FORD MONDEO 2,2 TDCi .
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
superkutil 08.01.11 22:24
« Vadný EGR
Tak se mi konečně podařilo povolit šroub na EGRu a vyndal jsem ho. EGR byl docela čistý, ale problém je v modulu elektroniky. To je absolutní vývojářský amatérizmus. Řešení ovládání EGR je primitivní, a i když konektor EGR má 5 kontaktů, tak zapojené jsou jen dva. Ta jsou dost neprakticky přes nožové kontakty přidělané na elektromotorek, který přes 2 ozubená kola otáčí šnekem a otevírá ventil. Standardně je ventil držený zavřený pomocí pružiny, pokud se na motorek přivede napájení, tak otevře ventil, po odpojení napájení pružina ventil uzavře. Problém je v utěsněné modulu elektroniky proti vodě. Je tam jen jednoduché těsnění a kryt je držený plechovým rámečkem s packama. Toto řešení není schopné zajistit hermetickou těsnost a EGR zřejmě odstavuje právě vlhkost v elektronice. Teď jsem EGR vyčistil a vysušil, tak uvidíme zda bude zlobit dál.
Ještě by mě zajímalo, který hovado utáhlo šroub na EGRu tak, že nešel povolit ani klíčem 8kou, ani sikama. Pomohl až hasák. 8-s -
superkutil 07.01.11 23:36
« Re: Mondeo na dva válce !
No, jde o to, zda programátor podchytí všechny možné hodnoty čidel. >:D Kdysi mi vyprávěli technici z Česany (výzkumák Škodovky) jak nastavovali ŘJ pro režim od startu studeného motoru do ohřátí. Dělali to v zimě, vždy nechali auto vymrznout, pak do něj sedli, připojili notebook optikou na spec. ŘJ a nastartovali. A pak jezdili a měřili dokud se auto neohřálo. Pak ho odstavili a čekali až vychladne a tak znovu dokola. Problém je v tom, že každý kus motoru se chová jinak a ŘJ je nastavená na průměrné hodnoty motoru a ŘJ by se měla naučit parametry konkrétního kusu motoru. -
superkutil 07.01.11 12:01
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
oleowr1: No jo, dostal jsi mě do nostalgie. Musel jsem oprášit tak 20 let staré vzpomínky. >:D
Dnes je to opravdu jen a jen o tom jak napíšou programátoři program v ŘJ a jaké tam narvou datové mapy. ŘJ se průběžně učí a snaží se přizpůsobit stárnutí vozu a konkrétnímu kusu motoru. Bohužel se občas učí nesmysly. Nebo jsou vstupní hodnoty od čidel mimo předpokládaný rozsah a pak buď ŘJ nedokáže na situaci vůbec reagovat, nebo to vyhodnotí jako chybu čidel a motor přepne do nouzového režimu.
O tom jak život majitelů závisí na programátorech ŘJ vypovídá několik let starý případ, kdy u luxusního modelu Audi s výkonným motorem a automatickou převodovkou došlo při čekání na semaforu k přetečení bufferu v ŘJ a ta dala příkaz plného plynu. Auto najednou bezdůvodně vyrazilo vpřed. Dlouho trvalo, než na to přišli. A přitom to byla drobná chyba v programu.
Kamarád dělal na vývoji ŘJ pro letadla a tam je to o něco lepší, tam jsou 3 paralelní ŘJ a vždy se bere výsledek, který je alespoň ze dvou ŘJ shodný. 8-s
Zajímavé počteníčko ze světa ŘJ. [odkaz] -
oleowr1 07.01.11 11:05
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
windiesel: díky za odborný výklad. Takže u ŘJ je to hodnota mimo mapu a vyhodnocuje se SW, u logických obvodů je to hodnota mezi prahovými hodnotami napětí pro logickou 1 nebo 0 v daném časovém okamžiku (projeví se při změnách stavu jednotlivých vstupů).
Nemyslel jsem to s hazardy v LO doslova, jen jako analogii.
kutil: kombinační obvod je složený s elementárních logických prvků (na každém z nich může vzniknout hazard), které provádějí logické operace, v praxi NAND, OR z nichž se dá realizovat AND, NOR, XOR.... a dále čítače, posuvné registry, logické automaty atd. atd.... Přednášel jsem před cca. 10 lety na VŠB v Ostravě, dneska je možná trošičku jiné názvosloví, principy jsou ale stejné, nicméně Tvůj odkaz mi to trošku osvěžil... -
superkutil 06.01.11 23:33
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
Moje Mondeo trpí také jedním z těchto neduhů, když klesnou otáčky pod volnoběh (třeba zatížení motoru), tak motor nereaguje na plyn (jako by stále běžel na volnoběh). Pokud otáčky stoupnou na volnoběh, tak na plyn začne reagovat.
