Chiptuning
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Tuning
-
« Re: Nikdy chiptuning!
S temi cenami - cast u nas prodavanych cipu pochazi od britsko-americke firmy Superchips (www.superchips.com). Ta prodava chipy kolem 300 dolaru, nekdy i s montazi (pokud se musi pajet). Jenze to je v USA. Ten samy chip od teze firmy namontovany u nas (GX Tuning) vyjde na asi 30 000 Kc. Tedy dolar asi za 100,-Kc. -
« Programovatelné vstřikování paliva?
Zdravim všechny. Nevíte někdo nahodou, jestli lze přeprogramovat vstřikování paliva v mé Hondě Civic na vyšší výkon? Je označené jako PGM FI (Programmed fuel injection). Pokud ano, napište jméno firmy, která tuto úpravu provádí. Díky. JardaBar -
« Re: Nikdy chiptuning!
Velice me zaujal tvůj článek - příspěvek. Přesně něco takovýho komplexní tuning na Toledo TDi 66kW a Almaru 81kW ( tento název se ujal v rodině ) myšleno ALHAMBRA bych uvítal jestli můžeš prosím tě o bližší informace buď zde a nebo ivan.r@post.cz Dík a zdar TDi. -
« Re: Nikdy chiptuning!
Je to každého věc čemu dá přednost, ale já si myslím, pokud se podíváte do Německa je tam spousta seriozních (a asi i neseriozních) firem zabývajících se chiptuningem, které by samozřejmě při tak vysokém výskystu závad jakým se tu straší dávno zkrachovali a chiptuning s nimi.
Pokud chcete jezdit rychleji, pružněji a někdy i úsporněji, je cesta chiptuningu nebo i tuningu (tzn. nejen výměna chipu, ale i vačkového hřídele, turbodmychadla atd.) motoru relativně levná (pokud nechcete vyměnit auto, samozřejmě...).
Otázka záruk výrobcem je ožehavá vec, ale pokud je tuningová firma solidní, upozorní vás na možnou ztrátu záruk a doporučí vám udělat úpravu po uplynutí záruky, nebo převezme záruku za motor sama.
Já sám jsem měl Favorita (úprava Sprint z 43 na 56 kW, sportovni podvozek, sportovní výfuk, kratší převodovka), Felicii 1.3 ( úprava z 50 na 58 kW, sportovní podvozek tzn. tlumiče, péra, předni stabilizátor, tužší zadní stabilizátor, sportovní výfuk, 15" kola na 195/50R15) a teď mám Octavii TDI ( úprava z 66 na 85 kW, podvozek tlumiče+péra), takže si myslím, že mam jisté vlastní zkušenosti s upravenými auty (alespoň tedy vozy Škoda) a mohu říci, že zatím dobré.
Co se týká rádoby "faktů" uvedených "Pavčou", dovolím si reagovat:
1. VW tedy spíše Audi vyvíjelo motor TDI v letech 80. a začátkem let 90., motor se montuje do Golfa od roku 1993 a je pořád takřka stejný, ale vývoj jde dál ...
Úprava na 81 kW je dělána nejen výměnou turbodmychadla za turbodmychadlo s variabilním natáčením lopatek, ale mimo jiné i přeprogramováním chipu , tedy chiptuningem !!!.
2. píšete hezky, že zabudováním systému common-rail do motoru se zvýší výkon o 4 kW. První není pravda, protože se nejedná o systém common-rail, ale o systém pumpa-tryska, který je právě konkurencí systému common-rail a má oproti němu několik výhod (významné zkrácení palivového potrubí dopravujícího palivo pod vysokým tlakem atd.)...
Druhé jen částečně, protože výkon se sice zvedne o 4 kW z 81 na 85 kW, ale kroutící moment z 235 na 285 N.m (nebo chcete-li z původního motoru z 66 na 85 kW a z 202 (či 210) N.m na 285 N.m)!!!
