FORD MONDEO 2,2 TDCi .
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
RADEK1 24.09.06 08:35
« Re:
Já vím ,že můj případ je trochu jiný, ale byly doby, kdy jsem míval doma naftu v kanistrech ,sudech i více než 3 měsíce a žádné potíže s naftou jsem nezaznamenal.Ten případ je jiný z toho důvodu, že jsem v dané době jezdil sice také s MONDEEM ,ale s TDDI 85KW. Ten asi nebyl tak citlivý na kvalitu nafty.Nicméně si myslím,že když je sud,či kanistr plný a dobře uzavřený nějaké 2-3 měsíce v nich nafta přestojí bez úhony. >:D -
lordmystic 22.09.06 07:54
« Bez nadpisu
Mám dva dotazy:
1) Jak se projevují špatné vstřiky? Někdo říkal že neodejdou např. všechny najednou, ale třeba jen dva... Jak se to projevuje? Naráz nebo i tím že se motor postupně přepíná do nouzového režimu?
2) Kupuju sice kvalitní naftu, ale díky možnosti nákupu této nafty levně, musím brát větší množství a naftu si proto skladuji v sudech a následně na ní jezdím (cca. 1-2 měsíce). Co říkáte na používání sice kvalitní, ale dva měsíce uskladněné nafty v garáži v sudech a kanystrech? -
"-- skrytý --" 22.09.06 00:56
« Re: Palivo vs aditiva
Sam jsi si odpovedel :-).
Prvni duvod je ekonomicky - u paliv se pocitaji marze na halire ne na koruny - coz znamena dalsi nezadouci prodrazeni
Druhy technicky a z nej vyplyvajici problemy, ktere by prodejcum paliv zpusobyly pripadne potize.
Tak jak tady nekdo jiz rekl, Stanadyne je aditivum vyvijene pro USA, kde je na mnohych mistech, kdo jiz nekdy cestoval trochu po statech, nemyslim tim zprofanovane destinace, spatna uroven cerpacich stanic. Neco jako nase "JZD" cerpacky a mnohdy i horsi. Proto vyrobci doporucuji v extremnich oblastech a pripadech pouzivat aditiva (problemy s nizkou teplotou, dlouhe uskladneni paliv atd.) A to vse kvuli rostouci poptavce (i v USA) vykonnych a technicky slozitych dieselovych motoru. V Evrope samozrejme vsichni velci vyrobci nabizeji take sva aditiva prizpusobena pro evropsky trh. Napr. TOTAL nabizi Diecyl (aditivum) pro letni (mene agresivni) a zimni (vice agresivni) obdobi. A v tom jsou prave ty problemy - proc vyrobci motoru nedoporucuji pouzivat dodatecna aditiva do paliva (spatne davkovani - nikdy neni presne - coz je moc dulezite, spatne promichani aditiva v palivu, vyrobce aditiv nikdy nevi co jiz palivo obsahuje za aditiva - z toho plynouci nezadouci interakce, viz. jak tu nekdo pridal aditiva do V Power atd..) Proto je mnohem lepsi pouzit palivo, ktere je citlive aditivovano (V Power, Arctic ..). Pokud nemam valne mineni o tankovanem palivu a nemam jinou moznost pak pridat aditivum.
Z laboratori jsou zkusenosti takove. Pokud byl problem s aditivi, pak kvuliva spatnemu davkovani a pote i problemy s kombinaci motorovy olej vs. aditiva. To mnohdy vede az ke znicujicim poskozenim motoru. Proto pokud mam Peugeot, tak potom motorovy olej TOTAL, aditivum Diecyl - sladena neagresivni kombinace. Ford bohuzel ac ma problemy jako vsichni ostatni takovouto kombinaci nema. Orig. motorove oleje Ford Motorcraft (ktere pro Ford bali a vyrabi Mobil), v autorizovanem servisu do motoru leji Castrol atd... co k tomu dodat.
Zaver:
Aditivum - pokud beru naftu na pochybnem miste
Aditivum - tak po kazdem 5 - 10 tankovani
Bez aditiv - pokud beru "kvalitni naftu u renomovaneho vyrobce"
Samozrejme, ze neberu v uvahu ty cachry co se deji s palivy pri spedici (i u "renomovanch" prodejcu paliv) atd. - to uz bych ale nemohl jezdi autem vubec :-) -
"-- skrytý --" 21.09.06 21:08
« Palivo vs aditiva
Je otazne, ci pouzivat aditiva alebo nie. Ak su take aditiva dobre a na liter nafty to vychadza len +1korunu, tak preco vyrobcovia paliv nenakupia od vyrobcov aditiv kontajner (nizsia cena) a nepredavaju "super" naftu namiesanu z aditiv o 1korunu drahsie, vsak by sa im to oplatilo.....
Aditiva sice mozu mat blahodarne ucinky na motor v kratsom horizonte, ale problem moze vznikut tym, ze sa aditiva rozkladaju (ci uz aditiva do oleja alebo do paliva) tak mozu vznikat zluceniny ktore napomahaju korozii atd....
Takze s aditivami len opatrne.... -
"-- skrytý --" 21.09.06 20:18
« Re: Palivo vs aditiva
Konecne nekdo kdo ma taky Euro4 (RADEK). No ta ja zas ze sveho servisu mam informace, ze i u 2,2TDCi se objevily problemy se vstriky Euro3.
