Recenze
BMW řada 3 330i (E46)
Technické info
Přezdívka auta Mazlík Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2979 výkon [kW]: 170 kroutící moment [Nm]: 300 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.5 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 440 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10.5
Popis vozu
Auto jsem původně plánoval koupit až příští rok, Protože se ale naskytla možnost rychlého prodeje mé předchozí káry kamarádce, rozhodl jsem se pro pořízení "nového" auta už teď. Na výběr bylo několik kandidátů kolem 200 tisíc, srdce ale táhlo k výrazně dražšímu BMW E46. Chtěl jsem nějaký pořádný motor, na výběr v podstatě byly 325i, 330i a 330d (+ 4x4 verze ke všem zmíněným variantám), postupným vylučováním zbyl 330i. Diesela jsem nechtěl hlavně kvůli tomu, že moc nejezdím, takže úspora na spotřebě paliva by byla minimální, navíc jsem se bál investic (vstřiky, špatné zacházení apod.) a v neposlední řadě mě ostatní přesvedčili, že do sportovního BMW patří benzínový motor :-) Ještě jsem váhal, zda vzít sedan, kupé nebo touring, ale u sportovního auta přeci nebudu brát kombíka a nevýhody (jinak krásného) kupé jsou také jasné - zkuste si v něm vézt třeba babičku s tchýní. Minimálně jedna z nich (ta na zadním sedadle) vás pak bude nenávidět.
V ČR třílitrů mnoho není (a jejich výbava je chudá), zadal jsem tudíž poptávku do Německa a již po týdnu jsem si dovezl tohohle mazlíka. Parametry jsou přesně podle mého gusta: sedan v černé cosmoschwarz metalíze, sportovní podvozek (-10 mm oproti sérii), interiér v černé kůži Montana schwarz, DSC, sportovní (a vyhřívaná) sedadla, šíbr, sklopná zadní sedadla včetně skivaku, xenony, automatická klimatizace, dešťový senzor, sportovní volant a další.
Auto nebylo nikdy bouráno, má vzorně vyplněnou servisku, naježděno poctivých 180000 km (interiér přitom vypadá jako nový, předcházející majitel se o auto staral). Budu se snažit, abych v nastoleném trendu pokračoval - žádné točení motoru za studena, péče o kožená sedadla, benzín minimálně Shell V-Power, mytí jen ruční atd.
Silné stránky
Motor :-) Konečně vlastním auto s benzínovým motorem, který zabírá ve velkém rozsahu - jako ryba ve vodě je samozřejmě ve vysokých otáčkách, ale dokáže zabrat i ve 2000-2500. Trochu jsem se obával pohodlí vzhledem ke sportovnímu podvozku a předepsaným min. 17" kolům, ale mé starosti byly naštěstí liché, auto je opravdu velmi pohodlné. A loketní opěrka je skvělá věc :-)
Příjemné je odhlučnění interiéru a taktéž při volnoběhu velmi tichý motor. Nicméně čas od času není od věci si otevřít okénko a naplno vychutnat zvuk tohoto šestiválce při akceleraci :-)
Za silnou stránku musím označit i spotřebu, která je vzhledem k výkonu motoru velmi příznivá. Ve městě (Plzeň) jezdím průměrně za 12-13 litrů (někdy za 10.5, naopak přes 15 se prostě *nejde* dostat), mimo město se i při hodně svižné sportovní jízdě dá jet za 9 - 10, na dálnici jsem jel také za 9 litrů. Ale to jen tak na okraj - kvůli spotřebě jsem si BMW opravdu nekupoval :-)
Kufr je poměrně velký (byť s omezeným přístupem) a jsem nadšen ze sklopných sedadel, které jinak u E46 bohužel zdaleka nebyly standardem (spíš naopak).