2. Pokud se podíváte na tuningové firmy, např jak vy uvádíte Oettinger nabízí za cca 1200 DM úpravu z 66 na 81 kW a na 250 N.m, z 81 kW na 97 kW a na 270 N.m (kdo nevěří ať tam běží [odkaz] nebo [odkaz] nebo [odkaz] nebo [odkaz] když už jsme v Německu).
3. Cituji "Chip, udělá s TDIčkem to, že mu tam narve podstatně více vzduchu při stejným nebo jen nepatrně vyšším množství nafty. Tím ale dochází k úplně jinému tepelnému zatěžování motoru a podstatně se zkracuje jeho životnost, o tom, že se za autem při akceleraci pekelně kouří je úplně zbytečné mluvit." Ano, pokud tam "narvete vzduch a nic víc, máte pravdu, ale tak se pane chiptuning ve valné většině případů nedělá (alespoň u solidních firem) (a pokud ho tak někdo dělá pryč s ním), v programu se buď přidá vzduch a úměrně tomu nafta a upraví se i předvstřik a tlak paliva a nebo jako u jednotky Kompakt se upraví množství nafty a předvstřik a tlak paliva (tam se do tlaku turba (tedy množství vzduchu) vůbec nezasahuje !!!)
Cituji "Pokud Vám to "ladič" tzv. přepálí dochází k zatavení pístních kroužků do pístu a s motorem je ámen." Nelze než souhlasit a může dojít dokonce k roztavení pístu. K témuž může samozřejmě dojít i u sériového motoru, pokud se s ním bude brutálně zacházet. Doporučuji článek v časopise Auto motor und sport, ke mimo jiné uvádí Anton Heidl šéf servisních služeb Audi, že z 1 milionu prodaných motorů Audi TDI bylo 120 zničeno a z toho bylo 100 motorů se špatně udělaným chiptuningem a 20 sériových !!! (kdo nevěří ať tam běží [odkaz]%5Ftuning/inh… /> A kouř, ano upravené motory TDI kouří o něco více, ale zase, pokud je chiptuning dobře proveden, není to žádná tragédie. Ostatně zkuste požádat kolegu ať vám na stojícím vozidle na neutrál prošlápne plyn na podlahu a uvidíte co se vyvalí za kouř ze sériového motoru.
Je lepší zaplatit za nejlevnější Octavii s motorem TDI 81 kW o 100 tisíc více nebo si koupit nejlevnější Octavii TDI 66 kW a za cca 20 000 Kč udělat chiptuning ?
Či-li chiptuning ano či ne? To je jen na každém zvlášť. Můj názor je, že pokud je dobře udělaný a s motorem se slušně zachází, není se čeho moc bát.
-
« Re: Nikdy chiptuning!
Ze tunit TDI-cko je kravina je jasny, ale uprava benzinu s turbem prej k necemu je. Momentalne
mam Coswortha a vazne o tunigu uvazuju. Firma
GX Tuning&racing je prej v tom dost zbehla.
Nabizi tuning z 205PS na 285PS za cca 40.000,-.
Co si o tom myslite? Prosim odpovedet na
vlasta@festo.ipex.cz
diky -
« Re: Chiptuning Skoda 1.3 MPi
Názor:
nechal jsem si udělat chiptuning u feldy 1,3 50kw. Jsem spokojen, cena do 2 tisíc, spotřeba šla dolu z cca 8 litrů na cca 6,5 l na sto (rychlost cca 120 km/hod, při vyšších rychlostech je spotřeba cca 7,2 na sto. V servisu (značkovém), kde to dělali mi nabídli i převrtání z 1289 cmm na necelých 1400 cmm (načerno) bez zápisu do TP. Nutno říct, že jsem měl v té chvíli najeto již cca 65.000 km, takže jsem snad nic neriskoval, jenom 2 tisíce.
ALE: jiný značkový (nejmenuji) prodejce nabízí za 20 tis. Kč tuning TD 66 kw na 81 kw !!!!