Kazdopadne 2,2TDCi jsou ve variantach Euro 3 a 4. Ctyrka ma o neco lepsi dynamicke vlastnosti (vlastni zkusenost na firemnich autech), ovsem co se tyka vstriku, bude asi jeste o neco citlivejsi na kvalitu nafty nez Euro 3 - vstriky maji u Euro 4 vetsi tlaky a mensi vstrikovaci otvory - takze nachylnejsi - pokud ovsem Deplhi neudelalo nejake technologicke zmeny :-) Nedelam si s tim hlavu. Pokud to ma prijit tak to prijde :-) -
RADEK1 21.09.06 19:52
« Re: Palivo vs aditiva
Zdravím Vás přátelé Mondea. Nedávno jsem si pořídil 2.2 tdci a po přečtení problémů se vstřiky na tomto fóru jsem dostal strach se svým autem zajet k benzince. Mám najeto 15 tis. a čerpací stanice nevybírám(ne JZD). Když jsem se dočetl, jaké problémy mají někteří majitelé Mondea zhrozil jsem se co mi to stojí v garáži za šrot >:-[] >:-[] >:-[]
zajel jsem tedy na servis a technik mi oznámil ,že s 2.2 kami žádné problémy nemají a ani neví o žádném případu z jiných autorizovaných servisů. >:D Trochu mě uklidnil a na mou otázku jestli ADITIVUM ano ,či ne odpověděl:,, V ROZUMNÉ MÍŘE NIC NEPOKAZÍTE" Toť vše a ať Vám Mondea jezdí alespoň tak jak mě. -
"-- skrytý --" 21.09.06 09:53
« Re: skřípání
K tem zvukum pri volnobehu a u nezahrateho motoru. Ja mam pocit, ze je to take tim, jaky je rozdil hladiny hluku mototru prave u nezahrateho a zahrateho motoru, stojiciho nebo jedouciho. Ten rozdil je tak markantni, ze me take pripada po zastaveni jako traktor. U jedouciho auta je uroven hluku na velice dobre urovni! Mluvim o tom prave proto, ze kdyz si presednu do sluzebni Octavie, tak rozdil mezi zahratym a nezahratym, nebo stojicim a jedoucim mototrem, neni takovy. Ten tlakajici hlukot je stale stejny. Tak to jen tak na okraj. -
"-- skrytý --" 21.09.06 07:46
« Re: skřípání
To je ono. Jednou jsem si to nechal víc přitáhnout (a byl 20 tisíc km. klid) a kladka odešla se strašným rachotem, od té doby jsem to vzdal. Mám tam rezonance při 1200 ot a při 1450 ot, při zapnutí klimy se tyto rezonance zvýrazňují a posouvají níž.
Pouštím si rádio, kterak mi bylo doporučeno. :P
Jinak jsem s Fordíkem ale velmi spokojen. Ve 130000 šly zadní tlumiče, ve 135000 přední silent bloky a brzdové koutouče i s deskami. Pohodlné, dynamické a úsporné svezení, dlouhodobý průměr 6,0 l. Kombinace 2/3 Praha, 1/3 služební výjezdy Německo, Francie, UK. -
"-- skrytý --" 21.09.06 07:40
« Stanadyne USA - výrobce vstřikování
To je srandovní, hlavním distributorem pro ČR a SR je slovenská firma AGAT Diesel se sídlem v Pezinku a Bratislavě (Vajnorská nevímkolik). Oni to dodávají několika distributorům v ČR, ale sami si prakticky reklamu nedělají. Myslím www.agat.sk a máš to.
Stanadyne je jediný z výrobců vstřikování, který působí hlavně v USA, v Evropě jej najdeš pouze na stavební mechanizaci a traktorech John Deere a pak myslím v Hummeru, nejsem si jist. Rozhodně vědí co dělají, protože v USA je velmi špatná kvalita nafty, podobně jako u nás, i když z jiných důvodů (špatná distribuční síť, malé odběry, velmi málo osobních aut jezdících na naftu atd.)
Proto se s tím rozhodli poprat tímto způsobem.
Nabízejí řady výrobků s jednou charakteristickou vlastností (např. zvedání cetanového čísla), ovšem FORMULA PERFORMANCE neboli "Vzorec výkonu" je směsí všech účinných látek. Viz v jednom mém starším příspěvku. -
"-- skrytý --" 21.09.06 07:37
« skřípání
Předpokládám, že to bude to samé co trápilo mě- rezonance při volnoběhu z motor. prostoru-jedná se o tlumič torzních kmitů řemenice pomocných agregátu(tj. zejm. klimy). Zapnešli klimouše, mělo by se to zvýraznit. Většinou je v pr. i napínák této řemenice. Slabost všech TDCi. -
RobodCi 21.09.06 07:19
« Stanadyne - link
Pre PetraT - prosím Ťa možeš mi poslat link na Stanadyne alebo foto a web alebo mail na distribútora v ČR? V SR som to nevidel. Kto ho vlastne vyrába - vravel si že výrobca jediný je od výrobcu vstrek.systému - tak si tipujem Bosch, Delphi a Siemens. Ešte čosi - Castrol TDA má písané, že je do združených vstrek.jednotiek PD - ale nič o Common rail. Aj keď mechanicky tam rozdiel nevnímam - vstrekovače približné jediné že čerpadlo pre CR je niečo iné ako piestiková pumpa VWTDi.
Ďakujem ti. -
"-- skrytý --" 20.09.06 23:05
« skripani...
No ja na mem tdci 96kw, rv 2002 jsem najel neco pres 60 tkm, ted tam mam 151 tkm...... za studena to hrozne rachoti, ale to bude asi ten vynechanej predvstrik..jakmile se to zahreje, tak ten motor bezi jak hodinky...beru jen u shell v power, a je fakt, ze o proti jinejm naftam, je tahle nejlepsi....ten motor se chova jinak, ale hlavne je tišší...jedinej akustickej problem mam, kdyz zastavim s ohratým motorem napr. na cervenou, tak jde slyšet takovej divnej zvuk na volnobeh..bude to nejaka kladka, ale nezhorsuje se to...je to porad stejne tech 60 tkm, co to auto mam...menil jsem tam navic akorat zadni lozisko(4000,-), ale to ja asi tim, ze to dost pretezuju na vahu..ted se me zda, ze pujdou asi tlumice...apropo..co rikate na tlumice zn. kayaba??? Mam to tam dat?? -
"-- skrytý --" 20.09.06 20:08
« Skřípání, vrzání
Hele Mrňousi,
ještě si zaskřípeš, čím víc chladno tím víc. A potom pojedeš do servisu vyměnit ňákou kladku nebo co. Zhruba 1x za 25-30000 km. Já už mám 3. (135000). Čvrtá je na spadnutí, v zimě je to horší uvidím...
Sem tam to byl dost hroznej orchestr :P -
"-- skrytý --" 20.09.06 19:23
« Palivo vs aditiva
Musím potvrdit. Dával jsem Castrol TDA do Shel Diesel extra-tedy norm. nafty od Shellu a v pohodě. Pak začali u nás v Plzni s V-Power Diesel, jel jsem na lyže do Rakousa cmrdnul jsem jako obvykle aditivum do Poweru.
Auto jelo normálně bez cukání, tvrdšího běhu apod. ale kouřilo bíle viditelně přes zpětný zrcátka při akceleraci.
