FORD MONDEO 2,2 TDCi .
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > FORD
-
superkutil 13.01.11 14:09
« Re: Vadný EGR
Vpadá to, že stačilo EGR rozebrat, vysušit od vody která se tam dostala díky nekvalitní výrobě a špatné konstrukci a nastříkat odporovou dráhu kontaktolem, protože není z nepochopitelných důvodů chráněna proti vniknutí vody. Celý EGR by se dal drobnou úpravu udělat jako opravitelný. V podstatě by stačilo jen udělat vodotěsnost čidla polohy a možnost výměny čidla nebo elektroniky. A oprava EGRu by místo 8500Kč nějakých 300Kč. 8-s
A nebo konečně udělat snímač polohy jinak jak potenciometrem. třeba indukční, indukčnostní, kapacitní, optický atd. -
superkutil 13.01.11 13:44
« Re: Lupání do volantu
Nechal jsem to zkontrolovat a opravit u Charouze. Ale to nepomohlo. A abych řekl, tak na Charouze v poslední době slyším jen stížnosti. Teď kolega chtěl nechat opravit Mondeo u Charouze na Kladně a po nimi řekl, že už žádný servis patřící Charouzovi nechce vidět.
Nevím co mu provedli, ale já považuju Charouze za to lepší v té hrůze co u Fordů je. Už jsem obešel Auto Halle, Auto Beni, Auto Pallace Spořilov. A vše hrozný přístup k zákazníkům, mizerné znalosti mechaniků, prostě nezájem o práci, měniči dílů bez zkušeností. Prostě do práce chodí proto aby vydělali, ale jinak je to otravuje a nezajímá. Žádná čest nebo hrdost na to co dělají.
Ještě že mám pár starých machrů, kteří tomu i rozumí a dokážou to opravit. A hlavně je jejich povolání baví a jsou na něj hrdí. -
superkutil 13.01.11 10:40
« Re: Lupání do volantu
Hele co by mohlo být: Jedu rovně a vše v pohodě, začnu točit volantem a do volantu se přenáší nějaké kmitání odhaduji v otáčkách kol. Může to být blbá geometrie? Auto zase začíná po silnici plavat, už to není ten špičkový Fordí podvozek. A to jsem do výměny tyček stabilizátoru a do kulových čepů vrazil přes 10tis.Kč. Myslel jsem, že Mondeo 2006 bude mít větší výdrž jak Mondeo 1999, ale začíná to odcházet přibližně při stejně najetých km. Rád bych si nechal Mondeo do najetí 200-250tis.km, ale už to nevidím tak optimisticky. -
oleowr1 12.01.11 18:51
« Lupání do volantu
klepání při přejezdu nerovností jsem se zbavil, nejdřív tyčky stabilizátoru, pak kulové čepy řídících tyček a geometrie. Teď jsem pro změnu zjistil občasné a nepravidelné lupání při menších rychlostech 20-40km/h po rovné silnici.... Co by to mohlo dělat, že by homokineťáky?
Do 20.ledna musím absolvovat STK, doufám, že se nic většího nerozsype. -
superkutil 12.01.11 16:44
« Re: Vadný EGR
Hooonza: Nemám klapku. EGR je trubka vedoucí asi od turba k sání a z boku do ní přichází přes ventil přívod od výfuku. Ventil je trubka kterou uzavírá kulatá destička na šroubovici (jako vypadaly staré vodovodní kohoutky) [odkaz] . A ten ventil otevírá elektromotorek. Pokud je elektromotorek bez proudu, ventil je zavřený pružinou. Tu klapku v sání znám z jiných dieselů, měl to i starý Transit. šlo o to, že když se vypnul motor, tak se okamžitě uzavřelo sání aby motor už nenasával žádný vzduch a nedošlo k zaklepání. Stejně to fungovalo i při startu, motor se roztočil se zavřenou klapkou a ta se teprve pak otevřela. Tranzit to měl tak, že se klapka přivírala, když běžel na volnoběh, ale byl to speciální Tranzit do tropických zemí, šéf ho sehnal z výstavy a tak byl levný. Jediný problém byl v tom, že v zimě nešel nastartovat. >:D -
"-- skrytý --" 12.01.11 09:37
« Re: Vadný EGR
No tak to může dost dobře bejt i vadný EGR. Taťkova Ibiza kvůli tomu taky nešla nastartovat, protože EGR se používá (aspoň u VW) i jako vakuová odstavovací klapka, aby motor zastavil hladce i přes svůj vysoký kompresní poměr. Nejstarší 1.9 TDI tuhle funkci neměly, a každé vypnutí motoru bylo provázeno malým zemětřesením.
