Uff. Měl jsi vidět, jak jsem se tvářil, když jsem stál u toho regálu. Nemám vůbec dobré zprávy. Ale při vší bídě budiž kladem, že už máš novější, modifikovanou verzi.
Svět motorů zmiňuje případ čtenáře, který ke svým jízdám po Evropě dlouhá léta užíval bez větších problémů dieselové bavoráky. Jednoho dne se však při jízdě po dálnici začalo z motoru ozývat hlasité chrastění. Proto vůz zastavil a odtáhl to nejbližšího servisu. To ještě netušil, že mu auto vrátí s účtem na 11 000 Euro. Po tomhle zážitku prý komplet přehodnotil své mínění o BMW.
Jak je to jen možné, že se z na pohled banální závady vyklubala generálka motoru? Dnešní zvrácené „eko“ myšlení už zmrvilo spoustu skvělých motorů, zde je ovšem vliv na fatální nespolehlivost spíše nepřímý. Moderní diesel ověšený milióny turbodmychadel a elektronických škrticích klapek, propojený s komplikovanou převodovkou a horou jiné elektroniky, spletené s hromadami řídících jednotek, totiž vůz neúměrně zatěžuje, leč na místo zjednodušení a odlehčení všeho toho méně důležitého se výrobci dali cestou odtučňování samotných motorů, což je dle mého názoru úplně špatně. Člověk nemusí mít několik titulů z ČVUT, aby mu bylo jasné, že náhrada dobře se vyhřívající litiny nebo robustních vložek hliníkem, tlustým mezi jednotlivými válci jen 7 mm, dobře nedopadne. Ano, jen 7 mm hliníku od sebe odděluje rozžhavené spalovací komory, nevěřil jsem svým očím, ale přiložená fotka to dokazovala. Jen těžko uvěřitelné jsou i závady rozvodů, které by v podobě řetězu blbnout neměly, tuplem na těžko přístupné straně u setrvačníku. Opak je pravdou - řetěz se umí přetrhnout, vodící lišty se odírají a praskají. Vačkovou hřídel drží chatrný rám a maximálně zmenšený motor se při kolapsu snadno speče. Poddimenzovaný blok zase praská a nerovnoměrně se zahřívá. A převrtat jej by nejspíš pomohlo a šikovný mechanik by to zvládl za několikátinu opravy bloku, kdyby na to ovšem zbylo místo... ERG zase likviduje sání. Klasikou jsou pak vstřikovače a čerpadla EfficientDynamics, které odcházejí zcela pravidelně, v případě vážnějšího problému se může podělat cokoli. Jako v případě jmenovaného (bývalého) majitele, který platil navíc ventily, spojku, dvouhmotový setrvačník a já už ani nevím co ještě. Ročníky 2011- už na tom mají být o mnoho lépe, oprávněnost tvrzení ukáže čas. Samozřejmě záleží na motorizaci, z čehož jsem vypochopil, že 320d bude zlatou střední cestou.
Takže tak. Možná jsem něco zkomolil, studoval jsem to včera asi 10 minut, 100 %ní váhu tomu proto nedávej. Přesto to ber jako takové malé varování, že se v případě BMW (které bych společně s alfou zařadil mezi nejlepší motoráře, i když to asi s ohledem na poslední výtvory budu muset přehodnotit) nemáš nechat ničím překvapit.