Po ověření ve vedlejší ulici (Praha) mi jiný prodejce řekl. a lze mu věřit, že mají tuningy oficiálně zakázané a že jej nemůže dělat ani doporučit. Souhlasím s tím, že u atmosferické felicie 3 roky staré asi nic neriskuji, ale u TD bych se moc bál. O záruce nemluvě. -
« Uvaha
Priznam se ze nemam dlouhodobe zkusenosti s chiptuningem ani benzinovych ani naftovych (brr/nafta) motoru. Mam vsak zkusenosti s elektronickymi ridicimi jednotkami motoru a vim, o co tam jde. Takze kdyz tu vsichni tak broji PROTI tak zkusim pronest nejaka PRO - alespon pokud se to tyka benzinovych motoru.
Tak zaprve: mytus o tom, ze vyrobci vyrabeji optimalne naladene motory. Optimalne ano, ale podle jakych kriterii? Uz v dobe karburatoru meli auta pro Kalifornii o 5 az 20% mensi vykon - duvod? Emise. Dale - mnoho vyrobcu vyrabi prakticky stejne motory o ruznych vykonech. Mnohdy jde prave jen o data v EPROM. Duvod? Ekonomika. Nabidnou mene vykonny model za "dumpingovou" cenu a ztratu pak vyvazi drazsim nadupanejsim modelem.
Za druhe: rezervy. Vzdy je treba pocitat s tim, ze ne vsechno je OK. Tak napriklad benzin ma 90 misto 92 oktanu. Na Corsice je ve 3000mnm 35 stupnu C atd. Pokud predpokladate, ze budete jezdit pouze na 95 oktanovy benzin misto predepsaneho 91 oktanoveho, je zde slusna rezerva, kterou lze vymenit za nejakeho kone navic.
Za treti: zivotnost. Zase - vyrobci ve snaze usetrit vyrabeji mnoho dilu stejnych pro celou motorovou radu. A tak najdete stejne dily v motoru ktery ma 90 i 180 koni. Takze pokud zvedate vykon ze 110 na 120 koni,tak sposte dilu je to jedno (nerikam ovsem ze vsem). Krome toho rozumni ladici meni hodnoty u seriovych motoru pouze pro oblast nejvyssiho vykonu - tedy pro otevrenou skrtici klapku a vyssi otacky. Takze pokud jezdite s lehkou nohou, zivotnost je temer nedotcena, protoze motor pracuje skoro stale ve standardnim "netunovanem" rezimu. Ten prichazi ke slovu pouze je li opravdu treba.
Shrnuti? Nikdy nerikej nikdy. Vse ma sva pro a proti. Vseho s rozmyslem. Pokud se chystate upravovat svuj motor, zapremyslejte, kde je jeho slabe misto. Je li to prave ridici jednotka - jdete do chiptuningu. Neni li to ona, zkuste vyfuk, sani ci to co je treba. Ale pokud uz se do toho jednou pustite vezte, ze je to drahe a ne vzdy se vse povede. A pokud tomu moc nerozumite - muzete zkusit odborniky. Panbuh vam porad, kteri jsou skutecni a kteri si na to jenom hraji. -
« Nikdy chiptuning!
