktivní nepřijde, jsem ani naživo novému ztvárnění přídě clia sport nepřišel na chuť. Agresivní výraz se po zásahu plastických chirurgů designerského centra Renaultu změnil ve výraz žabáka, na kterého shora navíc někdo lehce šlápnul…

Potvrzením faktu, že nepříliš šťastné umístění tlačítka pro zapínání tempomatu zřejmě nevadilo jen mně, je jeho přesunutí na středový tunel vedle ruční brzdy. Změnou prošly i veškeré dekory v interiéru, jenž jsou nyní namísto stříbrné barvy laděny do tmavého antracitového odstínu. Například orámování přístrojů je po této změně natolik nenápadné, že je stěží zřetelné. O to větší pozornost na sebe strhává žlutě podbarvená stupnice otáčkoměru. Žluté je nově rovněž vyznačení středové polohy na věnci volantu a žluto černý vzor má nyní rovněž potahová látka příplatkových sedaček Recaro. Možná kvůli odlehčení, pravděpodobněji však z důvodu úspor nákladů zmizela z interiéru zadní středová opěrka hlavy.

V exteriéru si lze ještě všimnout nového designu litých kol a zvětšených zrcátek. Poslední z viditelných změn je možné spatřit na zádi, kde došlo ke zvýraznění koncovek výfuku. Jejich nenápadné zakončení v difuzoru bylo nahrazeno mohutnými chromovanými koncovkami po obou jeho stranách, čímž ovšem došlo ke zúžení vlastního difuzoru. Posouzení estetického hlediska ponechám na každém z vás. Osobně se mi více zamlouvá původní méně okázalé ztvárnění. To samé mohu prohlásit o proměně clia sport jako takové. Mnohem více se mi líbí původní podoba clia sport před faceliftem, což je také jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl pro pořízení této starší verze.

Z technických změn došlo k mírnému navýšení výkonu motoru, údajně delší by měla být šestka (uvítal bych), verze cup pak dostala strmější převod řízení (rovněž bych uvítal) a ještě tvrdší naladění tlumičů než předchozí cup (to už bych naopak nemusel).

Bez ohledu na pro mě sporný design je výsledkem provedených změn skutečnost, že se Clio Sport i nadále může směle řadit mezi nejschopnější zástupce z kategorie hot hatch, který se nemusí krčit ani před většinou novějších a někdy i výrazně silnějších soupeřů.

16.11.2009 21:53

Horská tour

O víkendu jsem využil příznivého slunečného počasí a vyrazil s cliem na zakroucené horské úseky do Jeseníků. Byla to zřejmě jedna z posledních příležitostí, ne-li ta úplně poslední, ještě ho před zimou pořádně provětrat. Musím říct, že jsem si tenhle celodenní „výlet“ naprosto parádně užil. Auto i já jsme byli na zakroucených silnicích ve svém živlu. Během dne jsem clio protáhl jak nesčetnými serpentinami na širokých silnicích s kvalitním povrchem, tak úzkými, uskákanými a většinou bohužel i značně „vymlácenými“ okreskami.

Po celodenním opravdu intenzivním jezdění jsme s cliem navzájem opět o něco více „srostlí“. Bylo to zatím určitě nejdůkladnější vyzkoušení auta v podmínkách, které jsou jak jemu, tak i mě nejbližší. Opět jsem „bohatší“ o pár nových postřehů, spoustu řidičských zážitků a chudší o jednu do dna vyjetou nádrž :-) Během několika zastávek jsem udělal i pár fotek, které si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Závěr vydařeného dne obstaral mini sraz a krátké posezení s Thomasinem a jeho novým "šestkovým" GTI. Krásné auto, pohodový řidič. Nemělo to chybu ;-)

13.11.2009 23:43

Po opravě

Jak již někteří z vás určitě zaznemenali ve fotogalerii, je clio po střetu se srncem opět v plné parádě. V servisu si pobylo něco přes týden, přeci jen nejsou všechny díly na verzi sport běžně skladem. Provedení samotné opravy nemohu hodnotit jinak než jako perfektní, červená je stejně červená, všechno pasuje a lícuje, světla svítí, klakson troubí :-) Cena naopak již tak perfektní nebyla. Přestože se na první pohled jednalo „pouze“ o nárazník, blatník a světlo, vydal seznam vyfakturovaných položek téměř na celou stranu A4. Až by člověk nabyl dojmu, že byla vyměněna přinejmenším polovina auta. Nebyla… Všechny díly jsou ale rozepsány takřka do posledního „šroubku“. Některé položky vypadají poměrně legračně, ani netuším, kde bych je měl na autě všechny hledat.