Pak už bez aditiv vše ok, ani na plnej ceres někúri.
Beru jen V-Power diesel a zatím dobrý, jen se mi zdá, že orchestr skřípálků, klapálků a vrzálků při studeném motoru přibral před nedávnem jednoho člena, tak doufám, že se mi ta filharmonie nerozroste, naštěstí ještě 2 roky záruka, najeto 24 tis. Tak uvidím. Poslouchám ten motor pořád jako pako, ach jo, asi se nikdy nestanu běžným spotřebitelem, který jen jezdí, dokud to jezdí. Ale to asi nikdo z nás "hnidopichů" přispívajících sem.
Jsem napnutej co Honzeek a jeho vstřiky-docela mě polil studenej 2.2 TDCi EURO III pot, když jsem to četl.
Jinak ať žije Mondeo a TDCi zvlášť-teda aspoň ty vstřiky ať žijou! -
"-- skrytý --" 20.09.06 14:59
« Re: Re: Palivo vs aditiva
Do V-Power nepřidávat, jasnačka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Otázka zní: a je na všech pumpách Shellu nafta nepoškozená přepravou a pančováním????????????
Odpověď zní: Když je V-Power tak dobrý, proč ho trochu neříznout, jistě má rezervu!!!!!!!!!!
>:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] -
"-- skrytý --" 20.09.06 13:44
« Re: Palivo vs aditiva
Shell diesel extra - bezne aditivovane palivo jako kazde jine z rafinerie
Shell V Power Diesel - specialni aditiva od Shell
Michat jiz do specialne aditivovaneho paliva jeste dalsi aditivum je nesmysl! Je to jako pouzit dva spickove oleje do motoru a kazdy od jineho vyrobce s tim, ze dam dohromady vlastnosti obou oleju. Vysledek je vetsinou presne opacny! Sampanske take nepijete s jahodami a olivami dohromady :-) - trosku se to bije, nebo ne? -
"-- skrytý --" 20.09.06 11:47
« Re:
Well, My Lord, máte to na této stránce poněkud níže. Dle informací našeho dvorního rádce by Vám mohl vyhovět i AUTOBENEX, Velké náměstí 212, 38601 Strakonice Tel.: +420 383 332 291 Tel.2: +420 383 328 151.
Velká lahev toho tekutého zlata s obsahem 1,9 litru stačí na 960 litrů nafty a mne stála 972 korun s DPH (skoro přesně kačka na litr nafty, hlášky o 30 haléřích na litr jsou "overly optimistic"). Jsou i menší balení, cena je skoro stejná. -
lordmystic 20.09.06 10:47
« Bez nadpisu
Hm to zní zajímavě, i kdyby na všem byla jen polovina pravdy, stále je to dobré. Navíc asi těžko někdo zjistí jaká aditiva a jaké složení má ten Shell V-Power, zato Stanadny má složení jasné a jakž takž nějakou tu garanci také, takže mi to vychází lépe pro Stanadny.
Kde se nechá to Stanadny koupit levně, jak se to dávkuje a co stojí balení/litr? -
"-- skrytý --" 20.09.06 10:44
« Ekonomika provozu s aditivy
Já to vidím takhle:
Stanadny píše, že krouťák jde nahoru až o 10%, a 70% nákladů se Ti vrací. To může být marketing.
Já ale vím, že se neusazuje karbon, tudíž nenamáhá EGR, turbo, váha vzduchu a vstřikovače. Lépe se maže čerpadlo, méně se zanáší filtr paliva.
Snižuje se celkové oprotřebení motoru, protože se tolik karbonu nezanáší do oleje, který se tolik neznehodnocuje.
Pan Vaculík, šéfredaktor Autodieselu dokonce soudí, že návratnost jde až do minusových hodnot, místo cca 30 Kč plus 30% z ceny aditiva tj. 30 haléřů na jeden litr, celk. 30,30 Kč, je třeba počítat výše uvedené důležité faktory a tudíž cca. 30 Kč MINUS 30 hal, tedy 29,70 Kč za litr.
Parametry opotřebení motoru zde hrají důležitou roli. -
"-- skrytý --" 20.09.06 10:09
« Aditiva
Jardo, samozřejmě že nekombinuji aditiva.
Zahraničí - nedávám, dobrá nafta vždy (EU). Do jiných zemí (Slov., Chorv. apod. si je sebou beru, znám dosti tragických případů viz" nechtěl jsem brát v Chorvatsku Eurodiesel, tak jsem vzal Diesel a dojel jsem s 1,5dCi do Hodonína..."
Doma - Globus plus aditiva
Doma mimo Prahu - pokud to jde tak Shell, střídám to, jednou "normální", jednou V Power
Ale pouze když to tam šoupneš sám, tak víš, že tam ty aditiva máš.
Nikdy nevíš, co nájemce s pumpou dělá, jak ji provozuje a jestli nečachruje.
To co si tam sám naleješ je jistota. -
RobodCi 20.09.06 09:52
« Re: Stierace
Tieto stieracie lišty - podľa všetkého ide o nové ploché stierače bezrámovej konštrukcie - žiadnu gumičku tam nevymeníš. Iba celé stierače - ale je do trochu "pálka". No stoja za to. Ale pozor je i medzi nimi rozdiel myslím v kvalite. Napr Ford má v prvovýbave velmi dobré - znamy mal Valea v Megane II a teraz Focus II fungl a vraví, že tieto sú lepšie...
Celkovo meniť gumičky v klasických stieračoch je blbosť. A ak už tak iba jeden raz - ide o to, že kým je gumička stierača už stará/opotrebená je už stierač tiež "mimo" - vytvoria sa veľké vôle uloženia (na lacných stieračoch už v balení - proste kvalita výroby!)jednotlivých vahadielok a stačí sa pozrieť akú polohu voči sklu má gumička - dobre stierať môže iba ak je na sklo kolmá. Ak sa stieracia gumička"vlečie" za stieračom a na každom "obrate" smeru stierača sa "prevalí na druhý bok" - iba ťažko možno od neho očakávať čisté sklo, ale zato neprevidelný chod a pazvuky skôr áno.
