Já se ti do toho zas musim vložit:
Cituji -
"Křivka točivého momentu připomíná Matterhorn, špička u 3000, která je na první jízdu příjemné překvapení, problém nastává, když chceš předjíždět, podřadíš, zjistíš, že jsi přes 3000, auto nechce zrychlovat, dáváš 4, 5 a náhle není co zařadit"
Koukni na průběh výkonu, ne točivýho momentu. Při předjíždění šlápneš plynem většinou na zem, takže se pohybuješ přesně po tý MOMENTOVÝ křivce. Když na to šlápneš dejme tomu ve 3000 otáčkách na 5ku, tak v ten moment motor vyvíjí VÝKON cca 33 kW (104 Nm @ 3000 RPM). Když podřadíš, tak sice klesne moment, ale zvedneš otáčky. Když se podiváš na průběh VÝKONU, tak co vidíš? Je až do nějakých 4700 otáček ROSTOUCÍ. Podřadíš na 4ku, otáčky vyletí třebas na 3800. Tam motor sice dává moment jen něco okolo 90 Nm, ale protože tolik víc točí, poskytuje ti výkon cca 37 kW. No a protože platí výkon = síla kráte rychlost = hmotnost kráte zrychlení kráte rychlost, máme následující:
V moment zahájení manévru je hmotnost auta konstantní a rychlost v obou případech stejná. Síla ale bude po podřazení větší 37:33krát větší. Hmotnost auta je stejná, rychlost taky, tak co se zvětší? Zrychlení ;-)
Ergo:
Pokud podřadíš tak, že se ti po výměně převodu otáčky NEDOSTANOU výše než jmenovité otáčky (ot. při max výkonu), tak podřazením VŽDYCKY autu udělíš větší zrychlení. Howgh ;-)