Ačkoli jsme při předávání auta do servisu výslovně žádal, aby mi na přední nárazník nebyla dávána podložka pod SPZ… vyměnili mi bez ptaní a okolků pro jistotu i tu zadní, úplně zdravou. Fakturovány jsou samozřejmě obě, každá navíc přichycena pro jistotu hned čtyřmi nýty. Proč by také ne, za jeden naúčtováno 32 Kč. Nejdražší nýty, co jsem kdy viděl… Bylo by celkem zajímavé zjistit, k jaké sumě by člověk došel, kdyby si objednal kompletní clio sport v náhradních dílech a nechal si ho v servisu složit. Při porovnání rozsahu škody a výsledné částky u mého auta by to musela být cifra alespoň v ceně dvou úplně nových aut… a to ještě bez práce.

Ale co, hlavní je, že je clio opět fit. Pevně doufám, že od teď budu návštěvníkem servisu už jen kvůli pravidelným prohlídkám. Ta nejbližší mě čeká záhy, takže se brzy můžete těšit na další novinku. ;-)

1.11.2009 17:52

Poprvé v servisu...

Tak jsem byl s cliem v uplynulém týdnu na první návštěvě servisu. Nebylo to však z důvodu plánované garanční prohlídky, ale kvůli „uzdravení“ clia po srážce se srncem, který se mi nedávno z čista jasna (za bíleho dne) zjevil před autem. Asi nemusím nikomu popisovat, jaké pocity jsem prožíval, když jsem vystoupil a uviděl pošramocené clio… Stručně bych je shrnul slovy „proč, proč já“? Jednoduše jsem se ocitl ve špatný čas na špatném místě. Ještě teď mi v hlavě zní ta tupá rána a před očima vidím srnce plachtícího vzduchem do příkopu. Budiž mu země lehká…

Zpětně musím uznat to, co mi již řeklo mnoho lidí. Totiž, že jsem měl při vší té smůle ještě docela štěstí, že auto (případně i já) mohlo dopadnou mnohem hůře, kdybych srnce netrefil pravým rohem, ale doprostřed auta a ten mi pak ještě třeba šel na kapotu, na sklo, na střechu, případně i dovnitř auta. Taky prý lepší, že jsem trefil srnce a ne urostlého divočáka… Dobrá, asi jsem měl i špetku štěstí (dá-li se tedy v případě nabouraného auta hovořit o štěstí), pořád mi to ale při pohledu na jednooké clio nepřijde jako dostatečná útěcha…

Ze samotného nárazu jsem si odnesl několik poznatků. Prvním poznatkem je, že se Renault nechlubí dobrými výsledky v nárazových testech nadarmo. Srnec náraz sice nepřežil, kromě pár vytržených chlupů, které mi zůstaly za ostřikovačem světla (viz. galerie), však z nehody vyvázl bez jediného škrábnutí. Kdybych ho neviděl plachtit vzduchem, řekl bych, že jen spí. Až se na vás proto bude na přechodu pro chodce řítit nějaký Renault, budete teď vědět, že když už náraz nepřežijete, alespoň vás moc „nezřídí“.

Další poznatek se týká plastových předních blatníků. Ty by měly oproti jejich plechovým kolegům lépe a bez poškození absorbovat drobné „ťukance“. Já jsem jejich odolnost vyzkoušel při vyšší rychlosti, ve které se ukázalo, že ani „neuvěřitelně tenký francouzský plast“ :-) holt nedokáže vydržet všechno… Jedinou výhodu oproti plechovým blatníkům tak vidím ve skutečnosti, že z blatníku po nárazu na autě prakticky nic nezbyde. V mém případě se rozlámal na desítky, možná stovky drobných úlomků. Oproti pokroucenému plechovému dílu vám tak nic nemůže dřít o kolo a vy můžete (v případě pojízdnosti vozu) pokračovat v další jízdě. Ekonomicky smýšlející jedinci navíc mohou sesbírané úlomky zpeněžit jako exkluzivní trsátka (který automobilový nadšenec by si nechtěl „zabrnkat“ svou oblíbenou píseň kouskem clia sport, že:-) ) a získat touto cestou drobný příspěvek na úhradu opravy auta.

Třetí postřeh se týká výkonnosti světlometů. Jelikož se poměrně záhy po nehodě začalo stmívat, auto bylo pojízdné a já nechtěl nocovat u krajnice, byl jsem nucen pokračovat v cestě s pouze „jednookým“ autem. Kilometrů přede mnou nebylo zrovna málo, takže jsem měl z míry osvětlení silnice před autem trochu obavu. Musím však konstatovat, že pokud bych nevěděl, že mám do karoserie místo pravého světla jen velkou „černou“ díru, absenci světlometu bych pomalu ani nezpozoroval.