Zkus s tou klapkou zahejbat ručně, jestli jí máš přístupnou. Pak by to mohlo naskočit. -
"-- skrytý --" 09.01.11 12:28
« Re: Mondeo na dva válce !
Já si nemyslim, že by o tom programátor nevěděl. Cílem je udržet motor co nejdýl v chodu. Když ho udusíš spojkou, tvoje smůla. Ale sám od sebe by zhasnout pokud možno neměl (pokud nehrozí jeho destrukce), protože na jeho činnosti závisí často i činnost posilovače brzd a řízení. V případě toho tvýho zaseknutí obojí funguje, takže když by do toho motor spadl např. při přeřazování, tak budeš moct v pohodě zastavit (nebo ho z toho dostat zařazením stupně). Když by zhasl, tak rázem přijdeš o sílu brzd a řízení. -
superkutil 09.01.11 12:03
« Re: Mondeo na dva válce !
Hooonza: Ano, to máš pravdu. programátor počítá s tím, že vstupní hodnoty budou v určitém rozsahu a že kombinace vstupních hodnot bude odpovídat předpokladům. Pokud jsou hodnoty mimo rozsah nebo kombinace neodpovídají, tak nastaví pro ŘJ nouzový režim, protože neví co s těmito hodnotami dělat. Ale to že jsou hodnoty mimo předpokládaný rozsah ještě neznamená závadu motoru nebo čidla, jen je to stav o kterém programátor nevěděl. Je zajímavé, že i když motor točí otáčky pod volnoběžné a chová se divně, tak ŘJ motor nevypne, ale nechá ho běžet v tomto nestandardním režimu. 8-s -
"-- skrytý --" 09.01.11 09:55
« Re: Mondeo na dva válce !
Programátor taky podchytí všechny možné hodnoty. Když je všechno v pořádku, tak jsou jenom v určitym rozsahu. No a když to z toho rozsahu vyběhne, tak je něco blbě, což ti taky ŘJ ohlásí ;-)
Každý kus motoru se samozřejmě chová jinak. Ale ne zas _tolik_ jinak ;-) -
superkutil 08.01.11 22:24
« Vadný EGR
Tak se mi konečně podařilo povolit šroub na EGRu a vyndal jsem ho. EGR byl docela čistý, ale problém je v modulu elektroniky. To je absolutní vývojářský amatérizmus. Řešení ovládání EGR je primitivní, a i když konektor EGR má 5 kontaktů, tak zapojené jsou jen dva. Ta jsou dost neprakticky přes nožové kontakty přidělané na elektromotorek, který přes 2 ozubená kola otáčí šnekem a otevírá ventil. Standardně je ventil držený zavřený pomocí pružiny, pokud se na motorek přivede napájení, tak otevře ventil, po odpojení napájení pružina ventil uzavře. Problém je v utěsněné modulu elektroniky proti vodě. Je tam jen jednoduché těsnění a kryt je držený plechovým rámečkem s packama. Toto řešení není schopné zajistit hermetickou těsnost a EGR zřejmě odstavuje právě vlhkost v elektronice. Teď jsem EGR vyčistil a vysušil, tak uvidíme zda bude zlobit dál.
Ještě by mě zajímalo, který hovado utáhlo šroub na EGRu tak, že nešel povolit ani klíčem 8kou, ani sikama. Pomohl až hasák. 8-s -
superkutil 07.01.11 23:36
« Re: Mondeo na dva válce !
No, jde o to, zda programátor podchytí všechny možné hodnoty čidel. >:D Kdysi mi vyprávěli technici z Česany (výzkumák Škodovky) jak nastavovali ŘJ pro režim od startu studeného motoru do ohřátí. Dělali to v zimě, vždy nechali auto vymrznout, pak do něj sedli, připojili notebook optikou na spec. ŘJ a nastartovali. A pak jezdili a měřili dokud se auto neohřálo. Pak ho odstavili a čekali až vychladne a tak znovu dokola. Problém je v tom, že každý kus motoru se chová jinak a ŘJ je nastavená na průměrné hodnoty motoru a ŘJ by se měla naučit parametry konkrétního kusu motoru. -
superkutil 07.01.11 12:01
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
oleowr1: No jo, dostal jsi mě do nostalgie. Musel jsem oprášit tak 20 let staré vzpomínky. >:D
Dnes je to opravdu jen a jen o tom jak napíšou programátoři program v ŘJ a jaké tam narvou datové mapy. ŘJ se průběžně učí a snaží se přizpůsobit stárnutí vozu a konkrétnímu kusu motoru. Bohužel se občas učí nesmysly. Nebo jsou vstupní hodnoty od čidel mimo předpokládaný rozsah a pak buď ŘJ nedokáže na situaci vůbec reagovat, nebo to vyhodnotí jako chybu čidel a motor přepne do nouzového režimu.