Kdysi dávno jsem programoval logické automaty, řídící jednotky pro řízení a kontrolu motoru, převodovek a dělal v oblasti měření dojezdu, stability vozu, kouřoměrů, pátých kol (zařízení pro měření chování vozu) atd.
Hazardy nastávají v kombinačních obvodech, ale to co blbne v ŘJ je SW. Prostě je to vše jen o optimalizaci a aproximaci. Všechny stavy podchytit nelze. A zrovna volnoběh je pěkný oříšek. Netušíte jaký je problém udržet volnoběžné otáčky.V dnešních ŘJ již hazardy nejsou, většinou se odstraňují synchronizováním klopným obvodem. Dnes už je to jen o schopnostech programátora. Logické automaty byly bezva, ale už jsem dlouho žádný neviděl. Hezky je to popsané zde [odkaz] >:D -
WinDiesel 06.01.11 21:22
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
oleowr1: toto co popisuješ nejsou žádné hazardy v logických obvodech ale pouze špatná mapa motoru. Řídící jednotka neobsahuje spojitou mapu, prostě v sobě nemá popis všech možných situací, a pokud ji někdo dostane do "úzkých" tak řídící jednotka prostě neví co dělat, nemá se čeho chytit. Po restartu (a to může klidně souviset s Kutilovým tlačítkem) se ŘJ znovu na bootuje, a zase má pevnou půdu pod nohama. Se selháním logických obvodů to nemá nic společného, alespoň v tomto případě ne.
Já sám jsem svého času dostal Mondeo do úzkých akcelerací na šestku z vemi nízkých otáček, v těchto otáčkách a zatížení motoru byla ŘJ mimo hru. Skončil jsem v nouzovém režimu a musel jsem restartovat. Vůbec většina těchto situací končí nouzovým režimem. Tady si myslím, že velmi nízké teploty jsou zásadním parametrem, který v nevhodné kombinaci světel, kroutícího momentu, otáček, může způsobit zmatení ŘJ. -
oleowr1 06.01.11 19:20
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
Kutil: startování tlačítkem s tím nemá nic společného, mně se to stalo asi 3-4x i při startování klíčem, motor cukal nereagoval na nic a jel tak na 500ot/min. Jsou to prostě tzv. "hazardy v logických obvodech", přednášelo se o tom v číslicové technice. Čím složitější zařízení, tím větší pravděpodobnost výskytu, dá se to ošetřit doplňkovým zapojením, ale tím nám zase stoupá složitost zařízení :-) -
superkutil 06.01.11 15:00
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
DIM: Tuto situaci znám z benzínového i dieselového Mondea. Běží někde mezi životem a smrtí a nereaguje na plyn. Musí se vypnout a zapnout. Jo, pořídit si auto startované tlačítkem, to je jak vstoupit jednou nohou do hrobu. Nejlepší je v kombinaci s automatickou převodovkou. To pak můžeš jezdit až do vyjetí nádrže. >:D
To je podobné jako když mi u půjčeného náhradního Focuse vylítly otáčky na 4000ot a nepomohlo nic než vypnout a zapnout motor. A u Forda mi tvrdili, že to není možné, že to se stát nemůže. Je vidět, že vůbec nevědí, co ty jejich auta dokážou. >:D -
DIM 06.01.11 13:21
« Mondeo na dva válce ! :-)
Tak jsem se zase svezl, i když s lyžařskou botou to není úplně to pravé :-) A hned zajímavá zkušenost : podařilo se mi dostat motor do chodu asi tak na dva válce. Jel jsem krokem, musel jsem zabrzdit, ale spojku jsem zmáčkl později, kdy už to skoro chcíplo......a ono to zůstalo v jakémsi mezistavu mezi chcípnutím a volnoběhem, třáslo se to jako epileptické prasátko a nereagovalo to na nic...... až opakované zmáčknutí startovacího tlačítka to najednou vrátilo na normální volnoběh. Asi za deset sekund. Už jsem myslel, to tak bude kuckat do vyjetí nádrže.... -
superkutil 06.01.11 12:45
« Tak mě již podruhé opouští EGR.