Iba raz som si kúpil lacné stierače za cca 150Sk v Tescu či Metre/Makre - po týždni leteli preč. Originál Valeo od 280-380Sk "neviem zodrať" a keď ich mením keď sa na okrajoch začína oddelovať stieracia hrana gumičky stierajú ešte stále dobre... Je to ako s pneumatikami - držia vás na ceste iba štyri plôšky veľkosti asi pohľadnice - "asi" záleží z čoho sú. Pri stieračoch asi nemusím komentovať ich význam... môj názor. -
"-- skrytý --" 20.09.06 09:42
« Palivo vs aditiva
Kdyz uz tady probirate aditiva. Je tu z vas nekdo kdo bere vyhradne VPower Diesel od Shelu? Kolikrat tu ctu, "Tankuji pouze Shell" ale jestli tankujete V Power nebo levnejsi diesel od Shellu je rozdil. Konkretne. Pokud berete V Power Diesel a jeste k tomu pridavate nejaka aditiva viz. treba Stanadyne, tak to urcite neni dobre! Bud tankuji obycejnou naftu a k te nejaka aditiva a nebo Shell V Power, nebo OMV Arctic diesel (nebo jak to nazyvaji). To co dela OMV zatim pouze v zimnim obdobi, ze pridava dalsi dodatecna aditiva do nafty, dela Shell cely rok u V Power Diesel - je to samozrejme zjednodusene a do detailu nema cenu zabihat, pro koncoveho uzivatele je to stejne. Verte, ze jsou to pouze ekonomicka hlediska ktera k tomu vedou! Jeden z hlavnich duvodu je pocet tankeru na pumpach - proste nemaji dalsi na jiny druh paliva - stojanky, nevelky zajem trhu, male povedomi zakazniku o ucinnosti takto aditivovanych paliv atd. Protoze tech co jedou k Shellu pro V Power Diesel o cca 3Kc/1l drazzsi nez treba u Globusu, zas tolik v pomeru celkoveho trhu neni. -
"-- skrytý --" 20.09.06 08:35
« Není to jedno!
No, my Lord, not!
Není to jedno, Malešice mají proti Hale nedostatečné vybavení.
Doporučuji Hale, na příjmu to tam zvládá nějaký pan Mareček, 777 625 999.
Potom Ti prosím Tě skutečně doporučuji používat dobré aditivum, např. Stanadyne Formula Performance (mají ho na Hale), čistí, impregnuje, chrání atd., moje auto si mlaská, 135 tisíc a vše překontrolované na Hale 100% v richtiku. Omlouvám se, ale zde je text k tomu aditivu (já mu fandím a používám jej):
Formule výkonu, vyvinutá ve spolupráci profesionálních chemiků a automobilových techniků firmy STANADYNE, obsahuje nejen kovové polymery bez obsahu popela, ale též profituje z nejnovějšího výzkumu v oblasti biochemie.
Úspora ve spotřebě paliva docílená používáním Formule výkonu je předmětem testovacího programu a zprávy S.A.E. , přičemž v průmyslu jsou už mnohé složky velmi rozšířené a používané. Tyto testy, které se uskutečnily na elektrodynamické stolici a v plném provozu, demonstrovaly průměrnou spotřebu paliva zlepšenou o 5,7%. Kvůli velkému množství proměnných veličin v testech a též různé kvalitě použitých pohonných hmot, výsledky se budou v praxi lišit, a mohou být dokonce lepší než ty, které uvádíme zde.
Úsporu pohonných hmot jsme dosáhli použitím Formule výkonu, která upravila jejich fyzikální a chemické vlastnosti. Ty hlavní jsou uvedené níže.
Zvýšení cetanového čísla
Formule výkonu zvyšuje cetanové číslo dieselového paliva o 2 až 5 bodů (v závislosti od charakteru nafty). Toto zlepšuje spalování, studené starty a snižuje spotřebu paliva.
Ochrana v zimě
Formule výkonu bojuje proti mrazu snižováním bodu tuhnutí paliva a tím zlepšuje start za studena.
Tento produkt, který neobsahuje žádné chemické činidlo, zlepšuje průtok dieselového paliva přes filtr. Formule výkonu neobsahuje žádný alkohol.
Ošetření vstřikovacích systémů působením Formule výkonu
Neustálý vývoj a zvyšování přesnosti zařízení na vstřikování paliva vedly k potřebě trvalého ošetření palivového systému.
Formule výkonu obsahuje částečky uhlovodíků na ošetření nerozpustných příměsí a navíc detergenty a čističe na řešení problémů se živicemi a fermeží. Toto vede k lepší atomizaci paliva ze vstřikovače a lepšímu promíšení paliva a vylepšení směsi v spalovací komoře. Výsledkem je lepší vznět paliva, což snižuje emise spalin.
Ošetření motoru
Formule výkonu obsahuje komponenty, které impregnují určité kovové části motoru, hlavně pak hrot trysky, písty, ventily a další plochy podléhajíce vysokým teplotám, a tak zabraňují usazování lepivých sedimentů.
Zlepšení mazání
Formule výkonu obsahuje látky zlepšující mazání - lubrikanty, které snižují míru tření mezi pohybujícími se součástmi, což snižuje jejich opotřebování a ve svém výsledku požadavky na údržbu. Formuli výkonu se zvláště se doporučuje přidávat do dieselového paliva s nízkou hladinou síry, tak, aby se významně zlepšily mazací schopnosti tohoto typu paliva.
Inhibice, ochrana proti korozi
Formule výkonu jako antioxidant, prostředek proti korozi a zároveň stabilizátor nafty zamezuje zhoršenému výkonu palivového systému způsobeného vodou a jinými nečistotami.
Jediné dieselové aditivum vyvinuté a vyráběné výrobcem vysokotlakých naftových vstřikovacích systémů
Hospodárnost:
- Snižuje spotřebu paliva a náklady na údržbu.
- Zlepšuje hladký chod motoru.
Inhibice:
- Stabilizuje dieselové palivo.
- Řeší problémy kondenzace vodních par v nádrži automobilů (zvláště na jaře a na podzim.)
- Zabraňuje rozvoji mikroorganizmů.
Údržba:
Zlepšuje mazání celého vstřikovacího systému.
Odstraňuje živice a vnesené nečistoty.
Ochrana v zimě:
Snižuje bod bodu tuhnutí paliva.
Zlepšuje schopnost studeného startu. -
"-- skrytý --" 19.09.06 21:12
« Ventil IMV
My Lord!
Tuším že by to nemusely být vstřikovače (bílý kouř svědčí o špatném časování vstřiku, nebo špatném tlaku paliva) ale ventil ovládání v sání vysokotlakého čerpadla, tzv. IMV (Inlet Metering Valve).