O tom jak život majitelů závisí na programátorech ŘJ vypovídá několik let starý případ, kdy u luxusního modelu Audi s výkonným motorem a automatickou převodovkou došlo při čekání na semaforu k přetečení bufferu v ŘJ a ta dala příkaz plného plynu. Auto najednou bezdůvodně vyrazilo vpřed. Dlouho trvalo, než na to přišli. A přitom to byla drobná chyba v programu.
Kamarád dělal na vývoji ŘJ pro letadla a tam je to o něco lepší, tam jsou 3 paralelní ŘJ a vždy se bere výsledek, který je alespoň ze dvou ŘJ shodný. 8-s
Zajímavé počteníčko ze světa ŘJ. [odkaz] -
oleowr1 07.01.11 11:05
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
windiesel: díky za odborný výklad. Takže u ŘJ je to hodnota mimo mapu a vyhodnocuje se SW, u logických obvodů je to hodnota mezi prahovými hodnotami napětí pro logickou 1 nebo 0 v daném časovém okamžiku (projeví se při změnách stavu jednotlivých vstupů).
Nemyslel jsem to s hazardy v LO doslova, jen jako analogii.
kutil: kombinační obvod je složený s elementárních logických prvků (na každém z nich může vzniknout hazard), které provádějí logické operace, v praxi NAND, OR z nichž se dá realizovat AND, NOR, XOR.... a dále čítače, posuvné registry, logické automaty atd. atd.... Přednášel jsem před cca. 10 lety na VŠB v Ostravě, dneska je možná trošičku jiné názvosloví, principy jsou ale stejné, nicméně Tvůj odkaz mi to trošku osvěžil... -
superkutil 06.01.11 23:33
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
Moje Mondeo trpí také jedním z těchto neduhů, když klesnou otáčky pod volnoběh (třeba zatížení motoru), tak motor nereaguje na plyn (jako by stále běžel na volnoběh). Pokud otáčky stoupnou na volnoběh, tak na plyn začne reagovat.
Kdysi dávno jsem programoval logické automaty, řídící jednotky pro řízení a kontrolu motoru, převodovek a dělal v oblasti měření dojezdu, stability vozu, kouřoměrů, pátých kol (zařízení pro měření chování vozu) atd.
Hazardy nastávají v kombinačních obvodech, ale to co blbne v ŘJ je SW. Prostě je to vše jen o optimalizaci a aproximaci. Všechny stavy podchytit nelze. A zrovna volnoběh je pěkný oříšek. Netušíte jaký je problém udržet volnoběžné otáčky.V dnešních ŘJ již hazardy nejsou, většinou se odstraňují synchronizováním klopným obvodem. Dnes už je to jen o schopnostech programátora. Logické automaty byly bezva, ale už jsem dlouho žádný neviděl. Hezky je to popsané zde [odkaz] >:D -
WinDiesel 06.01.11 21:22
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
oleowr1: toto co popisuješ nejsou žádné hazardy v logických obvodech ale pouze špatná mapa motoru. Řídící jednotka neobsahuje spojitou mapu, prostě v sobě nemá popis všech možných situací, a pokud ji někdo dostane do "úzkých" tak řídící jednotka prostě neví co dělat, nemá se čeho chytit. Po restartu (a to může klidně souviset s Kutilovým tlačítkem) se ŘJ znovu na bootuje, a zase má pevnou půdu pod nohama. Se selháním logických obvodů to nemá nic společného, alespoň v tomto případě ne.
Já sám jsem svého času dostal Mondeo do úzkých akcelerací na šestku z vemi nízkých otáček, v těchto otáčkách a zatížení motoru byla ŘJ mimo hru. Skončil jsem v nouzovém režimu a musel jsem restartovat. Vůbec většina těchto situací končí nouzovým režimem. Tady si myslím, že velmi nízké teploty jsou zásadním parametrem, který v nevhodné kombinaci světel, kroutícího momentu, otáček, může způsobit zmatení ŘJ. -
oleowr1 06.01.11 19:20
« Re: Mondeo na dva válce ! :-)
Kutil: startování tlačítkem s tím nemá nic společného, mně se to stalo asi 3-4x i při startování klíčem, motor cukal nereagoval na nic a jel tak na 500ot/min. Jsou to prostě tzv. "hazardy v logických obvodech", přednášelo se o tom v číslicové technice. Čím složitější zařízení, tím větší pravděpodobnost výskytu, dá se to ošetřit doplňkovým zapojením, ale tím nám zase stoupá složitost zařízení :-)