Tak ho zkusím vyčistit a uvidíme. Mám zřejmě elektrickou verzi. To že odchází by mi nevadilo, kdyby mi neshazoval motor do nouzáku a si nebyl nikdy jistý, když přidám plyn, že to pojede. Fakt nechápu který * u Forda vymyslel, to že při vadném EGR se omezí výkon motoru. Při předjíždění je kriticky nebezpečná věc. -
superkutil 04.01.11 14:59
« Re: Tip pro kutila
Už jsem to přeposlal na účtárnu. :-) Ale na ten VW TIGUAN 2,0TDI DPF 4MOTION SPORT & STYLE. >:D
No, tak to asi neprojde. Většinou mám měsíční náklady na auto kolem 4000Kč. Tady by to bylo skoro dvojnásobné. Spíš budu hledat auto kolem 2 let stáří a s najetými cca 50000km. A to nechám 4-6 let. Problém je v tom, že najedu ročně kolem 35000km, to znamená že měsíčně tankuju za skoro 6000Kč. Takže mě auto měsíčně stojí 10000kč. Sakra, to mi nikdy nedošlo, že je to tolik. 8-s -
DIM 04.01.11 14:30
« Re: Tip pro kutila
Kutile, dají ti úplně nové auto po 12 měsících a nebo po ujetí 30 tis km. Není tam žádná klička.... a vybral jsem ti náhodně nějakého yetiho, mají ale v nabídce všechno možné od VW a AUDI......Jen na konci po 4 letech nebudeš mít žádné auto, můžeš si ale to své po roce koupit za 80 % ceny..... -
superkutil 04.01.11 13:59
« Re: Tip pro kutila
Na to že není 1.dubna je to dobrý vtip. >:D Co si mám představit pod pojmem: průběžně Vám budeme měnit vůz za zbrusu nový (jak často)? To mi nějak hlava nebere. Měli jsme ve firmě operativní leasing na Oktávky a platili jsme 15000/měs s tím, že auta po 3 letech měnili za nové. Ale bylo to bez akontace.
Tohle vychází i s akontací na 48měs celkově na 397360Kč. A nevěřím, že to auto prodají po 4 letech za 212040Kč. Tam bude ještě nějaký oříšek, třeba úhrada za ujetý km zvlášť. ;-\
A i když se jedná o méně žádaný motor 2.0TDI 81kW, tak to zní zajímavě. -
cja 03.01.11 18:43
« Re: Tip pro kutila
Kutil: to nevymyslíš - 60 měsíců je odpis a ... basta - možnosti jsou operativní leas a nebo - já jsem udělal to, že auto jsem vzal na ůvěr na 60 měsíců, auto doplatím po 36 měsících a prodám, proti příjmu půjde ještě odpis za 24 měsíců a já mám nové auto , ale jinak z toho ven nelze, ... a protože auto prodávat nebudu, tak si budu 2 roky ještě užívat odpis bez placení, což není zcela nepříjemné a při úvěru ta příjemnost jednorázové vratky DPH taky není k zahození, ale to znáš - hlavně to moc nekombinuj nebo se sejdem na Borech >:D -
superkutil 03.01.11 10:34
« Re: Tip pro kutila
stanley.68: Tak to je fakt slušný!!! >:D
Tak Toyota se nekonala. 8-s
Ale jinak má Mondeo pochvalu, projelo vše. Ale to ESP se fakt chová divně. Renault Grand Scenic benzín bez ESP zrychloval líp. A to má stejné pneu - Continental. Byla to totální ledovka, ESP pořád blikalo auto nezrychlovalo. Při vypnutí ESP to bylo ještě horší.
Na to vyprošťování je dobré toto [odkaz] , na horách to měl kolega a fakt perfektní. Při sednutí na břicho jediné řešení.
Na jaře budu mít nabídku na Kugu Titanium a na Forestera, tak uvidím. Ještě mrknu na Yetiho, ta Oktávka nevyhovuje výškou, chci vyšší auto s vyšší světlostí. :-) Třeba Oktávka Scout má světlost 18cm, Dacia Duster 21cm.
Hezké srovnání prodejů SUV je zde [odkaz]
Teď řeším jak dát auto do nákladů, jak zkrátit 5ti letou dobu odpisu.
Včera jsem koukal na zajímavý dokument o ropě a podle posledních čísel prodejů aut v Číně to vypadá, že ropa dojde v roce 2030 s tím, že ji jako palivo budou chtít omezit dřív, aby zbyla jak základ pro výrobu plastů, léčiv atd. -
cja 30.12.10 06:20
« Re: Zas 4WD
Kutil: hm tak to porovnáš jablka s hruškama - Kuga měla malý kufr, Yeti má malý kufr - do toho LC, občas Oktávka, Plejády, .... kup si VW Transportér 4x4 a budeš mít vyřešeno vše co požaduješ a .... sice bude nuda, ale ty budeš mít klid a vyjedeš i ten kopec od Pekla -
superkutil 29.12.10 21:46
« Re: Zas 4WD
Hooonza: Elektronická uzávěrka - to je pomocí brzd? Je rozdíl se rozjíždět na uježděném nebo upluženém a hlavně hladkém povrchu a v hrbolatém a hlubokém terénu.