Slabé stránky
Na nekvalitní silnici je "cítit" každý hrbol. Nikoliv v pohodlí, ale v mírném cukání volantu. Předjíždět na úzké hrbolaté okresce jiné auto velkou rychlostí vyžaduje pevné držení volantu, který se trochu vzpouzí. Důvodem jsou pravděpodobně široké pneu (na léto mám vzadu 245/40/17 a vpředu 225/45/17), auto prostě kvůli nim drží ve vyjetých kolejích na špatných silnicích. Teď v zimě se mi to zdá daleko lepší - těžko říct, jestli je to dáno mírně užšími zimními pneumatikami nebo jsem si prostě zyvknul.
Obával jsem se sněhu, ale dovolenou v Alpách jsme zvládli - sice na silnici bylo jen uježděných 10-20 cm sněhu, přesto jsem nezaznamenal sebemenší problém.
Jinak samozřejmě stejně jako u každého jiného silného auta platí to, že slabou stránkou bývá především řidič :-))) S tím souvisí třeba i pro mě nezvyklé řazení zpátečky, kterou jsem tam pár dnů po koupi auta asi dvakrát omylem zařadil na semaforech, čímž jsem zřejmě způsobil pár vrásek řidičům za mnou :-)))
Tradiční slabinou BMW je bohužel audio - kazetový přehrávač v roce 2001 v autě za jeden a půl miliónu??? Neuvěřitelné. A kvalita reproduktorů také není oslňující. V téhle oblasti jsem ovšem provedl výrazný upgrade, viz novinka z 22.12.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Byl jsem s autem v ACR Auto Plzeň - konkrétně na diagnostice (svítící kontrolka indikovala problém, ukázalo se nakonec, že bude třeba vyměnit čidlo vačky za cca 2500 Kč). Technik v ACR auto byl velmi příjemný a ochotný; mínus mu ovšem dávám za to, jak mi rozmlouval další úpravy - výměna volantu či výměna rádia by pro něj evidentně byl velký problém, případně cena takového servisního zákroku by se pohybovala přinejmenším v řádu několika tisíců.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto mi dovezl od autorizovaného dealera BMW z Německa jeden člověk z českého BMW klubu. Původně domluvená cena tohohle konkrétního auta byla sice nakonec překročena o cca 5500 Kč, ale to považuju celkem za detail - výbava a stav auta naprosto odpovídaly mým požadavkům. Od zadání poptávky po dovezení auta uplynulo sotva pět dní, takže i s termínem byla maximální spokojenost :-)
Shrnutí a plány do budoucna
Moje nadšení asi pramení z toho, že jsem prakticky nikdy neřídil nic pořádného. Začínal jsem na Favoritech a Feliciích, pak přišel Renault Clio 1.2, služební Octavia 1.9 TDi a trochu líný ku*dolap Hyundai Coupé 1.6. Z třílitru jsem pochopitelně nadšen :-))) Tohle auto mě nutí hledat si důvody, proč řídit.
Co se týče úprav, nehodlám do vzhledu tohoto krásného auta nijak zasahovat. Kromě běžných věcí (alu + pneu) jsem zatím vylepšil audiosestavu (viz novinky) a koupil gumové koberečky na zimu. Dále zvažuji koupi multifunkčního volantu kvůli tempomatu. Decentní fólie jsem kvůli jejich nelegálnosti prozatím zamítnul.
P.S. Ještě malá rada pro ty, kteří chtějí nějaké podobné BMW koupit. Když už vrážíte tolik peněz za značku, nešetřete na výbavě. Kolega má taktéž černé BMW E46, ale jen 318i, bez xenonů, bez šíbru, bez stříbrných lišt kolem oken, na plecháčích, s látkovými potahy a hnusným volantem. Když dáte vedle sebe jeho a moje, je to až neuvěřitelný rozdíl. Když jsem viděl jeho ještě předtím, než jsem koupil svoje, tak jsem si říkal "fuj, něco takového budu mít?". Naštěstí realita je jiná, moje je daleko lepší a rozdíl je opravdu obrovský :-)
Novinky v recenzi
Tak kromě toho, že jsem překročil magickou hranici 200 tisíc kilometrů (což baworáku nijak nevadí, E46 je nesmrtelná), jsem si i konečně koupil multifunkční volant a kromě rádia k němu připojil i tempomat. Hned je jízda po dálnici veselejší :) Fotku dodám později. Ještě předtím, než uhodily mrazy, jsem si na sklonku loňského roku nechal auto u nás v Plzni profesionálně umýt, navoskovat a vyčistit. Myslím, že péče se vyplatí. Když už nic jiného, tak ji ocení případný další majitel :-) (Ale auto na prodej není a jen tak nebude).