Jistě, je to velmi lákavé, ale stačí se jen trochu zamyslet a počítat. Výrobci motorů věnují vývoji obrovské sumy peněz a času a pracují na tom odborníci, kterých si každá automobilka nesmírně cení. Současné motory TDI jsou naladěny a vyváženy s naprostou přesností a jejich výkon je vzhledem k předpokládané životnosti naprosto optimální. Stačí si jen uvědomit, že nárůst výkonu z 66kw na 81kw byl proveden poměrně náročnou úpravou turba (variabilním natáčením lopatek) a současné tovární úpravy se týkají zabudování systému Common-rail, tedy vysokotlakého vstřikování, Nárůst výkonu je o 4kw (slovy čtyři). Stejně tak když se podíváte do katalogu nejakého značkováho ladiče VW např. Oettinger, tak můžet vidět, že jeho úpravy neslibují žádné zázraky za "pár peněz" . Jen si srovnejte cenu auta a cenu úpravy, často se nedostanete ani na 7%. Ladiči zpravidla nabízejí kvalitní úpravy motoru za řádově 15-20% z ceny auta a to hovoří samo za sebe. Chip, který Vám tam někdo během hodiny implantuje udělá s TDIčkem to, že mu tam narve podstatně více vzduchu při stejným nebo jen nepatrně vyšším množství nafty. Tím ale dochází k úplně jinému tepelnému zatěžování motoru a podstatně se zkracuje jeho životnost, o tom, že se za autem při akceleraci pekelně kouří je úplně zbytečné mluvit. Pokud Vám to "ladič" tzv. přepálí dochází k zatavení pístních kroužků do pístu a s motorem je ámen. Pochopitelně se ztrácí záruka a pokud si myslíte, že před reklamací jen vyměníte tunuvaný chip za ten původní, tak pozor, elektronika to na Vás stejně práskne, nehledě na to, že pokud někdo reklamuje závadu motoru TDI, tak servis vždy testuje jestli nebyl chipován. Jen tak pro informaci chiptunning se podílí na závadách motorů TDI z 97%. U benzínů s turbem je situace velmi podobná. U nepřeplňovaných benzínů to není tak drsný, akorát je jejich běh dost nevyrovnaný a musí se pak více točit, častěji řadit a tím se jízda s takovým autem moc zábavnější nestává. Tady je spíš problém v ceně takové úpravy v porovnání s přínosem. K legislativním úpravám v některých evropských zemích v souvislosti s výkonem je to trochu jinak. Např v Itálii není nutné platit tak vysoké poplatky např. za auto s objemem do dvou litrů, je tedy problém v objemu nikoli ve výkonu. Alfa Romeo řeší tento problém, třeba tím, že na domácí trh dodává 156 s 2.0 litrem s turbem o stejném výkonu jako má 2.5l motor pro ostatní evropské trhy. Samozřejmě dodává pro Itálii také 2.5l motor, ale je poměrně málo žádán. To je asi tak k této problematice vše podstatné, případné dotazy velice rád zodpovím, ale věřte, že vým o čem mluvím, když říkám chiping rozhodně NE. Nestojí za to "utavit" tak špičkový motor jako je TDI ať už od VW nebo od jiného výrobce. Přeji pěkný den a doufám, že jsem Vás moc neunavil. Pavel -
"-- skrytý --" 13.10.98 11:12
« Re: TDI Kompakt
Zajímám se také o tuto oblast (mám zánovní WV TDi 66 KW), ale solidních informací - firmy asi málokdy zveřejní negativa chiptuningu - je málo. Je falt že v SRN se tuningují běžně zcela nové vozy. Slyšel jsem, že vyšší výkon není ani tak technický problém jako legislativní, daňový apod.
Z tohoto důvodu se do některých zemí dodávají vozy s jiným výkonem než je obvyklé. Uvítal bych Vaše zkušenosti, přece jen to není malá investice a oddělat si zánovní motor ..... Ale ten výkon i spotřeba láká, že? -
« Chiptuning Skoda 1.3 MPi
Me by docela zajimalo, jaky zde panuje nazor na chiptuning motoru Skoda MPi 1.3 40/50kW. Jizdni vykony, zvlast u 40kW verze nic moc, 50 stoji o dost vic, nemluve o 1.6 motoru. Nestoji to ani tak moc, ale nevim, jestli ztrata zaruky na motor je adekvatni narustu vykonu. Co Vy na to? -
« Re: TDI Kompakt
Motory VW (u vsech dobrych firem) jsou naladeny na optimalni pomer vykonu spotreby a zivotnosti.
Automobilky tomu venuji velke usili, mnoho milionu
a vyvojoveho potencialu, aby mely lepsi udaje nez konkurence. Chiptuning nemuze nikdy prinest neco za nic... rozhodne NEDOPORUCUJI