Myslím že by to mohlo být ono, ventil nestíhá a auto jde do náhradního režimu.
Je to díl DELPHI 9109-903, bratru za 2700 Kč myslím.
Nejlépe je asi zajet do servisu DELPHI Hale s.r.o., potom je tu TP Spol Kladno a samozřejmě již zmiňované Malešice...
Zdravím, tuto závadu jsem měl také, stávalo se mi to ale pouze za jízdy, zato to umělo moc pěkně chcípnout třeba v zatáčce... -
"-- skrytý --" 19.09.06 19:58
« Stierace
Zdravim,
nevie mi niekto poradit ako sa daju vymenit gumicky stieracov na forde (stierac vyzera ako ohnuty ocelovy profil)? Pozeral som sa na stierac, ale nenasiel som sposob ako dat dole plastovy koniec (predpokladam, ze tak treba vymenit) Skusal som so srubovakom, ale bojim sa, ze sa ten plast - koncovka - zlomi a ani neviem ktorym smerom mam zapacit.
Stierace maju na oboch koncch rovnake plastove koncovky ale gumicka je prichytena pevne len na jednej strane.
Rad by som sa dozvedel ako gumicky menit, nove stoja vela.
Za info dakujem. -
lordmystic 19.09.06 08:46
« Bez nadpisu
OK, s tím turbem nevím, mohlo to být něco jiného, ale jak poklesl najednou výkon, tak mi to tak přišlo, jako kdyby vyplo turbo. Možná se jen omezila činnost nebo já nevím co.
Také mám výborné reference na Delphi diesel server ([odkaz] na Praze 10. Co myslíte, kam to odvézt? Jezdíval jsem do Fordu Volyně, no řeknu vám že když mi tam hlavní technik řekne ať si tohodle nevšímám, že se mu to na jeho autě občas stává taky že je to normální a když mi tam měmí autorádio dva měsíce že nemají redukci :-( - tak to chci fakt raději k odvěřenejm odborníkům... -
Moik 19.09.06 08:39
« Re:
Protože je s těmito motory problémů až až, je problém sehnat starší vstřiky, ale Praha Statlice, vrakoviště Ford, vstřiky od 1500 do 3000Kč. Psal mi sem PETR T. čísla vstřiků a jejich možných záměn, najdi si to. Je to nejlevnější způsob. Stejně jsem to udělal já, jsem spokojenej.
A jen na okraj, je to blbost, myslím, že se turbo nevypíná, to asi nejde, přes to jde prostě sání do motoru a zastavený turbo by bránilo průchodu vzduchu, spíš tam bude nějaká elektronika, co omezí něco jinýho, opravte mě, jestli kecám... -
lordmystic 19.09.06 08:01
« Bez nadpisu
Zdravím vespolek. Mám menší problém s motorem 2.0 TDCi 96kW. Koupil jsem auto z německa s doklady, vše řádně servisováno od důchodců - v perfektním stavu. Mělo najeto 103tis. km. Já jsem s tím najel nyní cca. 6tis. km. Za tu dobu krom prasklé hadice od turba vše ok až doteť.
Již před nějakou dobou se mi stávalo, že po nažhavení nezhasla žhavící kontrolka, začala blikat a auto nemohlo nastartovat. Pokud ztěžka chytlo, vyvalil se bílej dým a auto sotva drželo otáčky a bez přidávání plynu na volnoběh zdechlo. Prostě šlo hrozně nepravidelně a divně. To se mi stalo asi 4x za půl roku, nahodile a pouze při startování. Stačilo vždy nechat zařazenou rychlost, trochu do auta strčit aby se pohlo a pak vždy chytlo.
Zrovna minulý týden jedu do dlouhého kopce cca. 110km/h a chci předjet. Při velkém zátahu se ZA JÍZDY rozblikala kontrolka žhavení (vím že to je nouzový režim), vyplo se turbo a auto ztratilo výkon. Zajel jsem tedy ke krajnici, zhasl motor a hned zase nastartoval. A úplně v poho a dojel jsem svých 5km.
Tuším že je to ten známej problém se vstřikovači. Chci to odvést do servisu, pouze nevím dvě věci: 1) jakej servis je spolehlivej a odzkoušenej a 2) pokud jsou to ty vstřiky, lze opravu řešit i jinak než kompletní výměnou vstřiku a já nevím čeho ještě? Slyšel jsem že se to dá dnes vyčistit, opravit, že to stojí pár tisíc kč... nevíte? A pokud někdo již vstřiky měl v háji, může napsat přesně co konkrétně odchází a jak se to opravuje a co to tak asi může stát? Všem strašně moc díky za info, jsem z toho vcelku zklamanej :(. -
RobodCi 18.09.06 15:52
« Re: Vibrace v zatackach& kartáček...
Videl som niekde niečo ako "malý vianočný stromček" - princíp umývacej štetiny na fľaše - ibaže sa to rozširuje od priemeru cca 8mm až do priemeru cca 18-20mm na dĺžke asi 15cm a tipujem si že je to na čistenie hlavní na pušky - takže radím obzrieť sa tam. Štetiny sú dosť tvrdé a husté, myslím si že by to mohlo pomôcť. Budem rád, ak som poradil.
Mégane II. 1.5dCi, 2004 -
"-- skrytý --" 10.09.06 22:46
« vtřiky nebo nafta
U TDCi z 6/2002 nyní 140.000, výměna vstříku v cca 60.000.Od té doby zatím bez problémů.Přeberte si to, jak chcete.O kvalitě MONDEA TDCi z výroby hovoří jeho cena v bazarech a jedná se ve vetšině o vozy z německa,takže kecy o naftě a aditivech pro česko asi platí i pro německo. -
"-- skrytý --" 07.09.06 14:33
« Re: Re: Re: Re: Vstřiky
Nejsou lidi....volal jsem toho člověka, kterého mi poradili u Fordu a ten to umí jen u benzínů. Říká, že nové diesely mají elektronický plyn, že se na to před dvěma týdny u jednoho auta díval a prý to nejde.
Mordyjé, přece to neprohrajem???? -
Moik 07.09.06 13:48
« Re: Re: Re: Vstřiky
No z těch dvou posledních příspěvků vyplývá, že jde opravdu o špatnou konstrukci nebo kvalitu čerpadel a v novějších verzích je vyměněná za spolehlivější...