Nechal jsem si důkladně vyčistit auto :) V této souvislosti doporučuji ruční mytí v Dubnu u Příbrami. Vypravil jsem se tam z Plzně a za 1300 Kč mi vyluxovali a vytepovali interiér, ošetřili kůži a plasty, ručně umyli a možná i navoskovali celé auto. Naprostá spokojenost, doporučuji. V této souvislosti jsem pořídil celou řadu nových fotek, ty staré stejně nestály za nic :) Doufám, že tyhle se vám líbí?
Potkala mě druhá návštěva servisu - zřejmě odcházela jedna z lambda sond (není divu po 180 tisících km), tak jsme ji vyměnili, cenovka včetně práce cca 5000 Kč.
A v neposlední řadě jsem se zbavil autorádia Becker Grand Prix (nespokojenost kvůli problémům s funkčností, ovládání i zvuku) a zakoupil rádio JVC KD-AVX33, které je opravdu famózní. Navíc jsem subwoofer nasměroval do kabiny skrz otevřený skivak a hned je to jiná liga :-)
Slíbený upgrade je tady! Zabezpečení vozu provedeno (nebudu z pochopitelných důvodů rozvádět, ale jsem jím nadšen), koupil jsem gumové koberečky na zimu a hlavně jsem zásadně vylepšil audiosestavu. Místo chrastivého BMW Business a papírových repro Nokia jsem nasadil následující:
- kvalitní autorádio Becker Grand Prix 7992 (funguje i jako handsfree přes BT)
- přední reproduktory Rainbow IQ 265.25 (100W RMS)
- čtyřkanálový zesilovač Rodek R4100A (min. 4x95W, ale spíš víc)
- subwoofer Helix P10V precision (300W RMS)
Fotky jsou v galerii, hraje to výborně, navíc zesilovač má větší výkon než udávaný. Mým cílem nebylo vrtat do sedaček a cpát tam 800W obludu, ale jen výrazně zlepšit audio pro normální poslech a zároveň nijak destruktivně "nezasahovat" do vozu. A ještě poznámka - technici byli na větvi, že šest let staré auto se 180 tisíci najetými kilometry má interiér jako nový.
Tak auto má konečně zimní bačkůrky - zbrusu nové 225/45/17 Continental ContiWinterContact TS810, které se umisťují na stupních vítězů prakticky ve všech testech. První jízda na namrzlé dálnici neodhalila žádný zádrhel, auto sedělo jak přibité a spotřeba byla krásných 9 litrů!
Tak čidlo vačky dnes vyměněno, BMW servis si naúčtoval 15 minut práce, což mi prijde rozumné. Teď jdu shánět pořádné zimní pneu - vzhledem ke svým aktuálním M-alu (vzadu šířka ráfku 8.5J) nemůžu jít do 205/50/17, zbývá tudíž podle TP jediná varianta a tou je 225/45/17. Držte palce, ať seženu nějaké kvalitní gumy za rozumnou cenu :-) Žádná low-end značka gum mi na baworáka nesmí! :-)
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 330i (E46)
zobrazené auto není aktivní, nelze diskutovat
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: !GAS!
Přidáno: 6.7.2012 1610 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2003) Majitel: Petr Škrobáček
Přidáno: 27.7.2014 010 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1999) Majitel: Traviss (BMWfans)
Přidáno: 2.11.2008 8410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2003) Majitel: MarcosBMW
Přidáno: 29.3.2007 8410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: JaWohl
Přidáno: 8.6.2010 399 Majitel 9.92 Uživatelé