Myslel jsem, že jakákoliv Oktávka s 4x4 se umí rozjet na sněhu. A na těch válcích by ses určitě rozjel i s tvou Oktávkou. >:D
Tím určitě ale nechci tvrdit, že Haldex 4 je špatný. Vývoj jde dopředu všude. Zajímalo by mne porovnání Haldex 4 a systému 4x4 který používá Hyundai.
Nemám nic proti Škodovce, ale trochu bojuju se světlostí. Pokud Škodu, tak jedině Yeti a ten má na mě poněkud malý kufr. Na další 4 dny budu mít k testování na horách Toyotu Land Cruiser. Tak uvidíme. ;-) -
"-- skrytý --" 29.12.10 19:39
« Re: Zas 4WD
To tam zas zaujatě vidíš něco, co tam neni. Narozdíl od tebe jsem u toho osobně byl.
Ta série předváděcích akcí trvá až do března. Běž si to vyzkoušet sám, když nevěříš. Já se tam tim Scoutem i projížděl po zasněžených serpentýnách. Ve stoupání jsem několikrát zastavil a úplně bez problémů jsem se zas rozjel. Funguje to perfektně, předek narozdíl od starších verzí při rozjezdu neprohrábne.
Moje oktávka by na těch válcích zůstala viset, páč nemá elektronickou uzávěrku na zadní nápravě. -
superkutil 29.12.10 19:19
« Re: Zas 4WD
Hooonza: Hezký, ale proč je to v rovině nebo lépe z kopce? Neměla by být rampa spíše prudce do kopce nebo alespoň do kopce. Jak je z videa vidět, stačí pustit brzdu a na neutrál sjet. Už jsem dost starý na to abych věděl, jak se dělají prezentace. >:D
Na druhou stranu v jedné z autorevue [odkaz] je pěkné porovnání průjezdnosti Jeep Wrangler a Dacia Duster. To by měli udělat i se Škodovkou. Prostě polygon a půjčit auto zájemcům za peníze, aby si ho mohli otestovat. :-!
Tady je praktická ukázka co Scout umí [odkaz] -
oleowr1 28.12.10 10:35
« Klepání přední nápravy...
Včera jsem se rozhodl konečně řešit klepání přední nápravy a nestability řízení. Už na podzim jsem si sám vyměnil tyčky stabilizátoru, trochu se to zlepšilo, ale klepání zůstalo při pomalém projíždění nerovností. Zavezl jsem mondíka ke starému dobrému garážníkovi, auto zvedl, zjistil vybité kulové čepy řízení, vyměnil je, hodil se i nový olej.... Je to jiné auto, jdnes ve 14h jsem objednaný na geometrii (od oka se to nedá seřídit) a bude zas snad nějakou dobu klid. Letos určitě >:D -
jurkoboss 26.12.10 16:11
« Re: Připojení USB mass-storage nebo SD karty k rádiu Ford
Nazdar kutil,
toto som riešil asi pred rokom.
Ja mám v Mondeu zabudovanú navigáciu, a externe tam môžem pripojiť iba 3,5 mm Jack.
Preto som chcel dodatočne doplniť aj USB.
Viem, že novšie verzie to tam už mali od výroby, preto som myslel, že nebude s tým problém.
V servise mi to pozreli, povedali, že by museli meniť aj celý Bluetooth modul, tak som to nechal tak, a začal som hľadať také podobné adaptéry, na aké si poslal tie linky.
Problém je, že môžeš to pripojiť ako CD menič, ale je to tam limitované iba presným počtom priečinkov (max. 6, ako je počet CD v meniči), a v každom priečinku môže byť najviac 100 zvukových súborov (track MP3). A taktiež mám pocit, že na displeji by to zobrazovalo len poradové číslo zvukovej stopy, nie celý názov skladby a interpreta.
Mal som k dispozícií ten produkt na treťom linku, a takto to tam fungovalo.
Neviem ako tie ostatné.
Preto som to tam radšej nedal.
Ak máte aj niekto iný s týmito adaptermi skúsenosti, dajte vedieť. -











Každý kus motoru se samozřejmě chová jinak. Ale ne zas _tolik_ jinak ;-)