Poslední poznatek, jenž jsem měl možnost díky mojí neveselé příhodě získat, je spojen s pozorností kolemjdoucích. Jestliže se před nehodou za cliem sem tam někdo ohlédl, s chybějícím světlem a notně „okousaným“ blatníkem jsem ve městě budil větší pozornost, než kdybych se projížděl v nablýskaném Porsche či Ferrari. Po autě se otáčeli lidé na zastávkách, chodci na přechodech i řidiči čekající ve vedlejším pruhu na zelenou. Budete-li proto mít někdy pocit, že se váš plechový miláček již okoukal a není mu okolím věnována patřičná pozornost, radím vám, odmontujte světlo, blatník a třeba ještě (pro jistotu :-) ) i nárazník a rázem budou moct všichni na vašem „krasavci“ oči nechat :-).

Takové jsou tedy moje, „odlehčenější“ formou popsané, zážitky a poznatky z jinak ne příliš radostné události. Nezbývá než věřit, že jsem si touto příhodou svoji smůlu na silnicích na hoooodně dlouhou dobu vybral. Závěrem zdravím myslivce, jenž si pro uhynulého srnce na místo přijel. Doufám, že mu chutnal…

Na úplný závěr bych rád vyjádřil svoji radost z vřelého přijetí clia sport do rodiny recenzí na moje.auto.cz a poděkoval všem, kteří auto a recenzi doposud ohodnotili. Díky!!! V galerii si nově můžete prohlédnout fotky pošramoceného clia. V rámci svých časových možností se budu snažit přinášet další novinky o provozu clia. Příště snad už budou radostnější…

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Renault Clio RS

zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat

Další vozy Renault Clio



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Na kontě mám ze závad prozatím poruchu klimatizace, podrobnosti naleznete v novinkách...

praktičnost
7

Slušná, i když trochu omezená pouze třídvéřovou karoserií. Největším mínusem je absence rezervy, v interiéru pak není kam umístit láhev s pitím tak, aby vám při ostřejší jízdě "necestovala" po autě.

prostornost
8

Stěhovák to není, ale v měřítku malých aut je prostornost solidní. Prostor vpředu bez problémů, vzadu se dva dospělí také vejdou, jen je méně místa na hlavu. Kufr odpovídá čtyřmetrové délce, na větší nákup stačí.

jízdní vlastnosti
10

Nelze popsat jinak, než jako excelentní :-)

jízdní komfort
8

Vzhledem ke schopnostem podvozku ucházející. Podvozek je tuhý, ale duši z vás nevyklepe. Výraznější zvuk od výfuku považuji za výhodu, někomu by ale mohl při delší jízdě vadit...

provozní náklady
6

Řízení Clia Sport je jednoduše radost, a to pak jde vše ostatní stranou. Uživit tohle auto je pro mě každopádně mnohem náročnější, než uživit sebe :-)

náhradní díly
4

S cenou náhradních dílů na Clio RS už mám (bohužel) poměrně bohaté zkušenosti. Mohu konstatovat, že z levného kraje rozhodně nejsou...

výkon motoru
10

V běžném provozu více než dostatečný :-) Ale není to turbo, takže ho musíte z motoru "dostat" správnou prací s řadicí pákou...

spotřeba
6

Průměr mimo město se pohybuje mezi 9,5 až 10 litry. S lehkou nohou se lze dostat i pod 9 litrům. Když si člověk dělá radost a využívá schopností motoru naplno, stoupá spotřeba ke 12 až 14 litrům.

hlučnost motoru
7

Vzhledem k ladění auta a krátké převodovce je motor slyšet pochopitelně více, "muziku" na palubě však nejvíce tvrdí "zpěv" výfuku.

kvalita sedadel
10

Recaro... Je třeba dodávat něco víc? Ta sedadla jednoduše miluji :-)

brzdy
9

Dělají čest značce Brembo. Ostré, ale s citlivým dávkováním. Občas mám pocit, že by mohl být jejich účinek přeci jen o chloupek větší. V takových chvílích většinou postačí letmý pohled na rychloměr, abych si uvědomil, že hlavní problém netkví v brzdách...

zavazadlový prostor
8

288 litrů je na malé auto tak akorát. Pro dvě osoby dostačující, pro převoz zahradního nářadí, kočárku nebo pytlů cementu jsou však na trhu vhodnější alternativy...






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…