Takže kvalita nafty hraje roli jen kvůli špatným součástkám výrobce.
Jenyku nepokročils s tempomatem? -
"-- skrytý --" 07.09.06 13:34
« Re: Re: Vstřiky
To Petr T.: Kdysi davno jsme tady fotily prave rozdily mezi verzi mondea Euro3 a Euro4. Bylo me i servisem receno, ze prave tebou popisovane carpadlo bylo vymeneno za jine u verze Euro4. A fotografie to jasne ukazovaly.
Ja jsem si take nevsiml, ze by zde prispival jeste nekdo jiny, kdo ma v popisu ke svemu prihlaseni take verzi Euro4 jako ja! To tu jsem sam s Euro4? To urcite neeee.... :-) -
"-- skrytý --" 07.09.06 13:02
« Re: Vstřiky
Moik:
Volvo používá Bosch nebo Siemens
Focus má odlišné čerpadlo, které je o něco méně náchylné k defektu vinou špatné nafty než Mondeo (je méně zatěžováno než u Mondea), čerpadlo se při použití špatné nafty vydírá a metalický prach zničí vstřikovače, obrousí vnitřní hrany součástek ve vstřikovači -
"-- skrytý --" 07.09.06 12:17
« Re: vstriky
To Honzeek: a bral jsi u Shellu klasickou naftu nebo VPower? A nebral jsi treba pravidelneji pouze u jedne Shell cerpacky? Treba je tam najemce na kocku a kdovi jak tam vypadaji nadrze - viz. prevzate cerpaci stanice od jinych provozovatelu - Benzina, Slovnaft, Total .... -
"-- skrytý --" 07.09.06 07:25
« Formula Performance
Proč u Černíka? Ty jsi z Plzně? Proč tak velké balení? Existují i balení menší, uřivatelsky příjemnější, zvlášť to nejmenší (na 120 l nafty) je perfektní.
Co se týče nákladů, zdánlivě zaplatíš o 1 Kč víc, ale ve skutečnosti počítej s náklady na 1 km ve výši 0,00 až 0,30 Kč.
Proč? No protože se ti část nákladů vrátí ve snížení spotřeby paliva a snížení opotřebení vstřikovacího systému a motoru. -
"-- skrytý --" 06.09.06 22:33
« Re: Kvalita paliv
Ukecals mne, dnes jsem koupil u Černíka v Plzni Stanadyne Performance Formula. Teď počítám, kolik tam dávat a jak to dávkovat. Aditivum na 960 litrů nafty mne stálo těsně pod tisíc, to je asi koruna na litr. Globus bývá o dvě kačky levnější než základní Shell. Tož uvidíme. -
"-- skrytý --" 06.09.06 18:57
« Kvalita paliv
To crew:
Boys, já to říkám celou dobu, všechny vstřikovací systémy mají své mouchy, od všech výrobců, ale problém je hlavně v naftě.
Stále kolují báchorky o tom, jak se kvalita paliv neustále zlepšuje, a co se pro to dělá. Nezlepšuje, a nedělá se nic. ČOI sleduje pouze parametry důležité pro státní kasu, tedy síru (jestli někdo míchá nebo nemíchá naftu s topnými oleji), vodu a bod vzplanutí. To je hrozně málo a paradoxně síra neohrožuje vstřikování, ale spíš ve svém důsledku ničí katalyzátory (tam kde jsou) a způsobuje silnou úsadu karbonu, znečištění oleje, zalepení pohyblivých částí EGR, turba apod.
Vstřikovací systémy a motory musí být vyrobeny relativně levně, tudíž nečekejte žádnou zázračnou trvanlivost. Takový výrobce vstřikování / motoru / vozu by byl rychle ze hry.
Vy ale můžete něco pro sebe udělat. DIM si nechce špinit ruce, ale já říkám ano, popřeji svému motoru trošku kvalitních aditiv a basta. -
"-- skrytý --" 06.09.06 18:02
« Re: vstriky
Nerikam, ze mondeo je bez chyb. Ale to co mam moznost slyset o konkretne Peugeotu, Renaultu a Audi - servisy pro ktere pracujeme. Tak jeste zlate mondeo!!! Peugeot - tezce bojuje i u vlajkovych lodi (407, 607]) se zakladni kvalitou hlavne elktroniky a materialy podvozku!!! Slovy technika mame velke problemy. Renault - resi uplne to same co Ford s problemy se vstrikovaci u Common Railu. Audi hlavne problemy se vstrikovaci - technik take rikal, ze jiz prestava verit tomu, ze je to pouze nekvalitou CR paliv. Odchazeji vetsinou jeden dva vstriky a ne vsechny. -
« Re: vstriky
Jak to myslíš, že by tě zajímalo, co je to za motor ?? píšeš 2,2 TDCi , 2005......to je zvláštní, mně dva servisy nezávisle na sobě potvrdily, že od té úpravy už žádné problémy se vstřiky nejsou. A taky asi trošku zpozorněly u čerpacích stanic....... Tak by to snad už odcházet nemělo !!!!! -
"-- skrytý --" 01.09.06 22:42
« Re: Tempomat
Byl jsem se na to ptát v servisu. Vyjmenovali to a otaxovali na 40 tisíc. Přišlo mi to ale jako střelba od boku.
Já bych laicky také řekl, že se vymění volant a všechno ostatní by tam mohlo být (kabeláže k pedálům a volantu, čidla pedálů, řídící jednotka), ale to jen za předpokladu, že se Fordu ve výrobě vyplatilo dávat (kromě volantu) všude stejné díly, ať tam byl tempomat nebo ne. A to je zase možné tehdy, pokud měla tempomat většina aut. Já mám navíc auto s automatem, což znamená, že odpadají kontakty u pedálu spojky a ochrana motoru proti přetočení a přibývá komplikace s volantem s tlačítky na řazení.
Osobně bych řekl, že potřebujeme najít servisáka, který se ponoří do dokumentace a skutečně se znalostí věci řekne, co se liší a kolik by to stálo. V Mondeo klubu jeden borec psal, že ho má, ale už se delší dobu neozval. -
"-- skrytý --" 01.09.06 10:14
« Re: Tempomat
Doufám, že na něco přijdeme. Já mezitím dostal kontakt na člověka, který prý dodělává neoriginál. Tomášek, 602 352 211. Ještě jsem mu nevolal.
