FORD MONDEO 2,2 TDCi .
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
"-- skrytý --" 17.03.10 21:05
« Re: Skřípání a propadání motoru.
Myslím tím vstřikovací mapy v řídicí jednotce motoru :-!
Ano, je to tak, sníží se spotřeba. Ale vyplatíš to horšími emisemi, protože zamezení jejich vzniku stojí nějaké palivo. Většinou se ovšem emise nezhorší tak, aby se zhoršila emisní norma, protože nastavení od výrobce má dost velkou rezervu. Takže i tou emisní kontrolou projdeš.
Obětováním emisí bych očekával snížení spotřeby okolo 5%-10%.
Jako příklad z praxe uveďme nový motor 1.6 TDI. Volkswagen dělá tři varianty:
CAYA - 55 kW / 195 Nm
CAYB - 66 kW / 230 Nm
CAYC - 77 kW / 250 Nm
První tři písmena kódu motoru jsou shodná pro všechny tři, takže se jedná o identické stroje lišící se pouze softwarem. Tím máme naprostou analogii k čipnutí (úprava řízení). Akorát s tím rozdílem, že všechny tyto tři agregáty plní EU5 se stejnou rezervou. Jaký je rozdíl v jejich spotřebě? Žádný ;-) Volkswagen Polo - 5.1/3.6/4.2 na sto město/mimo město/kombinace pro všechny tři agregáty. -
"-- skrytý --" 17.03.10 20:55
« Re: Skřípání a propadání motoru.
Hooonza: A jo, tak to je v poradku, jasnacka - slapnuti na plyn = vyssi spotreba.
Ohledne te mapy je to pro me novinka. Chces rict, ze nova mapa taky v konecnem dusledku snizuje spotrebu? Pouzivam TomTom s mapama stredni a zapadni Evropa a posledni aktualizaci jsem delal zacatkem roku.
Mam ted prumernou spotrebu 7.4l. O kolik by to mohlo jit s novou mapou dolu? -
"-- skrytý --" 17.03.10 20:31
« Re: Skřípání a propadání motoru.
Hooonza: To s tim zvysenim spotreby nemas pravdu. Kamarad si nacipoval bavoraka a po zvyseni vykonu mu klesla spotreba o pul litru. Realizoval to v garazi upravou softwaru.
Jestli chces, poslu ti odkaz, kde si o tom muzes neco precist. -
"-- skrytý --" 17.03.10 19:46
« Re: Skřípání a propadání motoru.
Jakékoli navýšení výkonu jakýmkoli způsobem znamená zvýšení spotřeby, toť skromný fakt ;-) U dieselu se to realizuje spíše navýšením momentu, u benzínu spíše otáčkami. Oba koncepty mají svá pro a proti. Vznětky jsou nejúspornější při částečné zátěži, zatímco klasický benzínový motor je nejúspornější při plné zátěži (ale nemyslím tím jmenovitý výkon), protože v té oblasti má nejmenší regulační ztráty. To se samozřejmě různými technickými triky jako např. Atkinsonův cyklus dá upravit tak, že se regulační ztráty sníží na minimum. Pásmo úspornosti benzínového motoru se tak rozšíří i na částečnou zátěž. Celý problém benzínových motoru tkví v tom, že kvůli charakteru paliva nemůže mít tak vysokou kompresi. Pokud by zážehový motor měl stejnou kompresi jako vznětový, měl by dokonce vyšší účinnost.
Nemysli si, že zatížený benzínový turbomotor běžící v nízkých otáčkách bude úspornější než vytočená atmosféra. Celý downsizing zážehových motorů má jen dva cíle:
1) Snížení třecích ztrát v motoru
2) Minimalizace výše zmíněných regulačních ztrát. Malý přeplňovaný motor se prakticky v celém provozním pásmu obejde bez škrcení, což je výhodné zejména v situacích, kdy po motoru nic zvláštního nechceš, což je tak 90% provozních situací.
