Každý se musí rozhodnout sám. Xantia je hodnocena jako jeden z nejspolehlivějších a nejméně problematických Citroenů té doby.
Podvozek je takový mýtus pro neznalé - jednou za 2 roky dofouknout koule - případně novou - je za cenu menší než značkový tlumič - výměna je to nejjednodušší. Občas je problém zvláště se zadním výškovým korektorem - vypadne plastové táhlo, nechodí korektor - když je šikovný mechanik, rozdělá, vyčistí a zase chodí. Pokud se vymění za nový, je zase několik let pokoj. Jinak podvozek např. ložiska uložení zadní nápravy -stejné je to u peugeotů apod. Podvozku bych se nebál, pokud si nepořídíš verzi s hydroaktivem nebo Activu - tam už je to složitější, elektronika a čidla - ale zase je to super. Mimochodem dnes Citroen dává na hydro pérování 5 let nebo 200 tkm záruky.
Co se týká motorů - první jsem si pořídil v benzínu (mimochodem r97, ale vypadá mnohem lépe než některé ročníky 2000-2001 - spodek bez známky koroze, vše funguje) 1,8 76 kW. Ten motor nenadchne, je na pohodovou jízdu, spotřeba nic moc - cca 8-8,5 l při pohodové jízdě, zase minimální údržba, malá pojistka - pro auto se kterým se moc nenajede ideální kombinace. Za dva roky jsem mimo spotřební materiál do auta nainvestoval cca 4tKč. Hdi jsem zvolil proto, že se s ním najede cca 30 tkm/rok. Také vím, že HDi jsou na údržbu náročnější /CR vstřikování, dvouhmotové řemenice, setrvačník/ - to jsou všechno věci, do kterých je třeba občas investovat. Na druhou stranu to auto poskytuje super svezení při rozumné spotřebě kolem 6 litrů. Nevím jak bude sloužit dál, zatím po 4 měsích vše OK.
1,9 TD je "lenoch" s trochu větší spotřebou, ale na normální jízdu super, minimální náklady na provoz a údržbu, pro toho, kdo chce naftu a není závodník, ideální kombinace. 2,1 TD je tak něco mezi - výkon papírově jako HDi, spotřeba větší než HDI, klasický komůrkový diesel, trochu starosti tam dělá vstřik. čerpadlo Lucas s elektronickým řízení, které je háklivější na kvalitu nafty a jeho opravy jsou hodně drahé.
Ze zkušeností vím - možná že jsem trochu náročnější a měl jsem jasnou představu jak má auto vypadat - že auta která zde již nějaký čas jezdila, většinou nebyla v ideálním stavu a předpokládala nějaké investice - vždy se něco našlo co nefungovalo, třeba i vinou zanedbané údržby. Také mnohdy opticky nevypadaly interiéry ani lak nic moc. Oproti tomu obě Xantie byly v německu pravidelně servisované a když jsem je kupoval, nenašel jsem sebemenší maličkost, která by na autě nefungovala nebo byla polámaná - tedy zatím maximální spokojenost. Pravda chce to trochu času a obětovat nějaké km na obhlídku a ne koupit auto na prvním rohu. ale to snad platí u všech značek.
Tak přeji mnoho štěstí ve výběru, ať už to bude Xantie nebo ne :-)