Také vím, že neoriginální tempomaty dodává firma waeco (www.waeco.de) a na Mondeo jsem se jich zeptal, zatím nemám odpověď.
Originál by byl samozřejmě nejlepší. -
"-- skrytý --" 31.08.06 21:27
« Re:
To Moik: Myslim ze je to stejny zvuk, pricina, zahada..Kolik uz mas nakrouceno? Mam dojem ze to nema nic spolecneho s unavou motoru, protoze to postihuje vsechny rocniky bez ohledu na mnozstvi najetych kilometru.Ach jo..
PS: Dneska jsem prubnul 1.9CDTi 110kW v nove Vectre a neni to spatny-tissi v nizsich otackach, citelnejsi spojka, pozvolnejsi narust vykonu. Oproti Mondeu o dost gumovejsi rizeni a necitelny podvozek. Ale zase motor ani nevrknul! ;-) -
Moik 31.08.06 20:26
« Bez nadpisu
Kupče, řezníku a sedláku, přesně poopisuješ i můj problém. Jen mně se objevuje pouze při zrychlování. Jakoby se to Mondeo otřáslo, přejel mu mráz po zádech...tak něco? :-)
JENYKU: díval jsem se, že bojuješ za dodělání tempomatu do Mondea. Mám slíbenej volant s tlačítky a celý Mondeo s tempomatem na vyzkoušení. O víkendu se podívám, jak je to s elektrikou na čidla pedálů, vím, že elektrika na sloupku řízení pro připojení volantu je ok!
Možná překážka je aktivace v ŘJ, ale možná to pojede i bez tohoto zásahu. -
"-- skrytý --" 30.08.06 16:55
« Bez nadpisu
S tema diskama to delam stejne- mam ruzovy kartacek na zuby. Jakou barvu pouzivas ty?:)
Takze na to vrceni meho motoru zrejme nikdo z vas radu nema- zvuk je opravdu velmi podobny drnceni uvolneneho plechu a lehce vibruje v rizeni, zadne cukani, chrochtani ani klepani. Asi takhle: vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr… /> Krkovicka-reznik, kupec a sedlak v jedne osobe -
"-- skrytý --" 30.08.06 16:21
« abeceda zvuku
Tak me tak napadlo, ze idealni reseni by bylo, vytvorit jakousi abecedu zavad projevijici se urcitym zvukem,pazvukem ,pekne je nahrat, a pak by si clovek uz vybral a snadno diagnostikoval, co ze to ma prave ja za problem.Alespon u nas pazvukaru by to mohlo pomoci ;-) -
"-- skrytý --" 30.08.06 14:49
« Re: Re:
DIMe,
v režimu za studena je při značném požadavku na výkon vypnut pilotní vstřik paliva, proto ten traktorový zvuk (v tu chvíli to jede jako starší TDičko). Po zahřátí motoru to zmizí, pilot je tam vždy. Pokud má někdo furt traktorový zvuk, znamená to, že vstřikovače nejsou schopny vstřikovat pilotní vstřik, jsou unavené a mají hodně najeto.
Zdraví, Petr T. -
"-- skrytý --" 30.08.06 14:42
« Vibrace v zatackach
Hi,
to m.leky: Spatne jsem si precetl tvoji zavadu, pri mem reseni problemu nejsou zvuky vydavany, jen vibrace = nehodici se rozuzleni pro tvuj problem...
to moik, DIM: provedu co nejdrive zkousku take u sebe
Jeste malou otazku. Mam disky 17"x6,5 9x2 lestene. Svinstvo z brzd na discich v tech uzkych skvirach zdvojeneho paprsku cistim jak pe*o rucne, ohlodanym zubnim kartackem. Mate nekdo na tuto skviru nejakou fintu? (skvira cca 1 cm siroka, kartace v mycce ji nevymyji a kdyz delam cistku auta, je mi lito to nechat cerne=spinave. Ani rucni vysokotlak ji nevymyje...) -
"-- skrytý --" 30.08.06 13:01
« Bez nadpisu
to maverick: Chapu jak to myslis.Myslim ,ze to dela i pri jizde na volnobeh(zkusim to dnes vyzkouset).Nejde ani tolik o vibrace jako takove , ale o ten zvuk ,ktery to provazi.Opravdu mam pocit, jakoby v tyci od rizeni byly vule, a pri prujezdu takovou zatackou dochazi k dorazeni tech vuli a tedy k takovemu lupnuti.Vetsinou samozrejme nekolik rychle za sebou.Pozoruji to uz ale opravdu dlouho, tak nevim jestli je to normalni, a bude treba stacit jen namazat tyc ,jak rika DIM, a nebo je to neco horsiho. -
« Re: Vrceni motoru
Možná vím, co myslíš, ale nikdy jsem to z toho auta nedostal. Podle mě se přenáší vibrace od převodovky přes řadící páku nebo přes řadící táhla. Asi to závisí na " nahnutí " motoru při akceleraci. Zkus , jestli se ten zvuk zeslabí, když přitlačíš řadící páku. Např. na pětce zatlač ještě páku trochu víc dopředu a drž ji tam, jestli se to nezmění. Jezdit se tak ale pořád nedá :-)) -
impaler 30.08.06 06:57
« Garančka č. 2 a kotouče
Ahoj, průběžné hlášení po čtyřiceti:
Motor nevrčí.
Zmínil jsem při předávání začínající vibrace při intenzivním brždění z vysokých rychlostí a dotázal se na obvyklou životnost kotoučů. Jezdím město a dálnice.
Vyměnili na přední nápravě na záruku, aniž bych to požadoval. Zaplatil jsem destičky (78 eur + DPH). Desky by prý jinak snesly ještě tak deset tisíc. Jinak běžné práce a výměny (olej, dolití do převodovky, obligátní ostřikovače, ačkoli byly skoro plné, práce za 65 bez dane).
Celkem 282 eur vcetne DPH. -
"-- skrytý --" 29.08.06 17:33
« Vrceni motoru
Pratele nerad vam skacu do reci, ale potreboval bych se na neco zeptat.Dva mesice jsem majitelem 96kW TDCi 6/2003. Problemy Fordova common railu jsou mi dobre znamy a ackoli jsem byl spokojenym majitelem identickeho vozu s benzinovou motorizaci, nechal jsem se zlakat nizsi spotrebou a lepsi pruznosti.Po prvnich patnacti tisicich zatim vicemene spokojenost, ale uvidime jak to bude vypadat za rok az na pocitadle naskoci dalsich sedesat tisic.