Všimni si taky, jak neskutečně úsporná dokáže být 140koňová atmosféra 1.8 od Hondy - při částečné zátěži běhá v Atkinsonově cyklu, tedy bez škrcení. -
"-- skrytý --" 17.03.10 17:06
« Re: Skřípání a propadání motoru.
U benzínu hybridu nehraje krouťák roli, protože to vše kompenzuje automatická převodovka (neznám hybrid s manuálem). 200 kg je ovšem na zrychlení cejtit na každej pád.
Diesel hybrid v žádném případě není to pravé. U hybridního pohonu spalovací motor často stojí a konkrétně diesel bude téměř vždy studený. To neprospívá ani měrné spotřebě, ani emisím (katalyzátor je příliš studený). Celkové emise ale i tak můžou být nižší než u čistě spalovacího provozu. Je to jeden se stěžejních problémů, kterým se ubírá moje disertační práce :-)
Existuje i možnost část elektrické energie využít k vyhřátí motoru i katalyzátoru, hybridy přecijen mají potenciál získat té elektřiny více.
Pokud jde o dohřívání motoru - to už se ví dlouho, že se tím sníží celková spotřeba. Taky proto mají všechna TDI pro evropu v chladicím okruhu elektrický přihřívač ;-) Akorát má spousta lidí v zimě klimu přepnutou (bohužel) do režimu ECON, čímž je tento vyřazen z činnosti. Naftové topení opravdu palivo šetří, jelikož má vysokou účinnost a úplně odstraní studený start i následnou zahřívací fázi. Patrné je to zejména v zimě. -
-
superkutil 17.03.10 16:11
« Re: Skřípání a propadání motoru.
Na mě to působí jako boj výrobců aut s klasickým motorem proti výrobcům aut s hybridním nebo elektrickým pohonem. Proč by se jinak elektrické a hybridní automobily víc nerozšířily.
A pokud jde o Prius, tak si majitelé stěžují, že při normální jízdě to žere stejně jako klasické auto. Jen při úsporné je to úspornější.
To je jako otázka, zda by se instalací naftového přihřívání chladící kapaliny nesnížila celková spotřeba (zkrátila by se doba, kdy je motor studený). Hlavně při krátkých trasách. -
-
WinDiesel 17.03.10 13:20
« Re: Skřípání a propadání motoru.
DIM: Prius s motorem 1,5 je vůbec rád, že jede 150 km/h.... O nějakém nebezpečném zrychlování nemůže být řeč...
Je to všechno vylhaný, právnící v USA budou mít zase více práce, protože se na Toyotě bude chtít kdekdo nakapsovat.
Ale v Americe je možné všechno... -
superkutil 17.03.10 11:21
« Re: Skřípání a propadání motoru.
DIM: Na tu Toyotu jsem koukal a to jsou fakt smolaři. Po pravdě jsem nepochopil, proč ten plyn dělali tak složitý. Ale myslím, že nejsou jediní, kdo bojuje s elektronickým plynem. [odkaz] Sám jsem měl kdysi půjčeného Focuse a tomu občas zůstaly viset otáčky na 4000ot. Nepomohlo nic jiného než zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. Za těch 14 dní co jsem ho po dobu opravy mého vozu měl půjčený se to stalo 3x.
Kdysi jsem dělal na projektu dieselelektrického pohonu, testovali se jak benzínové, tak dieselové motory. A je pravda, že ty benzínové motory se dají častěji vypínat a rychleji se ohřívají. Nakonec se projekt stopnul z důvodu poruchovosti mototrů v kolech a problematickým bateriím. Benzínový motor byl tišší. Rozdíl proti běžnému režimu byl běh motoru konstantními otáčkami v oblasti maximálního momentu. Auto jezdilo buď na baterie nebo na dieselgenerátor. Motor dost často neběžel nebo běžel jen na volnoběh.