Mam otazku tykajici se pazvuku/vibraci pri akceleraci- v pasmu mezi 1800-2000ot/min se pri stredne prudke akceleraci ozyva zvuk podobny vrceni oceloveho psa nebo svodu vyfukoveho potrubi.Vibrace se prenasi castecne i do rizeni. Nejprve byl slysitelny pouze na 4 a 5 rychlostni stupen, nyni je to furt- i pri deceleraci.Nejhorsi je jizda na tempomat v tomto pasmu otacek, to radsi preradim vys nebo niz aby to prestalo. Prosel jsem par diskusi na ceskych a nemeckych forech a nejsem o moc chytrejsi. Objevuji se podezreni na vadny EGR ventil, odchazejici vstrikovace, zahlceni motoru, nekvalitni palivo, stary software.. Proste nic konkretniho.
Verim, ze nejsem jediny, koho podobny problem potkal, nuze mate-li podobnou zkusenost dejte vedet co a jak. Diky
Krkovicka- reznik, kupec a sedlak v jedne osobe -
« Re: Vibrace volantu v zatacce
......jo , ty rázy ve volantu se dají ovlivnit : přes ovládací panely najít herní zařízení a stáhnout myší všechny zpětné vazby :-)) Teď mi to málem v rally Collin Mac Ray urazilo prsty, jak jsem šel pětkrát přes střechu .....horizont jeden z....ý :-) -
"-- skrytý --" 28.08.06 07:30
« Vibrace volantu v zatacce
Hi,
to m.leky: Par prispevku nize jsi psal, ze ti vibruje volat v zatacce, zejmena na hrbolatem asfaltu. Nemuze byt toto zpusobeno velkym kroutakem? V zatacce se vysoky tocivy moment obtizne prenasi na silnici, protoze zaberova predni kola maji v zatacce rozdilnou trakci a vznikajici razy ti mohou poslat info do volantu. Neber to jako diagnostiku, jen jako poznamku. -
"-- skrytý --" 26.08.06 21:32
« Dynamika u 2.2
Hi,
to m.leky: Odkazujes se na clanek o Jaguaru a dieselu 2.7V6, mozna jsi myslel ten druhy odkaz. Pokud ano, tak mas pravdu, dle clanku je zrychleni desny. Novinar si to meril pomoci GPS, ale zapomneli mu rict, ze musi taky slapat na plyn, nejenom cucet na GPS...
Podivej se do diskuse k tomuto clanku, jak se supi hned sletli... Toto ze je ST? Se zrychlenim pres 11s? Vzdyt to i Skoda RS uz je lepsi, ne?
S nekterymi nazory souhlasim, prijde mi to podbizive a nehodne zkratky ST, dat nasemu motoru oznaceni ST. Kdyz si vezmu ST200, ST220, nebo Escorta Cosworth nebo Escorta RS2000, Focuse ST, Focuse RS... nikdy se nesnizili k tomu, aby nekolik let davali motor do normalnich rad a pak k tomu pridali zkratku ST... Mozna je inspirovala OII-RS s naftou nebo Fabia-RS...ale to mi neprijde jako dobra inspirace. Hlavne ne od firmy, co dokazala uz v '64 zacit delat na GT a dospet az ke King of the Road (GT-500:-). -
"-- skrytý --" 25.08.06 15:46
« Bez nadpisu
zapomel jsem podotknout,ze bych sice ujel , ale spotreba by byla tak 18 l/100km.Mel jsem to stesti ,ze jsem s ST220 taky jel, ale byl to jeste ten petikvalt.
Jo tak ten sestivalec 2,7 bych bral hned.Vsude ho chvali.ja uz jsem prohlasil, ze me dalsi auto by melo mit 6 valcu(alespon ;-) ) -
"-- skrytý --" 25.08.06 15:04
« Re: ST220 je rychlejsi...
Hi,
to m.leky: To mas pravdu, staci se podivat na zrychleni 0-100 u meho kombi (9,2s) a ST220 kombi (7.6s). Pak uz je to jen o szitim s autem a jednoduche matematice (o kolik bys mi ujel). Rozdil 71 koni se preci musi nekde projevit, ne? Vzdyt je to skoro 45% vykonu v konich meho auta.
Nechtel jsem mym prispevkem pospinit ST220 a jeho vykony, jen popsat subjektivni pocity. Taky jsem s nim jel poprve a kratce a nemyslim si, ze bych s nim za tak kratkou dobu "umel".
Vsiml jsem si, ze se nas motor (2.2) dava do vybavy s oznacenim ST ( [odkaz] ). Tu bych bral, ta 18" kola+maska+cervene sedacky jsou fakt super.
Skoda, ze do stavajiciho mondea nejde silnejsi diesel, pritom PSA dela i silnejsi (sestivalec HDI) a Ford do jinych montuje take silnejsi diesely (napr. [odkaz] ).
auto mam zpet uz cca 14 dni, ale z toho jsem byl skoro celou dobu mimo CR (ne autem) a nemohl to moct resit. Vstriky pry byly vadne 2, nemohl jsem z nich dostat co byl konkretni problem, neb Ford to pry nenecha testovat dukladne, pokud jiz na zacatku uzna, ze to jde na zaruku. Jen nevim, co s tim darylove v servisu delali, protoze ted se vyvali kourova clona pri startu studeneho motoru a pri plynu na volnobeh to dost kouri (take bile), nez se motor zahreje. Taky me prijde, ze se nejake vibrace prenaseji na volant, ale mozna to je jen subjektivni. Pokud se k tomu v tydnu dostanu, zajedu tam s tim, problem je, ze studeny motor jim bez nechani auta u nich tezko ukazu...
Jinak celou tu dobu jsem jezdil Focusem II a celkem hezky svezeni, jen me srala absence stredoveho sloupku 'na opirani' a linej motor TDCi 66kw. Na druhou stranu to zralo 6 na 100, i kdyz jsem tomu musel hodne slapat na krk, aby to trosku jelo ... o tom si s Mondeem muzu nechat zdati :-) Jo a taky na me lidi koukali jak na *, neb napis pres cele auto Ford Charouz neni moc repre ... na druhou stranu jsem jim asi nedelal moc dobrou reklamu (...drzel jsem se jejich "je vzdy v cili o neco driv" hesla :)))